Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Zeker 20 besmette jongeren vlogen terug vanuit Spanje met hulp van ouders: “Onbegrijpelijk dat ze dit gedaan hebben”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_95695456

Geef die ouders een boete van minstens 5000 euro en ontneem hen de burgerrechten voor de komende 5 jaar. Het zal snel gedaan zijn met dat onverantwoorde en egoïstische gedrag. Van mijn part geef ze een paar jaren effectief. Schande, Echt een schande. Dat al die jongeren thuis gebracht worden om hier uit te zieken was al te zot voor woorden. Maar positieve jongeren op een vliegtuig zetten? Dit is om van te kotsen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Pengu schreef:Dat al die jongeren thuis gebracht worden om hier uit te zieken was al te zot voor woorden. Maar positieve jongeren op een vliegtuig zetten? Dit is om van te kotsen.
Uit te zieken ? Die zijn niet ziek hé, die worden misschien ziek, de kans is klein, maar die hadden idd niet op dat vliegtuig hoeven te zitten.
Net zoals die bussen jongeren in principe hun quarantaine in loret de mare hadden moeten uitzitten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Pengu schreef:Zeker 20 besmette jongeren vlogen terug vanuit Spanje met hulp van ouders: “Onbegrijpelijk dat ze dit gedaan hebben”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_95695456

Geef die ouders een boete van minstens 5000 euro en ontneem hen de burgerrechten voor de komende 5 jaar. Het zal snel gedaan zijn met dat onverantwoorde en egoïstische gedrag. Van mijn part geef ze een paar jaren effectief. Schande, Echt een schande. Dat al die jongeren thuis gebracht worden om hier uit te zieken was al te zot voor woorden. Maar positieve jongeren op een vliegtuig zetten? Dit is om van te kotsen.
Het doet goed om nog eens iemand te lezen met een klare, heldere kijk op de zaken ! Zeer veel dank Pengu.

En de knaller: voor een 20- tal hebben de ouders vliegtuigtickets gekocht :beerchug: :beerchug: :beerchug: en ja, ze zijn teruggekeerd met het vliegtuig :beerchug: :beerchug: :beerchug:

Nu ja, die apen in de zorg blijven toch doordraaien hé. So what's the problem. En de samenleving betaalt alle kosten. So, what could be the problem?
Doracu
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

1207 schreef: laat die toch ginder hun quarantaine uitzitten of mis ik weer iets?
Ze vinden zichzelf volwassen genoeg om naar de disco te gaan
Maar voor de gevolgen te dragen zijn ze nog te jong, zo blijkt

Schandalige houding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Wat betreft de verantwoordelijkheid over deze hele situatie: "Het was een rode zone ZE hadden de reis moeten annuleren" en met "ze" bedoelde de vrouw wss de reisorganisatie want ja, zelf kom je daar niet op natuurlijk.

Dan de moeder die zegt dat ze het geen goed idee vond dat haar kind meeging maar hij (minderjarig!) wou toch gaan.

Willens nillens een vliegtuigticket kopen om een besmet persoon naar huis te vliegen gaat er bij mij niet in. Geen enkel respect voor medepassagiers en personeel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer

boonpwnz schreef:Ik begrijp uberhaupt niet waarom mensen gaan reizen. Dat kan er voor mij echt niet in :roll: Je weet dat de toestand precair is en dan vertrek je op reis.
Ik heb maar 1 woord over: mensDOM met nadruk op die dom. :x
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Uit te zieken ? Die zijn niet ziek hé, die worden misschien ziek, de kans is klein, maar die hadden idd niet op dat vliegtuig hoeven te zitten..
zegt ook wel iets over die organisatie en dat ze zonder meer 20 jongeren zo rap kwijt zijn.
ik heb die moeder ook gehoord. zij wou niet, de minderjarige wel dus is 'm gegaan. Het resultaat van ouders die alleen nog maar vriendjes met hun kinderen willen zijn?

dat die in spnje op het vliegtuig raken is ook wel fascinerend :)
die europese qr-code kan dus de prullenmand in
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Daarnet in het VTM-nieuws.

Natalia concert in het sportpaleis pop-up theater aan zee. Corona proof, aldus de presentatrice.

En dan de beelden: 2500 mensen zonder mondmasker en allemaal in stoeltjes naast elkaar.

Wellicht één grote familie :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Iig zijn er voldoende mogelijkheden met de Luchtvaartwet om eventuele meerderjarigen die hieraan deel genomen hebben te verbaliseren en een boete op te leggen. Het in gevaar brengen van de medepassagiers of bemanning, zelfs onvrijwillig of zonder bedoeling daartoe, is strafbaar. "Intent" moet dus niet aangetoond worden door de procureur, enkel de feiten moeten nog bewezen worden, wat het heel wat makkelijker maakt.

Wat minderjarigen betreft kan men zeggen dat de ouders "onmisbare hulp" verleend hebben door ertoe aan te zetten en ook de tickets aan te kopen, ook die ouders kunnen dus geverbaliseerd worden als mededader. Maar naar goede gewoonte zullen zij er wel mee wegraken.

Over welke maatschappij gaat het eigenlijk? Ryanair en co?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

on4bam schreef: Willens nillens een vliegtuigticket kopen om een besmet persoon naar huis te vliegen gaat er bij mij niet in. Geen enkel respect voor medepassagiers en personeel.
Dat kan er bij mij ook niet in. Egoïsme ten top.

<lichtjes overdrijvend>
Geef die ofwel een boete van 250€ per persoon aanwezig in het vliegtuig, of een boete van 10.000€.
Veroordeling voor de rechtbank.
</lichtjes overdrijvend>
Het was alleszins met voorbedachte rade.

Vond het wel goed wat die ouders deden toen de bus hier in België aankwam.
De ene bracht de fiets mee en die gast mocht met de fiets naar huis. Hopelijk voor 100km :angel:
De andere sloot zijn kinderen op in de bak van zijn camionnette (trouwens verboden)
De andere waren met 2 auto’s,
:banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Als er toch geen gevolgen zijn zal men dit soort zaken gewoon blijven doen. Alhoewel de sociale heksenjacht misschien z'n doel al bereikt.

Daarnaast komt dit nu toevallig in de media. Wie weet hoeveel mensen dit al bewust gedaan hebben zonder in de media te komen, en hoeveel er nog gaan volgen.
Doracu
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

sky schreef: Vond het wel goed wat die ouders deden toen de bus hier in België aankwam.
De ene bracht de fiets mee en die gast mocht met de fiets naar huis. Hopelijk voor 100km :angel:
De andere sloot zijn kinderen op in de bak van zijn camionnette (trouwens verboden)
De andere waren met 2 auto’s,
:banana:
En andere ouders huurden ambulances in om hun kinderen naar een verblijf te brengen :bang:

Zeer bedenkelijke les die deze kinderen krijgen van hun ouders
En totaal respectloos naar alle ambulanciers, die in de afgelopen crisis hun uiterste best deden in moeilijke omstandigheden
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Als je al deze feiten leest en er nog alle gevallen bijtelt die de media niet halen dan weet je dat de volgende golf zeer nabij is.
Leuk voor al wie nu zijn "verdiende" vakantie neemt, jammer voor die domme thuisblijvers want die moeten de komende maanden niet meer op een vakantie hopen.
En onze politici dan maar lullen lover "gezond verstand" en "verantwoordelijkheid nemen".
En als toppunt van persoonlijke vrijheid zijn er dan nog de gezondheidswerkers die een vaccinatie weigeren... Wel die zijn het niet waard om in de gezondheidszorg te werken. Als zij hun persoonlijke visie (gebaseerd op wat?) stellen boven de algemene gezondheid en aanbevelingen van de wetenschap, dan weten we ook hoe ze voor de rest in hun beroep presteren.
Bijvoorbeeld: de ziekenhuisbacterie (MRSA) die in België welig tiert (vele keren erger dan in onze buurlanden) en voor een groot deel kan toegeschreven worden aan te weinig opvolgen van elementaire hygiëne regels in de Belgische ziekenhuizen. De regels zijn er maar ze worden niet voldoende nageleefd (door datzelfde zorgpersoneel dat het blijkbaar beter weet). Een gevolg daarvan is dat een patiënt die in een Belgisch ziekenhuis gelegen heeft geweigerd wordt in Nederlandse ziekenhuizen omdat de kans op MRSAinfectie te groot is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef:Als je al deze feiten leest en er nog alle gevallen bijtelt die de media niet halen dan weet je dat de volgende golf zeer nabij is.
De vierde golf is al meermaals voorspeld maar nog niet uitgekomen.
R2D2 schreef:Leuk voor al wie nu zijn "verdiende" vakantie neemt, jammer voor die domme thuisblijvers want die moeten de komende maanden niet meer op een vakantie hopen.
Ik verwacht geen grote problemen tot september, maar het spreekt voor zich dat je nu kan reizen, terwijl er geen garanties zijn voor augustus. Het vrije leven is aan zij die de kansen grijpen wanneer ze zich aanbieden, niet aan zij die wachten.
R2D2 schreef:En onze politici dan maar lullen lover "gezond verstand" en "verantwoordelijkheid nemen".
Dat is een manier om het eigen falen te verdoezelen en de schuld op de gewone mensen te steken, zodat ze straks weer kunnen afkomen met maatregelen.
R2D2 schreef:En als toppunt van persoonlijke vrijheid zijn er dan nog de gezondheidswerkers die een vaccinatie weigeren...
Dat is hun recht, evenveel als een ander.
R2D2 schreef:Wel die zijn het niet waard om in de gezondheidszorg te werken.
Ik denk niet dat de ziekenhuizen veel te kiezen hebben.
R2D2 schreef:Als zij hun persoonlijke visie (gebaseerd op wat?) stellen boven de algemene gezondheid en aanbevelingen van de wetenschap, dan weten we ook hoe ze voor de rest in hun beroep presteren.
Als ze zich baseren op het feit dat de wetenschap vroeger ook niet altijd correct was en dat er fouten gemaakt zijn met verstrekkende gevolgen voor de gezondheid, wat ook mogelijk is met deze vaccins, dan zie ik niet meteen een probleem. (Voor de duidelijkheid - ik ben geen anti-vaxxer).

Roken werd aangemoedigd door artsen, asbest was lang geen enkel probleem, lobotomie was lang aanvaardbaar, ontsmetten was lang niet nodig (en werd weggelachen), van HIV dacht men dat het met handdrukken kon doorgegeven worden, en tot op vandaag worden nog steeds psycho-analytische therapieën gegeven (Freud) waarvan aangetoond is dat ze niets waard is. Allemaal zaken waarmee genoeg tijd pas de waarheid aangetoond heeft.
R2D2 schreef:Bijvoorbeeld: de ziekenhuisbacterie (MRSA) die in België welig tiert (vele keren erger dan in onze buurlanden) en voor een groot deel kan toegeschreven worden aan te weinig opvolgen van elementaire hygiëne regels in de Belgische ziekenhuizen.
De verouderde infrastructuur, veelal het gevolg van de gezondheidszorg/verzekering per se publiek te willen houden waar je voortdurend met besparingen geconfronteerd wordt, helpt ook niet. In een modern/nieuw gebouw kan hygiene veel makkelijker worden EN kan verspreiding van MRSA ook structureel veel beter beperkt worden. Maar dat kost geld dat er niet is en dat we ook niet willen maken via privatisering van gezondheidszorg.
R2D2 schreef:Een gevolg daarvan is dat een patiënt die in een Belgisch ziekenhuis gelegen heeft geweigerd wordt in Nederlandse ziekenhuizen omdat de kans op MRSAinfectie te groot is.
Da's niet nodig, men kan de patient testen op besmetting met MRSA.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Je zou "bijna" gaan denken dat al het zorgpersoneel het beter weet door ervaring op de werkvloer :angel:
Een kwart vaccin weigeraars...ik zou me daar precies goed thuis kunnen voelen :angel:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

wied schreef:Natuurlijk, de mens is geen rationeel wezen!
De mens is wel een rationeel wezen. Dat is net het probleem Wied.

Voor de rest, ik probeer alleszins de draad te volgen. Maar waar wordt hier in diezelfde draad de 'schuld' gelegd?
We worden langs alle kanten gepushed om onze oude draad op te nemen. Als daar dan gevolgen uit voort komen is het de schuld van...

We worden hier geconfronteerd met een virus dat zich geen reet aantrekt met grenzen. Een virus dat muteert gelijk de haan op de kerktoren. Met alle moeite van de wereld probeert het kapitaal een vaccin te ontwikkelen waarvan we nu al weten dat het enkel werkt op korte termijn en waarin we nu al de strijd aan het verliezen zijn.

Gaan we verder met onze maatschappij? Ik weet het niet maar als ik zie naar de reacties hier beneden zijn er op userbase toch mensen die daar bedenkingen bij hebben?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Laat het ons hopen, wat zouden we anders doen ?
Soit, de laatste maanden was in ieder geval een eyeopener voor mij, hoe snel een groot deel van de bevolking kan switchen wanneer je maar een beetje angst creëert voor het onbekende.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer

petrol242 schreef: Gaan we verder met onze maatschappij? Ik weet het niet maar als ik zie naar de reacties hier beneden zijn er op userbase toch mensen die daar bedenkingen bij hebben?
Verder met onze maatschappij? Ik vind dat nauwelijks mensen hun verantwoordelijkheid opneemt. Ik ben zelf ook niet degene die de regels 100% volgt maar als ik zie wat sommige mensen doen dan heb ik schrik dat we ooit uit deze crisis komen. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je bent gewoon een trage leerling. De meeste mensen zijn volgers, dat is nooit anders geweest.

Angst is altijd al HET middel geweest om mensen te beïnvloeden, het werkt ook omdat het een oerinstinct is. We zijn geleerd om individualistisch te denken en dan kan je mensen enkel nog tot iets bewegen door hen angst te bezorgen. Angst voor ziekte, onzekerheid, inkomensverlies, Walen, moslims,... alles is goed en werkt op exact dezelfde efficiënte wijze.

Het is verstandiger om te kijken naar wie u die angst wil bezorgen en wat hun belangen zijn dan de (zogenaamde) oorzaak van de angst.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

iceke schreef:Laat het ons hopen, wat zouden we anders doen ?
Soit, de laatste maanden was in ieder geval een eyeopener voor mij, hoe snel een groot deel van de bevolking kan switchen wanneer je maar een beetje angst creëert voor het onbekende.
Het is reeds lang bewezen dat de mens reageert als een kuddedier. Het rare is als je hen dan nadien hiermee confronteert, ze nooit het idee krijgen dat ze elkaar gevolgd hebben. :-?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat is omdat men ons constant inpepert hoe uniek we toch zijn. We zijn helaas even uniek als duizenden anderen :lol:

Mensen zijn zich inderdaad niet bewust van hoezeer we door anderen en door marketing beïnvloed worden. We denken dus dat we een eigen individuele keuze maken maar eigenlijk doen we gewoon na wat we al (bewust of niet) gezien hebben. Het is ook veilig want als anderen het massaal doen dan zal het wel OK zijn. Dat merk je bvb bij restaurants, zit er niemand dat gaat er ook niemand naartoe want dat ziet er niet populair uit. Daarom zetten slimme horeca-houders soms mensen die eigenlijk geen klant zijn. Ze zullen u ook op zichtbare plaatsen zetten als je bij de eerste klanten bent om die reden.

Een ander voorbeeld is de keuze van kleuren bij wagens. Je kan kiezen uit -tig kleuren maar iedereen schijnt een variant van grijs te kiezen. We zijn minstens even saai als uniek :lol:

Iemand maakte er ooit een fotoproject van om mensen op straat te fotograferen met praktisch dezelfde kleren. Dat bleek poepsimpel want als je er echt op begint te letten heeft een grote groep dezelfde kleren aan. Dat gaat verder dan louter mode en zo'n project toont hoe hard we door de producenten gepusht worden om iets te dragen terwijl we zelf denken dat we het kozen omdat we het toch zo mooi vonden. Mode is trouwens een goed voorbeeld van groepsdruk want waarom zou je iets aandoen dat al de rest ook draagt? Toch niet om uw uniekheid te benadrukken :lol:

Een laatste voorbeeld zijn tatoos. Mensen verklaren ze vaak door hun drang naar uniekheid maar ze zetten grotendeels dezelfde onderwerpen op hun lijf en ook hier zijn er weer rages/modes. Je bent tegenwoordig veel unieker... zonder tatoo. Zo toon je dat je niet meedoet aan de tatoo-rage en dat uw lijf bijzonder genoeg is zonder tatoos :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

CCatalyst schreef:Terug van vliegreis (nee niet voor het plezier) binnen Schengen.

Heenvlucht direct, terug via tussenstop.
Mijn status: niet gevaccineerd (nog steeds aan het wachten)
.
Dus dezelfde catalyst die hier continu ligt te bashen op mensen die niet kunnen telewerken.
Die gaat nu op zakensnoepreis “want het kan niet anders”

De maskers vallen af :lol:

En ondertussen is ook de schoolgaande jeugd volop virus aan het importeren uit Spanje.
De timing zal weeral goed kloppen, scholen een dikke maand dicht en half augustus terug volop stijgende coronacijfers…
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Het is verstandiger om te kijken naar wie u die angst wil bezorgen en wat hun belangen zijn dan de (zogenaamde) oorzaak van de angst.
Vanaf dag 1 probeer ik dat te begrijpen (waarom moet heel het kot toe ?; een beetje egoïsme = zorgen voor 1. u zelf & 2. uw gezin was imho voldoende geweest)
Farma = bijzaak, natuurlijk proberen die te verdienen
Media = bijzaak, natuurlijk proberen die te verdienen
Security = bijzaak ? = meer surveillance het doel ? = imho een tikkeltje te ver complot denken.
Regering meer macht ? Onwaarschijnlijk, dit is geen wereld coupe

Wat is het dan wel ? een opeenstapeling van gevolgen die niet te stoppen waren? Een opeenvolging van mensen die hun handen niet in het vuur durfden te steken? Ik ben er nog altijd niet uit.

Wat ik wel gezien heb = dat het laatste jaar "???" echt niet meer konden.
Is dit virus echt wel zo dodelijk? Pek een veren.
Zijn die vaccins te vertrouwen en degelijk getest ? Pek en veren.
Zijn de maatregelen wel effectief ? Pek en veren.

Je hebt dus aan de ene kant een beleid dat het zich niet kan permitteren om de middenweg te zoeken, maar ook een beleid dat elke controverse schuwt...c'est du jamais vu
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:
Dus dezelfde catalyst die hier continu ligt te bashen op mensen die niet kunnen telewerken.
Die gaat nu op zakensnoepreis “want het kan niet anders”

De maskers vallen af :lol:
Met test voor het vertrek en met nog een test voor de terugkeer. Had er een positief geweest ging het niet door (of had ik een verlengd verblijf in quarantaine). Wel wat anders dan de telewerkers denk ik, die ook gingen werken als ze zich ziek voelden en niets te testen.
duizend schreef: De timing zal weeral goed kloppen, scholen een dikke maand dicht en half augustus terug volop stijgende coronacijfers…
En vanaf september gaat het helemaal los.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Wel wat anders dan de telewerkers denk ik, die ook gingen werken als ze zich ziek voelden en niets te testen.
Telewerkers die gaan werken, zitten dus gewoon thuis :).
duizend schreef: De timing zal weeral goed kloppen, scholen een dikke maand dicht en half augustus terug volop stijgende coronacijfers…
En vanaf september gaat het helemaal los.
Het lijkt me sterk dat we gaan moeten wachten tot in september.
Ook vorig jaar ging het al compleet mis vanaf +/- 20 augustus.
En het is toch opvallend dat de cijfers door het dak gaan nu de scholen toe zijn hé, dat is een bevestiging van een trend die we in het verleden wel vaker zagen. Toegegeven: deze keer stegen de cijfers al toen de scholen nog open waren (al is/was dat dan in een beperkte setting: examens, deliberaties, ...).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Telewerkers die gaan werken, zitten dus gewoon thuis :).
We hadden het niet over die telewerkers (die zeer blij waren), maar over de andere telewerkers he. Aka zij die voor de "continuiteit van de bedrijfsvoering" elke dag de baan opgingen richting kantoor - niet gehinderd door enige controles - ook al draait de bedrijfsvoering rustig verder als ze niet zouden afkomen.
heist_175 schreef: Ook vorig jaar ging het al compleet mis vanaf +/- 20 augustus.
Desondanks nog versoepelingen op 27 september. Strengere maatregelen kwamen er pas half oktober, toen het onderwijs 2 weken op volle toeren draaide (ook met het hoger onderwijs erbij)...
heist_175 schreef:En het is toch opvallend dat de cijfers door het dak gaan nu de scholen toe zijn hé, dat is een bevestiging van een trend die we in het verleden wel vaker zagen.
We testen sinds eind juni ook veel meer, op 5 juli hadden we bijna zelfs het testdagrecord verbroken. Meer testen is meer vinden. Maar dat is geruststellend, want de vrees dat door het wegvallen van het institutioneel schooltesten er veel te weinig getest zou worden bleek voorbarig. Dankzij de verplichte testen voor de reizen is dat (voorlopig) gelukkig niet het geval. De positiviteitsratio blijft dan ook hangen op 1.40%, ik zie dus geen reden voor zorgen op dit ogenblik, evenmin zie ik de al zoveel aangekondigde "vierde golf", en dit ondanks continue import van een nieuwe variant op dit eigenste ogenblik. In augustus wordt er traditioneel al veel minder gereisd, dus we zullen zien wat dat zal geven.

Noot: ik had indertijd zo gehamerd op het gratis beschikbaar stellen van testen voor iedereen. En kijk, nu dat gebeurt (weliswaar beperkt tot 2) wordt er ook gebruik van gemaakt en hoeven we ons vooralsnog geen zorgen te maken over de PR%. Men zou dit best openstellen naar 2 keer per maand, voor iedereen, ongeacht reden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 jul 2021, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Meer testen is meer vinden.
En dan stopt het. Met dat vinden doen we niks, want nul controle.

We mogen zelfs "positief" vliegen en dergelijke. Ik denk niet dat we dit keer tot half augustus zullen moeten wachten op die volgende golf.

Kijk naar Nederland, waar de "versoepelingen" al behoorlijk terug geschroefd worden, met o.m. publieke evenementen, horeca en danscafés.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:En dan stopt het. Met dat vinden doen we niks, want nul controle.

We mogen zelfs "positief" vliegen en dergelijke. Ik denk niet dat we dit keer tot half augustus zullen moeten wachten op die volgende golf.
Dat was bij mij (Brussels Airlines, Swiss) iig niet het geval. Positieve test => je gaat niet het vliegtuig op. De landen die een test vereisen (indien geen vaccin of niet doorgemaakt), vereisen uiteraard een NEGATIEVE test. Met een positieve test voldoe je niet aan de vereiste om binnen te mogen en mag je ook niet boarden of anders krijgt de maatschappij een boete (als het uitkomt). Aan de check-in zocht de agent ook specifiek naar de vermelding "Negative" op mijn testresultaat.
phil48 schreef:Kijk naar Nederland, waar de "versoepelingen" al behoorlijk terug geschroefd worden, met o.m. publieke evenementen, horeca en danscafés.
Hier ook he, Tomorrowland bv canceled. Alhoewel het gezond verstand hier van anderen komt ipv de regering die enkel nog maar durft te versoepelen.

Je kan je de vraag stellen of die versoepelingen nu niet teruggedraaid worden omdat ze te snel gekomen/genomen zijn. Volgens mij wel. Men had nog moeten wachten. Zeker in NL bv waar de cijfers te hoog waren voor versoepelingen, maar even goed bij ons ging men op een bepaald moment wel heel snel met de versoepelingen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Zonet m'n tweede test gehad... als die ook negatief is mag ik straks uit m'n quarantaine.

Bij ons was het vermoedelijk jeugd die tegenover ons zat bij het wachten tot boarden... maar vermoedelijk gaan ook weer heel wat andere hetzelfde meemaken nu besmette jongeren gewoon BEWUST op het vliegtuig zijn gestapt (en dus een hoogrisico contact veroorzaken bij de medereizigers).

Hopelijk komt er een stevig signaal vanuit de overheid dat zoiets niet kan... al zal er uiteindelijk zoals gewoonlijk weer niets gebeuren.

Ik begrijp niet dat indien je vanuit Belgie je vertrek je allemaal een negatieve PCR test moet hebben maar dat op een terugvlucht totaal niets nodig is (behalve een PLF formulier wat waardeloos is). Waarom niet gewoon de eenvoudige regel in gans Europa... wil je op een vliegtuig stappen dan bezorg je een negatieve PCR test !?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

DarkV schreef: Hopelijk komt er een stevig signaal vanuit de overheid dat zoiets niet kan... al zal er uiteindelijk zoals gewoonlijk weer niets gebeuren
naar wie meot ge kijken?

spanje omdat ge daar positief op de vlieger kunt kruipen?
de EU omdat het systeem vrij lek is
de organisatie die zo'n reis organiseert en dan in no time tientallen jongeren kwijtspeelt?
de ouders vd minderjarigen?
onze luchthaven hier die ook niets controleert?
de minderjarige jongeren zelf
onze overheid die die kereltjes, op de vlieger gekropen zijn, waarschijnlijk niet eens te pakken krijgt?

vandaag moesten ze blijkbaar zich laten testen in eht uz? zouden ze die kereltjes op het UZ ineens naar de revalidatie of IC gestuurd hebben? zodat ze en glimp kunnen opvangen van wat dat virus met een mens doet?

op het einde zal blijken dat die gasten juridisch gezien niets verkeerds gedaan hebben en er ongestraft mee weg komen
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Intussen in Nederland 10.000 nieuwe gevallen op één dag en 9x zoveel als de week ervoor.

Die 10k was geleden van... Kerstmis.

Wat ons dus ook te wachten staat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Wat ons dus ook te wachten staat.
In NL was er de voorbije week nog geen zomervakantie. Vandaag gaat de EERSTE regio van de drie in zomervakantie. De andere volgen de komende weken. Het slechte weer met veel neerslag en nog meer ondermaatste temperaturen dan hier zal ook niet geholpen hebben.

Is dus wat ons te wachten staat vanaf september.
DarkV schreef:Waarom niet gewoon de eenvoudige regel in gans Europa... wil je op een vliegtuig stappen dan bezorg je een negatieve PCR test !?
Omdat men - helaas - weer toegestaan heeft dat de lidstaten zelf alles mogen bepalen, met een totaal versnipperd beleid tot gevolg waarin een kat haar jongen niet meer vindt. Idd, de EU had veel beter zelf de regels opgelegd voor gans Europa en een test vereist voor grensoverschrijdende verplaatsingen, het zou het reizen iig veel minder omslachtig maken.

Het moet idd opgemerkt dat België een van de meest relaxe is inzake vereisten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef: Wat ons dus ook te wachten staat.
In NL was er de voorbije week nog geen zomervakantie. Vandaag gaat de EERSTE regio van de drie in zomervakantie. De andere volgen de komende weken. Het slechte weer met veel neerslag en nog meer ondermaatste temperaturen dan hier zal ook niet geholpen hebben.

Is dus wat ons te wachten staat vanaf september.
Ah? Denk jij dat de scholen er iets mee te maken hebben?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Waar blijft de regering trouwens met maatregelen? Bedoel ik wil Augustus 2020 niet weer meemaken hoor :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Waar blijft de regering trouwens met maatregelen? Bedoel ik wil Augustus 2020 niet weer meemaken hoor :bang:
We hebben gemiddeld 1k gevallen, die we hoofdzakelijk vinden - correct me als ik verkeerd ben - doordat zoveel mensen zich (moeten) laten testen omdat ze op reis gaan. Was die vereiste er niet, of was er een reisverbod, dan zouden de cijfers vermoedelijk even laag geweest zijn als juli 2020. Wat niet betekent dat die gevallen er niet zijn, gewoon dat we ze niet zouden vinden. Die mensen voelen zich doorgaans niet ziek, ze ontdekken hun besmetting slechts dankzij een reistest.

1k gevallen of meer hadden we sinds half september continu tot maar liefst half juni. Er is in de tweede en derde golf pas ingegrepen met maatregelen toen de cijfers nog veel hoger lagen. Half september deed men nog niks, men versoepelde zelfs nog eens op 27 september.

Ik begrijp niet meteen wat je bedoelt met "ik wil augustus 2020 niet weer meemaken". Toen hadden we op de piek gemiddeld 638 gevallen - weliswaar minder dan nu - maar hoofdzakelijk binnen een bepaalde regio geconcentreerd. Men heeft daar lokale maatregelen genomen die succesvol bleken. Op 1 september was het gemiddelde al weer gezakt tot 400 gevallen. Natuurlijk gebeurde er dan op 1 september andere zaken die de verspreiding van het virus bevorderden en twee weken later hadden we dan 1k gevallen gemiddeld, op 1 oktober ging het al naar 2k, op 15 oktober zaten we al aan 7k, enz.

De toestand is vandaag anders: hoewel we meer gevallen hebben, wordt er nu getest omdat men gaat reizen, veel minder omdat men zich ziek voelt. Dat vertaalt zich ook in de ziekenhuisbezetting: toen waren dat er 350 op de piek, vandaag zijn dat er 100 minder ook al zijn er bijna dubbel zoveel gevallen. Deze gevallen komen van overal ten lande, veel meer verspreid dus, waardoor je geen hotspots ziet momenteel, itt augustus 2020. Dat sluit niet uit dat lokale uitbraken ook deze zomer mogelijk zijn, maar gezien het gebrek aan bv school en het lage pitje op kantoor zal dat niet meteen tot nationale golven leiden. Die lokale uitbraken kunnen met lokale maatregelen bedwongen worden, zoals in 2020, mits men opnieuw tijdig reageert natuurlijk.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
boonpwnz schreef:Waar blijft de regering trouwens met maatregelen? Bedoel ik wil Augustus 2020 niet weer meemaken hoor :bang:
Ik begrijp niet meteen wat je bedoelt met "ik wil augustus 2020 niet weer meemaken".
Dat was de periode dat de basis gelegd werd voor de paniek van 6 weken later (in oktober).
Dat het einde van de zomervakantie tot veel meer contacten leidt (in dit geval lijdt) op het werk en op school (telewerk was toen niét verplicht), is niet echt verbazingwekkend.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

De scholen zijn nog lang genoeg gesloten, en de kalmste periode op de kantoren moet nog komen, dus ik zou me nu nog geen zorgen maken. Kampen blijken in de praktijk, net als vorig jaar trouwens, niet voor problemen te zorgen. Een besmetting wordt er sowieso in de eerste dagen opgedaan en eenmaal ze naar huis komen zijn ze vaak al niet besmettelijk weer (maw: overnachtingen verbieden was indertijd een domme maatregel). Bovendien neemt het aantal kampen in augustus spectaculair af na de eerste twee weken.

Desnoods kan men overgaan tot een reisverbod in augustus om een herhaling van september-oktober 2020 te vermijden. Alhoewel dat vooral uitstel zal zijn ipv afstel, want dan komt het virus wel gewoon mee met de exchange-studenten in september etc. En daarnaast liggen nieuwe maatregelen zeer moeilijk voor de regeringen, men wil liever versoepelen.

Verder is het enorm frustrerend dat hele grote delen van de bevolking vandaag nu nog steeds niet volledig gevaccineerd zijn, iets wat een belangrijk verschil maakt inzake de Delta-variant. De regeringen pakken dit nog steeds slecht aan.

Het zou - om de reisdrang tegen te gaan - daarnaast ook helpen als de weerkundige zomer eens zou beginnen en de rest van juli/augustus zou domineren ipv het herfstweer dat maar blijft aanhouden, maar dat hebben we niet te bepalen. De natuur heeft een slecht jaar gekozen om ons nog eens een "jaren-90-zomer" te laten beleven, alhoewel de zomer vorig jaar ook pas in augustus echt begon.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
Dizzy schreef:Het is verstandiger om te kijken naar wie u die angst wil bezorgen en wat hun belangen zijn dan de (zogenaamde) oorzaak van de angst.
Vanaf dag 1 probeer ik dat te begrijpen (waarom moet heel het kot toe ?; een beetje egoïsme = zorgen voor 1. u zelf & 2. uw gezin was imho voldoende geweest)
Omdat een beetje egoïsme al snel gewoon puur egoïsme wordt.

Het oproepen tot gezond verstand is gewoon belachelijk want de meerderheid bezit dit niet. Zij hebben wel tonnen egoïsme en excuses waarom de regels niet voor hen gelden. Voor de overheid rest dan niets anders dan angst gebruiken als laatste middel.

Je kan angst dus ook positief gebruiken maar het probleem is dat eens men bepaalde voordelen/macht heeft verworven dit maar traag en met tegenzin wordt teruggedraaid, vandaar never waste a good crisis. Het is zoals de frieten bij elke misoogst duurder worden maar na goede oogst gaan ze niet meer naar de oude prijs :wink:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster

Als je ziet dat er door meer te testen een hogere positiviteitsratio dan ben jij catalyst het probleem aan het onderschatten. Wacht maar 2 weken en onze ziekenhuisopnames zullen lekker omhoog gaan(die zijn nu al omhoog aan het gaan)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef:Als je ziet dat er door meer te testen een hogere positiviteitsratio dan ben jij catalyst het probleem aan het onderschatten.
Nogmaals, zouden die mensen gevonden (geteld) worden als er geen reistestverplichtingen waren? Gaat het over mensen die zich laten testen omdat ze op reis gaan of omdat ze zich ziek voelen? Dat de ziekenhuiscijfers niet meewillen wijst eerder op het eerste, alhoewel het misschien nog te vroeg is voor definitieve conclusies.
boonpwnz schreef:Wacht maar 2 weken en onze ziekenhuisopnames zullen lekker omhoog gaan(die zijn nu al omhoog aan het gaan)
De vierde golf wordt al lang aangekondigd... Ik zie een stijging van 7 op de ziekenhuisbezetting sinds de laatste telling (van 255 naar 262).
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”