Nieuwe auto
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Bij ons ook geen manuele handrem meer. Wel een handige functie om achteruitlopen te vermijden. Vroeger reed ik diesel, nu benzine maar ook op reis was het meestal benzine. Dat ben je rap gewoon, niets bijzonders. Uw stuur aan de andere kant is een andere aanpassing
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Hangt vooral van de motor af (cc's). Bij diesel ook zo. Vergelijk een 2.0 diesel met een 1.3 en vergelijk een 1.6 benzine met een 1.0 ...boonpwnz schreef:Er zit toch een verschil tussen Benzine en Diesel die ik toch merk.
bij Diesel kan je rustig je toerental rond de 1000-1100 laten zitten dat moet je niet proberen bij benzine
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dan nodig ik je écht eens uit eens mee te rijden met een benzine emt compressor, dat scheelt bitter weinig.boonpwnz schreef:Er zit toch een verschil tussen Benzine en Diesel die ik toch merk.
bij Diesel kan je rustig je toerental rond de 1000-1100 laten zitten dat moet je niet proberen bij benzine
Trouwens... Is ook zo goed niet hoor voor je dieselmotor voor detonatie tot defecte zuigers.
Bij een benzinemotor gaan ook de bougies er aan, maar die kan je gelukkig nog relatief goedkoop vervangen.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... leases/224
delivers 115 PS at between 5,000 and 5,500 rpm. From 2,000 rpm, the 1.0 TSI – which is fitted with two adjustable camshafts – balances a force of 200 Nm to the drive axle. The maximum torque remains constant up to 3,500 rpm.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Waarom zou je dat willen?boonpwnz schreef:bij Diesel kan je rustig je toerental rond de 1000-1100 laten zitten dat moet je niet proberen bij benzine
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
1400-1500 toeren snap ik nog, maar met 1000-1100 toeren zou ik me toch niet op mn gemak voelen. Ik wil de Nm's toch iets of wat paraat hebben.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je motor mag dan wel efficiënt draaien, waarschijnlijk is de veroorzaakte schade en kosten groter op het einde van de rit.boonpwnz schreef:Verbruik voornamelijk.
Zeer slecht ook voor de krachten op je lagers.
Inderdaad, accelereren is soms ook een uitweg uit een benarde situatie.devastator schreef:Ik wil de Nm's toch iets of wat paraat hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
De discussie hierboven over toerentallen, bougies, schade en slijtage is weer een mooi argument voor EV motoren. Slijtage, overbelasting, onderhoud etc: onbestaande. Die motoren hebben een levensduur van meermaals de levenscyclus van een ICE. En zelfs de zo gevreesde batterijen blijken veel langer mee te gaan dan de auto zelf. De degradatie is mits hedendaags battery management miniem.
Echt waar mensen: die fossiele verbranders, dat is echt industriële archeologie.
Voor wie nog niet overtuigd is: doe eens een testrit met een EV.
Echt waar mensen: die fossiele verbranders, dat is echt industriële archeologie.
Voor wie nog niet overtuigd is: doe eens een testrit met een EV.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Bedoel je de impact op het milieu wat betreft kobalt of lithium? Naar mijn weten wordt gebruik van kobalt in batterijen afgebouwd en zijn lithiumbatterijen vrij goed te recycleren (voor hergebruik nota bene!), dus afgezien van vervuilende initiële techniek de afgelopen jaren valt het heus wel mee.honda4life schreef:Interessant, de vraag is natuurlijk wat is de totale impact van de batterij om dit "verlies" te compenseren
En eehm, mijn benzine stinkt ook uren in de wind als die koud draait hoor... of die koud zo veel beter is???
Akkoord met die uitspraak, moderne turbobenzinewagens doen zéker niet onder op gebied van comfort.honda4life schreef:Ach zie moderne benzines die uit een 1000cc moeiteloos 115 pk persen. Dat zijn pk/cc sportwagens zonder het geluid (en verbruik).
Turbo + compressor geeft zowel koppel in hoge als lage toeren, ik denk niet dat ze op dat vlak nog veel onder doen voor Diesel.
M'n huidige wagen (automaat) draait rond de 1500 toeren bij snelheden rond tot ongeveer 70 km/h.
Manueel ook behoorlijk onder de indruk hoe gelijk de acceleratie blijft tussen lage en hoge toeren te doorlopen.
Zou deze motor minder lang meegaan? Wie weet... Ze kunnen dat al heel goed ontwerpen wanneer die stuk moeten gaan om op tijd een nieuwe te kopen. Dus of de motoren er gemiddeld gezien slechter op geworden zijn betwijfel ik.
Geef het gewoon een kans bij een testrit.
Het is niet meer die benzine van vroeger die je in toeren moet jagen om vooruit te geraken.
(Geen voorstander van Mazda met hun Skyactive, en andere merken met atmosferische motoren geschikt voor aziatische markt met een hele andere taxatie niet gebaseerd op cilinderinhoud).
Goede motor, maar alles behalve voor de portemonnee.
Ik reed een tijd met een Ford Grand C-Max met een 1L driecilinder ecoboost 125pk (manuele zesbak) en ik moet zeggen dat ik die motor ALTIJD zou verkiezen boven een dieselaandrijving met vergelijkbaar vermogen.
De motor voelt véél gewilliger en vinniger aan, de koppeling is veel lichter. De motor beschikt tevens over zijn maximaal koppel tussen 1500 tot 5000 rpm en trekt daarna nog door tot 6500rpm zonder veprinken (en dat klinkt nog lollig ook). Echt waar, een belachelijk groot bereik van maximaal koppel, wat wilt zeggen een quasi-lineaire vermogensopbouw, iets waar men ook naar streeft in racewagens voor maximale voorspelbaarheid in acceleratie op eender welk toerental. De motor is een pak lichter (want moet minder warmte en compressie kunnen verdragen) wat de auto ook lichter maakt.
Hill-start assist is trouwens een courante optie, dat maakt het vertrekken vanuit stilstand op een helling zeer vanzelfsprekend.
Het idee dat een benzinewagen een zware en overgevoelige koppling heeft, is trouwens niet meer van deze tijd; alles voelt lichter en gewilliger aan dan bij een diesel.
De zuinigheid viel ook mee, dat was (ik gok hier) rond de 6,5L/100km zonder daar speciaal zuinig of traag mee te rijden, alhoewel ik wel uit mijzelf anticiperend rij, dus op voorhand gas lossen als ik toch bijna moet vertragen of stoppen, zodat ik zo veel mogelijk afstand bol met resterende kinetisch energie en amper hoef te remmen.
Het concept van SkyActiv van Mazda is iets heel interessant, een keer iets anders dan de conservatieve aanpak van de Duitsers. Ze gebruiken een voor diesel zeer lage compressieverhouding (1:14 ipv 1:20 uit mijn hoofd) om zo de vorming van schadelijke stoffen als stikstofoxiden te vermijden en gemakkelijker te voldoen aan de strenge euronormen. Voor benzine daarentegen gebruiken ze weer een veel hogere compressieverhouding dan gewoonlijk (1:14 ipv 1:11 of 1:10?), weeral om de efficiëntie te verhogen om zo het verbruik en dus uitstoot naar omlaag te krijgen. Punten voor originaliteit en zoeken naar oplossingen out of the box. Helaas past dat inderdaad niet in onze formule waarbij belasting op motorinhoud wordt berekend, wat trouwens sinds het courante gebruik van geforceerde invoer (i.e. turbocompressor en mechanische compressor) een nutteloos getal is geworden.
De diesel waarmee ik rij doet lelijk onder de 1400rpm, eigenlijk exact hetzelfde als met de benzine waarmee ik daarvoor reed. Het hangt dus af van de specifieke motor ipv de brandstof.boonpwnz schreef:bij Diesel kan je rustig je toerental rond de 1000-1100 laten zitten dat moet je niet proberen bij benzine
Als je trouwens met een BMW zescilinder zou rijden kan je perfect lage toeren doen zonder dat je motor begint te daveren, omdat je meer cilinders hebt en dus minder dode stukken in de omwenteling van de krukas.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Je hebt misschien wel gelijk, maar moet zeggen dat ik het toch zorgeloos op vakantie (1100 km) vind gaan met een diesel zonder laadstressR2D2 schreef:De discussie hierboven over toerentallen, bougies, schade en slijtage is weer een mooi argument voor EV motoren. Slijtage, overbelasting, onderhoud etc: onbestaande. Die motoren hebben een levensduur van meermaals de levenscyclus van een ICE. En zelfs de zo gevreesde batterijen blijken veel langer mee te gaan dan de auto zelf. De degradatie is mits hedendaags battery management miniem.
Echt waar mensen: die fossiele verbranders, dat is echt industriële archeologie.
Voor wie nog niet overtuigd is: doe eens een testrit met een EV.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Waarom moet een mens het hele jaar door rijden met de wagen waarmee die op vakantie wenst te gaan? Dat is bijna even bizar als mensen die het hele jaar door met een bestelwagen rijden omdat ze elk jaar iemand helpen verhuizen.devastator schreef:Je hebt misschien wel gelijk, maar moet zeggen dat ik het toch zorgeloos op vakantie (1100 km) vind gaan met een diesel zonder laadstress
Alternatief: met het uitgespaarde geld door voor een EV te kiezen kan je volgens mij zeker een wagen op fossiele brandstoffen huren.
En zelfs dan nog, als je op reis gaat met je EV kan je tussendoor (mits wat planning vooraf) elke twee tot drie uur wel ergens stoppen om een halfuurtje te snelladen en dan geraak je er ook zeker ook wel. Het hoeft niet onmogelijk te zijn, het vergt hoogstens wat kleine aanpassingen in de manier waarop je je reis maakt.
- Garpenlov
- Premium Member
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Ach, ik heb altijd gezworen bij Diesels, m'n eerste wagen was een diesel en heb nog 5 andere diesels gehad.
Altijd hetzelfde gedachte process gehad "jah ik trek vantijd een remorque, daar heeft m'n diesel geen probleem mee!".
In de realiteit trok ik een aanhanger misschien 3 keer per jaar, rest van het jaar ging die diesel motoren stuk door telkens maar 15 kilometer woon werk verkeer per dag.
Nu m'n 6de wagen, een benzine wagen (1.8L Skoda Octavia) trekt die aanhangers evengoed. Korte ritten vermoorden de motor niet en de belasting is al vele lager.
EV wil ik zeker proberen, maar ik vertrouw de Belgische regering niet. Elektriciteit wordt hier al vies getaxeerd, elk jaar komen we te kort.
En ze spreken al van een nieuwe tax op EV voertuigen.
Altijd hetzelfde gedachte process gehad "jah ik trek vantijd een remorque, daar heeft m'n diesel geen probleem mee!".
In de realiteit trok ik een aanhanger misschien 3 keer per jaar, rest van het jaar ging die diesel motoren stuk door telkens maar 15 kilometer woon werk verkeer per dag.
Nu m'n 6de wagen, een benzine wagen (1.8L Skoda Octavia) trekt die aanhangers evengoed. Korte ritten vermoorden de motor niet en de belasting is al vele lager.
EV wil ik zeker proberen, maar ik vertrouw de Belgische regering niet. Elektriciteit wordt hier al vies getaxeerd, elk jaar komen we te kort.
En ze spreken al van een nieuwe tax op EV voertuigen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
20.000€ tot 30.000€ meerprijs voor identieke wagen (identiek maar minder kofferruimte)JamesEarlGray schreef: Alternatief: met het uitgespaarde geld door voor een EV te kiezen kan je volgens mij zeker een wagen op fossiele brandstoffen huren.
Is dat uitgespaard geld?
"EV wil ik zeker proberen, maar ik vertrouw de Belgische regering niet."
wie vertrouwt de belgische regering wel?
ik allesinds niet. Het EV verhaal in belgië is nogal onduidelijk.
de ene laadpunt is de andere niet. Verschillende vermogen /verschillende prijs.
in mijn regio: tussen 0.22 - 0.69 cent per kwh , toch groot verschil niet?
wie vertrouwt de belgische regering wel?
ik allesinds niet. Het EV verhaal in belgië is nogal onduidelijk.
de ene laadpunt is de andere niet. Verschillende vermogen /verschillende prijs.
in mijn regio: tussen 0.22 - 0.69 cent per kwh , toch groot verschil niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Omdat ik die auto al heb?JamesEarlGray schreef:Waarom moet een mens het hele jaar door rijden met de wagen waarmee die op vakantie wenst te gaan?.devastator schreef:Je hebt misschien wel gelijk, maar moet zeggen dat ik het toch zorgeloos op vakantie (1100 km) vind gaan met een diesel zonder laadstress
Dankzij corona moet de auto niet meer vaak van stal (thuiswerken), maar de onkostenvergoeding wordt gewoon doorbetaald. De afschrijving van de auto heb ik al gehad, ik zou zot zijn om een andere te kopen nu.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Ten eerste heb ik het over de TCO.fvhbrugge schreef:20.000€ tot 30.000€ meerprijs voor identieke wagen (identiek maar minder kofferruimte)JamesEarlGray schreef: Alternatief: met het uitgespaarde geld door voor een EV te kiezen kan je volgens mij zeker een wagen op fossiele brandstoffen huren.
Is dat uitgespaard geld?
Ten tweede: amai da's een grof hogere meerprijs. Over welke modellen heb je het dan?
En natuurlijk is het huidige aanbod EV's niet meteen voor iedereens use-case geschikt, geef het tijd om eerst de algemene markt te verzadigen vooraleer ze beginnen met doordringen tot in de niches.
Mensen die bv. voor een VW Golf kiezen, kunnen een EV van gelijke grootte kiezen en dik besparen op de vaste en variabele kosten (taksen, verbruik, onderhoud, etc). Het is net zoals bij diesel een initieel hogere kost die je er nadien uithaalt.
Ok, ik dacht dat je bedoelde dat het nu kopen van een diesel een betere keus is dan het kopen van een EV omdat je er ooit eens mee op vakantie kan gaan zonder zorgen.devastator schreef:Omdat ik die auto al heb?
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Mag ik heel even vlak achterover vallen???JamesEarlGray schreef:Alternatief: met het uitgespaarde geld door voor een EV te kiezen kan je volgens mij zeker een wagen op fossiele brandstoffen huren.
Mijn up heeft me 12.000 gekost. Mocht ik gegaan zijn voor een e-up was dat 25.000.
Welke besparing?
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Nogmaals: TCO, niet enkel aankoopprijs.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Tco??JamesEarlGray schreef:Nogmaals: TCO, niet enkel aankoopprijs.
Tegen dat ik die 13.000 extra heb uitgegeven aan mijn wagen ben ik al heel veel jaren verder. Ik mag dan natuurlijk niet vergeten te verrekenen dat mijn verzekering (logisch want hogere aankoopprijs) ook een pak duurder is.
En elektrisch rijden is natuurlijk gratis?
Komaan….
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik denk idd dat het TCO verhaal iets te rooskleurig wordt ingezien.
Mijn auto: 500ish euro wegentaks/jaar, ong 650 euro/onderhoudsbeurt/jaar. 25000 km/jaar, gemiddeld verbruik: 5l/100 km. Bmw 3 serie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Mijn auto: 500ish euro wegentaks/jaar, ong 650 euro/onderhoudsbeurt/jaar. 25000 km/jaar, gemiddeld verbruik: 5l/100 km. Bmw 3 serie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
TCO is ruimer dan enkel aankoop en onderhoud.
TCO:
- aankoop
- onderhoud & herstelling
- verbruik/gebruik
- verzekering & taksen
- herverkoopwaarde
Aangezien goed gebouwde EV's langer meegaan (minder slijtage) dan ICE's, is de kans groot dat de herverkoopwaarde langer hoog blijft.
TCO:
- aankoop
- onderhoud & herstelling
- verbruik/gebruik
- verzekering & taksen
- herverkoopwaarde
Aangezien goed gebouwde EV's langer meegaan (minder slijtage) dan ICE's, is de kans groot dat de herverkoopwaarde langer hoog blijft.
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Ik ben vooral benieuwd naar de herverkoopwaarde van een EV. Om eerlijk te zijn zie ik me niet al te snel een EV kopen van 5 jaar oud. Zodra er kosten zijn aan de batterij zullen die zeer hoog zijn.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Over enkele jaren wordt de 2de hands markt overspoeld met leasewagens einde contract, veel diesels zullen daar niet meer bijzitten.
Je ziet het - potentieel - nu al in de automarkt: veel minder nieuwe wagens worden verkocht en tegelijk stijgen (!) de prijzen van 2de handse auto's met dieselmotoren.
Een mogelijke uitleg is dat niemand nog €40K wil neerleggen voor een auto die over enkele jaren mogelijks niemand nog wil hebben. Om een sunk cost te vermijden, kan je nu beter een (goedkopere) 2de handse auto kopen, zodat het financiële risico in geval van sunk cost alvast wat beperkter is.
Je ziet het - potentieel - nu al in de automarkt: veel minder nieuwe wagens worden verkocht en tegelijk stijgen (!) de prijzen van 2de handse auto's met dieselmotoren.
Een mogelijke uitleg is dat niemand nog €40K wil neerleggen voor een auto die over enkele jaren mogelijks niemand nog wil hebben. Om een sunk cost te vermijden, kan je nu beter een (goedkopere) 2de handse auto kopen, zodat het financiële risico in geval van sunk cost alvast wat beperkter is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Tuurlijk is dat het gehele plaatje, maar in aankoop scheelt het al een pak. Bij mijn weten is de verzekering van een elektrische wagen niet minder dan die van een diesel.heist_175 schreef:TCO is ruimer dan enkel aankoop en onderhoud.
TCO:
- aankoop
- onderhoud & herstelling
- verbruik/gebruik
- verzekering & taksen
- herverkoopwaarde
Aangezien goed gebouwde EV's langer meegaan (minder slijtage) dan ICE's, is de kans groot dat de herverkoopwaarde langer hoog blijft.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Volgens Tesla accu vervangen: wat zijn de mogelijkheden? zou dat tussen de 12.000 en 20.000 euro zijn...kurtcockaert schreef:Zodra er kosten zijn aan de batterij zullen die zeer hoog zijn.
De kans dat je tegen die kost aanloopt met een 2de-hands-Tesla is uiteraard groter, dus neen, bedankt!
Computer(k)nul
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een motor vervangen kost ook veel geld, in een ICE.
Als dat u zou tegenhouden om een ICE te kopen, overschat je het risico op het vervangen van een motor.
Er zijn Tesla's met heel hoge kilometeraantallen, dus een 2de handse Tesla kopen lijkt me - op de belabberede afwerking van zo'n dure wagen - niet zo'n issue.
Als dat u zou tegenhouden om een ICE te kopen, overschat je het risico op het vervangen van een motor.
Er zijn Tesla's met heel hoge kilometeraantallen, dus een 2de handse Tesla kopen lijkt me - op de belabberede afwerking van zo'n dure wagen - niet zo'n issue.
-
- Pro Member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Da's toch ideaal...niet?Sinna schreef:Volgens Tesla accu vervangen: wat zijn de mogelijkheden? zou dat tussen de 12.000 en 20.000 euro zijn...kurtcockaert schreef:Zodra er kosten zijn aan de batterij zullen die zeer hoog zijn.
De kans dat je tegen die kost aanloopt met een 2de-hands-Tesla is uiteraard groter, dus neen, bedankt!
Je zelfde auto voor 12000 tot.... euro als gloednieuw. Terwijl er hier mensen zijn die 25000 willen neertellen elke 5 tot 10 jaar.
Of zelfs nog erger als de auto aan de 100000 km komt dan beginnen ze al eens na te denken om hem weg te doen.
We praten hier over Tesla specifiek, maar op termijn zijn dit alle merken en ga je ook verschillende prijssegmenten hebben.
We weten allemaal dat we met een EV of waterstof wagen zullen moeten rijden. De vraag is of je er nu in meegaat of niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Is dit een grap? Dat is het bedrag dat ik aan een nieuwe wagen geef. Ik heb een nieuwe bezine gekocht omdat de EV's veel te duur zijn als je dezelfde wagenklasse wil. Ik rij mijn wagen op en zit nu aan mijn derde wagen, die ik zo lang mogelijk wil gebruiken.Sinna schreef:Volgens Tesla accu vervangen: wat zijn de mogelijkheden? zou dat tussen de 12.000 en 20.000 euro zijn...
De kans dat je tegen die kost aanloopt met een 2de-hands-Tesla is uiteraard groter, dus neen, bedankt!
Ik vraag me af hoe ze de mensen zover gaan krijgen om een pak meer voor hun wagen te betalen. Mensen die nu al veel uitgaven aan een wagen kunnen nog downgraden maar mensen die ofwel niet zoveel aan een wagen wensen te spenderen of die gewoon het geld niet hebben vallen dan wel uit de boot.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Prijzen van EV's zullen nog wel dalen en je zal er veel kans ook langer mee kunnen rijden.
Dus als je uw auto's "op" rijdt, zal je veel kans nog minder van auto moeten veranderen dan nu.
Dus als je uw auto's "op" rijdt, zal je veel kans nog minder van auto moeten veranderen dan nu.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Dat wil ik nog wel eens zien, om eerlijk te zijn. Je zit nl ook met:heist_175 schreef:Dus als je uw auto's "op" rijdt, zal je veel kans nog minder van auto moeten veranderen dan nu.
- Afschrijving van de verzekering
- Boekhoudkundige afschrijving
- Technologische veroudering
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik betwijfel of de wagens wel goedkoper zullen worden. Dat zei men ook bij de lancering van CD's.
Door de toenemende automatisering en chips in wagens zullen ze sneller verouderd zijn. Het is ook niet in het voordeel van de producenten dat je langer met een wagen doet dus die technologische veroudering zal men gebruiken om u een nieuwe te verkopen. Het is zoals met smart-TV's, de verkoper is smart en de klant...
Ik vrees een beetje dat men deze switch zal gebruiken om het aantal wagens te verminderen en de mensen te pushen naar alternatieven. Dat is op zich niet verkeerd maar er zal wel een ongelijkheid zijn waarbij een wagen iets wordt voor wie er het geld voor heeft of wil geven. Minder wagens is minder inkomsten, tenzij je de prijzen optrekt en de kosten (garages) knipt. Door lager onderhoud zijn er minder garages nodig en sommige merken verkopen nu al online. Vergeet ook niet dat deze producenten gekend zijn om creatief met sjoemelsoftware enz aan de slag te gaan.
Door de toenemende automatisering en chips in wagens zullen ze sneller verouderd zijn. Het is ook niet in het voordeel van de producenten dat je langer met een wagen doet dus die technologische veroudering zal men gebruiken om u een nieuwe te verkopen. Het is zoals met smart-TV's, de verkoper is smart en de klant...
Ik vrees een beetje dat men deze switch zal gebruiken om het aantal wagens te verminderen en de mensen te pushen naar alternatieven. Dat is op zich niet verkeerd maar er zal wel een ongelijkheid zijn waarbij een wagen iets wordt voor wie er het geld voor heeft of wil geven. Minder wagens is minder inkomsten, tenzij je de prijzen optrekt en de kosten (garages) knipt. Door lager onderhoud zijn er minder garages nodig en sommige merken verkopen nu al online. Vergeet ook niet dat deze producenten gekend zijn om creatief met sjoemelsoftware enz aan de slag te gaan.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Als gloednieuw ?! Het enige dat als gloednieuw zal zijn, is je range. De rest zal gewoon meer en meer verouderen, zowel qua uitzicht, slijtage (en dan heb ik het niet alleen over techniek maar ook zetels, interieur, steenslag...), defecten, etc... Je moet goed zot zijn om een halve ICE wagen te spenderen aan het vervangen van enkel de batterij.8balljunkie schreef:Da's toch ideaal...niet? Je zelfde auto voor 12000 tot.... euro als gloednieuw.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Als nu met een ICE 1000km kan rijden met 1 tank, zal dat binnen 10, 15jaar ook nog zo zijn.heist_175 schreef:Een motor vervangen kost ook veel geld, in een ICE.
Als dat u zou tegenhouden om een ICE te kopen, overschat je het risico op het vervangen van een motor.
Er zijn Tesla's met heel hoge kilometeraantallen, dus een 2de handse Tesla kopen lijkt me - op de belabberede afwerking van zo'n dure wagen - niet zo'n issue.
Als ik lees dat VW een garantie geeft op de batterij van 70% na 8 jaar.
Dan rijd je nu met 1 lading theoretisch 500km (ID4 77kWh batt.), in de praktijk misschien 440 (optimistisch).
als je batterij tot aan 70% zakt, zit je theoretisch aan 350km, praktijk, nog een stuk lager.
OKe, hij is niet stuk, maar comfortabel is dat toch niet.
Ik herinner me dat artkel van die smart, die zijn batterij versleten was. Aankoopprijs auto 24.000€, batterij moest vervangen worden, kostprijs 17.000€
https://www.hln.be/auto/accu-van-je-ele ... ~a4d91e83/
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
In welk geval is het belangrijk om een veelvoud van +350 te kunnen rijden zonder 30min te stoppen na het eerste stuk van 350km? Effe de benen strekken, toilet, koffie halen... dat halfuur is zo om.
En dan nog, 95% (uit mijn duim) van de bevolking waagt zich niet aan zulke vluchtige lange autoritten dus hebben zij hiervan geen last.
En dan nog, 95% (uit mijn duim) van de bevolking waagt zich niet aan zulke vluchtige lange autoritten dus hebben zij hiervan geen last.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Als je zeker bent dat je inderdaad na elke 350km zal kunnen laden, dan misschien. Maar voor zover ik weet kan je geen laadpaal reserveren...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Klopt, behalve als straks iedereen moet aanschuiven voor op te laden. Eerste stop als we op vakantie gaan is meestal pas na 500-600 km ('s nachts rijden)JamesEarlGray schreef:In welk geval is het belangrijk om een veelvoud van +350 te kunnen rijden zonder 30min te stoppen na het eerste stuk van 350km? Effe de benen strekken, toilet, koffie halen... dat halfuur is zo om.
En dan nog, 95% (uit mijn duim) van de bevolking waagt zich niet aan zulke vluchtige lange autoritten dus hebben zij hiervan geen last.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Sinna schreef:Als je zeker bent dat je inderdaad na elke 350km zal kunnen laden, dan misschien. Maar voor zover ik weet kan je geen laadpaal reserveren...
Wat ben je met 10 laadpalen aan een Frans tankstation als er per uur 100-den komen tanken. Nu rijden de meeste nog op benzine of diesel, maar als men eens de omslagmaakt, kom je niet toe met 10 of 20 laadpalen om evenveel auto's per uur te laden als je normaal je normaal laat tanken.devastator schreef:Klopt, behalve als straks iedereen moet aanschuiven voor op te laden. Eerste stop als we op vakantie gaan is meestal pas na 500-600 km ('s nachts rijden)JamesEarlGray schreef:In welk geval is het belangrijk om een veelvoud van +350 te kunnen rijden zonder 30min te stoppen na het eerste stuk van 350km? Effe de benen strekken, toilet, koffie halen... dat halfuur is zo om.
En dan nog, 95% (uit mijn duim) van de bevolking waagt zich niet aan zulke vluchtige lange autoritten dus hebben zij hiervan geen last.
Want 1 feit dat zeker is, is dat je veel meer zal moeten laden dan dat je nu moet tanken. Het zal dus drukker worden aan die stations en binnen 10jaar kan je geen brandstofauto meer kopen. De eenmalige huur om met een brandstofauto op vakantie te gaan zal dus ook niet meer gaan.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Als je wat avontuurlijk aangelegd bent kan je al niet riskeren dat je een laadpaal zou missen. Niet iedereen houd een strak reisschema aan.
Al kan je dit uiteraard ook vanuit een andere hoek bekijken, een laadpaal missen en je juist dan de spannendste avonturen van je leven beleeft
Al kan je dit uiteraard ook vanuit een andere hoek bekijken, een laadpaal missen en je juist dan de spannendste avonturen van je leven beleeft
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het zegt veel over een vakantie als een laadpaal missen al DE belevenis is
Wij wouden ooit in Argentinië een wagen huren om een nationaal park te bezoeken. Helaas was het net dat weekend een bijzondere lokale feestdag en alle wagens waren verhuurd. Na 5 verhuurbureau's vertelde ik dat ik gerust in Euro's wou betalen, ineens hadden ze wel nog een wagen. Het bleek eentje te zijn die al heeeeeeel lang in een oude garage stond, de kleur was niet te zien door het stof dat er op lag. Soit, het was dat of niets. De wagen kraakte van alle kanten en de deuren gingen amper toe, je moest ze echt met alle kracht toesmijten en hopen dat ze er niet af vielen. Er zat ook een enorme scheur in de voorruit. Het was maar voor enkele dagen maar ik was toch content dat ik terug geraakt ben met dat wrak. Voor diefstal moest ik dan weer minder vrezen
Wij wouden ooit in Argentinië een wagen huren om een nationaal park te bezoeken. Helaas was het net dat weekend een bijzondere lokale feestdag en alle wagens waren verhuurd. Na 5 verhuurbureau's vertelde ik dat ik gerust in Euro's wou betalen, ineens hadden ze wel nog een wagen. Het bleek eentje te zijn die al heeeeeeel lang in een oude garage stond, de kleur was niet te zien door het stof dat er op lag. Soit, het was dat of niets. De wagen kraakte van alle kanten en de deuren gingen amper toe, je moest ze echt met alle kracht toesmijten en hopen dat ze er niet af vielen. Er zat ook een enorme scheur in de voorruit. Het was maar voor enkele dagen maar ik was toch content dat ik terug geraakt ben met dat wrak. Voor diefstal moest ik dan weer minder vrezen
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
En als die omslag gemaakt is en iedereen elektrisch rijdt dan ga jij er van uit dat het aantal laadpalen gelijk blijft? En dat die oliemaatschappijen hun pompen sluiten en verdwijnen?sky schreef:
Wat ben je met 10 laadpalen aan een Frans tankstation als er per uur 100-den komen tanken. Nu rijden de meeste nog op benzine of diesel, maar als men eens de omslagmaakt, kom je niet toe met 10 of 20 laadpalen om evenveel auto's per uur te laden als je normaal je normaal laat tanken.
Kijk, telkens weer worden de meest onlogische argumenten aangehaald omdat men blijkbaar niet wil afstappen van fossiele brandstoffen (of welke andere reden dan ook). Zo ik het moeilijk discuteren natuurlijk.
De huidige toestand is zo dat er nu op dit moment geen gebrek is aan laadpalen. Mits plannen vind je ze altijd op je reisweg en als er geen ICE wagens voor geparkeerd staan, kan je er bijna altijd laden. Er wordt op dit moment zeer veel geïnvesteerd in bijkomende laadcapaciteit en snelladers, op aangeven van de overheid en door puur privaat initiatief.
Er is geen reden om te denken dat die laadcapaciteit de groeiende vraag niet gaat volgen. Op dit moment lijkt de laadcapaciteit zelf voorop te lopen.
Het klopt dat de info over nieuwe laadplaatsen niet altijd actueel is, dat de verschillende apps niet eenduidig zijn en dat laadkaarten en laadtarieven niet altijd even transparant zijn. Maar dat zijn echt kinderziekten en groeipijnen in een jonge zich ontwikkelende markt. En daar is intussen al veel verbetering in.
En omdat het steeds meer laadpalen verschijnen heb je ook steeds meer kans op een laadpaal vlakbij en als die bezet is, dan is het alternatief ook dichtbij.
En vergeet niet dat veel EV-rijders thuis of op het werk laden en dus bijna nooit een openbaar laadpunt nodig hebben.