Kofferruimtes
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Weet iemand de kofferruimtes van...
- Peugeot 208
- Volkswagen Polo
- Renault Clio
- Ford Focus
... maar dan niet in volume (wel bodem oppervlakte in B x D tot op een hoogte van 25cm).
- Peugeot 208
- Volkswagen Polo
- Renault Clio
- Ford Focus
... maar dan niet in volume (wel bodem oppervlakte in B x D tot op een hoogte van 25cm).
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Dat zal niet eenvoudig te vinden zijn. Voor zover die publiek zijn en je die kunt vinden zou ik denken dat die informatie zal staan in de rapporten voor de Europese homologatie van die voertuigen.
-
- Premium Member
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
De nuttige kofferruimte kan je moeilijk online terugvinden.
Ik ben gewoon naar de garage gereden en de rolmeter uitgehaald om de nodige maten op te meten. Misschien wat omslachtiger als je verschillende merken overweegt. Eventueel kijken bij een Cardoen of zo in de buurt. Misschien hebben die wel een aantal van de modellen die je wenst staan. (of een verkoper van jonge 2dehandswagens)
Ik ben gewoon naar de garage gereden en de rolmeter uitgehaald om de nodige maten op te meten. Misschien wat omslachtiger als je verschillende merken overweegt. Eventueel kijken bij een Cardoen of zo in de buurt. Misschien hebben die wel een aantal van de modellen die je wenst staan. (of een verkoper van jonge 2dehandswagens)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Van de Clio IV, "phase 1" heb ik .pdf bestanden waar die info in staat voor zowel de gewone als de Grandtour. De fotokes zijn een beetje onscherp maar het moet mogelijk wel lukken om dat te matchen aan de tekst ernaast. Ik weet niet hoeveel er bij de phase 2 is veranderd -- volgens wikipedia kreeg het interieur ook een modernere look.
^Click voor grotere versie
^Click voor grotere versie
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Focus is wel een ander segment.DarkV schreef: - Peugeot 208
- Volkswagen Polo
- Renault Clio
- Ford Focus
Geen idee wat de "echte" vraag is, achter uw vraag .
Zoek eens op YouTube, er zijn super gedetailleerde reviews te vinden van auto's. Waar ze alles testen, oa ook afmetingen etc.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik vermoed dat de minimul laadlengte de diepte is van de koffer... dus 64.9cm ?
Breedte lijkt me tussen de wielkasten dus dat is 101 cm.
Nu nog de andere wagens
Breedte lijkt me tussen de wielkasten dus dat is 101 cm.
Nu nog de andere wagens
Een huurauto waar een valies (78x60x24) en drie grote zakken in moet met vier personen (is wel maar tweemaal 30 minuten rijden).heist_175 schreef:Geen idee wat de "echte" vraag is, achter uw vraag .
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dan zou ik toch minstens voor de Focus gaan (zoals hierboven gezegd is dat een klasse groter dan de rest). Je wil toch echt niet met 4 mensen + hoop bagage in een Clio'tje zitten, zelfs al is het maar voor een half uur ?!DarkV schreef:Een huurauto waar een valies (78x60x24) en drie grote zakken in moet met vier personen (is wel maar tweemaal 30 minuten rijden).
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Zie PBDarkV schreef:Heeft er trouwens iemand een kortingscode liggen voor Sunnycars ?
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Goede website voor koffer- en zitmaten (o.a. voor rolstoelgebruikers):
https://www.ridc.org.uk/features-review ... ?open=Boot
https://www.ridc.org.uk/features-review ... ?open=Boot
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik heb toevallig een Focus. De afmeting van de koffer ken ik niet uit het hoofd maar vergeleken met de andere modellen is het wel vrij ruim. Op reis kies ik vaak dit model, niet alleen omdat ik de wagen ken maar ook voor de kofferruimte.
Let wel op dat er een verschil is met de koffer als er een thuisbrenger in zit ipv een volwaardig reservewiel. In dat laatste geval is de koffer iets kleiner omdat de bodemplaat iets hoger komt te zitten, dat gaat over een paar cm.
Let wel op dat er een verschil is met de koffer als er een thuisbrenger in zit ipv een volwaardig reservewiel. In dat laatste geval is de koffer iets kleiner omdat de bodemplaat iets hoger komt te zitten, dat gaat over een paar cm.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Dat exacte maten van de opgenoemde voertuigen kan ik niet zeggen maar ben er quasi zeker van dat de koffer van de Focus het grootst zal zijn.
De Focus is sowieso al een klasse hoger, ne maat had een tiental jaar terug een lease Focus en die koffer was vergeleken met onze huidige Golf 7 een pak ruimer.
De Focus is sowieso al een klasse hoger, ne maat had een tiental jaar terug een lease Focus en die koffer was vergeleken met onze huidige Golf 7 een pak ruimer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
De website van NukeM bevat alle details dus daar heb ik het nodige gevonden... en de valies blijkt zelfs overal in te passen (plat op de bodem).
De vraag is alleen hoe het zit met de drie andere zakken nog... misschien dat we toch maar best voor de Focus gaan.
De vraag is alleen hoe het zit met de drie andere zakken nog... misschien dat we toch maar best voor de Focus gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Uiteindelijk kregen we een AUDI A1... dat zou dezelfde categorie zijn als een Ford Focus (al ging het ons puur om de kofferruimte).
Of we hier onze koffer plus drie grote zakken zouden inkrijgen betwijfelden we... dus na wat zeuren kwam men met een BMW 1 af.
Uiteindelijk hebben we in deze "koffer" de grote valies, twee grote zakken en alle rugzakken ingekregen al zat alles propvol tot tegen het dak en de achterruit, de vierde grote zak hebben we op de achterbank tussen twee passagiers moeten plaatsen.
Het blijft dus altijd een avontuur een wagen huren
Of we hier onze koffer plus drie grote zakken zouden inkrijgen betwijfelden we... dus na wat zeuren kwam men met een BMW 1 af.
Uiteindelijk hebben we in deze "koffer" de grote valies, twee grote zakken en alle rugzakken ingekregen al zat alles propvol tot tegen het dak en de achterruit, de vierde grote zak hebben we op de achterbank tussen twee passagiers moeten plaatsen.
Het blijft dus altijd een avontuur een wagen huren
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een A1 kan je - bij wijze van spreke - parkeren in de koffer van een Focus. Een Focus is C-segment, A1 is B-segment.
En BMW's zijn niet bepaald bekend voor de grote koffers, je moet al naar een 5Touring gaan (ongetwijfeld niet te betalen in huur) om een iet-of-wat koffer te hebben.
BMW 3Touring: 500L
BMW 5Touring: 560L
Ford Focus Clipper: 575L
Skoda Octavia Combi: 640L
Skoda Superb Combi: 660L
En BMW's zijn niet bepaald bekend voor de grote koffers, je moet al naar een 5Touring gaan (ongetwijfeld niet te betalen in huur) om een iet-of-wat koffer te hebben.
BMW 3Touring: 500L
BMW 5Touring: 560L
Ford Focus Clipper: 575L
Skoda Octavia Combi: 640L
Skoda Superb Combi: 660L
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Jaren terug kregen we in Nova Scotia een PT cruiser ( Full Size). We kregen onze 2 koffer niet eens in die auto en moesten die op de achterbank zetten. Gelukkig kwamen we na onze rondrit terug in onze eerste accommodatie zodat we een deel bagage konden achter laten.DarkV schreef:Het blijft dus altijd een avontuur een wagen huren
Zowel in een Skoda Octavia als in een Ford Focus vervoeren we onze fietsen met de achterbank plat en de fietsvoorwielen er af.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
En met de SUV-isering van het autopark is dat niet verbeterd: groot, lomp en log langs buiten en klein langs binnen, inclusief kleine koffer.
Ik snap nog altijd niet waarom dat soort suffe (pun intended) wagens zo populair zijn:
- klein (koffer, zitruimte)
- duur (vraag maar aan autobouwers waarom ze zo graag SUV's verkopen)
- hoger verbruik (zwaar/log, hoog chassis en dus hogere luchtweerstand)
Ik snap nog altijd niet waarom dat soort suffe (pun intended) wagens zo populair zijn:
- klein (koffer, zitruimte)
- duur (vraag maar aan autobouwers waarom ze zo graag SUV's verkopen)
- hoger verbruik (zwaar/log, hoog chassis en dus hogere luchtweerstand)
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Wij kiezen ook steeds de wagen met de meeste kofferruimte. Ik vraag me wel af wat sommigen allemaal meesleuren. Voor 3 weken hebben wij enkel 2 backpacks en die moeten in de koffer passen. We gaan vaak wandelen en de wagen staat dan op afgelegen plekken voor de rest van de dag. Je wil dan niet dat uw bagage zichtbaar is. Met die uitleg krijgen we dan wel de wagen met de ruimste koffer.
Als je vaker bij dezelfde firma huurt, kennen ze u ook beter en geven ze u sneller een upgrade als je steeds de wagen zonder grote problemen hebt ingeleverd. Op de canarische huren we steeds bij Cicar en we kregen al eens een wagen die veel groter was dan onze betaalde keuze. De laatste was zelfs spiksplinternieuw. Sunny cars geeft dan weer een goede verzekering.
Als ik mag kiezen neem ik echter niet de meest nieuwe wagen want deze zal men ook beter controleren. Eentje die al wat krassen heeft passeert zonder problemen en amper controle. We hebben al vaak gehad dat onze wagen beschadigd werd terwijl hij geparkeerd stond. Soms laat men dan een briefje achter met sorry, dat is uiteraard reuze handig
SUV zijn interessant voor mensen die niet zo goed kunnen rijden. Ze hebben dan meer zicht omdat ze hoger zitten wat ook het ego kan strelen. Zelf zullen ze ook minder schade hebben als ze anderen aanrijden die helaas wel meer schade hebben. SUV is een mode want er zijn weinig voordelen aan voor de rest. De meeste mensen zijn volgers en als de buren suf zijn dan moeten wij minstens een iets grotere suf hebben
Als je vaker bij dezelfde firma huurt, kennen ze u ook beter en geven ze u sneller een upgrade als je steeds de wagen zonder grote problemen hebt ingeleverd. Op de canarische huren we steeds bij Cicar en we kregen al eens een wagen die veel groter was dan onze betaalde keuze. De laatste was zelfs spiksplinternieuw. Sunny cars geeft dan weer een goede verzekering.
Als ik mag kiezen neem ik echter niet de meest nieuwe wagen want deze zal men ook beter controleren. Eentje die al wat krassen heeft passeert zonder problemen en amper controle. We hebben al vaak gehad dat onze wagen beschadigd werd terwijl hij geparkeerd stond. Soms laat men dan een briefje achter met sorry, dat is uiteraard reuze handig
SUV zijn interessant voor mensen die niet zo goed kunnen rijden. Ze hebben dan meer zicht omdat ze hoger zitten wat ook het ego kan strelen. Zelf zullen ze ook minder schade hebben als ze anderen aanrijden die helaas wel meer schade hebben. SUV is een mode want er zijn weinig voordelen aan voor de rest. De meeste mensen zijn volgers en als de buren suf zijn dan moeten wij minstens een iets grotere suf hebben
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Hangt van je vakantie af. 2 grote koffers of zakken (<23Kg) + alle drie een rugzak als handbagage waarvan de mijne een dikke 8 Kg weegt (voor 4 weken).Dizzy schreef: Ik vraag me wel af wat sommigen allemaal meesleuren. Voor 3 weken hebben wij enkel 2 backpacks en die moeten in de koffer passen.
Veel hangt ook af van de bestemming, enkel strandgerief of bij een bestemming met "four seasons in a day" zowel lichte als warme kleding. Iedereen is verschillend en heeft andere noden en "wat die meesleuren" is een persoonlijke keuze. Ik heb ooit een zender van 7Kg + zware 12V voeding + antenne "meegesleurd" op een vlucht. Gelukkig bleven we toen op 1 plaats .
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
We travel light. Een backpack is net boven de 10 kilo. Handbagage is een ipad en oortjes plus 1 onderbroek en de paperassen.
Samen komen wij dus aan +- 21 kilo voor reizen van 3 weken. De backpacks moeten constant mee want we trekken rond en soms is dat met OV. Elke kilo telt dus. We zijn dat zo gewoon dat ook bij minder verre bestemmingen of kortere reizen we eigenlijk hetzelfde doen.
Samen komen wij dus aan +- 21 kilo voor reizen van 3 weken. De backpacks moeten constant mee want we trekken rond en soms is dat met OV. Elke kilo telt dus. We zijn dat zo gewoon dat ook bij minder verre bestemmingen of kortere reizen we eigenlijk hetzelfde doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Vandaar onze Touran, 800l, met zetels plat zelfs 1900l.heist_175 schreef:En met de SUV-isering van het autopark is dat niet verbeterd: groot, lomp en log langs buiten en klein langs binnen, inclusief kleine koffer.
Ik snap nog altijd niet waarom dat soort suffe (pun intended) wagens zo populair zijn:
- klein (koffer, zitruimte)
- duur (vraag maar aan autobouwers waarom ze zo graag SUV's verkopen)
- hoger verbruik (zwaar/log, hoog chassis en dus hogere luchtweerstand)
Weinig wagens die daar tegenop kunnen in dat segment.
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Momenteel ben ik zelf op zoek naar een kortingscode voor sunnycars, iemand?silentkiller schreef:Zie PBDarkV schreef:Heeft er trouwens iemand een kortingscode liggen voor Sunnycars ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mijn God, kan je nog arroganter zijn in je jaloezie ? Weinig voordelen, duidelijk geen kleine kinderen bij jou? (rechtopstaand de kleinste in de mzxicosisteken is een luxe) En kleiner is mijn SUV zeker niet, ik heb meer ruimte in de iX3 dan voorheen in mijn Ford Mondeo of mijn BMW 5 serie. En wat het type auto te maken heeft met of ik wel/niet goed kan rijden snap ik niet.Dizzy schreef: SUV zijn interessant voor mensen die niet zo goed kunnen rijden. Ze hebben dan meer zicht omdat ze hoger zitten wat ook het ego kan strelen. Zelf zullen ze ook minder schade hebben als ze anderen aanrijden die helaas wel meer schade hebben. SUV is een mode want er zijn weinig voordelen aan voor de rest. De meeste mensen zijn volgers en als de buren suf zijn dan moeten wij minstens een iets grotere suf hebben
Anyway … voor de EV’s kan je altijd op YouTube zoeken naar de bananabox testen van Björn Nyland. Praktische testen met ‘hoeveel bananendozen krijg ik in de auto’ … zegt soms meer dan liter inhoud.
PS: Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen …
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Daar heb je toch niet bijna een jaar over moeten nadenken ?Sasuke schreef:Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen
@SUV
Ik ken heel wat mensen uit mijn omgeving die met hun SUV een véél kleinere koffer hebben dan een doorsnee C-klasser (Astra, Focus): VW T-Roc, Ford Kuga, Chevrolet Captiva.
En of je een Ford Mondeo break (€35K) nu kan/moet vergelijken met een iX3 van €70K...
Ik breek me het hoofd er niet over. Zolang ik een SUV kan vermijden, zal ik het vermijden. De volgende lease zal vermoedelijk EV worden en of ik dan een SUV-achtig ding kan vermijden, betwijfel ik (Skoda Enyaq bv). Zelfs een KIA EV6 is in realiteit niet zo "break-achtig" als op YouTube of op "papier" lijkt.
Liever een Passat-achtige EV, maar de Passat GTE (hybride) is héél wat duurder dan de Skoda Enyaq of een iD4...
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Wij hebben nu een SUV gekozen puur voor het gebruiksgemak en de koffer eigenlijk, maar de volgende zal vermoedelijk wel terug een sedan of break worden. Een degelijke EV in die vorm, buiten de afschuwelijke tesla modellen, was er niet begin 2021
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Nu een VW caddy. Volgende wordt een caddy maxi.
Een zee van ruimte, kinderen rechtopstaand in de wagen steken, een mooi overzicht op de weg, schuifdeuren, ...
En mocht binnen 5 jaar het budget het toelaten, de nieuwe VW id Buzz, maar ik vrees voor de prijs
Een zee van ruimte, kinderen rechtopstaand in de wagen steken, een mooi overzicht op de weg, schuifdeuren, ...
En mocht binnen 5 jaar het budget het toelaten, de nieuwe VW id Buzz, maar ik vrees voor de prijs
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Jaloers op een wagen Ik heb zelf een wagen maar hecht er weinig belang aan. Van a naar b voor niet teveel geld is mijn eigen opvatting daarover. Als iemand geld aan dat roestend stuk metaal wil geven is dat voor mij OK, het is een vrij land. Het is echter wel degelijk zo dat de waarde en imago van een wagen bij sommigen "anders" ligt. Daar spelen de merken ook op in om hun roestbakken voor zoveel mogelijk te verpatsen. Nu is SUV een rage en moeten volgers er eentje hebben, ook als dat hun kosten (onnodig) verhoogt.Sasuke schreef:Mijn God, kan je nog arroganter zijn in je jaloezie ? Weinig voordelen, duidelijk geen kleine kinderen bij jou? (rechtopstaand de kleinste in de mzxicosisteken is een luxe) En kleiner is mijn SUV zeker niet, ik heb meer ruimte in de iX3 dan voorheen in mijn Ford Mondeo of mijn BMW 5 serie. En wat het type auto te maken heeft met of ik wel/niet goed kan rijden snap ik niet.
PS: Je kan altijd rekenen op Dizzy om een forum topic te trollen …
Als je mijn bericht gelezen had dan had je naast de datum ook kunnen begrijpen dat SUV's eerder hoger zitten en dus een beter zicht bieden. Dat was mijn verwijzing naar het probleem dat die mensen blijkbaar hebben met een gewoon model. Ik hoor dat argument, naast een vermeende hogere veiligheid voor zichzelf, steevast bij bezitters van een SUV, vandaar. Voor zwakke weggebruikers geldt dit argument uiteraard niet.
Ik heb inderdaad geen kleine kinderen maar het is me een raadsel hoe mensen voor de SUV hun kinderen in een maxicosi staken. Het kan dus inderdaad een klein voordeel zijn voor sommigen maar ik betwijfel of al die SUV-ers allemaal kleine kinderen hebben of we zaten nu met een babyboom.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Met de move naar PHEV of EV zie je sowieso ook de move naar hogere modellen. Ben nooit een SUV fan geweest (behalve voor hogere zit en dus beter zicht), maar moet nu nieuwe firmawagen bestellen en gaat gewoon een SUV worden omwille van de ruimte. Traditionele breaks verliezen in PHEV een pak kofferruimte door de batterij. Dan maar een EV, maar dat zijn bijna allemaal SUVs, zeker als je ietwat kofferruimte wil.
Overigens gebruik ik deze site voor afmetingen, al ontbreekt er ook veel nuttige info: https://nl.automobiledimension.com/
Overigens gebruik ik deze site voor afmetingen, al ontbreekt er ook veel nuttige info: https://nl.automobiledimension.com/
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Er zit daar een zekere cirkelredenering in. Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden. Een grotere batterij lost dit op maar weegt ook weer meer waardoor minder plaats en meer gewicht.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5759
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Klopt, maar dat is niet iets wat wij kunnen oplossen. De keuzes zijn wat ze zijn. Ik ben dan ook niet echt gelukkig met het feit dat we gedwongen worden een PHEV of EV te nemen, al is dat natuurlijk een luxe-probleem.Dizzy schreef:Er zit daar een zekere cirkelredenering in. Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden. Een grotere batterij lost dit op maar weegt ook weer meer waardoor minder plaats en meer gewicht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
Wij hebben er wel gehad.Dizzy schreef: Ik heb inderdaad geen kleine kinderen maar het is me een raadsel hoe mensen voor de SUV hun kinderen in een maxicosi staken. Het kan dus inderdaad een klein voordeel zijn voor sommigen maar ik betwijfel of al die SUV-ers allemaal kleine kinderen hebben of we zaten nu met een babyboom.
En wij staken die eerst in een R5 en nadien - o luxe - in een Astra Station.
En ze hebben het allemaal zonder kleerscheuren noch mentale achterstand overleefd.
Niemand dwingt je daartoe. Dat is een eigen keuze (met zijn eigen voor- en nadelen).Tomby schreef:Ik ben dan ook niet echt gelukkig met het feit dat we gedwongen worden een PHEV of EV te nemen, al is dat natuurlijk een luxe-probleem.
Bij mijn weten is een salarisauto geen gedwongen keuze. Nergens.
Je kan altijd naar eigen smaak en budget nog altijd eender welke auto kopen.
Daar ligt dus de oplossing die je wel zelf kan maken. Met weer zijn eigen voor- en nadelen.
Luxe is nooit een probleem maar het gevolg van een eigen keuze. Geen keuze tot luxe is (soms) een probleem.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
De nieuwe BMW iX heeft een cx van 0.25... eerder een uitzondering op de normale wagens dus je conclusie is wat kort door de bocht.Dizzy schreef:Hogere wagens vangen meer wind/weerstand waardoor verbruik toeneemt en men dus minder ver met batterij kan rijden.
Ik rij trouwens ook met een SUV en ik denk niet dat dat iets met mijn rijstijl te maken heeft (maar gewoon met het feit dat het gewoon eenvoudiger is om in te stappen, zeker als je weinig plaats hebt in een parking).
Het doet me trouwens altijd denken aan dit filmpje...
[youtube]43pCsO7hRNo[/youtube]
Je zou wel gek zijn iedere dag met je privé wagen voor het werk op de baan te gaan naar klanten... of wacht, je had het gelukkig over "salariswagens".ivob schreef:Bij mijn weten is een salarisauto geen gedwongen keuze. Nergens.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Euh... het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.ivob schreef:Je kan altijd naar eigen smaak en budget nog altijd eender welke auto kopen.
Daar ligt dus de oplossing die je wel zelf kan maken. Met weer zijn eigen voor- en nadelen.
Luxe is nooit een probleem maar het gevolg van een eigen keuze. Geen keuze tot luxe is (soms) een probleem.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 21 keer
De BMW iX3 heeft een bruikbare accu capaciteit van 74 kWh.
Hij haalt daarmee in de stad (waar de luchtweerstand minder invloed heeft) tussen de 385 en 560 km actieradius (winter/zomer).
Op de snelweg daalt de actieradius echter van 275 tot 350 km.
En dat voor een toch niet echt goedkope auto.
En om die 74 kWh in de autoaccu te krijgen heb je al een 85 kWh werkelijke elektriciteit nodig (de hoeveelheid stroom die je daadwerkelijk moet betalen).
Ik geef je in deze dus volledig gelijk.
Mijn punt was dat wanneer je het niet eens bent met de keuzeopties binnen een salarisauto (met zijn voor- en nadelen) je nog altijd de keuze hebt
zelf de keuze te maken door er privé zelf één te kopen (met weer andere voor- en nadelen).
Wanneer het om een bedrijfswagen gaat die louter dient om naar klanten te rijden is het gewoon een werkmiddel. Wanneer de werkgever je dwingt tot een EV (met beperkte range en tijdverlies tijdens laden) zijn de nadelen voor de werkgever (want zijn keuze voor jou gemaakt).
Wil hij die niet moet hij je geen EV opdringen voor het werk.
Het zijn andere tijden. De tijd van een goedkoop vervoermiddel voor iedereen lijkt voorlopig voorbij.
We zullen er (creatief) moeten mee leren omgaan.
Wanneer een auto meer op de oprit staat dan hij rijdt zou je bv. ook kunnen overwegen om gebruik te maken van een deelauto.
Dan betaal je alleen voor de tijdspanne dat je het gebruikt. Ja, je levert dan een deel luxe/comfort in maar dat zijn keuzes die je moet maken.
Aan iedere keuze kleven voor- en nadelen.
Hij haalt daarmee in de stad (waar de luchtweerstand minder invloed heeft) tussen de 385 en 560 km actieradius (winter/zomer).
Op de snelweg daalt de actieradius echter van 275 tot 350 km.
En dat voor een toch niet echt goedkope auto.
En om die 74 kWh in de autoaccu te krijgen heb je al een 85 kWh werkelijke elektriciteit nodig (de hoeveelheid stroom die je daadwerkelijk moet betalen).
Ik ook niet hoor.sinna schreef:Euh... het aanbod van betaalbare gezinswagens neemt zienderogen af: geen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter meer met ICE, geen Dacia Dokker meer.
Sorry, maar ik heb geen zin om €30k+ neer te leggen voor een elektrische auto met amper rijbereik die meer op de oprit staat dan kilometers doet.
Als ik mijn huidige wagen (Berlingo II) moet vervangen, dan weet ik het op dit moment echt niet.
Ik geef je in deze dus volledig gelijk.
Mijn punt was dat wanneer je het niet eens bent met de keuzeopties binnen een salarisauto (met zijn voor- en nadelen) je nog altijd de keuze hebt
zelf de keuze te maken door er privé zelf één te kopen (met weer andere voor- en nadelen).
Wanneer het om een bedrijfswagen gaat die louter dient om naar klanten te rijden is het gewoon een werkmiddel. Wanneer de werkgever je dwingt tot een EV (met beperkte range en tijdverlies tijdens laden) zijn de nadelen voor de werkgever (want zijn keuze voor jou gemaakt).
Wil hij die niet moet hij je geen EV opdringen voor het werk.
Het zijn andere tijden. De tijd van een goedkoop vervoermiddel voor iedereen lijkt voorlopig voorbij.
We zullen er (creatief) moeten mee leren omgaan.
Wanneer een auto meer op de oprit staat dan hij rijdt zou je bv. ook kunnen overwegen om gebruik te maken van een deelauto.
Dan betaal je alleen voor de tijdspanne dat je het gebruikt. Ja, je levert dan een deel luxe/comfort in maar dat zijn keuzes die je moet maken.
Aan iedere keuze kleven voor- en nadelen.
Al wat ik on line meegeef is louter gebaseerd op mijn situatie, beleving, ervaring en opgedane kennis.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.
Ik kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de situatie, beleving, ervaring en kennis van anderen noch dat zij dit persoonlijk anders beleven en ervaren. Het is aan ieder individu om zelf te bepalen wat het beste bij hun past.