Grappig, de eigen tekortkomingen op een ander steken. VRTnu bestond vóór Streamz. De zogenaamde versnippering is er dus door Streamz gekomen, niet andersom.
Oei, vergeten dat VRT Nu, VTM Go & VIER.be/GoPlay al bestonden? Daar heb ik het over.
Hoe handig het voor de gebruiker is om 2 keer te betalen voor dezelfde content weet ik niet.
Niemand moet 2 keer betalen. Zij die dat wensen, kunnen gewoon via alle aparte platformen kijken. Zij die dat wensen, meer dan 430 000 Vlamingen, kunnen dan alles in 1 platform bekijken samen met HBO (Max) series.
Als men alle Vlaamse content achter de Streamz kassa zou steken dan ben je in feite wel praktisch verplicht een abo te nemen.
Ik stel dit zelf niet voor en dit zal nooit gebeuren. Alle fictie van VRT zal op één of Canvas uitgezonden worden, altijd. Alleen zal dit in sommige gevallen in exclusieve
preview op Streamz worden aangeboden. Men wil vermijden dat VRT Nu dit zelf ook doet, aangezien dat een van de bestaansredenen van Streamz is (fictie meer privaat financieren).
Is het niet vreemd dat deze laatste blij zijn dat er geen deal tussen VRT en Streamz komt?
Iedereen wil meer geld, de vraag is of dit geld verplicht met belastingen moet worden betaald of met privaat geld beslist door individuen.
Internationale spelers zijn voor mij geen probleem. Ik zie ze eerder als een kans om lokale content beter in het buitenland te slijten. In plaats van een muur tegen de wereld op te trekken zou men beter investeren in kwaliteit die men buiten de muren ook de moeite vindt.
Inderdaad, handig hé HBO Max op Streamz
Ik kijk zelf ook vaak Prime & Netflix en neem zelf maar om de paar maand een maandje Streamz om de nieuwigheden te bekijken.
In grote lijnen gaan we akkoord, namelijk dat de Vlaamse markt te klein is om met 3 spelers elkaar te beconcurreren én dan nog te moeten opboksen tegen de internationale kleppers. Zelf kijk ik ook graag naar die "internationale kleppers", maar ook graag naar het eigen aanbod. Ik lees dat VRT met hun VRT Nu nu zélf naast Netflix & co wil staan, gesubsidieerd door elke Vlaming. Zo is het wel makkelijk, natuurlijk.
& om @Heist zijn super-onderbouwde kritiek te beantwoorden:
- Nee, Streamz moet niet cashen "op kosten van de VRT". Streamz betaald voor VRT-fictie, waardoor VRT zelf minder aan de subsidiekraan moet hangen.
- "Ik ben niet tegen een Vlaamse streamingdienst, iedereen mag een bodemloze put graven", the irony.
- Ja, Arm Vlaanderen. Als het niet kapot gesubsidieerd wordt (VRT), werkt het niet.
Ik las ook ergens "wat is er dan zo goed op Streamz dat niet van de VRT is":
Fair Trade, De Bunker, Glas IJs, Baantjer, Red Light, Gina & Chantal, 13 Geboden, De Dag, Niveau 4, Deadline 14/10, Deadline 25/5, Cordon, ... samen met internationale toppers als Euphoria, Raised by the Wolves, GOT, The Undoing, The Loudest Voice & MocroMaffia