Iedereen vindt dat "de ander" zich maar moet beperken en (buitenlandse) reizen is een recht .koenraaddeconinck schreef:Dacht dat enkel een ezel zich 2 keer aan dezelfde steen stoot. Wij gaan het nu voor de 4° of 5° keer doen. Hoe lomp en dom kan een volk zijn?????
Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Hoe lang zal dit nog zo zijn als een meerderheid van de bevolking zich gedraagt alsof er geen corona meer is enStroper schreef:Overigens daalt de positiviteitsratio nog altijd.
1. gegeven de onzekerheid - ondanks wat het EMEA moge berweren - over de bescherming van het vaccin tegen de delta variant en andere varianten die zullen ontstaan naarmate er meer besmettingen zijn (hetgeen al een feit is)
2. gegeven het feit dat de meerderheid van bevolking nog niet volledig gevaccineerd is, zelfs niet alle risico patiënten, met als resultaat alsnog verhoogde kan op infecties + nieuwe varianten waarvan men nog minder weet in welke mate vaccins al dan niet beschermen?
Als men het aantal besmettingen in Spanje en Portugal ziet toenemen, dan nog spreken over deze landen als reisbestemming ??? Van de pot gerukt is hier voor mij een heel groot eufimisme.
Wat mij betreft, zijn we opnieuw Russische roulette aan het spelen ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Dat zijn 2 verschillende dingen.petrol242 schreef: Dan denk ik dat je nog eens goed moet kijken. De Rt waarde is de laatste 7 dagen met 14% gestegen.
Rt-waard = hoeveel mensen besmet 1 covid-postieve persoon gemiddeld. Dit stijgt inderdaad maar zit nog altijd onder de 1.
Positiviteitsratio = verhouding positieve coronatesten ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen. Dit daalt nog altijd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
conclusie: er is dus niets aan de hand?Stroper schreef:Dat zijn 2 verschillende dingen.petrol242 schreef: Dan denk ik dat je nog eens goed moet kijken. De Rt waarde is de laatste 7 dagen met 14% gestegen.
Rt-waard = hoeveel mensen besmet 1 covid-postieve persoon gemiddeld. Dit stijgt inderdaad maar zit nog altijd onder de 1.
Positiviteitsratio = verhouding positieve coronatesten ten opzichte van het totaal aantal uitgevoerde testen. Dit daalt nog altijd.
ik kijk naar Azie en daar is men doodsbang voor de deltavariant en gaat opnieuw alles potdicht op slot
hier gaan we uiteraard richting de bureaucratie en beginnnen we over statistieken en procenten te lullen
de zorg? die moet niet zeuren want die hebben nu toch niets te doen aangezien er maar 50 man op de IC ligt.
ps
het zou kunnen dat er nog minder covid's op ic liggen want ik heb het niet opgezocht
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Inderdaad, ik had mij miskeken en was wat te rap met mijn commentaar.Stroper schreef: Dat zijn 2 verschillende dingen.
De positiviteitsratio zegt meer iets over het testbeleid dan over de sterkte van de pandemie en waarvan ik verwacht dat die terug gaat stijgen, ondanks het testen om te kunnen reizen. De delta zit stevig in het zadel, ook nu in België.
Maar als de Rt-waarde begint te stijgen moeten er toch alarmbellen afgaan.
- heist_175
- Elite Poster
https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... update.pdfStroper schreef:Rt-waard = hoeveel mensen besmet 1 covid-postieve persoon gemiddeld. Dit stijgt inderdaad maar zit nog altijd onder de 1.
Gebaseerd op de ziekenhuisopnames is de meest waarschijnlijke Rt = 0,842
Gebaseerd op de besmettingscijfers is de meest waarschijnlijke Rt = 1,368
Of als dataset:
Code: Selecteer alles
Mediane schatting Ondergrens Bovengrens
België 1,368 1,323 1,413
Antwerpen 1,340 1,236 1,449
BrabantWallon 1,788 1,539 2,056
Hainaut 0,967 0,844 1,098
Liège 1,524 1,371 1,686
Limburg 1,259 1,067 1,466
Luxembourg 1,374 0,962 1,858
Namur 1,097 0,833 1,397
Oost-Vlaanderen 1,661 1,527 1,799
Vlaams-Brabant 1,501 1,356 1,654
West-Vlaanderen 1,454 1,286 1,633
Brussels Gewest 1,196 1,100 1,296
DE Gemeinschaft 1,527 0,855 2,391
Mediane schatting Ondergrens Bovengrens
BrabantWallon 1,788 1,539 2,056
Oost-Vlaanderen 1,661 1,527 1,799
DE Gemeinschaft 1,527 0,855 2,391
Liège 1,524 1,371 1,686
Vlaams-Brabant 1,501 1,356 1,654
West-Vlaanderen 1,454 1,286 1,633
Luxembourg 1,374 0,962 1,858
België 1,368 1,323 1,413
Antwerpen 1,34 1,236 1,449
Limburg 1,259 1,067 1,466
Brussels Gewest 1,196 1,1 1,296
Namur 1,097 0,833 1,397
Hainaut 0,967 0,844 1,098
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Maar houdt men hierbij rekening met het aantal uitgevoerde testen? Ik vermoed van niet, aangezien het er niet duidleijk bij staat.heist_175 schreef: Gebaseerd op de besmettingscijfers is de meest waarschijnlijke Rt = 1,368
1600 positieve testen op een totaal van 300 000 testen
en 1800 positieve testen op een totaal van 450 000 testen
kan je niet zomaar vergelijken.
Bij die laatsten zitten heel wat asymptomatischen die je een maand eerder niet zou hebben opgemekrt, want die laten zich enkele testen om te reizen.
- heist_175
- Elite Poster
https://covid-19.sciensano.be/nl/covid- ... e-situatie
20/06 - 26/06
26/06- 02/07
Positiviteitsratio is dalend voor
* 0-9
* 10-19 (en fors)
* 40-64
Positiviteitsratio is stijgend voor
* 20-39
* 65+
20/06 - 26/06
26/06- 02/07
Leeftijdsgroep #testen #testen/100K %positieve testen #testen #testen/100K %positieve testen
20-26/06 20-26/06 20-26/06 26/06-02/07 26/06-02/07 26/06-02/07
0-9 11893 937 1,3% 17792 1421 1,2%
10-19 34067 2620 1,3% 95234 7247 0,9%
20-39 101349 3495 1,1% 138442 4774 1,3%
40-64 92289 2417 1,0% 124085 3243 0,7%
65+ 48753 2212 0,7% 43483 1951 0,8%
* 0-9
* 10-19 (en fors)
* 40-64
Positiviteitsratio is stijgend voor
* 20-39
* 65+
-
- Elite Poster
Die opdeling van ratio's naar leeftijd is i.m.o. ronduit ridicuul want uiteindelijk vormen die leeftijdscategorieën ook in de samenleving geen aparte niches. Die begeven zich door en naast mekaar in het dagelijks leven.
Dus ...
Nogmaals, dit loopt niet goed en de alarmbellen zouden nu al moeten afgaan want we zien pas over 2 weken de gevolgen van wat nu gebeurt ...
En ook nogmaals, zelfs al is het zo dat de huidige vaccins ook tegen de delta variant zouden beschermen dan zitten we nog met een te lage vaccinatiegraad waardoor besmettingen legio mogelijk bijven en alleen maar nieuwe varianten ontstaan. Dat kunnen we toch missen als de pest, dacht ik.
En ja, ik gun iedereen zijn vakantie maar - en nu ga ik mezelf belachelijk maken door beroep te doen op iets wat een te deel van onze bevolking niet heeft en waarvan al herhaadelijk het bewijs is geleverd - reis verstandig en gebruik uw gezond verstand (voor dat beetje dat nog rest). De mier zei ook dat allen baten helpen en ze plaste in de zee ...
Dus ...
Nogmaals, dit loopt niet goed en de alarmbellen zouden nu al moeten afgaan want we zien pas over 2 weken de gevolgen van wat nu gebeurt ...
En ook nogmaals, zelfs al is het zo dat de huidige vaccins ook tegen de delta variant zouden beschermen dan zitten we nog met een te lage vaccinatiegraad waardoor besmettingen legio mogelijk bijven en alleen maar nieuwe varianten ontstaan. Dat kunnen we toch missen als de pest, dacht ik.
En ja, ik gun iedereen zijn vakantie maar - en nu ga ik mezelf belachelijk maken door beroep te doen op iets wat een te deel van onze bevolking niet heeft en waarvan al herhaadelijk het bewijs is geleverd - reis verstandig en gebruik uw gezond verstand (voor dat beetje dat nog rest). De mier zei ook dat allen baten helpen en ze plaste in de zee ...
- petrol242
- Elite Poster
Voor zover ik weet gaat sciensano voor de berekening van de Rt-waarde voort op hospitalisatie en een model opgesteld door de UHasselt.Stroper schreef: Maar houdt men hierbij rekening met het aantal uitgevoerde testen? Ik vermoed van niet, aangezien het er niet duidleijk bij staat.
Dus in de opnames moet een kentering zijn die niet in de globale wekelijkse getallen van het aantal opnames zit.
Ga je echt voort op het aantal besmettingen, gaat dat getal een pak hoger liggen zoals Heist aangeeft.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Nee, helemaal niet... als je op verlof hetzelfde doet als thuis is de potentiele besmetting ook identiek.phil48 schreef:Meer reizen = meer gevallen.
Logisch toch ?
In Belgie stijgen de cijfers ook... je opsluiten dan maar ?koenraaddeconinck schreef:Als men het aantal besmettingen in Spanje en Portugal ziet toenemen, dan nog spreken over deze landen als reisbestemming ??? Van de pot gerukt is hier voor mij een heel groot eufimisme.
Je raakt pas besmet als je geen voorzorgen neemt... niet omdat je per toeval in een ander land bent.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Klopt maar in de als zit uiteraard het probleem want een grote groep doet op reis NIET hetzelfde als thuis. Reizen is voor een deel ook uit de sleur breken en dus andere dingen doen. Voor heel veel mensen is dat in groep opeen gaan liggen, staan, schuren, dansen,... liefst met de nodige alcohol zodat de grenzen nog vervagen.DarkV schreef: als je op verlof hetzelfde doet als thuis is de potentiele besmetting ook identiek.
Iemand die met de wagen naar Portugal reist, daar een huurhuis heeft voor enkele weken en wat wandelingen doet in de natuur loopt minder risico dan als hij hier naar het werk gaat met het OV. Helaas is dat niet de typische vakantie van de kuddevolk-Vlaming.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Thuis heb je geen megadrukke luchthaven waar je opeengepakt de ene wachtrij na de andere wachtrij moet doen.
Thuis ga je ook niet urenlang kort bij elkaar in een metalen buis van een paar meter doormeter zitten.
En ik moet de eerste toerist nog tegenkomen die rechtsomkeer gaat maken als het te druk wordt op een toeristische attractie.
We hebben er voor betaald, de andere moet maar plaats maken
Thuis ga je ook niet urenlang kort bij elkaar in een metalen buis van een paar meter doormeter zitten.
En ik moet de eerste toerist nog tegenkomen die rechtsomkeer gaat maken als het te druk wordt op een toeristische attractie.
- heist_175
- Elite Poster
En over minder dan 2 weken wordt het helemaal te zot in de UK
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210705_97615164
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210705_97615164
In Engeland zijn mondmaskers en afstand houden verleden tijd
In Engeland komt op 19 juli een einde aan alle corona- beperkingen. Hoewel het aantal besmettingen snel stijgt, waagt Boris Johnson de gok. De vaccinaties beperken het aantal ziekenhuisopnames.
En dan een billenkletserDie vaccins blijken ook tegen de deltavariant te werken. Het is te zeggen: mensen raken besmet, maar slechts een minderheid wordt nog zo ziek dat ze naar het ziekenhuis moet.
Hij vergeet wel dat het aantal ziekenhuisopnames nog steeds gelinkt is aan het aantal besmettingen, maar dat ziekenhuisopnames een veelvoud lager liggen. Maar als hij het aantal besmettingen voldoende hoog laat oplopen (zatte & hossende voetbalfans), hij alsnog met volle ziekenhuizen dreigt te zitten. Zo'n beetje de strategie die hij volhield tot okt/nov en uiteindelijk moest lossen.Johnson geeft de Engelsen hun vrijheid dus terug, hoewel de pandemie helemaal niet voorbij is. Ook dat erkent hij, maar hij rekent erop dat burgers hun ‘gezond verstand’ zullen gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
In Israël werd daar recent nog onderzoek naar gedaan. Blijkt dat pfizer "slechts" 64 en geen 90 (zoals ze bij ons beweren) beschermd tegen de delta variant.
En dat was voor 2x gevaccineerden. Bij ons dus iets meer dan 3o procent vd bevolking.
Al de rest loopt dus groot risico op populaire buitenlandse vakantie bestemmingen.
En dat was voor 2x gevaccineerden. Bij ons dus iets meer dan 3o procent vd bevolking.
Al de rest loopt dus groot risico op populaire buitenlandse vakantie bestemmingen.
-
- Elite Poster
Laat ons gewoon misschien de evolutie van de ziekenhuisopnames en IZ opnames in het bijzonder, opnieuw afwachten.
Maar ik heb er geen goed oog in.
En @Heist: reizen is een recht.
Alles is een recht tegenwoordig. De woorden "plicht" en "plichtsbesef" daarentegen kom ik veel minder tegen op dit forum. Idem met de scholen: onderwijs is een recht, blijles is een recht, hobby's beoefenen is ook een recht, etc.
Tegenover het hebben van rechten, staan ook plichten m.i. En dit omvatten o.m. dat je nu probeert veilig te reizen of als je toch ronduit je zin doet, minstens de regels opvolgt die voorzien zijn, ook al weet je dat er geen enkele controle is.
En finaal: als zorgverlener, heb ik ook recht op een beetje respect voor mijn werk net zoals alle collega's. Nogmaals, wij hebben ook het recht om een bepaalde vinger op te steken na de voorbij golven tegen diegenen die er maar op los boemelen ...
En @Heist: reizen is een recht.
Alles is een recht tegenwoordig. De woorden "plicht" en "plichtsbesef" daarentegen kom ik veel minder tegen op dit forum. Idem met de scholen: onderwijs is een recht, blijles is een recht, hobby's beoefenen is ook een recht, etc.
Tegenover het hebben van rechten, staan ook plichten m.i. En dit omvatten o.m. dat je nu probeert veilig te reizen of als je toch ronduit je zin doet, minstens de regels opvolgt die voorzien zijn, ook al weet je dat er geen enkele controle is.
En finaal: als zorgverlener, heb ik ook recht op een beetje respect voor mijn werk net zoals alle collega's. Nogmaals, wij hebben ook het recht om een bepaalde vinger op te steken na de voorbij golven tegen diegenen die er maar op los boemelen ...
-
- Elite Poster
En in Belgie niet of wat... de delta variant is hier ook dominant. Gedrag is een bepalende factor, niet de locatie.phil48 schreef:Al de rest loopt dus groot risico op populaire buitenlandse vakantie bestemmingen.
Het probleem is dat onze (en andere) regeringen de indruk geven dat alles is opgelost... tja, dan spoor je geen verantwoord gedrag aan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
In mijn wagen heb ik inderdaad geen megadrukke luchthavenduizend schreef:Thuis heb je geen megadrukke luchthaven waar je opeengepakt de ene wachtrij na de andere wachtrij moet doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
Het is toch nog altijd niet omdat uw "leiders" een bende apen en onbenullen zijn dat je je zelf ook zo moet gaan gedragen ... ?DarkV schreef:En in Belgie niet of wat... de delta variant is hier ook dominant. Gedrag is een bepalende factor, niet de locatie.phil48 schreef:Al de rest loopt dus groot risico op populaire buitenlandse vakantie bestemmingen.
Het probleem is dat onze (en andere) regeringen de indruk geven dat alles is opgelost... tja, dan spoor je geen verantwoord gedrag aan.
-
- Elite Poster
tut tut, best wachten op de stijging vd sterftecijfers, dan kut nee nog vrij lang wachten met maatregelenkoenraaddeconinck schreef:Laat ons gewoon misschien de evolutie van de ziekenhuisopnames en IZ opnames in het bijzonder, opnieuw afwachten.
allé ja, of op z'n Belgisch met 7 regeringen eerst een compromis zoeken welk cijfer ge best in de gaten houdt?
- petrol242
- Elite Poster
Of wachten tot Jambon zijn kot in de fik gaat?1207 schreef: allé ja, of op z'n Belgisch met 7 regeringen eerst een compromis zoeken welk cijfer ge best in de gaten houdt?
Of wachten tot economie toch niet primeert op volksgezondheid?
Of wachten tot, zoals De Block destijds opperde, de markt het gaat reguleren en in orde brengen?
Dan moogt ge nog 7 of 1 regering hebben, als ze dansen naar de pijpen van een paar elitaire eikels en niet naar die van de bevolking, gaan ze de verkeerde getallekes in het oog houden. Meestal situeert zich dat op beursniveau.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Kiezen tussen de pest en cholera imho, alsof er het laatste jaar niet genoeg naar volksgezondheid is gekeken
Maar ge hebt gelijk hoor, gaan werken in shiften is geen probleem, een pint gaan pakken is dat wel.
Soit,
een half miljoen testen op een week, waarvan waarschijnlijk de grootste hoop vakantiegangers....das een mooie steekproef.
1% positief <1% besmettelijk | 100 ziekenhuisopnames per week
Vergelijk dat met de piek in oktober (3500 ziekenhuisopnames per week) en je kan alleen besluiten dat of het virus zwakker is geworden of de vaccins goed helpen.(of 't is zomer en dan is er geen griep )
Maar ge hebt gelijk hoor, gaan werken in shiften is geen probleem, een pint gaan pakken is dat wel.
Soit,
een half miljoen testen op een week, waarvan waarschijnlijk de grootste hoop vakantiegangers....das een mooie steekproef.
Vergelijk dat met de piek in oktober (3500 ziekenhuisopnames per week) en je kan alleen besluiten dat of het virus zwakker is geworden of de vaccins goed helpen.(of 't is zomer en dan is er geen griep )
- heist_175
- Elite Poster
Als we wachten, zijn we zeker te laat om in te grijpen.koenraaddeconinck schreef:Laat ons gewoon misschien de evolutie van de ziekenhuisopnames en IZ opnames in het bijzonder, opnieuw afwachten.
In de UK loopt het nu al net niet uit de hand, veel kans dat het écht uit de hand gaat lopen, als BoJo weigert op te treden.
You wish . Verlof is een recht, reizen een bijkomstigheid.En @Heist: reizen is een recht.
Al beschouwen velen het als het hoogtepunt van het jaar. Wat dan veel over de rest van het jaar, maar vooral over de ingesteldheid van de compulsieve reiziger zegt.
Niet alles op een hoopje gooien hé.Alles is een recht tegenwoordig. De woorden "plicht" en "plichtsbesef" daarentegen kom ik veel minder tegen op dit forum. Idem met de scholen: onderwijs is een recht, blijles is een recht, hobby's beoefenen is ook een recht, etc.
Onderwijs is een recht, al de rest is bijkomstig.
We zitten veel kans in het "interbellum": de ene golf deftig achter de rug, de andere in volle voorbereiding.iceke schreef: een half miljoen testen op een week, waarvan waarschijnlijk de grootste hoop vakantiegangers....das een mooie steekproef.
Het virus is niet zwakker, het is wachten tot het gedrag van de bevolking (reizen, feesten, ...) een vlotte verspreiding van de deltavariant bespoedigd. Bij die verspreiding is er ook minder weerstand door gevaccineerden (moral hazard: we zijn gevaccineerd, ons kan niets overkomen ++ mindere werkzaamheid tegen de deltavariant) en dus krijg je alsnog massaal veel mensen in de ziekenhuizen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210706_97759612
Dezelfde ‘scheve’ verhouding zien we ook in de ziekenhuizen bij de vijftigplussers. In totaal werden 181 vijftigplussers via de spoeddienst met covid-19 opgenomen in het ziekenhuis. Van hen waren slechts 52 personen niet gevaccineerd, tegenover 63 volledig gevaccineerden.
Dat wil niet zeggen dat de vaccins dan toch niet zo goed werken. Public Health England berekent dat de bescherming tegen ziekenhuisopname na infectie met de deltavariant circa 96 procent bedraagt. Anders gesteld: wie niet-gevaccineerd is, heeft 25 keer meer kans om in het ziekenhuis te belanden. Dat ligt in lijn met de jongste cijfers voor de variant in Israël.
Of de ziektelast aanvaardbaar is, hangt in de eerste plaats af van hoeveel mensen, ondanks de hoge vaccinatiegraad, toch nog in het ziekenhuis belanden. Niel Hens, professor biostatistiek (UHasselt/UAntwerpen), zegt dat het vandaag erg moeilijk is om daarover gefundeerde uitspraken te doen omdat de aannames over de deltavariant en de werkzaamheid van de vaccins herhaaldelijk bijgesteld werden. ‘Volgens onze modellen is het niet uitgesloten dat we een vierde golf van ziekenhuisopnames zien die groter is dan de derde golf. Het is geen leuke boodschap. Wij zouden het ook liever anders zien.’
We hebben nog altijd zelf in de hand hoe hoog de amplitude van de golf wordt...De Duitse viroloog Christian Drosten (Charité Berlijn) waarschuwde in mei in zijn podcast dat het virus zal blijven rondgaan. Daardoor zal ‘100 procent, niet 70 of 80 procent’ van de bevolking immuun worden. ‘Of door vaccinatie, of door een natuurlijke infectie.’
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Voor een mutatie hebben we echt geen reizigers of feestvierders nodig, die komen er toch, of je dat nu wil of niet.
De vraag is of je echt nog alles gaat dichtgooien met 100 ziekenhuisopnames, 't gaat ni weg dus kan de zorg maar beter voorbereid zijn.(niet op 100, maar op 1000 dus)
De vraag is of je echt nog alles gaat dichtgooien met 100 ziekenhuisopnames, 't gaat ni weg dus kan de zorg maar beter voorbereid zijn.(niet op 100, maar op 1000 dus)
-
- Elite Poster
dezelfde film als tussen de vorige lockdownsiceke schreef: De vraag is of je echt nog alles gaat dichtgooien met 100 ziekenhuisopnames, ')
de mens kennende lopen we dus met onze kop voor de 3e/4e keer tegen diezelfde muur
allemaal om onze economie te redden, een aanpak die al 1,5j bewijst hoeveel beter ze is als de aanpak in azie
- petrol242
- Elite Poster
Geloof je dat nu echt? Als volksgezondheid echt op de eerste plaats had gekomen hadden we niet meer dan een jaar in de shit gezeten en had de lokale economie er niet zo zwaar de dupe van geweest. Maar neen, men wou zo nodig 'de ziekenhuizen en de zorg' zoveel mogelijk op het randje laten balanceren om tegelijk de economie voorrang te geven.iceke schreef:Kiezen tussen de pest en cholera imho, alsof er het laatste jaar niet genoeg naar volksgezondheid is gekeken
Die dubbele moraliteit heb ik meermaals tot in den treuren toe aangehaald. De enige beperking die men heeft opgelegd aan de professionele wereld is telewerk terwijl 2/3 van de werkende bevolking in België dat niet kan. Wel integendeel, mijn werkgever vond het opportuun om een klein festival te organiseren met zo'n 500 man om een fabriek meer dan een maand lang in een doorgedreven onderhoud te steken. Maar de kleine zelfstandige moest wel zijn deuren dicht doen en in mijn privé mocht ik zelfs geen vrienden in huis hebben om naar het toilet te laten gaan, op straffe van boetes!iceke schreef:Maar ge hebt gelijk hoor, gaan werken in shiften is geen probleem, een pint gaan pakken is dat wel.
- heist_175
- Elite Poster
Het is niet zo binair als je het voorstelt natuurlijk.iceke schreef:Voor een mutatie hebben we echt geen reizigers of feestvierders nodig, die komen er toch, of je dat nu wil of niet.
Laten we er even vanuit gaan dat we het risico op alles dichtgooien willen beperken. Dan moeten we net streng zijn, zodat we niet meer hoeven dicht te gooien (zoals nu deels gebeurd in Israel, UK, Portugal, ...).
Dat betekent:
- reizen afraden
- reizigers controleren bij thuiskomst en verplichte quarantaine
We gaan de deltavariant niet tegenhouden, dat is zeker. Je kan wel het aantal besmettingen naar beneden halen door het aantal contacten dat besmette personen hebben te beperken (na 1,5 jaar zou tenminste dat toch duidelijk moeten zijn ).
En niet weer van die onzin met duzend uitzonderingen.
Zolang de ziekenhuisbezetting normaal blijft, is er geen reden om alles dicht te smijten. Als de ziekenhuisbezetting terug oploopt, hou u dan maar vast aan de takken van de bomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Probleem is dat veel "besmette" personen dat enkel ondekken wanneer ze een test (moeten) laten doen. Tot dan hebben ze net méér contacten dan pakweg een maand geleden.
En die *méér" contacten draai je niet meer terug, daarvoor is het te laat.
En die *méér" contacten draai je niet meer terug, daarvoor is het te laat.
- petrol242
- Elite Poster
Het aantal opnames met ernstige symptomen zal stijgen, hopelijk niet te snel door de tijdelijke werking van de vaccins.heist_175 schreef:Zolang de ziekenhuisbezetting normaal blijft, is er geen reden om alles dicht te smijten. Als de ziekenhuisbezetting terug oploopt, hou u dan maar vast aan de takken van de bomen.
Als we het aantal besmettingen toestaan om te stijgen omdat de opnames wel onder controle (zouden) zijn, laat je ook een groter risico op mutaties toe, want hoe meer besmettingen, hoe hoger die kans.
- heist_175
- Elite Poster
Ik zou me niet meteen zorgen maken over lokale (Belgische) mutaties die "gevaarlijk" zijn, hoewel het natuurlijk wel een mogelijkheid is.petrol242 schreef:een groter risico op mutaties toe, want hoe meer besmettingen, hoe hoger die kans.
In andere landen heb je veel meer besmettingen, vooral ook niet gedetecteerde, waardoor de kans op een gevaarlijke mutatie uit het buitenland veel groter is (Z-Amerika, ZO-Azië, ...).
-
- Elite Poster
Vanmorgen de melding gekregen in Coronalert dat ik twee blootstellingen heb gehad (hoog risico dus).
Aangezien dit vier dagen geleden was is dit vermoedelijk bij het wachten voor de boarding gebeurd (al zaten we daar ook meer dan 1.5m apart), het vliegtuig zelf lijkt me onwaarschijnlijk (want dan stond m'n smartphone in flight mode en is er dus geen Bluetooth) of bij het wachten op de bagage in Zaventem (al hebben we ons daar ook aan de andere kant gezet van de band om maximaal contact te vermijden).
Vanmiddag dus laten testen... wat op zich ook al een kunst op zich blijkt want in alle centra zijn alle data volgeboekt tot begin volgende week. Uiteindelijk kan het bij de huisarts zelf straks.
Waarschijnlijk gaan de "I told you so" antwoorden nu wel volgen al had dit wat mij betreft evenzeer kunnen gebeuren in de supermarkt, bij de kapper, op een terras, ... wanneer ik naast een voetbalsupporter of een andere besmette persoon had gezeten welke de richtlijnen niet ernstig heeft genomen. Wij zelf hebben dit wel steeds gedaan... afwachten wat het resultaat zal zijn dus.
Aangezien dit vier dagen geleden was is dit vermoedelijk bij het wachten voor de boarding gebeurd (al zaten we daar ook meer dan 1.5m apart), het vliegtuig zelf lijkt me onwaarschijnlijk (want dan stond m'n smartphone in flight mode en is er dus geen Bluetooth) of bij het wachten op de bagage in Zaventem (al hebben we ons daar ook aan de andere kant gezet van de band om maximaal contact te vermijden).
Vanmiddag dus laten testen... wat op zich ook al een kunst op zich blijkt want in alle centra zijn alle data volgeboekt tot begin volgende week. Uiteindelijk kan het bij de huisarts zelf straks.
Waarschijnlijk gaan de "I told you so" antwoorden nu wel volgen al had dit wat mij betreft evenzeer kunnen gebeuren in de supermarkt, bij de kapper, op een terras, ... wanneer ik naast een voetbalsupporter of een andere besmette persoon had gezeten welke de richtlijnen niet ernstig heeft genomen. Wij zelf hebben dit wel steeds gedaan... afwachten wat het resultaat zal zijn dus.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Kan evenzeer wel op het vliegtuig, tenzij iedereen z'n gsm op flight mode zet voor ze instappen en na de uitstappen (niet dus)
Hopelijk test je negatief!
Hopelijk test je negatief!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Pech gehad dus, maar zoals ik eerder al schreef, thuis heb je geen vertrekhal of aankomsthal waarbij je van de ene wachtrij naar de andere gaat...DarkV schreef: Aangezien dit vier dagen geleden was is dit vermoedelijk bij het wachten voor de boarding gebeurd (al zaten we daar ook meer dan 1.5m apart), het vliegtuig zelf lijkt me onwaarschijnlijk (want dan stond m'n smartphone in flight mode en is er dus geen Bluetooth) of bij het wachten op de bagage in Zaventem (al hebben we ons daar ook aan de andere kant gezet van de band om maximaal contact te vermijden).
tja, zelf bewijs geleverd dat reizen extra risico’s met zich meebrengt, ook al “ben je zelf uiterst voorzichtig”
-
- Elite Poster
Dat is hetgeen ik ook hier als boodschap probeer verkocht te krijgen. Men stelt dat alles bepaald wordt door het gedrag van mensen maar nogmaals, de locatie op zich bepaalt ook het gedrag van mensen zoals hier duidelijk blijkt.duizend schreef:Pech gehad dus, maar zoals ik eerder al schreef, thuis heb je geen vertrekhal of aankomsthal waarbij je van de ene wachtrij naar de andere gaat...DarkV schreef: Aangezien dit vier dagen geleden was is dit vermoedelijk bij het wachten voor de boarding gebeurd (al zaten we daar ook meer dan 1.5m apart), het vliegtuig zelf lijkt me onwaarschijnlijk (want dan stond m'n smartphone in flight mode en is er dus geen Bluetooth) of bij het wachten op de bagage in Zaventem (al hebben we ons daar ook aan de andere kant gezet van de band om maximaal contact te vermijden).
tja, zelf bewijs geleverd dat reizen extra risico’s met zich meebrengt, ook al “ben je zelf uiterst voorzichtig”
En ik weet het: "er zijn mensen die het echt goed menen en de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen maar sommige situaties impliceren nu éénmaal meer risico's dan andere" en inderdaadl als Murphy zich er mee moeit ...
Alvast duim ik voor u dat de testing negatief mag uitvallen. Good luck en het allerbeste toegewenst alvast !
-
- Elite Poster
Aangezien mijn GSM op flight mode stond heeft die dus geen Bluetooth verkeer gehad... en kan het theoretisch niet op het vliegtuig geweest zijn.devilkin schreef:Kan evenzeer wel op het vliegtuig, tenzij iedereen z'n gsm op flight mode zet voor ze instappen en na de uitstappen (niet dus)
De locatie is inderdaad eveneens een factor maar op zich is een luchthaven niet anders dan een voetbalwedstrijd, restaurant, openbaar vervoer, ... er zijn tal van plaatsen waar je in contact komt met meerdere mensen. Lopen er op een luchthaven procentueel meer besmette personen rond dan op een andere plaats... geen idee (of hier cijfers over zijn).koenraaddeconinck schreef:Men stelt dat alles bepaald wordt door het gedrag van mensen maar nogmaals, de locatie op zich bepaalt ook het gedrag van mensen zoals hier duidelijk blijkt.
Bedankt... we gaan uit van het beste (gezien ons gedrag).koenraaddeconinck schreef:Alvast duim ik voor u dat de testing negatief mag uitvallen. Good luck en het allerbeste toegewenst alvast !
- heist_175
- Elite Poster
Luchthaven lijkt me veiliger dan voetbalwedstrijd: iedereen staat daar te roepen en te "dansen", dat zie ik op een vlieghaven nog niet meteen gebeuren (tenzij door voetbalfans).DarkV schreef: De locatie is inderdaad eveneens een factor maar op zich is een luchthaven niet anders dan een voetbalwedstrijd, restaurant, openbaar vervoer, ... er zijn tal van plaatsen waar je in contact komt met meerdere mensen.
Resto en OV lijkt me dan weer veiliger dan vliegtuig, omdat er gewoon minder volk is.
Ik denk anders van wel.Lopen er op een luchthaven procentueel meer besmette personen rond dan op een andere plaats... geen idee (of hier cijfers over zijn).
Veel mensen gaan op reis om te feesten en gedragen zich "losbandiger" dan thuis.
Dus "heen" lijkt het me nog wel oké, "terug" zeker niet. In januari was daar data van: ook toen werden er massaal veel besmettingen geïmporteerd.