Timeout during PPP negotiation (vooral Steam en andere platformen)

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Hallo

Wij zijn hier in eind juni overgestapt van Scarlet naar EDPnet.

Ik heb hier volgend probleempje. Als hier een spel wordt gedownload (of geüpdatet) van eender welk platform (steam, Xbox Game pass (PC), battle.net, ...) verschijnt de volgende melding vaker in de log van de fritz!box:

28.10.20 18:10:47 Internet connection established successfully. IP address: x.x.x.x, DNS server: x.x.x.x and x.x.x.x, gateway: x.x.x.x, broadband PoP: BRAS01
28.10.20 18:10:37 Timeout during PPP negotiation.
28.10.20 18:10:36 Internet connection cleared.

Nu gaat dat niet enkel over 1 melding per spel dat ik download. Maar als ik een spel afhaal gedurende de nacht, kunnen wel 6-8 meldingen zijn.
De melding komt voor op eender welk toestel dat een spel download.
Ik kan niet bevestigen of dit bij Scarlet ook zo was.

Netwerk is hier vrij simpel: Fritz!box > gigabit switch op gelijkvloers.
Gigabit switch (gelijkvloers) > Gigabit 1ste verdiep (UTP kabel van ~30m)
Gelijkvloers: TV, mediaplayer receiver voor satelliet tv zijn bekabeld aangesloten
1ste verdiep: 5 toestellen bekabeld (waarvan 1 AP), tv's draadloos
Nog x-aantal draadloze toestellen (Smartphones, tablets, Alexa's).

Nu de help van de Fritz!box heeft het volgende:

Timeout during PPP negotiation.
This is an event message from the "Internet" area.
This status message informs you that the system aborted trying to connect to the Internet because the expected response did not arrive within the specified time limit.
-> If the error occurs again, check your access information and contact your internet service provider.


Wat is er tot nu toe gebeurd/geprobeerd:
- Fritz!box bij het intro punt gezet op aanraden EDPnet. Fritz!box stond eerst op het eerste verdiep.
- EDPnet heeft een nieuwe Fritz!box gestuurd.
- Line settings werden aangepast naar: Maximum stability
- Toestel rechtstreeks op de Fritz!box aangesloten, overige toestellen afgekoppeld.
- EDPnet heeft DLM gedeactiveerd (van 30/8 naar 18/2)
- Alle interne bekabeling is nagekeken. Geen probleem tegengekomen
- EDPnet heeft een technieker gestuurd. Hij ons aansluitpunt nagekeken.


Ik heb reeds een ticket bij EDPnet. Eerste ticket is van 25/07, 2de ticket van 21/08. Daaruit zijn bovenstaande zaken deels geprobeerd en vervolgens wordt de lijn dan steeds een tijdje gemonitord :). Hun volgende stap/reactie wacht ik op dit moment af.

Mijn vraag vooral: Heeft iemand toevallig iets gelijkaardigs meegemaakt?
Iemand nog eventueel ideeën wat ik kan uitproberen.

Probleem is vooral vervelend dat wanneer de melding (Timeout during PPP) komt de overige gebruikers dat ook merken.
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Hier ook altijd bij steam downloads. Bij de instellingen van steam de downloadsnelheid iets lager zetten dan je sync.

Doordat steam de volledige bandbreedte opgebruikt gaan de ppp controlepakketten soms verloren en krijg je time-out.

Mogelijks worden de ppp controlepakketten niet met een hogere prioriteit verstuurd dan de rest van de best effort pakketten.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor de tip.
Ik heb dat gisteren eens geprobeerd. Helaas nog steeds wat PPP meldingen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

blatruwe schreef:Doordat steam de volledige bandbreedte opgebruikt gaan de ppp controlepakketten soms verloren en krijg je time-out.
Indien dit de oorzaak is, dan moet je ervoor zorgen dat je internet niet de volle bandbreedte gebruikt van de lijn.
Wat je kan proberen:
  • - Ga naar http://fritz.box/support.lua
    - Ga naar het item "DSL-kabelsnelheid"
    - Vink de optie "Handmatige aansluitsnelheid activeren" aan
    - Geef hier de download- en uploadsnelheid. Neem als basis 85-90% van je sync snelheid.
    Bijvoorbeeld: 6.000/25.000 (als je sync 30/8 is)
Dat zal jouw maximale download snelheid misschien iets beperken (niet voelbaar), maar beneden de bandbreedte van de lijn blijven.
PS: dit is een gok, zelf nog niet geprobeerd :wink:
Sparky schreef:- Line settings werden aangepast naar: Maximum stability
- EDPnet heeft DLM gedeactiveerd (van 30/8 naar 18/2)
- EDPnet heeft een technieker gestuurd. Hij ons aansluitpunt nagekeken.
gezien er geen sync probleem, maar een PPPoE probleem (zonder syncverlies) hebben de 3 vorige acties géén zin :-( .
DLM deactiveren is zelf contra-productief: gezien je de beschikbare bandbreedt hermee sterk reduceert (van 30/8 tot 18/2), zal je nog veel vlugger de volledige bandbreedte opgebruiken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Bedankt voor de tip. Ik heb dat eens getest. Ik heb eens verschillende getest (85% en 90%).
Ik beide gevallen kwam de Timeout during PPP negotiation nog voor.
philippe_d schreef:
Sparky schreef:- Line settings werden aangepast naar: Maximum stability
- EDPnet heeft DLM gedeactiveerd (van 30/8 naar 18/2)
- EDPnet heeft een technieker gestuurd. Hij ons aansluitpunt nagekeken.
gezien er geen sync probleem, maar een PPPoE probleem (zonder syncverlies) hebben de 3 vorige acties géén zin :-( .
DLM deactiveren is zelf contra-productief: gezien je de beschikbare bandbreedt hermee sterk reduceert (van 30/8 tot 18/2), zal je nog veel vlugger de volledige bandbreedte opgebruiken?
Het verlagen van de snelheid vond ik ook niet fijn. Zeker net met netflix, disney+ en soorten op meerdere toestellen. Er is nog minder overschot.
Zelfs het downloaden van een spel ging al traag, maar nu met de verlaging ben ik sneller door mij PC af te koppelen, naar mijn broer te rijden (zelfde gemeente), spel te downloaden en terug naar huis te rijden :-).

Ik kan daar moeilijk op ingaan. Ik heb ook al meermaals gevraagd dit terug te activeren. Maar ik krijg telkens het antwoord dat ze de lijn eerst nog even willen monitoren.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Komt hier ook wel eens voor. Ik denk dat Steam te agressief is met zijn downloads Hiermee bedoelende meerdere threads naar verschillende servers voor 1 enkele download/game waardoor de Fritzbox het allemaal nietmeer kan bijhouden en dus zijn pppoe sessie timeout.

De troubleshooting stappen zijn dus inderdaad nutteloos.
Moest je aan een bbox3 kunnen geraken zou ik zeggen test het daar eens mee. Ben er zeker van dat het daarmee probleemloos werkt.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hmmm ik heb hier ook een fritz, maar wel in pppoe passthrough naar een opnsense firewall.
heb nooit issues ondervonden met steam, behalve dat ik wel ooit gemerkt had dat die inderdaad echt wel alles op alles zet om elke kbps eruit te trekken.
heb dat dan in steam effectief ook wat lager gezet.

niet zozeer omdat ik onderbrekingen had (had ik niet), maar omdat ik dat wel lekker vond om gewoon te kunnen verderwerken als steam op de achtergrond wilde downloaden...

zeggen wat je wil, steam heeft verdomd efficiente downloadcode :P
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sparky schreef:Bedankt voor de tip. Ik heb dat eens getest. Ik heb eens verschillende getest (85% en 90%).
Ik beide gevallen kwam de Timeout during PPP negotiation nog voor.
Getest met 85% van je huidige sync (18/2), dus 1.700/15.000 download/upload ?
Jammer dat het geen oplossing was :-(
joriz schreef:Komt hier ook wel eens voor. Ik denk dat Steam te agressief is met zijn downloads Hiermee bedoelende meerdere threads naar verschillende servers voor 1 enkele download/game waardoor de Fritzbox het allemaal niet meer kan bijhouden en dus zijn pppoe sessie timeout.
En als je nu eens met de PC waarmee je Steam wil downloaden een aparte PPPoE sessie aanmaakt?
Dan mag de PPPoE van de FritzBox nog verschillende disconnects geven, de sessie op de PC zal gewoon overeind blijven, toch?
joriz schreef:De troubleshooting stappen zijn dus inderdaad nutteloos.
Inderdaad.
Vraag (eis) van EDPnet dat ze onmiddelijk DLM terug activeren, zodat je tenminste je originele snelheid terug krijgt.
Alle hierboven vermelde troubleshooting stappen hebben alleen te maken met eventuele syncproblemen, en niet met de PPPoE sessie.
Ook de FritzBox instellingen op "max stability" zetten is in dit geval nutteloos.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

joriz schreef: Moest je aan een bbox3 kunnen geraken zou ik zeggen test het daar eens mee. Ben er zeker van dat het daarmee probleemloos werkt.
Ik kan dat eens proberen. Ik heb op dit moment wel geen bbox3v+ meer liggen. Ik zal eens op het internet moeten kijken of ik ergens eentje vind.

philippe_d schreef:
Sparky schreef:Bedankt voor de tip. Ik heb dat eens getest. Ik heb eens verschillende getest (85% en 90%).
Ik beide gevallen kwam de Timeout during PPP negotiation nog voor.
Getest met 85% van je huidige sync (18/2), dus 1.700/15.000 download/upload ?
Jammer dat het geen oplossing was :-(
Ik heb dat getest met 1700/15000. Het had maar eens kunnen werken :).

Nu is het niet altijd maar vooral als gedownload via een gaming platform (steam, battle.net etc).

Ik zal aan EDPnet nog maar eens vragen of ze DLM terug kunnen activeren :). Met 18/2 blijft er idd niet veel over.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

joriz schreef:Moest je aan een bbox3 kunnen geraken zou ik zeggen test het daar eens mee. Ben er zeker van dat het daarmee probleemloos werkt.
Ik heb eens een Bbox3v+ aangesloten. Dit vertoont hetzelfde gedrag dan de Fritz!box.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Ok, tegenwoordig is het blijkbaar niet meer als er wordt gedownload via steam (of andere platformen).

Gisteren was ik een laptop aan het update na een nieuwe installatie. Verbinding was ook eens weggevallen.

Vandaag, uit het niets:

Code: Selecteer alles

06.11.20 12:31:46 The service provider successfully transmitted settings to this device.
06.11.20 12:31:44 The system time was updated successfully by time server 193.6.222.47.
06.11.20 12:31:44 Internet access to the FRITZ!Box via HTTPS enabled.
06.11.20 12:31:42 Internet connection established successfully. IP address: xxxx, DNS server: 213.211.150.250 and 212.71.8.10, gateway: 213.219.132.16, broadband PoP: BRAS01
06.11.20 12:31:39 DSL is available (DSL synchronization exists with 17998/1999 kbit/s).
06.11.20 12:30:24 DSL synchronization starting (training).
06.11.20 12:29:29 Login to the FRITZ!Box user interface from the IP address 192.168.178.38.
06.11.20 12:29:26 DSL synchronization starting (training).
Leuk met het telewerk.. :roll:
Laatst gewijzigd door philippe_d op 06 nov 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: publiek IPv4 adres verwijderd (privacy)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

vandaag heb ik ook wel plots uit het niets een disconnect gehad om 12u28
regio 011
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Mijn insziens ligt het denk ik meer bij proximus dan bij edpnet eigenlijk.
Heb je vectoring eigenlijk op je lijn?

Als de bbox3v hetzelfde gedrag vertoont als de F!B blijft mijn punt eerder dat het bij proximus zou liggen eigenlijk staan.

Het is een gok, maar gezien je geen lijnwaarden gepost hebt (enkel wat je huidige/DLM syncs zijn) is het iets waar ik eerder aan denk, is dat je lijn gewoon te kantje boortje zit en als je die ook effectief gebruikt het net erover gaat en de hele boel in elkaar valt als een kaartenhuisje.
Gezien edpnet echter niet graag iemand van proximus stuurt tenzij ze absoluut zeker zijn stel ik toch ook eens voor om even een technieker zoals @technieker hier ook even te polsen met je CID nummer.

Kan zijn dat gezien je lijnwaarden het koperpaar waar je op zit ook niet echt bijster goed is en dat, gemengd met de lenge voor issues zorgt.
Dus best ook eens iemand polssen hier.

Als je "Seamless rate adaptation" aan hebt staan op je download kan je F!B het nog min of meer opvangen maar als het echt te drastisch wordt zoals ik denk dat het is gaat die gewoon z'n sync verliezen ja.

Er blijft dan niet veel over buiten een stricte QoS in te stellen langs jouw kant of je profiel vast te zetten door proximus.

"teveel download en zo geen PPP packets terug kunnen sturen en zo je connectie droppen", is iets wat niet voor zou mogen/kunnen vallen tenzij je lijn echt slecht is. Al zit je 24/7 tegen 100% je lijn te abusen zoiets zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
Doorheen de jaren met mijn... less than stellar koperparen ook nog nooit voorgevallen hier eigenlijk, zelfs tijdens wat meer brutalere tijden waar de lijn volledig benut werd.

Long story short: pols ook even een technieker hier (bv "technieker"), want ik heb meer dan eenmaals de helpdesk van edpnet moeten corrigeren op zaken spijtig genoeg met echte basis issues spijtig genoeg. En zeker tijdens deze tijden zou ik het niet raar vinden als ze ergens over kijken doordat het te druk is ofzo.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

@GuntherDW

Bedankt voor je uitgebreid antwoord!

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dit aanstaat. In de fritz!box staat dit op Full en in de gegevens dat EDPnet in de tickets post vind ik enkel het volgende terug:

Code: Selecteer alles

Firmware version = 1.180.129.93 AB
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
Om je vraag met lijnwaarden te beantwoorden. Ik heb op dit moment maar 2 screenshots van de situatie voor dat hier vanalles werd aangepast.

Waardes toen de Fritz!box op het eerste vierdiep was aangesloten:
Afbeelding

Waardes toen de Fritz!box rechtstreeks was aangesloten op het intropunt (wat werd aangeraden in het ticket):
Afbeelding

Waardes op dit moment met uitgeschakelde DLM (fritz!box is nog steeds aangesloten op het intropunt):
Afbeelding


Seamless rate adaptation stond in de eerste 2 screenshot op. Op dit moment staat dit op 'off'.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Op het eerst zicht lijkt deze lijn zeer stabiel (ook op 30/8), en was er geen enkele reden om de lijn te downgraden naar het basisprofiel (18/2) en DLM uit te zetten. Laat EDPNet onmiddellijk terug DLM activeren. Dit ziet er niet uit als een sync probleem ...

Hiermee is natuurlijk jouw PPPoE probleem niet opgelost, dat vergt inderdaad verder onderzoek ...
Dat kan ook een probleem zijn met de ROP kaart, of verderop op de VLAN verbinding tussen de ROP/LEX/POP. Als daar onderbrekingen komen, dan wordt de PPPoE sessie afgebroken, zonder dat je hierbij sync verliest.

Het is aan EDPNet om dit verder te onderzoeken en/of te escaleren naar Proximus (is de lijn correct overgezet naar EDPNet, etc ...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Om dit ticket up-to-date te houden:

EDPnet had de DLM terug geactiveerd en een TBF gestart. Het probleem is nog steeds niet van de baan, maar dat zal ook wel goed komen zeker..

Met verschillende tussenstappen heb ik nu onderstaande waardes. Dit is net wat hoger dan in het begin. Hopelijk blijft dit zo :). :
Afbeelding


In het begin:
Afbeelding
novie
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
Locatie: Luxembourg
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 6 keer

Vroeg me af of Edpnet ooit de oorzaak van dit probleem heeft kunnen vinden?

Heb sinds kort een Xbox Series X aangesloten achter een Fritz! Box 7530 en heb exact hetzelfde problem, makkelijk 20 disconnects op een dag.

Probleem doet zich enkel voor wanneer de Xbox downloads aan ‘t binnenhalen is.
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Neen. EDPnet heeft de oorzaak niet gevonden. Probleem is bij mij nog steeds aanwezig :).
Ticket bij EDPnet werd afgesloten na een tijdje.
novie
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 jul 2016, 21:16
Locatie: Luxembourg
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 6 keer

Toch jammer. Identiek hetzelfde probleem hier en vrijwel ‘t zelfde troubleshooting traject doorlopen:

- maximum stability ingesteld op fritz! Box
- firmware update
- fritz! Box vervangen + test met Bbox3

Bij max capaciteit andere toepassingen over lang gebruik geen problemen (bv. FTP). Wanneer de Xbox begint te downloaden plots disconnects.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”