Nieuwe auto

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

De kans bestaat dat ik binnen een maand of 5 mijn wagen zal moeten teruggeven en eigen wagen zal aanschaffen.
We hebben nu een touran, en we zijn opzoek naar iets van dezelfde grootte.

De vragen die we hebben:
Welke auto?
Welke type brandstof, Diesel, benzine, hybride, (elektrisch maar vermoedelijk nog te duur)
Momenteel rijden we minder dan 20.000km/jaar.

Hoe financieren?
Lening, lease, aankoop?
Op dit moment houd aankoop me wat tegen omdat je binnen 6 a 10 jaar met een verbrandingsmotor zit die je misschien nog moeilijk kwijt geraakt.

Iemand ervaring met cardoen lease?
Maandelijks huur en na afloop wagen teruggeven of overkopen aan vaste prijs?



Budget
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

sky schreef:De kans bestaat dat ik binnen een maand of 5 mijn wagen zal moeten teruggeven en eigen wagen zal aanschaffen.
We hebben nu een touran, en we zijn opzoek naar iets van dezelfde grootte.
Waarom bestaat de kans?
Krijg je in ruil een kilometervergoeding?
Kans op een leasing fiets?
sky schreef:De vragen die we hebben:
Welke auto?
Dat zal je zelf een keuze in moeten maken
sky schreef: Welke type brandstof, Diesel, benzine, hybride, (elektrisch maar vermoedelijk nog te duur)
Momenteel rijden we minder dan 20.000km/jaar.
Momenteel nog steeds voorstander van benzine
sky schreef:Hoe financieren?
Lening, lease, aankoop?
Welk budget heb je beschikbaar?
Neem je een BA of all risk verzekering?

Lening en leasing zijn altijd duurder, maar over langere periode te spreiden.
ook rekening te nemen met stopzetting van zulke contracten als je toch zou overschakelen naar een wagen van een werkgever.
sky schreef:Op dit moment houd aankoop me wat tegen omdat je binnen 6 a 10 jaar met een verbrandingsmotor zit die je misschien nog moeilijk kwijt geraakt.
De verkoop van een hybride of elektrische wagen binnen 6 a 10 jaar zal ook onderhevig zijn aan de toekomstige markt.
Dit kan men enkel voorkomen met een huur of private leasing
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bij 20.000km/jaar mag je diesel al uitsluiten, want de afstanden die je doet zal de motor niet goed doen en de extra kost die je betaalt bij aanschaf krijg je ook niet meer uit.

Wetende dat meer en meer steden verbrandingsmotoren gaan/willen verbannen (lage emissiezones, Brussel,…), is een (jonge) tweedehands dan geen betere optie?

Hybride zal niet veel anders zijn zoals hierboven (de verbrandingsmotor kan niet manueel “uitgezet” worden in die zones), maar een plug-in hybride zou dit wel kunnen en voorzover de wetgeving niet verandert zullen die wel in die zones mogen.

Qua elektrisch, er is nu een groter aanbod dan vorig jaar, denk maar aan de VW I.D4, Skoda Enyaq, Hyundai Kona electric, Kia e-Niro,… die min of meer een zelfde afmeting hebben als de Touran en qua prijs nog redelijk doenbaar (-50K€ en lage verbruikskosten). Een hele lijst van elektrische wagens vind je op https://ev-database.nl/

Bij leasing betaal je sowieso meer voor wat zekerheid, zeker als er geen issues zijn met de auto. Bij issues is bij een leasing goed meegenomen, maar of je nadien dat nog wilt overkopen is wel een andere vraag.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Kijk voor brandstof ook eens naar CNG ? Is goedkoop in verbruik, properder in uitstoot en kost niet veel meer dan benzine/diesel versie. Is trouwens altijd hybride benzine/CNG, motor start op benzine en schakelt dan over naar benzine.
Meer info op https://www.aardgasrijder.be/

Qua financiering: direct met eigen middelen betalen is het goedkoopst. Als je 0%-lening krijgt, vraag dan hoeveel korting je krijgt als je direct betaalt.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Naar mijn mening is plug in hybride de dag van vandaag de beste keuze.
Praktisch is het niet elke keer opladen maar het dekt toch al een groot deel van het grote aandeel kleine ritten af. Leuke meerwaarde is de extra Pk's die niet zo ongunstig zijn fiscaal ;-)

Verder ben ik voorstander een auto met eigen middelen te financieren. Je zal maar eens een wagen afbetalen die in de prak gereden is... Niet alles wordt door de verzekering gedekt weet je wel.
Een wagen is geen statussymbool, die koop je ook op maat van jouw financiële vermogen.

Geld op de bank brengt toch niks meer op tenzij geïnvesteerd en een hogere rente oplevert dan de autolening zelf.
Geld lenen is nooit gratis, hoe minder hulpmiddelen je nodig hebt hoe minder het je kost op het einde van de rit.

Laat je vooral niet verleiden door hoge kortingen, één en al creativiteit om je te doen geloven een goede deal gescoord te hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Doracu schreef:
sky schreef:De kans bestaat dat ik binnen een maand of 5 mijn wagen zal moeten teruggeven en eigen wagen zal aanschaffen.
We hebben nu een touran, en we zijn opzoek naar iets van dezelfde grootte.
Waarom bestaat de kans?
Krijg je in ruil een kilometervergoeding?
Kans op een leasing fiets?
Mogelijks verandering van werk, en daar hebben ze geen firmawagens, dus zelf wagen voorzien.
Doracu schreef:
sky schreef:Hoe financieren?
Lening, lease, aankoop?
Welk budget heb je beschikbaar?
Neem je een BA of all risk verzekering?

Lening en leasing zijn altijd duurder, maar over langere periode te spreiden.
ook rekening te nemen met stopzetting van zulke contracten als je toch zou overschakelen naar een wagen van een werkgever.
Dacht aan max +-600€-700€ all in zonder tanken.
Bij cardoen zie ik een touran in lease staan voor 378€/m op 60 maand met een restbedrag van 9975, onderhoud inbegrepen in maandprijs.

yuan_lee86 schreef:Bij 20.000km/jaar mag je diesel al uitsluiten, want de afstanden die je doet zal de motor niet goed doen en de extra kost die je betaalt bij aanschaf krijg je ook niet meer uit.

Wetende dat meer en meer steden verbrandingsmotoren gaan/willen verbannen (lage emissiezones, Brussel,…), is een (jonge) tweedehands dan geen betere optie?

Hybride zal niet veel anders zijn zoals hierboven (de verbrandingsmotor kan niet manueel “uitgezet” worden in die zones), maar een plug-in hybride zou dit wel kunnen en voorzover de wetgeving niet verandert zullen die wel in die zones mogen.

Qua elektrisch, er is nu een groter aanbod dan vorig jaar, denk maar aan de VW I.D4, Skoda Enyaq, Hyundai Kona electric, Kia e-Niro,… die min of meer een zelfde afmeting hebben als de Touran en qua prijs nog redelijk doenbaar (-50K€ en lage verbruikskosten). Een hele lijst van elektrische wagens vind je op https://ev-database.nl/

Bij leasing betaal je sowieso meer voor wat zekerheid, zeker als er geen issues zijn met de auto. Bij issues is bij een leasing goed meegenomen, maar of je nadien dat nog wilt overkopen is wel een andere vraag.
ID4 en Enyaq zitten beide aan 47.000€, dat is me net iets te veel.
Verschil tussen benzine en diesel bij aankoop scheelt iets van 1000€. Dat is nu niet zo spectaculair.
Een ID4 en Enyaq in lease zit je al snel een heel pak duurder als je het voorschot van +-11.000€ meerekent in de maandprijs, of een laatste schijf van +20.000€
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Die Cardoen lease, hoeveel km zit daar inbegrepen? Sommige leasingmaatschappijen lokken je met een contract 5 jaar/10.000 km per jaar. Zodra je dan een realistischer aantal km opgeeft komt er ineens 200 eur/maand bij...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Technisch gezien is het geen lease.

Afbeelding

Je contract loopt gedurende 4 of 5 jaar. Na afloop van je contract heb je 3 opties:

Je kiest een nieuwe auto bij Cardoen
Je blijft met je auto rijden en betaalt de restwaarde (35 % van de afgesproken waarde)
Je geeft je auto terug aan Cardoen en betaalt niets meer
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Nee klopt technische gezien niet, maar in de praktijk komt het toch min of meer in de buurt.
Als je de wagen nadien wilt teruggeven en dus niet overkoopt, dan is er een max 100.000km.
Ik had dat nagevraagd voor 60 maanden, kan wel niet zeggen of die 100.000 ook geldt als Max voor bv 48 maanden.
Als je hem nadien koopt, maakt het aantal km’s niet uit.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Als niet-zelfstandige zou ik elektrisch en zelfs hybride niet aanraden.
Duurder, zwaarder (minder stabiel, meer energie nodig om vooruit te geraken) minder laadruimte, gedoe met opladen, laadpaal, verzwaring elektriciteit misschien ook.

De enige reden waarvoor ik het zou doen is de herverkoopwaarde. Al zal dat nog te bekijken vallen als je na pakweg 5 jaar en 100.000 kilometer (extra) een auto met gedegradeerde batterij wil verkopen.

Ik zou een jonge tweedehands diesel aanraden als je toch nog zoveel kilometers maalt. De aanschafwaarde van diesels is al serieus gedaald en je rijdt nog zuinig op de koop toe.
Over de grens in Duitsland is het meestal nog wat goedkoper ook.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Steven7 schreef:Over de grens in Duitsland is het meestal nog wat goedkoper ook.
Inderdaad, zeker voor luxewagens :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Steven7 schreef:Ik zou een jonge tweedehands diesel aanraden als je toch nog zoveel kilometers maalt. De aanschafwaarde van diesels is al serieus gedaald en je rijdt nog zuinig op de koop toe.
Over de grens in Duitsland is het meestal nog wat goedkoper ook.
Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Steven7 schreef:Als niet-zelfstandige zou ik elektrisch en zelfs hybride niet aanraden.
Duurder, zwaarder (minder stabiel, meer energie nodig om vooruit te geraken) minder laadruimte, gedoe met opladen, laadpaal, verzwaring elektriciteit misschien ook.
Een EV is inderdaad iets zwaarder en dus stabieler daar het gewicht zit tussen de wielen >>> lager zwaartepunt.

Hoezo gedoe met opladen? Ervaring met elektrisch rijden?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Hier sinds een paar weken de allernieuwste Citroen Belingo staan, maar dan in de XL-uitvoering en met de hoogste afwerking. Prachtige praktische wagen met tal van veiligheidssnufjes, en een meeeeega grote koffer!
Zeer tevreden van de Berlingo's, is al mijn 7de (vroeger afschrijven op 3 jaar, nu op 5 jaar)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Abusimbal schreef:Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Klopt, maar nieuwe autos zijn nagenoeg allemaal al Euro 6, en die zijn toegelaten tot 2027. Een Euro 6d zal zelfs na 2027 nog toegelaten worden in een LEZ.

Afhankelijk waar je woont is een LEZ ook niet echt een dingetje.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

krisken schreef:
Steven7 schreef:Als niet-zelfstandige zou ik elektrisch en zelfs hybride niet aanraden.
Duurder, zwaarder (minder stabiel, meer energie nodig om vooruit te geraken) minder laadruimte, gedoe met opladen, laadpaal, verzwaring elektriciteit misschien ook.
Een EV is inderdaad iets zwaarder en dus stabieler daar het gewicht zit tussen de wielen >>> lager zwaartepunt.

Hoezo gedoe met opladen? Ervaring met elektrisch rijden?

Als zelfstandige ben ik helaas fiscaal verplicht geworden om hybride te gaan rijden (Mercedes E300e met 13.2 KW-batterij).
Dagelijks opladen en 1 keer per maand ongeveer benzine bijtanken. Is toch wel een gedoe. Dagelijks 1.5 minuten extra dat je er mee kwijt bent na elke rit. Ik heb ook minder kofferruimte door die extra batterij. Laadpaal, verzwaring elektriciteit, aanpassing meterkast, herkeuring,... heeft me ook een 3000 euro extra gekost.

Met een hybride ligt het zwaartepunt ongeveer even hoog, maar je neemt al gauw 200 kilo extra mee.
Bij een volledige elektrische ligt het zwaartepunt misschien wat lager, maar je sleurt al gauw 500 kilo extra gewicht mee. Men denkt nu reeds aan speciale banden die het hogere gewicht van elektrische auto's hebben te kunnen dragen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Abusimbal schreef:Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Hoe lang ben je daar nog zeker van?
De moderne diesel is misschien al (bijna) even proper als benzine.
Ooit wordt CO2 terug prioriteit en dan is het weer gedaan emt benzine.
KRL100 schreef:(vroeger afschrijven op 3 jaar, nu op 5 jaar)
Nu zeg je het, Citroen, Peugeot, Renault zijn betaalbare wagens met veel snufjes (toch niet zo doordacht als andere merken) maar niet gemaakt om lang mee te rijden.
Dan betaal je het initiële prijsverschil er ruim bij aan mankementen.
Ideaal voor een nieuwe wagen, maar tweedehands vragen om kosten.

Zuiver kwaliteit blijf je beter bij een Japanner zoals een Toyota maar die vind ik qua model vaak niet zo mooi, met die Aziatische stijl achterlichten. (Om nog maar te zwijgen over de nieuwe ruimteschepen van Peugeot).
Steven7 schreef:Als zelfstandige ben ik helaas fiscaal verplicht geworden om hybride te gaan rijden (Mercedes E300e met 13.2 KW-batterij).
Dagelijks opladen en 1 keer per maand ongeveer benzine bijtanken. Is toch wel een gedoe. Dagelijks 1.5 minuten extra dat je er mee kwijt bent na elke rit. Ik heb ook minder kofferruimte door die extra batterij. Laadpaal, verzwaring elektriciteit, aanpassing meterkast, herkeuring,... heeft me ook een 3000 euro extra gekost.

Met een hybride ligt het zwaartepunt ongeveer even hoog, maar je neemt al gauw 200 kilo extra mee.
Bij een volledige elektrische ligt het zwaartepunt misschien wat lager, maar je sleurt al gauw 500 kilo extra gewicht mee. Men denkt nu reeds aan speciale banden die het hogere gewicht van elektrische auto's hebben te kunnen dragen.
Nu zegt ge het, je hebt de financieel interessantste auto gekozen, kan je geen ongelijk geven.
Je moet alles zeggen hé... De extra Pk's die je er bij krijgt zijn ook mooi meegenomen.

3k€ voor verzwaring elektriciteit?
Da's dan toch ook omdat je het neusje van de zalm wil zoals een snelle laadpaal ipv. een gewoon stopcontact voor 's nachts?
Een iets of wat handige Harry of kennis die tijd en zin heeft zou er in z'n eigen garage wel in slagen een extra stopcontact te voorzien voor op te laden?
Ook dit valt niet te veralgemenen.
Voor 3k€ - kost elektrisch rijden kan je al heel wat brandstof kopen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

KRL100 schreef: Zeer tevreden van de Berlingo's, is al mijn 7de (vroeger afschrijven op 3 jaar, nu op 5 jaar)
Voor mij is dit net een alarmbel. :lol:

Er is zowat geen enkele auto die de eerste 4 jaar problemen geeft.
Niet dat ik op de frans=slecht trein wil springen, mijn saxo was 15 jaar oud en afgekeurd,op een (te duur) vervangbare rubber.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

De nieuwe hyundai tucson plug in zou blijkbaar ook niet slecht zijn en goed van prijs.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

honda4life schreef: Da's dan toch ook omdat je het neusje van de zalm wil zoals een snelle laadpaal ipv. een gewoon stopcontact voor 's nachts?
Met een plug-in hybrid lijkt me die verzwaring inderdaad niet echt nodig; een lege batterij laad je op een uur of 5 op aan een gewoon stopcontact. Laadpaal heb je vermoedelijk wel nodig om te kunnen aantonen hoeveel van je elektriciteitsfactuur op rekening van de vennootschap is. Als je de wagen privé koopt maakt dat niet uit natuurlijk.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

stevenvs schreef:De nieuwe hyundai tucson plug in zou blijkbaar ook niet slecht zijn en goed van prijs.
Vanaf 42.000€ Noem ik niet speciaal goed van prijs :wink: :lol:

Prijzen vanaf 40-45K vind ik persoonlijk veel geld voor ‘een auto’ niet dadelijk voor mijn portemonnee.
Het is nie5 dat we het nie5 zouden kunnen betalen, meer ik steek mijn geld liever in iets anders, zoals onze renovatie bv.
Wat gaat dat geven als binnen een jaar of 5 de meerderheid elektrische is. Gaat iedereen dan 40-50K neerleggen?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

SpecialK schreef:
honda4life schreef: Da's dan toch ook omdat je het neusje van de zalm wil zoals een snelle laadpaal ipv. een gewoon stopcontact voor 's nachts?
Met een plug-in hybrid lijkt me die verzwaring inderdaad niet echt nodig; een lege batterij laad je op een uur of 5 op aan een gewoon stopcontact. Laadpaal heb je vermoedelijk wel nodig om te kunnen aantonen hoeveel van je elektriciteitsfactuur op rekening van de vennootschap is. Als je de wagen privé koopt maakt dat niet uit natuurlijk.
Die laadpaal heb ik inderdaad nodig om mijn kosten te bewijzen.
In die 3000 euro zit o.a. ook de verzwaring omdat anders de elektriciteit uitviel en de aanpassing van de meter omdat die nog geen AB-stop had of zoiets. De laadpaal zelf was een 2000 euro.

Aan het stopcontact laden duurt trouwens wel erg lang. Dan kon ik de auto tussen twee klanten door ook niet bijgeladen krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:
honda4life schreef: Da's dan toch ook omdat je het neusje van de zalm wil zoals een snelle laadpaal ipv. een gewoon stopcontact voor 's nachts?
Met een plug-in hybrid lijkt me die verzwaring inderdaad niet echt nodig; een lege batterij laad je op een uur of 5 op aan een gewoon stopcontact. Laadpaal heb je vermoedelijk wel nodig om te kunnen aantonen hoeveel van je elektriciteitsfactuur op rekening van de vennootschap is. Als je de wagen privé koopt maakt dat niet uit natuurlijk.
Een (verzegelde) kWh-teller zou nu ook niet de moeilijkheid mogen zijn, geen wettelijk kader er rond waarschijnlijk (ging toch met de zonnepanelen voor GSC's). Gegevens zitten ook in de wagen dus dat zou in principe hetzelfde kunnen zijn als kilometerstand noteren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

honda4life schreef: Gegevens zitten ook in de wagen dus dat zou in principe hetzelfde kunnen zijn als kilometerstand noteren.
Nee, want dan weet je nog niet waar het laden is gebeurd. Je komt nu voor het eerst in een situatie waarbij je energie voor je auto kan kopen zonder dat je daar een "ticketje" van krijgt. Voor zover ik begrepen heb authenticeert de auto zich niet aan de laadpaal, of omgekeerd. Bijgevolg kan je in de auto niet zien hoeveel kWh je bij een laadpaal gekocht hebt, en hoeveel bij je thuis. Je zou dan eigenlijk al de totale hoeveelheid geladen energie moeten nemen en daar alle laadbeurten waar je wél een ticketje van hebt van af moeten trekken. Maar ik twijfel of de fiscus dat accepteert.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Steven7 schreef:In die 3000 euro zit o.a. ook de verzwaring omdat anders de elektriciteit uitviel
Heb je niet gekozen voor een slimme laadpaal, die meekrijgt hoeveel "marge" er nog is tot het maximum van de hoofdzekering?
SpecialK schreef:
honda4life schreef: Gegevens zitten ook in de wagen dus dat zou in principe hetzelfde kunnen zijn als kilometerstand noteren.
Nee, want dan weet je nog niet waar het laden is gebeurd.
Maakt dat uit?
Per opgeladen kWh betaal je uzelf dan toch gewoon €0,26 uit?
Zo plannen ze het alvast bij ons te doen, al is het nog wachten op de concrete (vernieuwde) car policy.
Ofwel laad je met een laadpas en zijn de kosten rechtstreeks voor de firma, ofwel laad je thuis en krijg je €0,26/kWh.
honda4life schreef:Een (verzegelde) kWh-teller zou nu ook niet de moeilijkheid mogen zijn
Kan je ook andere auto's aan laden natuurlijk, dus veel zoden zet dat niet aan de dijk.
Maar het is wel een mogelijkheid, want de huidige tankkaart kan je ook voor andere voertuigen gebruiken (al zou ik dat niet aanraden :lol: ).
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Bij ons op het werk maken ze gebruik van een smart kabel voor thuis en een laadpas Voor publiek laden.
Op het einde van de maand krijg je wat je thuis verbruikt hebt terugbetaald
Dit zijn laadkabels van Blue corner of Eneco.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

heist_175 schreef:Per opgeladen kWh betaal je uzelf dan toch gewoon €0,26 uit?
Zo plannen ze het alvast bij ons te doen, al is het nog wachten op de concrete (vernieuwde) car policy.
Ofwel laad je met een laadpas en zijn de kosten rechtstreeks voor de firma, ofwel laad je thuis en krijg je €0,26/kWh.
Maar dan moet je nog altijd kunnen aantonen hoeveel kWh je in je auto gestopt hebt. Anders laat ik mijn wasmachine ook draaien op terugbetaalde stroom...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SpecialK schreef:
heist_175 schreef:Per opgeladen kWh betaal je uzelf dan toch gewoon €0,26 uit?
Zo plannen ze het alvast bij ons te doen, al is het nog wachten op de concrete (vernieuwde) car policy.
Ofwel laad je met een laadpas en zijn de kosten rechtstreeks voor de firma, ofwel laad je thuis en krijg je €0,26/kWh.
Maar dan moet je nog altijd kunnen aantonen hoeveel kWh je in je auto gestopt hebt. Anders laat ik mijn wasmachine ook draaien op terugbetaalde stroom...
De auto zou dat rapporteren aan de leasemaatschappij en dan wordt de laadpas in mindering gebracht.
Het verschil krijgen we uitbetaald.

Zo heb ik het concept gezien.
Er is nog geen afgeklopte policy en hoe het technisch gaat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

devastator schreef:
Abusimbal schreef:Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Klopt, maar nieuwe autos zijn nagenoeg allemaal al Euro 6, en die zijn toegelaten tot 2027. Een Euro 6d zal zelfs na 2027 nog toegelaten worden in een LEZ.

Afhankelijk waar je woont is een LEZ ook niet echt een dingetje.
De verkoop in 2027 wordt wel moeilijker.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

honda4life schreef:
Abusimbal schreef:Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Hoe lang ben je daar nog zeker van?
De moderne diesel is misschien al (bijna) even proper als benzine.
Ooit wordt CO2 terug prioriteit en dan is het weer gedaan emt benzine.
Bwa.

Een moderne diesel is enkel proper als het filtersysteem deftig werkt. Het werkt niet deftig wanneer de motor koud is. Het werkt tout court niet deftig wanneer het koud is buiten. Het werkt niet deftig als de voorraad ureum op is of als de roetfilter 'vol is'. Genoeg randvoorwaarden om te stellen dat, nee, diesel is niet proper en zal dat ook nooit worden.

Daarnaast is een benzinehybride (en ik bedoel niet de plug-in maar de gewone klassieke) qua uitstoot zelfs zuiniger dan diesel. Waarom? Combinatie van Atkinson cyclus (wat resulteert in een zeer zuinige maar zeer loom aanvoelende atmosferische benzinemotor) en ter ondersteuning van die lome motor ook wat elektrische aandrijving om de ergste kantjes van de loomheid weg te werken. Daarnaast nog wat remenergierecuperatie en voilà we zitten aan een CO2-uitstoot significant lager dan diesel. Gelooft ge mij niet? Op spritmonitor.de genoeg mensen die hun verbruik loggen en daaruit blijkt dat diesel zuiniger is dan Ottocyclus benzinemotoren maar kwistiger is dan Atkinsoncyclus benzinemotoren.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

heist_175 schreef:
Steven7 schreef:In die 3000 euro zit o.a. ook de verzwaring omdat anders de elektriciteit uitviel
Heb je niet gekozen voor een slimme laadpaal, die meekrijgt hoeveel "marge" er nog is tot het maximum van de hoofdzekering?

Dan duurde het laden nog langer.Op benzine zit ik al snel aan 10 liter vermoedelijk door het gewicht van de auto (met als verzwarende factor de batterij erbij) en wordt het een nog kostelijker bedoening.
Ofwel moest ik kiezen voor een dieselhybride, maar daar zijn mijn ritjes niet lang genoeg voor. Zou interessant kunnen zijn voor iemand die niet kan opladen, maar dan toch alles 100 procent inbrengbaar kan maken.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Is een plug-in hybrid met zo'n hoog verbruik dan nog interessant, zelfs met die verhoogde aftrekbaarheid van de wagen? Ik dacht dat de brandstof van plugin hybrids binnenkort nog maar 50% aftrekbaar wordt en met zo'n verbruik tikt dat al aan. Met mijn E220d zat ik pre-corona op rond de 5.8l/100 km.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Steven7 schreef:
heist_175 schreef:
Steven7 schreef:In die 3000 euro zit o.a. ook de verzwaring omdat anders de elektriciteit uitviel
Heb je niet gekozen voor een slimme laadpaal, die meekrijgt hoeveel "marge" er nog is tot het maximum van de hoofdzekering?
Dan duurde het laden nog langer.
Dat is minder een probleem dan het lijkt.
Je kan net méér laden door zo'n slimme laadpaal. Een module naast uw hoofdzekering monitort de ganse tijd hoeveel marge er nog is om op te laden en de auto krijgt dan net dat.
Bij thuiskomst steek je dus de kabel in en gans de avond/nacht door kan de auto opladen en 's morgens is die zeker vol.

Dat lijkt me ook net het voordeel van een elektrische auto: nooit meer gaan tanken en toch altijd vol.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

JamesEarlGray schreef:
honda4life schreef:
Abusimbal schreef:Diesel gaat toch in veel steden als eerste geweerd worden.
Hoe lang ben je daar nog zeker van?
De moderne diesel is misschien al (bijna) even proper als benzine.
Ooit wordt CO2 terug prioriteit en dan is het weer gedaan emt benzine.
Bwa.

Een moderne diesel is enkel proper als het filtersysteem deftig werkt. Het werkt niet deftig wanneer de motor koud is. Het werkt tout court niet deftig wanneer het koud is buiten. Het werkt niet deftig als de voorraad ureum op is of als de roetfilter 'vol is'. Genoeg randvoorwaarden om te stellen dat, nee, diesel is niet proper en zal dat ook nooit worden.

Daarnaast is een benzinehybride (en ik bedoel niet de plug-in maar de gewone klassieke) qua uitstoot zelfs zuiniger dan diesel. Waarom? Combinatie van Atkinson cyclus (wat resulteert in een zeer zuinige maar zeer loom aanvoelende atmosferische benzinemotor) en ter ondersteuning van die lome motor ook wat elektrische aandrijving om de ergste kantjes van de loomheid weg te werken. Daarnaast nog wat remenergierecuperatie en voilà we zitten aan een CO2-uitstoot significant lager dan diesel. Gelooft ge mij niet? Op spritmonitor.de genoeg mensen die hun verbruik loggen en daaruit blijkt dat diesel zuiniger is dan Ottocyclus benzinemotoren maar kwistiger is dan Atkinsoncyclus benzinemotoren.
Interessant, de vraag is natuurlijk wat is de totale impact van de batterij om dit "verlies" te compenseren ;-)
En eehm, mijn benzine stinkt ook uren in de wind als die koud draait hoor... of die koud zo veel beter is???
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Een reden om voor benzine te kiezen is inderdaad het risico dat je een diesel binnen jaar 6 niet meer kwijt geraakt.
Rijd al 30 jaar met diesel. Vraag me alleen of ik nog wel ga wennen aan een benzine, qua vertrekken, achteruit parkeren, bergop in file vertrekken. In de meeste wagens heb je nu ook geen manuele handrem meer die kan je gebruiken bij het vertrekken bergop.

Aangezien het hier ook over EV’s ging heb ik die ook bekeken, maar toch een paar bedenkingen.
Een EV is mooi voor binnen België’ denk ik, je kan er ook mee naar het buitenland, maar het rijbereik zal in de winter naar de Alpen toch aanzienlijk slinken, bergop, in de kou met 5 personen. (Onze favoriete vakantie)

Het kan wel, heb al reviews gezien, Je zal veel meer moeten plannen maar ik vraag me dan af of er überhaupt wel voldoende infrastructuur is als je met Kerst of krokus gaat skiën ?

Tel eens het aantal auto’s op een zwarte zaterdag dat op 1 uur tijd aan een groot tankstation in Frankrijk heeft getankt.
Daar staan soms 20-30 tank pistolen. Als je evenveel auto’s wilt opladen op een uur, dan gaan er nog heel veel laadpalen mogen bijkomen. Of je gaat lang mogen achten. En daar ben ik nu eens heel slecht in. :oops:
Mijn vakantie begint als ik daar ben, onderweg stop ik liefst zo weinig mogelijk. :angel:

Op dit moment zou je nog ergens een gewone auto kunnen huren, maar binnen een paar jaar maken ze die niet meer.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

sky schreef: Vraag me alleen of ik nog wel ga wennen aan een benzine, qua vertrekken, achteruit parkeren, bergop in file vertrekken. In de meeste wagens heb je nu ook geen manuele handrem meer die kan je gebruiken bij het vertrekken bergop.
Meer en meer wagens hebben ook een automatische transmissie, en dan heb je daar allemaal geen last meer van. Als je gewend bent met een koppelrijke diesel te rijden zou ik een automaat sowieso aanraden, om de frustratie van gebrek aan het gebrek aan power in zesde versnelling te vermijden. De automaat lost dat probleem wel voor jou op.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

sky schreef:Tel eens het aantal auto’s op een zwarte zaterdag dat op 1 uur tijd aan een groot tankstation in Frankrijk heeft getankt.
Daar staan soms 20-30 tank pistolen. Als je evenveel auto’s wilt opladen op een uur, dan gaan er nog heel veel laadpalen mogen bijkomen.
Inderdaad. Om deze reden verwacht ik ook meer van waterstof dan van EV. Mensen die in een stad wonen en niet altijd voor de deur kunnen parkeren hebben ook al een "probleem".
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:
sky schreef: Vraag me alleen of ik nog wel ga wennen aan een benzine, qua vertrekken, achteruit parkeren, bergop in file vertrekken. In de meeste wagens heb je nu ook geen manuele handrem meer die kan je gebruiken bij het vertrekken bergop.
Meer en meer wagens hebben ook een automatische transmissie, en dan heb je daar allemaal geen last meer van. Als je gewend bent met een koppelrijke diesel te rijden zou ik een automaat sowieso aanraden, om de frustratie van gebrek aan het gebrek aan power in zesde versnelling te vermijden. De automaat lost dat probleem wel voor jou op.
Ach zie moderne benzines die uit een 1000cc moeiteloos 115 pk persen. Dat zijn pk/cc sportwagens zonder het geluid (en verbruik).
Turbo + compressor geeft zowel koppel in hoge als lage toeren, ik denk niet dat ze op dat vlak nog veel onder doen voor Diesel.
M'n huidige wagen (automaat) draait rond de 1500 toeren bij snelheden rond tot ongeveer 70 km/h.
Manueel ook behoorlijk onder de indruk hoe gelijk de acceleratie blijft tussen lage en hoge toeren te doorlopen.
Zou deze motor minder lang meegaan? Wie weet... Ze kunnen dat al heel goed ontwerpen wanneer die stuk moeten gaan om op tijd een nieuwe te kopen. Dus of de motoren er gemiddeld gezien slechter op geworden zijn betwijfel ik.

Geef het gewoon een kans bij een testrit.
Het is niet meer die benzine van vroeger die je in toeren moet jagen om vooruit te geraken.

(Geen voorstander van Mazda met hun Skyactive, en andere merken met atmosferische motoren geschikt voor aziatische markt met een hele andere taxatie niet gebaseerd op cilinderinhoud).
Goede motor, maar alles behalve voor de portemonnee.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik lees hier toch rare dingen hoor.

Dat een benzine minder lekker zou rijden dan een diesel? Pardon?
Ik ga niet ontkennen dat er een verschil is tussen beiden maar overstappen is geen enkel probleem.
En wat parkeren en handrem daar mee te maken heeft... ???

Benzine/Diesel: het is zinloze discussie. Fossiele brandstoffen gaan eruit. Dat is zeker.
De termijn waarop is onzeker maar het ziet er steeds meer naar uit dat de omslag naar EV sneller zal gebeuren dan je nu kan vermoeden.

- het groeiend aanbod van merken en modellen
- de komst van goedkopere EV-modellen.
- de fiscale hervormingen: te beginnen met de bedrijfswagens wat een zeer grote invloed (= EV toevloed) gaat hebben op de tweedehandsmarkt
- het aankomende verbod op verbrandingsmotoren in LEZ-steden.

De leasemaatschappijen zijn zich ook aan het herorganiseren en gaan nu zeer snel naar EV schakelen. De lagere onderhoudskosten en de hogere herverkoopwaarde beginnen ook daar door te dringen. Die cijfers liegen niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Er zit toch een verschil tussen Benzine en Diesel die ik toch merk.

bij Diesel kan je rustig je toerental rond de 1000-1100 laten zitten dat moet je niet proberen bij benzine :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”