Voor de nieuwbouw zitten we een beetje te brainstormen over hoe we de badkamer gaan verwarmen.
Oppervlakte 2.5 * 4.2. Geen bad, enkel (grote) inloopdouche
Geen vloerverwarming voorzien. Zonnepanelen worden voorzien.
Opties die we tegengekomen zijn:
- Infrarood (verwerkt in de lavabospiegel of tegen het plafond)
- Handdoekdroger met "gemengde" voeding: dus zowel klassieke radiatorvoeding als netstroom.
- airco/verwarming combinatie
Iemand ervaring met (vooral) de eerste twee opties? De derde hebben we zelf al min of meer geëlimineerd (om een aantal puur praktische redenen).
handdoekradiator gemengde verwarming: ervaringen?
- buthead
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 68 keer
Ben ook volop met renovatie bezig, heb deze stap net gepasseerd, ik heb uiteindelijk voor de handdoekdroger alleen voor cv gegaan ipv. combi's.
Maar heb wel al positieve dingen gehoord van combi airco en verwarming
Maar heb wel al positieve dingen gehoord van combi airco en verwarming
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Hoofdverwarming is klassieke radiatoren in de leefruimte. Airco/verwarming in slaapkamers en bureau, airco in woonruimtesdidi79 schreef:Je zegt geen vloerverwarming. Maar hoe verwarm je de woning dan wél ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Waarom dan geen klassieke radiatoren in de badkamer ?
Zelf waren we gestart met een verticale radiator met een stang aan om handdoek aan op te hangen.
Later heb ik er nog een kleine handdoekdroger radiator bijgehangen in hetzelfde circuit (omkisting bad- waar ook de leidingen passeren- was nog niet afgewerkt toen).
Zelf waren we gestart met een verticale radiator met een stang aan om handdoek aan op te hangen.
Later heb ik er nog een kleine handdoekdroger radiator bijgehangen in hetzelfde circuit (omkisting bad- waar ook de leidingen passeren- was nog niet afgewerkt toen).
-
- Premium Member
Dat zou kunnen, maar dan moet ik sowieso zoneregeling voorzien: Met de huidige isolatienormen ga ik er van uit dat ik niet superveel ga moeten stoken om de woonruimtes op comforttemperatuur te houden. Met een thermostaat in de woonruimte die niet veel aanslaat gaat de badkamer ook niet opwarmen.didi79 schreef:Waarom dan geen klassieke radiatoren in de badkamer ?
Nu is die zone regeling niet zo'n superprobleem: in onze huidige woning gebruiken we al enkele jaren Honeywell Evohome met een aan/uit sturing op de verwarminsketel (zonder productie van huishoudelijk warm water). Uitermate tevreden van. Ik weet echter niet of dat even goed werkt via Opentherm sturing en een combinatieketel..('k vermoed van wel, maar totaal geen ervaring hiermee).
Een combinatieradiator zou dan in de kalme/warmere momenten electrisch kunnen bijverwarmen, zonder dat de ketel moet aanslaan... (en dan geraak ik die zonne-elektriciteit ook aan iets nuttigs kwijt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Bij ons is boven (badkamer + slaapkamers) één zone. Beneden VVW.
In de slaapkamers wordt nauwelijks verwarmd (radiatorknoppen). Thermostaat boven staat in de badkamer en dus warmtevraag = vraag in de badkamer.
Radiatoren zijn ferm overgedimensioneerd om op lage temperatuur te kunnen verwarmen. Hoe lager de stooklijn, hoe hoger het rendement (theoretisch toch).
Minimum 2 zones wil je volgens mij wel: je tijdsturing in de badkamer wijkt gewoon erg af van de rest van je huis. Je wil het op de juiste momenten wel wat warmer in de badkamer (23-24 ?), maar dus niet de hele dag.
Elektrisch bijverwarmen: wanneer heb je warmte nodig ? Als de zon niet schijnt. Dus tenzij je een thuisbatterij hebt, zal dat niet interessant zijn. En straks is het sowieso gedaan met het net als batterij te gebruiken
In de slaapkamers wordt nauwelijks verwarmd (radiatorknoppen). Thermostaat boven staat in de badkamer en dus warmtevraag = vraag in de badkamer.
Radiatoren zijn ferm overgedimensioneerd om op lage temperatuur te kunnen verwarmen. Hoe lager de stooklijn, hoe hoger het rendement (theoretisch toch).
Minimum 2 zones wil je volgens mij wel: je tijdsturing in de badkamer wijkt gewoon erg af van de rest van je huis. Je wil het op de juiste momenten wel wat warmer in de badkamer (23-24 ?), maar dus niet de hele dag.
Elektrisch bijverwarmen: wanneer heb je warmte nodig ? Als de zon niet schijnt. Dus tenzij je een thuisbatterij hebt, zal dat niet interessant zijn. En straks is het sowieso gedaan met het net als batterij te gebruiken
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Geen idee wat zoneregeling kost, maar je kan de zoneregeling ook "nabootsen" met een slimme thermostaat genre EvoHome of Tado.
Dat zijn geen dwaze/hippe toestellen die "automagisch" iets doen, ze sturen gewoon alle radiatoren apart aan dmv draadloze thermostatische kranen.
Dat zijn geen dwaze/hippe toestellen die "automagisch" iets doen, ze sturen gewoon alle radiatoren apart aan dmv draadloze thermostatische kranen.
-
- Premium Member
Da's ook waarom ik vermeldde dat wij nu al evohome gebruikenheist_175 schreef:Geen idee wat zoneregeling kost, maar je kan de zoneregeling ook "nabootsen" met een slimme thermostaat genre EvoHome of Tado.
Lijkt me ook een interessante denkpiste.. Kan ik evt bij de rest van de radiatoren de thermostaatkranen hun werk laten doen..didi79 schreef:Thermostaat boven staat in de badkamer en dus warmtevraag = vraag in de badkamer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Ik heb in de doucheruimte (2x3m) een Radson Elato T
https://www.radson.com/nl-be/producten/ ... ng/elato-t
De enige thermostaat staat in de woonkamer en ´s nachts gaat deze naar 16 graden. Het gebeurt zelden (1x maand?) dat we deze elektrische verwarming gebruiken maar dit is wel aangenaam. Aangezien deze maar 950W is kan deze geen grote ruimtes opwarmen maar we staan ervoor als we ons afdrogen en de warme lucht op de voetjes is meer dan voldoende.
https://www.radson.com/nl-be/producten/ ... ng/elato-t
De enige thermostaat staat in de woonkamer en ´s nachts gaat deze naar 16 graden. Het gebeurt zelden (1x maand?) dat we deze elektrische verwarming gebruiken maar dit is wel aangenaam. Aangezien deze maar 950W is kan deze geen grote ruimtes opwarmen maar we staan ervoor als we ons afdrogen en de warme lucht op de voetjes is meer dan voldoende.
-
- Premium Member
Heb ik ook bekeken.. Mooi ding héjohan.devos schreef:Ik heb in de doucheruimte (2x3m) een Radson Elato T
Is de radiator volledig (extra) verwarmd, of is het enkel via het blaasgedeelte dat je extra warmte krijgt?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Toen we bouwden eind vorige eeuw zei onze architect, cv verwarming in slaapkamers badkamer of douche uit den boze.
Voor die keren dat je t nodig hebt gebruik je een elektrische verwarming. Veel goedkoper qua installatie, nooit problemen mee en je verwarmt wat je nodig hebt voor de tijd dat je t nodig hebt.
Dus bij ons staan in douche en badkamer elektrische luchtverwarmers en in de kamers van de kinderen van toen ze student waren, nu de deur uit, stralingspanelen.
Als je rekent hoeveel je aan stroom betaalt per douchebeurt om te verwarmen dan mag een CV installatie niet al teveel kosten om goedkoper te zijn, los van alles wat je erbij moet sleuren om in douche of badkamer de gewenste temperatuur te hebben
Voor die keren dat je t nodig hebt gebruik je een elektrische verwarming. Veel goedkoper qua installatie, nooit problemen mee en je verwarmt wat je nodig hebt voor de tijd dat je t nodig hebt.
Dus bij ons staan in douche en badkamer elektrische luchtverwarmers en in de kamers van de kinderen van toen ze student waren, nu de deur uit, stralingspanelen.
Als je rekent hoeveel je aan stroom betaalt per douchebeurt om te verwarmen dan mag een CV installatie niet al teveel kosten om goedkoper te zijn, los van alles wat je erbij moet sleuren om in douche of badkamer de gewenste temperatuur te hebben
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
De elektrische verwarming blaast enkel onderaan en is volledig onafhankelijk van de radiator. Het is dus gewoon een mooi geïntegreerde elektrische bijverwarming.