Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Inderdaad, zoals bv. naar de voetbalisten, hun sponsors en de hofhouding die hen omringt ...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Wat hier al vaker herhaald is, blijkt nu ook keihard uit cijfers : de 2de golf begon al in augustus, met geïmporteerde besmettingen door reizeigers.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210630_94090764
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210628_96268809
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210630_94090764
En het gebeurt vandaag gewoon opnieuw:De helft van de coronagevallen die ons land midden augustus 2020 telde, waren uitlopers van geïmporteerde infecties. Dat leert een reconstructie van hoe het virus zich vorige zomer door reizen in Europa heeft verspreid.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210628_96268809
Uiteindelijk hebben bijna 300 Finse voetbalsupporters bij hun terugkeer uit Sint-Petersburg, na het duel tegen de Rode Duivels vorige week maandag, positief getest op covid-19. Dat kondigden de Finse gezondheidsautoriteiten maandag aan.
Vandaar: als je per sé op reis wil (sommigen vinden een buitenlandse reis een recht ondertussen), doe het dan nu - begin juli - want de pret zou wel eens héél snel achter de rug kunnen zijn.De Finse douanebeambten moesten vanwege de grote stroom aan Finse supporters, zo’n 3.000 hadden de match in Sint-Petersburg bijgewoond, bijna 800 personen doorlaten zonder ze te testen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Klopt, het virus en de varianten ontstaan in andere landen en worden dus geïmporteerd, dat spreekt voor zich. Maar import is slechts 1 deel van het plaatje: het is de keuze van de federale regering om zo snel/veel mogelijk te heropenen zodat import mogelijk wordt. Je hebt naast import ook lokale verspreiding nodig. En dan moet je een verschil maken in pre en post 1 september.
Let wel: in beide gevallen gebeurt lokale verspreiding, maar voor 1 september is dat nog altijd een pak lager dan erna. Daarom dat ik voor 1 september geen grote uitbraken zie (van de soort van de drie golven) met nationale maatregelen etc, wel zijn, bijvoorbeeld naar aanleiding van feesten of evenementen, lokale uitbraken mogelijk die met lokale maatregelen gecontroleerd kunnen worden mits men snel genoeg reageert.
Dan op 1 september weer de meest onnatuurlijke beweging van de mensheid: plots, zo arbitrair als van de ene dag op de andere, gaan er een massa meer mensen op het OV zitten en gaan bubbels weer vermengd worden dat het een lieve lust is, incl massa's bubbels die tot 1 september geen enkele reden hadden om elkaar te ontmoeten. En drie weken later wordt hetzelfde overgedaan in het hoger onderwijs, waar ook bubbels van buitenlandse studenten komen bij kijken. Dat is natuurlijk de gelegenheid voor al die import om een nationale crisis te veroorzaken, met nationale maatregelen. Lokaal beheer heeft dan geen enkele zin meer.
Natuurlijk is er dit jaar een nieuw gegeven: de vaccinaties, waarvan we zullen zien wat het geeft na 1 september. Ik denk echter niet dat we volledig zorgenvrij zullen leven. De maatregelen op de scholen blijven bovendien sterk onvoldoende: te weinig verluchting, geen meting van CO2, onvoldoende afstand houden, te weinig mondmaskerplicht.
Let wel: in beide gevallen gebeurt lokale verspreiding, maar voor 1 september is dat nog altijd een pak lager dan erna. Daarom dat ik voor 1 september geen grote uitbraken zie (van de soort van de drie golven) met nationale maatregelen etc, wel zijn, bijvoorbeeld naar aanleiding van feesten of evenementen, lokale uitbraken mogelijk die met lokale maatregelen gecontroleerd kunnen worden mits men snel genoeg reageert.
Dan op 1 september weer de meest onnatuurlijke beweging van de mensheid: plots, zo arbitrair als van de ene dag op de andere, gaan er een massa meer mensen op het OV zitten en gaan bubbels weer vermengd worden dat het een lieve lust is, incl massa's bubbels die tot 1 september geen enkele reden hadden om elkaar te ontmoeten. En drie weken later wordt hetzelfde overgedaan in het hoger onderwijs, waar ook bubbels van buitenlandse studenten komen bij kijken. Dat is natuurlijk de gelegenheid voor al die import om een nationale crisis te veroorzaken, met nationale maatregelen. Lokaal beheer heeft dan geen enkele zin meer.
Natuurlijk is er dit jaar een nieuw gegeven: de vaccinaties, waarvan we zullen zien wat het geeft na 1 september. Ik denk echter niet dat we volledig zorgenvrij zullen leven. De maatregelen op de scholen blijven bovendien sterk onvoldoende: te weinig verluchting, geen meting van CO2, onvoldoende afstand houden, te weinig mondmaskerplicht.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
De inkopen voor school beginnen vroeger hé.
Voor de rest, rewind 1 jaar
Wat me eigenlijk wel stoort zijn de cijfers. 'Aantal bevestigde coronagevallen'. Intussen is een groot deel van de bevolking gevaccineerd, dus eigenlijk maakt dit geen zier uit. Of gaan we nu ook elke snotvalling beginnen bijhouden? Wel interessant is hoeveel mensen een ernstig verloop hebben, hoeveel dodelijk, en waren die gevaccineerd? Etc...
Voor de rest, rewind 1 jaar
Wat me eigenlijk wel stoort zijn de cijfers. 'Aantal bevestigde coronagevallen'. Intussen is een groot deel van de bevolking gevaccineerd, dus eigenlijk maakt dit geen zier uit. Of gaan we nu ook elke snotvalling beginnen bijhouden? Wel interessant is hoeveel mensen een ernstig verloop hebben, hoeveel dodelijk, en waren die gevaccineerd? Etc...
-
- Elite Poster
Klopt, maar de echte problemen begonnen pas na 1 september door de lokale verspreiding.boonpwnz schreef:Je vergeet dat het in augustus al begon vorig jaar en niet op 1 september maar jij wilt alles natuurlijk weer op de scholen steken
Reminder: regering-Wilmes had de maatregelen op 23 september nog versoepeld. Dat werd toen op ongeloof onthaald wegens de cijfers die toen sterk stegen. Iedereen had verstrengingen verwacht.
Reminder: Op 7 oktober - meer dan een maand na de zomervakantie dus - werd de grootste stijging ooit opgetekend. Vanaf toen kwam de impact van het hoger onderwijs erbij.
Reminder: regering-De Croo ging op 16 oktober pas over tot de sluitingen die "eventjes" zouden duren en waarbij de scholen gespaard zouden blijven (voor sommigen bijna 9 maanden, en uiteindelijk werden de scholen toch gesloten). Let wel, die reactie was toen VEEL TE LAAT, de regering was de eerste helft van oktober obsessief bezig met postjes en benoemingen (incl die van Kris Peeters voor de ECB) en had niet in de mot wat er gaande was.
Reminder: Op 31 augustus hadden we gemiddeld 412 gevallen, op 31 oktober waren dat er bijna 18000, of meer dan 45 keer zoveel. Zelfs vandaag zijn we, ondanks vaccinaties, met gemiddeld 568 gevallen nog steeds NOOIT terug geraakt op het niveau van 31 augustus 2020!
Sta me dus toe om niet akkoord te gaan met je mening dat het enkel en alleen aan de import van augustus lag... De import was slechts de brandstof van de motor. De import was verantwoordelijk voor de stijging in juli/augustus, en dat zal ook dit jaar het geval zijn tenzij men reizen gaat verbieden. Lokale verspreiding - het echte probleem na de import - neemt het vanaf 1 september over, waarmee ik niet zeg dat dat voor 1 september niet het geval is, wel veel minder.
Zomervakantie:
Voordeel: deprimeert 8 weken lang de lokale verspreiding en kan dus zonder grote problemen kan doorgaan, ondanks MASSA'S import (hoe later in de vakantie, hoe meer). Noot: lokale uitbraken tijdens de zomervakantie zijn zeker mogelijk, ik bedoel dat er geen grootschalige nationale uitbraken zijn van het niveau van de 1-2-3 golf, zoals ook de vorige zomervakantie niet het geval was.
Nadeel: vanaf 1 september gaat het dan compleet los wanneer allerhande bubbels elkaar van de ene dag op de andere plots ontmoeten, en de import dan alle kansen krijgt om zich onbeperkt te verspreiden. Eind september volgt dan nog een boost wanneer hetzelfde gebeurt in het hoger onderwijs.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 jul 2021, 19:37, in totaal 10 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik vraag me dus echt af wie er nog denkt dat "de maatregelen" nut hebben.
Imho kan je 2 dingen doen, heel uw leven onder een steen gaan wonen of er u geen kl*ten van aantrekken en er mee leren leven.
Verontwaardigd zijn over feestende jongeren in Portugal/Spanje Verontwaardigd zijn over de buurman die naar Tenerife vertrekt Verontwaardigt zijn over die omhoog gevallen voetballlerkes Allemaal azijnpisserij die nergens voor nodig is.
Imho kan je 2 dingen doen, heel uw leven onder een steen gaan wonen of er u geen kl*ten van aantrekken en er mee leren leven.
Verontwaardigd zijn over feestende jongeren in Portugal/Spanje Verontwaardigd zijn over de buurman die naar Tenerife vertrekt Verontwaardigt zijn over die omhoog gevallen voetballlerkes Allemaal azijnpisserij die nergens voor nodig is.
- heist_175
- Elite Poster
Ahja, in de zomervakantie zitten alle kindjes thuis, want de ouders moeten niet werken tijdens de vakantie hé .
In de realiteit worden er massa's bubbels gemengd tijdens de (zomer)vakantie: alle kinderen op kamp, speelweken, ...
Vanaf 1/9 is het "mengen" alvast wat minder dan voordien, of minstens al elke week dezelfde activiteiten (en dus bubbels).
Het toont gewoon aan dat je blijkbaar niet de minste voeling hebt met hoe het "in het echt" eraan toegaat: aftellen naar de dag dat organisator X of Y de registraties opent. Zowat alle kinderen die ik ken, gaan heel wat weken naar allerlei activiteiten.
In de realiteit worden er massa's bubbels gemengd tijdens de (zomer)vakantie: alle kinderen op kamp, speelweken, ...
Vanaf 1/9 is het "mengen" alvast wat minder dan voordien, of minstens al elke week dezelfde activiteiten (en dus bubbels).
Het toont gewoon aan dat je blijkbaar niet de minste voeling hebt met hoe het "in het echt" eraan toegaat: aftellen naar de dag dat organisator X of Y de registraties opent. Zowat alle kinderen die ik ken, gaan heel wat weken naar allerlei activiteiten.
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Godverdomme, het schoolspook blijft door dit topic dwalen terwijl het wachten is op wat de delta variant gaat aanrichten en wanneer de epsilon variant zijn intrede gaat doen.
Misschien het efficiëntieverschil nog eens even herhalen van een paar veel gebruikte vaccins tussen de alfa en delta variant : PF/BNT : 92%/73%
AZ : 95%/60% !
Misschien het efficiëntieverschil nog eens even herhalen van een paar veel gebruikte vaccins tussen de alfa en delta variant : PF/BNT : 92%/73%
-
- Elite Poster
Vooral en veel buiten, dus geen probleem. Zoals eerder al aangetoond - vakanties en kampen dragen niet zwaar bij. Is indoor dat de problemen zich stellen, en dan in het bijzonder in slecht verluchte lokalen. Ik verwijs naar de wetenschap.heist_175 schreef:Ahja, in de zomervakantie zitten alle kindjes thuis, want de ouders moeten niet werken tijdens de vakantie hé .
Bovendien stellen de importproblemen zich ook niet aan het begin van de vakantie, wel vanaf de weken vorderen. Dit terwijl bijvoorbeeld de grote meerderheid van jeugdbewegingskampen in de maand juli geconcentreerd zijn, en niet in augustus. Verder is het zo dat bij overnachtingen het goed mogelijk is dat het kind al niet meer besmettelijk is wanneer het terug naar huis gaat - hangt af van de lengte van het kamp. Er zijn dus heel wat redenen om kampen - onder welke vorm dan ook - als weinig problematisch te zijn.
Idd, maar het geinstitutionaliseerd mengen op 1 september zelf - in klassen maar ook op OV - ook al zijn dat dan vanaf daarna dezelfde bubbels, blijkt problematisch te zijn. Ik ga me er niet aan wagen, maar dit moet over miljoenen bubbels gaan, waarvan nog eens zoveel net terug zijn en het virus nog importeren, en dat op 1 enkele dag. Dat gaat in de zomervakantie nooit gebeuren, want zomerkampen zijn itt onderwijs nog steeds voorbehouden is voor de betere klasse. Geen wonder dat het dan compleet los gaat. Dat het daarna dezelfde bubbels blijven doet er niet meer toe, de besmettingen gaan dan rond in de bubbel. En dan hebben we het nog niet over de werkvloeren gehad waar het aantal mensen met verlof vanaf 1 september sterk afneemt.heist_175 schreef:Vanaf 1/9 is het "mengen" alvast wat minder dan voordien, of minstens al elke week dezelfde activiteiten (en dus bubbels).
@petrol242: de cijfers zijn bekend, een enkel vaccin van PF/BNT beschermt ook niet tegen ziekte (wel tegen hospitalisatie zogezegd, maar we zullen zien), dus dat van AZ doet dat al zeker niet. Ik herinner me nog hoe eerst gezegd werd dat de vaccins perfect werkten tegen de - toen nog - Indische variant.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 jul 2021, 23:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Scholen zijn open tot verleden week -> alle cijfers tuimelen naar beneden.
Scholen zijn een week dicht -> stijging van de cijfers verwacht
Verleden jaar, knal van hetzelfde juni dalen, in de zomervakantie beginnen stijgen
paaspauze, hetzelfde verhaal
tja ...
Scholen zijn een week dicht -> stijging van de cijfers verwacht
Verleden jaar, knal van hetzelfde juni dalen, in de zomervakantie beginnen stijgen
paaspauze, hetzelfde verhaal
tja ...
-
- Elite Poster
En vanaf half september ging het compleet los. Een maand later: maatregelen. Waarvan ook maatregelen die pas vorige maand opgeheven zijn, na een daling die eerst ingezet werd dankzij de pauspaze en vervolgens de vaccinaties...duizend schreef: Verleden jaar, knal van hetzelfde juni dalen, in de zomervakantie beginnen stijgen
Ter herinnering: ondanks zomervakantie beginnen stijgen - beetje vreemd uitspraak want buiten de vakanties is het ook meermaals "beginnen stijgen" en veel harder - waren er eind de zomervakantie gemiddeld 400 besmettingen en werd er in september nog versoepeld. Eind oktober waren het 18000 besmettingen, of 45 keer zoveel als eind augustus, zo snel ging dat toen. Die 400 hebben we trouwens nooit nog terug bereikt. Je verklaring dat eind oktober 18k enkel het gevolg is van eind augustus 400, en dat september/oktober geen enkele invloed had, is niet bepaald geloofwaardig.
Blijkbaar zijn de ECHT lage cijfers dus voor de vakanties voorbehouden (of voor periodes waarin niet gereisd mag worden, geen import = geen brandstof).
tja ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Een echte vraag aan iemand die er meer van op de hoogte is: efficiëntie vaccins, gaat dit dan over 'bescherming tegen de ziekte', of 'bescherming tegen een ernstig verloop'?petrol242 schreef:Godverdomme, het schoolspook blijft door dit topic dwalen terwijl het wachten is op wat de delta variant gaat aanrichten en wanneer de epsilon variant zijn intrede gaat doen.
Deze nuance heb ik echt niet mee en is precies niet duidelijk. Er is het beest Corona en we moeten het vermorzelen. Maar als je als gevaccineerde geen ernstig verloop meer kent, wat is dan het probleem nog? Mensen worden nu eenmaal ziek... Of zie ik het te kortzichtig?
-
- Elite Poster
Neen, de echt lage cijfers zijn er voor de vakantie start …CCatalyst schreef: Blijkbaar zijn de ECHT lage cijfers dus voor de vakanties voorbehouden (of voor periodes waarin niet gereisd mag worden, geen import = geen brandstof).
Daarna terug bergop
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Doet me denken aan een krantenkop van 2 weken geleden.
Cijfers binnen BE waren goed en dalend (oranje) maar de externe instantie melde cijfers stijgen (rood zelfs)
Uitleg was, extern gebruiken ze de bijkomende (correctie) cijfers volgens publicatiedatum, in BE gebruiken we die correctie op vaststellingsdatum.
We zitten nu in groen, maar als ze volgende week of de week er na een correctie uitvoeren op de cijfers van deze week ... stof tot nadenken
Cijfers binnen BE waren goed en dalend (oranje) maar de externe instantie melde cijfers stijgen (rood zelfs)
Uitleg was, extern gebruiken ze de bijkomende (correctie) cijfers volgens publicatiedatum, in BE gebruiken we die correctie op vaststellingsdatum.
We zitten nu in groen, maar als ze volgende week of de week er na een correctie uitvoeren op de cijfers van deze week ... stof tot nadenken
duizend schreef:Neen, de echt lage cijfers zijn er voor de vakantie start …CCatalyst schreef: Blijkbaar zijn de ECHT lage cijfers dus voor de vakanties voorbehouden (of voor periodes waarin niet gereisd mag worden, geen import = geen brandstof).
Daarna terug bergop
-
- Elite Poster
In dit verhaal ook niet vergeten dat een meer dan siginificant aantal risicopatiënten nog atijd niet volledig gevaccindeerd zijn
Nogmaals, we trekken onze conclusies niet en het gaat hier zowel over de politiek als de burger. Met zijn allen opnieuw op reis naar landen die orjane of rood kleuren. Bij weerkomst: quarantaine, testing ... wie zla het volgen: niemand ! en daarnaast opnieuw de ver te zoeken logica van de maatregelen: evenementen met honderden en duizenden geen probleem. Maar allé: met 10 op restaurant, wat een risico.
Ik dacht nochtans dat virologen Decroo en Jambon de zelfstandigen opnieuw wilden zuurstof geven ... Maar ja, "tomorowland" en de "voetbal" en andere zijn geldmachines op internationele schaal waarvoor ze door de knieën gaan. Allez, van "de duivels" zijn we toch al verlost.
En als er een nieuwe golf komt, weer allemaal kermen en klagen. Voor mij zijn de zaken duidelijk: wie niet horen wil, moet en zal voelen. En ik vind dat "de zorg" ook niet moet blijven opdraaien voor de dwazigheden van een majeure fractie van de bevolking. Genoeg is genoeg. En ja, het is ons werk maar probeer maar eens een klusjesman, technieker, garagist, TV- hersteller (om het even wie) die gratis 3 of 4 keer dezelfde herstelling doet terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor de defecten. Ze zullen u eens goed uitlachten. Wel, ik denk dat "de zorg" nu ook het recht heeft om eens een welbepaalde vinger op te steken richting de dwazen en egoïsten.
Verder ook echte schande dat vakantiegangers gratis zelftests krijgen: op vakantie gaan is een private beslissing en je weet in de huidige situatie wat je doet in welke omstandigheden. Dus zelf te betalen wat mij betreft. Als ze weer komen met covid, kan de maatschappij ook weer nog eens voor hun kosten opdraaien. Walgelijk.
Bijkomend ter inspiratie volgend artikel uit Het Nieuwsblad
We keken er zo naar uit, naar die zomervakantie. Maar écht met een gerust hart op reis vertrekken, dat zit er voor het tweede jaar op rij niet in. Opnieuw is “rood, oranje of groen” dé hamvraag. Want wat als jouw reisbestemming plots weer een corona-gevarenzone wordt? Nu in Portugal de epidemie weer aantrekt, slaat ook voor andere regio’s de onzekerheid toe. “We denken: het is voorbij. Maar dat is niet zo.”
KOEN BAUMERS EN MICHAEL TEMMERMAN
EDIT2: Biostatisticus Molenberghs: "We zitten op kantelpunt"
Biostatisticus Geert Molenberghs (Universiteit van Hasselt en de KU Leuven) wijst erop dat we op een "kantelpunt" zitten met de deltavariant van het coronavirus.
"Ongeveer 50 procent van de nieuwe besmettingen is aan de deltavariant te wijten. Dat samen met een vrij soepel regime waarbij mensen veel contacten maken, baart ons een beetje zorgen."
EDIT3: Et voilà, Allez, roulez, roulez ...
Na wekenlange daling, stijgt aantal nieuwe besmettingen, viroloog Van Gucht: "Opnames in het oog houden" Bron: deredactie.be
Nogmaals, we trekken onze conclusies niet en het gaat hier zowel over de politiek als de burger. Met zijn allen opnieuw op reis naar landen die orjane of rood kleuren. Bij weerkomst: quarantaine, testing ... wie zla het volgen: niemand ! en daarnaast opnieuw de ver te zoeken logica van de maatregelen: evenementen met honderden en duizenden geen probleem. Maar allé: met 10 op restaurant, wat een risico.
Ik dacht nochtans dat virologen Decroo en Jambon de zelfstandigen opnieuw wilden zuurstof geven ... Maar ja, "tomorowland" en de "voetbal" en andere zijn geldmachines op internationele schaal waarvoor ze door de knieën gaan. Allez, van "de duivels" zijn we toch al verlost.
En als er een nieuwe golf komt, weer allemaal kermen en klagen. Voor mij zijn de zaken duidelijk: wie niet horen wil, moet en zal voelen. En ik vind dat "de zorg" ook niet moet blijven opdraaien voor de dwazigheden van een majeure fractie van de bevolking. Genoeg is genoeg. En ja, het is ons werk maar probeer maar eens een klusjesman, technieker, garagist, TV- hersteller (om het even wie) die gratis 3 of 4 keer dezelfde herstelling doet terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor de defecten. Ze zullen u eens goed uitlachten. Wel, ik denk dat "de zorg" nu ook het recht heeft om eens een welbepaalde vinger op te steken richting de dwazen en egoïsten.
Verder ook echte schande dat vakantiegangers gratis zelftests krijgen: op vakantie gaan is een private beslissing en je weet in de huidige situatie wat je doet in welke omstandigheden. Dus zelf te betalen wat mij betreft. Als ze weer komen met covid, kan de maatschappij ook weer nog eens voor hun kosten opdraaien. Walgelijk.
Bijkomend ter inspiratie volgend artikel uit Het Nieuwsblad
We keken er zo naar uit, naar die zomervakantie. Maar écht met een gerust hart op reis vertrekken, dat zit er voor het tweede jaar op rij niet in. Opnieuw is “rood, oranje of groen” dé hamvraag. Want wat als jouw reisbestemming plots weer een corona-gevarenzone wordt? Nu in Portugal de epidemie weer aantrekt, slaat ook voor andere regio’s de onzekerheid toe. “We denken: het is voorbij. Maar dat is niet zo.”
KOEN BAUMERS EN MICHAEL TEMMERMAN
EDIT2: Biostatisticus Molenberghs: "We zitten op kantelpunt"
Biostatisticus Geert Molenberghs (Universiteit van Hasselt en de KU Leuven) wijst erop dat we op een "kantelpunt" zitten met de deltavariant van het coronavirus.
"Ongeveer 50 procent van de nieuwe besmettingen is aan de deltavariant te wijten. Dat samen met een vrij soepel regime waarbij mensen veel contacten maken, baart ons een beetje zorgen."
EDIT3: Et voilà, Allez, roulez, roulez ...
Na wekenlange daling, stijgt aantal nieuwe besmettingen, viroloog Van Gucht: "Opnames in het oog houden" Bron: deredactie.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Dedeze is blij, dat we eruit liggen bij het ek... de volgende had wsl in hongarije geweest. Met alle gevolgen vandien, zoals we bij andere landen zagen.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
Al volgende matchen waren in London. Niet dat het daar wel goed gaatbambipower schreef:Dedeze is blij, dat we eruit liggen bij het ek... de volgende had wsl in hongarije geweest. Met alle gevolgen vandien, zoals we bij andere landen zagen.
-
- Elite Poster
Idd, blij dat ze eruit liggen (voor heel wat redenen, maar onder meer supporters die besmet worden) en blij dat er bij ons geen wedstrijden georganiseerd worden.bambipower schreef:Dedeze is blij, dat we eruit liggen bij het ek... de volgende had wsl in hongarije geweest. Met alle gevolgen vandien, zoals we bij andere landen zagen.
Straf dat er matchen doorgaan in Londen maar ja, boven de wet natuurlijk.
- petrol242
- Elite Poster
Geen van beiden, toch niet als ik de referentie van het artikel in The Lancet mag volgen. De cijfers over de vaccins in dat onderzoek uit Schotland richten zich op efficiëntie tegen besmetting na 14 dagen na volledige vaccinatie. Tegelijk heeft het onderzoek zich gericht op de hospitalisatie tussen alfa en delta variant bij niet gevaccineerden en zien we quasi een verdubbeling tussen alfa en delta.woutervh schreef: Een echte vraag aan iemand die er meer van op de hoogte is: efficiëntie vaccins, gaat dit dan over 'bescherming tegen de ziekte', of 'bescherming tegen een ernstig verloop'?
Nee, helemaal niet kortzichtig en zeker terecht. Het is inderdaad zo dat de vaccins zorgen voor een minder symptomatisch verloop na besmetting, zeg maar manifestatie van Covid-19, maar dat verschilt volgens de variant. Heel pril onderzoek voor Pfizer geeft een daling 95% naar 88% tussen alfa en delta. We zien dat ook in de hospitalisatiecijfers in England die niet evenredig stijgen met het aantal besmettingen. Tot zover dan het goede nieuws. We zien dus wel een afname van efficiëntie tegen manifestatie van de ziekte covid-19 bij elke bijkomende variant. En die gaan spijtig genoeg blijven komen.woutervh schreef:Deze nuance heb ik echt niet mee en is precies niet duidelijk. Er is het beest Corona en we moeten het vermorzelen. Maar als je als gevaccineerde geen ernstig verloop meer kent, wat is dan het probleem nog? Mensen worden nu eenmaal ziek... Of zie ik het te kortzichtig?
Het blind vertrouwen in vaccinatie zowel tegen besmetting als onderdrukken van de symptomen is heel gevaarlijk, zeker met de mutatiesnelheid van dit coronavirus. De vraag is dan ook wat we als acceptabel gaan beschouwen, want er komen in de UK wel degelijk volledig gevaccineerde mensen met zware symptomen in de hospitalen terecht. De langdurige gevolgen van delta bij lichte symptomen is ook nog een onbekend gegeven.
Het is nu wachten op een massale uitbraak van de volgende variant, zeker in landen waar vaccinatie pover is, en telkens zullen we zien dat onze vaccins minder efficiënt gaan worden zowel tegen het virus als tegen Covid-19 als we de trend mogen volgen.
Ik wil maar zeggen dat we niet op onze lauweren mogen blijven zitten.
-
- Elite Poster
De bijwerkingen van de spuiten ... die zijn zelfs in hun ernstigste vorm te verwaarlozen en te belachelijk om over te spreken in vergelijking met een opname van enkele weken al dan niet op IZ, los van de long-covid syndromen. Ze moesten vaccinatie gewoon weg verplichten.
Wat mij het meeste treft, is dat velen zo dom en lomp zijn dat ze nog altijd niet de ernst van de situatie zien en floreren alsof er niets aan de hand is.
Nogmaals, in de zorg staande, kan ik een volgende golf veel beter missen dan zelfs de lichtste vorm van kiespijn. Blijkbaar kijkt men letterlijk niet verder dan het eigen "ik", lees: zelfs niet verder dan de eigen neus. Gisteren op het nieuws de rapportage van enkele zwijnen die heel concreet uitlegden hoe ze alle maatregelen omzeilden.
En ook rijkelijk geïllustreerd: controles in de verschillende landen op pcr-testen etc.: nul, nul, nul, nul, ...
Dus als ik een bepaalde vinger kan opsteken naar dergelijk gepeupelsel bij een volgende golf, zal ik het niet laten ! Wie laatst lacht, best lacht.
Wat mij het meeste treft, is dat velen zo dom en lomp zijn dat ze nog altijd niet de ernst van de situatie zien en floreren alsof er niets aan de hand is.
Nogmaals, in de zorg staande, kan ik een volgende golf veel beter missen dan zelfs de lichtste vorm van kiespijn. Blijkbaar kijkt men letterlijk niet verder dan het eigen "ik", lees: zelfs niet verder dan de eigen neus. Gisteren op het nieuws de rapportage van enkele zwijnen die heel concreet uitlegden hoe ze alle maatregelen omzeilden.
En ook rijkelijk geïllustreerd: controles in de verschillende landen op pcr-testen etc.: nul, nul, nul, nul, ...
Dus als ik een bepaalde vinger kan opsteken naar dergelijk gepeupelsel bij een volgende golf, zal ik het niet laten ! Wie laatst lacht, best lacht.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Op zich is het gedrag van de mens de bepalende factor (niet het land of de voetbal)... ik ben trouwens net terug uit Portugal (Lissabon) en kan je vertellen dat ik daar minder contact gehad heb met anderen dan hier bij een gemiddeld bezoek aan de supermarkt. Alle toeristisch locaties waren zo goed als verlaten, we hebben paleizen bezocht waar we zelfs alleen waren (zalig gewoon).iceke schreef:Verontwaardigd zijn over feestende jongeren in Portugal/Spanje Verontwaardigd zijn over de buurman die naar Tenerife vertrekt Verontwaardigt zijn over die omhoog gevallen voetballlerkes Allemaal azijnpisserij die nergens voor nodig is.
Langs de andere kant zaten er groepjes jeugd op het vliegtuig die duidelijk met andere intenties naar ginder gingen (en het ook allemaal niet zo nauw namen met de regels). Hetzelfde zie je bij het voetbal waar massa's supporters samentroepen (zowel in de landen in de stadions als hier lokaal) en aan elkaars nek hangen zonder mondmasker.
Mensen die dus doen als iemand die naar Portugal, de voetbal, ... gaat criminelen zijn zijn inderdaad "azijnpissers" (maar het is al langer duidelijk dat velen niet in staat zijn dingen in hun context te zien).
PS. Richting Portugal allemaal met PCR test, bij het terugkomen louter een PLF formulier (enkel gecontroleerd bij het inchecken in Lissabon)... zo zie je maar wat de zin en onzin is van bepaalde maatregelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
mensen die bij een vaccinatiegraad van amper 20 of 30% corona als voorbij beschouwen.DarkV schreef: Mensen die dus doen als iemand die naar Portugal, de voetbal, ... gaat criminelen zijn zijn inderdaad "azijnpissers" (maar het is al langer duidelijk dat velen niet in staat zijn dingen in hun context te zien). .
nu reizen?
grenzen die plots dichtgaan, wordt op congé toch maar eens ziek? ik weet niet hoe ik me in een Portugees ziekenhuis ...
zones/kleuren/regels die nog steeds constant veranderen en dan maken 2 weken wel ineens een verschil. de ene dag ok en de volgende dag ineens 14 dagen quarantaine?
nope, ik blijf toch maar in dit landje dit jaar
- petrol242
- Elite Poster
Licht er dan geen verpletterende verantwoordelijkheid bij de overheid?
Kunt ge aub eens bij benadering bepalen wat ge hiermee wil bedoelen??1207 schreef: mensen die bij een vaccinatiegraad van amper 20 of 30% corona als voorbij beschouwen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
heb gij ni de indruk dat corona blijkbaar voorbij is?petrol242 schreef:Licht er dan geen verpletterende verantwoordelijkheid bij de overheid?Kunt ge aub eens bij benadering bepalen wat ge hiermee wil bedoelen??1207 schreef: mensen die bij een vaccinatiegraad van amper 20 of 30% corona als voorbij beschouwen.
we hebben de vaccinaties en ondertussen zijn er de 3 g's bijgekomen (getest, gevaccineerd, genezen). ok, we maken ons wijs dat we bijna aan die 70% zitten maar dat blijkt dan 1 spuit te zijn. Als 40% zijn 2 spuiten gekregen heeft zla eht veel zijn.
labo's zijn nu vooral bezig om geld uit de zakken van reizigers te kloppen
als de uefa niet voor 80 000 man op wembley mag spelen zakken ze af naar Hongarije. dus zegt london, ondanks de deltavariant, doe maar.
uitbraken zie je dus nu overal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Ja helaas. Ik versta dan ook niet waarom een risicopatiënt met maar 1 vaccinatie nu al met het vliegtuig naar Portugal is geweest...DarkV schreef: Op zich is het gedrag van de mens de bepalende factor...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Er is nul controle, want volgens veel politici (Jambon, de premier viroloog...) is corona zo goed als voorbij.
Dus gebruiken mensen fake qr codes (discotheek in Nederland) en gaan ze na reizen naar rode zones niet (meer) in quarantaine.
Dus gebruiken mensen fake qr codes (discotheek in Nederland) en gaan ze na reizen naar rode zones niet (meer) in quarantaine.
-
- Elite Poster
Tja, dwaas en lomp zijn, is geen exclusiecriteria voor ministeriële posten en dat zeker niet in België ...phil48 schreef:Er is nul controle, want volgens veel politici (Jambon, de premier viroloog...) is corona zo goed als voorbij.
Het volk kiest zijn leiders en dus de gekozen leiders zeggen ook veel over het volk dat nu nog meer dan vroeger ook al de schoolse toekomst van jongeren gaat laten beslechten voor het gerecht. Ik snap niet dat "ouders" niet inzien dat jongeren met een tè grote schoolse achterstand vroeg of laat toch tegen de lamp kiezen en dat het inspannen van een geding alleen maar uitstel van executie is want vroeg of laat, lopen ze toch tegen de lamp;
Ik hoop dat justitie nu voor één keer de nodige wijsheid aan de de legt.
Het was zoals een directrice gisteren zei op het nieuws: het gewoon programma is afgewerkt ondanks corona, de school heeft bijlessen gegeven en ongetwijfeld ook al enige mildheid aan de dag gelegd.
De vraag aan de jongeren en hun ouders: "wat hebben jullie qua extra-inspanning gedaan om er te komen op schools vlak?", wordt natuurlijk niet beantwoordt omdat een eerlijk antwoord ook "nihil" zou betreffen.
Dat van de scholen een beetje mildheid verwacht wordt in deze bijzondere omstandigheden, OK. Maar het moet allemaal weer van één en dezelfde kant komen: de school moet coulant zijn, de school moet toch kwalitatief onderwijs geven, bijlessen geven, opvoeden etc. En wat vinden de jongeren en ouders dat zij extra kunnen doen? It always takes two to tango.
Nogmaals, goe bezig !!!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Koenraad, ik weet niet of jij jonge kinderen hebt, maar in het middelbaar waren die bijlessen bijna uitsluitend online. Doe dat maar eens deftig voor wetenschappelijke vakken als chemie, wiskunde...
Bovendien tijdens de examens gedurende de hittegolf met een mondmasker op even drie vier uur aan een stuk concentreren is ook niet echt "normaal" te noemen. En de leerkrachten hebben hun volledig programma afgewerkt, ook al waren door omstandigheden stukken leerstof niet in de klas maar via zelfstudie ingestudeerd. Daarna werden die hoofdstukken wel beoordeeld alsof ze in dd klas waren gegeven.
Dat de klasgemiddeldes op de school van mijn twee kinderen lager lagen dan in normale jaren, toont aan dat het dit keer veel moeilijker was.
Maar niet getreurd, in september krijgen ze weer al die beperkingen mee. Ondanks het getoeter van Decroo & co.
Bovendien tijdens de examens gedurende de hittegolf met een mondmasker op even drie vier uur aan een stuk concentreren is ook niet echt "normaal" te noemen. En de leerkrachten hebben hun volledig programma afgewerkt, ook al waren door omstandigheden stukken leerstof niet in de klas maar via zelfstudie ingestudeerd. Daarna werden die hoofdstukken wel beoordeeld alsof ze in dd klas waren gegeven.
Dat de klasgemiddeldes op de school van mijn twee kinderen lager lagen dan in normale jaren, toont aan dat het dit keer veel moeilijker was.
Maar niet getreurd, in september krijgen ze weer al die beperkingen mee. Ondanks het getoeter van Decroo & co.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
Omdat ik de situatie geanalyseerd heb en mijn gedrag maximaal hierop heb afgestemd. We hebben dan ook op een appartement buiten Lissabon gezeten en verschillende keren gewoon thuis gegeten en verder alle drukke plaatsen vermeden (al was dat geen probleem aangezien er amper volk te zien was).johan.devos schreef:Ja helaas. Ik versta dan ook niet waarom een risicopatiënt met maar 1 vaccinatie nu al met het vliegtuig naar Portugal is geweest...
Ik kan zeggen dat de situatie er veiliger was dan hier in Belgie (we hebben de match op ons appartement bekeken want ginder was er een lockdown en dus geen cafe's met dronken voetbalsupporters rond elkaars nek en met z'n allen voor een groot scherm).
Trouwens altijd grappig een oordeel (en wilde verhalen) van iemand te lezen die niet ter plaatse was
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
De luchthaven was volledig leeg, jullie zaten op een leeg vliegtuig,...
En zo blijven alle toeristen maar rustig hun ding doen en zijn het altijd de anderen die onvoorzichtig zijn.
En zo blijven alle toeristen maar rustig hun ding doen en zijn het altijd de anderen die onvoorzichtig zijn.
Laatst gewijzigd door johan.devos 05 jul 2021, 19:34, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
johan.devos schreef: Ja helaas. Ik versta dan ook niet waarom een risicopatiënt met maar 1 vaccinatie nu al met het vliegtuig naar Portugal is geweest...
Wij willen enkel de voordelen van de risicopatienten maar niet de nadelen
Nu snappen we de hetze die hij startte tegen de wachttijd van AstraZeneca
Vierde golf wordt de golf van de niet gevaccineerden, Russische roulette, rien ne va plus
-
- Elite Poster
Toch opletten met snelle conclusies, ja de vliegtuigen zitten vol MAAR er staan wel veel minder vluchten op de rooster dan de zomer van 2019. De luchtvaartmaatschappijen zijn dankzij computermodellen heel goed geworden in het plannen van net genoeg vluchten opdat er zoveel mogelijk vluchten vol zouden zitten, maw maximale winst.johan.devos schreef:De luchthaven was volledig leeg, jullie zaten op een leeg vliegtuig,...
En zo blijven alle toeristen maar rustig hun ding doen en zijn altijd de anderen die onvoorzichtig zijn.
Bovendien is het vooral leisure/toerisme dat teruggekomen is, en dan is juli de topmaand. Maw wacht tot september/oktober en de luchthaven zal weer een heel ander plaatje opleveren. Business komt weliswaar ook terug maar veel trager.
Tenslotte is het ook nog eens vooral uitgaand toerisme. Onze grote markten van inkomende bezoekers:
* VK: rood
* Nederland: oranje/rood (meeste delen)
* Spanje: oranje/rood (meeste delen)
Onze voornaamste toeristen mogen dus niet komen...
Laatste dat ik gehoord heb draaien hotels hier nog steeds slechts een bezetting van ~20% in de week. Het is dus nog verre van normaal...
- heist_175
- Elite Poster
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210705_97613407
Uit de nieuwe cijfers van Israël blijkt dat het vaccin niet meer zo goed beschermt tegen besmetting (64%), maar nog steeds goed tegen ernstige ziekte en hospitalisatie (93%). Een overspoeling van ziekenhuizen wordt op die manier ook minder waarschijnlijk.
En nog een "leuke": de Delta variant vermomt zich beter met symptomen die meer lijken op hooikoorts en een gewone verkoudheid.
https://www.economist.com/briefing/2021 ... vaccinated
Anderzijds betwijfel ik of er nog harde restricties komen.Pfizer-vaccin in Israël minder werkzaam tegen delta
Israël heeft een daling in de werkzaamheid van het Pfizer/BioNTech-vaccin opgemerkt nu de deltavariant van het coronavirus door het land waart. Dat meldt het ministerie van Volksgezondheid maandag.
Sinds 6 juni is de effectiviteit van het vaccin om besmetting te vermijden, naar 64 procent gezakt. In februari was dat 95,8 procent. Het vaccin vermeed wel nog 93 procent van ernstige ziekte en hospitalisatie, tegenover 99 procent in februari.
In Israël is het aantal besmettingen sterk gestegen, voornamelijk door de deltavariant die in India was ontdekt.
Israël telt ongeveer 9,3 miljoen inwoners. Van hen zijn er 5,2 miljoen volledig gevaccineerd.
Uit de nieuwe cijfers van Israël blijkt dat het vaccin niet meer zo goed beschermt tegen besmetting (64%), maar nog steeds goed tegen ernstige ziekte en hospitalisatie (93%). Een overspoeling van ziekenhuizen wordt op die manier ook minder waarschijnlijk.
En nog een "leuke": de Delta variant vermomt zich beter met symptomen die meer lijken op hooikoorts en een gewone verkoudheid.
https://www.economist.com/briefing/2021 ... vaccinated
The picture emerging from a British symptom-tracking app called Zoe suggests that Delta is presenting with symptoms closer to those for the common cold than those seen with other variants. They rarely have shortness of breath, the hallmark symptom of covid-19 with the variants that dominated the first year of the pandemic. Oddly, vaccinated people who then get infected tend to sneeze more—which is good for the virus not just because sneezes spread diseases but also because it allows covid-19 to be mistaken for hayfever.
- petrol242
- Elite Poster
Er zit wel wat variatie op die getallen. In het VK komt men voorlopig uit op 88% tegen delta (komend van 95% voor alfa) voor wat betreft hospitalisatie.
In tegenstelling tot wat ik in het forum lees, gebeuren mutaties wel degelijk ook in onze contreien. Overal waar zich besmettingen voordoen zullen mutaties voorkomen. Weliswaar stijgt het aantal mutaties met het aantal besmettingen dus blijft het zaak om uitbraken te voorkomen ook al leiden ze niet of een pak minder tot hospitalisatie.
Goed dat de druk op onze ziekenhuizen onder controle dan is, maar dat mag niet het hoofddoel zijn. Die fout hebben we al meermaals gemaakt.
Het ECDC monitort de meest belangrijke mutaties : https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/variants-concern
In tegenstelling tot wat ik in het forum lees, gebeuren mutaties wel degelijk ook in onze contreien. Overal waar zich besmettingen voordoen zullen mutaties voorkomen. Weliswaar stijgt het aantal mutaties met het aantal besmettingen dus blijft het zaak om uitbraken te voorkomen ook al leiden ze niet of een pak minder tot hospitalisatie.
Goed dat de druk op onze ziekenhuizen onder controle dan is, maar dat mag niet het hoofddoel zijn. Die fout hebben we al meermaals gemaakt.
Het ECDC monitort de meest belangrijke mutaties : https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/variants-concern
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
De meeste coronavirussen veroorzaken ook niet meer dan een gewone verkoudheid. Dus zo verrassend lijkt mij dit niet.heist_175 schreef: En nog een "leuke": de Delta variant vermomt zich beter met symptomen die meer lijken op hooikoorts en een gewone verkoudheid.
Ook interessant in deze is de Russische griep van 1890 die mogelijks ook een zwaar coronavirus was dat geëvolueerd is naar een normaal verkoudheidsvirus( https://en.wikipedia.org/wiki/1889%E2%8 ... oronavirus )
-
- Elite Poster
Leven we nu echt in iets waarvoor Absurdistan een eretitel is. Idiotistan, PsychopathisTan, lijken me meer al benaming op hun plaats.
Zie volgend artikel in "Het Nieuwsblad":
"Aantal besmettingen stijgt met helft naar 506 per dag, worden Spaanse feestreizen voor jongeren geschrapt?"
Zijn er nu echt zoveel Belgen met een een verstand, kleiner dan dat van een pantoffeldier? Een aantal jongeren is eens gaan fuiven in Spanje en natuurlijk terug gekeerd met meer dan dat ze vertrokken zijn, nl. het virus.
De reissector overweegt de weekendreizen naar Spanje te schrappen gezien het aantal oplopende besmettingen daar met al resultaat huilende jongeren die hun feestweekend aan hun neus zien voorbijgaan
We zijn echt het lot aan het tarten. Dit blijkt uit het aantal besmettingen. En de reissector, cafés, restaurants die nu aan het juichen zijn of aan een heropleving toe vergeten blijkbaar dat als deze trend zich verder zet, we in september of oktober alles weer voor 9 maanden kunnen sluiten. En dan weer klagen allemaal over het gebrek aan ontspanning / uitgaansmogelijkheden, ...
Het ging goed en we zijn goed bezig, het voor de zoveelste maal aan het verkloten. Dacht dat enkel een ezel zich 2 keer aan dezelfde steen stoot. Wij gaan het nu voor de 4° of 5° keer doen. Hoe lomp en dom kan een volk zijn?????
Zie volgend artikel in "Het Nieuwsblad":
"Aantal besmettingen stijgt met helft naar 506 per dag, worden Spaanse feestreizen voor jongeren geschrapt?"
Zijn er nu echt zoveel Belgen met een een verstand, kleiner dan dat van een pantoffeldier? Een aantal jongeren is eens gaan fuiven in Spanje en natuurlijk terug gekeerd met meer dan dat ze vertrokken zijn, nl. het virus.
De reissector overweegt de weekendreizen naar Spanje te schrappen gezien het aantal oplopende besmettingen daar met al resultaat huilende jongeren die hun feestweekend aan hun neus zien voorbijgaan
We zijn echt het lot aan het tarten. Dit blijkt uit het aantal besmettingen. En de reissector, cafés, restaurants die nu aan het juichen zijn of aan een heropleving toe vergeten blijkbaar dat als deze trend zich verder zet, we in september of oktober alles weer voor 9 maanden kunnen sluiten. En dan weer klagen allemaal over het gebrek aan ontspanning / uitgaansmogelijkheden, ...
Het ging goed en we zijn goed bezig, het voor de zoveelste maal aan het verkloten. Dacht dat enkel een ezel zich 2 keer aan dezelfde steen stoot. Wij gaan het nu voor de 4° of 5° keer doen. Hoe lomp en dom kan een volk zijn?????
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Als je aantal testen met 50% toeneemt (van iets minder dan 300k vorige week tot ongeveer 446k deze week) dan is het logisch dat je meer gevallen vind.koenraaddeconinck schreef: "Aantal besmettingen stijgt met helft naar 506 per dag, worden Spaanse feestreizen voor jongeren geschrapt?"
Overigens daalt de positiviteitsratio nog altijd.