Didymus schreef:Wat maakt niet uit? Iemand die om 7u lokale tijd uit de veren moet, doet dat van eind maart tot eind oktober om 05:00 i.p.v. om 06:00 UTC de rest van het jaar, daar gaat het toch om? Bij permanente zomertijd zorgt, vooral bij avondmensen, de grotere mismatch tussen circadiaans ritme en de klok voor een aanhoudende jetlag. Ze moeten vroeger opstaan en kunnen moeilijk op tijd gaan slapen.
Ja, je kan die permanente jetlag gewoon worden, maar dat betekent niet dat die er niet meer is.
Ok, ik snap nu wat ge bedoelt.
Het probleem met uw uitspraak is dat ge mensen op hun woord gelooft als die beweren dat ze avondmens zijn. Dat betekent in sociale context niet hetzelfde als in de context van circadiaans ritme.
Dus wat bedoelen ze eigenlijk als ze beweren avondmens te zijn? Dat ze graag pas opstaan als de zon bijna op z'n hoogtepunt staat en graag pas gaan slapen als het vijf uur donker is? Of bedoelen ze dat ze graag nog iets doen in het licht van de avondzon alvorens ze (niet noemenswaardig laat) gaan slapen?
Ik ben iemand die om op te staan graag daglicht ziet en om te gaan slapen graag donker heeft. Ik ben iemand wiens biologische klok toch wel merkbaar langer is dan 24 uur, want als het aan mij ligt, ga ik telkens later en later slapen. Mijn huidige manier van leven verbiedt mij dat, maar ik voel het wel zo aan. Langs de andere kant kan ik de laatste jaren meer genieten van eens vrij vroeg te gaan slapen en dan 'uit te slapen' tot het normale uur van wakker worden. Dat voelt voor mij trouwens een pak beter dan laat uitslapen.
r2504 schreef:Bij het opstaan sta ik onder de douche en neem ik m'n ontbijt... ik zie niet in waarom ik daar zonlicht voor nodig heb
Geef mij dat zonlicht maar als ik 's avonds thuiskom van het werk en in alle rust nog kan genieten in de buitenlucht.
Zonlicht hebt ge nodig om aan uw brein het signaal te geven dat het dag is en de nodige hormonen te produceren die u helpen wakker te worden en u alert en fris te doen voelen. Sommige mensen gebruiken in de plaats daarvan liters koffie. Dat werkt ook, maar lijkt mij niet de bedoeling.
Een ex-collega van mij kwam altijd vroeg naar het werk, vertrok thuis om 6u15 en had in de winter last van sufheid. Hij had dan een blauwe lamp gekocht waarnaast hij ging zitten tijdens het ontbijt en zijn klachten waren volgens hem merkbaar beter. Blauw licht kom normaal van de buitenlucht die je ziet als de zon op is. De link is volgens mij duidelijk genoeg.
r2504 schreef:Oei, dan ga jij nooit eens naar een feestje waar je wat langer opblijft als gewoonlijk ?
Heel zelden ja, want ik voel mij echt kapot van weinig slaap. Sommige mensen kunnen daar beter tegen, anderen minder goed.
Als men daartegen zegt dat ze maar flink moeten zijn ipv zich aan te stellen, dat is volgens mij hetzelfde zeggen dat iemand maar beter moet studeren als die niet goed scoort op wiskunde: sommige mensen hebben nu eenmaal betere aanleg dan anderen en daar valt niet altijd veel aan te doen. Ik voel mij er trots noch triest over, ik ben gewoon hoe ik ben en daar moeten we het mee doen.
ITnetadmin schreef:Dat uur licht 's ochtends heb ik nul komma nul boodschap aan; dat is toch verspild aan het gevecht om op te staan, en dan binnen te zitten werken.
Je hebt 's morgens daglicht nodig om déftig wakker te worden. Als je tot 10u moet wachten op dat licht, is je dag bij voorbaat eigenlijk al half om zeep.
ITnetadmin schreef:Om maar te zeggen dat er echt wel harde avond- en nachtmensen zijn voor wie winteruur in de zomer even erg is als zomeruur in de winter bij de harde ochtendmensen. En switchen triggert dan weer de mensen die gevoelig zijn aan wissels in hun ritme.
Dan stel ik voor dat we gewoon flexibele uren introduceren voor alles: school, gemeentediensten, private bedrijven, eender wat kan worden afgesteld op het circadiaans ritme van de persoon in kwestie dus kan die tot het gewenste uur opblijven of in zijn nest blijven, zonder dagelijkse gedwongen deadlines (e.g. een school die start op een vast tijdstip).
Wat houdt u eigenlijk tegen om vroeger op te staan en te gaan slapen in de winter (of bij permanente wintertijd, ook in de zomer)? Dan hebt ge toch ook uw 'lange dagen'? Enkel uw vaste werkuren?