heist_175 schreef:
Is dat dan chantage?
Ondanks het feit dat we een contract zijn aangegaan wil de aannemer me dan chanteren met slechte kwaliteit om alsnog een surplus aan te rekenen?
Op zich is het simpel: is het een aannemer die correct is: hij gaat zijn werk niet laten beïnvloeden hierdoor. Is hij niet correct: dan gaat hij sowieso proberen het werk zo goedkoop mogelijk proberen uit te voeren. Zal volgens mij geen effect hebben.
Ik zou als aannemer nooit een supplement vragen owv prijsstijgingen zoals hier en wel om de volgende reden:
Als je voor dezelfde klant ooit nog opnieuw wil werken, of hoopt via mond-op-mond-reclame een goede naam te krijgen/houden, dan vraag je dat gewoonweg niet. Dezelfde klant gaat volgende keer de aannemer herinneren "als de aannemer die voor geld is komen bedelen". Als andere mensen vragen wie bepaalde werken heeft uitgevoerd en hoe dat gelopen is, zal dat zeker ook ter sprake komen en is de kans reëel dat de mensen die aannemer gaan mijden (zou ik toch doen). Ik zie dat dus als slechte reclame die je niet voor je bedrijf wil. En slechte reclame vergeet men niet en verspreidt zich veel sneller/verder als goede reclame.
Ik weet bvb bij de nieuwbouw van mijn zus betrekkelijk weinig: geen idee wie de ruwbouw gezet heeft, chaper, vloerder, keukenboer, ramenman, ... Allemaal geen idee van. Maar wie daar schandalig amateuristisch het inbraakalarm geplaatst heeft, weet ik wel. En dat weet de hele familie en vriendenkring denk ik ...