HDMI splitter en switch

Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik ben op zoek naar een splitter/switch combinatie voor HDMI.

Er zijn 2 dingen om het voor te gebruiken. TV ingang van Px box naar TV en Beamer te wisselen.

De andere toepassing is het omgekeerde. 2 PC's naar 1 scherm.

Iemand ervaring met een goed product? Sommigen zijn beperkt tot 30 hz
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Pi.Degroote
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Ik heb hier een soort eenvoudig voorbeeld gevonden van wat je mogelijks aan het zoeken bent :

Afbeelding
https://www.misco.co.uk/product/Network ... id=7415280

Zo een apparaatje heeft dus 1x HDMI in, 2x HDMI out en heeft hiervoor ook een externe voeding nodig (zal inbegrepen zijn).

Een ander toestel is namelijk een KVM switch. Dit laat toe om meerdere computers met eenzelfde keyboard, scherm (video) en muis te connecteren :

https://en.wikipedia.org/wiki/KVM_switch

Succes met je zoektocht (product hierbij als eventuele referentie...) !
Misschien zijn beide functies ook in één apparaat te vinden... :wink:
Djohnnie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb al enkele jaren een HDMI Matrix Switch 6x2 in gebruik. Maximaal 6 toestellen switchen naar mijn TV of Beamer.
De uitgangen zijn als A en B gelabeld en de ingangen zijn met cijfers van 1 tot en met 6 gelabeld. Via een afstandsbediening (ook via mijn Logitech Harmony) kan ik dan elke combinatie selecteren: 3A of 6B enz...

Ik heb er al een aantal versleten. Momenteel heb ik deze in gebruik:
Ligawo 6518867 HDMI Matrix 6x2
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dacht eerder aan zoiets, een combinatie van switch en splitter:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Heb je geen AV receiver die je hiervoor kunt gebruiken? Zeker voor je PX box output > TV en/of Beamer input kan dit handig zijn omdat je dan direct ook je geluid op je speakers kunt krijgen.

Voor de 2 PC's naar 1 scherm kun je dit misschien oplossen door een scherm met 2 inputs? Dit is tegenwoordig redelijk standaard.

Aan sommige schermen kun je zelfs je toetsenbord en muis aansluiten en deze gebruiken voor de 2 PC's (als KVM switch)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Heb je geen AV receiver die je hiervoor kunt gebruiken? Zeker voor je PX box output > TV en/of Beamer input kan dit handig zijn omdat je dan direct ook je geluid op je speakers kunt krijgen.

Voor de 2 PC's naar 1 scherm kun je dit misschien oplossen door een scherm met 2 inputs? Dit is tegenwoordig redelijk standaard.

Aan sommige schermen kun je zelfs je toetsenbord en muis aansluiten en deze gebruiken voor de 2 PC's (als KVM switch)
De PX box hangt voor geluid aan een Bose 123 systeem. Geluid is dus geen probleem als ik beamer gebruik ipv TV. Het is wel vervelend om steeds die kabel van de TV uit de PXbox te halen en een andere van de beamer in de PX box te steken. De box zit in een lage kast en normaal is die dicht. Bediening op afstand gaat door kast(RF). Met een splitter kan ik dit oplossen met een druk op de knop of een afstandsbediening. Een dubbele werking als switch kan ook dienen voor het probleem met de PC's.

Mijn scherm (Benq SW2700PT) heeft inderdaad 2 usb poorten. Die kan ik eventueel gebruiken om muis en toetsenbord op aan te sluiten. Maar dan zit ik nog altijd met het probleem voor beeld. De PC heeft enkel HDMI en DVI. De DVI gebruik ik nu nog voor een oude PC die nadien zal verdwijnen. Misschien is een DVI naar HDMI converter ook ok. Het scherm heeft HDMI, DVI en DP.
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Het is eerder zoiets, dat zou werken in 2 richtingen:
https://www.amazon.de/Techole-Splitter- ... 216&sr=8-8

De oplossing door usb op het scherm te gebruiken werkt niet want die poorten gaan via een kabel naar 1 PC. Je moet dus toch telkens een kabel versteken.

Nu werk ik met een usb-bakje van Action waarin ik muis en toetsenbord plug. De kabel daarvan hersteek ik dan naar de PC die ik wil bedienen. De kabel van het scherm vervangen is echter lastiger want die zit achteraan.

Ik denk eraan om een kabel te kopen die aan 1 zijde HDMI is en de andere kant Displayport, dan kan ik alle aansluitingen van het scherm gebruiken en switchen via het scherm. Muis en toetsenbord is dan maar via de Action-oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”