Garagepoort niet open te krijgen, advies ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Iemand nog ideeën of al eens voorgehad ? Garagepoort is na stroomuitval (storm afgelopen nacht) compleet vast. Ik merk dat er geen beweging te krijgen is, ik denk dat ik eerder het handvat eraf sleur dan dat ik de poort open krijg. Normaal is er altijd wat speling en kan ik aan het slotkoord trekken als de stroom zou uitgevallen zijn, maar deze keer dus niet.
Al mijn werkgerei zit ook in die garage dus ben beetje einde verhaal. Het is ook geen sectional poort maar een zwaar metalen geval.
Dingen waar ik zelf aan dacht:
- koevoet proberen om de poort zo te openen, mogelijk verplooi ik ze dan en helpt het ook niet.
- slijpschijf halen/lenen en er een gat in slijpen dat ik achteraf met een metalen plaat dicht maak
- via de 2de garage een gat maken in de muur (eventueel deur maken) … structuur is gemaakt van ytong blokken (maar dat zal lang duren en heb ik het gerief niet voor)
Iemand die me wat mee in de richting kan duwen of het zelfvertrouwen kan inboezemen om oplossing X te doen ?
Al mijn werkgerei zit ook in die garage dus ben beetje einde verhaal. Het is ook geen sectional poort maar een zwaar metalen geval.
Dingen waar ik zelf aan dacht:
- koevoet proberen om de poort zo te openen, mogelijk verplooi ik ze dan en helpt het ook niet.
- slijpschijf halen/lenen en er een gat in slijpen dat ik achteraf met een metalen plaat dicht maak
- via de 2de garage een gat maken in de muur (eventueel deur maken) … structuur is gemaakt van ytong blokken (maar dat zal lang duren en heb ik het gerief niet voor)
Iemand die me wat mee in de richting kan duwen of het zelfvertrouwen kan inboezemen om oplossing X te doen ?
- sandbert
- Plus Member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Zeer moeilijk natuurlijk om advies te geven zonder de situatie daar bij jou te kunnen inschatten.
Ik denk dat je op de een of andere manier het ontgrendelingstouw moet zien te pakken krijgen.
- Via een gat dat je in de poort boort.
- Via een gat in die ytong-muur. (Ytong kan je trouwens met wat moeite met de hand uitschrapen, zal wat moeite kosten, maar dat zal dan ook het enige zijn. Handiger is natuurlijk een haakse slijper om dat te doen, maar gezien je niet bij je gereedschap geraakt …).
En vervolgens met een lang “iets” b.v.b. een stevige massieve ijzer- of staaldraad waar je een haak aan plooit; stalen buis met een haak eraan, … het ontgrendelingstouw trachten te pakken krijgen.
De poort zou ik (op het te boren gatje na) zeker niet beschadigen hoor, ze zal als je er een groot gat in slijpt haar stevigheid helemaal kwijt zijn.
Ik persoonlijk zou de ytong-optie proberen te nemen. Met een priem, een paar handschoenen, heel veel geduld geraak je gegarandeerd door de muur.
Vervolgens nog wat vissen naar dat touw en weldra ben je deze onverkwikkelijke historie vergeten.
Veel succes toegewenst en moest je wat dichterbij wonen dan kwam ik je helpen!
Edit: ooit heb ik op die manier een gat gemaakt in een ytong-muurtje (ombouw rond ons ligbad). Maar daar heb ik toen wel een boormachine bij gebruikt ook.
Ik denk dat je op de een of andere manier het ontgrendelingstouw moet zien te pakken krijgen.
- Via een gat dat je in de poort boort.
- Via een gat in die ytong-muur. (Ytong kan je trouwens met wat moeite met de hand uitschrapen, zal wat moeite kosten, maar dat zal dan ook het enige zijn. Handiger is natuurlijk een haakse slijper om dat te doen, maar gezien je niet bij je gereedschap geraakt …).
En vervolgens met een lang “iets” b.v.b. een stevige massieve ijzer- of staaldraad waar je een haak aan plooit; stalen buis met een haak eraan, … het ontgrendelingstouw trachten te pakken krijgen.
De poort zou ik (op het te boren gatje na) zeker niet beschadigen hoor, ze zal als je er een groot gat in slijpt haar stevigheid helemaal kwijt zijn.
Ik persoonlijk zou de ytong-optie proberen te nemen. Met een priem, een paar handschoenen, heel veel geduld geraak je gegarandeerd door de muur.
Vervolgens nog wat vissen naar dat touw en weldra ben je deze onverkwikkelijke historie vergeten.
Veel succes toegewenst en moest je wat dichterbij wonen dan kwam ik je helpen!
Edit: ooit heb ik op die manier een gat gemaakt in een ytong-muurtje (ombouw rond ons ligbad). Maar daar heb ik toen wel een boormachine bij gebruikt ook.
Laatst gewijzigd door sandbert 20 jun 2021, 20:27, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
- Locatie: Poperinge
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 66 keer
Misschien kan je van buurman een boormachine lenen, en een gat boren in de poort waar je trekkoord zit.
het gat zou dan de grootte van dit kunnen zijn.
https://www.krialwebshop.be/krial-noodo ... tenaf.html
Dan is dit gat nog nuttig voor de volgende keer Kan je met sleutel de poort via noodontgrendeling openen.
url is puur als voorbeeld, geen reclame
het gat zou dan de grootte van dit kunnen zijn.
https://www.krialwebshop.be/krial-noodo ... tenaf.html
Dan is dit gat nog nuttig voor de volgende keer Kan je met sleutel de poort via noodontgrendeling openen.
url is puur als voorbeeld, geen reclame
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Het koord heb ik hoor, maar het helpt niet deze keer. Ik mag er aan sleuren zoveel ik wil ze ontgrendelt niet. Dus ik vermoed dat de motor is blijven duwen ofzo. Ik heb zo een slot dat je kan opendoen met daarachter het ontgrendelkoort, dat ken ik en al meermaals gebruikt.
Ga er even vanuit dat ik de poort niet meer openkrijg. Wat dan ?
Op deze moment ga ik ervanuit dat ik morgen ff een haakse slijper ga halen en een gat in de garagepoort slijp. Eventueel daarna nog te gebruiken met een deurtje ofzo ?
Ga er even vanuit dat ik de poort niet meer openkrijg. Wat dan ?
Op deze moment ga ik ervanuit dat ik morgen ff een haakse slijper ga halen en een gat in de garagepoort slijp. Eventueel daarna nog te gebruiken met een deurtje ofzo ?
- sandbert
- Plus Member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Verdorie. Zou idd kunnen dat de motor de tandradriem teveel op spanning houdt zodat het ontgrendelmechanisme geblokkeerd zit waardoor je trekpogingen tevergeefs blijven.
Heb je daar ruimte om de richting waarin je trekt iets te veranderen? Dus in plaats van recht naar beneden te trekken, iets naar links of naar rechts of voor- of achteruit?
Ik weet niet hoeveel ruimte je daar hebt voor je hand, maar kan je het ontgrendelmechanisme via dat slot niet bereiken met een staafje en het eventueel lostikken?
(Ik kan me dat slot zoals je het beschrijft niet voorstellen. Aan mijn poort heb ik zoiets niet.)
Heb je daar ruimte om de richting waarin je trekt iets te veranderen? Dus in plaats van recht naar beneden te trekken, iets naar links of naar rechts of voor- of achteruit?
Ik weet niet hoeveel ruimte je daar hebt voor je hand, maar kan je het ontgrendelmechanisme via dat slot niet bereiken met een staafje en het eventueel lostikken?
(Ik kan me dat slot zoals je het beschrijft niet voorstellen. Aan mijn poort heb ik zoiets niet.)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Als je exact weet waar de aandrijfstang van de motor aan de poort bevestigd is (tweede garagedeur als model gebruiken om te meten?) zou je kunnen proberen dat plaatje van buitenaf los te boren. Dat beschadigt de poort ook, maar misschien minder dan er een gat in slijpen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Niet aan gedacht, misschien wel, morgen eens proberen zo. En anders slijp ik gewoon een kruipgat en bevestig er daarna een metalen plaat over met bouten en moeren.sandbert schreef:Verdorie. Zou idd kunnen dat de motor de tandradriem teveel op spanning houdt zodat het ontgrendelmechanisme geblokkeerd zit waardoor je trekpogingen tevergeefs blijven.
Heb je daar ruimte om de richting waarin je trekt iets te veranderen? Dus in plaats van recht naar beneden te trekken, iets naar links of naar rechts of voor- of achteruit?
Ik weet niet hoeveel ruimte je daar hebt voor je hand, maar kan je het ontgrendelmechanisme via dat slot niet bereiken met een staafje en het eventueel lostikken?
(Ik kan me dat slot zoals je het beschrijft niet voorstellen. Aan mijn poort heb ik zoiets niet.)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Staat de stroom af ?
Anders blijft die motor misschien duwen...
J.
Anders blijft die motor misschien duwen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Wachten op droger weer zodat de elektriciteit niet meer uitvalt?
Met zuignappen meer handvaten maken?
Met zuignappen meer handvaten maken?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ben in de garage geraakt door met een zware tang een hefboom effect te maken en zo nog harder aan de ontgrendeling te kunnen trekken. Geen slijpen nodig dus, oef …
Echter, issue met de elektriciteit is blijkbaar de ondergrondse kabel die van het hoofdgebouw naar het bijgebouw gaat vermoed ik. Heb ik bijgebouw alles afgezet, incl differentieel, maar als ik de automaat in het hoofdgebouw opzet springt daar terug de differentiëel.
Dus kan het volgens mij enkel de verbinding hoofd -> bijgebouw zijn. Of zie ik iets over het hoofd ?
Echter, issue met de elektriciteit is blijkbaar de ondergrondse kabel die van het hoofdgebouw naar het bijgebouw gaat vermoed ik. Heb ik bijgebouw alles afgezet, incl differentieel, maar als ik de automaat in het hoofdgebouw opzet springt daar terug de differentiëel.
Dus kan het volgens mij enkel de verbinding hoofd -> bijgebouw zijn. Of zie ik iets over het hoofd ?
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Uit uw uitleg lijkt het daar wel op, ja.Sasuke schreef:Dus kan het volgens mij enkel de verbinding hoofd -> bijgebouw zijn. Of zie ik iets over het hoofd ?
Als er in de garage niets aangesloten is (garage diff staat af), is er enkel nog een kabel vanuit het hoofdbord die voor problemen kan zorgen.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Als de differentieel in het bijgebouw (de garage) uitvalt zit het (dat) probleem achter de differentieel daar en niet in de leiding daar naartoe of het hoofdgebouw. Als het bij één specifieke automaat is in het bijgebouw dat de differentieel daarvoor (ook in dat bijgebouw blijkbaar) uitvalt zit de fout in de kring achter die automaat. Koppel alles los dat op die kring zit en probeer nog eens. Als de diff niet springt zit de fout al niet in de leidingen of contactdozen, maar in een aangesloten toestel.
Edit: blijkbaar niet goed gelezen, of het is niet duidelijk, maar is het de diff in hoofd- of bijgebouw die uitvalt?
Als het diff hoofdgebouw is die uitvalt bij inschakelen automaat met daarachter (afgesloten) bijgebouw kan het inderdaad alles daartussen zijn.
Isolatietest uitvoeren tussen N/F en aarde op leiding tussen gebouwen zou duidelijkheid scheppen in dat geval.
Edit: blijkbaar niet goed gelezen, of het is niet duidelijk, maar is het de diff in hoofd- of bijgebouw die uitvalt?
Als het diff hoofdgebouw is die uitvalt bij inschakelen automaat met daarachter (afgesloten) bijgebouw kan het inderdaad alles daartussen zijn.
Isolatietest uitvoeren tussen N/F en aarde op leiding tussen gebouwen zou duidelijkheid scheppen in dat geval.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
De differentiëel / zekeringkast in het bijgebouw is nieuw van Januari, de ondergrondse kabel daarentegen zal 25j oud zijn en zeker niet correct ingegraven. En het inderdaad de differentieel/lekstroomschzkelaar in het HOOFDgebouw die springt als ik de automaat tussen hoog en bijgebouw inschakel. Ook al staat alles, incl aparte diff in bijgebouw, uit daar.
Elektricien komt straks ff langs en zal dan een isolatie test doen e.d. We zien wel wat er uit de bus komt. Ik blijf liever van die dingen af wanneer het over kortsluitingen e.d. Heb daar ook niet het juiste materiaal voor, noch de kennis om dat correct te interpreteren.
Elektricien komt straks ff langs en zal dan een isolatie test doen e.d. We zien wel wat er uit de bus komt. Ik blijf liever van die dingen af wanneer het over kortsluitingen e.d. Heb daar ook niet het juiste materiaal voor, noch de kennis om dat correct te interpreteren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Tja,
Ik wou net de tip geven om de hoofddifferentieel even te overbruggen en dan de garagepoort gewoon met de motor open te doen.
Maar, ik lees dat je al binnen geraakt zijt en dat je niet veel ervaring hebt met elektrische installaties.
Dus dat zou gevaarlijk advies geweest zijn, maar waarschijnlijk wel gewerkt hebben...
Ik wou net de tip geven om de hoofddifferentieel even te overbruggen en dan de garagepoort gewoon met de motor open te doen.
Maar, ik lees dat je al binnen geraakt zijt en dat je niet veel ervaring hebt met elektrische installaties.
Dus dat zou gevaarlijk advies geweest zijn, maar waarschijnlijk wel gewerkt hebben...
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Het blijkt dus inderdaad een isolatiefout te zijn op de kabel in de grond. Gezien het niet echt geweten/duidelijk is waar die zit én dat die niet voorbereid is op huidige maatstaven voor 3-fasen en mogelijk binnenkort zonnepanelen op het bijgebouw ga ik een nieuwe steken.
Sleuf voorbereiden, gat in de fundering (open ruimte kelder) en XVB 10 carré leggen. Zal dan maar ineens van de situatie gebruik maken om CAT6E of Fiber (twijfel nog) te trekken zodat hoofd én bijgebouw ook netwerktechnisch bekabeld verbonden zijn (ipv nu de mikrotik wireless wire).
Bedankt om toch even mee jullie opinies en tips te geven, anders had ik vermoedelijk niet nog eens geprobeerd de garage te openen deze ochtend. Wel kut van de kabel Nu zit ik weken zonder stroom daar ... en moet tegen midden augustus klaar zijn want ik heb ne laadpaal nodig
Sleuf voorbereiden, gat in de fundering (open ruimte kelder) en XVB 10 carré leggen. Zal dan maar ineens van de situatie gebruik maken om CAT6E of Fiber (twijfel nog) te trekken zodat hoofd én bijgebouw ook netwerktechnisch bekabeld verbonden zijn (ipv nu de mikrotik wireless wire).
Bedankt om toch even mee jullie opinies en tips te geven, anders had ik vermoedelijk niet nog eens geprobeerd de garage te openen deze ochtend. Wel kut van de kabel Nu zit ik weken zonder stroom daar ... en moet tegen midden augustus klaar zijn want ik heb ne laadpaal nodig
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Kan je electricien niet een voorlopige verbinding voorzien in afwachting ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Misschien niet helemaal zuiver maar sluit dan even een verlengdraad aan in jouw verdeelbord, koppel de slechte kabel af.Sasuke schreef:Goh, niet achter gevraagd en ik kan me behelpen aan mijn kantoor/switch met een lange verlengkabel Dus ik al wel terug in mijn kantoor ... wel zonder Airco, verlichting, koffiemachine, ... maar ok .. dat zijn luxe problemen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik heb thuis 3-fase 380V … ik blijf daar af
Ik heb wel een goeie klusjesman in de buurt, die komt deze week de sleuf graven,2 betonboringen doen en een PVC wachtbuisleggen. De elektricien komt volgende week de nieuwe kabel plaatsen.
Alles terug ok
Ik heb wel een goeie klusjesman in de buurt, die komt deze week de sleuf graven,2 betonboringen doen en een PVC wachtbuisleggen. De elektricien komt volgende week de nieuwe kabel plaatsen.
Alles terug ok
-
- Starter
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 12 jun 2021, 20:56
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Best kiezen voor exvb kabel om ondergrond te leggen in een wachtbuis.Sasuke schreef: Sleuf voorbereiden, gat in de fundering (open ruimte kelder) en XVB 10 carré leggen.
Opletten met het aangesloten vermogen en de doorsnee van die verlengkabel.honda4life schreef:Misschien niet helemaal zuiver maar sluit dan even een verlengdraad aan in jouw verdeelbord, koppel de slechte kabel af.Sasuke schreef:Goh, niet achter gevraagd en ik kan me behelpen aan mijn kantoor/switch met een lange verlengkabel Dus ik al wel terug in mijn kantoor ... wel zonder Airco, verlichting, koffiemachine, ... maar ok .. dat zijn luxe problemen.
Zien dat kabel niet zal smelten en kortsluiten, kans bestaat dat de zeekering niet zal uitschakelen
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je kan ook kiezen voor een EXAVB, deze is gewapend en kan in de grond zonder wachtbuis.
in principe in een afgeschermde wachtbuis mag je ook een XVB steken, een EXVB mag je dan weer afdekken met plaatjes omdat de mantel vochtbestendig is.
(allemaal theorie natuurlijk, in hoeverre er na verloop van tijd geen water in een wachtbuis komt).
Opletten voor aansluiten... ach een stopcontact mag 16A trekken, da's 3680 watt, daar doe je toch al wat mee.
De automaat zal wel tijdig uitvallen (natuurlijk liever een kring afgezekerd op 16A dan 20A)
in principe in een afgeschermde wachtbuis mag je ook een XVB steken, een EXVB mag je dan weer afdekken met plaatjes omdat de mantel vochtbestendig is.
(allemaal theorie natuurlijk, in hoeverre er na verloop van tijd geen water in een wachtbuis komt).
Opletten voor aansluiten... ach een stopcontact mag 16A trekken, da's 3680 watt, daar doe je toch al wat mee.
De automaat zal wel tijdig uitvallen (natuurlijk liever een kring afgezekerd op 16A dan 20A)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 11 keer
Vergeet niet om enkele "trekdraaden" mee in de buis te leggen. Maakt het bijtrekken van andere kabels achteraf veel makkelijker.
Ook zou ik indien mogelijk en nodig bochten van 45° gebruiken ipv 90°
Ook zou ik indien mogelijk en nodig bochten van 45° gebruiken ipv 90°
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ook nuttig als het een redelijke afstand is met bochten zijn putjes/openingen onder de baan
Ik heb hier XVB in een wachtbuis getrokken, leek me voldoende.
Goed idee om de buis breed genoeg te nemen trouwens!
Ik heb hier XVB in een wachtbuis getrokken, leek me voldoende.
Goed idee om de buis breed genoeg te nemen trouwens!
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Vergis u niet met de brede buis.
In een buis van 120mm kan je met een trekveer bv niets aanvangen. Je kan beter nu al een paar wachtleidingen in die 120mm rioolbuis leggen, bveen flex 25mm ofzo (incl trekdraad in de buis).
Of zoals iemand al aangaf: een aantal trekdraden in de 120mm buis.
Ik heb een 150mm buis onder de oprit naar de (vrijstaande) garage. En uit eigen ervaring en frustratie weet ik dat een trekveer in zo'n buis overal naartoe gaat, behalve naar "de overkant".
De tip om 2 bochten van 45° te steken ipv 90° heb ik ook al gekregen, natuurlijk pas nadat alles al lang en breed afgewerkt was .
In een buis van 120mm kan je met een trekveer bv niets aanvangen. Je kan beter nu al een paar wachtleidingen in die 120mm rioolbuis leggen, bveen flex 25mm ofzo (incl trekdraad in de buis).
Of zoals iemand al aangaf: een aantal trekdraden in de 120mm buis.
Ik heb een 150mm buis onder de oprit naar de (vrijstaande) garage. En uit eigen ervaring en frustratie weet ik dat een trekveer in zo'n buis overal naartoe gaat, behalve naar "de overkant".
De tip om 2 bochten van 45° te steken ipv 90° heb ik ook al gekregen, natuurlijk pas nadat alles al lang en breed afgewerkt was .
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Preflex zou ik vermijden. Ik zie hier op straat soms van die zwarte of groene gladde buizen van 40mm ofzo waar bv. Telenet door gaat. Die zien er mij ideaal uit (sterker en gladder dan de standaard rode ribbel Brico wachtbuizen). Geen idee waar je die kan kopen (want ik ben ook aan het uitkijken om een nieuwe leiding te steken naar de garage, oude van 50mm zit klem, mogelijk omdat ze niet diep genoeg gelegd was en het gewicht van een wagen erbovenop zat).
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik heb hier zo'n buis steken onder een vloer, ik heb ze wat laten aflopen, je kan er dus aan de ene kant iets rollend inleggen en het komt er langs de andere kant uit. komt van pas.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
De bedoeling was om er naast de XVB (of whatever ... 10 carré) kabel nog 2x deze bij te steken:
https://www.bouwdepot.be/kabelflex-pe-d ... -40mm.html
De afstand tussen hoofd- en bijgebouw is maar een meter of 10, vanaf dan kom ik al binnen in een stukje kelder en kan ik langs de binnenkant voort met eender wat ik wil. Nog niet aangedacht wat ik aan de binnenkant wil doen qua muur/plafond bevestiging trouwens ...
https://www.bouwdepot.be/kabelflex-pe-d ... -40mm.html
De afstand tussen hoofd- en bijgebouw is maar een meter of 10, vanaf dan kom ik al binnen in een stukje kelder en kan ik langs de binnenkant voort met eender wat ik wil. Nog niet aangedacht wat ik aan de binnenkant wil doen qua muur/plafond bevestiging trouwens ...
Laatst gewijzigd door Sasuke 22 jun 2021, 12:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Als die buis onder de oprit loopt, zou ik de dikwandige versie nemen voor de zekerheid, ook al is het maar voor kabels.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Denk dat je beter 2 of meer afzonderlijke kleine buizen steekt.
Tenslotte wil je toch geen netwerk vlak naast je voedingskabel steken en dat werkt beter voor een kleine trekveer.
Hetzij je zo'n industriële stalen hebt van een centimeter breed.
Tenslotte wil je toch geen netwerk vlak naast je voedingskabel steken en dat werkt beter voor een kleine trekveer.
Hetzij je zo'n industriële stalen hebt van een centimeter breed.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Data technicus
- Pro Member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Je moet ook bij exvb denken dat je deze niet in bundel mag leggen bij andere kabels wegens brandklasse Eca dus beter XVB of EXAVB deze zijn Cca.
Nog een goeie tip voor in een buis een trekkoord te krijgen. Neem een plastieke zak bind daar een touw aan en blaas de zak erdoor met een bladblazer. Lukt altijd!!!
Dan moogt gij dat eens proberen als er meerdere kabels in zitten vergeet het dan maar om nog kabels bij te trekken.stevenvs schreef:Vergeet niet om enkele "trekdraaden" mee in de buis te leggen. Maakt het bijtrekken van andere kabels achteraf veel makkelijker.
Ook zou ik indien mogelijk en nodig bochten van 45° gebruiken ipv 90°
Nog een goeie tip voor in een buis een trekkoord te krijgen. Neem een plastieke zak bind daar een touw aan en blaas de zak erdoor met een bladblazer. Lukt altijd!!!