heist_175 schreef:
En dan zijn er die dachten/hoopten dat "na corona" alles anders zou zijn.
Dat structurele files/overvolle treinen zouden verdwijnen, dat had ik niet gedacht. Wel dat het zou verminderen als velen hebben kunnen proeven van de voordelen van thuiswerk die m.i. toch wel legio zijn. Wow, dat valt vies tegen.
Ik heb me sterk mispakt aan het aantal mensen, en dan vooral ouderen, voor wie het hele sociale leven dus echt rond de koffiemachine op het werk draait. Terwijl ik me heel goed voelde tijdens de crisis, zijn dat mensen die zich echt slecht gevoeld hebben tijdens de coronacrisis. Ze zullen het misschien niet zeggen, maar dat zijn mensen die graag in overvolle treinen stappen of in files staan, het brengt hen op weg naar iets waar ze naar uitkijken. En 's avonds is de file of de trein dan het moment dat ze de "knop" omschakelen, iets wat ze ook "nodig" hebben, zeggen ze. Daarna beantwoorden ze geen mails of telefoontjes meer tot de volgende dag. Ze zeggen dan wel dat ze niet in de files staan voor hun plezier, maar ze ergeren zich er blijkbaar ook niet aan en halen er toch een soort van voordeel uit (mij wel, ik erger me dood aan files en ik raak er compleet door gestresseerd, als ik van job verander verhuis ik dan ook mee).
In mijn generatie zie ik beide aspecten niet, mijn sociaal leven en dat van mijn vrienden draait niet rond mijn collega's - niet dat ik ze niet graag heb oid, maar buiten het werk spreek ik met mensen af die ik anders niet zie. En ik heb ook geen "knop" nodig, ik vind het bv normaal dat ik in mijn persoonlijke mails ook de mails van het werk zie en ik 's avonds om 22u nog een mail voor het werk beantwoord, net zoals ik het normaal vind om tijdens de "werkuren" (wat is dat?) een persoonlijk telefoontje of boodschap te doen oid. Oudere generaties vinden dat dan weer NIET normaal, abnormaal zelfs.
Ik ben opgegroeid met internet, apps etc, waardoor contact houden met vrienden van vroeger en het maken van nieuwe vrienden met gelijkaardige interesses goed meevalt. Ik veronderstel dat dat voor oudere generaties niet het geval is, en dat de contacten van vroeger verwaterd zijn en men dus op de sociale cirkel van het werk aangewezen is. Ik kan het niet anders verklaren. Ik vraag me dan wel af wat die mensen doen als ze met pensioen gaan.
Dat gezegd zijnde, er zijn wel degelijk veel werknemers die volop voor de hybride optie gaan (enkele dagen thuis, enkele dagen fysiek), dus de invloed op het verkeer post-corona is er wel degelijk, alleen verwatert ze snel in de massa nieuwe bedrijfswagens die weer op de baan gekomen zijn. Voor de rest zal het vooral wachten zijn op de generaties die uitdoven. In tussentijd zie ik iig geen argument voor nog veel nieuwe infrastructuur die straks overbodig zal worden, maar wel een argument voor verhoogde "piekuurtarieven" op de treinen alsook voor rekeningrijden, naast het op zich al overtuigende klimaatargument. Laat de baas maar wat extra betalen voor wat uiteindelijk gemakskeuzes zijn.
Iig een paar eye-openers gehad.