Splitters splitten niet

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Yo,

Ik heb pas voor het eerst ADSL op mijn huidige telefoonnummer. Daarbij moest Belgacom nog even wat komen aanpassen omdat er in het appartementsgebouw waar ik woon 'lijnbesparende' maatregelen waren uitgevoerd.

Ik sloot alles aan met een Alcatel Speed Touch en het surfen werkt zonder problemen. Het probleem begon met de geleverde splitters. Beide meegeleverde filters bleken defect (gehavende enveloppe, dank u postbode).

2 nieuwe splitters gekocht, maar ook die filteren het ADSL signaal niet geheel van de telefoonlijn. Dan maar een splitter geleend waarbij ik zeker wist dat die splitter bij de eigenaar correct werkte. Ook deze splitter slaagt er niet in om het modemsignaal volledig van de telefoonlijn te halen waardoor bellen een zeer onaangename bezigheid wordt.

Heeft er iemand ervaring met dit soort problemen (en vooral met de oplossing ervan natuurlijk :!:).

Alvast bedankt voor het lezen...

RvO
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ga iets raars zeggen eh, maar je steekt toch wel je telefoon op de 5-polige pinnen-aansluiting en je modem onderaan in de RJ-11-aansluiting eh?
Modems hebben namelijk tegenwoordig minder last van het telefonie-gedeelte, maar andersom natuurlijk wél.
Splitter is dan ook de verkeerde term: het is een filter. Voor de telefoon-aansluiting filter ie namelijk de frequenties weg die ADSL gebruikt.

In Nederland verkopen ze wél echte splitters waar uit beide aansluitingen een verschillend signaal komt.
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Moest dat het probleem zijn, dan zou ik nu wel met schaamrood op de wangen onder tafel gekropen zijn.

In eerste instantie heb ik even getwijfeld omdat het niet werkte, maar ik ben 100% zeker dat dat goed is.

Het is ook wel moeilijk om het fout te doen natuurlijk. De stekker van de telefoon past enkel in de 5-polige bovenkant en de RJ-45 voor de ADSL past enkel in de opening met het opschrift.... ADSL.

RvO
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Dit Image bestaat al lang op userbase, maar is niet zo snel te vinden.

Heeft al enige keren geholpen. (bij sommigen)

Even korte uitleg, daar waar het overgave punt is van Belgacom (waar lijn in je woonst binnenkomt) sluit je een afgeschermde kabel aan zoals getekend in het schema.
Het Telefoon en ADSL komt zo kort bij je modem te staan, RJ11 stekker breng je naar de MODEM.

(in mijn geval is die kabel van aan het overgavepunt tot aan mijn PC ca. 13 meter)

<center>============================================</center>
Hoeveel tf toestellen heb je staan? Normaal moet je op elk tf toestel één splitter plaatsen.
Behalve als je het bovenstaande schema gebruikt hebt.

Je kan ook hier eens zien in PDF format.
Klik daar bovenaan op loupe (inzoomen) en dan met je muis op dat deel welke je wilt vergroten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Alles is aangesloten zoals op dat schema, op de plaats waar het signaal mijn woning binnenkomt plaats ik de splitter reeds.

Let wel, zonder splitter is het ADSL signaal geweldig luid, met splitter is het nog steeds hoorbaar maar slechts een fractie van daarvoor.

Zoals gezegd, ik woon in een appartement, de telefoonbekabeling die er ligt van aan de verdeelkast in de kelder tot aan mijn appartement lag er al voor ik er ging wonen en ik kan die ook niet even éénvoudig vervangen of controleren. Het zou me echter sterk verbazen als de oorzaak daar te zoeken zou zijn. Het lijkt erop dat het signaal te krachtig is of dat er (lek)frequenties op de lijn zitten die niet door de filter tegengehouden worden.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Heb je al eens een andere rj11 kabel gebruikt tussen de splitter en je modem?

Meerdere splitters zijn al getest, daar er ene was die je leende, welke op een andere locatie wel werkte. Ik tip dus op de rj11 kabel welke niet conform is ofwel defect.
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dit heb ik zelf ook eens voor gehad, toen was er een oxidatie op een v/d 2 draden, zodat het signaal op de ene draad hoger was dan op de andere.

Probeer eens de modem met splitter aan te sluiten waar de lijn binnenkomt, als het dan weg is kan je in je huis de plaatsen waar de draden aan elkaar gemaakt zijn eens nazien.
Als het daar ook slecht is zit er allicht buiten (verdeelkast) een oxidatie.
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Ik heb vandaag een nieuwe rj11 kabel gekocht en zal eens zien of dat de zaak verbeterd. Eveneens nieuw is een "Belgacom TV" Wireless ADSL Router die ik eventueel beneden zou kunnen aansluiten (aan de eerste telefoonstekker in de woning). Als daarmee het probleem opgelost zou zijn ben ik al lang tevreden.

Als er in de verdeelkast op straat oxidatie zit is dat dus een Belgacomzaak?
Heb je de Belgacomman toen enkel daar laten naar kijken?

Ik heb namelijk weinig zin om alweer een dagje te zitten wachten op een technieker van Belgacom.
Eddy
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 nov 2004, 19:48

Wat je best doet is en vaste splitter plaatsen waar de lijn binnenkomt en met een aparte kabel dan naar je pc, je kan dan wel niet telefoneren op die kabel aangezien hij al gesplitst is vooraan
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

Ik heb nu sinds enkele dagen zo´n Wireless ADSL Router van Philips (Belgacom TV) en nu lukt het plotseling wel met de bestaande splitters.

Blijkbaar is er een verschil tussen het signaal (of de sterkte ervan) van een Alcatel Speedtouch en de Philips modem :???:

Some weird sh!t going on here
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Met het toestel van Philips lukt het nu plotseling wel, kan men veronderstellen dat die Alcatel welke je voordien in gebruik had, defect was.
Ofwel niet goed geconfigureerd was?
Afbeelding
Gebruikersavatar
RvO
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2005, 09:05
Locatie: Leuven

De Alcatel modem werkt reeds enkele jaren perfect, maar hing tot hiertoe op een lijn waarop nooit getelefoneerd werd. Overigens is de voeding anderhalf jaar geleden opgesmoord en sindsdien hangt er een generieke voeding (met draaiknopje om de spanning te regelen) aan. Misschien dat die voeding net iets teveel geeft of zo. :?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”