Impact lease fiets op loon?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik zou een leasefiets via mijn werk willen nemen.
Nu heb ik een offerte gekregen van KBC(inbegrepen jaarlijks onderhoud(vervangen van remblokken, tandwielen en ketting enz)
Dit komt op een bruto leasebedrag van €240/maand.
Nu stel ik de vraag op mijn werk wat me dit netto maandelijks gaat kosten en ik krijg te horen dat je daar 50% mag aftrekken dus €120 netto.
Komt er vandaag een collega me zeggen wanneer jij aan pensioensparen doet, een lening hebt en dan nog andere zaken dan gaat er maar 33% van dat brutobedrag af met resultaat €161/maand.
Wat is nu de juiste versie ?
Nu heb ik een offerte gekregen van KBC(inbegrepen jaarlijks onderhoud(vervangen van remblokken, tandwielen en ketting enz)
Dit komt op een bruto leasebedrag van €240/maand.
Nu stel ik de vraag op mijn werk wat me dit netto maandelijks gaat kosten en ik krijg te horen dat je daar 50% mag aftrekken dus €120 netto.
Komt er vandaag een collega me zeggen wanneer jij aan pensioensparen doet, een lening hebt en dan nog andere zaken dan gaat er maar 33% van dat brutobedrag af met resultaat €161/maand.
Wat is nu de juiste versie ?
-
- Member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 8 keer
Ga je de fiets prive leasen of wordt het door je werkgever georganiseerd?
Als het door je werkgever georganiseerd wordt dan least die de fiets voor u op bv drie jaar.
Maandelijks of jaarlijks betaal je dan een gedeelte aan je werkgever.
Op het einde moet je nog 10 % betalen en is de fiets van jouw.
Je moet niets aan de belastingen door geven.
Je baas kan een deel inbrengen en moet daar geen belastingen op betalen.
Jij kan er ook een deel insteken waar geen belastingen op verschuldigd zijn.
Zo kom je aan een korting van ong. 50%.
Je brutoloon wordt zo wel iets lager.
Als je niet over de maximum grens zit die gehanteerd wordt om je pensioen te bepalen ga je later iets minder pensioen krijgen.
Maar dat gaat over een paar euro's
Zit je wel over het maximum, dan ga je er niets van merken bij je pensioen.
Mvg
Als het door je werkgever georganiseerd wordt dan least die de fiets voor u op bv drie jaar.
Maandelijks of jaarlijks betaal je dan een gedeelte aan je werkgever.
Op het einde moet je nog 10 % betalen en is de fiets van jouw.
Je moet niets aan de belastingen door geven.
Je baas kan een deel inbrengen en moet daar geen belastingen op betalen.
Jij kan er ook een deel insteken waar geen belastingen op verschuldigd zijn.
Zo kom je aan een korting van ong. 50%.
Je brutoloon wordt zo wel iets lager.
Als je niet over de maximum grens zit die gehanteerd wordt om je pensioen te bepalen ga je later iets minder pensioen krijgen.
Maar dat gaat over een paar euro's
Zit je wel over het maximum, dan ga je er niets van merken bij je pensioen.
Mvg
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
zelfs al is het 'maar' €161/maand dan mag dat toch wel een meer dan behoorlijke fiets zijn!
Mijn fiets heeft 20.000BEF gekost en brengt me nog dagelijks naar mijn werk.
Mijn fiets heeft 20.000BEF gekost en brengt me nog dagelijks naar mijn werk.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Het wordt door de werkgever georganiseerd.
Ik heb zelf ook geen lening meer en geef enkel pensioensparen in en een tak21 en wat dividenden.
Dus volgens jouw zou ik er komen met die 50% ?
Het gaat hier over een deftige speed pedelec van €6000 en 50km per dag fietsen en dan nog een hele dag rondlopen op mijn werk is net iets teveel.
Ik heb zelf ook geen lening meer en geef enkel pensioensparen in en een tak21 en wat dividenden.
Dus volgens jouw zou ik er komen met die 50% ?
Het gaat hier over een deftige speed pedelec van €6000 en 50km per dag fietsen en dan nog een hele dag rondlopen op mijn werk is net iets teveel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
240 EUR / maand lease voor een fiets van 6000 EUR?
Op 4 jaar / 48 maanden zijn dat twee fietsen. Welke factor maakt dat zo duur? De onderhoudskost van zo'n fiets valt nog mee dus misschien een diefstalverzekering?
Op 4 jaar / 48 maanden zijn dat twee fietsen. Welke factor maakt dat zo duur? De onderhoudskost van zo'n fiets valt nog mee dus misschien een diefstalverzekering?
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Vaak zit er een bedrag aan onderhoud en accessoires bij.
Ook niet vergeten dat zo'n speed pedelec ook wel wat meer onderhoud en kosten vergt.
Ook nog kijken of al dan niet de fiets kopen op het einde van de lease interessant kan zijn.
Is dat allemaal nodig moet iedereen voor zich uitmaken natuurlijk.
Eigenlijk is het niet meer dan een platte optimalisatie "ik wil geen cent extra aan vadertje staat geven", of het echt winstgevend is... weet ik niet want de maatschappij moet er ook nog wat aan verdienen uiteraard, dat heb je nooit als je zelf een fiets koopt.
In combinatie met kilometervergoeding en meer fietsen is dat vast weer een andere zaak.
Ook niet vergeten dat zo'n speed pedelec ook wel wat meer onderhoud en kosten vergt.
Ook nog kijken of al dan niet de fiets kopen op het einde van de lease interessant kan zijn.
Is dat allemaal nodig moet iedereen voor zich uitmaken natuurlijk.
Eigenlijk is het niet meer dan een platte optimalisatie "ik wil geen cent extra aan vadertje staat geven", of het echt winstgevend is... weet ik niet want de maatschappij moet er ook nog wat aan verdienen uiteraard, dat heb je nooit als je zelf een fiets koopt.
In combinatie met kilometervergoeding en meer fietsen is dat vast weer een andere zaak.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
De reden dat ik het doe is dat de afstand te groot is om met een gewone fiets te doen en ik toch wil bewegen.
Dis €240 is bruto en wordt ook deels door de werkgever betaald zodat er een €120 overblijft netto indien 50% en €160 indien 33%.
Er zit ook een onderhoudscontract in €35/maand, diefstalverzekering en depannage.
Indien 50% €120X12x3 = €4340 + overname van €1300 = €5740.
Indien 33% € €160x12x3 = €5760 + overname van €1300 = €7060, maar dat zou €1000 meer zijn dan de fiets zelf.
Van deze bedragen gaat natuurlijk de km vergoeding vanaf = €20/dag x240 dagen = €4800
Dis €240 is bruto en wordt ook deels door de werkgever betaald zodat er een €120 overblijft netto indien 50% en €160 indien 33%.
Er zit ook een onderhoudscontract in €35/maand, diefstalverzekering en depannage.
Indien 50% €120X12x3 = €4340 + overname van €1300 = €5740.
Indien 33% € €160x12x3 = €5760 + overname van €1300 = €7060, maar dat zou €1000 meer zijn dan de fiets zelf.
Van deze bedragen gaat natuurlijk de km vergoeding vanaf = €20/dag x240 dagen = €4800
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Het hangt er uiteindelijk een beetje vanaf hoe uw werkgever dat gaat aanrekenen aan jou. Is dat een VAA, dan ja dan zal je ±de helft netto betalen. Hoeveel dit exact is hangt af van uw persoonlijke situatie. Wat je collega wilt zeggen is dat het bedrag dan voor 50% of 33% belast zal worden. Maw je ontvangt dan 120 of 80 euro (en dus niet 161 euro) minder nettoloon.
Je kan niet afgaan op "pensioensparen en een hypotheek" om je belastingsvoet te berekenen. Bedrijfsvoorheffing zal hier geen rekening met houden. Pas bij je aangifte worden deze verrekend. Hoeveel je op je loonbrief betaalt is gebaseerd op uw bruto inkomen + VAA en dan in functie van aantal kinderen (handicap ja/nee) en ja of nee gehuwd.
Het kan ook op andere manieren. Wederom, zonder dat je weet hoe je werkgever dit gaat willen verrekenen kan er geen antwoord gegeven worden op de vraag "hoeveel kost dit mij".
En ja, best wel prijzig. Dat moet dan gewoon een looptijd van 24 maanden zijn? Maar goed, met zoveel fietsvergoeding maakt het niet uit natuurlijk. Ik zou toch ook eens de berekening maken om er gewoon zelf eentje te kopen, desnoods leen je er voor. En dan heb je op het einde van de rit een asset waar je dan eventueel nog iets voor terug kan krijgen bij verkoop als je een nieuwe zou kopen of je kan er met blijven rijden en de hoge fietsvergoeding cashen.
Wel een kleine opmerking: fiets je nu al naar je werk? Want onderschat dat niet die afstand, zelfs met een speed pedelec..
Je kan niet afgaan op "pensioensparen en een hypotheek" om je belastingsvoet te berekenen. Bedrijfsvoorheffing zal hier geen rekening met houden. Pas bij je aangifte worden deze verrekend. Hoeveel je op je loonbrief betaalt is gebaseerd op uw bruto inkomen + VAA en dan in functie van aantal kinderen (handicap ja/nee) en ja of nee gehuwd.
Het kan ook op andere manieren. Wederom, zonder dat je weet hoe je werkgever dit gaat willen verrekenen kan er geen antwoord gegeven worden op de vraag "hoeveel kost dit mij".
En ja, best wel prijzig. Dat moet dan gewoon een looptijd van 24 maanden zijn? Maar goed, met zoveel fietsvergoeding maakt het niet uit natuurlijk. Ik zou toch ook eens de berekening maken om er gewoon zelf eentje te kopen, desnoods leen je er voor. En dan heb je op het einde van de rit een asset waar je dan eventueel nog iets voor terug kan krijgen bij verkoop als je een nieuwe zou kopen of je kan er met blijven rijden en de hoge fietsvergoeding cashen.
Wel een kleine opmerking: fiets je nu al naar je werk? Want onderschat dat niet die afstand, zelfs met een speed pedelec..
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik dacht dat mijn werkgever niet tussen kwam.
Contract loopt dus over 3 jaar.
Ik heb momenteel al een leasefiets en die is volgende maand afgeschreven.
Waarde tweedehands is tussen €2000 en €2500. Ik kan deze overkopen voor €840.
Deze kwam op een leasevergoeding van €150/maand en van mijn loon gaat er maandelijks bruto €90 vanaf.
Contract loopt dus over 3 jaar.
Ik heb momenteel al een leasefiets en die is volgende maand afgeschreven.
Waarde tweedehands is tussen €2000 en €2500. Ik kan deze overkopen voor €840.
Deze kwam op een leasevergoeding van €150/maand en van mijn loon gaat er maandelijks bruto €90 vanaf.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hou er ook rekening mee dat er in principe een minimum aantal keer gebruik moet gemaakt worden voor woon-werk verkeer. (Bij ons 20%)
Als je werkgever doet wat van hem gevraagd wordt en dit opvolgt kan je wel eens voor verassingen komen te staan want 3 jaar is niet niks.
Ze zeggen dat bij ons dat het je duurste fiets ooit gekocht is als je die te weinig gebruikt.
Allemaal in geval van controle natuurlijk... Maar hé als vadertje staat geld zoekt onder de vorm van voordeel alle aard als je die niet voor woon-werk gebruikt... Just saying.
Als je werkgever doet wat van hem gevraagd wordt en dit opvolgt kan je wel eens voor verassingen komen te staan want 3 jaar is niet niks.
Ze zeggen dat bij ons dat het je duurste fiets ooit gekocht is als je die te weinig gebruikt.
Allemaal in geval van controle natuurlijk... Maar hé als vadertje staat geld zoekt onder de vorm van voordeel alle aard als je die niet voor woon-werk gebruikt... Just saying.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
ik geloof toch m'n ogen niet als ik dit lees. The world has gone mad.
Ik heb hier een tweedehands degelijke Koga staan (prachtig kader en afgemonteerd met deore LX). Een fiets die ik 10 jaar geleden voor 250 euro heb gekocht in Gent. Gaat al 10 jaar mee, en zal nog eens 10 jaar meegaan. Een cassette en ketting vervangen doe je zelf in een wip.
Ik weet wel, da's geen elektrische... maar dat is dan 2% van de kost van een dergelijke leasebike, voor wat mij betreft 80% van de functionaliteit. En als ik de groepen bekijk die ze op zo'n leasebike monteren, en de afwerking van de kader. En de duurzaamheid op lange termijn. Dan vrees ik dat ze in een lagere klasse zullen spelen.
Ik heb hier een tweedehands degelijke Koga staan (prachtig kader en afgemonteerd met deore LX). Een fiets die ik 10 jaar geleden voor 250 euro heb gekocht in Gent. Gaat al 10 jaar mee, en zal nog eens 10 jaar meegaan. Een cassette en ketting vervangen doe je zelf in een wip.
Ik weet wel, da's geen elektrische... maar dat is dan 2% van de kost van een dergelijke leasebike, voor wat mij betreft 80% van de functionaliteit. En als ik de groepen bekijk die ze op zo'n leasebike monteren, en de afwerking van de kader. En de duurzaamheid op lange termijn. Dan vrees ik dat ze in een lagere klasse zullen spelen.
Laatst gewijzigd door jutuiz 09 jun 2021, 11:02, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Idem hier, €1800 2de handse elektrische Koga.
Ondertussen 4 jaar geleden gekocht en wat klein onderhoud aan laten doen op al die tijd.
Geen interesse in een lease fiets hier .
Ondertussen 4 jaar geleden gekocht en wat klein onderhoud aan laten doen op al die tijd.
Geen interesse in een lease fiets hier .
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
da's elke maand verse lucht in de banden denk ik… of helium ofzo…
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
... maar dan is die fiets ook al 3 jaar oud en wellicht die nieuwprijs niet meer waard.
Of de waarde van de fiets 25% gezakt is na drie jaar... geen idee.
Of de waarde van de fiets 25% gezakt is na drie jaar... geen idee.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik koop de fiets zelf en rij er 3 jaar mee.Sinna schreef:... maar dan is die fiets ook al 3 jaar oud en wellicht die nieuwprijs niet meer waard.
Of de waarde van de fiets 25% gezakt is na drie jaar... geen idee.
Ik lease de fiets en doe de overname na 3 jaar.
Wat is het goedkoopste?
Op het einde van de rit, zeg je in alle twee de gevallen ik wil hem niet, dan kan je die verkopen aan dezelfde prijs, en dan nog heb je minder verlies gemaakt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik ga dat artikel van "de tijd" nog eens aandachtig lezen.
Die €35 is niet enkel onderhoud maar ook VAB, diefstalverzekering.
Je moet het totale plaatje bekijken natuurlijk.
Mijn huidige is nu 3 jaar en heeft €4000 gekost.
Wegens omstandigheden heb ik er maar twee jaar mee naar het werk gereden.
Bruto lease was €90, dus stel €50/maand netto van loon.
€50*12*3= €1800 + overnameprijs nu is €840, totaal betaald €2640
Totaal 120 dagen mee gaan werken = 120*€20/dag = €2400
De fiets heeft me dus in principe €240 gekost nu.
Tweedehands is de waarde tussen de €2000 en €2500.
Neem €2000-€240 = €1760 winst over 3 jaar.
Maar het gaat hier niet over het geld maar om dagelijks te bewegen. 50km/dag met een gewone fiets is niet haalbaar daar ik in twee ploegen werk en daar ook nog fysieke arbeid moet verrichten.
Die €35 is niet enkel onderhoud maar ook VAB, diefstalverzekering.
Je moet het totale plaatje bekijken natuurlijk.
Mijn huidige is nu 3 jaar en heeft €4000 gekost.
Wegens omstandigheden heb ik er maar twee jaar mee naar het werk gereden.
Bruto lease was €90, dus stel €50/maand netto van loon.
€50*12*3= €1800 + overnameprijs nu is €840, totaal betaald €2640
Totaal 120 dagen mee gaan werken = 120*€20/dag = €2400
De fiets heeft me dus in principe €240 gekost nu.
Tweedehands is de waarde tussen de €2000 en €2500.
Neem €2000-€240 = €1760 winst over 3 jaar.
Maar het gaat hier niet over het geld maar om dagelijks te bewegen. 50km/dag met een gewone fiets is niet haalbaar daar ik in twee ploegen werk en daar ook nog fysieke arbeid moet verrichten.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Vraag is of 50 km per dag zelfs met pedelec haalbaar is. Hoe snel ga je daar gemiddeld mee rijden? 25?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Heb het intussen 2 jaar gedaan en is zalig om te doen.Goztow schreef:Vraag is of 50 km per dag zelfs met pedelec haalbaar is. Hoe snel ga je daar gemiddeld mee rijden? 25?
Gemiddelde zit tussen de 35 en 42 km/u. Veel lange rechte stukken en goede fietspaden.
Collega van mij doet enkel 47 km/dag. Werkt dan wel in een dagregime en zit heel de dag aan een bureau.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Ook niet met de mijne, 25km enkelGoztow schreef:Niet te vergelijken met mijn ervaring in het stad dan. Enjoy !
1u, gemiddelde is 25km/u dus, waarvan bewogen tijd zo'n 45 minuten, veel stilstaan en traag rijden met kruisen van Antwerpen en Schelde.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Nu zeg je het...jutuiz schreef:ik geloof toch m'n ogen niet als ik dit lees. The world has gone mad.
Ik heb hier een tweedehands degelijke Koga staan (prachtig kader en afgemonteerd met deore LX). Een fiets die ik 10 jaar geleden voor 250 euro heb gekocht in Gent. Gaat al 10 jaar mee, en zal nog eens 10 jaar meegaan. Een cassette en ketting vervangen doe je zelf in een wip.
Ik weet wel, da's geen elektrische... maar dat is dan 2% van de kost van een dergelijke leasebike, voor wat mij betreft 80% van de functionaliteit. En als ik de groepen bekijk die ze op zo'n leasebike monteren, en de afwerking van de kader. En de duurzaamheid op lange termijn. Dan vrees ik dat ze in een lagere klasse zullen spelen.
Ik reed hiervoor ook met een gemiddelde tweedehands stadsfiets voor 20 jaar.
Onlangs terug een tweedehands Koga gekocht waar ik hopelijk terug even lang mee kan doen.
Wat een wereld van verschil, een fiets waar je als je conditie niet bedroevend slecht is toch zonder grote moeite toch ook gemiddelde snelheid tussen 25 en 32 kan rijden over mooie afstanden.
Ik denk dat je eerst eens een goede fiets gehad moet hebben alvorens je de keuze maakt elektrisch omdat je anders denkt dat je beoogde doel anders niet bereikbaar is.
Persoonlijk overtreft een goede fiets m'n verwachten en is het idee elektrisch fietsen verdwenen zolang m'n gezondheid het toelaat.
Voor één ding mis ik die oude fiets wel... Zorgeloos in het fietsenrek gooien ook al was de fiets niet op slot.
Met zo'n dik en zwaar slot zeulen is toch ook geen gemak.
Wie zet er nu een Koga op een openbare parking
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 8 keer
Speed pedelec is niet gemaakt om mee in de stad te rijden, levensgevaarlijk.
Ik heb het zelfs met een koersfiets geprobeerd en daar dan zwetend aankomen, douchen, 8u rondlopen om tenslotte om 22u terug 25 km naar huis te fietsen en weer bezweet aan te komen en terug te douchen en dan om 23u30 in de sofa te ploffen.
Idem 's morgens, moet ik met een gewone fiets om 4u30 vertrekken en dan wordt het wel heel vroeg. Nu vertrek ik om 04u50 en kom onbezweet op mijn werk aan.
Als ik met die koersfiets naar huis reed haalde ik ook gemiddeld 30km/u maar dan moest ik serieus doorfietsen.
Ik heb het zelfs met een koersfiets geprobeerd en daar dan zwetend aankomen, douchen, 8u rondlopen om tenslotte om 22u terug 25 km naar huis te fietsen en weer bezweet aan te komen en terug te douchen en dan om 23u30 in de sofa te ploffen.
Idem 's morgens, moet ik met een gewone fiets om 4u30 vertrekken en dan wordt het wel heel vroeg. Nu vertrek ik om 04u50 en kom onbezweet op mijn werk aan.
Als ik met die koersfiets naar huis reed haalde ik ook gemiddeld 30km/u maar dan moest ik serieus doorfietsen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik haal toch geen 25-32 km per uur met een gewone fiets. Ik heb een stevens jazz lite.
Ik haal meestal rond de 19-20 wat denk ik ook nog best snel is maar heb wel niet de dagelijkse gewoonte om te rijden.
Ik haal meestal rond de 19-20 wat denk ik ook nog best snel is maar heb wel niet de dagelijkse gewoonte om te rijden.
-
- Starter Plus
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik lease ook een fiets, door de werkgever georganiseerd (met een minimaal aantal dagen woonwerk).
Bruto gaat er +/- 180 euro vanaf, netto vertaald zich dat naar +/- 85 euro.
De fiets kostte 7500 euro (Speed Pedelec) en ik heb een onderhoudspakket van 300 euro.
Speed Pedelec niet gemaakt om in een stad te rijden? Onzin lijkt me, alles hangt af van de persoon die op het zadel zit. In het stad en op drukke stukken fiets ik op het gemak of vertraag ik omdat het inderdaad gevaarlijk is. Enkel waar het mogelijk is, rij ik 45.
Bruto gaat er +/- 180 euro vanaf, netto vertaald zich dat naar +/- 85 euro.
De fiets kostte 7500 euro (Speed Pedelec) en ik heb een onderhoudspakket van 300 euro.
Speed Pedelec niet gemaakt om in een stad te rijden? Onzin lijkt me, alles hangt af van de persoon die op het zadel zit. In het stad en op drukke stukken fiets ik op het gemak of vertraag ik omdat het inderdaad gevaarlijk is. Enkel waar het mogelijk is, rij ik 45.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
De staat probeert fietsen te promoten maar dan vind ik het eigenaardig dat een firmawagen maar iets meer kost dan een leasefiets aan de werknemer.
Laat on zeggen dat een firmawagen van 50'000€ euro met tankkaart op vijf jaar afgeschreven zo'n 200€ brutto/maand kost aan de werknemer, ofte een netto kost van ongeveer 100€/maand.
Dan vind ik het eigenaardig dat een leasefiets van 5'000€ bijna evenveel kost aan de werknemer?
Laat on zeggen dat een firmawagen van 50'000€ euro met tankkaart op vijf jaar afgeschreven zo'n 200€ brutto/maand kost aan de werknemer, ofte een netto kost van ongeveer 100€/maand.
Dan vind ik het eigenaardig dat een leasefiets van 5'000€ bijna evenveel kost aan de werknemer?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Werkgever heeft geen kost voor de fiets bij ons, die wordt volledig gedragen door de werknemer.johan.devos schreef: Laat ons zeggen dat een firmawagen van 50'000€ euro met tankkaart op vijf jaar afgeschreven zo'n 200€ brutto/maand kost aan de werknemer, ofte een netto kost van ongeveer 100€/maand.
Dan vind ik het eigenaardig dat een leasefiets van 5'000€ bijna evenveel kost aan de werknemer?
Bij de wagen is er enkel het VAA dat de werkgever betaald. Een wagen leasen zoals de fiets zou me een 250-300euro/maand kosten netto.
Niet logisch als je inderdaad wil dat werknemers meer de fiets nemen, logisch als je de financiering bekijkt
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik merk nu inderdaad op dat het blijkbaar van je brutoloon af gaat ipv via een VAA. Dat heeft dan zelfs nog een impact op je pensioen? Ik ging er vanuit dat de werkgever de fiets betaalt/deels betaalt.
Dit lijkt mij geen goede deal, de werkgever bespaart dus geld door lagere loonkost en jij betaalt er zelf dubbel en dik voor. In dat geval zou ik echt zelf die fiets financieren en hem betalen met je fietsvergoeding.
Dit lijkt mij geen goede deal, de werkgever bespaart dus geld door lagere loonkost en jij betaalt er zelf dubbel en dik voor. In dat geval zou ik echt zelf die fiets financieren en hem betalen met je fietsvergoeding.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Invloed op het pensioen hangt af van je loon, bij mij in ieder geval niet. Geen besparing werkgever bij ons(toch niet rechtstreeks op loonkost) : de bijdragen die geleverd moeten worden op dat stukje loon gaan ook naar het leaseplan voor fiets. Opslag en index, berekening vakantiegeld gebeuren nog steeds op het 'echte' loon.powaq schreef:Ik merk nu inderdaad op dat het blijkbaar van je brutoloon af gaat ipv via een VAA. Dat heeft dan zelfs nog een impact op je pensioen? Ik ging er vanuit dat de werkgever de fiets betaalt/deels betaalt.
Het is gewoon een potje dat je kan vullen en gebruiken voor diverse zaken, ik draag 100€ af bruto, zo'n 40€ netto, baas legt dan wat, zo'n 130€ in het plan?
-
- Member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 8 keer
De werkgever moet je minder bruto betalen.Werkgever heeft geen kost voor de fiets bij ons, die wordt volledig gedragen door de werknemer.
Daardoor moet de werkgever minder afdragen aan RSZ en belastingen.
Idem voor de werknemer.
(Daardoor dat de fiets ongeveer ong de helft kost)
Het deel dat de werkgever niet moet betalen steekt hij normaal ( toch bij ons) in net leasplan. Dit is zo ook overeengekomen met de regering dat dit mag.
Of je later minder pensioen krijgt hangt af of je boven de maximum limiet zit of niet, die wordt aangehouden om je pensioen te berekenen. Ik dacht dat het voor 2020 rond de 60.000 euro bruto zat per jaar..
Mvg
-
- Elite Poster
- Berichten: 1024
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
- Locatie: Kapellen
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Dat is toch wat ik zei, het kost de werkgever niets, de werkgever betaalt je bruto minder uit, maar die de mindering gaat dan naar de leasemaatschappij, alsook de rsz/sociale bijdrage op die mindering. Voor werkgever is het dus een nuloperatie qua loon, misschien dat die ergens nog een verhoogde aftrek mag toepassen, dat kan.edwin.d schreef: De werkgever moet je minder bruto betalen.
....
(Daardoor dat de fiets ongeveer ong de helft kost)
Het deel dat de werkgever niet moet betalen steekt hij normaal ( toch bij ons) in net leaseplan....
Mvg
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Met Bruto geld een fiets leasen is toch interessant. Welke fiets je wil leasen aan welk budget kies je natuurlijk zelf. Als je bijv. naar
Stromer of Riese und Muller kijkt, die hebben geen goedkope speed-pedelecs. Prijs van speed-pedelecs is ook fors gestegen door de gestegen vraag.
Het blijft natuurlijk iedere maand een serieus bedrag voor een speed-pedelec, maar als je anders niet meer toekomt aan sporten, vind ik het persoonlijk wel waard. Zeker als je nog km-vergoeding krijgt.
Stromer of Riese und Muller kijkt, die hebben geen goedkope speed-pedelecs. Prijs van speed-pedelecs is ook fors gestegen door de gestegen vraag.
Het blijft natuurlijk iedere maand een serieus bedrag voor een speed-pedelec, maar als je anders niet meer toekomt aan sporten, vind ik het persoonlijk wel waard. Zeker als je nog km-vergoeding krijgt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Berichten: 2386
- Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Ik ga zo dadelijk mijn eerste leasefiets halen. Wordt geregeld via de eindejaarspremie.In plaats van 1400 netto heb ik nu een fiets van 4800 EUR, 6000 EUR inclusief onderhoud en verzekering etc. Ik was sowieso aan een nieuwe fiets toe.
Wel geen speedelec, dat is niet toegestaan. Eens corona achter de rug is, ga ik sneller per fiets zijn dan met de auto
Wel geen speedelec, dat is niet toegestaan. Eens corona achter de rug is, ga ik sneller per fiets zijn dan met de auto
-
- Plus Member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
- Twitter: ON8SD
- Locatie: JO11ib
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 21 keer
- Contacteer:
Veiligheid, BASF heeft onlangs een onderzoek gedaan en bij 100 fietsdagen per jaar over 30km heb je elke 3 jaar ongeveer een ongeval met de speedpedelec... En de gevolgen zijn duidelijk in hun statistieken veel erger dan bij de slowbikes.
Edit:
Foto van die ene conclusie staat op mijn andere gsm. Onderzoek stond in het laatste Prebes-boekje.
Edit:
Foto van die ene conclusie staat op mijn andere gsm. Onderzoek stond in het laatste Prebes-boekje.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is enkel in het kader van een leasefiets.DarkV schreef:ik vind het straf dat je werkgever al gaat beslissen welke fiets je mag kopen.
Zo gek lijkt me dat niet, bij lease-auto's is dat toch ook zo? Wij mogen bv geen coupés of terreinwagens bestellen en lange tijd ook geen SUV's. Net zoals we geen benzine mochten kiezen. En we binnenkort geen ICE meer mogen kiezen, enkel PHEV en EV.