Single Vs dual channel

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hoi,

Ik wil even een beetje gerust zijn. Ik ben een casual gamer.

Ik heb denk ik bij zelfmontage van mijn systeem iets misdaan cpu of moederbord gerelateerd.
Raml channel A1 en A2 werken vlekkeloos maar B1 en B2 werken niet. Hierdoor mis ik dual channel.
Is het voor iemand die gewoon eens gezellig een game wil spelen eigenlijk erg dat je enkel single channel geheugen hebt?

Bedoel je verlies idd performance maar moet ik hiervoor veel moeite steken in het oplossen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

In de handleiding van het moederbord staat normaal aangegeven welke combinaties van ram slots je eerst moet vullen, en hoe de channels verdeeld zijn over de slots. Dat kan aangegeven zijn als A1+A2 waarbij ieder slot op een ander channel zit, maar meestal is de letter indicatief voor de channels en dan vul je A1+B1 voor dual channel. Dus als je gewoon aannam dat het ofwel A1+A2, of B1+B2 is, dan check je beter de handleiding om zeker te zijn.

Er kunnen ook beperkingen op de ram eigenschappen zitten, bijvoorbeeld qua single/double sided ram. EDIT :: tegenwoordig geeft men dit eerder aan als single/dual rank omdat het niet altijd meer overeenkomt met de zijde van de stick.

Na het veranderen van de ram configuratie doe je best een CMOS/BIOS reset (zie handleiding voor de procedure, sommige mobos hebben een knopke hiervoor).
Laatst gewijzigd door cptKangaroo op 02 jun 2021, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja maar die zaken heb ik gedaan.

Zoals ik al zeg B1 en B2 werken niet. In de zin van dat als ik daarmee 1 van de latjes in B1 of B2 stop dat het systeem niet wil booten(fans draaien maar dat is het ook) als ik terug in A steek boot hij wel.
Op het internet zie ik dat dit vooral kan veroorzaaakt worden door een omgebogen pin van de cpu.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Zit er stof in die DIMM-slots misschien? Probeer die eens uit te blazen met perslucht, eventueel met een elektrische compressor met luchtpistool.

Eventueel met een vrij stijf penseel in de slots wrijven vooraleer je alles uitblaast, als de stofdeeltjes kleven.

En anders: RMA aanvragen voor een volledig functioneel moederbord.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De bedoeling van dit topic was juist om RMA niet als optie te beschouwen :roll:


Ik weet wel dat ik die RMA moet sturen normaal maar is het ook mogelijk van gewoon dual channel te laten vallen en te blijven voortduren op Single channel. Dat is mijn vraag.

Want ik heb echt geen zin in RMA en al zeker geen zin om mijn setup weer te demonteren en monteren :bang:
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Ik zie nergens dat je de juiste combinatie geprobeerd hebt, zoals in jouw boekje zou staan...

Meestal dus A1 + B1 of A2 + B2.

Indien er nog steeds issue zijn, kan het zijn dat jouw geheugen geen standaard V nodig heeft.
Mogelijk moet je opstarten met 1 RAM latje, de BIOS settings correct zetten op juiste snelheid, voltage, RAS, CAS, etc... , saven, afsluiten, latjes op de juiste plaats in moederbord steken en terug opstarten.

Ik ga er ook vanuit dat je 2 exact dezelfde latjes RAM wilt gebruiken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

OpThaCop schreef:Ik zie nergens dat je de juiste combinatie geprobeerd hebt, zoals in jouw boekje zou staan...

Meestal dus A1 + B1 of A2 + B2.

Indien er nog steeds issue zijn, kan het zijn dat jouw geheugen geen standaard V nodig heeft.
Mogelijk moet je opstarten met 1 RAM latje, de BIOS settings correct zetten op juiste snelheid, voltage, RAS, CAS, etc... , saven, afsluiten, latjes op de juiste plaats in moederbord steken en terug opstarten.

Ik ga er ook vanuit dat je 2 exact dezelfde latjes RAM wilt gebruiken.
Sorry voor full quote maar dan kan ik reageren.

Wat ik heb geprobeerd met enkel cmos batterij eruit te halen

Latjes in A1 en A2 2 dezelfde met dezelfde eigenschappen. Mijn geheugenlatjes zijn niet op de support list ter info(merk wel en snelheid ook)

Latje in A1 en A2 werkt probleemloos op het equivalent van xmp van amd.
Latje in A1 en B1 werkt niet
Latje in A2 en B2 werkt niet
Latjes in B1 en B2 werken niet
Latje in B1 werkt niet
Latje in B2 werkt niet.

Jou methode zal ik straks nog eens proberen opstarten met de ideale dual channel combinatie is A2 + B2 dus zal ik starten met A2 en de settings daarvan al goed zetten en daarna proberen of B2 dan ook werkt.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Post het model van het moederbord en de latjes eens als je ze kent. Of met CPU-z (of andere programmakes) kan je een .txt bestandje maken waar alles instaat (die functie zie je op de "About" tab).
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Om uw oorspronkelijke vraag over de performance wil ik graag nog meegeven dat je in games een verlies hebt van tussen de 5% a 10% FPS. Daarbovenop zijn uw 1% en 0,1% lows ook aanzienlijk erger. Dus ja, er is performanceverlies, de vraag is of je dat erg genoeg vind om er een rma van te maken of niet. Verder is de kans ook nog bestaande dat de rma geweigerd gaat worden als er een bent pin is in de socket (of dit terecht is of niet laat ik terzijde).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

@ kiwi dat is juist waarom ik de vraag stel omdat ik het nogal veel moeite vind. Het is idd prestatieverlies. Ik ga zo eens proberen wat OpThaCop geprobeerd heeft.

Daarnaast heb ik wel het bestandje hierbij van men moederbord enzo

https://we.tl/t-nyUiI3EPEr
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Volgens de manual van uw bord is ram in a1 en A2 niet eens geldige combinatie met 2 dimms.

Geldige combo : A1+B1, en anders alle 4.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja das dus het gekke dat a1 + b1 niet lukt ik krijg het niet geboot.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Je Gigabyte B550 GAMING X mobo z'n BIOS is nog de originele F1 versie, met AGESA 1.0.0.1 (Agesa is een update voor de cpu microcode) en sindsdien zijn er al verschillende bios updates bijgekomen, sommigen met vermelding van betere geheugen & systeem stabiliteit. Je kan dus best een BIOS update doen vooraleer een RMA in te zetten.

G-Skill F4-3000C16-8GISB Aegis DDR4-3000MHz CL16-18-18-38 1.35V (1x8GB)
Was dat geheugen gekocht als setje (2 in een doos), of elk apart? De meeste fabrikanten testen de sticks tesamen als ze als setje verkocht worden. Dit trouwens terzijde want ik denk dat het bios flashen naar een nieuwere versie je probleem waarschijnlijk gaat oplossen.

In je handleiding vind je een korte uitleg over hoe je een bios flash uitvoert. Je hebt verschillende methodes maar de veiligste is om dat via de QFlash in je BIOS te doen (de @BIOS methode vanuit Windows zou ik riskant noemen).

De nieuwste bios versie is 13h maar die 'h' staat voor een beta versie, geloof ik, dus ik zou bios F12 flashen. Tijdens het flashen (dat duurt een minuutje of zo) mag de elektriciteit niet uitvallen dus doe dit niet tijdens onweer. Verifieer ook de download door bijvoorbeeld 2 keer hetzelfde te downloaden en via een hash checker te kijken of beide bestanden dezelfde hash geven.

Formatteer een USB stick (met FAT32 als bestandssysteem) en unzip/kopieer de bios update bestanden naar die usb stick. Eventueel kan je nog eens de hash checken van de bestanden op de usb stick om te zien of ze juist gekopieerd werden.

Als je dan heropstart en in je BIOS het QFlash tooltje start, ga je daar de bestanden van de usb stick te zien krijgen, neem ik aan. Er zit een autoexec.bat bestandje in dat update pakket dus ofwel start je dat, ofwel toont hij het bestand met de bios update (B550GX.F12) en selecteer je dat ('t zal wel ergens aangegeven staan). Na de flash herstart de computer, neem ik aan, en dan doe je best eerst een "Load Optimized Defaults" in je BIOS, en na een reboot zet je de BIOS settings dan juist indien nodig.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik mijn cpu van een kleine hoogte heb laten vallen op men tafel. Ik overweeg om een andere cpu te bestelen deze keer alles te doen dat ik niets fout doe of onvoorzichtig en als het dan werkt dan is het dus mijn eigen grote fout geweest.
Gebruikersavatar
OpThaCop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:33
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 13 keer

Dan zou ik nog eens goed controleren naar je pinnetjes op je AMD CPU, zien dat ze zeker allemaal recht staan in dezelfde richting.
Dat zou denk ik de eerste bezorgdheid zijn als je CPU toevallig op de grond of tafel valt... kromme pinnetjes.

Schuin over je CPU kijken en kromme pinnen zie je direct.
Doe dan hetzelfde in de andere richting (90 graden verder draaien).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb ondertussen even een cpu besteld voor de zekerheid dat als de pinnetjes wel gebogen zijn ik het kan proberen met een nieuwe cpu en hopen dat dan het geheugen ook weer werkt.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Je koopt dus liever zomaar een extra CPU ipv eerst je bordje te flashen naar de laatste BIOS... Tja...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

680x0 schreef: ipv eerst je bordje te flashen naar de laatste BIOS... Tja...
Ik heb dat al geflashed naar f12 als je op de lijst kijkt is dat de 12de van de 13 updates in totaal en eerst stond hij op F1. En nee ook met de bios update werkte het niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Update even een nieuwe cpu erin gedaan en het werkte. Ligt dus aan de fout van het vallen, kan bijna niet anders. Ik zie niet echt goed over er bewogen pinnen zijn maar ik yheb nu dual channel geheugen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”