Storing servers Google?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste allen,

Ik heb sedert zaterdag ll. problemen met een tablet van het type Samsung Galaxy TAB S5E. Apps zoals Google Earth, "Yelo TV", "Safespot" reageerden extreem traag. Safespot openen duurde een 5- tal minuten.

Dus ik dacht: gewoon de boel even opnieuw installeren na een reset van de tablet naar fabrieksinstellingen.

Ondertussen heb ik reeds minsten 7 à 8 pogingen ondernomen de zaak te "herinstalleren", hetgeen normaal max. een goed half uur duurt.

Tijdens het setup proces (de reset zelf verloopt vlekkeloos) duurt het heel lang vooraleer het update proces (in de setup fase dus) voorbij is en ik mijn google account gegevens kan invoeren, instellen van mail accounts verloopt ook extreem traag, de weer app vindt mijn locatie niet (vroeger gebeurde dit in enkele seconden) en na installatie opnieuw hetzelfde fenomeen inzake het extreem traag openen van sommige apps. Ook tijdens de installatie lijkt het alsof het extreem lang duurt dus vooraleer de tablet gegevens kan halen van de account server van google, updates ophaalt en installeert etc.

Kan het zijn dat google servers te kampen hebben met problemen of moet ik het probleem gaan zoeken bij de Samsung servers of nog ergens anders? Ik heb gisteren dan maar enkele keren een hard reset gedaan (aan/uit knop + geluid up) maar het resultaat blijft hetzelfde: sommige apps reageren snel na installatie, andere traag. Bv. vooraleer de instellingen van de mails accounts gevonden worden door de tablet, kan dit tot 10 minuten duren voor één account maar eens ze geconfigureerd zijn, start de mail app normaal op.

Ook als gescand op virussen / malware zonder resultaat en hard reset levert dus ook niks op.

Iemand enig idee over de oorzaak?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Server status van Google:
https://www.google.com/appsstatus#hl=nl&v=status
Geen issues bij Google dus.

Draait er een antivirus op jouw tablet?
Of die safespot, kan zijn dat die de boel dicht knijpen omdat al die data eerst 'gefilterd' moet worden ofzo. Heb zelf hier geen ervaring mee.
Enigste dat ik al weet dat antivirus programma's heel het systeem gewoon vertragen.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Na laatste hard reset met daaropvolgende re-install, geen av meer geïnstalleerd.

Het fenomeen manifesteert zich nu ook op de tablet van mijn echtgenote.

Daarstraks nog eens een speedtest gedaan draadloos op de pc: 550 Mbps down en 38.9 up. Dus netwerkprobleem is m.i. ook uitgesloten.

Heb zaterdag wel 2° AP bij geplaatst (nieuw). Zie evenwel niet in dat dit probleem zou kunnen zijn. Ga eens testen voor alle zekerheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

- het ap als router die je netwerk stoort?

- (orange klant) met dns issues ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het 2° nieuwe AP uitgeschakeld en probleem blijft, nu ook op tablet van mijn echtgenote zoals al gezegd.

Ondertussen ook Telenet router eens gereset. Bv. "google earth" bepaalt via wifi normaal direct je positie. Nu op beide tablets zelfde probleem.

Draadloos haal ik nu weer 550 Mbps down en 38.6 up dus ik meen te mogen stellen dat mijn draadloos netwerk OK is en dat het 2° AP niet stoort.

Heb dus de nieuwste router van TN zonder wifi (EMTA denk ik) + 1 netgear AP beneden en 1 netgear AP boven. Ook op de TV op slaapkamer boven van de kinderen kan ik probleemloos streamen. Ook alle andere wifi apparaten werken prima. Idem voor laptops.

Dus ik meen mijn draadloos netwerk te mogen uitsluiten ?

Denk nu aan software-update voor de tablet, zaterdag geïnstalleerd, die niet volledig koosjer is. Vind niet direct een concreet aanknopingspunt ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb beide access points uitgetest met de telenet modem van mijn ouders en daar de tablet opnieuw geïnstalleerd. Alles verliep normaal.

Rest mij dus nog 1 conclusie, nl. een probleem met de TN modem. Vorig jaar heb ik dit ook eens gehad. We konden google sites (zoals bv. gmail) niet bereiken, geen android devices opnieuw installeren, hadden problemen met apps.
Toen zij men bij de klantendienst direct dat het een modem probleem was;

Alles heeft een jaar vlekkeloos gewerkt dus gezien de vlotte herinstallatie bij mijn ouders met de 2 zelfde ap's als bij ons, vermoed ik opnieuw een modem probleem. Heb rees 2x een reset uitgevoerd van de telenet modem zonder resultaat;

Yelo TV en safespot zijn ook niet meer toegankelijk vanaf Android devices ...

Morgen komt een technieker langs.

Vraag blijft natuurlijk hoe het komt dat een modem specifiek struikelt over Android / Google servers ... ?
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

DNS issues misschien?
Je kan altijd eens testen door in jouw toestellen en andere DNS te kiezen, bv die van Cloudflare is 1.1.1.1 & 1.0.0.1, die van Google 8.8.8.8, probeer dit eens. Wie weet gaat het via andere DNS wel.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Thx voor de tip! Heb dit al geprobeerd maar zonder resultaat.

Ik ben dus maar terug gekeerd naar DNS Telenet: 195.130.130.2

Telenet biedt zelfs geen ondersteuning ivm. DNS- gebruik. Met deze DNS 195.130.130.2 heeft het vroeger allemaal wel gewerkt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren TN technieker langs geweest en nieuwe modem en versterker geplaatst. Hij liet me een grafiek zien die ik niet verstond maar het kwam er op neer dat er buiten al een signaalverlies op het netwerk zijn.

Om modem problemen uit te sluiten - de modem was ook niet meer toegankelijk via mijn telenet gisteren - heeft hij deze vervangen.

Android apps op ander tablets en smartphones starten nu normaal op. Alleen niet bij deze met de update.

Zou het kunnen dat de nieuwe Samsung software / update voor de galaxy S53 TAB "buggy" is ???
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Daarstraks de tablet opnieuw geïnstalleerd via verbinding met de telenet 4G- minimodem.

Niet het minste probleem. Alles verliep perfect normaal. Dus een intern probleem? De modem is zoals gemeld, samen met de versterker, vrijdag vernieuwd. De technieker sprak duidelijk over netwerkproblemen en gestoord signaal in de buurt.

Dus rest de vraag: is er een probleem bij TN dat maakt dat via wifi google of samsung servers moeilijk niet tijdig reageren ...

Ik heb vorige zaterdag een 2° Netgear AX AP geïnstalleerd voor betere wifi-ontvangst boven.

Wat me raar lijkt, is dat via pc/laptop alles normaal werkt en dat ik ook draadloos snelheden haal tot 550 up en 39 down.

TV, tel werken ook normaal.

Moest het nieuwe AP voor storing zorgen, zou dat dan ook niet voor laptop / PC zijn en merkbaar bv. via draadloos streamen 4K- content naar TV?

Enkel installatie van een google laptop zorgt voor troubles. Bv. niet vinden van locatie voor weer, niet verbinden met wifi netwerk, etc.

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitvissen of ligt het probleem finaal toch bij TN?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”