Google Foto's toont verschil in opslagruimte?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Hallo,

Google verandert zijn policy vanaf vandaag voor zijn produkt 'Google Foto's'. Foto's die vanaf vandaag worden toegevoegd tellen mee in uw gratis 15 GB-account (foto's van voor die datum blijven onaangeroerd).
Omdat ik bijna aan de limiet zit van 15 GB was ik van plan om alle foto's op Google Foto te downloaden en de foto's in de cloud te verwijderen.

Het vreemde is dat ik bij mijn Google account zie dat Google Foto's 5,4 GB (zo'n 35% van mijn gratis account dus) in beslag neemt en dat een download van alle foto's/filmpjes van Google Foto (via Google Takeout) 46 GB groot is.

Ik vraag me nu af als het om dezelfde bestanden (foto's) gaat (waarbij die 5,4 GB dan logischerwijze meer gecomprimeerd zou zijn dan die 46 GB). Maw vanwaar dit grote verschil in bestandsgrootte?

Gr. Peter.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wat zegt deze?
https://photos.google.com/quotamanagement

Bij mij: "Meer dan 4 jaar aan opslagruimte over"
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

ddd schreef:Wat zegt deze?
https://photos.google.com/quotamanagement

Bij mij: "Meer dan 4 jaar aan opslagruimte over"
Deze zegt hetzelfde als in mijn 1e post: 5,4 GB in gebruik voor Google Foto's.
En 660 MB over (niet veel meer dus).

Als ik dan ga naar https://takeout.google.com/ dan kan ik alles van Google exporteren naar een bestand. Ik deselecteer alle Google produkten en klik enkel Google Foto's aan. Een tijdje later krijg ik een mail van Google dat ik het bestand kan downloaden. Grootte: 46 GB.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

En wat zit er in je takeout bestand? Lijkt me toch eenvoudig dit te kunnen mappen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

devilkin schreef:En wat zit er in je takeout bestand? Lijkt me toch eenvoudig dit te kunnen mappen?
In mijn takeout-bestand zitten zo'n 30-tal mappen met daarin foto's en filmpjes. Goed voor 48 GB dus.

Maar vreemd dat in je gratis Google account van 15 GB ook 'Google Foto's' getoont worden want in mijn geval (en denk ook in vele andere hun geval) passen die foto's nooit in dat gratis account. Nuja, tot voor vandaag kon dit onbeperkt (denk ik toch). Vanaf vandaag gaan nieuwe geplaatste foto's op Google Foto's plaatsruimte van uw 15 GB-account in beslag nemen.

Blijft dus de vraag: wat bevat mijn Google account van 15 GB aan foto's niet wat mijn download van 48 GB wel bevat?

Update: denk het gevonden te hebben.

Google account van 15 GB bevat: mail, google drive en google foto
De gebruikte foto's hier zijn volgens mij enkel de persoonlijk gemaakte mappen (bv map 'verjaardagsfeestje xxx')

Google Foto's bevat ALLE foto's. Dus de persoonlijk gemaakte mappen en de foto's die je smartphone gewoon upload. Deze laatste worden dan in een mappen gestoken door Google Foto's met namen als 'Photos from 2014', 'Photos from 2015', enz...
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ja, alle foto's welke je totop heden liet uploaden aan 'goede kwaliteit' (dus niet hoogste) waren gratis, dus die tellen niet in je 15gb.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Peter3
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2007, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

devilkin schreef:Ja, alle foto's welke je totop heden liet uploaden aan 'goede kwaliteit' (dus niet hoogste) waren gratis, dus die tellen niet in je 15gb.
En vanaf vandaag dus wel. Deze optie zal ik op disable zetten.
De foto's die in m'n 15 GB-account zitten waren foto's die ik zelf in een zelfbenoemde map gestoken had (maar die dus ook in de Google Foto's van 48 GB zitten).
Best verwarrend want ze gebruiken 2x Google Foto's :?

Soit, misterie ontrafeld!
Tnx!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”