Dit is geen fotografie-forum, maar ik waag toch m'n kans
Zijn hier foto-amateurs of -professionals die weten hoe je dit soort extreem warme foto's kan krijgen?
>> https://imperish-photography.be/portfolio/
Deze fotografe heeft duidelijk een favoriete stijl met extreem warme tinten, groen en zeker blauw komt vrijwel niet meer voor. Ik snap dat ze de foto's sowieso al bij zonsondergang maakt, maar behalve de foto lijkt me d'er ook flink wat nabewerking op losgelaten te zijn.
Ik gebruik Adobe Photoshop Lightroom Classic, maar wat ik daar ook probeer, ik krijg geen foto's zo "oranje" als die foto's.
Daarnaast maakt ze nogal wat foto's als silhouet tegen de ondergaande zon, maar toch is nog volledig detail op de voorgrond zichtbaar. Is dat omdat ze reflectors gebruikt of hoe vermijd je dat je onderwerp volledig donker wordt?
Fotografie: Warme foto's
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Een verzadigde sepia kopie in het origineel blenden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Is inderdaad veel te doen met gesplitste tinten, HSL en split toning eventueel maar ik zie er toch ook veel foto's tussen waarbij een overlay gebruikt is. Je kan zelfs paketten van dergelijke overlays kopen waarbij je dan de zon kan plaatsen waar je wil.
Ook Luminar staat veel van die truken toe met vervanging van de hemel en toevoeging van zonnestralen en andere onzin. Dit wordt heel veel gebruikt bij stockfoto's.
Persoonlijk is het minder mijn ding omdat het niet meer in de buurt komt van het originele beeld. De mensen die er op staan zijn hopelijk wel nog echt als kan je ook hun ogen, haar of buikomtrek aanpassen zonder enig probleem.
Ook Luminar staat veel van die truken toe met vervanging van de hemel en toevoeging van zonnestralen en andere onzin. Dit wordt heel veel gebruikt bij stockfoto's.
Persoonlijk is het minder mijn ding omdat het niet meer in de buurt komt van het originele beeld. De mensen die er op staan zijn hopelijk wel nog echt als kan je ook hun ogen, haar of buikomtrek aanpassen zonder enig probleem.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Met rawtherapee gaat dat ook lukken. Alle clues staan hier ...
https://imperish-photography.be/familie-corigliano/
- kijk naar de manipulaties van pasteltinten
- kijk naar de kleurtemperatuur en balans
- kijk naar selectieve desaturatie
- kijk naar de tone map
- kijk naar de kleuren van het gras
- kijk naar contrast reducties en dempen van hoge lichten, en donkerder maken van schaduwen
en let op het stukje BOLD in de tekst ....
en let dat ze graag in volle zon trekt, maar het niet lijkt alsof .....
Mocht ik haar RAW bestanden krijgen, dan kan ik dat ook.
https://imperish-photography.be/familie-corigliano/
- kijk naar de manipulaties van pasteltinten
- kijk naar de kleurtemperatuur en balans
- kijk naar selectieve desaturatie
- kijk naar de tone map
- kijk naar de kleuren van het gras
- kijk naar contrast reducties en dempen van hoge lichten, en donkerder maken van schaduwen
en let op het stukje BOLD in de tekst ....
en let dat ze graag in volle zon trekt, maar het niet lijkt alsof .....
Mocht ik haar RAW bestanden krijgen, dan kan ik dat ook.
-
- Elite Poster
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
- Locatie: Diksmuide
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
In Lightroom de schuiver Hooglichten dicht doen, schaduwen open, verzadiging +12, temperatuur wat hoger, en je komt al heel ver. Natuurlijk kunnen er ook wat filters overheen, of kan je met Split Tones spelen... Kinderspel.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Vond nog een Payroom tutorial
het is toch overduidelijk dat deze fotografe dol is op golden hour, en die look probeert te krijgen ....
het is toch overduidelijk dat deze fotografe dol is op golden hour, en die look probeert te krijgen ....
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Niet dat ik het helemaal gerepliceerd krijg daarmee, maar al niet slecht denk ik: Op basis van een foto van enkele maanden geleden die ik nog had, in RAW.konda schreef:Google naar split tone lightroom voor de kleuren
Ha, had ik dat maar eerst bekeken . Maar idd allemaal golden hour-stijl. Ik snap voor bepaalde foto's zoiets mooi kan zijn, maar om zo'n heel album te zien... Dan mis ik toch precies toch wel kleur.ub4b schreef:
het is toch overduidelijk dat deze fotografe dol is op golden hour, en die look probeert te krijgen ....
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik heb zelf een vaste filter die ik eens ontworpen heb op basis van foto's van een havendag in Gent.meon schreef: Ha, had ik dat maar eerst bekeken . Maar idd allemaal golden hour-stijl. Ik snap voor bepaalde foto's zoiets mooi kan zijn, maar om zo'n heel album te zien... Dan mis ik toch precies toch wel kleur.
Die foto's werden gevraagd door het havenbedrijf dan nog, of ze die in hun boekske mochten zetten ....
Ondertussen is die filter mijn stock huisstijl filter geworden - die tweak ik dan nog een beetje foto per foto. Echter deze stijl is dan weer onverenigbaar met product fotografie, waar meer neutrale kleuren belangrijk zijn.
Dus ik begrijp wel dat een fotograaf op een bepaald moment zich vasthoudt aan een stijl, maar bij de site in de 1e post is het wel saai na een tijd.
Nu mag je raden welke van deze Electrabel foto's mijn stijl is ....
https://www.google.com/maps/place/Elect ... 1!1BCgIgAQ
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Uiteraard hoort nabewerking er ook altijd bij maar kan je al niet een eind op weg geraken door de witbalans te wijzigen tijdens het nemen van een foto? Of een fysiek filter op de lens?
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ik neem m'n foto's in RAW, maakt witbalans op dat moment dan nog veel uit? Ik heb enkel standaard transparante UV-filters en een circulaire polarisatiefilter, geen ND.
Bovenstaande foto-voorbeeld van me is nooit genomen om dit effect te bereiken, het was enkel 't meest bruikbare dat ik recent genomen heb .
Bovenstaande foto-voorbeeld van me is nooit genomen om dit effect te bereiken, het was enkel 't meest bruikbare dat ik recent genomen heb .
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Dat maakt geen hol uit dan, tenzij je minder tijd wil steken in nabewerking...
Probeer de foto die je neemt altijd zo dicht mogelijk tegen het uiteindelijk beoogde resultaat te krijgen.
Compositie etc wordt al heel snel verwaarloosd omdat je toch kan nabewerken.. Maar het is leuker meer na te denken over je foto tijdens het nemen, dan zal je ook ondervinden dat je creatievere zaken zal ontdekken.
Probeer de foto die je neemt altijd zo dicht mogelijk tegen het uiteindelijk beoogde resultaat te krijgen.
Compositie etc wordt al heel snel verwaarloosd omdat je toch kan nabewerken.. Maar het is leuker meer na te denken over je foto tijdens het nemen, dan zal je ook ondervinden dat je creatievere zaken zal ontdekken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Volledig juist Dafke, compositie is veel belangrijker dan de kleur/sfeer. De kleur kan je nog fel aanpassen en je kan van een foto in de ochtend zelfs een zonsondergang foto maken met nabewerking. Wat je niet kan is van een foute compositie nog een goede maken. Zorg bvb dat je zo weinig mogelijk moet croppen om dingen gewoon al recht te krijgen, elke camera heeft een waterpas tegenwoordig.
Kijk voor je op de knop drukt niet enkel naar het onderwerp maar VOORAL naar de rand van het beeld. Een tak die in de weg hangt een opvallend verkeersbord, iemand die net in beeld stapt, dat soort zaken. Ja, je kan dat allemaal opkuisen met PS maar dat gaat u veel tijd kosten. Dat rondkijken is in een seconde klaar.
Het grappigste is als je mensen moet vragen wat er eigenlijk op staat en dat gaat dan niet om kunstige of abstracte foto's
Kijk voor je op de knop drukt niet enkel naar het onderwerp maar VOORAL naar de rand van het beeld. Een tak die in de weg hangt een opvallend verkeersbord, iemand die net in beeld stapt, dat soort zaken. Ja, je kan dat allemaal opkuisen met PS maar dat gaat u veel tijd kosten. Dat rondkijken is in een seconde klaar.
Het grappigste is als je mensen moet vragen wat er eigenlijk op staat en dat gaat dan niet om kunstige of abstracte foto's
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Elke goedgeaarde fotograaf trekt in RAW en dan ja, kan je de witbalans veranderen. Maar het is zoals Dafke zegt, de foto nemen zoals je eigenlijk het resultaat wil hebben is net die kunst in de fotografie. Nabewerking zou een afwerking moeten zijn, maar door de digitale fotografie is het nemen van de foto an sich precies minder en minder belangrijk aan het worden.meon schreef:Ik neem m'n foto's in RAW, maakt witbalans op dat moment dan nog veel uit?
Noem me ouderwets, maar ik kom uit de periode dat je moest wachten op de ontwikkeling om je foto te kennen. Die charme is er toch wel uit gegaan. Nabewerking was ook wel mogelijk maar niet zo evident als een muisklik.
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Ik merk in de warme reeksen altijd dezelfde soort filters op en nagenoeg geen andere bijzonderheden. De kans is dus groot dat ze gewoon een filter gebruikt in lightroom en deze over al haar foto’s rolt. In de foto’s met de zon op de achtergrond merk je ook op dat de camera door deze omstandigheden zijn focus mist en sommige wat blurry overkomen. Het zijn gewoon reeksen in opdracht waar de klant blij mee zal zijn, maar het zijn niet echt hoogvliegertjes waar ik fan van kan zijn. Als je een goede camera hebt met een hoog dynamisch bereik, dan is detail vastleggen in de voorgrond met de zon op de achtergrond geen enkel probleem zonder reflectoren.meon schreef:. Ik snap dat ze de foto's sowieso al bij zonsondergang maakt, maar behalve de foto lijkt me d'er ook flink wat nabewerking op losgelaten te zijn.
Ik gebruik Adobe Photoshop Lightroom Classic, maar wat ik daar ook probeer, ik krijg geen foto's zo "oranje" als die foto's.
Daarnaast maakt ze nogal wat foto's als silhouet tegen de ondergaande zon, maar toch is nog volledig detail op de voorgrond zichtbaar. Is dat omdat ze reflectors gebruikt of hoe vermijd je dat je onderwerp volledig donker wordt?