https://www.standaard.be/cnt/dmf20191212_04764648
Door enkele fiscale wijzigingen zal de vergroening van het bedrijfswagenpark volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe impuls krijgen.
Vanaf 1 januari zal de CO2-uitstoot nog meer dan voorheen een rol spelen in de fiscale behandeling van bedrijfswagens.
‘De trend naar bedrijfswagens met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot is al een tijdje bezig, maar wordt volgend jaar nog versterkt door de nieuwe regels. Je ziet dat de switch bezig is’, bevestigt algemeen directeur Frank Van Gool van Renta, de federatie van leasebedrijven.
Vanaf 1 januari zal de aftrekbaarheid van de kosten van bedrijfswagens voor de werkgevers op een andere manier berekend worden. Nu gebeurt dat met behulp van een tabel, waarbij de aftrekbaarheid varieert tussen 50 en 120 procent, in functie van uitstoot en brandstoftype. Vanaf 1 januari wordt er een rekenformule toegepast waarbij de aftrekbaarheid toeneemt naarmate de CO2-uitstoot lager is. ‘De link met de uitstoot van broeikasgassen wordt versterkt’, zegt Veerle Michiels van het juridisch kenniscentrum bij SD Worx.
Het is de eerste keer dat ik er iets over lees?Ook nieuw is dat de aftrekbaarheid van de brandstofkosten, die nu 75 procent bedraagt, gelijkgeschakeld wordt met het percentage dat voor de autokosten geldt.
Uit het artikel haal ik ook dat de VAA niet wijzigt, maar enkel de fiscale aftrek?
De VAA wordt zelfs voordeliger, want de referentiewaarde stijgt:
2018: 86gr
2019: 88gr (https://www.fleet.be/goed-nieuws-uw-vaa ... t-in-2019/)
2020: 91gr (cijfers voor diesel, https://www.standaard.be/cnt/dmf20191211_04762374)
Fiscale aftrek
2019: https://www.kmocockpit.be/nl-be/publica ... 18-en-2019
-> discrete stappen en geen continue schaal
2020: https://www.fleet.be/bedrijfswagen-de-f ... 10-vragen/
Dus bedrijven zullen een sterke incentive krijgen om in te zetten op hybride: een lagere uitstoot en dus een hogere fiscale aftrek.Voor een Audi A1 op diesel met een uitstoot van 103 g/km zakt het aftrekbaarheidspercentage van 90 naar 69 procent