Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Klopt, het regent de laatste tijd vrij veel maar toch zijn er altijd momenten geweest om te lopen zonder regen en van een drup ben ik ook nog niet gesmolten. Een beetje nevel is zelfs aangenaam als je goed warmgelopen bent. In de sporthal regent het ook zelden.
De vraag is niet of je gezond wil zijn, dat wil iedereen, de vraag is wat je ervoor wil doen.
De vraag is niet of je gezond wil zijn, dat wil iedereen, de vraag is wat je ervoor wil doen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Zouden deze discussie niet beter afgesplitst worden? Heeft maar weinig meer met Corona te maken...
Of zoals Alex Agnew het zei:
"Er gaan officieel meer mensen dood van obesitas-gerelateerde zaken dan er mensen sterven van de honger, maar waar blijft hun benefiet?"
Of zoals Alex Agnew het zei:
"Er gaan officieel meer mensen dood van obesitas-gerelateerde zaken dan er mensen sterven van de honger, maar waar blijft hun benefiet?"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Tidbits persconferentie: trendcijfers worden verstoord door de afname van het aantal testen omwille van het verlengde weekend.
Nog steeds blijven we dus volledig afhankelijk van scholen en in mindere mate werkplaatsen om de bevolking te testen, en zelfs als die twee volledig open zijn testen we nog altijd te weinig. Dat is zorgwekkend met de nakende zomervakantie, want te weinig testen kan tot een uitgestelde detectie van nieuwe haarden leiden, en dat in een periode waarin heel veel mensen op reis zullen gaan. De oplossing is uiteraard niet om scholen/werkplaatsen open te houden, wel om het "institutioneel" testen af te gaan bouwen en de testcapaciteit voor het brede publiek ter beschikking te stellen, en dat even gemakkelijk, gratis, en toegankelijk te maken, zoals in landen als Nederland gebeurt met teststraten. Ook Devroey heeft hier onlangs voor gepleit. Hij gaat specifiek in op het feit dat er vandaag gewoon onvoldoende "algemene" capaciteit is om de massa reizigers straks op te kunnen vangen, waardoor velen aan de test zullen verzaken.
Nu goed, de regering is ervan overtuigd dat dat allemaal niet nodig is want de vaccins zullen ons 100% redden tegen alle varianten van vandaag en morgen. Men vreest volgens mij ook een beetje dat zo'n algemene testcapaciteit meer positieve gevallen gaat opleveren dan men wil zien bij gebrek aan "screenings". We gaan dus bijna zeker een "donkere" periode tegemoet qua inzicht in de verspreiding van het virus. "Goed nieuws:" de besmettingscijfers zullen dan ook zeker 2 maanden laag blijven.
Nog steeds blijven we dus volledig afhankelijk van scholen en in mindere mate werkplaatsen om de bevolking te testen, en zelfs als die twee volledig open zijn testen we nog altijd te weinig. Dat is zorgwekkend met de nakende zomervakantie, want te weinig testen kan tot een uitgestelde detectie van nieuwe haarden leiden, en dat in een periode waarin heel veel mensen op reis zullen gaan. De oplossing is uiteraard niet om scholen/werkplaatsen open te houden, wel om het "institutioneel" testen af te gaan bouwen en de testcapaciteit voor het brede publiek ter beschikking te stellen, en dat even gemakkelijk, gratis, en toegankelijk te maken, zoals in landen als Nederland gebeurt met teststraten. Ook Devroey heeft hier onlangs voor gepleit. Hij gaat specifiek in op het feit dat er vandaag gewoon onvoldoende "algemene" capaciteit is om de massa reizigers straks op te kunnen vangen, waardoor velen aan de test zullen verzaken.
Nu goed, de regering is ervan overtuigd dat dat allemaal niet nodig is want de vaccins zullen ons 100% redden tegen alle varianten van vandaag en morgen. Men vreest volgens mij ook een beetje dat zo'n algemene testcapaciteit meer positieve gevallen gaat opleveren dan men wil zien bij gebrek aan "screenings". We gaan dus bijna zeker een "donkere" periode tegemoet qua inzicht in de verspreiding van het virus. "Goed nieuws:" de besmettingscijfers zullen dan ook zeker 2 maanden laag blijven.
-
- Elite Poster
Daarom is hij dan ook een komiek en geen wetenschapperwoutervh schreef:Of zoals Alex Agnew het zei:
Obesitas is vaak het gevolg van fout gedrag, wie wil sterven door honger. Aan het ene kan je zelf wat doen, aan het andere niet.
Ik wil het probleem van obesitas hierbij niet minimaliseren maar de vergelijking loopt wel erg mank.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Tenzij het aantal ziekenhuis opnames weer omhoog gaat natuurlijk, dan kunnen ze meer doen alsof.CCatalyst schreef:We gaan dus bijna zeker een "donkere" periode tegemoet qua inzicht in de verspreiding van het virus. "Goed nieuws:" de besmettingscijfers zullen dan ook zeker 2 maanden laag blijven.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik denk dat de omschakeling van ziekenfondsen naar gezondheidsfondsen waar de focus op preventie zal liggen veel gaat helpen maar dat is nog in transitie.
Idd Zoals Sasuke zei 70 cent per kg frieten is goedkoper omdat je bij verse aardappelen nog de aardappels tenminste moet schillen en bereiden. En als ik 1 iets heb geleerd is dat als je gemak wilt je niet die laatste stap gaat doen.
Ik eet veel meer sinds het thuiswerk maar sinds december vorig jaar ben ik erop gaan letten want ik woog 114 kg toen. Wetende dat ik eigenlijk max 93 mag wegen. Ondertussen weeg ik 103,3 kg dus er is bijna 11 kg terug weg. Het gaat traag maar het lukt wel om niet in een jojo effect te komen. Dit is denk ik vermoedelijk omdat ik let op volgende zaken:
- Veel groenten
- Kijken of ik sauzen of dressings met yoghurt of op groentebasis kan maken
- Brood beperken en in de ochtend een gezonde variant van havermout
- Kcal inname beperken door snacks en tussendoortjes zoveel mogelijk te vervangen door groenten of fruit.
Idd Zoals Sasuke zei 70 cent per kg frieten is goedkoper omdat je bij verse aardappelen nog de aardappels tenminste moet schillen en bereiden. En als ik 1 iets heb geleerd is dat als je gemak wilt je niet die laatste stap gaat doen.
Ik eet veel meer sinds het thuiswerk maar sinds december vorig jaar ben ik erop gaan letten want ik woog 114 kg toen. Wetende dat ik eigenlijk max 93 mag wegen. Ondertussen weeg ik 103,3 kg dus er is bijna 11 kg terug weg. Het gaat traag maar het lukt wel om niet in een jojo effect te komen. Dit is denk ik vermoedelijk omdat ik let op volgende zaken:
- Veel groenten
- Kijken of ik sauzen of dressings met yoghurt of op groentebasis kan maken
- Brood beperken en in de ochtend een gezonde variant van havermout
- Kcal inname beperken door snacks en tussendoortjes zoveel mogelijk te vervangen door groenten of fruit.
-
- Elite Poster
De omslag naar gezondheidsfonds en preventie is nodig en goed maar zal niets veranderen als mensen zelf niet willen veranderen. Je kan het paard naar het water brengen...
Proficiat met uw inspanningen maar ik denk dat je nog beter resultaat haalt als je ook de hoeveelheid beweging opvoert. Zo zal je meer kilo's verliezen waardoor een zonde minder snel tot gewichtstoename zal leiden. Je houdt het ook langer vol als je eens mag zondigen.
Thuiswerken is voor sommigen inderdaad een dikmaker omdat men te lang blijft zitten en teveel snoept. Je kan echter een dagelijkse wandeling inbouwen of een looproutine. Ik ga bvb tijdens de middag naar de winkel om wat te eten te halen. Andere dagen loop ik wat tijdens de middagpauze. Zo ben je ook veel frisser in de namiddag na een verkwikkende douche na een inspanning. Ik zet ook een timer om na 1,5u telkens op te staan. Ik ga dan naar beneden om wat te drinken te halen. Deze gewoonte had ik op het werk ook al, met de trap naar de refter ipv de lift, even snel en veel gezonder.
Proficiat met uw inspanningen maar ik denk dat je nog beter resultaat haalt als je ook de hoeveelheid beweging opvoert. Zo zal je meer kilo's verliezen waardoor een zonde minder snel tot gewichtstoename zal leiden. Je houdt het ook langer vol als je eens mag zondigen.
Thuiswerken is voor sommigen inderdaad een dikmaker omdat men te lang blijft zitten en teveel snoept. Je kan echter een dagelijkse wandeling inbouwen of een looproutine. Ik ga bvb tijdens de middag naar de winkel om wat te eten te halen. Andere dagen loop ik wat tijdens de middagpauze. Zo ben je ook veel frisser in de namiddag na een verkwikkende douche na een inspanning. Ik zet ook een timer om na 1,5u telkens op te staan. Ik ga dan naar beneden om wat te drinken te halen. Deze gewoonte had ik op het werk ook al, met de trap naar de refter ipv de lift, even snel en veel gezonder.
-
- Elite Poster
Het probleem die ik heb en zeker nu in corona tijd is dat het snel tegensteekt. Ik ben al een heel slechte om in iets te volharden en bewegen is daar een deel van. Het helpt mij maar het kan evengoed enorme frustraties opwekken zeker als ik fiets. Ik kan soms 3 uur fietsen op een dag en geen probleem hebben zowel fysiek als mentaal en ik kan een andere dag een half uur fietsen en ben het al zat. Terwijl ik eten wel volhou want als ik het niet in huis haal dan eet ik het ook niet opDizzy schreef:
-
- Elite Poster
Misschien kan het helpen om een app te gebruiken of andere hulpmiddelen? Het lopen doe ik nu met de klassieke Start to run maar als ik Evi beu ben kan ik een ander nemen zonder enig sociaal gevolg
Je hebt ook apps als Strava en bewegingstrackers die een soort competitie of doelstellingen/uitdagingen bieden.
Soit, alles is goed om u in beweging te houden. Zelf gebruik ik nu oortjes want bij mij werkt muziek enorm motiverend. De power uit een nummer als the joker and the thief is gewoon schrikbarend
Ik wandelde vroeger al veel en daar heb ik geen problemen mee maar neem bvb een fototoestel of GSM mee en leg uzelf een opdracht op om te fotograferen, zo ben je en bezig en in beweging. Ga ook eens op plaatsen waar je nog nooit geweest ben, zelfs vlak in de buurt heb ik zo plaatsen ontdekt waar ik het bestaan niet van af wist.
De beste motivatie blijft echter het resultaat. Als je na een inspanning moe maar voldaan bent, in iets gelukt wat je vroeger niet kon, uw lichaam dat snel verandert, uw gemoed dat profiteert van een gezonder lichaam,...
Je hebt ook apps als Strava en bewegingstrackers die een soort competitie of doelstellingen/uitdagingen bieden.
Soit, alles is goed om u in beweging te houden. Zelf gebruik ik nu oortjes want bij mij werkt muziek enorm motiverend. De power uit een nummer als the joker and the thief is gewoon schrikbarend
Ik wandelde vroeger al veel en daar heb ik geen problemen mee maar neem bvb een fototoestel of GSM mee en leg uzelf een opdracht op om te fotograferen, zo ben je en bezig en in beweging. Ga ook eens op plaatsen waar je nog nooit geweest ben, zelfs vlak in de buurt heb ik zo plaatsen ontdekt waar ik het bestaan niet van af wist.
De beste motivatie blijft echter het resultaat. Als je na een inspanning moe maar voldaan bent, in iets gelukt wat je vroeger niet kon, uw lichaam dat snel verandert, uw gemoed dat profiteert van een gezonder lichaam,...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Wat ik bedoel is dat jullie met stereotype beelden in jullie hoofd zitten.iceke schreef:Nog eens, het gaat iet over u, het gaat niet over mij, het gaat over de cijfers & hoe je die op een positieve manier kan beïnvloeden.
Waarom draaien we de wereld nu om voor 25.000 covid doden als er elk jaar 30.000 vallen aan hart en vaatziekten ?
Niet iedereen met overgewicht is obees (BMI > 30).
Niet iedereen met overgewicht eet heelder dagen bewerkt voedsel of kookt nooit iets zelf.
Jullie slagen er niet in verder te denken dan de simplistische clichés.
En als ik dan mezelf als concreet voorbeeld geef is het van "het gaat niet over u", maar cijfers gaan uiteindelijk wel over mensen, anders zijn het maar getalletjes in Excel of op uw rekenmachientje.
En waarom draaien we heel de wereld om?
Merk op dat we ondanks al die maatregelen nog met zoveel doden zitten.
Vraag is wat er zou gebeurd zijn als we die maatregelen niet genomen hadden.
Je hebt dus ook al wat overgewicht, niet zo verschillend van mij dus, met dat verschil dat je minder gezond eet.Sasuke schreef:Bij ons hebben we trouwens amper tijd om deftig te koken.
...
Waar we het ongezondste eten zijn vooral de snacks tussendoor en de 'boterhammen'. Ontbijt hebben we vervangen door JimmyJoy shakes.
Ik heb niet het idee dat wij enorm slecht eten, desondanks ben ik het afgelopen jaar wel bijgekomen wegens veel minder te bewegen door het thuiswerken én de enorme drukke periodes.
Obesitas (wat ik gelukkig nog niet heb) is vooral een combinatie van voeding en te weinig beweging, je kan perfect 'redelijk' gezond eten en toch nog 'obese' zijn door je levensstijl of persoonlijke levenssfeer.
Maar wat die beweging betreft : je moet maar eens kijken hoe lang je moet sporten om wat in zo'n snack zit weer af te werken.
Geloof mij vrij, als je wilt gewicht verliezen, is het veel efficiënter om eerst aan de input te werken, dan te proberen meer calorieën te verbranden.
50 kilo?Devilkin schreef:Op 3j tijd 50kg kwijtgespeeld door meer te bewegen en vooral anders te eten - kleinere hoeveelheden, maar ik ga me nu en dan geen chocolade/chips/frieten ontzeggen hoor
Meen je dat?
Dat is gigantisch, dan moet je toch wel heel veel gewogen hebben.
Ik ben het ermee eens, maar ik denk niet dat de reden is dat mensen verdikken, integendeel.iceke schreef:Waarom moet een pot mayonaise goedkoper zijn dan het equivalent in eieren en olie ? (Omdat die fabrikanten er een heleboel rommel indraaien om goedkoper te zijn).
Mijn zelfgemaakte tartaarsaus is superlekker, en die start ik vanaf nul qua ingrediënten, maar...
Het probleem hier is dan eerder dat je er direct nogal veel hebt, en anders dan die potjes kant-en-klare tartaarsaus die je koopt waar bewaarmiddelen inzitten, kun je die dus geen maanden in de koelkast bewaren.
Dus maak ik die voorlopig niet meer, want je kunt die niet eventjes in heel kleine hoeveelheden maken.
En hoe je het ook draait of keert, naast de suiker (die er bij mijn zelfgemaakte niet inzit), zul je vooral dik worden van de olie.
En het is niet omdat je je aardappelen zelf schilt en er frietjes van maakt, dat er daardoor plots minder calorieën inzitten.
Mensen denken dus dat ze alleen dik worden van de troep die erbij gevoegd wordt, maar dat is een misvatting.
Of dacht je dat zelfgemaakte lasagne bolognese (maakte ik ook regelmatig) caloriearm is?
Als het fout gedrag dan is het toch raar dat zo'n hoge percentages mensen fout gedrag vertonen.Dizzy schreef:Obesitas is vaak het gevolg van fout gedrag, wie wil sterven door honger. Aan het ene kan je zelf wat doen, aan het andere niet.
Ik wil het probleem van obesitas hierbij niet minimaliseren maar de vergelijking loopt wel erg mank.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Misschien dat we de obesitas discussie kunnen afsplitsen want die is heel interessant. Alleen moet daar een mod over gaan?
Ik lees hier dus in verband met obesitas dat dat voor een stuk een keuze is? Als het zo simpel zou zijn dan kunnen die miljoenen mensen nu de keuze maken om niet obees te worden? Niet dus. Het is terecht een chronische ziekte.
Het is een aandoening, zoals anorexia, eetverslaving of alcoholisme. Maar het kan ook een klinische oorzaak hebben, meestal vanuit de schildklier dan.
Ik lees hier dus in verband met obesitas dat dat voor een stuk een keuze is? Als het zo simpel zou zijn dan kunnen die miljoenen mensen nu de keuze maken om niet obees te worden? Niet dus. Het is terecht een chronische ziekte.
Het is een aandoening, zoals anorexia, eetverslaving of alcoholisme. Maar het kan ook een klinische oorzaak hebben, meestal vanuit de schildklier dan.
-
- Elite Poster
Voor mij mag dat gerust opgesplitst worden, en ik zie ook niet waarom daar altijd een admin voor nodig moet zijn.petrol242 schreef:Misschien dat we de obesitas discussie kunnen afsplitsen want die is heel interessant. Alleen moet daar een mod over gaan?
Wat ik zo triest vind is dat mensen dat een keuze noemen, of het stereotiepe beeld hanteren van de dikzak die zich alleen maar volpropt met fast-food en cola met liters zuipt, het beeld dat we kennen van de Amerikaanse simplistische komedies dus.
En als je er even over nadenkt waarom dat is, wordt het duidelijk.
Mensen maken zichzelf graag wijs dat het die ander zijn schuld is, dat die geen karakter heeft.
Waarom?
Omdat ze zich dan veilig voelen, want zij hebben natuurlijk wel karakter, het zijn die anderen die het daaraan ontbreekt.
En dan hoeven ze er ook niet bij stil te staan wat er in hun eigen bord ligt.
En als ze kunnen geloven dat je van zelfgemaakt gezond eten zoveel kunt eten als je maar wilt, zonder dik te worden, dan voelen ze zich goed.
Net zolang tot de broeksriem wat begint te spannen, of iemand erop wijst dat je waarschijnlijk wat kilootjes bijgekomen bent.
En dan zijn de excuses daar rap : "ja, maar Corona, ja maar geen tijd om zelf te koken, ..."
Neen, het is die ander die moet diëten, en zo lang we maar blijven geloven dat het gebrek aan karakter is, staan wij daar boven.
...
-
- Elite Poster
Weet je ik ben nooit een grote snoeper geweest en kan je hierin volgen. Mijn ondertussen overleden stiefvader zei tegen mij je eet niet ongezond maar je eet in volumes. En dat klopt ook ik eet in grote volumes. En kan ik daar iets aan doen, nee. Enigste wat ik kan proberen doen is wat ik eet zoveel mogelijk caloriearm te eten. Ik heb licht overgewicht maar toch is het elke dag keuzes maken wat je eet en vooral hoeveel.boulder schreef: En als ze kunnen geloven dat je van zelfgemaakt gezond eten zoveel kunt eten als je maar wilt, zonder dik te worden, dan voelen ze zich goed.
Net zolang tot de broeksriem wat begint te spannen, of iemand erop wijst dat je waarschijnlijk wat kilootjes bijgekomen bent.
En dan zijn de excuses daar rap : "ja, maar Corona, ja maar geen tijd om zelf te koken, ..."
Neen, het is die ander die moet diëten, en zo lang we maar blijven geloven dat het gebrek aan karakter is, staan wij daar boven.
...
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
120kg naar 70kg. Dus ja, eigenlijk gewoon veel te dik - uitloper van medisch probleem als kind, en ik was het zat. Contact opgenomen met een dietiste, die heeft een aantal tips gegeven, en daarmee aan de slag gegaan, met blijvend resultaat. Zonder medische ingreep, puur op karakter.boulder schreef:50 kilo?Devilkin schreef:Op 3j tijd 50kg kwijtgespeeld door meer te bewegen en vooral anders te eten - kleinere hoeveelheden, maar ik ga me nu en dan geen chocolade/chips/frieten ontzeggen hoor
Meen je dat?
Dat is gigantisch, dan moet je toch wel heel veel gewogen hebben.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- petrol242
- Elite Poster
Afsplitsen met behoud van de posts kunnen we niet zelf?boulder schreef:Voor mij mag dat gerust opgesplitst worden, en ik zie ook niet waarom daar altijd een admin voor nodig moet zijn.
@devilkin : indrukwekkend makker.
-
- Elite Poster
Heel sterk!devilkin schreef:120kg naar 70kg. Dus ja, eigenlijk gewoon veel te dik - uitloper van medisch probleem als kind, en ik was het zat. Contact opgenomen met een dietiste, die heeft een aantal tips gegeven, en daarmee aan de slag gegaan, met blijvend resultaat. Zonder medische ingreep, puur op karakter.
Ik dacht eventjes dat het om een tikfout ging.
Zoveel zou ik niet kunnen vermageren, ik ben dit dieet (zelf samengesteld) gestart met rond de 89-90kg en 1,82m.
Nu sta ik dus op 83-83,5kg.
Nog altijd lichtjes overwicht, dus.
Dat vermageren vind ik nog doenbaar, maar zo sober als ik nu leef, dat houd je geen heel leven vol, zo lang je dus nog aan het streven bent naar je doel, lukt het wel.
Maar wat met daarna?
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
@mods: kunnen we dit topic uitsplitsen?
Nu zoveel jaar later vul ik nog steeds alles in in MFP, misschien niet meer zo consequent gezien er een aantal gewoontes zjin gekomen.
Emo-eten: zorgen dat je iets in huis hebt wat vult maar weinig calorieen bevat... of een (paar) liter water binnenkappen.boonpwnz schreef: Ik vraag me af of je emo eten kunt vermijden? Iemand tips?
Voor mezelf was een grote hulp om consequent alles in MyFitnesspal te zetten. Daar ook een kcal-doel toevoegen, en je eraan te houden. Hoe je het vult maakt weinig uit, maar je max is je max. Dus je leert wel van daar anders mee om te gaan.boulder schreef: Maar wat met daarna?
Nu zoveel jaar later vul ik nog steeds alles in in MFP, misschien niet meer zo consequent gezien er een aantal gewoontes zjin gekomen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
Wel ik heb nu altijd Wortelen en Tomaatjes thuis liggen denk dat dat nog het beste is. Wil ook andere groenten proberen maar de houdbaarheid is moeilijker.devilkin schreef:
Emo-eten: zorgen dat je iets in huis hebt wat vult maar weinig calorieen bevat... of een (paar) liter water binnenkappen.
- petrol242
- Elite Poster
Het zijn de eerste twee wetten in de thermodynamica. Behoud van energie en massa. Wat er in gaat en wat er uit gaat. Als dat in onbalans is komt men bij of valt men af.
Inname - metabolisme - beweging - basaal verbruik = +/- kak + CO2 +/- gewicht ?
En beweging is, laat ons zeggen 10%?
Groenten in den oven met olijfolie. Paprika, courgette, artisjok, en dan die paddenstoelen. Zalig. En nu de asperges. En ik ben (al zeg ik het zelf) meester in de Indonesische keuken. Een mens zou vanzelf meer groenten gaan eten. Maar of het gezond en goedkoop is, dat is nog een ander verhaal.
Maar nu zijn we wel héél off-topic.
Inname - metabolisme - beweging - basaal verbruik = +/- kak + CO2 +/- gewicht ?
En beweging is, laat ons zeggen 10%?
Als snack? Bweek.boonpwnz schreef:Wel ik heb nu altijd Wortelen en Tomaatjes thuis liggen denk dat dat nog het beste is. Wil ook andere groenten proberen maar de houdbaarheid is moeilijker.
Groenten in den oven met olijfolie. Paprika, courgette, artisjok, en dan die paddenstoelen. Zalig. En nu de asperges. En ik ben (al zeg ik het zelf) meester in de Indonesische keuken. Een mens zou vanzelf meer groenten gaan eten. Maar of het gezond en goedkoop is, dat is nog een ander verhaal.
Maar nu zijn we wel héél off-topic.
-
- Elite Poster
Zolang je niet teveel olijfolie gebruikt, zal dat niet slecht zijn.petrol242 schreef:Groenten in den oven met olijfolie.
Het is immers heel moeilijk om niet automatisch te compenseren.
Bijv. je eet een boterham minder, maar je doet er wat meer smeersel op, en je legt er wat extra beleg op.
Het is kwestie van het juiste evenwicht te vinden, persoonlijk tel ik geen calorieën, ik probeer ook het oude regime zoveel mogelijk te bewaren, omdat ik denk dat het makkelijker is een bestaand eetpatroon wat magerder te maken, door wat aan de hoeveelheden te doen, dan plots alles om te gooien.
Vooral omdat wat ik eet niet ongezond is.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
In het Forum "Maatschappelijke discussies" is er afgesproken dat wij als moderatoren niet tussenkomen (tenzij ernstige overtreding van Forumregels).
Maar vinden jullie nu ook niet dat we hier erg off-topic aan het gaan zijn?
Maar voor ons geen probleem als jullie hier nu een kookrubriek of een "gezonde voeding" rubriek willen van maken, maar hebben we het hier nog over Corona?
Maar voor ons geen probleem als jullie hier nu een kookrubriek of een "gezonde voeding" rubriek willen van maken, maar hebben we het hier nog over Corona?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Ik probeer ook men oude regime wat te behouden en niet te panikeren als ik een week weer wat meer weeg.boulder schreef:ik probeer ook het oude regime zoveel mogelijk te bewaren, omdat ik denk dat het makkelijker is een bestaand eetpatroon wat magerder te maken, door wat aan de hoeveelheden te doen, dan plots alles om te gooien.
Vooral omdat wat ik eet niet ongezond is.
Wat ik nu doe is een recept opzoeken op het internet en even evalueren van wat kan ik anders doen.
Kan ik kaas vervangen door een magere oplossing? Kan ik room vervangen of vermengen met gewoon melk. Kan ik het vlees beperken en de groenten verhogen? Bedoel uiteindelijk met goede kruiden kan je veel doen.
Die tip van petrol is nog zo slecht niet. Bv gegrilde courgette schijven of aubergine in de oven kan best lekker zijn. Moet ik zeker eens proberen. Ik heb moeite met creatief zijn dus alle tips helpen.
Ja het zou beter zijn dat we anders een topic over voedsel en overgewicht maken Kunnen jullie dit splitsen?philippe_d schreef:off topic kwestie
-
- Elite Poster
Ik denk dat we hier iets anders hebben dan bij veel andere off-topic zaken.philippe_d schreef:In het Forum "Maatschappelijke discussies" is er afgesproken dat wij als moderatoren niet tussenkomen (tenzij ernstige overtreding van Forumregels).
Er is off-topic gegaan, maar het is niet uitgemond in vijandigheden
Dus, ik wil wel een nieuw topic opstarten, maar zouden die berichten die met voeding, dieet, overwicht, etc dan daarnaar kunnen verplaatst worden?
EDIT : ik heb het topic aangemaakt, hier dus : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=60750
Zelf berichten verplaatsen kan ik niet, maar best alles wat daarmee te maken heeft nu daar neerpoten.
- petrol242
- Elite Poster
Nee, we hebben het over obesitas, zwaarlijvigheid, of onderlijvigheid, voeding (wat ons dagdagelijks aanbelangt) en doodsoorzaak nummer 1 en het feit dat wij als gebruiker van het forum niet kunnen splitsen. En er is blijkbaar behoefte naar.philippe_d schreef:In het Forum "Maatschappelijke discussies" is er afgesproken dat wij als moderatoren niet tussenkomen (tenzij ernstige overtreding van Forumregels).
Edit :Merci Boulder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Schelleke hesp heeft zich weer van zijn mooiste kant laten zien. Dat is diezelfde peet met zijn huis, brand en brandweer. Man, man, man, hoop echt dat die man in de toekomst verdwijnt van het politieke circus. Samen met de rest van zijn partij. Verdomme.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Mij lijkt de obesitas/voeding discussie in een corona-topic nog behoorlijk relevant. Het is één van de risico parameters op ziekenhuisopname.
Verder wel opmerkelijk dat sommigen beweren/suggereren dat er automagisch iets op mijn bord zou belanden. Ik moet daarvoor zelf naar de winkel/markt gaan en daarvoor betalen. Beide nogal "actieve" handelingen die vermijden dat er iets "per ongeluk" op mijn bord zou belanden, me dunkt.
Verder wel opmerkelijk dat sommigen beweren/suggereren dat er automagisch iets op mijn bord zou belanden. Ik moet daarvoor zelf naar de winkel/markt gaan en daarvoor betalen. Beide nogal "actieve" handelingen die vermijden dat er iets "per ongeluk" op mijn bord zou belanden, me dunkt.
-
- Elite Poster
Niet enkel zwaarlijvige mensen krijgen Corona, hoor.iceke schreef:We hebben het "eindelijk" over Corona zal je bedoelen
Vreet geen rommel & doe aan sport zijn betere tips dan draag een mondmasker en zet een cateraar in voor je tuinfeest
Van de mensen die ik ken die het gehad hebben, was geen enkele zelfs nog maar zwaarlijvig.
Dat van die tuinfeesten vind ik ook nonsens, en lijkt mij weer zo'n truuk om bepaalde sectoren te sponsoren, maar dat zou ik zeker niet alleen naar hem of zijn partij toeschuiven.
Het constant sleutelen aan bijv. de normen voor liften, met de bijbehorende kosten, iets wat al decennialang bezig is, plaats ik in hetzelfde vakje.
-
- Elite Poster
Die man heeft een gouden toekomst, als presentator van het nieuwe "zeg eens eugh"Pengu schreef:Schelleke hesp heeft zich weer van zijn mooiste kant laten zien. Dat is diezelfde peet met zijn huis, brand en brandweer. Man, man, man, hoop echt dat die man in de toekomst verdwijnt van het politieke circus.
Er zijn er meerdere door de mand gevallen maar hij is inderdaad iemand die veel keer 12 punten zou gekregen hebben op het blunderfestival en dan hebben we hem nog niet zien dansen op straat.
-
- Elite Poster
Het is inderdaad verbazend dat een Beke nog in functie is, De Block was sneller afgeserveerd. Anderzijds wordt een ramp als Franken nog als belofte naar voor geschoven, belofte op meer blunders misschien
-
- Elite Poster
Ik denk dat de tijd van ministers die verantwoordelijkheid/ontslag nemen definitief achter ons ligt. Men beseft vandaag dat men er ook zonder ontslag wel mee wegraakt. Gewoon enkele dagen de mediastorm doorstaan, eventjes op de achtergrond blijven, en de ongewenste aandacht gaat al snel gaan liggen. Zoals ik al vaak gezegd heb: het is dikwijls ook uit noodzaak, want een hedendaagse (carriere)politicus heeft doorgaans geen goedverdienende advocatenjob oid meer waar hij op kan terugvallen, iets wat vroeger wel de norm was.
Misschien wel nog eens als er iets uitkomt in de weken voor een verkiezing of bij zware criminele feiten, want dan valt alle steun meteen weg natuurlijk. Maar niet voor herhaaldelijk wanbeleid, want daar is bijna elke politicus schuldig aan.
Wat N-VA betreft, je ziet dat De Wever geen keus heeft dan door te doen, de mensen rond hem zijn allen niet in staat om de missie voort te zetten. Zelfs Weyts/Jambon hoeven voorlopig niet op promotie te rekenen.
Misschien wel nog eens als er iets uitkomt in de weken voor een verkiezing of bij zware criminele feiten, want dan valt alle steun meteen weg natuurlijk. Maar niet voor herhaaldelijk wanbeleid, want daar is bijna elke politicus schuldig aan.
Wat N-VA betreft, je ziet dat De Wever geen keus heeft dan door te doen, de mensen rond hem zijn allen niet in staat om de missie voort te zetten. Zelfs Weyts/Jambon hoeven voorlopig niet op promotie te rekenen.
-
- Elite Poster
De Block is nooit afgetreden.Dizzy schreef:Het is inderdaad verbazend dat een Beke nog in functie is, De Block was sneller afgeserveerd. Anderzijds wordt een ramp als Franken nog als belofte naar voor geschoven, belofte op meer blunders misschien
Er is een nieuwe regering gevormd, en ze is niet meer voorgedragen, ze heeft wel een troostprijs gekregen.
Dus geen van beide is afgetreden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
Ondanks de ene versoepeling na de andere sinds 19 april zijn alle cijfers al 1 maand aan het dalen. Zouden we eindelijk op de goeie weg zijn?
Bron is sciensano dashboard.
Dagelijkse besmettingen hadden hun piek op 22 maart
Ziekenhuisopnames hadden hun piek op 9 april (goeie 2 weken na de piek bij de dagelijkse bemettingen)
IC opnames was de piek op 19 april (10 dagen na piek bij ziekenhuisopnames)
Sindsdien zijn de cijfers allemaal mooi beginnen zaken
De termijnen zijn gelijkaardig aan diegene die Petrol242 hier enige tijd geleden beschreven heeft
Bron is sciensano dashboard.
Dagelijkse besmettingen hadden hun piek op 22 maart
Ziekenhuisopnames hadden hun piek op 9 april (goeie 2 weken na de piek bij de dagelijkse bemettingen)
IC opnames was de piek op 19 april (10 dagen na piek bij ziekenhuisopnames)
Sindsdien zijn de cijfers allemaal mooi beginnen zaken
De termijnen zijn gelijkaardig aan diegene die Petrol242 hier enige tijd geleden beschreven heeft
-
- Elite Poster
Op dit moment wel. Maar we zijn eerder al "op de goede weg" geweest en daarna is het weer misgelopen, hoofdzakelijk omdat men door beterende cijfers (te) snel de teugels lost, zowel qua regels als qua gedrag. Het aandeel van de Indiase variant is momenteel nog steeds erg laag maar neemt wel toe. Als dat plots ontploft zoals de Britse variant (ook wekenlang weinig invloed) kan de situatie snel veranderen, temeer daar die variant de leeftijden die het laatst aan bod komen voor vaccinering zwaar treft. Bij ons is door de tergend trage campagne vandaag nu *nog steeds* niet eens de helft van de bevolking gevaccineerd.quovadis schreef:Ondanks de ene versoepeling na de andere sinds 19 april zijn alle cijfers al 1 maand aan het dalen. Zouden we eindelijk op de goeie weg zijn?
Hou er ook rekening mee dat de positiviteitsratio nu nog steeds te hoog is. Dat betekent dat we nog steeds te weinig testen, en dat we gevallen niet vinden. Desondanks wil dat niet zeggen dat de daling zich niet verder kan blijven zetten, zoals er in de paasvakantie zoveel te doen was rond de hoge positiviteitsratio, want daar geeft de ratio helemaal geen indicatie over.
Tenslotte is het effect van de versoepelingen van 8 mei en 10 mei nog niet volledig zichtbaar in de cijfers, dat zou volgende week wel het geval moeten worden, alhoewel we nu wel al iets hadden moeten zien. Horeca was vroeger al nooit een grote broeihaard, en ik denk niet dat dat veranderd is.
Hou wel rekening met het feit dat de trends "verstoord" zijn door de feestdagen. Ook maandag is er weer een dag. Ze zijn dus wat te rooskleurig, maar goed, het is ook niet alsof er geen daling is.quovadis schreef:Bron is sciensano dashboard.
Wel rekening houden met het feit dat sinds die dag ook het aantal testen gedaald is. Het niveau van toen is nooit meer teruggekomen. Om de exacte piek te bepalen, moet je eigenlijk de dag zoeken dat daling van gevallen sterker was (en de volgende dagen ook) als de daling van het aantal testen. Dat zal ergens in de dagen na 22 maart geweest zijn.quovadis schreef:Dagelijkse besmettingen hadden hun piek op 22 maart
Deze zaken gebeuren niet uit zichzelf. De initiele daling ligt volgens mij - naast de daling aan testen - ook aan het "psychologisch effect" dat optreedt wanneer de nieuwe pauspaze-maatregelen afgekondigd werden (cfr. uitleg coronacommissaris, iets wat we in oktober ook zagen), daarna het effect van de pauspaze zelf, de invloed van het zomeruur (mensen langer buiten 's avonds), en na de pauspaze de toenemende invloed van de vaccinaties. Ik zou niet weten aan wat anders het kan liggen, want het aandeel vaccinaties was eind maart nog te laag om als verklaring te kunnen dienen. Na de pauspaze begonnen de vaccinaties wel te spelen omdat de campagne toen ook iets sneller begon te gaan (nog steeds te traag).
Men heeft de pauspaze nooit de erkenning gegeven die ze verdient, omdat men verkeerde verwachtingen had. In geen enkel EU-land hadden pauspaze-maatregelen een snel dalend effect, wel op termijn, en uiteindelijk is het bij ons ook zo gegaan. Ik ben er desondanks van overtuigd dat de cijfers vandaag nog veel beter zouden zijn hadden we de pauspaze een weekje verlengd, want onze daling heeft niet de snelheid van die van Engeland bv.
-
- Elite Poster
Als je gewoon kijkt naar het aantal sterfgevallen, dan is het wel opvallend dat andere landen vaak al lang rond de 0-2 doden schommelen, terwijl wij nog altijd met 26 zitten, en dan vinden dat we heel goed bezig zijn.
Het verhaaltje dat dat allemaal aan een andere berekening ligt, geloof ik niet.
(Portugal, al lange tijd 0-2 doden)
Het verhaaltje dat dat allemaal aan een andere berekening ligt, geloof ik niet.
(Portugal, al lange tijd 0-2 doden)
-
- Elite Poster
26 doden, samen met onze 3800 nieuwe gevallen van gisteren (JHU CSSE telling), cijfers om trots op te zijn als je de norm maar laag genoeg houdt.boulder schreef:en dan vinden dat we heel goed bezig zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
3800? Geen idee hoe zij rekenen maar dat cijfers klopt voor geen meterCCatalyst schreef:26 doden, samen met onze 3800 nieuwe gevallen van gisteren (JHU CSSE telling), cijfers om trots op te zijn als je de norm maar laag genoeg houdt.boulder schreef:en dan vinden dat we heel goed bezig zijn.