Batterij in grasmaai-robot

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Mijn maairobot Fred (11 jaar) heeft een NiMH batterij van 2200mAh.

Ik had geen zin om een dure originele batterij van +150 euro voor Fred te kopen dus kocht ik op Amazon een vervangende batterij. Rated 3000mAh (uiteraard wist ik dat dit nooit zoveel zou zijn, ik hoopte gewoon op 2200mAh).
In de praktijk komt het daar ongeveer op neer, al denk ik eerder dat het nog iets minder is (10%, dus ongeveer 2000mAh).

Fred heeft een batterijhouder waar er 2 identieke batterijen in passen. De duurdere versie van Fred heeft op het logic board 2 aansluitingen, de mijne heeft er dus maar 1.

Nu vraag ik me het volgende af:
- ik koop een 2de identieke batterij
- ik knip telkens de zwarte en rode door, wago van 3 er tussen (2 zwarte naar telkens 1 batterij, en 1 naar de molex), idem voor de rode
- van de gele blijf ik bij 1 batterij af en die gaat dus rechtstreeks naar de molex, van de andere batterij zal die niet aangesloten worden

De gele kabel (en weerstand?) is vermoed ik om de temperatuur van de batterij te meten? Die is (voor ik de verpakking van de batterij los deed) gekleefd tegen de batterij.

Ik hoop zo een batterij te maken van (eveneens) 18v maar van toch minstens 4000mAh.

Kan dat zomaar ?

Foto's van de oude batterij, welke niet meer in gebruik is
hv1.jpg
Bijkomende vraag: wat is dat blokje dat in de helft tussen 2 cellen is geplaatst ?
Is dat een beveiliging tegen kortsluiting?
hv2.jpg
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik denk dat dat wel kan ja. Veel laadelektronica zit er bij NiMh batterijen doorgaans niet in, de laadtoestand wordt volgens mij gewoon door klemspanning bepaald. De gele zal inderdaad wel een temperatuursensor zijn, en dat onderste is volgens mij een PTC die als zekering gebruikt wordt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

NiMh in parallel lijkt minder evident dan bij li-ion zie onderstaande link.
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... styleid=23

Het risico bestaat dat de 2 packs uit balans raken en langzaam of snel kapot gaan.

De 2 sensors, vermoedelijk thermistors, kunnen misschien in parallel geplaatst worden met eventueel een extra weerstand erachter zodat oververhitting van beide accu packs nog gedetecteerd kan worden.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Zeer interessante link, thanks...

Ik lees er wel
NiMh cells can not be equalized by simply hooking them up in parallel, unless you leave them hooked up for several days or perhaps even months.
Dus als ik 2 identieke packs heb, deze eerst volledig laad (individueel, in de robot zelf), ze dan ontkoppel en er 1 geheel van maak, dan zou dat moeten kunnen. Ze zullen immers samen gelijkmatig leeg gaan, en daarna terug gelijkmatig vullen.

Zo begrijp ik toch de bijhorende tekst van grafiek 3
The final graph shows that if both cells start off in an equally discharged condition, they pretty much stay in balance while being charged in parallel.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het probleem zit 'm niet in de lader en z'n cyclus maar in het verschil in interne weerstand van de cellen.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Vooraleer je begint met het betere knip- en plakwerk met deze batterij, zou ik hem eerst even een tijdje in bedrijf houden en daarna opnieuw de capaciteit doormeten. Mijn eigen ervaring met Amazon-batterijen (in mijn geval voor een Roomba) leert dat de capaciteit ontzettend snel kan degraderen. Zo erg zelfs, dat ik ze al binnen de 3 maanden heb teruggestuurd. Dat terwijl het de eerste twee weken wel goed ging...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hoe bepaal je wat de capaciteit is van een batterij? (niet aflezen bedoel ik dus).

De cijfers die ik bovenaan gaf (3000, 2200, 2000) zijn eerder gebaseerd op tijd.
Als Fred vroeger 1u30 rond reed, is nu na 1u15 zijn batterij al leeg, ipv de eerder ruim 2 uur die ik had verwacht.
Maar klok is niet echt een goede capaciteitsmeter.

Voor die van Amazon heb ik al een retour aangevraagd. Als alternatief dacht ik aan deze:

https://www.123accu.nl/Gereedschap-accu ... 80115.html
meer bepaald de laatste op de pagina.

Alternatief is zelf een batterij maken. Uiteindelijk heb ik 18 volt nodig, en best NiMH omdat de lader in de maaier daarvoor voorzien is. Hoe zou ik daar aan kunnen beginnen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”