Aan de EV rijders ...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Je hebt 2 kanten aan die verhalen..

Je hebt er die het uithangen door niet aangepast rijgedrag. Dat kan door te traag of te snel te rijden.
Als een autostrade open is, boeit het me weinig of iemand aan 160 op het 3e of 4e rijvak rijdt.
Het stoort me dan veel meer dat er dan iemand op 3e of 4e 110 zit te rijden.
Net als voorbijsteken, ik geef gas als ik iemand voorbij steek en blijf geen 3km ernaast hangen aan 1km/u verschil.

Iemand dat in een file constant zit van rijvak te veranderen, over de witte lijn invoegen of pas helemaal op het laatste komt duwen om in te voegen, dat zijn allemaal zaken die ik veel gefrustreerder vindt dan dat iemand eens 140 op autostrade of 90 of 100 rijdt waar je 70 mag, waar geen huis te bespeuren is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Storen of niet maakt niet uit, iemand die volgens de regels rijdt mag dat. 110 rijden op de autostrade mag maar je hindert dan beter niet de chauffeurs die 120 rijden. Iemand die 160 rijdt, begaat gewoon een overtreding. Door het grote verschil in snelheid zorgt dit voor gevaarlijke situaties.

Dat iemand snel wil rijden en de boetes wil betalen kan me weinig schelen maar anderen in gevaar brengen is niet meer enkel een eigen keuze maar ook een verantwoordelijkheid. Eigen vrijheid stopt waar deze van anderen begint. Wie wil racen moet naar een racecircuit en niet de openbare weg als gameroom gebruiken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

160/u op een open snelweg is racen volgens jou?

Ok, dan ga ik hier ook niet verder in discussie..
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een middenvakrijder aan 110 die rechts kan rijden hindert de andere weggebruikers.
160 rijden op een lege autoweg hindert niemand...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

110 rijden op een lege autoweg hindert niemand, 160 rijden op een lege autoweg hindert niemand.
Ik zou durven concluderen dat ik al meer in file gestaan heb door auto's die 160 reden (of anderzijds de snelheidslimiet aan hun gat veegden) en een ongeval veroorzaakten, dan aan auto's die zich wél aan de geldende snelheidslimieten en wegcode hielden.
Ik zou ook durven concluderen dat overdreven snelheid al meer doden veroorzaakt heeft, dan de snelheidslimieten respecteren? Dat zou ik toch ook "hinder" durven noemen, nee :lol: ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

johan.devos schreef:Een middenvakrijder aan 110 die rechts kan rijden hindert de andere weggebruikers.
160 rijden op een lege autoweg hindert niemand...
Men vergelijkt 2 verschillende situaties maar in België zijn lege autostrades bijna niet mogelijk. Als je tegen 160 vlamt kom je wel snel een andere weggebruiker tegen maar dan kan men natuurlijk in zijn gat beginnen flashen want hij hindert :roll: Het feit dat je iemand tegenkomt die hindert is een teken dat de autostrade niet leeg is. Wil je een lege baan, huur dan een circuit ipv de openbare weg als circuit te misbruiken.

Dit soort uitspraken is net waarover het gaat, andere weggebruikers zijn eerder vervelende obstakels die aan de kant moeten als de heren, die zichzelf goeie chauffeurs achten, eraan komen... tegen 160 :roll:

Het verschil in snelheid is veel hinderlijker voor het verkeer dan iemand die 110 rijdt, iets dat volstrekt mag. Vandaar dat op stroken met trajectcontrole er minder (zware) ongevallen gebeuren. Schade neemt ook toe met snelheid.

Het is een veel voorkomende techniek, minimaliseer eigen fouten door op deze van anderen te wijzen oftewel whataboutism.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Middenvaksrijders hinderen ongeacht hun snelheid én ze begaan een verkeersovertreding.

Edit: wacht, om in de stijl van Duizelig te blijven: :roll: :roll: :roll: :bang: :bang: :bang: :bang: en meer van die kleuterversiering
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Middenvaksrijders hinderen ongeacht hun snelheid én ze begaan een verkeersovertreding.
... zei de persoon (niet persoonlijk) die tegen overdreven snelheid al knipperend met z'n lichten uiteindelijk de middenvakrijder rechts voorbij stak.

Hoeveel overtreding zouden dat wel niet zijn ?

PS. Ik zie niet in wat dit nog met het EV rijden topic te maken heeft ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/17 ... ntwoorden/

Goed nieuws dus (hoe sneller hoe beter). Er komt ook een fiscaal voordeel voor mensen die thuis een laadpaal zetten.

Hopelijk komen er snel laadpunten bij en zullen steden en gemeenten een goed plan uitwerken voor het plaatsen van laadpunten in hun straten (en komt dit niet allemaal op de kap van de belastingbetaler). Een eigen oprit hebben zal in de toekomst nog meer waarde krijgen omdat je zonder gebonden zal zijn aan een laadpunt ergens in de straat + de kWh etc. vraagprijs van de paalboer.
Men zou (overkapte) laadkabels op de stoep en eigen (open) laadpunten aan de straatgevel eventueel kunnen tolereren zodat de eigenaar (als hij voor zijn deur kan staan) aan lokaal tarief kan laden en anderen aan 'verdeler' tarief ofzo. In ieder geval, de steden (en gemeenten) mogen best eens wakker worden en hierover beginnen nadenken.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Denk je dat dat goed nieuws is?

Ik heb er toch mijn bedenkingen bij.
Iedereen op het werk opladen? Wat met het vermogen dat er dan moet zijn voor die laadpalen?
Iedereen thuis opladen? Wat met het vermogen in een oudere wijk?
Traagladen is niet altijd een oplossing, tenzij binnen 5 jaren de technieken zo verbeterd zijn.

Fluffie zal veel mogen graven. :bang:

Laat duidelijk: ik ben voorstander hoor.
Maar moet dan dan sowieso een laadpaal thuis voorzien.
De vrouw, wit-gele-kruis, zal haar wagen niet op het werk kunnen opladen natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nog goed nieuws, tenminste voor EV bezitters.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210511_97395942
Bruggeling mag voortaan elektrische wagen opladen op straat
Brugse eigenaars van elektrische auto’s mogen hun wagen opladen met een kabel over het voetpad. ‘Op voorwaarde dat men er een kabelmat overlegt’, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V).
Aan de toelating hangen wel enkele voorwaarden vast. Zo mag de kabel maximaal tien meter over het voetpad liggen en mag hij niet over de rijweg worden gelegd. Voor bewoners die hun wagen niet aan de kant van hun huis kunnen parkeren, brengt de nieuwe regeling dus geen soelaas. ‘We ontvingen al een aanvraag om een kabel met een brug over de rijbaan te spannen’, zegt De fauw. ‘Maar omdat vrachtwagens, brandweerwagens en uitzonderlijk vervoer ook nog moeten kunnen passeren, kunnen we dat natuurlijk niet toestaan.’ (ktb)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Enkele weken geleden een uiteenzetting op het werk. Toch nog veel vragen onbeantwoord hoor.

Wat met gezinnen met twee functionele/salaris wagens ? Die zouden (momenteel) twee laadpalen moeten plaatsen
Opladen op het werk ? we hebben op het werk 15 laadpunten voor ongeveer 1000 parkeerplaatsen, van deze 15 zijn er minstens 5 altijd ingenomen door poolauto's van bedrijf in zelfde blok)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tim H. schreef:Wat met gezinnen met twee functionele/salaris wagens ? Die zouden (momenteel) twee laadpalen moeten plaatsen
Waarom zou je dat doen?
Je rijdt toch niet elke dag uw range "op" en dus de batterij leeg? Om de andere dag één van beide auto's aansluiten op de laadpaal?
Met (potentiële) telewerkdagen zal dat nog makkelijker gaan.

Bij ons is een laadpaal een optie, als je er al een hebt, neem je die optie niet en is er meer budget om de auto "aan te kleden".
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

heist_175 schreef:
Tim H. schreef:Wat met gezinnen met twee functionele/salaris wagens ? Die zouden (momenteel) twee laadpalen moeten plaatsen
Waarom zou je dat doen?
Je rijdt toch niet elke dag uw range "op" en dus de batterij leeg? Om de andere dag één van beide auto's aansluiten op de laadpaal?
Met (potentiële) telewerkdagen zal dat nog makkelijker gaan.

Bij ons is een laadpaal een optie, als je er al een hebt, neem je die optie niet en is er meer budget om de auto "aan te kleden".
Omdat laden betaald zal worden door bedrijf en (voorlopig) dit nog gescheiden moet zijn.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

svermassen schreef:Iedereen op het werk opladen? Wat met het vermogen dat er dan moet zijn voor die laadpalen?
Iedereen thuis opladen? Wat met het vermogen in een oudere wijk?
De Tijd - Vijf vragen over de gevolgen van de komst van de elektrische bedrijfswagen
Experts zien het Belgische elektriciteitsnet niet bezwijken onder de komst van al die elektrische auto’s. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat als er tegen 2030 zo’n 600.000 elektrische auto’s rondrijden, het elektriciteitsverbruik in ons land amper met zo’n 2 procent stijgt. ‘Die extra productiecapaciteit is er’, zegt Maarten Messagie, professor duurzame-energietransitie aan de VUB.
Als er problemen zijn, dan zien experts die doorgaans goed oplosbaar met de plaatsing van zwaardere transformatiehuizen en kabels. ‘Cruciaal is dat de nieuwe laadpalen gekoppeld zijn aan een slimme digitale meter met slimme sturing’, zegt Johan Driesen, professor elektrische-energiesystemen aan de KU Leuven.
[...] Als dan iedereen die thuiskomt ook nog zijn elektrische auto inplugt, kan het misgaan. Maar als je dat laden via een slimme sturing en een slimme paal over de avond en de nacht spreidt en ook overdag oplaadt op bijvoorbeeld de bedrijfsparking, dan heb je geen probleem’.
VUB-prof Messagie ziet juist kansen. ‘Als door de snelle transitie naar hernieuwbare energie lokale distributieproblemen ontstaan, kunnen de batterijen in de elektrische auto’s een positief effect hebben op de stabilisatie van het elektriciteitsnet. Ons onderzoek naar slimme laadpalen met een variabel vermogen demonstreert dat vandaag al in het proeftuincentrum Green Energy Park.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tim H. schreef:
heist_175 schreef:
Tim H. schreef:Wat met gezinnen met twee functionele/salaris wagens ? Die zouden (momenteel) twee laadpalen moeten plaatsen
Waarom zou je dat doen?
Omdat laden betaald zal worden door bedrijf en (voorlopig) dit nog gescheiden moet zijn.
Er zijn heel wat mogelijkheden om een tankkaart te simuleren voor EV's:
- data sharing hoeveel kWh je oplaadt (registratie in de auto) - kan je meteen ook aftrekken hoeveel je opnieuw verbruikt als uw huis kWh's uit de batterij trekt
- vaste kWh/km verrekening, per gereden km
- aangevuld met een laadpas als thuisladen niet lukt
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Probleem is altijd als, als, ...
Afwachten en zien :lol:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

heist_175 schreef:
Tim H. schreef:
heist_175 schreef:
Tim H. schreef:Wat met gezinnen met twee functionele/salaris wagens ? Die zouden (momenteel) twee laadpalen moeten plaatsen
Waarom zou je dat doen?
Omdat laden betaald zal worden door bedrijf en (voorlopig) dit nog gescheiden moet zijn.
Er zijn heel wat mogelijkheden om een tankkaart te simuleren voor EV's:
- data sharing hoeveel kWh je oplaadt (registratie in de auto) - kan je meteen ook aftrekken hoeveel je opnieuw verbruikt als uw huis kWh's uit de batterij trekt
- vaste kWh/km verrekening, per gereden km
- aangevuld met een laadpas als thuisladen niet lukt
Goed mogelijk, maar momenteel is die er nog niet (bij ons toch niet)


iemand ervaring met EV en trekhaak (+750kg) ? Blijkbaar hebben hebben sommige een trekgewicht van 1800kg (Mercedes EQC). Maar wat zou dit doen met bereik. Wetende dat mijn diesel dan ongeveer dubbel verbruikt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

JamesEarlGray schreef:Middenvaksrijders hinderen ongeacht hun snelheid én ze begaan een verkeersovertreding.
Als ik van Kortrijk naar Antwerpen rij (voor mijn werk) , rij ik bijna heel de tijd op het middenvak. Ik durf nogal he.
Meestal is dat aan 120km/u. Straf é.
Op de rechter rijstrook valt er gewoon niets anders dan 90 te rijden aangezien die volledig vol zit met vrachtwagens.
Dat middenvak is er niet enkel voor jou, ook anderen mogen daar gebruik van maken.

Als ik privé rijd zal je me wel rechts zien, meestal rij ik maar 90 à 100.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

svermassen schreef:Ik heb er toch mijn bedenkingen bij.
Iedereen op het werk opladen? Wat met het vermogen dat er dan moet zijn voor die laadpalen?
Iedereen thuis opladen? Wat met het vermogen in een oudere wijk?

Laat duidelijk: ik ben voorstander hoor.
Maar moet dan dan sowieso een laadpaal thuis voorzien.
Als ik de ontwikkelingen bij ons hoor dan lijkt (ik denk niet dat het al definitief is) men de kosten en ongemakken toch af te schuiven op de werknemer...

- Het is niet de bedoeling op het werk op te laden (omdat er nooit genoeg laadpalen zullen zijn)
- Het is niet de bedoeling onderweg op te laden (omdat het duurder/te duur is)
- Voor een laadpaal zou je zelf opdraaien
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het punt is dat er al teveel wagens zijn, nu komt daar de problematiek van het laden bij. Omdat men in dit land beslist heeft om wagens te subsidiëren verwachten veel mensen blijkbaar dat ook de stroom voor die wagen gesubsidieerd moet worden.

Ik heb altijd gezegd dat de elektrificatie niet de oplossing is van de mobiliteitsproblemen. Het is enkel een tussenstap omdat men geen direct alternatief heeft. Op LT zal men toch eens wat breder dienen te kijken naar het vraagstuk mobiliteit en hoe we de oversubsidiëring kunnen oplossen.

Zolang we geen betere oplossing hebben om energie op te slaan zal er een probleem zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef:Het punt is dat er al teveel wagens zijn, nu komt daar de problematiek van het laden bij. Omdat men in dit land beslist heeft om wagens te subsidiëren verwachten veel mensen blijkbaar dat ook de stroom voor die wagen gesubsidieerd moet worden.
Het lijkt me logisch dat als je nu een wagen van de firma hebt met tankkaart, dat je dan bij overstap naar een EV versie ook een soort tankkaart (laadpas krijgt). Maar logisch is niet altijd de norm ;-).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Op dit moment toch nog niet haalbaar.. als je wat km's doet, en niet altijd stationair langere tijd op 1 plaats blijft, gaan ze heel wat mogen investeren in snelladers.
Ik heb gezegd dat ik gerust electrisch wil rijden, als het comfort erdoor niet aangetast wordt. En dat wil zeggen:
- Ik heb evenveel keuze om te laden als om te tanken
- na max 20 min (echt de max) wil ik terug 100% capaciteit
- capaciteit moet minimum 400km zijn
Heras
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2021, 15:46

sky schreef:
Dizzy schreef:Het punt is dat er al teveel wagens zijn, nu komt daar de problematiek van het laden bij. Omdat men in dit land beslist heeft om wagens te subsidiëren verwachten veel mensen blijkbaar dat ook de stroom voor die wagen gesubsidieerd moet worden.
Het lijkt me logisch dat als je nu een wagen van de firma hebt met tankkaart, dat je dan bij overstap naar een EV versie ook een soort tankkaart (laadpas krijgt). Maar logisch is niet altijd de norm ;-).
Deze week een nieuwe leasewagen moeten bestellen, de BMW320e. Bij deze krijg ik 2 tankpassen, één voor benzine en de andere voor de laadpalen. Bij de wagen wordt dan ook nog een speciale laadkabel geleverd waarmee ik thuis kan laden en deze het aantal kWh registreerd, Op het einde van de maand stuurd deze dan het totaal naar het bedrijf, waarna zij het bedrag terugstorten op mijn rekening.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Heras schreef:Op het einde van de maand stuurd deze dan het totaal naar het bedrijf, waarna zij het bedrag terugstorten op mijn rekening.
Hoe bepalen ze de kWh prijs?
Een forfait? Of moet je uw energiecontract "uploaden"?

De PV-bezitters kunnen dus hun overschot verkopen aan het eigen bedrijf (alsof de kWh meter kan weten of de ontvangen elektronen van PV of "het net" komt).
Netto +/- €0,20 per kWh :bdaysmile: (kostprijs ~ 26cent/kWh - verkoop aan energieleverancier ~ 5cent/kWh).
Heras
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2021, 15:46

heist_175 schreef: Hoe bepalen ze de kWh prijs?
Daar heb ik nog geen zicht op, de wagen is net besteld en veel keuze was er niet. PHEV is het enige wat nog kan en had maar keuze uit 2 modellen (SUV of een break)...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Op dit moment toch nog niet haalbaar.. als je wat km's doet, en niet altijd stationair langere tijd op 1 plaats blijft, gaan ze heel wat mogen investeren in snelladers.
Ik heb gezegd dat ik gerust electrisch wil rijden, als het comfort erdoor niet aangetast wordt. En dat wil zeggen:
- Ik heb evenveel keuze om te laden als om te tanken
- na max 20 min (echt de max) wil ik terug 100% capaciteit
- capaciteit moet minimum 400km zijn
Dat kan toch al ? enkel de 'na max 20 min' terug vol ... hangt af vanaf wanneer ? Van 'leeg' ? De misconceptie blijft dat een EV een 'tank' is die vol of leeg is. Eigenlijk moet je je auto opladen zoals je smartphone ... nooit wachten tot die leeg is en zo weinig mogelijk opladen tot hij vol is. Die paar keer per jaar dat ik meer dan 400km op 1 dag moet rijden kan ik op 1 hand tellen. Voor al die andere keren rijd ik 's ochtends weg met 3-400 km/bereik en steek ik die 's avonds gewoon in de pries .. rinse & repeat. Ik hoef zelfs geen tijd te spenderen om 'te gaan tanken'.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Heras schreef: Deze week een nieuwe leasewagen moeten bestellen, de BMW320e. Bij deze krijg ik 2 tankpassen, één voor benzine en de andere voor de laadpalen. Bij de wagen wordt dan ook nog een speciale laadkabel geleverd waarmee ik thuis kan laden en deze het aantal kWh registreerd, Op het einde van de maand stuurd deze dan het totaal naar het bedrijf, waarna zij het bedrag terugstorten op mijn rekening.
Doe er een thuisbatterij bij en je hebt opnieuw een terugdraaiende teller:
- overdag laden je zonnepanelen je batterij
- 's nachts laadt de batterij je auto
- bedrijf betaald dat laden van je auto terug aan een tarief dat heel dicht bij het tarief licht dat je normaal zou betalen voor die stroom

Toch iets dat de terugverdientijd van zo'n batterij flink kan inkorten denk ik... (natuurlijk: op voorwaarde dat je behoorlijk wat elektrische km gaat afleggen én je alleen maar kan laden wanneer er geen zon is én je al zonnepanelen hebt etc etc)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Je moet niet zo veel elektrische KMs afleggen.
Als uw batterij van 10kWh (al behoorlijk veel) 's avonds vol is, daar kan een elektrische wagen een 50-70Km mee doen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

10kWh is zeer weining denk dat 50 het gemiddelde is.
Met 10kWh moet je extreem rijden om daar 50-70km mee te halen. Ik denk eerder 40km
10kWh lijkt mij de maat voor plug-in hybrides.

EDIT: @ddd: als je hem dan leeg rijd dan haal je dat waarschijnlijk. Maar dat is zeer slecht voor de accu.
Laatst gewijzigd door Abusimbal op 19 mei 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Een elektrische wagen verbruikt 15-20 kWh/100km. (al zijn er uitschieters langs beide kanten)
Met 10 kWh geraak je dan 50-66km.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

ddd schreef:Een elektrische wagen verbruikt 15-20 kWh/100km. (al zijn er uitschieters langs beide kanten)
Met 10 kWh geraak je dan 50-66km.
Er is geen enkele plug-in die zo'n verbruik in de praktijk haalt. Je haalt 40km met zeer rustig rijden, meer moet je gemiddeld in realiteit niet verwachten met een plug-in. 35km is realistischer qua range.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wie heeft het over plugin?
Ik heb 8 jaar volledig elektrisch gereden, ik ken het verbruik. :-)

Met mijn 10kWh (wat behoorlijk veel is) bedoelde ik natuurlijk de thuisbatterij...
Als die 's avonds vol is, kan je 's nachts 10kWh in uw elektrische wagen steken. Wat goed is voor 50-70Km.
Hopelijk nu duidelijker. :-D
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

cadsite schreef:
JamesEarlGray schreef:Middenvaksrijders hinderen ongeacht hun snelheid én ze begaan een verkeersovertreding.
Als ik van Kortrijk naar Antwerpen rij (voor mijn werk) , rij ik bijna heel de tijd op het middenvak. Ik durf nogal he.
Meestal is dat aan 120km/u. Straf é.
Op de rechter rijstrook valt er gewoon niets anders dan 90 te rijden aangezien die volledig vol zit met vrachtwagens.
Dat middenvak is er niet enkel voor jou, ook anderen mogen daar gebruik van maken.

Als ik privé rijd zal je me wel rechts zien, meestal rij ik maar 90 à 100.
Als het rechtervak vol zit, maakt in het midden rijden u geen middenvaksrijder in de bedoelde zin van het woord. Da's enkel het geval als het rechtervak significant leger is dan het middenvak.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

johan.devos schreef:Een middenvakrijder aan 110 die rechts kan rijden hindert de andere weggebruikers.
160 rijden op een lege autoweg hindert niemand...
Wel, het hindert mij, aangezien de kans groot is dat ik uit mn bed mag kruipen om zn ledematen bij elkaar te rapen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

krisken schreef:
johan.devos schreef:Een middenvakrijder aan 110 die rechts kan rijden hindert de andere weggebruikers.
160 rijden op een lege autoweg hindert niemand...
Wel, het hindert mij, aangezien de kans groot is dat ik uit mn bed mag kruipen om zn ledematen bij elkaar te rapen...
jamaar, jamaar, *ik* kan wel goed rijden é! :angel:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat maakt mijn werk net iets makkelijker : dat verkleint de straal waarin ik moet zoeken

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

DaNi0 schreef:
svermassen schreef:Iedereen op het werk opladen? Wat met het vermogen dat er dan moet zijn voor die laadpalen?
Iedereen thuis opladen? Wat met het vermogen in een oudere wijk?
De Tijd - Vijf vragen over de gevolgen van de komst van de elektrische bedrijfswagen
Experts zien het Belgische elektriciteitsnet niet bezwijken onder de komst van al die elektrische auto’s. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat als er tegen 2030 zo’n 600.000 elektrische auto’s rondrijden, het elektriciteitsverbruik in ons land amper met zo’n 2 procent stijgt. ‘Die extra productiecapaciteit is er’, zegt Maarten Messagie, professor duurzame-energietransitie aan de VUB.
Als er problemen zijn, dan zien experts die doorgaans goed oplosbaar met de plaatsing van zwaardere transformatiehuizen en kabels. ‘Cruciaal is dat de nieuwe laadpalen gekoppeld zijn aan een slimme digitale meter met slimme sturing’, zegt Johan Driesen, professor elektrische-energiesystemen aan de KU Leuven.
[...] Als dan iedereen die thuiskomt ook nog zijn elektrische auto inplugt, kan het misgaan. Maar als je dat laden via een slimme sturing en een slimme paal over de avond en de nacht spreidt en ook overdag oplaadt op bijvoorbeeld de bedrijfsparking, dan heb je geen probleem’.
VUB-prof Messagie ziet juist kansen. ‘Als door de snelle transitie naar hernieuwbare energie lokale distributieproblemen ontstaan, kunnen de batterijen in de elektrische auto’s een positief effect hebben op de stabilisatie van het elektriciteitsnet. Ons onderzoek naar slimme laadpalen met een variabel vermogen demonstreert dat vandaag al in het proeftuincentrum Green Energy Park.
Dat verhaal van de tijd is toch gewoon bs en een echte infomercial. Iedereen met zonnepanelen moet een batterij gaan steken want we belasten ons netwerk teveel maar als diezelfde allemaal hun elektrische wagen tegen 11kw of meer gaan opladen dan is er ineens geen probleem want dan is het maar 2 % van onze productie. Iedereen gaat meer moeten betalen met het capaciteitstarief waarbij de overbelasting van ons netwerk als excuus wordt gebruikt maar die ev batterij van 50kw laden is geen probleem.
Wat dat aanschuiven in Luxemburg om te tanken.. Reken gewoon maar is uit dat iedereen die moet tanken 4-8 keer langer nodig heeft om te tanken en met diezelfde inhoud 30% minder ver rijd.. Dan ga je heel wat meer moeten tanken. Daarnaast, hoeveel tankstations met 10 pompen zijn uitgerust om 10 quick charge stations te plaatsen.. En eigenlijk wil je dezelfde hoeveelheid auto's kunnen verwerken ga je mss 5-8 keer meer laadstations moeten staan hebben.. Hoeveel kabeltjes ga je daarvoor moeten trekken... Wie gaat die infrastructuur betalen.. En dan elektriciteit dat opgewekt is door gascentrales.. Goed bezig..


Tom
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zeer tevreden met de beslissing natuurlijk, maar het is weer eens "beloofregering" want 2026 valt 2 jaar na de verkiezingen, dus de praktische uitwerking en de moeilijke details zijn netjes (weer) voor de volgende, die zich al dan niet gebonden gaan voelen om 2026 nog te respecteren. De sector van benzinestations begint het "uitstel uitstel uitstel"-riedeltje nu al te spelen. De volgende legislatuur gaat ook met een ander probleem geconfronteerd worden: de inkomsten uit accijnzen vallen jaar na jaar meer weg... Gokje: het wordt 2028, dan 2030 (weer een nieuwe legislatuur)?

Los daarvan zie ik nu wel eindelijk de investeringen in infrastructuur voor EV opgevoerd worden. Ik schrok wel als ik las hoe ver we nog maar staan in dit land, de elektrische wagen is nu al zo lang bij ons en toch is de ganse sector totaal onvoorbereid op de doorbraak. Ik lees zelfs dat men in de Vlaamse technische scholen waar men de autoherstellers van de toekomst opleidt helemaal NIETS aanleert over elektrische voertuigen, laat staan dat men er materiaal voor heeft... Jongeren worden nog steeds opgeleid met het idee dat fossiele wagens voor hun ganse carrière de grote norm gaan blijven, en de scholen zeggen zelf dat het hervormen van de opleiding minstens 5 jaar zal duren (en men is er nog niet aan begonnen), maw het zal aan de garage zijn om ze om te scholen....
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”