Nieuwe gasbarbecue met of zonder plancha ? ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Na jaren een barbecue met houtskool te hebben zouden nu willen overschakelen naar een gasbarbecue. Veel sneller opgewarmd en dus snel even wat vlees bakken is geen probleem meer.
We hebben de Barbecook Siesta 310(heel makkelijk afwasbaar) in gedachten maar hier kan je ook een plancha(bakplaat) bijkopen.
Heeft iemand ervaring met dergelijke plancha want dit lijkt me nog handiger om op te bakken en vooral daarna in de afwasmachine te stoppen ? Dan wordt enkel de plaat zelf nog vuil.
https://www.fun.be/universele-contactplaat.html
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Vooral doen, ik gebruik die constant voor bv. groenten te grillen.
Enkel de plaat vuil mag je wel vergeten ;-) Afwas/afkuis ga je er niet mee besparen.
Rooster + plaat + 1 gasbrander is ideaal als buitentoestel imho
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Gas BBQ + bakplaat. Mij ontgaat volledig waarom je dergelijke combinatie zou willen kopen/gebruiken. Je hebt om te beginnen al niet meer de rooksmaak van houtskool en dan ga je nog eens een plaat bovenop de rooster leggen om op te bakken??? Hetzelfde resultaat bekom je door het vlees/de groenten gewoon in een (grill)pan te bakken op inductie of gasvuur. Doet mij denken aan 1 BBQ kok die vis in papillot op de BBQ bereidt. Ook hier bereik je hetzelfde resultaat door die papillot gewoon op een pan klaar te maken. Het smaakverschil is nul komma nul. Het enige wat die bakplaat doet is heet worden om op te kunnen bakken, meer doet die niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Gas BBQ :nono:
:lol: Gas BBQ komt hier niet binnen. Wij zweren bij houtskool.

Moet wel toegeven dat er veel zijn die hun gas BBQ buiten gebruiken als buitenkeuken met bijvoorbeeld bakplaat en dergelijke accessoires.
Dat doet een buur van ons ook.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik hoop voor u dat je nooit rooksmaak hebt van uw houtskool, daar dient houtskool nu eenmaal niet voor.
Als je wil roken smijt je wat in water gelegen fruithout tussen je kolen, maar dat effect kan je evengoed doen op een gasbbq met een rookdoosje.
Natuurlijk heeft een kolenbbq meer charme, qua smaak zitten ze gvd dicht bij elkaar, ttz op een gasbbq kan je beter koken want je hebt de temperatuur veel beter onder controle. 't zit hem maw woorden meer tussen de oren..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn buitenkeuken: 1 gekregen houten kast met 2 deurtjes en 1 legplank erin. Onder het kastje heb ik 4 wieltjes gemonteerd. Op dat kastje 2 occasie inductie plaatjes van 25 euro per stuk. Maar ik heb dan ook maar een klein pree. Oh ja, mijn echte plancha is er eentje die ik uit Spanje heb laten overkomen. 3 kW en iets van ruim 20 kilo. Maar die gebruik ik nooit. Deze is het maar ze komt niet van Ali
Bijlagen
IMG_20210510_153121.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Plancha: zeker doen.

De opmerking betreffende houtskool <=> gas is correct. Maar dat is ieder zijn keuze naar smaak/gemak/afwas/gewenste opstarttijd/....
Eens je gas koos: plancha of rooster is idem van smaak, maar planche voor veel zaken wel handig.
Let er wel op dat je max 1/3e of 50% (afhankelijk van toestel) be-plashad ;-). Anders is de post hierboven wat je zoekt :-)

Als je weinig afwas of weinig ruimte-innemend zoekt (of makkelijk deels demonteerbaar: mogelijke alternatieven (die wel soms iets kleiner nog zijn):
-beef eater (big) bugg (heb ik staan: shitterend ding)
-weber q-reeks
-...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Alles heeft zijn voordelen zeker, bbq is natuurlijk 80% sfeer.

De meest leuke bbq's zijn die bij mij met wegwerpbbq's. Koelbox, vrienden, leuke omgeving, kinderen die spelen.... Dat maakt een bbq goed. :banana:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Is het een bbq als het niet met houtskool is?

Ik vraag me af of er geen hybrides bestaan: gas onderaan, houtskool bovenaan, en de gasvlam dient om de houtskool aan te krijgen.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

ITnetadmin schreef:Is het een bbq als het niet met houtskool is?
Sterker nog, niet alles met houtskool is ook een bbq :) Wat wij hier in het algemeen doen als we iets een bbq noemen is eigenlijk meer grilling. Zoek maar eens op "bbq vs grilling". Enfin, in de VS maakt men zo het onderscheid, bij ons wordt dat allemaal eigenlijk op 1 hoop gesmeten.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

ITnetadmin schreef:Is het een bbq als het niet met houtskool is?

Ik vraag me af of er geen hybrides bestaan: gas onderaan, houtskool bovenaan, en de gasvlam dient om de houtskool aan te krijgen.
Natuurlijk bestaat dat, met lavastenen...maar of dat nut heeft ?
Een gasbbq koop je voor't gemak hé, qua smaak is dat trouwens 100% hetzelfde en diegene die mij niet gelooft mag van de zomer gerust eens komen blind proeven (met een goeie fles Geuze)
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

+1 voor iceke...

Het verschil is onbestaande. Waar ze voor grote feesten grillen is het allemaal op gas te doen en om mensen te misleiden zet men naast de ganse gas toog nog een eitje of kleine bbq ofzo om de geur wat te verspreiden. Blind getest is er 0,0 verschil. Reeds bewezen door mensen te foppen: alles afgebakken op gas, laatste stukken voor het zicht op een houtskool bbq en iedereen dacht dat het op houtskool gebakken was.

Heb ook een plaat voor de gas BBQ, scheelt hem toch een hoop vet dat niet in de branders loopt. Dus voor vettig vlees zoals een Black Angus of Zeus Black Pig burger scheelt het wel veel.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Allen bedankt voor de info, we gaan het nog bekijken.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Vorig jaar op vakantie een mooie gas"barbecue" met enkel een plancha gehad. Ik vond daar feitelijk niets speciaals aan. Je kon buiten staan braden. Dat was het voordeel. Je hebt wel weer vetstof nodig. En qua afwas wel iets makkelijker dan een rooster, maar dan nog.

Een plancha naast een rooster voor bvb. groentjes dat zal zeker z'n nut hebben.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 4a met Tapatalk
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

jutuiz schreef:Vorig jaar op vakantie een mooie gas"barbecue" met enkel een plancha gehad. Ik vond daar feitelijk niets speciaals aan. Je kon buiten staan braden. Dat was het voordeel.
Dat is inderdaad het leuke eraan dat je in de zomer buiten kan bakken maar in principe kan je het evengoed in een pan binnen op het vuur bakken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb er ééntje met beiden, maar vlees bak ik toch eerder op de rooster.
Zo'n plaat is leuk voor bijvoorbeeld wat aardappelen te bakken of voor eens een grote bbq voor veel personen.
Maar aardappelen... kan je net zo goed in een pan bakken als je een zijbrander hebt, veel makkelijker af te kuisen een goede pan dan zo'n plaat.
Het zou voor mij absoluut niet meer hoeven.

Houtskool of gas, de keuze is snel gemaakt.
Gezonder, gemakkelijker, veel sneller even aangestoken als buitenkeuken.

Blijf aub weg van Campingaz, de kwaliteit laat de wensen over...
De plaat boven de brander is zo dun dat deze op een jaar krom trekt en elke keer bijgeplooid moet worden of ze valt op de brander.
Garantie... oh ja ik heb de bbq te warm gestookt... ik betwijfel het ten zeerste.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Ik ga even vloeken in de kerk, maar heeft er iemand een elektrische bbq?

https://www.weber.com/BE/nl/barbecues/e ... barbecues/
Victory Not Vengeance
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Op vakantie eens een weekje kunnen bakken op de Q1400 : https://www.weber.com/BE/nl/barbecues/e ... 20053.html
Ik was er wel over te spreken ja.

Net even wat reviews gegoogled, redelijk positief.
Ik blijf houtskool stoken, maar voor het gemak zou ik er een elektrische bijnemen ipv gas.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

testertje schreef:Ik ga even vloeken in de kerk, maar heeft er iemand een elektrische bbq?
Nooit gehad en zal er ook nooit komen. Houtskool. Al sinds ik kind was en mijn pa BBQ deed. Ik denk dat het nu bijna 50 jaar is dat hier BBQ op houtskool wordt gestookt. En een RVS toestel van 25 euro van bij ALDI. Plaatstaal brandt gewoon door na verloop van tijd. En heb het hier al eerder gezegd: wie écht verstand heeft van BBQ, die heeft ruim voldoende aan een toestel van 25 euro. Wie er geen verstand van heeft, die gaat zelfs niet kunnen bakken op een toestel van 500 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Plaatstaal brandt gewoon door na verloop van tijd.
Bwaa...
Dikke 10 jaar geleden een weber op de kop kunnen tikken (nieuw 2dehands). Die heeft al heel veel uren gebrand met cocosbriketten (dus warmer dan houtskool) en staat winter en zomer buiten. Daar is nog niets aan te zien.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

In Action ook ooit deze eens gekocht voor €15, doet ook af en toe dienst: https://www.action.com/nl-be/p/tristar- ... barbecue-/

Al blijft de voorkeur houtskool. 8)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn toestel van plaatstaal heb ik paar jaar geleden op het containerpark moeten gooien. Heel oud was het niet want ik woon hier sinds 2009 en heb het maar gekocht toen ik hier kwam wonen. Zal zeker geen 10 jaar geweest zijn want mijn huidige toestel heb ik toch al een jaar of 3. Maar het plaatstaal was op wel 3 of 4 plaatsen doorgebrand. Het was rond die gaten ook nog eens helemaal broos, met 1 vinger duwde je het metaal gewoon naar binnen of naar buiten. En met mijn huidige toestel van ALDI heb ik veel geluk gehad. Die hadden niet in een folder gestaan en plots lagen er wel een twintigtal op een pallet in de winkel, allemaal aan 50%. Meteen een exemplaar gekocht. Gelukkig maar want de dag nadien waren ze allemaal weg. Volgens mij hadden ze die nog ergens in hun magazijn gevonden, verstopt onder iets anders.
Doe ik veel BBQ? Best wel. Record staat op 87 keer op 1 jaar tijd. Gemiddeld om de vier dagen dus. Was in 2017 denk ik. Streepjes gezet, zo kon ik het onthouden. Nu veel minder. De vriendin is er minder voor te vinden dan mezelf.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik geloof je hoor, er is gewoon kwaliteitsverschil.
De vorige barbecue was een barbecook en was ook compleet doorgeroest/doorgebrand na een 10-tal jaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De Barbecook die ik over enkele dagen ga doorgeven aan mijn broer, heb ik eerst van mij pa gekregen.
Die zal zeker al 20 jaar dienst doen, maar niet aan 87 keer per jaar :). Wij doen 'em weg omdat er een gas BBQ is gekomen.
BBQ gaat vooral over sfeer en samen buiten zijn en eten
en pas in 2de instantie over hoe de BBQ opgestookt wordt of met wat (elektrisch, gas, houtskool, kokosbriketten, katoenbriketten, hout, ...).
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

testertje schreef:Ik ga even vloeken in de kerk, maar heeft er iemand een elektrische bbq?

https://www.weber.com/BE/nl/barbecues/e ... barbecues/
Al meer als 20 jaar een electrische grill van tefal, spul werkt nog steeds zeer goed.

Vorig jaar ook een electrische smoker gehad, zo’n goedkope van den aldi (vergelijkbaar met otto van barbecook). Gaf ook zeer goede resultaten, helaas liet ik hem op een bepaald moment te lang draaien in de hittegolf in volle zon, waardoor die toen een oververhit werd en rijp was voor het containerpark.
Ik koop mij sowieso terug een electrische smoker, al twijfel ik nog tussen terug een simpele in de barbecook stijl of direct iets geavanceerder (type masterbuilt).

Ik had ook nog een watersmoker van barbecook, maar die heb ík weggegeven. Veel prutswerk om de temperatuur uren gelijkmatig te houden.

Voor de rest heb ik nog 2 houtskool bbq’s en 1 houtskoolgrill (tafelmodel). Misschien ooit eens een gasbbq bijkopen, maar dan direct zo’n complete buitenkeuken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik twijfel ook al even over een electrische grill - dat ding kan je niet laten buitenstaan vermoed ik, gans het jaar door?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Hebben vroeger(20 jaar geleden) een electrische grill gehad maar bij teveel wind kreeg je daar nog geen worst op gebakken. :-D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Eehm denkt er niemand aan de gezondheid bij zo'n houtskool grill? Lijkt mij al voldoende argument om het aantal zo laag mogelijk te houden.
(Of uw stuk vlees boven een gasvlam leggen zo veel beter is, dat is misschien het gedacht).

Trouwens zo'n elektrische Weber ook op vakantie eens getest en ging super!
Weber is sowieso duurder maar ook kwalitatief, die zou ik niet zonder hoes opbergen.

PS: houtskool kuist het eenvoudigst.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

honda4life schreef:Eehm denkt er niemand aan de gezondheid bij zo'n houtskool grill?.
Neen. Met uwe zever ook al.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik denk dat bv. roken veel slechter is dan af en toe eens een lekker gebakken (=niet verkoold zoals sommigen doen) stukje vlees van de BBQ.... Leef...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Heel gezond is het niet, daar kunnen we het wel over eens zijn denk ik, maar goed.
Laat mensen gerust. Ik wordt een beetje allergisch van het obligate vingertje.

Iedereen kan terecht gewezen worden op iets, leuk hoor... :roll:
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ik weet niet wat het ongezondste is:
  • kilo's aan vlees verorberen, terwijl je bij een "gewone" maaltijd maar 150-200 gram vlees eet.
    • het feit dat die kilo vlees dan op een vlam gebakken wordt, waarbij het vet uit uw vlees dan wegloopt en verbrandt
    • het feit dat vlees in een gewone pan blijft "zwemmen" in vet, wat dan als jus over uw patatten gegoten wordt
  • De discussie over "hoe" je dat vlees opwarmt
    • op een houtvuur
    • op een houtskoolvuur
    • op een gasvuur
    • op een bakplaat
  • De sauskes en den alcool :-D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:
honda4life schreef:Eehm denkt er niemand aan de gezondheid bij zo'n houtskool grill?.
Neen. Met uwe zever ook al.

Just saying als argument voor de TS.
Ik heb het mee in overweging genomen omdat ik denk dat het gezonder kan zijn.
Of dat iets uitmaakt is een andere zaak, dat weet niemand.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Intussen de Barbecook Siesta 310 besteld. :-D
Bedankt voor de leuke discussie hierover.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”