Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Vandaag al een factor 10 meer doden door Corona dan door griep.
En dat met alle maatregelen die er genomen worden sinds Corona...

Is er eigenlijk griep geweest sinds uitbraak Corona? Denk het niet...
Toont ook al duidelijk aan dat Corona toch meer is dan een griepje
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

quovadis schreef: wat is er achterhaald aan de cijfers die we hadden in juni en de enige die we kunnen gebruiken om te berekenen wat er zou gebeurd indien we geen maatregelen troffen.
Ik zal het absurde rekensommeke nog eens opnieuw doen met de cijfers tot 31 mei 2020
9.380 doden 58.964 cases (https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/tpRKB)
11507163/58964*9380 = 1830560
tov van de data atm
11507163/1010987*24483=278668

Snap je nu wat er is mis met dat oud artikel ?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Wauw .. als ge nu echt denk dat die studie zich baseerd op dergelijke cijfers zit je wel mis hé ... ik ga die Molenberghs zijn berekening niet opnieuw doen en ga daar ook even geen rekening mee houden. Ik argumenteer enkel op jouw poging om een argument nietig te maken door iets in vraag te stellen met een even absurd argument.

Ik ben geen viroloog of epidemioloog, maar dit is puur wiskunde toch (ben ook geen wiskundige trouwens):

Input:
1. Totaal aantal inwoners
2. Verwachtte maximale infectiegraad (ik zie cijfers schommelen tussen de 40% en 70% - laat ons het maximum even nemen om argumentatie te volgen)
3. Verwachtte mortaliteitsratio (moeilijk .. cijfers tussen de 0,2% en de 7,7% - bron. Ter argumentatie nemen we dus het maximum.

De realiteit is op dat moment van geen enkel belang, want extrapolatie kan je niet doen op basis van een willekeurige basis (dagelijkse #besmettingen en #doden zijn afhankelijk van teveel factoren die willekeurig kunnen zijn).

Maar dus ... om een potentieel maximum aantal doden te berekenen over de looptijd van de ganse epidemie ! kom je dus op het volgende:

((11507163/100)*70) = X
Y = (x/100) * 7,7

Y = 620236 !!! :eek:

Dus het potentiële maximum aantal doden dat Corona zou kunnen veroorzaken, in België, is 620236 burgers. Dus ja ... we moeten ons inderdaad niks aantrekken van corona hoor .. je hebt toch maar 1/18 kans dat je dodelijk zien kan worden .. das ni veel toch ??? :bang:
Laatst gewijzigd door Sasuke 10 mei 2021, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: De reaiteit is op dat moment van geen enkel belang, want extrapolatie kan je niet doen op basis van een willekeurige basis (dagelijkse #besmettingen en #doden zijn afhankelijk van teveel factoren die willekeurig kunnen zijn).
Heb ik dan gezegd dat die cijfers kloppen ? Ik heb alleen maar aangetoond dat de cijfers vandaag niet meer de cijfers zijn van mei 2020 (en de cijfers van morgen weer anders zullen zijn, (en dat daar ook niks mis mee is & je daar niemand moet op afrekenen))
De Verwachtte maximale infectiegraad & Verwachtte mortaliteitsratio = ook maar een schatting die nauwkeuriger wordt in tijd, alé dat hoop ik toch(uw CFR voor belgie is trouwens 2,4551% atm dus niet 7,7%)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

de cijfers van de 1ste golf zijn nu toch nog steeds dezelfde als toen. Er is toch niet veranderd daar? Dus de studie die op dat moment gebeurde om te bepalen wat er zou gebeurd zijn bij geen maatregelen is toch nog steeds correct, want alle golven nadien spelen toch geen rol in het verhaal van toen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk zijn die cijfers niet meer hetzelfde, de cijfers zijn nauwkeuriger geworden, de schattingen ook.
Dat wil niet zeggen dat die cijfers niet kunnen stijgen hé, ze zijn alleen nauwkeuriger geworden
Zie Sasuke zijn uitleg de CFR zit tussen 0.2 en 7.7%. Heeft het nut om rekening te houden met die 7.7 ? Ja, maar besef dan dat 2.5 een veel nauwkeuriger beeld geeft van de werkelijkheid dan 7.7 (7.7 staat natuurlijk veel mooier in de gazetten, net zoals "iedereen kan sterven aan corona", maar hebben we daar iets aan ? ik denk het niet)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

iceke schreef: :bang: Wtf is er in hemelsnaam mis met selectief beschermen ?
Die discussie is hier al eens gevoerd geweest, onder andere ook over de "waarde" van een leven. Ik vind het ronduit fascistisch. Alleen collectief kunnen we dit aanpakken en in een pandemie is het zinloos om bepaalde groepen binnen een bevolking anders te gaan behandelen want dat werkt niet. Was jij het ook niet die het schandalig vond dat ouderen in de WZC werden opgesloten?
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Qua selectieve bescherming ... dat hangt imho af van de situatie op een gegeven moment. In de ziekenhuizen doen ze dat ook zo, zolang het kan, bescherm je iedereen met de maximale effort. Van zodra dat niet meer kan, schakel je over op selectieve bescherming.

Zover zijn we nog, bijlange, niet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Natuurlijk zijn die cijfers niet meer hetzelfde, de cijfers zijn nauwkeuriger geworden, de schattingen ook.
Dat wil niet zeggen dat die cijfers niet kunnen stijgen hé, ze zijn alleen nauwkeuriger geworden
Zie Sasuke zijn uitleg de CFR zit tussen 0.2 en 7.7%. Heeft het nut om rekening te houden met die 7.7 ? Ja, maar besef dan dat 2.5 een veel nauwkeuriger beeld geeft van de werkelijkheid dan 7.7 (7.7 staat natuurlijk veel mooier in de gazetten, net zoals "iedereen kan sterven aan corona", maar hebben we daar iets aan ? ik denk het niet)
de cijfers uit de 1ste golf die zijn toch wat ze zijn. Hoe kunnen die in godsnaam nog veranderen? En op basis van die cijfers kan je een "accurate' inschatting maken over wat er zou gebeurd zijn als er geen maatregelen waren geweest. Alle andere cijfers van erna ben je niets mee in zo'n berekening en kan je dus gewoon niet gebruiken
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
iceke schreef: Was jij het ook niet die het schandalig vond dat ouderen in de WZC werden opgesloten?
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt... sluit je iedereen op om niemand te besmetten of sluit je iedereen op als ratten in de val ?
In het 2de geval vind ik dat idd schandalig(is dat dan niet wat er gebeurd is ?)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:Natuurlijk zijn die cijfers niet meer hetzelfde, de cijfers zijn nauwkeuriger geworden, de schattingen ook.t)
is dat zo?
golf 1 is de chinese variant. Wat hebben we nu?

de britse is 50% besmettelijker als de chinese en de Indische is nog besmettelijker als de Britse. deze variant vs vaccin is nog niet duidelijk
besmette personen kunnen ook gewoon herbesmet worden
gevaccineerden kunnen ervan ziek worden en blijkbaar zelfs sterven

dan zou je toch voorzichtig moeten zijn
als ik naar de beelden kijk en hoor dan iedereen roepen hoe veilig alles was? ik heb er toch dik mijn twijfels bij
de bewering dat terrassen een gecontroleerde omgeving bieden, dus veiliger zijn als pakweg de kaai, kan toch redelijk hard de vuilbak in
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nu zeg je toch zelf dat golf 1 en 2 en 3 niet hetzelfde is. Hoe kunnen dan de cijfers hetzelfde zijn ?
En ja, op het terras = het veiliger dan naast het terras.
Dat ziet het kleinste kind adhv de beelden van zaterdagavond.
De vraag = zijn die overvolle pleinen met 20ers en 30ers het grootste probleem ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

quovadis schrijft: ...En op basis van die cijfers kan je een "accurate' inschatting maken...

Accuraat!? Het blijft nattevingerwerk en cijfer mumbo-jumbo, en in elk geval even zinvol als een discussie over het geslacht van de engeltjes... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:
de britse is 50% besmettelijker als de chinese en de Indische is nog besmettelijker als de Britse. deze variant vs vaccin is nog niet duidelijk
besmette personen kunnen ook gewoon herbesmet worden
gevaccineerden kunnen ervan ziek worden en blijkbaar zelfs sterven

dan zou je toch voorzichtig moeten zijn
als ik naar de beelden kijk en hoor dan iedereen roepen hoe veilig alles was? ik heb er toch dik mijn twijfels bij
de bewering dat terrassen een gecontroleerde omgeving bieden, dus veiliger zijn als pakweg de kaai, kan toch redelijk hard de vuilbak in
Inderdaad, zeker als je dan ook nog die tenten ziet, zogezegd corona proof :roll:

Gisteren op 't nieuws een reportage over de antiekmarkt. Er liepen Duitsers, Nederlanders... enz.

Ja, bij ons is dat allemaal nog niet open hoor, daarom dat we naar hier komen.

En dan - 19 toevallig ontdekte besmettingen met de Indische variant, waarvan de helft van mensen die daar op reis waren. Wellicht zijn er nog een pak "niet ontdekte" - die rustig verder verspreiden.

Veel contacten = meer kans op besmetting.

En dan hoor je die Molenberghs op de radio vanmorgen.

Ja de besmettingen weer licht gestegen, maar er wordt ook meer getest. Dus moeten we ons geen zorgen maken.
1207
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: En ja, op het terras = het veiliger dan naast het terras.?
onze oostenrijkse superverspreider werkte ook grotendeels in open lucht
de biologische bom die Bergamo veroorzaakte kwam ook uit een openlucht evenement
Ik noem dat niet veilig hoor, zeker als nieuwe varianten besmettelijker zijn

nu kijkt men naar ic dus straks krijg je een moment waarop besmettingscijfers zullen stijgen terwijl het cijfer op de ic nog zakkende is (daar zit een verschil van een paar weken op.)

wat gaat men dan doen? de besmettingscijfers negeren omdat dit politiek interessanter is wegens de belofte rond de horeca?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Nu zeg je toch zelf dat golf 1 en 2 en 3 niet hetzelfde is. Hoe kunnen dan de cijfers hetzelfde zijn ?
omdat het toch gaat over hoeveel doden er zouden geweest zijn zonder maatregelen. Dit kan je alleen maar bepalen door de cijfers van Golf 1 te nemen. Indien er geen maatregelen waren zouden Golf 2, 3,... er niet zijn. Dus met de cijfers van Golf 1 kan je dit bepalen en hebben ze gedaan. Er was sprake van 60k-250k doden in hun studie. Wat er later zou gebeuren zullen we nooit weten.

@Wied: als je wetenschappelijk studie afdoet als Mumbo Jumbo dan moet je nergens meer over discussiëren
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: onze oostenrijkse superverspreider werkte ook grotendeels in open lucht
Bar had een grote ruimte binnen, een klein overdekt terrasje, en het was een paar graden boven nul. Skiresort weet je wel.
1207 schreef:de biologische bom die Bergamo veroorzaakte kwam ook uit een openlucht evenement
Je bedoelt een overdekt stadium slechts aan een zijde volledig open met wind die uit de verkeerde richting kwam (niet op de open zijde waar de meesten zaten) en mensen die op elkaar gepakt zaten (weliswaar in bepaalde secties - in andere secties zat er niemand). Ik noem dat "openlucht" met aanhalingstekens.
1207 schreef:wat gaat men dan doen? de besmettingscijfers negeren omdat dit politiek interessanter is wegens de belofte rond de horeca?
Lemmeguess. Horeca/winkels/kappers toe en dan weer op een plateau komen nog hoger dan de vorige 2 keren en dus een nog groter risico op ontploffing. In maar liefst 4 provincies, waarvan 3 Vlaamse provincies, gaat het aantal besmettingen vandaag weer omhoog. Dat ligt dus niet aan de horeca, maar aan een of meer versoepelingen van de voorbije weken. Maar toch zullen ze sluiten.

Het goede nieuws is dat er vanaf 15 juni wel weer een daling zal ontstaan met examens en dan vakantie en dan zitten we goed tot half september wanneer 10 geimporteerde varianten waarvan de vaccins de helft niet te baas kunnen in de scholen zitten. Het is dan aan de horeca/winkels/kappers om zich deze keer niet opnieuw te laten rollen.

We mogen nog van groot geluk spreken dat die Indiase variant pas nu arriveert en niet 2 maanden eerder.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 10 mei 2021, 13:36, in totaal 3 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Indien er geen maatregelen waren zouden Golf 2, 3,... er niet zijn.
Natuurlijk zou golf 2 en 3 er dan ook zijn, denk je echt dat 1 virus de hele bevolking besmet in 1 golf ?
De piek zou wat hoger zijn, de afname zou wat sneller gebeuren, en dan zijn we zowat rond zeker ?

De vraag was of ons zorgsysteem dat aankon en wat er zou gebeuren als dat niet het geval was.
Awel, ons zorgsysteem kon het aan, 1 factor minder om rekening mee te houden in hun glazen bol, dus waarom zou je dan niet mogen herberekenen met preciezere cijfers ?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
quovadis schreef:Indien er geen maatregelen waren zouden Golf 2, 3,... er niet zijn.
Natuurlijk zou golf 2 en 3 er dan ook zijn, denk je echt dat 1 virus de hele bevolking besmet in 1 golf ?
De piek zou wat hoger zijn, de afname zou wat sneller gebeuren, en dan zijn we zowat rond zeker ?

De vraag was of ons zorgsysteem dat aankon en wat er zou gebeuren als dat niet het geval was.
Awel, ons zorgsysteem kon het aan, 1 factor minder om rekening mee te houden in hun glazen bol, dus waarom zou je dan niet mogen herberekenen met preciezere cijfers ?
ik bedoel de huidige golf 2, 3,... Er was een compleet andere situatie dan.

En indien we geen maatregelen troffen dan zou onze zorg het niet aangekund hebben, dat is net het punt :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster

ondanks haar corruptie mag Heeren dus gewoon en vrolijk aanblijven.
tja,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:ondanks haar corruptie mag Heeren dus gewoon en vrolijk aanblijven.
tja,
Andere partijen hebben soortgelijk gedaan, je moet nogal naïef zijn om te denken dat dit enkel in Sint-Truiden gebeurd is. Als ze zou moeten aftreden zouden er uit vergelding "vaccindossiertjes" van politici uit andere partijen komen bovendrijven, want CD&V kent uiteraard ook mensen in andere vaccincentra.

Ze mag dus aanblijven zodat de andere partijen zichzelf kunnen beschermen. Tegelijk hebben ze het hiermee ook voor een stuk "genormaliseerd" dat zijzelf voorrang krijgen op vaccins, dus als er toch nog iets lekt, staan ze weer sterker dan gisteren. Als Heeren niet moet aftreden daarvoor, dan iemand anders ook niet. Ook de media zal zoiets minder gaan interesseren nu.

Hopen dat moedige journalisten of burgers nog durven aan de klok te luiden dus. Met een groot risico op vervolging helaas, vandaag de dag.

Heeren is van CD&V, de coalitiepartners die haar beschermd hebben zijn Open VLD en N-VA. Nogmaals: beloon aub geen enkele van deze partijen in het stemhokje, in gelijk welke verkiezing. Je stuurt er alleen maar het verkeerde signaal mee: dat dit gedrag allemaal ok is, iets waar ze zeker nota van zullen nemen. En nee, andere partijen doen NIET noodzakelijk hetzelfde, ze zullen dat alleen maar doen als ze zien dat anderen er weg mee raken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op de conclusie om voor racisten te stemmen na, deel ik uw mening:
- het onaanvaardbare is plots aanvaardbaar
- politici van andere partijen dekken het toe, uit vrees om de doos van pandora te openen

Hetzelfde zagen we in het verleden met het gesjoemel rond Streamz, aanbestedingen naar NVA'ers bij VRT, buitenstampen van directieleden, beschermen van corrupte directieleden, ...
CDV dekte NVA en NVA dekte CDV. En zo werd de corruptie aanvaard binnen de Vlaamse regering.
Degoutant.

Mijn conclusie is dus niet dat ik op racisten ga stemmen, maar wel dat ik niet stem op politici die dit soort gesjoemel plegen of aanvaarden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Terwijl de media zich druk maken over een burgemeester, hebben ze niet door dat intussen de bezetting op IC weer aan het stijgen is gegaan.

Maar dat zijn zorgen voor later, eerst nog flink wat versoepelen.

BTW nu ook in Oostende en Nieuwpoort besmettingen met de Indiase variant. En weer een gezin dat op reis is geweest naar India :bang:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

phil48 schreef:Terwijl de media zich druk maken over een burgemeester, hebben ze niet door dat intussen de bezetting op IC weer aan het stijgen is gegaan.
Wat zowat elke maandag gebeurt(als je de grafiekjes opvolgt).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: ik bedoel de huidige golf 2, 3,... Er was een compleet andere situatie dan.
Ik kan u niet meer volgen hoor, wat bedoel je nu juist ?
quovadis schreef: En indien we geen maatregelen troffen dan zou onze zorg het niet aangekund hebben, dat is net het punt :bang:
Onze zorg kan het nooit aan, dat krijg je als je te efficiënt gaat werken, maar je kan het ook anders bekijken, onze zorg kan alles aan zolang je maar op andere vlakken gaat snoeien.
Langs de andere kant 70.000 opnames op 1 jaar op 50.000 bedden is dat veel ? En hoeveel opnames zijn er eigenlijk per jaar in dit land 4.000.000 ?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:
quovadis schreef: ik bedoel de huidige golf 2, 3,... Er was een compleet andere situatie dan.
Ik kan u niet meer volgen hoor, wat bedoel je nu juist ?
Dat je geen rekening moet houden met Golf 2, 3,... als je wil weten wat er zou gebeurd zijn indien er geen maatregelen waren in het voorjaar vorig jaar (waar de studie van Molenberghs zich op baseert).
iceke schreef:
quovadis schreef: En indien we geen maatregelen troffen dan zou onze zorg het niet aangekund hebben, dat is net het punt :bang:
Onze zorg kan het nooit aan, dat krijg je als je te efficiënt gaat werken, maar je kan het ook anders bekijken, onze zorg kan alles aan zolang je maar op andere vlakken gaat snoeien.
Langs de andere kant 70.000 opnames op 1 jaar op 50.000 bedden is dat veel ? En hoeveel opnames zijn er eigenlijk per jaar in dit land 4.000.000 ?
Ik heb nochtans geen Italiaanse of Spaanse of Britse toestanden gezien bij ons waar ze buiten op de parking lagen te wachten op zuurstof of waar de lijken opeengestapeld werden en moesten worden vervoerd door het Leger. Dus onze zorg heeft gelukkig kunnen bolwerken dankzij de nodige maatregelen die in voege waren. En als die er niet waren dan moet je reken dat er tussen de 60k en 250k doden zouden zijn gevallen in het voorjaar van vorig jaar.
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Ik heb nochtans geen Italiaanse of Spaanse of Britse toestanden gezien bij ons waar ze buiten op de parking lagen te wachten op zuurstof of waar de lijken opeengestapeld werden en moesten worden vervoerd door het Leger. Dus onze zorg heeft gelukkig kunnen bolwerken dankzij de nodige maatregelen die in voege waren. En als die er niet waren dan moet je reken dat er tussen de 60k en 250k doden zouden zijn gevallen in het voorjaar van vorig jaar.
het is maar waar je je grens legt hé
patienten naar het buitenland sturen, in luik lagen ze wel op de parking
op een bepaald moment lag alle noncovid gewoon stil en dat veroorzaakt ook doden
compleet overwerkt personeel
in Brussel is er zeker 1 iemand aan covid gestorven omdat de zuurstofflessen op waren
...

ik zeg vlakaf dat onze gezondheidszorg al in elke golf gecrasht is. jij wil ze eerst zelf zien liggen en beelden zien, voor mij hoeft dat neit
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

phil48 schreef:
BTW nu ook in Oostende en Nieuwpoort besmettingen met de Indiase variant. En weer een gezin dat op reis is geweest naar India :bang:
Daar begrijp ik dus geen kloten van hé. Sorry voor mijn taalgebruik. Maar een familie die besmet is geraakt op reis? Excuseer? Hoe is dat mogelijk? Geef ze allemaal 5 jaar effectief. Verdomme hé!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/11 ... -oostende/

:bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

En laat die versoepelingen maar komen! Hell yeah, dit wordt een megazomer! 8)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Pengu schreef:Hoe is dat mogelijk?)
Er zijn massa's achterpoortjes om toch legaal op reis te gaan naar rode zones.
Het is niet van niet kunnen tegenhouden, het is van niet willen tegenhouden.

En in Borsbeek was er geen (evidente) link te vinden, dus ga er maar vanuit dat de Indiase variant al veel verder/ruimer verspreid is.
Met het beperkte cijfermateriaal dat er is, lijkt die variant 50% besmettelijker dan de Britse variant.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

quovadis schrijft: ...als je wil weten wat er zou gebeurd zijn indien er geen maatregelen waren in het voorjaar vorig jaar...

Zogenaamde "studies" die gebruik maken van computer-modellen/algoritmes geven niet noodzakelijk een "betrouwbaar" beeld van een imaginaire situatie. Ons hoog sterftecijfer daarentegen geeft aan -met zekerheid- dat we "verkeerde maatregelen" hebben genomen. Wetenschappelijke studie daarvan had ons veel verder geholpen: testen, opsporen en isoleren dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:quovadis schrijft: ...als je wil weten wat er zou gebeurd zijn indien er geen maatregelen waren in het voorjaar vorig jaar...

Zogenaamde "studies" die gebruik maken van computer-modellen/algoritmes geven niet noodzakelijk een "betrouwbaar" beeld van een imaginaire situatie. Ons hoog sterftecijfer daarentegen geeft aan -met zekerheid- dat we "verkeerde maatregelen" hebben genomen. Wetenschappelijke studie daarvan had ons veel verder geholpen: testen, opsporen en isoleren dus...
ons hoog sterftecijfer kwam door onze accurate telling van de coronadoden. De oversterfte kwam zo goed als perfect overeen itt tot veel andere landen.

Voor de rest :lol:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

@Wied : TOI kan je enkel toepassen in een gecontroleerde situatie, na een harde reset dus en ieder hier weet wat dat inhoudt.

En wie denkt eender welke dominante variant buiten te houden is er aan voor de moeite als je niet doortastend handelt. Het is geen kwestie of ze binnen komen, eerder wanneer.
Reizen zijn toegelaten als ze 'essentieel' zijn. Voor de centen mag alles. In Antwerpen lopen veel Indiase diamantairs rond die regelmatig hun 'essentiële' verplaatsingen doen richting slijperijen in India. Vroeg of laat heb je dan natuurlijk prijs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Pengu schreef:Daar begrijp ik dus geen kloten van hé. Sorry voor mijn taalgebruik. Maar een familie die besmet is geraakt op reis? Excuseer? Hoe is dat mogelijk? Geef ze allemaal 5 jaar effectief. Verdomme hé!
* Er is geen uitreisverbod NAAR India, ook niet voor niet-essentiele reizen. Voor geen enkel land meer trouwens. Het wordt als "code rood" wel "ten stelligste afgeraden".
* Er is een inreisverbod VANUIT India, MAAR er zijn weer talloze uitzonderingen op en het geldt sowieso helemaal niet voor mensen met een Belgisch paspoort. Uit art. 12 van het BUPO-verdrag, dat België geratificeerd heeft, volgt dat België de toegang tot haar grondgebied immers niet kan ontzeggen aan haar eigen onderdanen. Overigens kan je uit de brede interpretatie daarvan zelfs afleiden dat België de toegang niet kan ontzeggen aan Schengen-onderdanen, in het bijzonder zij die geen vlucht naar eigen land hebben en via België moeten passeren om in hun land te raken (Luxemburgers bv).
* De quarantaine en test zijn bij terugkeer uit India verplicht. Maar alles staat of valt met de enforcement en controle daarvan. En wat is de boete als je het niet respecteert? Geen 5 jaar effectief, wel eenmalig 250 EUR per meerderjarige persoon, een fractie van wat de reis gekost heeft.

Uiteindelijk heeft een reisverbod en co ook weinig zin. Het enige wat het doet is het misschien wat vertragen. Zo'n variant raakt toch wel binnen vroeg of laat via de een of andere manier. De juiste aanpak zit hem in quarantaine en een snelle detectie en isolatie voor het meer schade kan aanrichten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Uiteindelijk heeft een reisverbod en co ook weinig zin. Het enige wat het doet is het misschien wat vertragen. Zo'n variant raakt toch wel binnen vroeg of laat via de een of andere manier. De juiste aanpak zit hem in quarantaine en een snelle detectie en isolatie voor het meer schade kan aanrichten.
De enige juiste aanpak is de aanpak die enkele landen als het UK hebben gekozen. Kom je uit een rode zone, ga je 10 dagen "verplicht" en "onder toezicht" in quarantaine - bijvoorbeeld een hotel - waarbij je pas na die tien dagen weg mag als je twee keer negatief hebt getest.

Dat schrikt mensen af om even over en weer naar India (of Marrakesh) te vliegen om hun bomma te bezoeken.

Vandaar dat bijvoorbeeld de finale van de Champions League niet meer in rode zone Istanboel mag gespeeld worden (want dan moesten de Man City en Chelsea-spelers daarna 10 dagen in quarantaine), maar in (wellicht) Portugal.

Helaas vereist dat van de overheid enige daadkracht en dat mag je van dit "hoera we gaan versoepelen"-ensemble niet verwachten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat wisten ze op dag 1, maar is nooit aan de orde geweest. Grenzen toe is een even groot taboe als meer bedden :bang:

quovadis schreef: ons hoog sterftecijfer kwam door onze accurate telling van de coronadoden. De oversterfte kwam zo goed als perfect overeen itt tot veel andere landen.

Voor de rest :lol:
Te goed :angel: in zoverre dat ze moesten goochelen met de oversterfte om hun telling te verantwoorden :angel:
En zo zie je maar dat je met cijfers en grafieken alles kan verantwoorden.

Laat het vooral duidelijk zijn dat er een (groot/klein?) percentage gestorven is met covid & niet aan corona, die cijfers mochten vooral niet kloppen...en toch kloppen ze :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Zeer warrige persconferentie overlegcomité, duidelijk niets aan voorbereid, hak op de tak, heel "meta" weinig details, weinig concreets, en wat spreekt De Croo toch zo onverzorgd :-(

De belangrijkste zaken zullen wel in de media verschijnen. De rode draad is dat we nog sneller en nog forser gaan versoepelen.

@on4bam: De Croo heeft nav een vraag van een journalist uitgelegd wat "richtdrempel" betekent. Opnieuw zeer warrige uitleg, maar als ik het goed snap, begrijpen we het allemaal verkeerd. "Richtdrempel van 500 bedden" betekent dat er op de dag van de voorgestelde versoepeling (9 juni 2021 in casu) niet meer dan 500 IC-bedden bezet zouden zijn volgens de modellen/verwachtingen. Het is geen "criterium" ofzo he waar aan voldaan zou moeten zijn alvorens de versoepeling kan plaatsvinden, iets wat de meesten onder ons dachten! 500 of niet maakt niet uit, de versoepeling gaat toch door op die dag.

Journalist: u zegt altijd dat u de experts volgt, maar als ik die vandaag hoorde lijkt dat toch niet zo.
De Croo: "Ja toch wel hoor, wij doen een zeer voorzichtige aanpak. De experten zeggen enkel dat we voorzichtig moeten blijven, daarmee bedoelen ze alleen maar voorzichtigheid voor een nieuwe variant of voorzichtigheid voor een kink in de kabel van de vaccinatiecampagne. Maar het is belangrijker om perspectief te geven aan de mensen want Tomorrowland organiseer je niet op 1 week."

Journalist: wat met Indiase variant
De Croo: "Er is absoluut geen reden om te denken dat de huidige vaccins er niet tegen zouden beschermen."

Hij zei ook iets dat we de eerste waren in de EU van de vaccineringen oid, geen idee waar dat op sloeg.

✄=====================================================================================

Wat betreft andere persconferentie Sci en Sano van deze ochtend: weinig nieuws, evoluties zetten zich nog grotendeels door.
Besmettingen: Daling zet zich nog door maar ze begint te slabakken. Kinderen blijven voor de derde week op rij tekenen voor de grootste toenames van de besmettingen, maar nieuw is dat nu ook de ouders (40ers) voor het eerst terug een stijging laten optekenen zonder dat er in die groep significant meer getest wordt. In Vlaanderen kan enkel Vlaams-Brabant nog een echte daling voorleggen, Limburg is van daling naar stabiel gegaan (+0%), de andere 3 provincies zien lichte stijgingen. Nationaal dalend cijfer is hoofdzakelijk dankzij Wallonië en Brussel die wel nog groen kleuren. Positiviteitsratio blijft hoog op 6.5%, er wordt nog altijd te weinig getest.
Ziekenhuis: Alle ziekenhuiscijfers dalen voorlopig nog.
Overlijdens: Algemene afname overlijdens, maar wel een stijging van de overlijdens bij 45-65 jaar.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

heist_175 schreef:Mijn conclusie is dus niet dat ik op racisten ga stemmen, maar wel dat ik niet stem op politici die dit soort gesjoemel plegen of aanvaarden.
Tja, dan schiet er niet veel meer over ... En wat nog over schiet - "groen" en "rood" - hebben die dan nooit gesjoemeld? Quid Agusta, kasbon affaire, groen met zijn irrealistisch programma want wie zal dat betalen ... ?

Enfin, we geraken weer off topic ...

BTW: wanneer verwachten jullie de volgende golf? Augustus? September? want ...
1. we leven op te grote voet weer eens en dit voet zal in juni zo groot wandelen dat we er opnieuw over vallen
2. het is opnieuw van "alles kan" incl. vernieling hier in de stad na 22 u. onder invloed van alcohol. Wat risico gedrag betreft, hoef ik daar geen tekening bij te maken.
3. nog enkele "La Boum" sessies kunnen de zaak misschien nog wat versnellen
4. quid de Indische variant en in welke mate zijn de huidige vaccins daar tegen opgewassen?

Dus ... de geschiedenis zal zich herhalen m.i. We zijn opnieuw "goe bezig". Maar zeker, de politici hebben aan populariteit gewonnen. En uw eigen ego, bankrekening en macht zijn toch veel belangrijker dan enkele 100en of 1000en mensenlevens, niet ? En de zorg: die blijven toch maar draaien dus daar moet ge zeker niet van wakker liggen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

koenraaddeconinck schreef:BTW: wanneer verwachten jullie de volgende golf? Augustus? September? want ...
Zolang ga je heus niet moeten wachten... de daling van de cijfers is reeds verschillende dagen aan het slabakken.

Als de Indische variant wat meer voeten aan de grond krijgt in combinatie met de versoepelingen zitten we voor het einde van de maand al terug in stijgende lijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik probeer altijd de meest optimistische scenario's te beschrijven. Inderdaad, het is maar een kwestie van enkele weken ... M.i. halen we met de huidige IZ- bezetting zelfs eind juni niet vooraleer opnieuw niet essentiële zaken, horeca edm. terug op slot gaan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Tja, dan schiet er niet veel meer over ... En wat nog over schiet - "groen" en "rood" - hebben die dan nooit gesjoemeld? Quid Agusta, kasbon affaire, groen met zijn irrealistisch programma want wie zal dat betalen ... ?
Nogmaals, door op dezelfden te stemmen hou je die cirkel echt alleen maar in stand. Andere partijen doen het ook alleen maar omdat ze zien dat politici er mee weg raken EN dan nog eens opnieuw verkozen worden ook. Daarom dat je het niet mag belonen.

Tegelijk moet je ook vertrouwen hebben in onze en de Europese structuren waardoor al te grote uitwassen van bepaalde partijen geen enkele kans op slagen hebben, iets wat al regelmatig getest werd in Europa. Je moet dus niet "bang" zijn om op bepaalde partijen te stemmen - de soep wordt niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend - en laat het duidelijk zijn: er is keuze uit meer dan 1 partij die niet in een coalitie zit. Belangrijker is dat je een duidelijk signaal stuurt als men dingen doet die niet door de beugel kunnen, en niet dat je het beloont. Politici herbronnen zichzelf alleen als ze in de oppositie vallen.
koenraaddeconinck schreef: 1. we leven op te grote voet weer eens en dit voet zal in juni zo groot wandelen dat we er opnieuw over vallen
2. het is opnieuw van "alles kan" incl. vernieling hier in de stad na 22 u. onder invloed van alcohol. Wat risico gedrag betreft, hoef ik daar geen tekening bij te maken.
Het valt me vandaag op dat ik terrassen in een tent zag die helemaal niet aan een kant volledig open waren. Dat is zo goed als indoor-horeca!

Voor het overige stuurt de regering vooral signalen dat we het virus totaal onder controle hebben en dat we volgende maand nog 100 gevallen gaan hebben en dus versoepelen versoepelen versoepelen. Wiens schuld is het dan?
koenraaddeconinck schreef: 3. nog enkele "La Boum" sessies kunnen de zaak misschien nog wat versnellen
4. quid de Indische variant en in welke mate zijn de huidige vaccins daar tegen opgewassen?
De organische noodzaak aan La Boum is grotendeels weg dankzij de open terrassen, dus ik verwacht dat het een snelle dood gaat sterven. Dat gaat de voetbalhooligans niet tegenhouden om nog eens te gaan natuurlijk als er nog ene komt, want zij raken hun overtollige energie anders moeilijk kwijt.

Viroloog Alexander De Croo kwam vandaag met opzienbarend wereldnieuws: alle vaccins kunnen de Indiase variant perfect aan! Weliswaar zonder bewijs. De echte virologen zijn veel terughoudender: "onderzoek afwachten".
koenraaddeconinck schreef:Dus ... de geschiedenis zal zich herhalen m.i. We zijn opnieuw "goe bezig". Maar zeker, de politici hebben aan populariteit gewonnen. En uw eigen ego, bankrekening en macht zijn toch veel belangrijker dan enkele 100en of 1000en mensenlevens, niet ? En de zorg: die blijven toch maar draaien dus daar moet ge zeker niet van wakker liggen.
Ja. We zitten idd met de politici in een soort van vicieuze cirkel die zich altijd herhaalt, ik zal er eens een afbeelding van maken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”