Compacte managed switch met per-vlan Mac table

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Heeft iemand weet van compacte managed switches die een mac tabel per vlan hebben? Bij de tplink smart switches is dit in ieder geval al niet het geval...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Bedoel je dat je een lijst wil kunnen zien van alle MAC-adressen die bv in VLAN 5 zitten? Ik heb een Netgear GS110TP en die kan dat.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik bedoel dat ik wil zeker zijn dat de mac-tabel niet gedeeld wordt over verschillende vlans heen. Er kunnen namelijk gelijke mac adressen voorkomen die op verschillende vlans zitten (don't ask, R&D omgeving ;-))
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

woutervh schreef:Ik bedoel dat ik wil zeker zijn dat de mac-tabel niet gedeeld wordt over verschillende vlans heen.
Hoe ga je dat ooit weten... ik vrees dat je zoiets pas gaat ontdekken als je de switch effectief gebruikt (als het al bestaat).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Normaal zou eender welke l2+/L3 switch dit moeten ondersteunen. Unmanaged switches zullen daar niet veel boodschap aan hebben, net zoals veel huis/tuin/keuken brol dat niet hebben. Maar een per vlan Mac table zou redelijk standaard moeten zijn voor elke switch die zelf kan routen over de vlans.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Idd. Zou geen probleem moeten zijn met deftige managed switches in het prosumer/SMB segment - Cisco Business 350 of gelijkaardig.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Vandaag een Netgear pro GS108Tv3 besteld. Zal inderdaad de snelste manier zijn om te weten of het gaat. Morgen meer :wink:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Even gezocht, niet gemakkelijk te vinden.
Weet niet of dat standaard via GUI te doen is.

ProSAFE Managed Switches Software Administration Manual
Pagina 27 Create a MAC-Based VLAN
https://www.downloads.netgear.com/docs/ ... 02/swa.pdf
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Bedankt voor de moeite!

Echter niet wat ik wil :-o
Dit legt uit dat je vaste vlans kunt plakken op bepaalde mac-adressen.
Wat ik wil is dat elke vlan zijn eigen mac-tabel heeft. Zodat de switch niet verward geraakt als identieke mac-adressen worden gebruikt in verschillende vlans
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ok, als ik dat google kom je enkel bij Cisco uit.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

ELKE switch die kan routen over vlans (L2+ of L3 functie) MOET een aparte ARP tabel per vlan kunnen aanleggen .. 't zal anders nogal moeilijk worden om de vlan segmentering in stand te houden :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Sasuke schreef:ELKE switch die kan routen over vlans (L2+ of L3 functie) MOET een aparte ARP tabel per vlan kunnen aanleggen
In theorie wel. In de praktijk is het specifieke "don't ask, R&D omgeving" scenario van OP al genoeg edge case om met bepaalde switches in problemen te raken.

Nu zoals gezegd, de Cisco Business switches kunnen dit aan, Cisco Catalyst switches uiteraard ook. Van NETGEAR weet ik het niet.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

HP procurve ook. Da's degene die we nu gebruiken in ons rack. Maar ik zou wat flexibeler willen zijn en dan zijn compacte switches wel zo handig. TPLink heb ik reeds geprobeerd, maar deze werken niet. We kunnen ze zelfs niet als domme switchen gebruiken op ons vlan netwerk...

Maar zoals gezegd heb ik een netgear gs108tv3 besteld om te proberen. Eerste bevindingen zijn alvast positief. Ik denk dat het zal werken, maar slechts heel snel/beperkt kunnen testen. Maandag verder.
Wat me echter wat tegenviel was dat ik een online netgear account moest aanmaken om de volledige functionaliteit te kunnen activeren :!: Het nut daarvan ontgaat me compleet. We spreken hier over een switch...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Sasuke schreef:ELKE switch die kan routen over vlans (L2+ of L3 functie) MOET een aparte ARP tabel per vlan kunnen aanleggen .. 't zal anders nogal moeilijk worden om de vlan segmentering in stand te houden :-)
Je kan dat op twee manieren bekomen...

- een tabel met per MAC adres het VLAN
- een tabel met per VLAN het MAC adres

Beiden laten naar buiten toe aan te geven welke MAC adressen in een VLAN zitten... maar wat de TS wil zal niet lukken met het eerste. Hoe men dus intern zoiets oplost (wat eigenlijk de "primary key" is) is dus bepalend en dat kan je eigenlijk niet weten.
rapidgorgon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 dec 2013, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

woutervh schreef: Wat me echter wat tegenviel was dat ik een online netgear account moest aanmaken om de volledige functionaliteit te kunnen activeren :!: Het nut daarvan ontgaat me compleet. We spreken hier over een switch...
Als je voorkomt dat de switch kan pingen naar 8.8.8.8 (Google DNS), dan denkt deze dat er geen internet is. Dan kan je alsnog aanmelden met een lokale account :-)

Zelf heb ik een GS110TPP, die dezelfde firmware draait. Moet zowat het eerste zijn dat ik heb uitgezocht om te omzeilen. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”