Initiatieven tegen slecht internet

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
Pilot84
Starter
Starter

Beste mede-internetter,

Ik ben sinds een paar maanden verhuist vanuit Nederland naar Belgie. En ik moet zeggen, dat was geen slechte keuze. Wonen doe ik hier graag en de mensen zijn op vele gebieden een stuk beschaafder dan menig Nederlander.

Het enigste waar ik gewoon niet bij kon met m'n hoofd is, hoe het in godsnaam mogelijk is, hoe slecht het internet in Belgie is. Ik dacht eerst dat het alleen lokaal probleem was. Totdat ik begon te merken dat ik niet de enige was die een belachelijke 29EU neertelt voor 10GB en een flutverbinding van Belgacom (nooit gehoord van een "fair use policy"). Na de zoveelste frustratie van het bereiken van de datalimiet heb ik maar besloten om deze post te plaatsen.

Nou heb ik eens wat rondgezocht op internet over de oorzaken van de slechte internetvoorzieningen in Belgie (dit forum is een grote hulp hierbij geweest). Hoofdoorzaken blijken dan te zijn:
- monopolies
- en de niet-geliberaliseerde markt.

Maar ik denk dan ... pikt de consument dit dan zomaar? Zijn er geen (prive) initiaitieven die deze belachelijke gang van zaken tegen gaan? Kan iemand me wellicht een website aanwijzen die tegen deze praktijken van de monopoliehouders (Belgacom [ADSL] en Telenet [kabel]) ingaan?

Naast het feit dat deze praktijken zwaar frustrerend zijn voor de internetter kan dit toch niet lang goed gaan voor de Belgische kennis economie? Men wil nu al, en in de toekomst al helamaal, informatie "on-demand" verkrijgen. En de toekomst zal alleen maar meer megabyte consumerende media het net op slingeren waarop gevraagde informatie zal zetelen.

Dus nogmaals mijn vraag: kent iemand initiatieven die actie ondernemen tegen deze slechte internetpraktijken?

Ik zou graag van gedachten wisselen met eenieder die internet. Ik heb medelijden met mijn mede-interneter die dezelfde frustratie kent.

Met vriendelijke groet,

Pilot84
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

De Belg klaagt alleen maar en doet niets. Om nog maar de 100 andere redenen niet te vergeten :)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Hmm, ik dacht dat internet zo slecht is bij onze noorderburen??!?
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=8653&
Laatst gewijzigd door Limburg 23 okt 2005, 22:14, in totaal 1 gewijzigd.
mm2
Pro Member
Pro Member

Voor een limietloos internet moet je inderdaad niet in België zijn, er zijn hier slechts 2 grote spelers die de markt in handen hebben en domineren: Belgacom en Telenet.

Wat je hoort is altijd hetzelfde: slechts een héél klein percentage van de internetters vraagt meer volume. En diegenen die dat willen kunnen altijd volume bijkopen aan 1 euro per extra gigabyte (bij Telenet tot maximaal 20 GB extra) en dat sluit het onderwerp steeds af.

Maar langs de andere kant: het bier smaakt hier goed en sinds we Mathilde hebben kunnen we gerust de concurrentie met Maxima aan :mrgreen: Er zijn ook positieve kanten aan dit landje :wink:
Laatst gewijzigd door mm2 23 okt 2005, 22:20, in totaal 1 gewijzigd.
Pilot84
Starter
Starter

Tuurlijk, sommige aanbieders in Nederland proberen zodanig scherp te gaan zitten met hun prijs waardoor zaken als service achteruit gaan en betrouwbaarheid. Maar daar is tenminste sprake van concurrentie. In Nederland gaat het in feite om lokale problemen, veroorzaakt door concurrentie. Maar das gezond en de survival of the fittest is beslissend.

Het probleem in Belgie is een structureel probleem: Geen tot veels te weinig concurrentie.

De Belg klaagt niet. De Belg frustreert zich ook niet?

Edit: even voor de duidelijkheid, ik probeer niet te flamen of de Belg in een slecht daglicht te stellen. Ik probeer alleen serieus van gedachten te wisselen over het vermelde probleem.

Gr,

Pilot84

P.S. over het bier hebben jullie gelijk overigens, das goed! ;)
mm2
Pro Member
Pro Member

Pilot84 schreef:Het probleem in Belgie is een structureel probleem. Geen tot veels te weinig concurrentie.

Edit: even voor de duidelijkheid, ik probeer niet te flamen of de Belg in een slecht daglicht te stellen. Ik probeer alleen serieus van gedachten te wisselen over het vermelde probleem.
Het is volledig juist wat je zegt: te weinig concurrentie is inderdaad de kern van het probleem. Telenet heeft een quasi monopolie op de kabel (op enkele kleine regio's na) en het merendeel van de alternatieve ADSL providers moet passeren langs grote broer Belgacom.

Sommige Belgen klagen wél en zijn wel gefrustreerd op het vlak van volume en snelheid. Maar ze maken geen vuist en organiseren zich niet zoals de Nederlanders dat wel doen/gedaan hebben.

Het computergebeuren is in Nederland trouwens stukken beter georganiseerd dan in België. Een organisatie zoals bvb HCC kan druk uitoefenen op een provider terwijl België zich eerder beperkt tot individuele petities die veel te kleinschalig zijn en bijgevolg niets uithalen.

Ik vind het wel interessant de mening daarover te horen van een Nederlander die "kennismaakt" met het Belgische internetgebeuren, dit heeft helemaal niets te maken met flamen of in een slecht daglicht stellen vind ik!
Pilot84
Starter
Starter

Zoals ik al zei, flamen is absoluut niet mijn intentie.

Ik kan gewoon niet snappen dat men deze prijs/kwaliteit accepteert. Nederlanders staan er inderdaad bekend om dat ze zuinig zijn en soms zelfs krenterig. Maar Belgen hebben toch ook een bodem in hun portemonee? Zijn toch ook enigszins prijsbewust?

De enigste logische verklaring voor het feit dat men in Belgie niet klaagt, die ik zo kan bedenken, is dat men in Belgie andere prioriteiten zou hebben en niet meegaat met de immer versnellende evolutie van digitale/internet media, maar bij de conventionele media blijven? Maar ik neem toch aan dat de "hoofdstad van Europa" geinformeerd wil blijven volgens de nieuwere trends, en daarbij hoort tegenwoordig gewoon een fatsoenlijke internetvoorziening. Graag wat meningen van belgen hierover...

Maar als ik het goed begrijp zijn er dus geen degelijke initiatieven die deze internetpraktijken tegen gaan? Als het bij kleine petities blijft, dan schiet het inderdaad niet veel op. Dan wordt je zo door de een of andere instantie/autoriteit (lees: degene met de monopoliepositie) met een kluitje in het riet gestuurd (kent men deze uitdrukking in Belgie, ja toch?)

Gr,

Pilot84
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Wij hebben ten minste een uitstekende support tegenover de Nederlanders :p
Pilot84 check eens http://www.edpnet.be/ als je hogere limieten wilt.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Pilot84
Starter
Starter

Hi Ken,

Bedankt voor de link. Ik heb er even snel naar gekeken, ik zal het eens overwegen. Maar om terug te komen op het topic, het probleem ligt hem niet in het feit dat de ene provider 5GB meer datalimiet biedt dan de andere. 5GB is peanuts. Die ene onderneming die 5GB meer biedt voor dezelfde prijs heeft de regeltjes misschien net iets meer in zijn voordeel kunnen gebruiken. Maar het zijn geen significante stappen, oftewel het achterliggende structurele probleem blijft bestaan. Daar moet wat aan gedaan worden. Ik ben alleen niet zo thuis in wie wat exploiteert en wie wat doet in deze branche. Heeft iemand misschien wat meer info voor me m.b.t. de ondernemingen die het internet in Belgie bepalen?

Wat betreft de support: Ik vraag me af wat je aan support hebt als het basisproduct niet aan je wensen voldoet? Je koopt ook geen auto om van A naar B te komen, omdat ie mooie autogordels heeft.

Mvg,

Pilot84
mm2
Pro Member
Pro Member

Het merendeel van de mensen hier op het forum willen internet volop beleven en in al z'n mogelijkheden benutten, maar als ik in mijn omgeving kijk merk ik dat het merendeel tevreden is als zij vlot hun mails kunnen binnenhalen en eens naar de website van Britney Spears kunnen surfen.

De "gemiddelde" Belg beleeft internet heel anders dan de "gemiddelde" Nederlander denk ik. En heeft ook de standaardprijs (+/- 42 euro/maand) voor het produkt "internet" aanvaard volgens mij. En de 2 grote spelers hebben er geen enkel belang bij om met elkaar in een prijzenslag te gaan. Er wordt wel een beetje geschoven (beetje meer uploadsnelheid, een paar gigjes per maand meer bij provider A tegenover provider B, mogelijkheid om meer volume bij te kopen dan bij de andere provider...) maar substantieel verandert er niets.

Een provider richt zich tot de meerderheid en zolang die niet begint te morren is alles in orde :|

Dat is mijn persoonlijke mening erover...
Laatst gewijzigd door mm2 23 okt 2005, 23:39, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Misschien moeten we eens ADSL vergelijken met de prijzen met overig Europa, want t.o.v. de andere landen vallen de abonnementen in België best mee lijkt me.

Ik neem hier willekeurig een provider in Duitsland: 3072/384 voor 52,20 euro (elke 24 uur disconnect)
Frankrijk: 8 mbit (indien beschikbaar -- en da's slechts héél beperkt)/256 kbit: € 34,90
Spanje: 4mbit/512kbit: € 109,95 (!)
Luxemburg: 3072/192 kbit: 99,95 euro

Valt me verder op dat ADSL2+ vrij goed beschikbaar is en dat limieten vrijwel onbestaande zijn.

Enfin, zoek zelf ook maar eens, maar kijk even verder dan enkel NL!
Pilot84
Starter
Starter

Beste Meon,

Ik ben deze post inderdaad gestart vanuit het het verschil dat bestaat tussen de prijzen in Nederland en belgie. Maar met die reactie zie ik het probleem van de monopolies en de niet-geliberaliseerde markt niet verdwijnen. Als het netwerk in Belgie nou gewoon moeilijk te exploiteren zou zijn, waardoor veel kosten gemaakt worden, dan zou ik er als consument begrip voor kunnen opbrengen. Maar als de prijs "kunstmatig" wordt hooggehouden door de gegeven redenen dan snap ik niet dat jij zo veel wilt betalen voor een dienst die veel goedkoper kan?

Ik heb inderdaad niet gekeken naar andere landen, ik ken hun achtergrond niet goed genoeg als het gaat om de telecom branche. Wellicht is het in Spanje gewoon moeilijk om een dekking te verzorgen en is de prijs daarom zo hoog. Of de markt is daar precies zoals hier, namelijk bepaald door monopolies. Wie zal het zeggen... In het laatste geval zitten ze dus in ieder geval met hetzelfde probleem als hier. En betaald men daar dus ook te veel.

Gr,

Pilot84
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

In Belgie heb je spijtig genoeg een voorgeschiedenis :/
Telenet kan niet zakken met prijzen of meer service aanbieden omdat ze te veel kosten hebben aan het upgraden van hun systeem, ze hebben het in een te slechte staat overgenomen.
Ook is de kabel nog niet open in Belgie, ik denk in 2006 wel.
Belgacom is een heel ander ding, 2 jaar geleden (ik denk vorig jaar ook) was Skynet (ADSL) de grootste opbrengst voor Belgacom, waar andere afdelingen verlies maken en ze moeten dus compenseren en kunnen ook niet te veel schipperen met de prijs.

Hier en daar zijn er dan kleinere (adsl) ISPs die ook per mbit die er door een lijn passeert aan Belgacom moeten betalen, ofwel een veel duurdere lijn nemen.

Als er nog verbeteringen zijn: breng ze gerust aan :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
mm2
Pro Member
Pro Member

Pilot84 schreef: Maar als de prijs "kunstmatig" wordt hooggehouden door de gegeven redenen dan snap ik niet dat jij zo veel wilt betalen voor een dienst die veel goedkoper kan?
Gebrek aan concurrentie en quasi monopolie zijn echt wel de sleutelwoorden denk ik. Ze laten immers toe om aan prijszetting te doen (wat ook gebeurt) en de (niet georganiseerde) consument heeft maar weinig keuze. En vermits de gemiddelde consument niet aan de volume-limiet komt klagen ze ook niet en kunnen de providers perfect de limieten blijven handhaven. Dat is volgens mij de hele Belgische internetproblematiek in een paar woorden.
mm2
Pro Member
Pro Member

SeNsEi Ze0n schreef: Ook is de kabel nog niet open in Belgie, ik denk in 2006 wel.
Of de kabel in 2006 "open" wordt (naar andere kabelproviders toe) weet ik niet, maar Telenet heeft een uitstekende zet gedaan door eigenaar te worden van quasi het ganse kabelnetwerk in Vlaanderen. Nieuwe kabelproviders zullen dus automatisch over "hun" kabel TV netwerk moeten gaan.

De enige mogelijke concurrenten voor Telenet en Belgacom zijn volgens mij:

- internet aanbieden via het elektriciteitsnet (technisch nog zeer in z'n kinderschoenen)
- internet aanbieden via satelliet (al in mindere mate omdat niet iedereen er een schotel zal voor willen kopen en de upstream verschrikkelijk duur is)
- internet via "de lucht" (Wimax bijvoorbeeld)

Enkel die laatste reken ik eigenlijk tot mogelijke serieuze concurrent.
Pilot84
Starter
Starter

Probleem is alleen, als ik mij niet vergis, dat die Wimax zendmasten ook weer met draadjes op het internet moeten worden aangesloten. En zou Belgacom of Telenet dat zomaar toelaten met de macht die zij hebben?

Bovendien is Wimax een ander product en zal het, zeker in de opstart fase, bedoelt zijn voor de mobiele gebruiker. En zoals het alle nieuwe ontwikkelingen vergaat, het zal in eerste instantie altijd duurder zijn dan het "conventionele". En dan heb je daarnaast ook nog altijd eens de kans dat Wimax geexploiteerd gaat worden door een monopolist.

Ik wil niet alle hoop aan diggelen trappen. Maar internet infrastructuur lijkt op deze manier wel op een dood spoor te zitten (ten nadele van de consument). Het geld dat nu verdient wordt door de monopolisten zal niet (proportioneel) ten goede komen aan innovativiteit en dus betere internetvoorzieningen. Concurrentie daarentegen bevordert innovativiteit, je wilt immers je concurrent te slim af zijn. Een monopolist heeft deze drive niet.

Edit: als de kabel inderdaad opengesteld zou worden, dan zou dat wel een positieve ontwikkeling zijn. Heeft iemand meer info of een link hierover?

Mvg,

Pilot84
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Pilot84 schreef: ...
...
laat me een site zien waar ik terrecht kan en ik ben de eerste die volgt.. probleem is dat er gewoon geen initiatieven zijn en de gene die het proberen geven snel op.. meestal komt het nooit verder dan een topic in een forum bij mijn weten.

als je het mij vraagt komt dit door de bureaucratie in dit land.. zelfs als je een groot aantal gebruikers zou kunnen motiveren zou belgacom of telenet de integriteit van de poll in vraag stellen.. en gewoon negeren.
Ken schreef:Wij hebben ten minste een uitstekende support tegenover de Nederlanders :p
Pilot84 check eens http://www.edpnet.be/ als je hogere limieten wilt.
waar ik nooit naar bel dus .. liever goed internet dan goede support.. wat ben je nu in godsnaam met support die niet verder gaat dan je modem. wow connect naar u modem dmv telnet of http en geef u login en pass in..

ik zou realdsl.be aanraden maar die zijn ook niet zo best bezig de enige die fup hanteerd (die zijn aan iets begonnen wat ze niet kunnen volhouden).. of versatel.be als je met 1mbit toekomt.

als iemand me verteld wat er allemaal moet gebeuren wil ik der best iets van maken.. maar zou echt geen gedacht hebben wat er nodig is buiten een domein en een postbus die ik ook best will betalen..
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Ik bel ook nooit naar een helpdesk ofzo. Behalve als er echt een probleem is met de lijn.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ken schreef:Ik bel ook nooit naar een helpdesk ofzo. Behalve als er echt een probleem is met de lijn.
maar dat is geen support eh dat is storingsmelding dat is in mijn ogen niet hetzelfde. dat zal dan ook de enige reden zijn waarom ik bel..
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ofloo schreef:
Ken schreef:Ik bel ook nooit naar een helpdesk ofzo. Behalve als er echt een probleem is met de lijn.
maar dat is geen support eh dat is storingsmelding dat is in mijn ogen niet hetzelfde. dat zal dan ook de enige reden zijn waarom ik bel..
Volgens mij valt dat ook onder support, maar dat is voor discussie vatbaar.

het BIPT is de officiele instantie van alles wat met telecommunicatie te maken heeft, maar dit is eerder een slecht ding dan een goede want ze werken over het algemaan "vrij" traag :(
Laatst gewijzigd door Sensei Zeon 25 jul 2006, 10:28, in totaal 1 gewijzigd.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Pilot84
Starter
Starter

We're missing the point alweer. Zoals ik al eerder zei, je koopt internet omdat je wilt internetten en niet omdat ze zo'n goeie support hebben.
Support is maar een ondersteunend product waar de een meer behoefte aan heeft dan de ander. Primair wil je gewoon een goeie internetverbinding.

Gr,

Pilot84
Blue-Sky
Erelid
Erelid

SeNsEi Ze0n schreef:Volgens mij valt dat ook onder support, maar dat is voor discussie vatbaar.

het BIPT is de officiele instantie van alles wat met telecommunicatie te maken heeft, maar dit is eerder een slecht ding dan een goede want ze werken over het algemaan "vrij" traag :(
Daar is een discussie over de bevoegdheid, Federale, Vlaanderen en Wallonië.
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Zijn er geen (prive) initiaitieven die deze belachelijke gang van zaken tegen gaan?
Sorry, maar persoonlijk heb ik geen behoefte aan een belgische Nina Brink. Scarlet heeft al meerdere reorganisaties achter de rug (weet je wie de aandeelhouders waren...) Telenet heeft een enorme schuldenberg en Belgacom overleeft waarschijnlijk alleen maar omdat de Belgische staat een aantal schulden (zoals pensioenen) heeft overgenomen.
Het enigste waar ik gewoon niet bij kon met m'n hoofd is, hoe het in godsnaam mogelijk is, hoe slecht het internet in Belgie is.
Al meer dan 6 jaar internet (Leased Line, ADSL, VDSL, SDSL) en één keer een halve dag down met leased line (hoofdkabel gebroken door wegwerkzaamheden) en één keer down (een paar uur) op ADSL. Mijn definitie van slecht is toch net iets anders.
nooit gehoord van een "fair use policy"
Jawel, en vaak betekent dit dat de ISP de gebruikslimiet gelijkstelt aan 5 maal het gemiddelde gebruik. Dus waar denk je dat we dan uitkomen: op 15GB of misschien 20GB?
Maar ik neem toch aan dat de "hoofdstad van Europa" geinformeerd wil blijven volgens de nieuwere trends, en daarbij hoort tegenwoordig gewoon een fatsoenlijke internetvoorziening. Graag wat meningen van belgen hierover...
Ik heb een eigen informatica bedrijf en ik heb zo'n "slechte belgische internetverbinding" en mijn grootste klanten zitten in...
...Nederland. :wink:
Gr, Astralon
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik vindt de gebode verbinding opzich niet slecht kwa kwaliteit, echter de specificaties zijn al 5 jaar nauwelijks veranderd (limieten).

5 jaar terug waren alle Nederlanders jaloers op Belgie...Overal ADSL van 1 Mbps (terwijl in NL het begon met 512/64 en alleen in de steden) voor maar 40 euro per maand, overal kabel tot 10 mbps...en ja de limieten ach met 2 Gib zonder telefoon tikken was iedereen wel dik tevreden.

Nu loopt NL (en FR etc.) dik voor... In NL bijna overal ADSL2+, ook proeven met VDSL, geen limieten, keus uit 5 leveranciers met eigen DSLAMS (met nog veel meer providers).

Even als snelle vergelijking: (met de ISPs van de oude monopolisten)

Skynet (van Belgacom)
Dynamisch IP, elke 36 uur disconnect
VDSL: 9 m / 400 k, limiet 30 GiB, prijs 59,95
Plus: 4.6 m / 256 k, limiet 30 GiB, prijs 54,95
GO: 4.6 m / 256 k, limiet 10 GiB, prijs 39,95

Planet (van KPN)
Vast IP
Advanced: 12 m / 1 m, geen limiet, prijs 79,95 (ADSL2+)
Comfort: 6 m / 768 k, geen limiet, prijs 54,95
Standaard: 3 m / 512 k, geen limiet, prijs 34,90
Economy: 1.5 m / 256 k, geen limiet, prijs 26,95
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

@qless
Ik wou gewoon even reageren op de zeer negatieve ondertoon van Pilot84.
De enigste logische verklaring voor het feit dat men in Belgie niet klaagt, die ik zo kan bedenken, is dat men in Belgie andere prioriteiten zou hebben en niet meegaat met de immer versnellende evolutie van digitale/internet media, maar bij de conventionele media blijven?
Dit lees ik als "Belgen zijn achterlijk (= niet meegaat met de immer versnellende evolutie)" en daarop zal ik altijd blijven reageren.

@all
Als een aantal mensen vinden dat de 10GB een beperking is dan kan ik daar inkomen. Als mensen zeggen dat ze geen limiet willen dan zeg ik: dat kan gewoon niet.
Veronderstel maar eens dat iedere Belg met een breedband internetaansluiting (laten we dit eens vastleggen op 1.000.000) gebruik gaat maken van dit recht. Als hij of zij een downloadsnelheid heeft van 5 Mb/sec dan hebben we dus een bandbreedte van 5.000.000.000 Mb nodig. Waar gaan we die vinden en hoe gaan we dat implementeren? Trouwens ik ken genoeg Nederlanders die een onbeperkte download hebben en 's avonds "heerlijk" surfen aan 50Kb/s of 100 Kb/s.

Gr, Astralon
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Onbeperkt internet kan wel degelijk (zie xs4all.nl ) echter de meeste klanten zullen dit idd niet merken. Probleem is nu in BE dat zodra 1 provider dit aanbied alle heavy users zich op die provider storten die dan "verzuipt".

"Vroeger" bij belgacom was er ook geen limiet (bij 1.1 mbps sync tijd) en dat gaf ook nooit problemen. Waarom? omdat voor elke heavy user ( > 100 GiB) er genoeg "light/standaard" users zijn ( < 1 GiB)

Er is technisch geen enkele reden waarom Belgacom deze strenge limieten hanteert (financieel natuurlijk wel). Voor Telenet is er wel een technische reden, de meeste kabelnodes kunnen niet meer aan.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:Onbeperkt internet kan wel degelijk (zie xs4all.nl ) echter de meeste klanten zullen dit idd niet merken. Probleem is nu in BE dat zodra 1 provider dit aanbied alle heavy users zich op die provider storten die dan "verzuipt".
Zoals RealDSL dus. Uiteindelijk evolueren we wel naar FUP, als de nodige voorzieningen genomen zijn.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Phuncz schreef:
qless schreef:Onbeperkt internet kan wel degelijk (zie xs4all.nl ) echter de meeste klanten zullen dit idd niet merken. Probleem is nu in BE dat zodra 1 provider dit aanbied alle heavy users zich op die provider storten die dan "verzuipt".
Zoals RealDSL dus. Uiteindelijk evolueren we wel naar FUP, als de nodige voorzieningen genomen zijn.
Denk dat dat niet voor morgen gaat zijn. De meeste mensen nemen helaas de Belgacom slogan "soms blijf je beter waar je bent" voor lief.

Een provider als realdsl zal nooit dat soort reclame budgetten hebben...

Al vaker gezegd - de enige kans op omgooien van de markt is een 3e grote speler met veel kasreserves (dus geen scarlet) zoiets als deutsche telecom (vdsl2 in duitsland!) of van mij part france telecom via wanabee/do/mobistar/orange....of telefonica
mm2
Pro Member
Pro Member

qless schreef:Al vaker gezegd - de enige kans op omgooien van de markt is een 3e grote speler met veel kasreserves (dus geen scarlet) zoiets als deutsche telecom (vdsl2 in duitsland!) of van mij part france telecom via wanabee/do/mobistar/orange....of telefonica
Die zal nog steeds moeten passeren via ofwel de kabel (grotendeels in handen van Telenet) of de telefoonlijn (in handen van Belgacom). En die gaan dat zeker niet gratis toelaten.

Een (eventueel buitenlandse) provider die zich hier op de markt gooit met een unlimited internet formule met een stabiele en goede snelheid aan een betaalbare prijs via satelliet kan hier nog gouden zaken doen volgens mij (inclusief de verkoop van satelliet "starterkits").
Pilot84
Starter
Starter

Astralon schreef:@qless
Ik wou gewoon even reageren op de zeer negatieve ondertoon van Pilot84.
De enigste logische verklaring voor het feit dat men in Belgie niet klaagt, die ik zo kan bedenken, is dat men in Belgie andere prioriteiten zou hebben en niet meegaat met de immer versnellende evolutie van digitale/internet media, maar bij de conventionele media blijven?
Dit lees ik als "Belgen zijn achterlijk (= niet meegaat met de immer versnellende evolutie)" en daarop zal ik altijd blijven reageren.
Off-topic: Astralon: Alleen geschreven tekst geeft niet altijd de juiste ondertoon aan, zoals weer blijkt. Ik heb al 2 keer eerder gezegd dat ik niet van plan was om te flamen of iemand te vernederen. Als je goed leest zie je dat het gaat om prioriteiten die anders zouden kunnen liggen. Wat ik daarmee bedoel is gewoon het simpele feit dat de ene bevolkingsgroep gemiddeld meer de krant openslaat en dat de andere bevolkingsgroep daarvoor in de plaats het internet gemiddeld meer gebruikt, om het nieuws te lezen. En daarmee wil ik helemaal niemand voor achterlijk verslijten. Ik hoop dit bij deze gecorrigeerd te hebben. Want als ik ergens een hekel aan heb dan is het het feit dat men zich op forums anoniem verschuilt achter allerlei negatieve beweringen aan de leden van een community.

On-topic: Astralon: met prive-initiatieven bedoel ik consumenten die zich groeperen, met als doel een betere prijs/kwaliteit te bewerkstelligen voor internet connecties. Inderdaad, liever geen Nina Brinck praktijken en mensen met een grote bek (ja, dit is wel met negatieve ondertoon).

Ik moet inderdaad mijn stelling iets wijzigen. Internet (mijn ervaring is alleen die van Belgacom) is inderdaad niet slecht als je kijkt naar de stabiliteit van de lijnen. Ik moet de stelling wijzigen in "internet met een slechte prijs/kwantiteitsstelling".

Ik heb het helemaal niet over ongelimiteerde lijnen gehad. Hoewel zoiets erg mooi zou zijn voor de web@holic, zullen ISP's dit natuurlijk nooit toelaten. Ik heb het gehad over een fair-use policy. De ene maand download je iets meer dan de andere maand. Daar hoort dan toch ook een "vage" datalimiet (zo zal ik een fair-use policy maar noemen dan) bij. Waarbij degenen die exsesief en constant te veel bandbreedte weg kapen worden gewaarschuwd en/of "bestraft". Astralon, u geeft aan dat men bij een fair-use policy de gemiddelde databehoefte vermenigvuldigd met een factor 5 waardoor men vervolgens 15-20 GB als datalimiet heeft. Dit klinkt al beter doordat je in staat wordt gesteld de ene maand 15 GB te downloaden en de andere maand bijvoorbeeld 25 GB. Dit geeft in ieder geval enige flexibiliteit en de gebruiker kan op tijd gewaarschuwd worden als zijn gemiddelde wat aan de hoge kant word.
Maar wie zegt dat die factor 5 een statisch gegeven is? Als er sprake zou zijn van concurrentie dan zou deze factor in je fair-use policy toch ook een middel zijn om je als ISP te kunnen onderscheiden van de concurent. Belgacom en Telenet kunnen (technisch) nu omschakelen en een fair-use policy invoeren, maar als die factor, hypothetisch gezien, over 3 jaar nog 5 blijft schieten we er nog niet veel mee op. En dat noem ik dus geen verbetering en al helemaal geen innovatie.

Ik heb ook gelezen dat men diensten van de diverse ISP's als "gratis" beschouwd. Dit kan er bij niet in, een winst-georienteerde onderneming zal niet snel iets echt gratis weggeven. Ze noemen het in hun marketingverhaaltjes wel gratis, maar uiteindelijk betaalt de klant, indirect, toch echt wel voor de gemaakte kosten.

Mvg,

Pilot84
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

@Astralon:
Telenet heeft een enorme schuldenberg en Belgacom overleeft waarschijnlijk alleen maar omdat de Belgische staat een aantal schulden (zoals pensioenen) heeft overgenomen.
Ik denk dat je je hier vergist. De Staat heeft de pensioenkas van BGC "gepikt" ja. Dus BGC heeft meer dan genoeg geld. BGC is bijna de enige telecomoperator in .eu die honderden miljoenen euro's winst maakt per jaar.

greetz,

Nob
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Nob schreef: Ik denk dat je je hier vergist. De Staat heeft de pensioenkas van BGC "gepikt" ja. Dus BGC heeft meer dan genoeg geld. BGC is bijna de enige telecomoperator in .eu die honderden miljoenen euro's winst maakt per jaar.

greetz,

Nob
De staat heeft inderdaad de pensioenkas "gepikt" maar heeft tergelijkertijd ook de pensioenrechten overgenomen. Hou er echter rekening mee dat Belgacom een niet onaardige bijdrage moet blijven leveren, zie ook:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_g ... 0pensioen'

Gr, Astralon
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

@Pilot84

Ik probeer hier niet de Telenet of Belgacom winkel te verdedigen maar ik zou wel niet graag hebben dat mijn downloadsnelheid beperkt wordt omdat het netwerk van mijn provider overbelast wordt omdat iedereen ineens geen datalimiet meer heeft. Dat zou ik dan eerder zien als UUP (Unfair Use Policy). Een gezonde FUP is technisch en financieel haalbaar en daar heb ik trouwens in een andere thread al voor gepleit:
Daarom zou ik veel liever zien dat de prijs van een basis abonnement naar beneden gaat en dat de gebruiker zelf kan aanvullen met opties: bvb: hogere upload, hogere datalimiet, enz... en uiteraard niet de gekke prijzen hanteren die Belgacom heeft voor zijn volume packs, neen ik dacht veel meer aan 1 EUR voor 10GB.
Voor de volledige thread zie:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ght=#84615

Voor de mensen die blijven vasthouden aan ongelimiteerd internetten: graag mijn berekening van mijn eerste post ontkrachten met cijfers. Capaciteit v/d centrale of ander knooppunt van een ISP, capciteit v/d backbone van een ISP, transatlantisch capaciteit en niet vergeten de kosten in rekening te brengen want uiteindelijk zullen wij die moeten betalen.

Gr, Astralon
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Ze zouden eigenlijk een soort van pakketten zoals GO etc moeten afschaffen en de consument zelf laten kiezen wat voor snelheid (downstream, upstream, limiet) hij wil.

TV = FTA IPTV + Netflix
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Of een soort voorbereiding naar FUP doen: gebruikers die al langer dan 1 jaar klant zijn van hun ISP, krijgen FUP. Zo krijg je een stagnerende groei van verbruik en behoud in ene weg iedere ISP hun klanten ;)

Maar ja, utopie. Ooit zal ik wakker worden en beseffen dat ik al meer dan een maand niet op smalband zit...
powerload
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

mm2 schreef: Een (eventueel buitenlandse) provider die zich hier op de markt gooit met een unlimited internet formule met een stabiele en goede snelheid aan een betaalbare prijs via satelliet kan hier nog gouden zaken doen volgens mij (inclusief de verkoop van satelliet "starterkits").
Satelliet lijkt me niet zon goed idee , te hoge latencies , hoge prijs en onbetrouwbaar bij slecht weer.
mm2
Pro Member
Pro Member

Pilot84 schreef:Ik heb het helemaal niet over ongelimiteerde lijnen gehad. Hoewel zoiets erg mooi zou zijn voor de web@holic, zullen ISP's dit natuurlijk nooit toelaten. Ik heb het gehad over een fair-use policy. De ene maand download je iets meer dan de andere maand. Daar hoort dan toch ook een "vage" datalimiet (zo zal ik een fair-use policy maar noemen dan) bij.
Misschien klinkt het raar maar ikzelf ben niet zo te vinden voor een FUP. Liever ofwel een duidelijke limiet ofwel geen limiet. Het probleem met FUP is dat je als consument compleet overgeleverd wordt aan de willekeur van de provider. Wat die nu als "fair use" aanziet kan heel wat minder worden bvb 6 maanden later. En dan zit je als consument mooi vast, want er is geen verandering in de kenmerken van de formule.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Daar heb je gelijk in. Echter hoeft het zo niet te zijn. Als het "ongelimiteerd" is, heb je kans dat er een deel mensen zijn die je de volle snelheid dag en nacht belasten. Met FUP valt dit eventueel op te hebben naar "aanvaardbare limieten". Zo zijn de meeste FUP's in NL zover ik weet tussen de 200 en 600GB.
toerist
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Phuncz schreef:De Belg klaagt alleen maar en doet niets
Ik ben na jaren skynet veranderd naar Edpnet, met als hoofdreden dat je als vaste klant gewoon benadeeld wordt, en ook de limiets natuurlijk.

Ben geen leecher maar nu betaal ik voor 20-30 zelfs 40 gigs minder dan bij belgacom, dus een win-win situatie

Maar probleem is in belgie kan je niet meer doen.Als jullie allemaal es zouden overschakelen naar kleinere providers .. DAN zou er iets kunnen veranderen....
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster

Zelf ben ik ook al van Wanadoo (later Tiscali) naar EDPnet gegaan, onderweg nog een abo van Skynet extra erbij gehad. Echter ben ik één van de weinigen die er ook iets aan doet. Ken er velen die weten dat er betere alternatieven zijn, maar er simpelweg geen werk van maken. Waarschijnlijk omdat ze schrik hebben van al die rompslomp.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”