Aan wie en door wie? Als ik morgen en niet op 6 december een feest met een roze of blauwe Piet wil organiseren, dring ik dan iets op?woutervh schreef:Het punt is net dat die roetpiet opgedrongen wordt.
Het sinterklaasfeest is op die paar decennia dat ik hier rond loop op zich al drastisch veranderd. Zonder zelfs de discussie van de zwarte piet van de laatste jaren. En zo oud is de cinema die we nu kennen nu ook weer niet. Het is niet omdat de figuur rond de klaas al efkes mee gaat of de nar die hij bij heeft, dat ook het feest dat we kennen al zo oud is. Orgineel was het zelfs een koppelfeest om mensen uit te huwelijken. Een verloren traditie dan maar? Verandering ga je altijd hebben, ongeacht welke invloeden daar ook verantwoordelijk voor gaan zijn.woutervh schreef:Er is helemaal geen evolutie, enkel een opgedrongen, afgedwongen verandering
Zo is er ook de laatste jaren de Haloween hetze van over de oceaan over gewaaid of is er de adoptie van coca-cola klaas die terug meer op de voorgrond treedt. Binnen 50 jaar bestaat sinterklaas misschien ni meer. Wie weet, so what?