Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef:
5% daling is blijkbaar fenomenaal
men versoepelt nu op basis vh idee dat de cijfers aan het zakken zijn maar dat ge dit nog niet ziet :)
Dat gaan ze toch niet al te lang kunnen volhouden, want net als elders (o.m. Nederland) stijgen ze straks weer.

Snap triuwens niet dag die experten nog hun advies geven. De Croo en co houden er toch nooit rekening mee :bang:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Misschien kan de lotto een nieuwe jackpot starten : raden wanneer de volgende lockdown komt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Professor Dirk Devroey verontwaardigd na Overlegcomité: “Ik vrees dat we vandaag onze zomer verknoeid hebben”
Ik denk er net hetzelfde over :cry:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Een hallicunant hallucinant circus is het :eek:
Laatst gewijzigd door brubbel 24 apr 2021, 09:21, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:Misschien kan de lotto een nieuwe jackpot starten : raden wanneer de volgende lockdown komt.
het ga rap ontploffen vrees ik
twijfel zelfs of we mei halen
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Van Ranst heeft zelf gezegd in de afspraak dat terrassen buiten geen probleem zijn. Waarom zou de boel dan ontploffen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Raketisch schreef:Van Ranst heeft zelf gezegd in de afspraak dat terrassen buiten geen probleem zijn. Waarom zou de boel dan ontploffen?
men heeft op basis van dramatische cijfers verstrengd, poltike ideologisch werd dat:"uwe hebben al weken eht virus onder controle maar stilaan stijgt het toch.
dan heeft men een paaspauze ingelast omwille vd slechte cijfers

allemaal om cijfers naar beneden te krijgen maar die zijn even slecht gebleven.
dus besluit men nu, op basis van cijfers waar men een tijd geleden voor verstrengde, om nu massaal te gaan versoepelen. vorige week, deze week en volgende 14 dagen staan er nog een reeks versoepeling op het porgramma

2 weken geleden kwam men met bepaalde criteria waaraan voldaan moest zijn en net als oktober gaan die een week later al de prullenmand in, verpakt in een politiek-retorisch jasje.
het grote verschil is dat je nu begint te versoepelen met ziekenhuizen die stampvol liggen en waar niets marge meer is, zelfs een huizenbrand is er al bijna teveel aan.
bij golf 1 vertrokken we van 100 besmettingen per dag, bij golf 3 van 2000 besmettingen en nu is het vertrekpunt 3000 besmettingen

Wat denk jij dat er zal gebeuren?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Wat ik ook bij ons in het ziekenhuis ervaar:

Bron: Het Nieuwsblad.

"De ziekenhuizen waarschuwen dat “Italiaanse toestanden niet veraf meer zijn”, doordat het aantal coronapatiënten amper of niet daalt. Vrijdagmiddag waren er in heel België op intensieve zorg nog maar 69 van de 2.000 bedden vrij. In bijna één op de twee ziekenhuizen ligt alles vol. “Artsen en verplegers zijn totaal uitgeput.”

Stemt toch even tot nadenken ...

Niet dat ik per se tegen de huidige versoepelingen ben want een paaspauze is blijkbaar niet voldoende om de curve substantieel te doen ombuigen de goede richting ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er komt zeker een 4de golf, met een hoge piek in juni.

En qua stijging aantal besmettingen: dat is ingezet midden in de paaspauze, al zijn er ongetwijfeld mensen die liever eigen cijfers fantaseren.
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
6/04 +7,97%
en dat is sindsdien nauwelijks nog gedaald (-0,59% etc).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Van Ranst zei ook dat aan die terrastafel best mensen uit één gezin plus knuffelcontact zouden zitten ipv telkens inwisselbare contacten. Want méér contacten zonder mondmasker is net wat het virus graag heeft. En tussen al die schermen met daarboven paraplu's op terrassen quote creër je op die manier ook "binnenruimtes" met weinig luchtcirculatie.

Hoorde gisteren Bouchez in de afspraak. De terrassen moeten open omdat anders teveel mensen thuis bij elkaar komen en in groep samen gaan zitten. Alsof dat nu ook niet al niet gebeurt.

Motto = mensen volgen de regels (van max contacten) niet meer, dus moeten we die regels lossen.

Als er dus vanaf nu voldoende mensen door het rood rijden, kunnen we volgens diezelfde logica dan ook maar beter die regel afschaffen ??
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja, als dat minder ongelukken veroorzaakt...dat is toch evident ? Of waarom denk je dat ze overal ronde punten gelegd hebben ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat ik me de eerste weken nog niet op het terras zal begeven. Geen zin om besmet te worden zelfs al ben ik gevaccineerd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

phil48 schreef:Motto = mensen volgen de regels (van max contacten) niet meer, dus moeten we die regels lossen.
Tja, da's de waanzin die ik hier al een jaar aanklaag. Dit is waanzin eigen aan de Belgische politiek gekenmerkt door zoveel smeerlapperij dat deze mij het opsommen niet meer waard is. Dit is o.m. een voorbeeld van plat populisme.

Effe offtopic: voor mij nog raadsel waarom Vandelanotte El Khaboukai (sorry voor foute naamspelling) gaat verdedigen. Reuk hieraan zal later ook nog wel opgeklaard worden.

Alleen, wat dat door het rood rijden betreft Iceke, ik denk dat het aantal ongevallen en doden serieus zou toenemen.

Iceke snapt blijkbaar nog atlijd niet dat deel uitmaken van een samenleving, ook het respecteren van een aantal regels impliceert. Hij kent enkel blijkbaar rechten. Het woord "plichten" staat niet in zijn dicitonnaire ...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

1207 schreef: Wat denk jij dat er zal gebeuren?
Dat het mij (en wellicht ook veel andere) geen fluit kan schelen.

Moesten de vele thuiswerkertjes hier eens in een productieomgeving komen, zouden ze snel beseffen hoe het er echt aan toe gaat. En dat die terrassen het verschil niet gaan maken.

Ik hoop vooral dat die (nutteloze) mondvod verplichting snel wegvalt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Raketisch schreef: Dat het mij (en wellicht ook veel andere) geen fluit kan schelen..
klopt

eigenlijk zouden de grote uz's een opnamestap voor covidpatienten moeten aankondigen als de versoepelingen doorgaan
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Raketisch schreef:Moesten de vele thuiswerkertjes hier eens in een productieomgeving komen, zouden ze snel beseffen hoe het er echt aan toe gaat. En dat die terrassen het verschil niet gaan maken.
Dat klaag ik hier al efkes aan in dit topic. Alleen sta ik wel iets anders tegenover het huidig beleid en mag voor mij heel het boeltje op slot. Er staat ons nog wat te wachten.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Wie kan er nog uit aan de regels? Kunt ge toch beter drank in de winkel kopen en afspreken met 10 mensen buiten ipv op café gaan waar je maar met 4 mag zijn. En ben je nog eens goedkoper af dan op café te betalen.
Bijlagen
FB_IMG_1619267118875.jpg
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: En qua stijging aantal besmettingen: dat is ingezet midden in de paaspauze, al zijn er ongetwijfeld mensen die liever eigen cijfers fantaseren.
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
6/04 +7,97%
en dat is sindsdien nauwelijks nog gedaald (-0,59% etc).
Heist, je moet toch echt eens leren om die versnellingsgrafiek juist te interpreteren en ook om niet zoveel waarde te hechten te daaraan. Dat is een "ter info"-grafiek van zodanig weinig waarde dat ze zelfs nog nooit eens op een persconferentie aan bod gekomen is voor zover ik weet. Men maakt zelfs niet eens nog de regionale variaties van de grafiek - vorig jaar nochtans wel nog. Sci en Sano zou ze beter van het publieke rapport weghalen als de mensen ze niet kunnen begrijpen of er teveel waarde aan hechten, of er wat meer uitleg bij zetten.

Jouw grafiek is net zoals de gevallen en de positiviteitsratio volledig afhankelijk van de teststrategie. Dat de grafiek "stijgt" midden in de pauspaze heeft te maken met het het feit dat de versnelling van de daling dan vertraagt omdat de afname van de testen ook vertraagt. Eenmaal de scholen gesloten zijn heb je die grote daling in testen, maar daarna blijft het niet zo snel dalen natuurlijk of er werd vandaag niet meer getest. De daling van het aantal testen heeft een grotere daling van het aantal gevallen gegenereerd dan werkelijk het geval was in de maatschappij. Het is dus niet onlogisch dat er daar een "correctie" op komt midden de pauspaze. Dat dat een correctie is, volgt duidelijk uit het feit dat ze daarna weer ging dalen en dat ze ook weer negatief werd - iets wat je niet zei in je post want ja dat komt nu niet goed uit.

Overigens zit het "paasmaandag"-effect evengoed in jouw grafiek, wat de "stijging" mee verklaart.

Er is geen bewijs dat er een toename was van gevallen midden de pauspaze, anders hadden we dat al gezien in de ziekenhuisopnames.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: Alleen, wat dat door het rood rijden betreft Iceke, ik denk dat het aantal ongevallen en doden serieus zou toenemen.

Iceke snapt blijkbaar nog atlijd niet dat deel uitmaken van een samenleving, ook het respecteren van een aantal regels impliceert. Hij kent enkel blijkbaar rechten. Het woord "plichten" staat niet in zijn dicitonnaire ...
Nee, jij snapt het niet.. met rode lichten beperk je geen doden (het maakt echt niet uit of je nu moedwillig door het rood rijd of per ongeluk)
Doden beperk je door andere oplossingen nl. ronde punten.

Dat heeft niks met rechten en plichten te maken, laat staan met ze aan te klagen...uw plaat blijft hangen Koenraad.
We zijn vanaf dag 1 begonnen met verkeerde maatregelen, we zijn vanaf dag 1 begonnen met onwettige maatregelen & we zijn die maatregelen absurder en absurder aan het maken. Wat dat met plichten te maken heeft ontgaat me nog steeds...
Ik voel me niet verantwoordelijk voor diegene in in het AZ belanden, ga ik nooit doen, mag het ja ? Heeft trouwens niks met plichten te maken, ik ben verplicht te wet te volgen, ook al zijn die ongrondwettelijk. maar niemand gaat me verplichten mij verantwoordelijk te voelen, ook als ik de kantjes eraf loop.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef:Er is geen bewijs dat er een toename was van gevallen midden de pauspaze, anders hadden we dat al gezien in de ziekenhuisopnames.
Maar er is dan net zo min een bewijs dat er een afname is. Het is zo dat die grafiek voor een stuk af hangt van de teststrategie, maar die teststrategie is ook afhankelijk van het aantal mensen dat symptomen heeft, of met risico contacten te maken heeft gehad. Er is dus een onderling verband dat je niet zomaar kan negeren, dus die grafiek volledig weg gooien zou ik toch niet doen.

Er is ook geen bewijs van enig effect van 'het midden van de paaspauze' (wie verzint trouwens die benamingen...) in de ziekenhuisopnames want die ga je nu pas beginnen zien want dat is langer dan 14 dagen. Mensen zijn dan al lang door hun incubatieperiode heen en hebben meestal al dan niet een periode van ziekte doorgemaakt die dan niet onder controle is te krijgen. Het is ook een ander en jonger publiek dan de ervaringen die we voordien hebben gehad met die cijfers. Door de Britse variant zien we een langer aanlopend ziektebeeld voorafgaand aan hospitalisatie. Die komt dan op een later ogenblik dan we bijvoorbeeld verleden jaar hebben gezien bij de oudere populatie. Die 14 dagen na-ijlen van die cijfers is dus geen vast gegeven en zien we toch dat de ziekenhuisopnames aan het kenteren en zelfs stijgend zijn en het er nog meer gaan worden. Dat zie je van ver aankomen.
Zullen we nog maar eens de vingers kruisen en hopen dat we geen hartverscheurende keuzes moeten maken in de hospitalen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

@ petrol @catalyst

In feite hadden ze gewoon een lockdown die qua strengheid dicht aanleunde bij de eerste lockdown moeten invoeren. Dit tot midden juni en de situatie vanaf begin juni te evalueren. Dan kon je de effecten veel beter in kaart brengen en heb je ook de tijd om de ziekenhuis opnames en vooral de IZ te ontlasten.

Hoe dan ook dit hadden ze al in februari moeten doen :cry:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Alsof je mij daar van moet overtuigen :roll:

Even over dat langer ziektebeeld. Eén van onze collega's waar ik al over sprak heeft zeven dagen na de besmetting op de werkvloer symptomen ontwikkeld en heeft 14 dagen ziek thuis gezeten vooraleer hij naar de kliniek is afgevoerd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

In plaars van nog maar eens naar die vaccinatiecentra te gaan (quote we beginnen met goed nieuws) zouden De Croo en VDB beter nog eens naar een afgeladen volle IC-afdeling gaan. Zodat ze met eigen ogen zien dat de versoepelingen die ze tegen beter weten in gaan invoeren, voorbarig zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: En qua stijging aantal besmettingen: dat is ingezet midden in de paaspauze, al zijn er ongetwijfeld mensen die liever eigen cijfers fantaseren.
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
6/04 +7,97%
en dat is sindsdien nauwelijks nog gedaald (-0,59% etc).
Heist, je moet toch echt eens leren om die versnellingsgrafiek juist te interpreteren
Je moet me het concept "afgeleide" niet leren kennen, anderen hebben er blijkbaar meer moeite mee.
Ik zie het aantal in hospitaal ongeveer flat sinds 1/4, paaspauze of niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef: Je moet me het concept "afgeleide" niet leren kennen, anderen hebben er blijkbaar meer moeite mee.
Ik zie het aantal in hospitaal ongeveer flat sinds 1/4, paaspauze of niet.
moesten de cijfers echt dalen is er geen discussie.

de discussie of teststrategie of 4 of 5% als daling meot bekeken worden bewijst gewoon dat er neits daalt.
de voorwaarde vorige week was 500 op intensieve, voor mij nog teveel omdat je met dat effect van exponentiële groei en vertraagd effect zit
als cijfers stijgen heeft elke maatregel minimaal 2 weken nodig om effect te sorteren en gedurende die 2 weken ontploft alles .
Laatst gewijzigd door 1207 24 apr 2021, 19:20, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Opnieuw meer bedden beschikbaar op intensieve zorg
Er zijn opnieuw 83 bedden beschikbaar op intensieve zorg in de Belgische ziekenhuizen. Dat is zaterdag te horen bij de FOD Volksgezondheid. Vrijdagnamiddag was het aantal gezakt tot 69.

Om discussie te vermijden dit gaat om het totaal aantal bedden :!:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:moesten de cijfers echt dalen is er geen discussie.
En dat doen de cijfers niet.
We zitten niet te wachten op 2% daling, maar op een week-on-week daling met 20-40% ofzo. Dat zijn dalingen die versoepelingen kunnen verantwoorden. Maar nu? Ach kom.
Het is zeker dat er een 4de golf komt, die kunnen we niet tegenhouden. We kunnen - als maatschappij - wel kiezen hoe hoog we die golf willen. Met wat er nu staat te gebeuren, gaat het een stevige 4de golf zijn. En dan bedoel ik niet besmettingen, maar wel hospitalisaties, IC en beademing.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

boonpwnz schreef:Opnieuw meer bedden beschikbaar op intensieve zorg
Er zijn opnieuw 83 bedden beschikbaar op intensieve zorg in de Belgische ziekenhuizen. Dat is zaterdag te horen bij de FOD Volksgezondheid. Vrijdagnamiddag was het aantal gezakt tot 69.
Omdat er weer 35 burgers in een kist het ziekenhuis hebben verlaten ? Of gaat het hier om niet-covid patiënten die ze dan maar in de gang hebben gelegd, vanwege toch niet besmettelijk :-(

Intussen bereidt de jeugd zich voor op het openen van de terrassen.

Vanavond is het aan de drukke Scheldekaaien tot incidenten gekomen tussen jongeren en de politie. Rond 10 uur waren zo’n drie- tot vierhonderd jongeren aan het aperitieven op de Kaaien. De politie kwam tussenbeide om de covid-maatregelen niet werden nageleefd. Enkele jongeren gingen in het verweer.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Die liggen daar echt niet wakker van hoor, waarom zouden ze ? Hun jeugd tikt weg, 't is goed weer & het enige waar ze naar toe kunnen zijn die Scheldekaaien.
Wat had je dan gedacht ? Dat ze al een jaar op hun PS4 gingen blijven spelen ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De coronacommisaris geeft Petrol en nog andere hier volledig gelijk


“Stap voor stap”
Het is een moeilijk evenwicht, stelt Facon. “We zitten niet meer in een situatie waar we voortdurend volledige sectoren gesloten kunnen houden. Ik denk dat we stap voor stap zullen moeten heropenen.” Tegelijkertijd moeten een aantal voorwaarden op vlak van testing, quarantaine, isolatie en ventilatie verstrengd worden “om op die manier de risico’s op besmetting te verlagen”.

Volgens Facon moeten we ons ervan bewust zijn dat we nog een lange tijd af en toe uitbraken zullen hebben. “We zullen geconfronteerd worden met een aantal varianten. Dat zal telkens voor een opstoot en stress in de samenleving zorgen. We moeten dus meer en meer precieze maatregelen nemen. Quarantaine, isolatie, uitbraakmanagement, testing,... Dat zijn de hefbomen waardoor we op een andere manier ons risicobeheer zullen kunnen vorm en inhoud geven.”


“We moeten daar zeer waakzaam voor zijn, maar niet enkel voor die Indische variant”, aldus Facon. De komende maanden en zelfs jaren zullen er mogelijk nog nieuwe varianten opduiken. Dergelijke uitbraken moeten dan telkens zeer strikt opgevolgd en gemanaged kunnen worden. “Dat is een realiteit waarmee we moeten leren leven.”
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

boonpwnz schreef:“We moeten daar zeer waakzaam voor zijn, maar niet enkel voor die Indische variant”, aldus Facon. De komende maanden en zelfs jaren zullen er mogelijk nog nieuwe varianten opduiken. Dergelijke uitbraken moeten dan telkens zeer strikt opgevolgd en gemanaged kunnen worden. “Dat is een realiteit waarmee we moeten leren leven.”
Al eerder gezegd: hoe langer hoe meer krijgen we via de media ingelepeld dat het een verhaal van jaren wordt.

Laten we vooral hopen van niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Damn sterkte voor die families :cry:

Zuurstofflessen ontploft op corona-afdeling van ziekenhuis Bagdad: 27 doden
Minstens 27 mensen zijn omgekomen bij een brand na een explosie op een afdeling intensieve zorg voor coronapatiënten in Bagdad. Dat melden bronnen binnen nabijgelegen ziekenhuizen, schrijft persbureau Reuters. Ook vielen er tientallen gewonden.
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

jutuiz schreef:
boonpwnz schreef:“We moeten daar zeer waakzaam voor zijn, maar niet enkel voor die Indische variant”, aldus Facon. De komende maanden en zelfs jaren zullen er mogelijk nog nieuwe varianten opduiken. Dergelijke uitbraken moeten dan telkens zeer strikt opgevolgd en gemanaged kunnen worden. “Dat is een realiteit waarmee we moeten leren leven.”
Al eerder gezegd: hoe langer hoe meer krijgen we via de media ingelepeld dat het een verhaal van jaren wordt.

Laten we vooral hopen van niet.
De keuzes die men maakt en de manier waarmee een stuk van de bevolking ermee omgaat zal er voor zorgen dat het nog jaren zal aanslepen.

Volgens mij is de huidige strategie schadelijker voor psyche en economie dan een harde en totale lockdown van ‘beperkte’ duur
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Cijfers dalen niet of nauwelijks.
Aantal besmettingen is deze week gigantisch gestegen bij de schoolgaande jeugd.
Dit terwijl de scholen meer dan drie weken gesloten waren.
De besmettingen van deze week kunnen zeker niet opgelopen zijn in de scholen, zelfs de petrol snapt dat nu...
De jeugd wordt dus vooral buiten de schoolomgeving besmet, wat we al lang wisten.

Scholen sluiten heeft daarom enkel zin als je eerst de andere contacten beperkt.
Het wordt keer op keer duidelijk bewezen.

Ik wacht nog op de FORSE daling door de drie weken schoolsluiting waarover de catalyst steeds begint ... het wordt stilaan duidelijk dat die er niet komt ...

Als men de scholen open houdt, zodat de jeugd wat gecontroleerd en gestuurd wordt, maken we nog een kans. Sowieso gaat het vanaf half mei verbeteren omdat de examens er aan komen en de andere activiteiten (daar waar de jeugd voornamelijk besmet wordt) op een lager pitje gaan. Vorig jaar was dit ook het geval ...

Een beter alternatief is alles een maand dicht inclusief de scholen en samenscholingsverbod met nachtklok. Dan zijn we er in juni vanaf voor de zomer.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Je mag echt niet vergelijken met vorig jaar. Dat is een grote fout dat hier enkelen maken. Er zijn meer besmettelijke varianten.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Over een strengere lockdown, dat zit ik hier al sinds eind vorig jaar of zelfs al langer te roepen. Een strenge korte lockdown is eerlijker voor iedereen. Maar daarvoor is het te laat hoor, dat draagvlak is al lang weg. Dat is de verdienste van de overheid, door te kiezen voor de lange pijn. En verdomme, het zal nog lang duren op deze manier, ja, van jaren.

Door plat populisme van de politiek zitten we waar we nu zitten. En het blijft maar bezig.... kijk naar Bouchez. We hebben/hadden iemand nodig die op de korte én lange termijn met oplossingen kan komen over de partijgrenzen heen. Maar dat langetermijndenken is niet aan ons besteed... en dat zal op termijn onze ondergang zijn, hoe ironisch. Kijk gewoon maar naar het tempo hoe we deze wereld onbewoonbaar aan het maken zijn voor ons nageslacht. We weten het wel maar inspanningen leveren? Ho maar! We wachten nog wel even. Of het is voor de volgende denken we dan.
Zo beschaafd zijn we toch eigenlijk niet? We rijden met 200km/uur op een muur en doen maar lekker verder.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

België heeft nooit een échte lockdown gehad. Zelfs die eerste was een "soft" versie van wat ze in o.m. Frankrijk (perimeter rond woning), Spanje (waar kinderen 3 maand niet uit huis mochten) en Italië hadden, waarbij je een attest nodig had om je woning te verlaten of waar je (zoals in UK na Kerstmis) niemand thuis mocht ontvangen.

Desondanks zijn wij Belgen de grootste klagers van Europa. Zonder lockdown hebben bv de Duitsers (of zelfs Zweden) altijd betere cijfers gehad, omdat ze daar zonder repressie de maatregelen volgden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

boonpwnz schreef:@ petrol @catalyst

In feite hadden ze gewoon een lockdown die qua strengheid dicht aanleunde bij de eerste lockdown moeten invoeren. Dit tot midden juni en de situatie vanaf begin juni te evalueren. Dan kon je de effecten veel beter in kaart brengen en heb je ook de tijd om de ziekenhuis opnames en vooral de IZ te ontlasten.

Hoe dan ook dit hadden ze al in februari moeten doen :cry:
De nagel op de kop. Dit was niet "de korte pijn" maar de zoveelste halfslachtige maatregel vanuit platte opportunistische ingevingen ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: Desondanks zijn wij Belgen de grootste klagers van Europa. Zonder lockdown hebben bv de Duitsers (of zelfs Zweden) altijd betere cijfers gehad, omdat ze daar zonder repressie de maatregelen volgden.
gij denkt dat er in Duitsland geen lockdownfeestjes zijn?

zet onze maatregelen nog eens op een rijtje en bekijk die objectief. Wel allemaal en niet enkel mondmasker en afstand houden.
en trek geen paraplu's open dat het de idiotie de schuld vd navo, ecb, Eu of boerinnenbond is

pure idiote waanzin en te belachelijk voor woorden. logisch dat 1 bevolkingsgroepgroep strenger wil en andere bevolkingsgroepen beginnen revolteren

maar zolang ze 3 pubers vinden die een joint smoren kunnen ze die natuurlijk verantwoordelijk stellen voor de 900 covid-patenten op ic. kwestie dat je, als beleidsmakers, nooit in de spiegel moet kijken.
hooguit poltikee retoriek hoe fantastisch god onze cijfers aan eht evolueren zijn. vandaag nog maar 880 op intensieve zeker? Zonder die pubers waren eht zeker en vast nog maar 700 geweest

maar goed, het idee dat alles de schuld van een paar pubers is wordt er al lang genoeg ingeramd.

en flikken zoeken ook aandacht
ipv terkamerenboshc en de kaaien gewoon af te sluiten toch maar chargeren en laten escaleren. de kindjes moeten toch ooit naar huis. iedereen beboeten en minderjarigen laat je door de ouders oppikken op de intensieve vh Middelheim of uza
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Hum. Ik zeg toch niks over de jongeren. Ik heb het over de overheid die haar maatregelen altijd voorstelde als "streng" maar dat dit zeer relatief is.

In Nederland en Luxemburg gaan ook de terrassen open. Zoek de vijf verschillen met België. Daar draait het om "hoe kunnen we dit veilig doen". Bij ons om "het moet de moeite zijn voor de uitbater".

En ook in die landen willen de jongeren aperitieven hoor. Maar dat doen ze in elk geval. Of dat nu sluit om 18u of om 22u. Of helemaal niet open gaat.

Het argument "hoe later hoe veiliger" is dus pure onzin. Het gaat om de commerce.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”