Toezichtsraad Facebook bevestigt Zwarte Piet-ban

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

petrol242 schreef:...
Als kind vond ik zwarte piet een klootzak en sinterklaas een schijnheilige. Het enige dat ik er leuk aan vond waren de presentjes, want zo is een kind tenslotte. En ik had al vrij vroeg door wat een bedrog het allemaal was. Ik herinner me zelfs de boosheid ten aanzien van mijn ouders om mij als kind zo op te lichten.
Als ik kind vond ik niemand een klootzak of schijnheilige, op de leeftijd van 4-7 jaar(of zoiets) zulke gevoelens hebben....

Oplichterij, boos op de ouders, nee hoor, spannend dat ik het al wist en sommige nog niet(zoals mijn jongere broers)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het zal voor ieder kind een ander ervaring geweest zijn. Gelukkig maar zijn kinderen nog verschillend, oef.

Dat ik zwarte piet een klootzak vond is vanuit de perceptie van een 51 jarige die sinterklaas en zwarte piet in de jaren '70 heeft mogen ervaren. Kinderen hadden schrik van die paljassen! Toen wist ik niet beter. En ja, bedrog en opzetterij was het gevoel dat achteraf kwam.

Maar iemand die een kind, dat altijd uit is op snoepgoed en speelgoed hypocriet noemen, tja.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het punt van petrol is wel interessant want die opmerking kwam ik wel vaker tegen bij vrienden. Wanneer men ontdekte dat hun ouders hen jarenlang belogen hadden, terwijl ze altijd zo aandringen op eerlijk zijn, dat was voor sommigen inderdaad wakker worden. Die boosheid herken ik daarom ook bij een aantal vrienden van toen. Zelf tilde ik er minder aan omdat ik al langer vermoedde dat de zaak stonk met al die bedriegers van sinten en pieten. Uiteraard is elk kind anders, ook de opvoeding is telkens anders en de ene is wat sneller mee dan een ander. Toch vind ik het pedagogisch niet zo aangewezen om uw kinderen te veel te beliegen. Geloven ze u daarna nog als je het wel meent? Waar liegen ze nog over?

En inderdaad die zwarte piet speelde in uw gedachten want waarom brengen uw ouders u bij een vreemde kerel die een roe heeft om u te straffen? Ik geef toe dat ik er in het begin ook schrik van had en zelfs de dag ervoor al overliep wat ik allemaal uitgestoken had dat jaar, soit ik deed dus geen oog dicht :lol:

Ik herinner me ook dat een paar gezinnen niet meededen met de sint omdat de ouders tegen de commercie waren, toen al! Zij kregen dus wel speelgoed maar niet speciaal op 6 december. Wij dachten dan dat ze wel stout moesten geweest zijn want de sint kwam daar niet :) Dat werd versterkt door een gewoonte in de kleuterklas om uw nieuw speelgoed van de sint mee te brengen. Dan viel het verschil in wat de ene kreeg tov de ander al op, zelfs bij een kleuter. Het grappige was dat er dan ook speelgoed geruild werd en als je iets zag dat je liever had dan wat je zelf gekregen had dan kon je ruilen. Soms waren de ouders daar kwaad over want de prijsverschillen waren ook toen al soms groot :lol: Ik herinner me een vriend die een uitbrander kreeg omdat hij geruild had... met een meisje :lol:

In die tijd kreeg je vaker wat bij een verjaardag en de hoeveelheid was ook een pak minder. Als kind wist je niet anders en je was blij met wat je kreeg. Als ik nu zie wat de kinderen krijgen dan stel ik me er soms toch vragen bij. Op 1 verjaardag vergaren die gasten wat we op een hele jeugd kregen. Dat soort verwenning is begrijpelijk vanuit het oogpunt van de (groot)ouders maar doe je daar een kind op LT een plezier mee? Het vele speelgoed beperkt ook wat de creativiteit want wij maakten van alles wel speelgoed. Nu vind ik het haast triest als ik sommigen kinderen in de zetel zie hangen met hun tablet. Voor de ouders ideaal want ze zijn stil maar buiten spelen is toch ook belangrijk.

Een fout die men veel maakt is kinderen onderschatten. En dat gaat zowel op in positieve als negatieve kant. Kinderen snappen veel meer dan volwassenen denken en hun hersenen leggen dagelijks meer verbindingen dan men vermoed. Anderzijds zijn kinderen ook niet altijd zo lief/braaf. Zeker onder elkaar kunnen het totale etters zijn die elkaar kunnen terroriseren zonder dat ze het woord kunnen spellen. Het pesten is niet onschuldig en een keiharde les voor later.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:Toch vind ik het pedagogisch niet zo aangewezen om uw kinderen te veel te beliegen. Geloven ze u daarna nog als je het wel meent? Waar liegen ze nog over?.
na het gezeik over zwarte piet pleit ge ondertussen al om het volledige feest af te schaffen
zo tegen uw kind liegen is ondertussen al kindermishandeling vd ergste soort en een aanslag op diens toekomst?

zei ik niet dat na de roetpiet de lat omlaag moet?
in uw geval richting een compleet verbod blijkbaar
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Dizzy schreef:[

Zwijgen is toestemmen :lol:

Overlees de topic gerust, zelfs hier zijn velen niet tegen de roetpiet maar gewoon in de maatschappij is er nergens een groot verweer tegen deze logische evolutie net zoals de verdwijning van de roe logisch was.
Echt textbook woke deze ganse reply.
Geen argumenten, dus zetten we er een smiley achter.
En dan herhalen we het non argument nog maar eens, want we zijn woke zo woke, wakkerder dan ooit...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:.

Een fout die men veel maakt is kinderen onderschatten. En dat gaat zowel op in positieve als negatieve kant. Kinderen snappen veel meer dan volwassenen denken en hun hersenen leggen dagelijks meer verbindingen dan men vermoed. Anderzijds zijn kinderen ook niet altijd zo lief/braaf. Zeker onder elkaar kunnen het totale etters zijn die elkaar kunnen terroriseren zonder dat ze het woord kunnen spellen. Het pesten is niet onschuldig en een keiharde les voor later.
Idd, de meesten hebben vrij snel door dat de sint een uitvlucht is om kadootjes te geven, geen grootschalige leugen, racistisch komplot of een daad om rijk & arm van elkaar te onderscheiden.

Sommige gaan dat blijkbaar nooit door hebben.. ..

Dat er een verschil in cultuur is tussen de VS en de EU = oke
Dat blackface niet kan in de VS en wel in de EU = ook oke.
Dat zwarte piet geen karikatuur hoeft te zijn van 70 jaar terug = ook oke.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

1207 schreef:zei ik niet dat na de roetpiet de lat omlaag moet?
in uw geval richting een compleet verbod blijkbaar
Er is inderdaad een beweging die als doel heeft de gans Westerse cultuur (en ja daar zitte zowel goede als slechte dingen in) uit te roeien... we zullen er ver mee komen :roll:

Maar laat ons de holocaust ook maar vergeten... dat ding ook over racisme :bang:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Dizzy schreef:Toch vind ik het pedagogisch niet zo aangewezen om uw kinderen te veel te beliegen. Geloven ze u daarna nog als je het wel meent? Waar liegen ze nog over?
Als ik dit artikel hieronder lees, dan denk ik dat de Sint in verhouding iets zeer onschuldig is.
Er zijn moslimkinderen die doodsbang zijn voor de hel, die worden dat wijsgemaakt door ouders en leerkrachten.
Maar wij zijn o zo bezorgd om de Sint en zijn pieten, en de schrik die de roe ooit met zich meebracht...
Typisch voor onze maatschappij, die altijd denkt dat die anderen zoveel beter zijn, die hoog oploopt met alles wat 'alternatief' is, maar er geen benul van heeft achter welke vlag ze eigenlijk lopen.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/een- ... 51155.html
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Goden bestaan niet, net zo min als Sinterklaas, De Kerstman en de Paashaas !
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:Er zijn moslimkinderen die doodsbang zijn voor de hel, die worden dat wijsgemaakt door ouders en leerkrachten.
Is dat heel anders dan katholieken, christenen, joden, ... die De Toorn Van God vrezen en zich houden aan allerlei (absurde) regels die een roeper (priester, rabijn, ...) hen inpepert?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hoog tijd dus dat "sapiens" van Yuval Harari verplichte lectuur wordt op school :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Alé, blijkbaar weer wat op lange teentjes getrapt met de loutere vermelding dat liegen tegen je kinderen niet pedagogisch top is. :roll: Ik pikte gewoon in op de opmerking van petrol die ik herkende bij een aantal vrienden van destijds.

Direct natuurlijk een paar overdrijvingen erbij verzinnen alsof ik een verbod op de sint zou eisen terwijl ik zelfs pro piet ben :roll: Als dat niet helpt nog eens met een ergere angst dreigen, de hele westerse cultuur zou eraan moeten :roll:

En dat past met naadloos in een stuk over bangmakerij door een geloof terwijl zowat elk geloof dergelijke dreigementen kent. Het doel van een geloof is immers het volk braaf houden en een strenge bestraffing bij fout gedrag past daar dus perfect in.
Men is echter zo blind in het eigen complotgeloof dat men niet eens ziet dat er geen verschil is tussen de angstdreigementen als de ondergang van de westerse cultuur en een andere zelfbedachte hel.

En over woke nog dit: mensen die denken dat ze de complotten doorzien, zijn die eigenlijk niet per definitie woke?
wied
Elite Poster
Elite Poster

Definieer woke...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Alé, blijkbaar weer wat op lange teentjes getrapt met de loutere vermelding dat liegen tegen je kinderen niet pedagogisch top is.
wat wil ge nu eigenlijk zeggen?
ik ben pro sint maar ga alles wat met de sint te maken heeft tot op de grond afbreken, het moet veranderen, weg en ik ga mensen een schuldgevoel aanpraten als ze dat hun kinderen durven aandoen?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Woke kent vele definities maar het woord gaat terug naar verwijzingen van wakker worden in de zin van inzicht krijgen in wat voorheen onderbelicht werd om welke reden dan ook of waarvan men zich niet bewust was. Woke wordt dus zelf gebruikt door mensen die bepaalde problemen wensen aan te kaarten en meestal problemen die een maatschappelijke verandering vragen. Woke is dus niets nieuws maar gewoon een modernere term voor empathie of inlevingsvermogen.

De term wordt echter ook veel gebruikt/misbruikt om net verandering tegen te gaan. Woke wordt dan voorgesteld als een veralgemening van de extreemste eisen naar de hele groep. Dat is nl een zeer handige techniek als verdediging tegen eisen die logisch zijn maar waarvan het sociaal ongewenst is er tegen te zijn. Je kan door de hele groep als extreem voor te stellen dus gewoon zeggen dat je tegen woke bent en dan ben je ineens veilig als conservatieve die niets wenst te veranderen. Het bekt veel lekkerder dan wijven moet hun bakkes houden of zwarten zijn minderwaardig of homo's zijn ziek of moslims zijn terroristen. Je veegt ze allemaal onder de woke-mat en klaar is Kees. Men hoeft dan ook niet uit te leggen wat er mis is met empathie of inlevingsvermogen, neen, men kan gewoon tegen woke zijn.

Toegepast op de topic kan men dus mensen die gewoon de evolutie aanvaarden gemakkelijkshalve afschilderen als woke terwijl er in België amper voorbeelden zijn van extreme reacties op zwarte piet. Zo wordt de eigen extreme stelling tegen de evolutie minder extreem maar gewoon een reactie op... op wat dus eigenlijk?

@1207: ik ben NIET tegen alles wat met de sint te maken heeft maar ik ben wel empatisch genoeg om in te beelden dat anderen er wel vragen bij kunnen hebben. De aanpassing die jaren geleden zonder enig probleem is doorgevoerd is voor mij dus OK. Mensen beslissen zelf wat ze al dan niet doen maar een vraag stellen bij een gebruik is toch nog toegelaten? Is dat direct tot de grond afbreken? Deze reactie vind ik bijzonder leuk want het is net wat ik hierboven zeg. Men duwt u direct in een extreem kamp om dat kamp dan gemakkelijker te kunnen afbranden, zeer doorzichtig maar populair. :nono:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:
boulder schreef:Er zijn moslimkinderen die doodsbang zijn voor de hel, die worden dat wijsgemaakt door ouders en leerkrachten.
Is dat heel anders dan katholieken, christenen, joden, ... die De Toorn Van God vrezen en zich houden aan allerlei (absurde) regels die een roeper (priester, rabijn, ...) hen inpepert?
Ja, hoor.
Bij die andere geloven zijn die kinderen echt niet doodsbang om naar de hel te gaan.
Mocht het zo gelijk zijn zouden ze daar ook geen artikels over publiceren, maar zoals altijd moet het direct ontkend worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
heist_175 schreef:
Ja, hoor.
Bij die andere geloven zijn die kinderen echt niet doodsbang om naar de hel te gaan.
Mocht het zo gelijk zijn zouden ze daar ook geen artikels over publiceren, maar zoals altijd moet het direct ontkend worden.
Het is maar waar je mee vergelijkt.
In de biblebelt in NL en in de US zijn er massa's kinderen die bewust dom en angstig worden gehouden. Het is niet omdat jij het niet ziet in uw omgeving dat het niet zou bestaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wij, katholieken in de westerse wereld, zijn geëvolueerd naar moderne mensen in een moderne maatschappij. Iets wat je van moslims niet kunt zeggen. Anno 2021 leven zij, ook binnen België, nog in de middeleeuwen met hun opvattingen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Woke kent vele definities maar het woord gaat terug naar verwijzingen van wakker worden in de zin van inzicht krijgen in wat voorheen onderbelicht werd om welke reden dan ook of waarvan men zich niet bewust was.
mja
hier hebben we een kinderfeest door 2 verzonnen personages waarvan er een blank is en een andere zwart.
hoe de verhouding tussen die 2 is of ooit tot stand gekomen is noemen we fantasie. Er zijn 1001 varianten, gaande van een sint die piet gered heeft en waardoor ze nu vrienden zijn tot jouw slavernijverhaal.

nu is er dus een groep mensen die "wakker zijn" en die volgen nu enkel de de meest negatieve versie enkel en alleen omdat 1 vd personages zwart is. Daarom beslissen de wakkeren met inzicht nu dat het absoluut zeker slavernij en onderdrukking moet zijn en nooit nog iets anders mag zijn. Ok, we hebben nog nooit iemand met de zweep achter de piet zien lopen en we weten dat de sint nu ook geen geweldig loon krijgt, dit terzijde.

Waarom volg jij enkel en alleen de meest extreme en negatieve versie wat de verhouding tussen sint en piet betreft en zijn de andere alternatieven volstrekt onmogelijk volgens jou? het zijn verzonnen personages hé, hou dat in eht achterhoofd

je bent voor het feest maar je hebt ondertussen wel alles afgebrand
Piet is een slaaf
de sint is dus logischerwijze een slavendrijver/handelaar
ouders zijn pedagogisch onverantwoord om hun kinderen systematisch voor te liegen

je bent gelukkig nog steeds voor dit kinderfeest :)

Voor mij is de hele wokebeweging gewoon de linkse tegenhanger vd rechtse debielen die achter Trump aanhollen. het is nu niet dat ze open staan voor debat, een gesprek, verdraagzaamheid of tolerantie. vanaf september zullen die idioten zich via facebook beginnen organiseren om sint optochten te verstoren.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Met roetveegpieten valt er niets te verstoren.
Of gaan de blackface-stijfbenigen protesteren tegen roetveegpieten omdat ze niet zwart genoeg geschminkt zijn :lol: ?
Het is een achterhoedegevecht, benieuwd hoe lang de stijfbenigen nog gaan roeptoeteren dat het niet eerlijk is :).
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk zien we hier ook weer een vermenging van culturen. Zij die het hardst roepen dat 'hun cultuur' ten onder gaat, vereren wel een traditie die ontstaan is, net door het vermengen van culturen.
Knecht Ruprecht (Germaans) was de anti-heilige die instond als kinderschrik en de tegenstelling vormde van de heilige (Christelijke) sinterklaas. Hij wordt soms ook als duivel afgeschilderd met een zak of mand om kinderen in te steken(!) en zijn komst met rammelende kettingen en de roede in de hand aankondigt.
In mijn kinderjaren moest ik er in ieder geval niks van hebben. Ik hoor het nog zo zeggen: "Als ge ni braaf zijt gaat ge in de zak." En tegelijk probeerde die mens met die schoenblink op zijn gezicht de angstige kinderen te sussen? Ik heb al veel klein mannen zien bleiten op de schoot van sinterklaas en angst en twijfel op veel gezichtjes gezien.
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Met roetveegpieten valt er niets te verstoren..
je bewijst zelf dat het daar niet stopt..

dat is altijd het probleem met die bewegingen
nu is het de roetpiet maar als die er is gaat die beweging zichzelf niet vrijwillig ontbinden hé

dan zoekt men een nieuw doel en jij geeft al aan dat het dan de ouders zouden kunnen zijn met hun bedrog en leugens en achterbaksheid jegens kinderen.
of valt men dan misschien de sint zelf aan? Hoe kun je nu een kinderfeest organiseren rond een slavendrijver/handelaar? hoe verwerpelijk is dat niet?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
heist_175 schreef:Met roetveegpieten valt er niets te verstoren..
(...) en jij geeft al aan dat het dan de ouders zouden kunnen zijn met hun bedrog en leugens en achterbaksheid jegens kinderen.
of valt men dan misschien de sint zelf aan? Hoe kun je nu een kinderfeest organiseren rond een slavendrijver/handelaar? hoe verwerpelijk is dat niet?
Ik geef niks aan :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:hier hebben we een kinderfeest door 2 verzonnen personages waarvan er een blank is en een andere zwart.
hoe de verhouding tussen die 2 is of ooit tot stand gekomen is noemen we fantasie. Er zijn 1001 varianten, gaande van een sint die piet gered heeft en waardoor ze nu vrienden zijn tot jouw slavernijverhaal.

nu is er dus een groep mensen die "wakker zijn" en die volgen nu enkel de de meest negatieve versie enkel en alleen omdat 1 vd personages zwart is. Daarom beslissen de wakkeren met inzicht nu dat het absoluut zeker slavernij en onderdrukking moet zijn en nooit nog iets anders mag zijn. Ok, we hebben nog nooit iemand met de zweep achter de piet zien lopen en we weten dat de sint nu ook geen geweldig loon krijgt, dit terzijde.

Waarom volg jij enkel en alleen de meest extreme en negatieve versie wat de verhouding tussen sint en piet betreft en zijn de andere alternatieven volstrekt onmogelijk volgens jou? het zijn verzonnen personages hé, hou dat in eht achterhoofd

je bent voor het feest maar je hebt ondertussen wel alles afgebrand
Piet is een slaaf
de sint is dus logischerwijze een slavendrijver/handelaar
ouders zijn pedagogisch onverantwoord om hun kinderen systematisch voor te liegen

je bent gelukkig nog steeds voor dit kinderfeest :)

Voor mij is de hele wokebeweging gewoon de linkse tegenhanger vd rechtse debielen die achter Trump aanhollen. het is nu niet dat ze open staan voor debat, een gesprek, verdraagzaamheid of tolerantie. vanaf september zullen die idioten zich via facebook beginnen organiseren om sint optochten te verstoren.
Kan je aub argumenterenzonder mij telkens proberen in een extreme positie te duwen die de mijne niet eens is. :bang:

Dat het fictief is weet we en dat betwist dus ook niet betwist.

Wat versta jij niet als ik zeg dat ik voor de sinterklaastraditie ben en zelfs niet tegen de (roet)piet?
Ik ben zelfs volledig akkoord dat voor de meeste mensen er geen racistische bedoeling achter zit, men volgt de traditie uit gewoonte zonder er veel over na te denken, dat is volledig begrijpelijk en ik betwist dat dus niet. Hoe kan je dergelijk standpunt als extreem beschouwen???

Het enige wat ik zeg is dat de evolutie die al gepasseerd is voor mij geen probleem is, net zoals ze niet tot problemen geleid heeft bij anderen. Er is dus geen probleem eigenlijk in België, enkel bij extremen die deze verstandige evolutie niet lusten en wel absoluut de negerpiet willen behouden. Die mensen hebben echter ook geen grote protesten georganiseerd en het kinderfeest gaat al jaren gewoon verder. De zaak is dus al lang beklonken. Proberen angst aan te wakkeren voor fanatieke wokers zal dus niets uithalen want in dit verhaal is met de roetpiet een goede en aanvaardbare oplossing gevonden zonder extremisme, dat is voor mij perfect.

Nogmaals, woke is niets nieuws maar gewoon een nieuwe naam voor bewustzijn van sociale problematiek en empathie. Daar is niets extreems aan. Uiteraard zijn er bij elke beweging telkens een kleine minderheid van mensen die wel extreem worden in hun opvattingen maar de ganse beweging daarom als extremisten afschilderen gaat te ver. Ik ben ook niet van mening dat rechts en extreem rechts hetzelfde is of dat rechtse mensen automatisch racistisch zijn. Het is net die enge zwart/wit visie zelf die extreem is. Ik beschouw mezelf in ieder geval niet als links of rechts maar een mengeling, net zoals de wereldbevolking al heel lang een onomkeerbare mengeling is.

Ik vind daarom dat mensen die de term woke als verdediging gebruiken net heel veel prijsgeven over hun eigen extreme opvattingen en binair denken. Het is pas als je bereid bent om u in de plaats van de ander te stellen dat je ook inzicht kan krijgen over hun argumenten. Het automatisch aannemen dat andere meningen ook direct extreme opvattingen zijn die bedreigend zijn voor de eigen positie lijkt me geen goede basis om tot verstandige en genuanceerde oplossingen zoals een roetpiet te komen. Het lijkt hard op de simplistische opvatting vanuit de filmwereld, de goeie tegen de slechte terwijl in realiteit de goeie soms ook een slechte is en omgekeerd.
wied
Elite Poster
Elite Poster

1207 schrijft: ...de linkse tegenhanger vd rechtse debielen die achter Trump aanhollen...

Meer dan 70 miljoen stemmen... allemaal debielen dus :-D
1207
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:1207 schrijft: ...de linkse tegenhanger vd rechtse debielen die achter Trump aanhollen...
is ervoor stemmen erachter aan hollen?
ik dacht aan de mannen die gebouwen bestormen, da is ook geweld maar dan rechts
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:1207 schrijft: ...de linkse tegenhanger vd rechtse debielen die achter Trump aanhollen...

Je maakt dezelfde denkfout als 1207, het is niet omdat er debielen tussen zitten dat het allemaal debielen zijn. In elke groep van enige omvang zitten er "uitzonderlijke" gevallen. Het punt was hier dat men deze extremisten misbruikt om de ganse groep weg te zetten. Een beetje het binaire you're with us or you are against us.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Wij, katholieken in de westerse wereld, zijn geëvolueerd naar moderne mensen in een moderne maatschappij.
De meerderheid wel maar ik bezocht afgelopen weekend een kerk en daar zag ik toch ook jonge mensen op hun knieen gebedjes doen :roll:
Jack Daniels schreef:Iets wat je van moslims niet kunt zeggen. Anno 2021 leven zij, ook binnen België, nog in de middeleeuwen met hun opvattingen.
Enkel als het hun uitkomt... op andere momenten totaal niet.

Gelukkig gaat het telkens maar over een minderheid al kan die soms ook een enorme impact hebben op de maatschappij.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Je maakt dezelfde denkfout als 1207, het is niet omdat er debielen tussen zitten dat het allemaal debielen zijn.
ook verstandige mensen doen debiele dingen

zoals gezegd
ik beschouw niet elke trumpstemmer als debiel, net zoals ik niet elke Vlaams blokker als halve neonazi en/of extreem-rechtse zak beschouw. over die mensen heb ik het niet.

de wokebeweging an zich zijn wel fundamentalisten en extremisten, maar dna aan de linkerkant vh spectrum met nogal bizarre ideetjes.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef: Je maakt dezelfde denkfout als 1207, het is niet omdat er debielen tussen zitten dat het allemaal debielen zijn.
ook verstandige mensen doen debiele dingen

zoals gezegd
ik beschouw niet elke trumpstemmer als debiel, net zoals ik niet elke Vlaams blokker als halve neonazi en/of extreem-rechtse zak beschouw. over die mensen heb ik het niet.

de wokebeweging an zich zijn wel fundamentalisten en extremisten, maar dna aan de linkerkant vh spectrum met nogal bizarre ideetjes.
Grappig, je veralgemeent niet bij sommige groepen (rechts) omdat dat verkeerd is... maar wel bij andere (links) :lol:

Bedankt om nog eens met een voorbeeld aan te tonen dat deze houding meer zegt over de persoon met deze houding dan over de betrokken groep zelf. :beerchug:
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

En Dizzy houdt rekening met de gevoelens (want hij is empathisch genoeg, dixit zijn eigen zelve) van mensen die dingen willen veranderen (want verandering is per defintie goed, anders roest je vast? wat een dooddoener), maar houdt geen rekening met de gevoelens van mensen die graag alles bij het oude laten.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Bedankt om nog eens met een voorbeeld aan te tonen dat deze houding meer zegt over de persoon met deze houding dan over de betrokken groep zelf. :beerchug:
uiteraard,
in de gepolariseerde wereld vandaag ben ik dus, in uwe wereld, uiteraard extreem rechts
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Vreemd dat ik als zogezegde tegenstander van behoud... voor het behoud van de traditie ben incl. zwarte piet. :lol:

En dat verandering enkel goed zou zijn is nog iets dat men zelf uit de duim gezogen heeft en nu in mijn mond legt. Wel heb ik gezegd dat verandering (goed/slecht) nu eenmaal logisch en onvermijdelijk is. Tijden veranderen en dat zal niemand van ons kunnen stoppen. Sommigen proberen dan maar op de boodschapper te schieten.

Voor mij is er net veel verschil binnen groepen en spreek ik daarom liever over individuen. Ik ben niet degene die beweert dat alles eraan gaat en dat de anderen allemaal extremisten zijn. Ik vind mezelf niet links noch rechts dus waarom zou ik dan anderen generaliseren? Opnieuw de zoveelste wanhopige poging om de eigen vakjes/visie te vullen :lol:
In elke groep van enige omvang zitten er "uitzonderlijke" gevallen. Het punt was hier dat men deze extremisten misbruikt om de ganse groep weg te zetten. Een beetje het binaire you're with us or you are against us.
Dit is dus net het omgekeerde van wat men mij verwijt :lol:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: uiteraard,
in de gepolariseerde wereld vandaag ben ik dus, in uwe wereld, uiteraard extreem rechts
Wacht, is het nu de 'gepolariseerde wereld', of die van Dizzy? Ik ben even niet mee.
Nob schreef:maar houdt geen rekening met de gevoelens van mensen die graag alles bij het oude laten.
Ge kunt daar gevoelens bij vragen, maar ge moet ze ook niet altijd verwachten. Wat zin heeft het ook? Ge zult toch moeten aanvaarden dat de wereld elke dag anders is dan de dag er voor. Anders hadden we even goed nog in een poel als amoebe rond gezwommen. Dialectiek hé :wink:

Maar in essentie zijn we hier aan het palaveren over zwarte piet en oh ja, zijn klaas. Sommigen noemen het folklore, anderen een kinderfeest (hoewel...) en nog anderen zeggen dat het bij 'onze cultuur' hoort. Terwijl we 100'den verklaringen terug vinden gaande van Germaanse duivels alias Ruprecht tot een geromantiseerd kinderverhaal van den ezel tot de schimmel en de zweetschoenen met peekes in.

Maar, Jiskefet en sinterklaas alias Hans Teeuwen kan ik altijd wel pruimen. En dit keer zonder zijn zwarte piet : En toen al zonder kruis op de mijter...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

wied schreef:Definieer woke...
Woke = stopt met zwarte piet want de negerkes hebben er last van.
Niet woke = moeit u met uw eigen zaken, als ge er last van hebt organiseer je zelf maar een feest met groene pieten. I don't care.
Woke= tegen zeer veel schenen stampen om voor iedereen goed te willen doen :bang:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vrees dat "woke" social justice warriors vooral veel te veel "alles nu" willen.
En veel mensen, die zich in deze zaken opstellen als derde partij (de "whatever" groep), beginnen zich langzaamaan geschoffeerd te voelen dat ze zich ineens schuldig horen te voelen, en/of zich zouden moeten verontschuldigen, over dingen die al decennia normaal beschouwd worden.

Dat soort dingen evolueert vanzelf wel uit de maatschappij (bv, zwarte piet heeft ook de roe laten vallen zonder dat daar veel hysterie over was), maar dat gaat niet snel genoeg meer vandaag de dag. SJWs willen een revolutie, geen evolutie.
En daardoor krijg je mensen die anders iets hebben van "tis allemaal goe voor mij", die nu hun hielen/hakken in het zand zetten en beginnen terug te duwen.

Waardoor al dat geroep aan het einde van het verhaal eigenlijk meer slecht dan goed doet.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:[Wacht, is het nu de 'gepolariseerde wereld', of die van Dizzy? Ik ben even niet mee.
dizzy maakt deel uit van die wereld en heeft ook al een tipje vd sluier gelicht.

zo onderhuids da visje gooien dat liegen en bedriegen tegen uw kinderen onpedagogisch is. Hij kan nog 1000X zeggen dat hij voor dat feest is
maar als de piet niet mag en als ouder moogt ge ni liegen en bedriegen ... (daar komt het volgens hem op neer)
wa schiet er dan nog over?

Ik hoor niet tot dei wokebeweging maar als ik meega in die onzin dan is de sint simpelweg een slavenhandelaar. Hoe kunt ge daar nu een feest voor organiseren? kan het nog perverser?
we kunnen er nog de saus vd commercie over gooien dat het pure geldklopperij is en dat 80% vh speelgoed in de 3e wereld gemaakt is wat uiteraard neerkomt op pure uitbuiting vd mensen ginder. best ook laten ten gunste van ...

maar we zijn wel nog steeds voor da feest op 6/12
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
petrol242 schreef:[Wacht, is het nu de 'gepolariseerde wereld', of die van Dizzy? Ik ben even niet mee.
dizzy maakt deel uit van die wereld en heeft ook al een tipje vd sluier gelicht.

zo onderhuids da visje gooien dat liegen en bedriegen tegen uw kinderen onpedagogisch is. Hij kan nog 1000X zeggen dat hij voor dat feest is
maar als de piet niet mag en als ouder moogt ge ni liegen en bedriegen ... (daar komt het volgens hem op neer)
wa schiet er dan nog over?

Ik hoor niet tot dei wokebeweging maar als ik meega in die onzin dan is de sint simpelweg een slavenhandelaar. Hoe kunt ge daar nu een feest voor organiseren? kan het nog perverser?
we kunnen er nog de saus vd commercie over gooien dat het pure geldklopperij is en dat 80% vh speelgoed in de 3e wereld gemaakt is wat uiteraard neerkomt op pure uitbuiting vd mensen ginder. best ook laten ten gunste van ...

maar we zijn wel nog steeds voor da feest op 6/12
Blijven doorkloppen op dezelfde nagel ook al klopt er geen sikkepit van :roll:

Ik behoor eerder tot wat ITnedadmin de derde partij/whatever groep. Sinterklaas moet dus NIET weg van mij en zelfs zwarte piet mag blijven als roetpiet, wat een extreme opvatting toch :lol:

Dat liegen en bedriegen niet pedagogisch is klopt toch gewoon. Vergelijk het met een ouder die zijn kinderen verbiedt om te roken maar zelf een pak per dag paft, veel autoriteit zal je met zo'n houding niet verwerven.

Er bestaan wel extremere opvattingen, over pizzeria's met kindermisbruik of G en vaccinatiegevaren maar dat soort onzin heb ik altijd bekampt. Me in dat soort gezelschap willen steken is dus belachelijk.

Ik was voor de sint en blijf dat. Voor mij is de evolutie goed en zo val ik perfect in de grote groep die ITnedadmin beschrijft. Ik volg ook zijn opmerking dat extremen zelden veel opleveren, daarom dat ik zo voor de middenweg ben van de roetpiet. De tegenstanders beseffen zelf niet dat ze door de middenweg te verwerpen ze zelf eerder extreem zijn maar aan dat oog zijn ze blind.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Dizzy schreef: Ik behoor eerder tot wat ITnedadmin de derde partij/whatever groep. Sinterklaas moet dus NIET weg van mij en zelfs zwarte piet mag blijven als roetpiet, wat een extreme opvatting toch :lol:

Ik was voor de sint en blijf dat. Voor mij is de evolutie goed en zo val ik perfect in de grote groep die ITnedadmin beschrijft. Ik volg ook zijn opmerking dat extremen zelden veel opleveren, daarom dat ik zo voor de middenweg ben van de roetpiet. De tegenstanders beseffen zelf niet dat ze door de middenweg te verwerpen ze zelf eerder extreem zijn maar aan dat oog zijn ze blind.
Je ziet of wil het niet zien? Het punt is net dat die roetpiet opgedrongen wordt. Het feit dat jij daar geen problemen mee hebt, of dat het überhaupt op tv wordt uitgezonden, verandert niets aan het buikgevoel van velen dat het een opgedrongen iets is, vanuit een gegeven dat de "zwarte zwarte piet" volgens wat roeptoeters racistisch zou zijn.
Er is helemaal geen evolutie, enkel een opgedrongen, afgedwongen verandering
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Ik was voor de sint en blijf dat. .
dat staat dan weer in schril contrast met eerdere uitspraken in dit topic da liegen tegen kinderen pedagogisch onverantwoord zou zijn en dus niet mag. de suggestie sinterklaasleugen dart de band tussen ouder en kind onherstelbaar zou ... (en ja, je hebt het niet letterlijk gezegd dus zuiver legalistisch kun je die paraplu inderdaad opentrekken)
zoals verwacht blijf je dus warm en koud tegelijk blazen
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”