OEM CPU

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Sinds enige tijd heeft AMD een paar extra ZEN3 CPU's gelanceerd, maar dat zijn "OEM" CPU's.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_3#Desktop_CPUs
Afbeelding

Het voordeel van die nieuwe OEM CPU's is dat de specs/prestaties (nagenoeg) dezelfde zijn, maar wel een lagere TDP.
Ik dacht dat ik die OEM CPU's wel ergens zou kunnen kopen, maar dat valt precies vies tegen.
Is het onrealistisch om die OEM CPU's ergens te kunnen kopen, ooit?

Reden dat ik die OEM CPU's wil is dat de TDP daarvan maar 65W is. Aangezien ik alles in een super kleine mini-ITX case wil passen, isde CPU hoogte beperkt. Super kleine mini-ITX case betekent een heel lager CPU cooler en dan zit je bij de Noctua NH-L9a-AM4 en die gaat tot 95W.
De "standaard" (niet-OEM) AMD ZEN3 CPU's doen 105W...
De pico-PSU vindt het ongetwijfeld ook leuker om een lagere TDP te moeten voeden...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef:[...]
Is het onrealistisch om die OEM CPU's ergens te kunnen kopen, ooit?
[...]
Goh, moeilijk te zeggen, maar ik denk dat je daar toch een gezonde dosis geluk voor zal moeten hebben, én een "systeembouwer" (of in de volksmond "OEM") die het niet al te nauw neemt met het contract dat ie met AMD heeft afgesloten, en dus de CPUs zo los aanbiedt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 135 keer

heist_175 schreef:Het voordeel van die nieuwe OEM CPU's is dat de specs/prestaties (nagenoeg) dezelfde zijn, maar wel een lagere TDP.
Bij Zen 2 (3000-reeks) CPU's had je de mogelijkheid om je CPU in 'ECO-mode' te draaien, wat op hetzelfde neerkomt.

Waarschijnlijk is deze functionaliteit er ook voor Zen 3 CPU's.

In het kort: als de prijs niet significant lager is voor deze modellen, kan je gewoon een retail-model eindigend op -X kopen en naar believen limiteren in opgenomen vermogen.

Los van het willen limiteren, Zen 3 is (voornamelijk dankzij productieprocesvoordeel) efficiënter dan Intel en heeft die niet zo'n straffe koeling nodig.
heist_175
Moderator
Moderator

https://be.hardware.info/nieuws/76056/r ... ar-65w-tdp
De kloksnelheden van de OEM-versies liggen net wat lager dan de varianten voor consumenten. Deze aangepaste afstelling heeft ervoor gezorgd dat de TDP van deze varianten een stuk lager ligt: geen 105W zoals voor de X-versies, maar slechts 65W. Hoewel deze versies dus voor systeemfabrikanten bedoeld lijken te zijn, kan de lagere TDP interessant zijn voor consumenten die een stil systeem willen bouwen. Wellicht gaan we ze dus binnenkort als ‘tray’ versie in de winkel aantreffen.
Een gebruiker op Reddit behaalde erg goede resultaten met een 5800 in combinatie met Clock Tuner. Deze processor was in staat om 4.4GHz te halen op alle cores bij slechts 1,125V
Toch liever een "tray" versie kopen dan zelf aan voltage "prutsen", ik ken daar nl niets van :? .
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Kan je een 5800X zonder videokaart gebruiken? Ik dacht aan deze processor voor een nieuwe PC maar een videokaart is momenteel duur en maakt bovendien lawaai en verbruikt. Omdat de PC voor photoshop/lightroom dient is een videokaart eigenlijk niet nodig en ik kan ze nadien nog kopen.

De nieuwe intel processor is met GPU maar die is net 20% slechter voor PS.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik denk het niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_3

Staan geen GPU gegevens bij de "Vermeer" versies.
De net aangekondigde "Cezanne" hebben wel een onboard GPU, Ryzen 7 5700G lijkt sterk op de 5800X
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Wel rekening houden dat je op een OEM cpu geen garantie krijgt van AMD maar enkel van je verkoper (Dell, HP,...)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”