Jabra Speak 510 en crackling sound

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik heb recent een Jabra 510 aangeschaft die als draadloze BT-microfoon moet dienen, aangesloten op een Lenovo M720q.
Tijdens testen vandaag bleek echter dat er een vervelend gekraak in zit en dat de tegenpartij mij niet goed kan horen.
De handleiding spreekt over een Jabra Link 370, maar het is niet duidelijk of die eigenlijk vereist is om het wél goed te laten werken. Op basis van de review op Tweakers durf ik bijna veronderstellen van ja, maar anderen wijzen op eventuele problemen met de Bluetooth-stack die niet geoptimaliseerd zou zijn voor geluid.

Iemand ervaring met deze configuratie en/of mogelijkse oplossingen? Ik zou het tegen volgende dinsdag werkend moeten hebben maar kan er pas maandag weer mee aan de slag (corona icm. paasvakantie).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik kan alleen maar spreken over m'n Plantronics-oplossing, maar geluidskwaliteit via het eigen dongeltje is massa's beter dan via de ingebouwde bluetooth-chip van m'n laptop. Bereik lijkt ook verder te gaan. Zonder die chip klinkt m'n headset alsof het een intercontinentale telefoonverbinding is uit 1986.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@meon: Da's pas snel!
Ik mag er dus van uit gaan dat ik weldegelijk die Jabra Link 370 van doen zal hebben...
Ik wacht nog even andere reacties af, maar vind het spijtig dat dat eigenlijk niet gemeld wordt bij het product zelf... Ik ging er verkeerdelijk van uit dat Bluetooth Bluetooth is, maar blijkbaar zit daar toch ook serieus verschil op (zelfs binnen eenzelfde versienummer).
Computer(k)nul
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier gebruiker van de jabra speak 710.
Met de jabra dongle (jabra link 370 meegeleverd - of via usb kabel) merkelijk beter geluid dan met de ingebouwde Bluetooth op de dell laptops.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Ik heb ook de Speak 510, nog geen problemen mee gehad. Zit wel via USB aan de PC.
"Jabra Direct" al geïnstalleerd en alles geüpdatet?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je hebt Bluetooth, in al zijn versies en varianten, maar daar bovenop ook nog eens de codecs en profielen die gebruikt kunnen worden, zoals aptX en A2DP,... Ik neem aan dat die dongle + headset een combinatie gebruiken die proprietair is aan het merk.
-- volgens de productpagina van de Link 380:
Met het A2DP Bluetooth 5.0-profiel en HD Voice biedt Jabra Link 380 u een volle geluidskwaliteit
Ik neem aan dat die "HD Voice" ontbreekt op de interne chip.
Volgens Reddit gebruikt de Link 370 Bluetooth 4.2 .
Overigens opmerkelijk dat die dongeltjes makkelijk meer dan 60 euro kunnen kosten.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Nog eens herhalen, heb je de firmware al op de laatste release gezet?

https://www.jabra.nl/support/release-no ... -speak-510

Releaseversie: 2.32
Releasedatum: August 18, 2020

Details

Fixed: Crackling audio issue experienced in some setups
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik hou eraan om steeds met de meest recente firmware te werken, ik heb zelfs nooit geprobeerd vooraleer de firmware bij te werken (via die Jabra Direct). Het is de bedoeling om louter op Bluetooth te draaien, niet via USB (zodat ik die hinderlijke kabel kan vermijden).
Computer(k)nul
JelleLampaert
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 16:15
Bedankt: 4 keer

Is je internetverbinding bekabeld of gebruik je wifi?

Beiden werken op 2.4GHz en zitten in een laptop/pc meestal op dezelfde geïntegreerde module.
Vooral bij meetings, met dus streaming beeld/geluid over wifi en een continue audiostream over Bluetooth, merk ik bij mij ook veel gestotter op. Ook enkele collega's/kennissen hebben dit voor.
Met netwerkkabel heb ik zelf geen problemen meer. Door een USB-dongle voor bluetooth (of wifi) haal je ook één functie weg van de geïntegreerde module, dus dat kan ook helpen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Bedankt voor alle reacties. Ik heb zonet de dongle besteld. Ze is inderdaad prijzig, maar als ik hiermee een stabiele storingsvrije opstelling kan maken is dat heel snel terugverdiend.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”