Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Met deze cijfers versoepelen is idioot. Met betere cijfers vond men het een tijdje geleden nog te vroeg.
Gegarandeerd dat, als er onder druk, terrassen open gaan en met na heropening van de scholen en contactberoepen er weer een stijging zal zijn. Met 900+ mensen op IC en nog steeds zeer veel mensen in het ziekenhuis kan men best de boel nog wat "on hold" zetten. Elke week uitstel om te versoepelen heeft het voordeel dat er +350000 extra gevaccineerd zijn en er hopelijk al minder besmettingen zijn.
Gegarandeerd dat, als er onder druk, terrassen open gaan en met na heropening van de scholen en contactberoepen er weer een stijging zal zijn. Met 900+ mensen op IC en nog steeds zeer veel mensen in het ziekenhuis kan men best de boel nog wat "on hold" zetten. Elke week uitstel om te versoepelen heeft het voordeel dat er +350000 extra gevaccineerd zijn en er hopelijk al minder besmettingen zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Gisteren, dinsdag, vond de traditionele inhaalbeweging van het weekend plaats met de bijhorende wekelijkse piek. Het 7-daagse gemiddelde van ziekenhuisopnames is daardoor op 0% gekomen. Een week geleden was dat nog +4% op dinsdag. De daling zet zich dus wel degelijk voort, alleen moet de snelheid er nog inkomen, zoals Van Gucht zei. De daling zet zich normaal gezien morgen gewoon weer verder, en de piek zal ook steeds minder worden. We zijn op de goede weg, we moeten wel nog even geduld hebben.phil48 schreef:Als je cijfers van vandaag bekijkt, is het aantal besmettingen het enige dat nog daalt. Maar verklaard wordt doordat er op paasmaandag verdacht lage cijfers (1500) werden geregistreerd. En doordat er één derde minder getest is. De positiviteitsratio intussen bijna 10.
Er is wel een ander lichtpuntje (onder voorbehoud): van maandag tot en met gisteren was de gemiddelde positiviteitsratio 8.5%, dat is een procent minder dan vorige week, dit terwijl het aantal testen verder blijft afnemen. Weliswaar moet dat nog bevestigd worden, vrijdag gaan we hier meer uitsluitsel over hebben.
Ik zie echt niet in hoe je nu kan versoepelen? Op basis van wat dan? De ziekenhuisopnames zijn nog steeds hoger dan toen men beslist heeft om te verstrengen. Moet ik mij nu echt inbeelden dat de virologen massaal groen licht gegeven hebben voor al TWEE grote versoepelingen tegelijk, op dezelfde dag? En de coronacommissaris die nog maar net gezegd heeft om "voorzichtig" te versoepelen? En Van Gucht die nog maar net gezegd heeft dat de cijfers "lichtgroen" zijn maar hij ze liever "donkergroen" zou zien?phil48 schreef:En de hoge heren gaan straks zo goed als zeker versoepelen. Kunnen ze het binnen twee weken weer op de heropening van de scholen steken, als het opnieuw explodeert
En de grootste onderwijsvakbond die letterlijk zegt: "als de scholen opnieuw open gaan, is er zo goed als geen ruimte voor andere versoepelingen in de samenleving zolang de cijfers niet duidelijk in de goede richting gaan," maar toch worden tegelijk ook de grenzen open gesmeten en men praat zelfs al over meer versoepelingen deze maand op de koop toe, kwestie van nog maar eens de verkeerde indruk te geven aan de mensen dat het allemaal wel meevalt. Velen hadden het voorspeld: vanaf de eerste prille daling zou het versoepelingsspook al meteen weer komen opduiken. Ezel, drie keer, zelfde steen?
Als de cijfers omhoog gaan zal het idd wel aan de scholen liggen, maar ook aan de regering die versoepelt tegen alle adviezen in. Ben Weyts ziet de bui van een nieuwe sluiting ook al hangen en gaat fors screenen de eerste weken om dan de mensen te kunnen wijsmaken dat de ratio daalt sinds de scholen open zijn en er weinig besmettingen zijn in de scholen (logisch na 3 weken sluiting), maar als de trend van de ratio deze week zich doorzet gaat hij het "sinds de scholen open zijn" wel al niet meer kunnen claimen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Versoepelingen komen er niet omdat het volgens de cijfers kan, maar omdat De Croo zal begeven onder de druk van o.m. horeca e.a.
De boodschappen vanuit Wallonië (lees: wij doen hier niet meer aan mee) zijn toch duidelijk. En dan heb ik het niet over terrassen hé, want dat kan wellicht veilig.
De boodschappen vanuit Wallonië (lees: wij doen hier niet meer aan mee) zijn toch duidelijk. En dan heb ik het niet over terrassen hé, want dat kan wellicht veilig.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk...we moeten hemel en aarde verzetten voor dat gevaarlijk virus niet op te lopen...en dat gaan we dan proberen op te lossen met een spuitje dat ook niet ongevaarlijk is.1207 schreef:
da's het fascinerende
een spuitje is blijkbaar 1 op 10 miljoen dodelijk en plots is het veel gevaarlijker als dit virus waarvan 1 op de 100 besmette personen sterft + tientallen met levenslange schade.
2 maten - 2 gewichten en ohwée als daar kritiek op komt.
De kans dat ik als gezonde 20-30-40-50er dood val aan corona is nihil maar niet onbestaande, de kans dat ik als 20-30-40-50er dood val aan dat vaccin is nihil, maar niet onbestaande.
Ik het eerste geval heb ik geen keuze maar kan ik zoveel voorzorgsmaatregelen nemen als ik zelf wil(hahum, die men mij oplegt, wettig of onwettig, absurd of nuttig) in het 2de geval heb ik wel de keuze, maar wordt er toch stevig drug gezet om dit asap te laten doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Idd. En met de zomer in aantocht zou het best kunnen dat met weer stijgende besmettingen opnieuw restricties moet invoeren op een ogenblik dat iedereen al op een "vrije vakantie" rekent. Je zou verwachten dat de ezel.... enz...Dizzy schreef:Dezelfde fout die we dus al een paar keer maakten.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Nochtans is dat NIET wat de horeca vraagt. Het overgrote deel - op de grote terrassen van de kust na allicht (zolang het niet regent of koud is) - kan niet overleven met enkel de terrassen buiten. Ze vragen ook niet om binnen toe te laten alsof er niets aan de hand is, wel om een beperkte capaciteit toe te laten met ventilering.phil48 schreef:Versoepelingen komen er niet omdat het volgens de cijfers kan, maar omdat De Croo zal begeven onder de druk van o.m. horeca e.a.
Het lijkt idd dat we in het stadium beland zijn waarin de talloze overheden elkaars regels ook niet meer gaan volgen. Ook dat is onvermijdelijk na al die tijd, die veel te lange maatregelen, en het telkens maar weer uitstellen van versoepelingen.phil48 schreef:De boodschappen vanuit Wallonië (lees: wij doen hier niet meer aan mee) zijn toch duidelijk.
Telkens als je denkt dat je het ergste nu wel gezien hebt, doen ze er nog eens een schepje bovenop.
-
- Elite Poster
Ze vragen het onmogelijke.CCatalyst schreef: Nochtans is dat NIET wat de horeca vraagt. Het overgrote deel - op de grote terrassen van de kust na allicht (zolang het niet regent of koud is) - kan niet overleven met enkel de terrassen buiten. Ze vragen ook niet om binnen toe te laten alsof er niets aan de hand is, wel om een beperkte capaciteit toe te laten met ventilering.
Eén - steunmaatregelen van toen ze dicht waren verder laten uitbetalen mét terrassen open. Waardoor de grote zaken veel winst gaan maken en de kleine het de moeite niet gaan vinden om open te doen, want qua inkomen blijft het hetzelfde.
Twee. Hoe ga je dat alweer controleren, de ene zaak na de andere laten bezoeken door inspecteurs, om te checken of de ventilering voldoet ?
Over die ventilering gesproken. Nu eerstdaags de temperaturen toch gaan stijgen (vanaf mei) kunnen de scholen toch ook alle ramen openzetten en dan wordt "de gevaarlijke klas" hetzelfde als een horecaterras, maw veilig ??
-
- Elite Poster
Een is idd het gevolg van enkel terrassen open, kan je niet vanuit. Dat is geen maatregel waarmee je de hele horeca helpt, slechts een deel. En het hangt dan nog eens af van het weer ook. Als het uren aan een stuk giet of er staat een strakke noorderwind zoals eerder deze maand zit er niemand op het terras, maar de kosten zijn er wel.phil48 schreef:Twee. Hoe ga je dat alweer controleren, de ene zaak na de andere laten bezoeken door inspecteurs, om te checken of de ventilering voldoet ?
Twee verwijs ik naar vorige zomer, het is idd zo dat er daarop geinspecteerd werd, edoch zal dat mogelijks van hetzelfde caliber zijn als de controles op telewerk want ik heb maar van een paar inbreuken gehoord. Overigens gebeuren er in de scholen niet eens zo'n controles, men zou ze beter wel doen als ik hoor hoe het met de ventilering gesteld is soms.
Soit, opening van de binnenruimte is hypothetisch dus ik ga die discussie nog niet verder voeren.
-
- Elite Poster
In ieder geval zouden ze beter eens naar de buurlanden kijken.
Zo besliste Rutte gisteren dat het té vroeg is om serieus te gaan versoepelen, zij gaan het week na week bekijken.
Er komen pas nieuwe versoepelingen van de coronaregels als de piek van de derde coronagolf, waar Nederland nu in zit, voorbij is. Dat zegt demissionair zorgminister Hugo de Jonge op de persconferentie over corona. Daarbij wordt dagelijks gekeken naar het aantal ziekenhuisopnames. Volgende week dinsdag wordt gekeken of versoepelingen mogelijk zijn.
Het kabinet maakte tijdens de persconferentie ook het stappenplan bekend over hoe de Nederlandse samenleving weer 'opengaat' als het coronavirus terrein verliest. Dat gaat in 5 stappen, waarbij stap 6 terug naar normaal is.
In de eerste stap gaat bijvoorbeeld de avondklok eraf en gaan de winkels en terrassen weer open. Bij de tweede stap kunnen mensen weer binnen sporten en gaan dierentuinen en pretparken weer open.
Als stap drie aanbreekt kunnen culturele instellingen weer maximaal dertig personen ontvangen, en kunnen we weer uit eten in een restaurant. Bij de volgende stap kunnen evenementen onder voorwaarde weer doorgaan, en kunnen ook cafe's de deuren weer openen.
Als stap vijf aanbreekt mag je alweer 8 mensen thuis ontvangen en kunnen bioscopen en theaters 100 mensen ontvangen. Maar wanneer dit allemaal is, dat hangt af van de vaccinatiegraad en het aantal besmettingen.
Zo besliste Rutte gisteren dat het té vroeg is om serieus te gaan versoepelen, zij gaan het week na week bekijken.
Er komen pas nieuwe versoepelingen van de coronaregels als de piek van de derde coronagolf, waar Nederland nu in zit, voorbij is. Dat zegt demissionair zorgminister Hugo de Jonge op de persconferentie over corona. Daarbij wordt dagelijks gekeken naar het aantal ziekenhuisopnames. Volgende week dinsdag wordt gekeken of versoepelingen mogelijk zijn.
Het kabinet maakte tijdens de persconferentie ook het stappenplan bekend over hoe de Nederlandse samenleving weer 'opengaat' als het coronavirus terrein verliest. Dat gaat in 5 stappen, waarbij stap 6 terug naar normaal is.
In de eerste stap gaat bijvoorbeeld de avondklok eraf en gaan de winkels en terrassen weer open. Bij de tweede stap kunnen mensen weer binnen sporten en gaan dierentuinen en pretparken weer open.
Als stap drie aanbreekt kunnen culturele instellingen weer maximaal dertig personen ontvangen, en kunnen we weer uit eten in een restaurant. Bij de volgende stap kunnen evenementen onder voorwaarde weer doorgaan, en kunnen ook cafe's de deuren weer openen.
Als stap vijf aanbreekt mag je alweer 8 mensen thuis ontvangen en kunnen bioscopen en theaters 100 mensen ontvangen. Maar wanneer dit allemaal is, dat hangt af van de vaccinatiegraad en het aantal besmettingen.
-
- Elite Poster
Wel, hier hebben ze het al eens geprobeerd met vaste criteria. Om ze dan weer op te bergen nadat ze niet snel genoeg gehaald werden (we hebben ze overigens nog altijd nooit gehaald). We zullen zien of ze in NL wel de discipline hebben, want hun opnames stijgen sinds begin maart.
Sindsdien is het criterium bij ons "draagvlak". Wat bijzonder maakbaar is want dat kan je niet echt meten, wel zo handig voor De Croo.
Sindsdien is het criterium bij ons "draagvlak". Wat bijzonder maakbaar is want dat kan je niet echt meten, wel zo handig voor De Croo.
-
- Elite Poster
Draagvlak wordt gebaseerd op wat eigenlijk ?
Op wat Magnette toetert, dat de horeca én binnen én buiten moet open gaan ? Op wat we "lezen op de sociale media" ? Of is er een grootschalige enquête geweest waarbij 60 procent van de bevolking vond dat...
Er wordt teveel geschermd met loze woorden, draagvlak ? Omdat een paar duizend jongeren een feest houden in een park is er volgens sommigen geen draagvlak meer bij de jeugd. Terwijl "de jeugd" heel rekbaar is.
BTW die dalende cijfers ziekenhuisopnames werden door Van Gucht ook gerelativeerd gisteren.
Ook Van Gucht ziet de toestand in de ziekenhuizen op dit moment somber in. “Het aantal nieuwe opnames is de voorbije week met 5 procent gedaald, naar gemiddeld 253 per dag. Maar de meest recente dagcijfers laten opnieuw een stijging zien, naar 258 opnames.” En ook de sterftecijfers blijven stijgen: elke dag overlijden nu gemiddeld 43 patiënten.
Op wat Magnette toetert, dat de horeca én binnen én buiten moet open gaan ? Op wat we "lezen op de sociale media" ? Of is er een grootschalige enquête geweest waarbij 60 procent van de bevolking vond dat...
Er wordt teveel geschermd met loze woorden, draagvlak ? Omdat een paar duizend jongeren een feest houden in een park is er volgens sommigen geen draagvlak meer bij de jeugd. Terwijl "de jeugd" heel rekbaar is.
BTW die dalende cijfers ziekenhuisopnames werden door Van Gucht ook gerelativeerd gisteren.
Ook Van Gucht ziet de toestand in de ziekenhuizen op dit moment somber in. “Het aantal nieuwe opnames is de voorbije week met 5 procent gedaald, naar gemiddeld 253 per dag. Maar de meest recente dagcijfers laten opnieuw een stijging zien, naar 258 opnames.” En ook de sterftecijfers blijven stijgen: elke dag overlijden nu gemiddeld 43 patiënten.
Bijna niemand kijkt naar de buur- of andere landen. We zitten al een jaar in een pandemie, maar we zijn blijkbaar een eiland!In ieder geval zouden ze beter eens naar de buurlanden kijken.
Gedeelde kennis en ervaring is heel belangrijk, maar we vinden liever zelf telkens opnieuw het warm water uit.
Al die plaatselijke potentaten die het beter weten, terwijl we maar zo veel inwoners hebben als een niet al te grote wereldstad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
bij corona is de kans op overlijden blijkbaar 1 op 100 als je besmet raakt,iceke schreef:[De kans dat ik als gezonde 20-30-40-50er dood val aan corona is nihil maar niet onbestaande, de kans dat ik als 20-30-40-50er dood val aan dat vaccin is nihil, maar niet onbestaande.
bij dit ene vaccin is de kans 1 op 7 miljoen en dan moet je nog vrouw zijn onder een bepaalde leeftijd (wat johnson betreft).
bij zeneca is de kans 1 op 1 miljoen om een bloedklonter te ontwikkelen, dan ben je nog lang niet dood
als dat voor jou perfect te vergelijken is en op hetzelfde niveau staat kan ik je niet tegenhouden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Positiviteitsratio stijgt nog steeds
Reproductiegetal terug boven de 1
Ziekenhuisopnames geen daling meer maar stagnatie
Grootste aantal besmettingen bij schoolgaande jeugd en twintigers en er wordt dan niet eens massaal getest bij die groep want scholen zijn nu al drie weken dicht.
Virologen komen nu tot de conclusie dat de paaspauze niet de forse daling bracht die men verwachtte
Tja, logisch ook, de enige maatregel die men extra ingevoerd heeft en ook handhaaft is het sluiten van de scholen.
We komen nog maar eens tot dezelfde conclusie dat scholen sluiten totaal niets opbrengt als je de andere contacten van de jeugd niet EERST beperkt...
Scholen volgen de trend, we weten het al lang...
Reproductiegetal terug boven de 1
Ziekenhuisopnames geen daling meer maar stagnatie
Grootste aantal besmettingen bij schoolgaande jeugd en twintigers en er wordt dan niet eens massaal getest bij die groep want scholen zijn nu al drie weken dicht.
Virologen komen nu tot de conclusie dat de paaspauze niet de forse daling bracht die men verwachtte
Tja, logisch ook, de enige maatregel die men extra ingevoerd heeft en ook handhaaft is het sluiten van de scholen.
We komen nog maar eens tot dezelfde conclusie dat scholen sluiten totaal niets opbrengt als je de andere contacten van de jeugd niet EERST beperkt...
Scholen volgen de trend, we weten het al lang...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Als wij, als uppies met de ons beschikbaar gestelde data, al weken geleden tot die conclusie kwamen, dan moeten die virologen - met betere data - toch ook geweten hebben dat de paaspauze een slag in het water ging zijn?duizend schreef:Virologen komen nu tot de conclusie dat de paaspauze niet de forse daling bracht die men verwachtte
Het was een politieke beslissing natuurlijk, daar niet van.
- iceke
- Elite Poster
ook dat is weer kort door de bocht..1207 schreef:bij corona is de kans op overlijden blijkbaar 1 op 100 als je besmet raakt,iceke schreef:[De kans dat ik als gezonde 20-30-40-50er dood val aan corona is nihil maar niet onbestaande, de kans dat ik als 20-30-40-50er dood val aan dat vaccin is nihil, maar niet onbestaande.
bij dit ene vaccin is de kans 1 op 7 miljoen en dan moet je nog vrouw zijn onder een bepaalde leeftijd (wat johnson betreft).
bij zeneca is de kans 1 op 1 miljoen om een bloedklonter te ontwikkelen, dan ben je nog lang niet dood
als dat voor jou perfect te vergelijken is en op hetzelfde niveau staat kan ik je niet tegenhouden.
een 85+ heeft veel meer kans om besmet te geraken en veel meer kans om bij die 1 op 100 te zijn dan laat ons zeggen jij en ik.
Wat dus niet wil zeggen dat ik een kans wil maken om dood te vallen door vaccinatie, ook al is die kans veel kleiner.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Zever in pakskes é. Dat doe je altijd al. Nu zijn er mensen met een klein inkomen die zomaar 30% door de neus geboord zien. Doen die roepers dan ook een extra duid in het zakje?petrol242 schreef:Tuurlijk is dat logisch en dat gebeurt toch ook? We noemen dat sociale zekerheid geloof ik.cadsite schreef:Sta jij een deel van je inkomen af om mensen die al 8 maanden niet mogen gaan werken te helpen? Als solidaire mens lijkt me dat toch de logica zelve.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
De EU, als geheel, lijkt er wonderwel in te slagen om de ene golf na de andere over zich heen te krijgen. Volgens CCatalyst is er geen complot in het spel, maar ik heb toch sterk de indruk dat er alvast een goed plan bestaat om de EU economisch op de knieen te dwingen! Het is allemaal erg cynisch, maar feiten zijn feiten... en bij elke 3 doden wereldwijd is er 1 europeaan
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Nee, virologen komen niet tot die conclusie (dat er geen bron is verbaast me niet), Van Gucht zei gisteren net van wel (indirect, via de mobiliteitscijfers), en de coronacommissaris zegt letterlijk dat we de vruchten gaan plukken van de paaspauze (zie onderaan). Ook uit het feit dat de regering versoepelt moet je concluderen dat ze denken dat het wel helpt, want bij versoepelingen worden doorgaans enkel de maatregelen die niet helpen behouden, met dus een jojo tot gevolg.heist_175 schreef: Als wij, als uppies met de ons beschikbaar gestelde data, al weken geleden tot die conclusie kwamen, dan moeten die virologen - met betere data - toch ook geweten hebben dat de paaspauze een slag in het water ging zijn?
Straf dat iemand als jij ook de creatieve maar niet-onderbouwde interpretaties van duizend achterna huppelt ipv wat de cijfers en virologen zeggen, ik had dat niet verwacht. Je komt daar altijd mee in de problemen, zoals eerst zeggen dat de cijfers dalen voor de vakantie en dan niet kunnen uitleggen wat met de positiviteitsratio aan de hand is en dan maar zeggen dat ze eigenlijk stijgen (iets wat ik ook al meegemaakt heb, maar ik heb eruit geleerd). Of zeggen dat de daling van de ziekenhuisopnames een week te vroeg begon - zonder te kunnen verklaren aan wat dat zou kunnen liggen - om dan in verlegenheid gebracht te worden als Van Gucht zegt dat dat aan het paasweekend lag en hij die piek pas een week later vaststelt.
Het is geen complot, gewoon incompetentie, zoals je vandaag nog maar eens een staaltje zal zien door te versoepelen terwijl het nog veel te vroeg is. Als je die doden niet wilt, dan doe je dat gewoon niet, zo simpel is dat. Allez, het aantal overlijdens STIJGT nog (voor enkele dagen) en we gaan al rustig beslissen om vanalles te versoepelen. Dat is pure incompetentie.wied schreef:De EU, als geheel, lijkt er wonderwel in te slagen om de ene golf na de andere over zich heen te krijgen. Volgens CCatalyst is er geen complot in het spel, maar ik heb toch sterk de indruk dat er alvast een goed plan bestaat om de EU economisch op de knieen te dwingen! Het is allemaal erg cynisch, maar feiten zijn feiten... en bij elke 3 doden wereldwijd is er 1 europeaan
Dat vloeit dan weer voort uit het feit dat de EU veel meer met carrierepolitici te doen heeft dan andere regio's, en bovendien gaan die dan ook de EU zelf bevolken. De mensen die hier beslissen hebben doorgaans geen enkel idee hoe hun beslissingen zich gaan uitwerken in de praktijk, er zijn daar talloze voorbeelden van, de raamregel voor de NMBS is een recent vorbeeld. En zoals ik zei, in de EU geloofde men echt dat het met de vaccineringen wel in orde ging komen door iets op papier te zetten. Ze kunnen er daar nog altijd niet bij dat dat niet gebeurd is.
-
- Elite Poster
Incompetentie dus, in heel Europa!? Op alle niveau's, ook nationaal!? Nee CCatalyst, zo eenvoudig zal het niet zijn vrees ik...
Biden is aan het (geld)dweilen met de kraan open terwijl Lagarde steun belooft, maar met een knip op de ECB beurs
Biden is aan het (geld)dweilen met de kraan open terwijl Lagarde steun belooft, maar met een knip op de ECB beurs
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Nee, niet overal. Niet in het noorden: Estland en de Noordse landen (op Zweden na) en niet in het westen: Ierland, Portugal en het VK.wied schreef:Incompetentie dus, in heel Europa!? Op alle niveau's, ook nationaal!? Nee CCatalyst, zo eenvoudig zal het niet zijn vrees ik...
Allemaal landen die beter op de democratieindex scoren dan wij trouwens, een goede indicator van de kwaliteit van het bestuur. Vier van die landen bevolken zelfs de top-10.
-
- Elite Poster
Wat beroepspolitici betreft heb je natuurlijk een punt, zij blijven hun danspasjes vertonen -als goeie beren- om lekkers te kunnen krijgen van de FED/ECB... Bij die groep hoort echter geen Boris Johnson, lijkt mij
-
- Elite Poster
Van Johnson zou je ook carrierepoliticusgedrag verwachten, maar Johnson is heel veel veranderd nadat hij zelf op IC heeft gelegen waar het op een gegeven moment even aan een zijden draadje gehangen heeft. Daarvoor was het ook volop minimaliseren, economie open, scholen sluiten niet nodig, enz. Daarna klonk een heel andere toon, pubs en winkels dicht, scholen 2 maanden dicht, enz. Zo zie je maar, eenmaal ze persoonlijk eens hard met de realiteit geconfronteerd worden, kunnen carrierepolitici wel de juiste beslissingen nemen. Wij hebben echter niet het geluk gehad dat een De Croo of Weyts op IC zijn mogen gaan liggen (of nog niet.......), wat er in de ziekenhuizen gebeurt is en blijft een ver-van-hun-bed show.wied schreef:Bij die groep hoort echter geen Boris Johnson, lijkt mij
Natuurlijk, de vaart die ze in het VK met de vaccins gemaakt hebben - weliswaar het tweederangsvaccin, maar het heeft die titel niet gekregen omdat het z'n werk niet doet - speelt ook een rol. Maar hun maatregelen evenzeer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dit lijkt me wat overdreven. VDB is wel degelijk al ziekenhuizen gaan bezoeken en je gaat me niet vertellen dat de experts en ziekenhuizen de situatie niet doorspelen naar de politiek.
Het probleem in België is dat er gewoon geen eenheid van commando is. Er moet voor elke beslissing onderhandeld worden en partijen die in 1 regio in de regering zitten, zijn oppositie in een andere regio. Dat werkt dus niet. Gezondheid heeft geen 7 ministers nodig maar 1 persoon die de knopen doorhakt als dat nodig is.
Het probleem in België is dat er gewoon geen eenheid van commando is. Er moet voor elke beslissing onderhandeld worden en partijen die in 1 regio in de regering zitten, zijn oppositie in een andere regio. Dat werkt dus niet. Gezondheid heeft geen 7 ministers nodig maar 1 persoon die de knopen doorhakt als dat nodig is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waarbij je voorbijgaat aan 2 aspecten:CCatalyst schreef:Van Johnson zou je ook carrierepoliticusgedrag verwachten, maar Johnson is heel veel veranderd nadat hij zelf op IC heeft gelegen waar het op een gegeven moment even aan een zijden draadje gehangen heeft. Daarvoor was het ook volop minimaliseren, economie open, scholen sluiten niet nodig, enz. Daarna klonk een heel andere toon, pubs en winkels dicht, scholen 2 maanden dicht, enz.
- BoJo heeft geen principes, alleen het ter wille zijn van het kiespubliek, wat zowat de basisvoorwaarde is van carrièrepolitici die nergens voor staan
- door het slechte beheer van corona in de UK zijn de ziekenhuizen daar onderuit gegaan, wat maakte dat de bevolking zélf strengere maatregelen eiste, wat DeCroo & VDB ook ervaren hebben toen Wilmes en DeBlock er eind september een zootje van maakten
-
- Elite Poster
en altijd netjes vage termen gebruikeniceke schreef: ook dat is weer kort door de bocht..
een 85+ heeft veel meer kans om besmet te geraken en veel meer kans om bij die 1 op 100 te zijn dan laat ons zeggen jij en ik.
Wat dus niet wil zeggen dat ik een kans wil maken om dood te vallen door vaccinatie, ook al is die kans veel kleiner.
ok, uw kans om aan corona te sterven zal 1 op 1000 of 1 op 10 000 zijn, een 90 jarige is misschien 1 op 30 of 40
de kans om aan vaccins te sterven?
1 madammeke na 7 miljoen inentingen van johnson
de andere 5 vaccins? daar zijn al miljoenen van gegeven en hoeveel doden daar? nog steeds 0 als ik me niet vergis
dus blijf bij vage bewoordingen zodat je kunt suggereren dat de risico's tussen corona en een vaccin zeker even hoog zijn
-
- Elite Poster
@willde
Maar vooral niet vergeten dat de UK/EU tandem 30 jaar lang austerity-politiek voerde, vooral ook op vlak van NHS. Diezelfde NHS zorgt nu voor efficientie en eenheid van commando inzake vaccinatie-strategie...
Maar vooral niet vergeten dat de UK/EU tandem 30 jaar lang austerity-politiek voerde, vooral ook op vlak van NHS. Diezelfde NHS zorgt nu voor efficientie en eenheid van commando inzake vaccinatie-strategie...
-
- Elite Poster
Klopt, en dat is ook de man van de strenge aanpak in de regering. Als hij het alleen voor het zeggen denk ik niet dat we vandaag zouden versoepelen.Dizzy schreef:Dit lijkt me wat overdreven. VDB is wel degelijk al ziekenhuizen gaan bezoeken
Zeker wel, maar kan je je op basis daarvan echt een goed beeld vormen? Er speelt daar ook een stuk beroepsmisvorming, in normale tijden krijgen die ook constante rapporteren van zaken die zogezegd heel dringend zijn, alles is heel dringend. Zo worden ze geconditioneerd om dat te relativeren. Rapporten zijn geen substituut van een ziekenhuisbezoek (zelfs met personeel dat de rug naar u keert) of zelf eens op IC mogen gaan liggen.Dizzy schreef:en je gaat me niet vertellen dat de experts en ziekenhuizen de situatie niet doorspelen naar de politiek.
Vergelijk met oktober, de rapporteren van de zorgwekkend sterk stijgende cijfers waren niet indrukwekkend genoeg om de benoemingscarrousel van de agenda te verdringen.
Hebben we het al eens over gehad, maar dat is echt wel hun eigen keuze geweest. De Croo wou het voortaan met het Overlegcomité doen ipv de Veiligheidsraad zoals onder Wilmes. Het Overlegcomité vereist unanimiteit, de Veiligheidsraad niet. Als men niet wil onderhandelen omdat dat "niet werkt," dan kan dat dus.Dizzy schreef:Het probleem in België is dat er gewoon geen eenheid van commando is. Er moet voor elke beslissing onderhandeld worden en partijen die in 1 regio in de regering zitten, zijn oppositie in een andere regio. Dat werkt dus niet. Gezondheid heeft geen 7 ministers nodig maar 1 persoon die de knopen doorhakt als dat nodig is.
Natuurlijk is het voor die oppositie dan veel gemakkelijker om de beslissingen in de media af te breken, want met het overlegcomite moeten ze altijd toegeven dat ze meegestemd hebben, maar dan komen we weer aan carrierepoliticus gedoe waarbij men bezorgder is om het eigen imago dan om de bevolking.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 apr 2021, 16:17, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Wat betreft UK, ook niet vergeten dat zij ervoor gekozen hebben om zoveel mogelijk mensen al minstens één vaccin te geven, voor ze begonnen aan de tweede dosis. Dat is een strategie die de andere Europese landen (voor zover ik weet) niet gevolgd hebben.
As of the end of Monday, April 12, the number of people in the UK to have been given a first dose of a Covid-19 vaccine is 32,250,481 - an increase of 59,905 compared to the previous day. 61.2% of UK adults have received their first dose.
A total of 7,857,396 second doses have been administered - an increase of 201,191 compared to the previous day. 14.9% of UK adults have received their second dose
ITV News gisteren.
As of the end of Monday, April 12, the number of people in the UK to have been given a first dose of a Covid-19 vaccine is 32,250,481 - an increase of 59,905 compared to the previous day. 61.2% of UK adults have received their first dose.
A total of 7,857,396 second doses have been administered - an increase of 201,191 compared to the previous day. 14.9% of UK adults have received their second dose
ITV News gisteren.
@wied: Inderdaad, bij een "normale" situatie roepen er veel "minder overheid".
Maar bij een crisis: "waar blijft de overheid?"
De Nederlanders waren ook kampioenen van "austerity" en ondertussen zijn ze een belastingparadijs geworden met te weinig bedden op IC.
Maar bij een crisis: "waar blijft de overheid?"
De Nederlanders waren ook kampioenen van "austerity" en ondertussen zijn ze een belastingparadijs geworden met te weinig bedden op IC.
-
- Elite Poster
Is dat een keuze in België? Door de versnippering kan niemand zomaar beslissen omdat je steevast moet samenwerken met andere regio's omdat we zo dwaas waren om alles in zoveel stukken te kappen. Onderhandelen vraagt tijd, met of zonder unanimiteit, en je komt altijd dezelfde mensen tegen met tegengestelde belangen en persoonlijke agenda's.CCatalyst schreef:Hebben we het al eens over gehad, maar dat is echt wel hun eigen keuze geweest. De Croo wou het voortaan met het Overlegcomité doen ipv de Veiligheidsraad zoals onder Wilmes. Het Overlegcomité vereist unanimiteit, de Veiligheidsraad niet. Als men niet wil onderhandelen omdat dat "niet werkt," dan kan dat dus.Dizzy schreef:Het probleem in België is dat er gewoon geen eenheid van commando is. Er moet voor elke beslissing onderhandeld worden en partijen die in 1 regio in de regering zitten, zijn oppositie in een andere regio. Dat werkt dus niet. Gezondheid heeft geen 7 ministers nodig maar 1 persoon die de knopen doorhakt als dat nodig is.
Natuurlijk is het voor die oppositie dan veel gemakkelijker om de beslissingen in de media af te breken, want met het overlegcomite moeten ze altijd toegeven dat ze meegestemd hebben, maar dan komen we weer aan carrierepoliticus gedoe waarbij men bezorgder is om het eigen imago dan om de bevolking.
-
- Elite Poster
@willde
Tja, de neo-liberale doctrine heeft ons helemaal niet voorbereid op een pandemie!
Tja, de neo-liberale doctrine heeft ons helemaal niet voorbereid op een pandemie!
-
- Elite Poster
Avondklok verdwijnt eindelijk
Voor de rest heel veel grote en flinke versoepelingen op heel korte tijd. Scholen open (maar niet zoals Weyts het wou), terug contactonderwijs in het hoger onderwijs ook al zien de 20-jarigen de minste daling, grenzen open, een extra "knuffelcontact," winkels open, kappers open, schoonheidssalons open, terrassen, evenementen, culturele voorstellingen en erediensten in openlucht, pretparken open, rommel- en brocantemarkten mogen weer. En dat allemaal op amper 3 weken tijd.
Je zou haast denken dat we vandaag minder dan 50 opnames per dag hebben met zo'n groot versoepelingspakket, maar het zijn er wel meer dan 5 keer zoveel. Het signaal naar de bevolking blijft wel hetzelfde: het is weer onder controle, alles mag dus weer losser.
Het staat De Croo volledig vrij hoe hij dat verplichte overleg aanpakt. Het is een politieke keuze die hij maakt. Enkel als hij voor het overlegcomité kiest, moet hij ook unanimiteit vinden. Niet omwille van het MB, maar omdat dat de huishoudelijke regels van het overlegcomité zelf zijn.
Voor de rest heel veel grote en flinke versoepelingen op heel korte tijd. Scholen open (maar niet zoals Weyts het wou), terug contactonderwijs in het hoger onderwijs ook al zien de 20-jarigen de minste daling, grenzen open, een extra "knuffelcontact," winkels open, kappers open, schoonheidssalons open, terrassen, evenementen, culturele voorstellingen en erediensten in openlucht, pretparken open, rommel- en brocantemarkten mogen weer. En dat allemaal op amper 3 weken tijd.
Je zou haast denken dat we vandaag minder dan 50 opnames per dag hebben met zo'n groot versoepelingspakket, maar het zijn er wel meer dan 5 keer zoveel. Het signaal naar de bevolking blijft wel hetzelfde: het is weer onder controle, alles mag dus weer losser.
Het is een keuze op het federale niveau. De maatregelen komen immers in een MB. Gezien het ook de gemeenschappen en gewesten treft is het verplicht om met hen te overleggen, MAAR er is voor het MB geen verplichting om een unanimiteit te vinden met de regio's.Dizzy schreef:Is dat een keuze in België?
Het staat De Croo volledig vrij hoe hij dat verplichte overleg aanpakt. Het is een politieke keuze die hij maakt. Enkel als hij voor het overlegcomité kiest, moet hij ook unanimiteit vinden. Niet omwille van het MB, maar omdat dat de huishoudelijke regels van het overlegcomité zelf zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 apr 2021, 16:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Nogmaals dat is puur theorie. In praktijk kan je niet buiten overleg en krijg je dus onderhandelingen... met een virus.CCatalyst schreef:Het is een keuze op het federale niveau. De maatregelen komen immers in een MB. Gezien het ook de gemeenschappen en gewesten treft is het verplicht om met hen te overleggen, MAAR er is voor het MB geen verplichting om een unanimiteit te vinden met de regio's.
Dat heeft al 2 keer zeer slecht gewerkt... tijd dus voor een derde poging
-
- Elite Poster
De Croo: paasmaatregelen hebben geholpen, we zijn niet in een exponentiele stijging geraakt, en de piek ligt waarschijnlijk achter ons.
Dit zijn de laatste weken, de laatste loodjes wegen het zwaarst, jullie moeten nog eventjes geduld hebben.
De Croo heeft nooit echt in de privé gewerkt, dus een typische uitspraak uit de privésector - "Never change a winning team" - daar had hij nog nooit van gehoord. De tweede golf, dramatisch qua aanpak, was dan ook de eerste die naar het Overlegcomité verwezen werd. Toen werd het opleggen inderdaad vervangen door onderhandelen, met de anderen én met het virus. Als ik zie wat er daar zojuist allemaal beslist is, lijkt het dat er daar nog steeds geen enkele les uit getrokken is.
Dit zijn de laatste weken, de laatste loodjes wegen het zwaarst, jullie moeten nog eventjes geduld hebben.
Is niet waar he, onze enige succesvolle aanpak van een golf tot op vandaag werd volledig door de Veiligheidsraad beslist. De regio's waarin daarbij betrokken, maar Wilmes kon toen gewoon zeggen "het is zo en niet anders, tant pis als je niet akkoord gaat," waardoor ze de daadkracht kon tonen die vereist is als je met een virus geconfronteerd wordt, en niet per se veel moest toegeven, laat staan dat ze iets moest toegeven. Dat waren de tijden van "niets dan lof voor Belgische aanpak".Dizzy schreef:Nogmaals dat is puur theorie. In praktijk kan je niet buiten overleg en krijg je dus onderhandelingen... met een virus.
De Croo heeft nooit echt in de privé gewerkt, dus een typische uitspraak uit de privésector - "Never change a winning team" - daar had hij nog nooit van gehoord. De tweede golf, dramatisch qua aanpak, was dan ook de eerste die naar het Overlegcomité verwezen werd. Toen werd het opleggen inderdaad vervangen door onderhandelen, met de anderen én met het virus. Als ik zie wat er daar zojuist allemaal beslist is, lijkt het dat er daar nog steeds geen enkele les uit getrokken is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 apr 2021, 17:25, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
voorlopig, op eht 1e zicht, nog geen maatregel die qua idiotie de treinmaatregel overtreft,CCatalyst schreef: Als ik zie wat er daar zojuist allemaal beslist is, lijkt het dat er daar nog steeds geen enkele les uit getrokken is.
in die zin een vooruitgang
- iceke
- Elite Poster
Ik schrijf toch helemaal niet dat de risico's even hoog zijn ? Ik schrijf dat de risico's nihil zijn, dat het ene je overkomt en dat je voor het andere de keuze hebt.1207 schreef: dus blijf bij vage bewoordingen zodat je kunt suggereren dat de risico's tussen corona en een vaccin zeker even hoog zijn
-
- Elite Poster
Als hij met "geholpen" bedoelt dat de ziekenhuisopnames na 3,5 weken paaspauze niet meer stijgen, dan is dit een pover resultaat hé.CCatalyst schreef:De Croo: paasmaatregelen hebben geholpen, we zijn niet in een exponentiele stijging geraakt, en de piek ligt waarschijnlijk achter ons.
Intussen blijven de R waarde én de positiviteitsratio stijgen én daalt het aantal mensen op IC niet, ondanks dat er dagelijks 45 mensen sterven ??
Maar De Croo is tevreden, want de maatregelen hebben geholpen. Nu de scholen weer open gaan, mag je verwachten dat die de trend volgen. Desondanks verwacht hij dat tegen de versoepelingen in voege gaan de cijfers nog fors zijn gedaald ? Ik vrees ervoor.
Laatst gewijzigd door phil48 14 apr 2021, 17:40, in totaal 1 gewijzigd.