Corona: Reis- / vlieg- annulaties, refunds en vouchers

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Dizzy schreef:Iemand al geld terug gehad van Brussels Airlines? Ze bieden ook vouchers maar daar ben ik minder mee en wie zegt dat ze dan nog bestaan?

Ik las in een artikel in DS dat het zeer moeilijk was om hen te bereiken. Dat zal na de laatste ontwikkelingen niet verbeterd zijn :-(

Soit, ik hoop nog tickets te recupereren van geannuleerde vlucht.
Hier reeds diverse tickets van Brussels airlines (12 vluchten) terugbetaald gekregen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Hoe heb je dat aangepakt?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Tickets zijn geboekt van Amex business travel - zij handelen dit af.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Zij zullen andere manieren hebben om contact te leggen. Heb mijn tickets bij BA zelf besteld.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Disney heeft me nu net, ongeveer 2 maand na de annulatie, terugbetaald. Ik had op 17 maart geannuleerd dus voordat ze aankondigden dat ze vouchers zouden geven. Hier ben ik toch wel heel tevreden over. Nu zien of we in augustus naar Frankrijk geraken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Iemand ervaring met ÖBB (Oostenrijkse Spoorwegen) ?

2 weken geleden formulier gestuurd voor terugbetaling van onze reis met de Nightjet, maar buiten copy van ingediend formulier nog niks gehoord. Ik vermoed dat het ook wel druk is bij hen, maar wou eens horen of iemand al ervaring had.

Hotel gemakkelijk kunnen annuleren via Booking, maar was ook nog niet betaald :-)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Vandaag terugbetaling ontvangen van de autoverhuurder. Weliswaar hadden we maar voor een voorschot gekozen van €25 i.p.v. het volle bedrag maar de €25 stonden vandaag terug op onze CC.
Brussels Airlines hult zich ondertussen in stilzwijgen en wat ons betreft, wat ook het eindresultaat wordt, hebben ze afgedaan. Op uitzondering van Scandinavië (SAS) kozen we voor Europese vluchten steeds BA, ik hoop dat ze nu ook "begrip" opbrengen dat we andere maatschappijen zullen kiezen in de toekomst.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef: Brussels Airlines hult zich ondertussen in stilzwijgen en wat ons betreft, wat ook het eindresultaat wordt, hebben ze afgedaan.
Chargeback.

Of je hebt toch niet met Bancontact betaald :eek:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

2 weken geleden een standaard "sorry" mail omdat het lang duurde om terug te betalen, uitzonderlijk blabla, druk, blabla.
Vandaag mail met terugbetalingsinfo "terugbetaling is verwerkt". Nu afwachten wanneer het bedrag weer op de rekening (CC) staat.
Bye, Maurice
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 12 keer

Effe delen...

Wij hadden ...
Vlucht (april) Eurowings via eDreams.nl - na veel aandringen en wachten, terugbetaald.
Vlucht (april) Aegean via eDreams.nl - heb een voucher aanvaard. (We vliegen vaak met hen, en voucher is na 18m niet gebruik, in te wisselen voor cash)
Parking (april) op Düsseldorf: voucher. (Was een prepaid, nonrefundable booking).

Daarnaast nog een paar vouchers van vluchten in augustus die niet werden genomen...
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Effe delen...

TAP vlucht naar Afrika: TAP zegt dat terugbetaling alleen kan aangevraagd worden via hun online module (dus niet via andere kanalen), die module zegt dat mijn boeking nooit heeft bestaan, daar houd de communicatie op. Telefonisch onbereikbaar. FOD Mobiliteit en Vervoer heeft na maanden mijn klacht afgesloten wegens geen reactie van TAP. Ze raden mij rechtbank aan :beerchug:

In november wss een Swissair vlucht met dit probleem, al denk ik dat die gezondere onderneming zijn.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag eindelijk de terugbetaling ontvangen. Negen dagen tussen de mail dat de terugbetaling verwerkt was (15/9) en de feitelijke terugbetaling (24/9).
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Van BA alleen nog maar bericht dat ze ermee bezig zijn en dat het nog "even" zal duren.

Bij Canadian Airlines wel geld al volledig terug gehad.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Van BA alleen nog maar bericht dat ze ermee bezig zijn en dat het nog "even" zal duren.
:roll:
Dat kunnen ze idd wel maar ook dat soort mails heeft maanden geduurd.
Bij ons ging er iets meer dan 6 maanden over tussen annulering (door BA) en geld op de rekening
Bye, Maurice
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Hadden vlucht geboekt bij Iberia van Brussel naar Granada voor augustus.
Keuze tussen terugbetaling, voucher tot eind 2021 of omboeking ticket naar andere vlucht tot 30/06/21.
Deze laatste kon aan dezelfde voorwaarden als het geboekte ticket. Voor de voucher golden de voorwaarden zoals ze zijn op moment van nieuwe boeking. Vermits ons vorige ticket aan bijzondere promovoorwaarden geboekt was, zouden we met de voucher sowieso een opleg moeten betalen. Daarom gekozen voor omboeking naar een vlucht in juni volgend jaar. En maar hopen dat het tegen juni wat veiliger geworden is. De omboeking zelf verliep vlot en was binnen de paar minuten geregeld.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

rolandvc schreef: De omboeking zelf verliep vlot en was binnen de paar minuten geregeld.
Uiteraard. Alles waarvoor geen harde cash moest teruggegeven worden ging vlot.
In het geval van Brussels was die cash er zelfs niet tot de regering de steun goedkeurde. Wij kozen voor terugbetaling omdat we 1. met een voucher enkel met BA zouden kunnen vliegen en we toen ook al door hadden dat het niet "de nabije toekomst" zou zijn. 2. de tarieven hoger zullen zijn in de toekomst en we door vast te hangen aan de voucher nog extra zouden moeten betalen om de voucher niet verloren te laten gaan en 3. we hadden verwacht dat BA "belly up" zou gaan en de voucher sowieso waardeloos.
Bye, Maurice
bollegijs
Premium Member
Premium Member

on4bam schreef:
Uiteraard. Alles waarvoor geen harde cash moest teruggegeven worden ging vlot.
In het geval van Brussels was die cash er zelfs niet tot de regering de steun goedkeurde. Wij kozen voor terugbetaling omdat we 1. met een voucher enkel met BA zouden kunnen vliegen en we toen ook al door hadden dat het niet "de nabije toekomst" zou zijn. 2. de tarieven hoger zullen zijn in de toekomst en we door vast te hangen aan de voucher nog extra zouden moeten betalen om de voucher niet verloren te laten gaan en 3. we hadden verwacht dat BA "belly up" zou gaan en de voucher sowieso waardeloos.
Klopt, in het verleden had ik paar vergoedingen omtrent 3u te late vlucht. Ze bieden me altijd het wettelijke bedrag + 50% extra als ik de voucher accepteerde. Altijd geweigerd ook al was die voucher 300eur meer waard, en dat om dezelfde redenen die jij opsomt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

on4bam schreef:we hadden verwacht dat BA "belly up" zou gaan en de voucher sowieso waardeloos.
Uitstel is geen afstel. Ze kunnen er geld in blijven smijten maar het is een bodemloze put. Helaas want los van dit alles is het wel een mooie maatschappij met vriendelijk personeel aan boord (gemiddeld gezien, en ik besef wel dat niet iedereen deze ervaring heeft).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Klopt. Zoals bij vele bedrijven is de inzet van het personeel stukken beter dan de policies van het bedrijf.
BTW, we vlogen 2 weken voor het faillissement nog met Wow, niets te merken bij het personeel hoewel ze zeker van het nakende einde moeten geweten hebben (wij hadden ook al een vermoeden maar normaal zou Icelandair hen over genomen hebben).
Bye, Maurice
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Voor de eerste maal in mijn leven geboekt voor vlucht in juli naar FR. Door hen geanuleerd, door hen de mogelijkheid geboden om te kiezen voor voucher en terugbetaling.
Nadien nogmaals aangeboden om een voucher te nemen die ik weer weigerde en eergisteren bericht gekregen via Paypal dat er een terugbetaling komt.

BA en Jetair Fly van de maand juni nog niets teruggekregen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

rolandvc schreef:Hadden vlucht geboekt bij Iberia van Brussel naar Granada voor augustus.
Keuze tussen terugbetaling, voucher tot eind 2021 of omboeking ticket naar andere vlucht tot 30/06/21.
Deze laatste kon aan dezelfde voorwaarden als het geboekte ticket. Voor de voucher golden de voorwaarden zoals ze zijn op moment van nieuwe boeking. Vermits ons vorige ticket aan bijzondere promovoorwaarden geboekt was, zouden we met de voucher sowieso een opleg moeten betalen.
En je kon kiezen voor terugbetaling... konden wij ook, het enige wat we zouden krijgen was nog 11 euro per ticket :roll:

We zitten nu met vier tickets van 170 euro... geen idee of we die ooit nog kunnen gebruiken.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Opnieuw moeten uitstellen want eind mei/begin juni lijkt me nog niet haalbaar zonder testen en quarantaine. Deze keer kon niet meer opgedoekt worden naar een latere datum, dus enkel terugbetaling onder de vorm van een voucher, geldig tot eind mei 2022. Wel voor de volledige betaalde waarde, dan maar hopen dat de prijzen niet te veel de hoogte in gaan. We zullen rond september nog eens een poging wagen.
bollegijs
Premium Member
Premium Member

bollegijs schreef:Effe delen...

TAP vlucht naar Afrika: TAP zegt dat terugbetaling alleen kan aangevraagd worden via hun online module (dus niet via andere kanalen), die module zegt dat mijn boeking nooit heeft bestaan, daar houd de communicatie op. Telefonisch onbereikbaar. FOD Mobiliteit en Vervoer heeft na maanden mijn klacht afgesloten wegens geen reactie van TAP. Ze raden mij rechtbank aan :beerchug:

In november wss een Swissair vlucht met dit probleem, al denk ik dat die gezondere onderneming zijn.
Update: Zoals verwacht was de Swissair vlucht inderdaad afgelast en zonder problemen alles terug gekregen, maar TAP heb ik nooit het volledige bedrag van terug gezien. Ze weigeren ook nog steeds alle communicatie, ook de Portugese ombudsdienst dat je via onze diensten van EU kan inschakelen heeft geen gehoor gehad. Ook zij stellen rechtbank voor maar heb toen advocaat gecontacteerd en voor 280euro wou die niet naar de rechtbank gaan. Denk dat ik die kwijt ben zeker dan.
macamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 29 keer

Mijn Corona refund ervaringen het afgelopen jaar:

- Corendon: voucher, nu na een jaar terugbetaalbaar volgens hun eigen beloften maar ze stellen het steeds uit. (Schandalig want waar is al dat geld van honderdduizenden niet uitgevoerde reizen dan naartoe al ze een groot deel van de kosten ook niet hebben gehad.. dan zie je hoe ongezond hun bedrijfsvoering in elkaar zit).

- Brussels Airlines: terugbetaling duurde maanden, uiteindelijk via MasterCard chargeback laten doen.

- Iberia: net als alle IAG maatschappijen, snelle refund zoals het hoort.
- Vueling: idem, terugbetaling binnen de maand

- Air Europa: na bijna een jaar nog altijd geen geld, chargeback procedure opgestart. (Deze maatschappij echt vermijden)

- easyJet: bij anularía refund binnen paar weken, wel totaal niet bereikbaar voor andere zaken na uren proberen.
- Ryanair: snelle terugbetaling goed geregeld. Je zou het niet verwachten maar dus toch. Zijn ook telefonisch bereikbaar voor omboeking of ongedaan maken check-in.

-American Airlines: ticket / bedrag is te gebruiken voor nieuwe boeking.. soort voucher dus. Vlucht was niet geannuleerd dus netjes.

- Booking.com is tussengekomen toen een hotel moest terugbetalen maar niet meer reageerde. Zij hebben mij dan zelf terugbetaald en hebben dit met het hotel verrekend.

- NMBS Europe / Thalys / TGV: flexibel beleid of snelle terugbetaling binnen enkele dagen. Automatisch online proces.
- Eurostar: voucher na voucher maar geldigheid wel steeds verlengd.

- Disneyworld / Disney UK: volledige terugbetaling

- Port Aventura: volledige terugbetaling

- Tickets via ticketcounter e.d. meestal terugbetaling na kleine fee.

Conclusie: al bij al goed geregeld.. de rotte appels via chargeback aanpakken en in de toekomst vermijden.
Ik boek ook geen hotels meer waar ik vooruitbetaal.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Ook maar even een samenvatting, tot nu toe.

Gratis annulatie via booking.com: uiteraard geen probleem.

Annulatie via hotel website (Ljubljana): probleemloos.

Brussel Airlines: staat in deze thread, lang wachten en aandringen maar volledig terugbetaald.
Autohuur (via BA): terugbetaald maar iets langer moeten wachten dan initieel beloofd.

Ethiopian: staat in "kleine frustratie..." grotendeels onbereikbaar via webform/mail/telefoon. Brussels office kan niets doen maar uiteindelijk toch korte mail terug: tickets are non-refundable. Wordt vervolgd.

Autohuur (Sunnycars): werd eerst omgezet in voucher die bij niet gebruik automatisch zou worden terug betaald één jaar na uitgifte. Onlangs toch geannuleerd en de dag er na al terug op de CC

Logementen in Namibia: 4 met gratis anullatie .. geen probleem want geen voorschot.
5 logementen waar wel voorschot werd betaald:
1 betaalde 2 dagen er na terug (-10% zoals in hun T&C). Het gaat om "grotere" accommodatie, geen keten.
1 betaalde een week later terug (voorschot was betaald met overschrijving, volledige terugbetaling na opgave CC info) Kleine B&B.
1 grotere met diverse lodges zal terugbetalen binnen de 8 weken (wordt vervolgd)
1 familie B&B zit in zware papieren (geen staatssteun, geen gasten...) betalen terug zo gauw het kan.. wss een paar weken.
1 B&B deed moeilijk. Ze vonden geen reservatie van ons > Gemaild met kopie van hun bevestiging. Dan vonden ze geen betaling > Gemaild met PDF van de invoice. Nog steeds vonden ze niets terug en vroegen ze bewijs van betaling > stukje scan van CC statement gemaild. Dan gingen ze niet terugbetalen. Na aandringen een klaagzang over geen staatssteun en geen inkomsten en dat terugbetalen niet gaat. Nogmaals aandringen en een kopie van hun T&C er bij en een hint dat de 5/5 en 9.8/10 reviews de reden waren dat we hen gekozen hadden maar dat dat uiteindelijk niets zegt over hun service bij problemen.
Ik heb nu bevestiging dat ze alsnog terug betalen maar het zal ook nog wat wachten worden.

Als we alsnog opnieuw een reis naar Namibië plannen mag je drie keer raden welke van deze 5 we niet zullen boeken :wink:

Wat het niet boeken betreft als er voorschotten moeten betaald worden... moeilijk. Voor Namibië was boeken zonder voorschot een moeilijke zaak, Het waren uitzonderingen die zo werkten.
Tasmanië was onmogelijk iets te vinden zonder 1. voorschot en 2. volledige betaling één maand op voorhand. We hebben er wel een keer of drie gelogeerd zonder iemand te zien (code van een sleutelbakje of toegangscode van de deur kregen we via mail toegestuurd). Alles was wel 100% in orde maar je moet wel veel vertrouwen hebben.
Anderzijds hebben we in Japan geen enkel logement op voorhand betaald en soms rekenden we het hotel maar af bij vertrek.
Bye, Maurice
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Reeds gepost in "positieve ervaring" thread:
Het heeft wat moeite gekost maar het is nogmaals gebleken dat Twitter een boost geeft bij het probleemoplossen.

Na een paar keer proberen om een refund te krijgen van onze tickets bij Ethiopian waar we steevast "sorry, non-refundable tickets" als antwoord kregen was het hen blijkbaar opgevallen dat ik al enkele keren op hun positieve tweets had gereageerd met "no refund for cancelled flights, #neveragain ".
Gisteren vroegen ze extra info te sturen via DM en na enkele berichten heen en weer vroegen ze om (nogmaals) alle info door te mailen.
Deze morgen had ik een mail terug "sorry for the inconvenience" en binnen de twee weken zou het volledige bedrag van onze drie tickets terug gestort worden op on CC.

Wordt vervolgd. Nu nog de twee B&B voorschotten die weliswaar beloofd zijn dat ze gaan terugbetalen en de balans is weer in evenwicht. Gezien er absoluut zero overheidssteun is in Namibië en ze daar al lang zonder inkomsten zitten hebben we nog wel even geduld.
In elk geval zijn de grootse bedragen (rental car, 2 duurdere logementen en nu vluchten, al gerecupereerd).
Vandaag is het volle bedrag, tot op de Eurocent, op onze CC teruggestort. :beerchug: :bdaysmile: :beerchug:

Wel vreemde communicatie want de mails die ik van hen kreeg verleden weel hadden attachments met een itinerary voor vluchten op 12/08/2021 ADD-BRU voor 3 personen en dit 3 maal. De PDFs met onze echte vluchtgegevens zaten er ook bij met status "cancelled".
Wat ook opviel was dat we een nieuwe reservatiecode van 6 letters hadden terwijl men ons had gezegd dat dit soort codes het oude systeem was en niet meer gebruikt werd (konden toen op de website niets meer terugvinden van onze reservatie)

Nog 2 B&B's te gaan, gelukkig voor "kleine" bedragen.
Bye, Maurice
bollegijs
Premium Member
Premium Member

bollegijs schreef: Update: Ondertussen zit het dossier bij een 3de advocaat die beslissing zal nemen of hij het aanvaard of niet na z'n vakantie. De Balie heeft gezegd dat ze advocaten zullen toewijzen tot iemand het dossier wil aanvaarden. Aangetekende zendingen naar hoofdkantoor worden ook niet beantwoorden. Straks moet ik nog dagvaarden zonder advocaat 2 jaar later...
Update: Advocaat die het dossier wou aannemen toch gevonden en hij heeft een beperkt antwoord gekregen op een aangetekende zending, daarop werd een nieuwe vraag gesteld maar wordt niet meer beantwoord. De dagvaarding wordt opgestart.
Laatst gewijzigd door bollegijs 29 nov 2021, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

(repost.. originele post is verdwenen bij de servercrash)
on4bam schreef: Logementen in Namibia: 4 met gratis anullatie .. geen probleem want geen voorschot.
5 logementen waar wel voorschot werd betaald:
1 betaalde 2 dagen er na terug (-10% zoals in hun T&C). Het gaat om "grotere" accommodatie, geen keten.
1 betaalde een week later terug (voorschot was betaald met overschrijving, volledige terugbetaling na opgave CC info) Kleine B&B.
1 grotere met diverse lodges zal terugbetalen binnen de 8 weken (wordt vervolgd)
1 familie B&B zit in zware papieren (geen staatssteun, geen gasten...) betalen terug zo gauw het kan.. wss een paar weken.
1 B&B deed moeilijk. Ze vonden geen reservatie van ons > Gemaild met kopie van hun bevestiging. Dan vonden ze geen betaling > Gemaild met PDF van de invoice. Nog steeds vonden ze niets terug en vroegen ze bewijs van betaling > stukje scan van CC statement gemaild. Dan gingen ze niet terugbetalen. Na aandringen een klaagzang over geen staatssteun en geen inkomsten en dat terugbetalen niet gaat. Nogmaals aandringen en een kopie van hun T&C er bij en een hint dat de 5/5 en 9.8/10 reviews de reden waren dat we hen gekozen hadden maar dat dat uiteindelijk niets zegt over hun service bij problemen.
Ik heb nu bevestiging dat ze alsnog terug betalen maar het zal ook nog wat wachten worden.
Verleden week onze laatste twee refunds gekregen. Alles/iedereen heeft terugbetaald en uiteindelijk valt het totale verlies goed mee. Het zijn vooral de banken die, zoals altijd, er beter van werden door transferkosten en wisselkoersverschillen (de NAD heeft een serieuze tik gehad en is nog niet terug op het oude niveau).
Bye, Maurice
bollegijs
Premium Member
Premium Member

Edit Update: Advocaat die het dossier wou aannemen toch gevonden en hij heeft een beperkt antwoord gekregen op een aangetekende zending, daarop werd een nieuwe vraag gesteld maar wordt niet meer beantwoord. De dagvaarding wordt opgestart (TAP).
Update: mijn advocaat stopt de procedure om TAP te dagvaarden, ze hebben geen zetel in België en bij een positief vonnis zal er naar een Portugese deurwaarder moeten gegaan worden en dat ziet ie 'plots' niet meer zitten want dat kan zéér hoge erelonen uitdraaien. Ik sta nu schaakmat, een Europees bedrijf kan gewoon mensen oplichten maar in omgekeerde richting kan een bedrijf jouw kapot maken voor een kleine schuld. Ik vind het zéér spijtig allemaal hoe slecht Europa is georganiseerd. Ombudsdienst FOD Mobiliteit heeft geen bevoegdheid om in te grijpen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”