Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
SPR
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Er gaan nu eenmaal altijd jobs zijn die je niet kan doen van thuis uit. Dat wil naar mijn bescheiden mening niet zeggen dat deze enkel uitgevoerd worden door mensen die in een lagere klasse zitten. Mijn vader had zo'n handenarbeid job, slecht betaald, maar heeft er toch een huis van kunnen betalen, een huisvrouw en 2 kinderen mee groot gebracht. Hij had natuurlijk ook al zijn geld kunnen verbrassen en luxe dingen kopen.

Een groot deel van die groep zit daar wel in natuurlijk, Probeer maar eens rond te komen met 1300 euro halftijds kassawerk bvb, maar goed. Ik kan geen werkbezoek plannen in Dubai zoals verschillende BV's de rest van de bevolking uit lacht door hun foto's te posten op sociale media. :|
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben voor strenge maatregelen , ik heb me hier al serieus laten gaan. Ik ben geen antivaxer maar een realist. Hoe lang lopen wij al rond op deze bol? En sinds wanneer zijn we begonnen met de "moderne geneeskunde"? En dan doel ik op de medicatie. We hebben al veel bereikt maar staan we wel stil bij de gevolgen op korte/lange termijn voor ons welzijn, gezondheid en zelfs voortplanting?

Wij vinden alles vanzelfsprekend en denken niet meer kritisch na over dat onderwerp omdat we het vertrouwen leggen in mensen die daar x aantal jaar hebben voor gestudeerd, of blind vertrouwen hebben in de farma-industrie.
Laatst gewijzigd door Pengu 07 apr 2021, 10:29, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb nog geen besmetting gehad met Corona. Ik was ook niet thuis toen mijn moeder het had. Zij heeft een nacht ter observatie moeten verblijven in jet ziekenhuis had wel een 2 maanden last van extreme vermoeidheid. Men nonkel heeft paar dagen zuurstof moeten krijgen. Men meter, oma en opa hebben het allemaal gehad maar nauwelijks last van gehad.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Pengu schreef:En sinds wanneer zijn we begonnen met de "moderne geneeskunde"? En dan doel ik op de medicatie. We hebben al veel bereikt maar staan we wel stil bij de gevolgen op korte/lange termijn voor ons welzijn, gezondheid en zelfs voortplanting?
Ik vrees dat overbevolking (iets waar de geneeskunde ook wel heeft toe bijgedragen) en het veranderende klimaat een grotere impact gaat hebben de komende decennia.

Begin vorige eeuw was je al een oude mens als je de 60 haalde.

Evolutie van de levensverwachting bij de geboorte in België, volgens geslacht, 1885-2019
Afbeelding

https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevol ... erwachting
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Natuurlijk gaat dat meer impact hebben..wij kunnen niet tegen warmte of kou.

Als je er een beetje bij stil staat kunnen we eigenlijk tegen heel weinig, slim zijn doet veel, maar kan niet alles oplossen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:Ten eerste heeft heel die shit die we nu over ons krijgen weinig met Russische roulette te maken, ten tweede heeft iedereen recht op zorg, of je die maatregelen nu nuttig vind of niet, ook als je die maatregelen aan je laars lapt of ze voor 100% opvolgt.
& ten derde ben ik helemaal geen anti-vaxxer, ver van zelfs, maar deze keer kunnen ze dik mijn gat kussen, ik ga die spuit niet halen.

Bekijk het als protest stem, niet mijn regering, niet mijn maatregelen & al zeker niet mijn manier om gevaccineerd te worden (bijna verplicht, met een nieuw soort vaccin dat te snel vrij gegeven is)
Mooi voorbeeld van hoe ver en gevaarlijk een ideologische verblinding kan gaan. Uw eigen leven/gezondheid, en helaas ook dat van anderen, op het spel zetten voor een overtuiging die je met simpele logica zo kan omverwerpen. :roll:

Het virus is mondiaal en houdt geen zak rekening met politieke strekkingen, het is in alle landen aanwezig en maakt overal slachtoffers. Alle regeringen hebben fouten gemaakt en het probleem onderschat of soms fout aangepakt. Denken dat een regering met partijen met nul komma nul bestuurservaring het beter zou doen, is van een lichtheid die we zelden zien :lol: In de VS zitten we met een andere president en dat was niet zo geweest als het virus er niet geweest was en de man er zo'n boeltje van gemaakt had.

Dat ons gezondheidssysteem wel is blijven functioneren is wel degelijk een zeer belangrijk feit. Het is ook daarom dat de mensen, die zich niet willen laten vaccineren en "verliezen" in hun eigen georganiseerde Russische roulette, toch nog terecht zullen kunnen EN zelfs terugbetaald zullen worden. Het klopt dat zelfs de grootste kalveren een verzorging verdienen maar dat betekent niet dat we geen kritiek op hun en hun houding mogen hebben, integendeel. Het zijn mensen die zichzelf vaak als kritisch beschouwen... maar zelf de grootste calimero's zijn als er kritiek op hun oneindige egoïsme komt :nono:

Persoonlijke vrijheid stopt waar deze van anderen begint en in deze is het duidelijk dat mensen die moedwillig een potentieel dodelijk virus verspreiden omdat ze uit ideologie denken boven de rest te staan gevaarlijke gekken zijn. Ik vind dat men deze mensen nog veel te hard pampert. Geef ze de behandeling die ze zelf graag voor anderen voorschrijven, nultollerantie dus en verplichte vaccinatie. Geen vaccinatie, geen vakantie, geen horeca,... Kiezen is verliezen.

Dat er nu nog altijd mensen zijn die de ernst in twijfel trekken is hallucinant. Hoe hoog staat de teller doden ondertussen? Er zijn gelukkig mensen genoeg die wel genoeg vrienden/familie hebben om te beseffen dat het iedereen kan treffen en zeer hard kan treffen. Op het werk alleen al 5 slachtoffers waarvan enkele zeer ziek. Ook bij vrienden diverse gevallen en heel wat ouderen die het niet gehaald hebben. Mensen die twijfelen over dit virus twijfelen waarschijnlijk ook nog altijd of de aarde toch niet plat is :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer

Dizzy schreef:[Geen vaccinatie, geen vakantie, geen horeca,... Kiezen is verliezen.
da gaat komen, vanaf de moment dat iedereen de kans heeft gehad voor een vaccin wordt zo'n pas massaal uitgerold
zonder bewijs komt ge geen massa-evenement meer binnen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Schaamteloosheid en brutaliteit evenals walgelijke arrogantie kennen blijkbaar geen grenzen.

Mijn ogen draaien en mijn oren tuiten nog altijd het bericht aanhorend en aanschouwend op het VRT journaal waarin "de madam" die in het TKB aangereden is door een paard van de politie nu juridische stappen overweegt. :bang: :bang: :bang: :bang:

1. madam had daar niet verloren en mocht daar niet zijn, zeker niet in groep (hier is zelfs geen sprake meer van een groep maar van een massa "ongeregeld")
2. mevrouw bevond zich op het moment van de "aanrijding" door het paard in ontbloot bovenlichaam, zelf debiterend dat ze kou had wegens overspoeld met water door de waterkanonnen. Dus madam wist op dat moment al lang voordien dat het wel de bedoeling was dat ze het TKB verliet, niet op het minst de concrete plaats waar ze zich op bevond. Los van de waterkanonnen blijkt eveneens uit beelden dat de politie voordien al ook aan het oproepen was om het terrein te verlaten. Dus betrokkene geeft geen enkel gevolg aan een politioneel bevel.
3. mevrouw is in overtreding met de corna regels in meerdere opzichten.

Overtreding van de corona maatregelen, het negeren van herhaaldelijke en duidelelijke politionele bevelen en dan nog het de brutaliteit aan de dag durven leggen om zelf juridische stappen te ondernemen tegen de politie wegens disproportioneel geweld ...

Wel ik hoop dat het parket tijdens de zaak madam de rekening presenteert voor voorgaande misdrijven en en plus haar ook straft wegen het inleiden van een tergend en roekeloos geding. Hopelijk ettelijke duizenden euro's en een voorwaardelijke gevangenisstraf erboven op.
Verder: betrokkene heeft geen materiële schade en komt bijna een week post factum zeiken over lichamelijke klachten.

Il faut le faire. Dergelijke ongepaste brutaliteit tart werkelijk elke verbeelding.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Mijn idee: Madam weet dat ze in fout is en wil zich nu koest houden. Neef van madam denkt dat er iets te halen valt en begint tamtam te maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Op iemand die ongewapend is en te voet inrammen met een paard is disproportioneel, hoe je het ook draait of keert.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Op die manier heeft ze hopelijk haar les geleerd voor een volgende keer. Hier op dit forum zitten er die liever zien dat ze een bos bloemen krijgt voor haar gedrag.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Stroper schreef:Op iemand die ongewapend is en te voet inrammen met een paard is disproportioneel, hoe je het ook draait of keert.
Idem voor met stokken, flessen, bakstenen, ... naar de politie gooien.

Er zijn genoeg waarschuwingen geweest... iets van op de blaren zitten misschien :???:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Stroper schreef:Op iemand die ongewapend is en te voet inrammen met een paard is disproportioneel, hoe je het ook draait of keert.
De kans is groot dat de ruiter madam niet eens (op tijd) gezien heeft.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik vind van niet. Ze verspreidt vrijwillig dit virus (iedereen die daar aanwezig was). Onrechtstreeks maakt haar dat een moordenaar.

En voor wat? Omdat ze geen leven hebben als ze niet kunnen feesten? Egoïsme ten top. Ten koste van andere mensen hun leven.

Zo'n mensen mogen ze dus héél hard aanpakken, ze zijn bovendien meer dan genoeg verwittigd geweest.
1207
Elite Poster
Elite Poster

volgende keer dan maar ineens de sluipschutters vd speciale eenheden inzetten?
daar zijt kent bijna op als ik sommige dingen lees
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:volgende keer dan maar ineens de sluipschutters vd speciale eenheden inzetten?
daar zijt kent bijna op als ik sommige dingen lees
Inderdaad... wat mij betreft mogen ze daar met rubberen kogels op schieten.

Geweld tegen de politie na herhaaldelijke waarschuwingen en vragen het terrein te verlaten. Uiteindelijk bestaat er een kans dat deze mensen besmet waren en dan is het zelfs poging tot moord !

Ik vraag me af wat je volgens jou moet doen om nog "een lap rond je oren" te krijgen... een politieman/vrouw vermoorden ? (ik denk dat je dan nog gaat zeggen dat het niet voldoende is en dat ze het zelf zochten) :bang:
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Ondertussen blijven de cijfers dalen en is de piek van de absolute besmettingen op 1 dag blijven staan op 24 maart. En de piek van het 7-daags gemiddelde was op 27 maart (en eigenlijk minder hoog was door een probleem bij Sciensano waar alle besmettingen van 20 maart op 21 maart werden ingeschreven). Zijn er in week 13 10% minder bevestigde gevallen dan de week ervoor. Dus allemaal nog voor de nieuwe maatregelen iets konden van impact hebben.
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Ik vraag me af wat je volgens jou moet doen om nog "een lap rond je oren" te krijgen... een politieman/vrouw vermoorden ?
misschien toch eventjes tot 10 tellen?
`terug naar de kern vd zaak

een handvol partijvoorzitters hebben, met 0 stemmen achter hun naam, samen beslist dat ge niet naar een park moogt
zij hebben dan een onverkozen minister, Verlinden en VDB, de opdracht gegeven om dit op papier te zetten.

die zinnetjes, ge moogt neit naar een park, heeft tegelijk de bepalingen vd grondwet gewoon naar de prullenmand verwezen. Zonder enige vorm van inspraak van bv het parlement.
Ik vind dat problematisch en het populistische:" wie tegen maatregelen is pleegt moord" is er toch wel serieus over.

dus ik snap burgers die niet akkoord gaan als 6 à 7 partijvoorzitters, met 0 stemmen, het parlement en de grondwet uitschakelen en dan beslissen wat de nieuwe wetten moeten zijn.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:terug naar de kern vd zaak
Prima... en die is volgens mij dat we nog steeds met een zeer besmettelijk virus zitten dat zeer ernstige gevolgen kan hebben (tot de dood).
1207 schreef:een handvol partijvoorzitters hebben, met 0 stemmen achter hun naam, samen beslist dat ge niet naar een park moogt
zij hebben dan een onverkozen minister, Verlinden en VDB, de opdracht gegeven om dit op papier te zetten.
Desnoods was het Pippo de clown die het beslist... terug naar de kern van de zaak.
1207 schreef:die zinnetjes, ge moogt neit naar een park, heeft tegelijk de bepalingen vd grondwet gewoon naar de prullenmand verwezen. Zonder enige vorm van inspraak van bv het parlement.
Iedereen moet in deze zijn verantwoordelijkheid dragen... en dat we de kantjes eraf lopen als Belgen wil ik nog begrijpen (mensen zien hun ouders en hebben zo misschien een bubbel die één man te groot is), maar dat we met duizenden op elkaar staan te springen doordrongen van drank zonder enige maatregelen dat gaat er absoluut niet in (daar heb ik geen niet-verkozen minister voor nodig om te beseffen dat dit FOUT is).

Stel dat er als gevolg van dit alles één persoon zou overlijden aan Covid (of zelfs door de politie)... gaat de organisator van La Boum dan zijn verantwoordelijkheid nemen of wat moet er dan gebeuren ? Dit is gewoon hetzelfde als de bestorming van het Capitool... een gek die de massa opjut die als een kieken zonder kop (ik zou anders verwachten van studenten - oa. burgerlijk ingenieur) gaat feesten :bang:

De kern van de zaak dus !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

1207 schreef:volgende keer dan maar ineens de sluipschutters vd speciale eenheden inzetten?
Misschien toch eventjes tot 10 tellen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
1207
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Desnoods was het Pippo de clown die het beslist...
en zo werkt het mechanisme hoe dictaturen tot stand komen, het maakt al niet meer uit wie beslist.
op basis van veiligheid en schrik, dood door dit virus, wordt de macht overgenomen door enkelingen.
al wie kritiek heeft weet niet waar het over gaat en moet beleerd worden en heeft geen gezond verstand en ...
Iedereen moet in deze zijn verantwoordelijkheid dragen...
dus ook de partijvoorzitters en ministers moeten hun plaats kennen en de beslissingsmacht teruggeven aan het parlement en de volksvertegenwoordigers,
dat is net zo belangrijk als jij en ik die afstand houden.

de regering is de uitvoerende macht, niet de wetgevende
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

Ik moet daar 1207 in bijtreden. Bekijk de scene nog eens zonder corona. Denk even een situatie in waarbij we geen pandemie hebben en waarbij het verboden is om samen in een park te vertoeven. Ik denk dat het kot te klein zou zijn.

Heel deze situatie is het gevolg van een aanmodderend beleid met een dubbele agenda. Een falen op de volledige lijn in zowel het bestrijden van het virus, zelfs het tolereren 'om de zorg te ontlasten' en de bijhorende consensus heeft tot een anarchie onder de bevolking geleid.
Wanneer je dan tegelijk mensen toelaat om massaal de trein op te kruipen, kans op besmetting toelaat op de werkvloer maar de persoonlijke sfeer aan banden legt en de verantwoordelijkheid bij het ontsporen volledig op de burger legt, ga je zulke situaties krijgen. Het is veel meer dan een stel idioten die in protest de overheid en de ordediensten begint uit te dagen. Dit sluimert al veel langer. En dan is het heel makkelijk als overheid en publieke opinie om direct met de beschuldigende vinger te wijzen.

Ook de inzet van die politiemacht is niet direct slim te noemen. Het handhaven van een regel waarvan je op voorhand weet dat je die op die moment niet kunt opleggen, wordt gezien als provocatie en is olie op het vuur met gewonden en dierenleed als gevolg. Goed gedaan? Ik denk het niet. Het establishment is er goed in geslaagd om de massa onderling tegen elkaar op te zetten en roept repressie in om een eigen falen te verdoezelen!

Dus ja, terug naar de kern van de zaak en laat ons proberen om het feit dat we al meer dan een jaar met een dodelijk virus opgescheept zitten in die prutsers in Brussel hun oren te knopen. Want als er iemand boter op zijn hoofd heeft zijn zij het wel. Een slap beleid zonder ballen om met een korte pijn de zaak onder controle te krijgen. Nu is het daar volledig te laat voor en zullen we maar hopen dat de oh zo heilige farma op tijd de vaccins wil leveren waarvan we nog geeneens weten of ze in de tijd gaan blijven werken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Misschien toch eventjes tot 10 tellen?
Had mevrouw gedaan wat ze moest doen, dan was er niets gebeurd:
1. ze moest daar niet zijn, om te beginnen had ze daar totaal niets te zoeken en zeker niet in dergelijke massa
2. ze droeg geen mondmasker
3. wanneer de politie het waterkanon inzet, wordt er op voorhand verwittigd. Blijkbaar vond dit stuk onbenul het nog niet voldoende om dan het park te verlaten.
4. in dergelijk tumult en na zelf al bekogeld te zijn geweest met van alles en nog wat en uitgemaakt te zijn voor het vuil van de straat kan ik me voorstellen dat in alle commotie deze agent madam niet gezien heeft
5. wat "de schade" betreft nog belachelijker. Mevrouw is zogezegd bewusteloos en vindt het niet noodzakelijk om nadien en in eerste instantie eens langs te gaan naar een ziekenhuis voor een check up. Neen, een week nadien komen klagen ... Ge moet geloven wilt ge zalig worden, zei mijn grootmoeder altijd.
6. de neeft ruikt geld. De rechtbanken kunnen nu al het tempo van corona-overtredingen niet meer volgen en dan gaat men nog eens, zelf 3 x in de fout zijnde nog een extra geding aanspannen? Je moet maar het lef hebben ...

Wat is de volgende stap. De agent die iemand verbaliseert die door het rood rijdt en een vermaning geeft omdat er met een mensenleven gespeeld wordt, vervolgen wegens verbale agressie.

Blijkvaar zakt het niveau van onze samenleving nog met de seconde en we zitten al zo diep in het moeras ...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Blijkvaar zakt het niveau van onze samenleving nog met de seconde en we zitten al zo diep in het moeras ...
En wie zijn schuld is dat dan? Ah ja, de massa die geen burgerlijke gehoorzaamheid aan de dag kan leggen. Die plaat begint grijs te worden hoor. Kijk verder dan dat om te beseffen hoe we initieel in deze situatie zijn terecht gekomen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:[Had mevrouw gedaan wat ze moest doen, dan was er niets gebeurd:
die redenering zie je in dictaturen ook altijd
gewoon doen wat die paar beslissen, zonder enige vorm van controle, en er gebeurd niets.
1. ze moest daar niet zijn, om te beginnen had ze daar totaal niets te zoeken en zeker niet in dergelijke massa
volgens de grondwet heeft ze dat recht nog steeds
2. ze droeg geen mondmasker
dat is geen reden om haar met een paard te chargeren,

zoals gezegd, het verbod op samenscholing is er NIET door het parlement gekomen.
Dat besluit is door een handvol partijvoorzitters ergens in een achterkamer genomen.
Mensen die tijdens de laatste verkiezing 0 stemmen gekregen hebben verzamelen ergens in een achterkamer en dus tevens faliekant de eigen regels schenden (geen telewerk, teveel volk te lang samen in kleine vergaderzalen,...)

en je ziet dat de partijvoorzitters die alles beslissen onvoldoende competenties hebben
de laatste stoot is door nu maandag burgers te verplichten hun rijksregisternummer aan een privébedrijf te geven op een niet beveiligde website als ze op een reservelijst willen staan.
ook weer rap rap beslist zonder nadenken of overleg,

ik garandeer u dat de precedenten die nu ontstaan straks zo hard in ons gezicht ontploffen. binnen 10j kijk men met plezier op deze 2j terug want wat nu kan zal altijd onmiddellijk heringevoerd kunnen worden

allemaal met dat ene argument nu dat er mensen aan een virus sterven en daarvoor moet blijkbaar alles wijken. in maart vorig jaar ok, tot op zekere hoogte, maar ondertussen zijn we 1,5j verder (als je rekent vanaf ontstaan virus in november/december 19).
de minister is een pandemiewet aan eht schrijven? ik denk nog steeds dat dit echt niet haar job is :). Dan zal ze wel iets schrijven wat er op neerkomt dat het parlement enkel nog mag ja knikken en voor de rest moet zwijgen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Wat een gedoe weer om niets. Iedereen kan een park bezoeken zonder problemen. Wat niet kan is met duizenden samen een park bezoeken en daarbij de geldende maatregelen, ook na verwittiging en bij herhaling, overtreden. Wie niet horen wil... De dame moet een zware boete krijgen waar ze meer pijn van zal hebben dan haar zelf uitgelokte val. Voor de schoonbroer lijkt me naast de kosten voor een roekeloos geding ook wat gemeenschapsdienst gepast.

Er is een ongeziene wereldwijde gezondheidscrisis bezig en dan zijn er dus onpopulaire maatregelen nodig. Deze maatregelen zullen altijd op hetzelfde neerkomen, ontmoetingen verminderen en dus besmetting tegengaan om zo onze gezondheidssysteem operationeel te houden en het verlies aan mensenlevens te beperken. Ik ben zelf een grote voorstander van privacy en mensenrechten maar wie nu nog altijd niet inziet dat deze situatie ongezien en zeer acuut is, zal het nooit zien... omdat men het niet wil zien en gewoon de eigen goesting wil blijven doen. Elk excuus is goed.

Wiens schuld het is maakt geen zak uit. Het virus is ontstaan zeer ver hier vandaan. De verspreiding is eerder een gevolg van onze maatschappij anno 2021. Alle landen zijn zeer sterk verbonden en mobiliteit is internationaal. Neem daarbij de onderschatting in het begin en de onmogelijkheid van velen om zich aan regels te houden, ook als dit in het belang is van henzelf en al hun vrienden/familie, geeft dit resultaat.

Het onderhandelen met het virus is hopeloos omdat het een grote discipline vereist... die er niet is. Dan resten enkel nog complete lockdown of volledige/verplichte vaccinatie.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Er is een ongeziene wereldwijde gezondheidscrisis bezig en dan zijn er dus onpopulaire maatregelen nodig..
daar gaat het neit om
het gaat erom HOE die maatregelen genomen worden en dat is momenteel een enorm probleem, zeker in Belgie. het kan echt neit dat een half dozijn mensen zonder enige vorm van controle en tegengewicht gewoon volledig hun goesting kunnen doen en nergens meer rekening moeten mee houden.

het is die manier van werken die zoveel protest begint op te roepen en dat zal alleen maar toenemen. het excuus van een dodelijk virus volstaat na een jaar niet meer om die 6 man carte blanche te geven en de grondwet uit te schakelen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Deze maatregelen zullen altijd op hetzelfde neerkomen, ontmoetingen verminderen en dus besmetting tegengaan om zo onze gezondheidssysteem operationeel te houden en het verlies aan mensenlevens te beperken.
Dat is de rede waarom we falen. Dat gaat niet ver genoeg. Het is niet alleen in het begin onderschat. Nu nog steeds! 4000 gevallen per dag wordt al bijna als acceptabel beschouwd. De bierbrouwers staan te popelen om hun lagertanks te vullen en dan verschieten dat er geen draagvlak meer is voor hardere maatregelen? We hebben onze kans gemist. Zo simpel is dat.
Dizzy schreef:Het virus is ontstaan zeer ver hier vandaan.
China is ook al lang niet ver meer gezien de wereld een dorp is geworden. Door wereldwijd habitats te vernietigen waar we zelf vrolijk aan mee doen en een nooit geziene vernietiging van het mondiaal biotoop zullen we meer en meer te maken krijgen met deze uitbraken. Vooral in de corona virussen zien we een versnelling van de opeenvolgende pandemieën.
Dizzy schreef:Het onderhandelen met het virus is hopeloos omdat het een grote discipline vereist.
Dat kan je nooit, zelfs met de nodige discipline.
Dizzy schreef:Dan resten enkel nog complete lockdown of volledige/verplichte vaccinatie.
Dat eerste had al van in het begin moeten gebeuren met nadien een strenge opvolging van elke nieuwe uitbraak. Op het tweede zou ik niet te veel hopen zeker niet naar de verdere toekomst toe.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

quovadis schreef:Ondertussen blijven de cijfers dalen en is de piek van de absolute besmettingen op 1 dag blijven staan op 24 maart. En de piek van het 7-daags gemiddelde was op 27 maart (en eigenlijk minder hoog was door een probleem bij Sciensano waar alle besmettingen van 20 maart op 21 maart werden ingeschreven). Zijn er in week 13 10% minder bevestigde gevallen dan de week ervoor. Dus allemaal nog voor de nieuwe maatregelen iets konden van impact hebben.
Klopt inderdaad, het beste bewijs dat je niks oplost met scholen en winkels en werkomgevingen te sluiten.
Op voorwaarde natuurlijk dat men in die omgevingen zich houdt aan de sanitaire maatregelen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Er is een tijdsdruk en deze zorgde ervoor dat men wel snel moest handelen. We hadden al genoeg tijd verloren aan de regeringsonderhandelingen in dit veel te complexe land. Time is money in de economie, nu was het time is lifes.

Ik ben wel akkoord dat we zo snel mogelijk een pandemiewet moeten hebben maar we kunnen in de tussentijd niet gewoon staan wachten tot onze -tig regeringen, politici een akkoord vinden. Kortom de maatregelen zijn tijdelijk nodig en te verdedigen.

Het probleem is niet dat een dozijn mensen hun goesting willen doen, dat was voor de crisis ook al zo in onze particratie, maar wel dat dit te veel tijd kost. In nood gelden noodmaatregelen. Het probleem is wel dat er veel meer burgers zelf hun goesting willen doen en hun geen zak van anderen wensen aan te trekken. De maatregelen zijn erg maar de doden/zieken en de economische schade zijn nog altijd een pak erger. Het je m'en fous-isme zorgt er bovendien voor dat de maatregelen langer moeten behouden blijven en nieuwe slachtoffers vallen, elke dag opnieuw.

Het probleem is inderdaad ook niet dat de maatregelen te streng zijn maar veel te laks. Bij te strenge regels zouden de cijfers immers positiever zijn. Wat we doen is blijkbaar niet genoeg.

Iedereen zou graag willen dat de horeca open kan maar in deze situatie zou dat erg onverstandig zijn net zoals het onverstandig is om een gedeelte ongevaccineerd te laten doen wat ze willen. Wie tegen vaccins wil zijn, mag dat maar moet zelf de gevolgen ervan dragen. Kiezen is verliezen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:Klopt inderdaad, het beste bewijs dat je niks oplost met scholen en winkels en werkomgevingen te sluiten.
Dan ga je ervan uit dat het plateau waar we op zaten controleerbaar en aanvaardbaar was?
70 besmettingen per dag is voor België nog net haalbaar om de pandemie onder controle te houden of nog geen 2% van wat we nu vandaag aan gevallen hebben!!

Alles dicht was in het begin de enige oplossing geweest om hier snel en efficiënt door te geraken met een doortastende opvolging achteraf. Maar hetgeen we nu al meer dan een jaar doormaken zou beter zijn voor de psychische gezondheid, de mentale toestand van onze jeugd en de gezondheid van onze economie? Yeah, right... :bang:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
Dizzy schreef:Er is een ongeziene wereldwijde gezondheidscrisis bezig en dan zijn er dus onpopulaire maatregelen nodig..
daar gaat het neit om
het gaat erom HOE die maatregelen genomen worden en dat is momenteel een enorm probleem, zeker in Belgie. het kan echt neit dat een half dozijn mensen zonder enige vorm van controle en tegengewicht gewoon volledig hun goesting kunnen doen en nergens meer rekening moeten mee houden.

het is die manier van werken die zoveel protest begint op te roepen en dat zal alleen maar toenemen. het excuus van een dodelijk virus volstaat na een jaar niet meer om die 6 man carte blanche te geven en de grondwet uit te schakelen.
Eén ding moet ge mij eens uitleggen: zoveel kritiek op een regering en politici die .... telkens weer herverkozen worden of toch over genoeg stemmen beschikt om, alles samengeklutst, terug een meerderheid te vormen. Ook nu bij corona zeer veel kritiek maar telkens zie ik ze na de verkiezeingen terug de draad opnemen en verder doen op "de goede oude manier" ... :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Ondertussen blijven de cijfers dalen en is de piek van de absolute besmettingen op 1 dag blijven staan op 24 maart. En de piek van het 7-daags gemiddelde was op 27 maart (en eigenlijk minder hoog was door een probleem bij Sciensano waar alle besmettingen van 20 maart op 21 maart werden ingeschreven). Zijn er in week 13 10% minder bevestigde gevallen dan de week ervoor. Dus allemaal nog voor de nieuwe maatregelen iets konden van impact hebben.
Zoals hierboven uitgelegd gaat deze conclusie voorbij aan de afname van het aantal testen sinds 24 maart, en het feit dat we toen een dagrecord gesteld hebben inzake het aantal testen dat tot op vandaag nog niet verbroken is.

De werkelijke piek ligt op 31 maart, dit gebaseerd op het daggetal van die dag + het minder aantal testen + de hogere positiviteitsratio.

De daling van de ziekenhuiscijfers (nog niet IC) dient - net als de stijgijng - volgens modellen ook ongeveer een week na de daling van het aantal besmettingen te beginnen, of 2 weken na de maatregelen. Dit was duidelijk niet op 31 maart, maar gebeurt eerder ongeveer nu (volgens Van Gucht toppen we nu af). Dit toont ook aan dat 24 maart een "valse piek" was.
koenraaddeconinck schreef:
Eén ding moet ge mij eens uitleggen: zoveel kritiek op een regering en politici die .... telkens weer herverkozen worden of toch over genoeg stemmen beschikt om, alles samengeklutst, terug een meerderheid te vormen.
Dit is omdat we geen zuivere democratie hebben, maar een particratie. Op een verkiezingsdag kiezen wij uit een voorselectie van mensen gemaakt door partijvoorzitters. In de eerste is het dus omdat de partijvoorzitters die mensen al half "herkiezen" door ze op een verkiesbare plaats zetten.

Het alles "samenklutsen" is dan weer een gevolg van het feit dat men met bepaalde (grote) partijen niet wil samenwerken ook al heeft de kiezer dat gevraagd, waardoor men dan verplicht is om heel wat kleintjes samen te klutsen, waardoor goed regeren in de praktijk heel moeilijk wordt (zeker als de volgende verkiezing begint te naderen) en de partijen waarmee men niet wil samenwerken doorgaans opnieuw winst boeken.

1 ding is zeker: we krijgen zeker niet de politici die we verdienen, we krijgen de politici die de voorzitters voorop geschoven hebben.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
duizend schreef:Klopt inderdaad, het beste bewijs dat je niks oplost met scholen en winkels en werkomgevingen te sluiten.
Dan ga je ervan uit dat het plateau waar we op zaten controleerbaar en aanvaardbaar was?
70 besmettingen per dag is voor België nog net haalbaar om de pandemie onder controle te houden of nog geen 2% van wat we nu vandaag aan gevallen hebben!!

Alles dicht was in het begin de enige oplossing geweest om hier snel en efficiënt door te geraken met een doortastende opvolging achteraf. Maar hetgeen we nu al meer dan een jaar doormaken zou beter zijn voor de psychische gezondheid, de mentale toestand van onze jeugd en de gezondheid van onze economie? Yeah, right... :bang:
idd selectief sluiten heeft geen zin.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:en politici die .... telkens weer herverkozen worden
Onze federale minister van volksgezondheid is zelfs niet verkozen geweest. Die stond op geen enkele lijst :bang: Die krokodil is achteraf op de bune geroepen omdat men weet dat die onpopulaire maatregelen moest nemen en van een herverkiezing niet wakker ligt.

Ik verwijt deze bende en haar voorgangers niet hard genoeg geweest te zijn in het begin toen er nog mogelijkheden waren. Er was draagvlak en het was te controleren mits de juiste insteek. Maar er is gekozen geweest voor een doordraaien van de maatschappij op al haar vlakken en daar is tot nu toe een hele zware kost voor betaald en die rekening loopt nog op.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:In nood gelden noodmaatregelen.
`
in myanmar is er al 30j een noodtoestand waardoor het leger dan maar de macht behoudt :)
we zijn de fase vd noodmaatregelen en tijdsdruk al heel lang voorbij

storm voorbeeld
vanaf 13/3/20 was overduidelijk dat er ooit vaccins zouden komen, wanneer wisten we niet

we zijn 4 maanden aan het vaccineren en dan komt men in april 21 met zo'n gedrocht van een website rond een reservelijst. Dat is maar het laatste voorbeeldjein een ellenlange lijst van incompetentie terwijl je al vanaf de zomer 2020 daarmee bezig had moeten zijn,

denk aan het ethische verhaal.
wat zul je straks doen rond zo'n vaccinatiepaspoort ?
Vaccinatiepaspoort voor Werchter terwijl 25 à 30% vd bezoekers daar zelfs niet eens meerderjarig is en niet eens een recht op een vaccin heeft? succes hé

daar is men tot op de dag vandaag niet mee bezig in Belgie.
u dan achter nood en tijdsdruk blijven verstoppen is bullshit en een typisch excuus om deze toestand te behouden

Koenraad
tel het aantal stemmen eens op van onze regeringsleden? VDB en Velrinden hebben er nul en strikt genomen is dat niet erg. zij moeten wetten uitvoeren en niet maken zoals ze nu doen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Zoals hierboven uitgelegd gaat deze conclusie voorbij aan de afname van het aantal testen sinds 24 maart, en het feit dat we toen een dagrecord gesteld hebben inzake het aantal testen dat tot op vandaag nog niet verbroken is.

De werkelijke piek ligt op 31 maart, dit gebaseerd op het daggetal van die dag + het minder aantal testen + de hogere positiviteitsratio.

De daling van de ziekenhuiscijfers (nog niet IC) dient - net als de stijgijng - volgens modellen ook ongeveer een week na de daling van het aantal besmettingen te beginnen, of 2 weken na de maatregelen. Dit was duidelijk niet op 31 maart, maar gebeurt eerder ongeveer nu (volgens Van Gucht toppen we nu af). Dit toont ook aan dat 24 maart een "valse piek" was.
neem dan gerust uw eigen gefabriceerde cijfers, dan nog hebben de maatregelen nog geen effect op die piek ;-).

Ook rekening houden dat het record aantal tests kwam door het vele testen in de scholen en dat die wegviel + daardoor stijgt ook de positiviteitsratio aangezien er, ondanks veel testen, maar weinig besmettingen op scholen werden vastgesteld.
willde
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Lucht dat nu echt zo op om meer dan een jaar na de feiten te keuvelen over hoe we het hadden moeten aanpakken?
Ook aandoenlijk veel verdedigers van de democratie hier. Er wordt teveel "in achterkamertjes" beslist? Was je erbij?
Kijk om je heen, in een doorsnee politiek bestel in het Westen heb je zoveel stemmen in het debat (media, drukkingsgroepen, politici, plaatselijke potentaten en zowaar ook nog enkele wetenschappers) dat het resultaat navenant is. Als je genoeg kleuren mengt krijg je uiteindelijk grijs.
We zullen het ermee moeten doen en langzaam uit de modder kruipen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

quovadis schreef:
petrol242 schreef:
idd selectief sluiten heeft geen zin.
De curve vlakte af (minder stijging) vanaf 13/3 en daalde vanaf 25/03., ruim vóór de schoolsluitingen.
Sinds de schoolsluitingen daalt het ook niet speciaal sneller ofzo.

Terwijl sommigen victorie kraaien, krijgen we meer besmettingen bij 50+/60+ en wordt er niet meer getest via het CLB wat leidt tot mindere detectie. Ik hoop dat we onszelf niet in slaap aan het wiegen zijn.
Afbeelding

De mindere detectie kan je ook (als proxy) afleiden uit de stijgende (!) positiviteitsratio:
01-07/03: 6,1%
08-14/03: 6,8%
15-21/03: 7,7%
22-28/03: 7,7% (start van de maatregelen op 27/03)
29-04/04: 8,1%
05-11/04: 8,2% (voorlopige cijfers)
maatregelen sinds 27/03
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

heist_175 schreef: De curve vlakte af (minder stijging) vanaf 13/3 en daalde vanaf 25/03., ruim vóór de schoolsluitingen.
Sinds de schoolsluitingen daalt het ook niet speciaal sneller ofzo.
Inderdaad, moesten de scholen verantwoordelijk zijn voor massale besmettingen dan was er nu al een veel grotere daling geweest. Het zoveelste bewijs dat de scholen de maatschappelijke trend volgen, maar zeker niet de trend zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”