Ik denk dat het scherm van een smartphone heel wat meer verleiding/afleiding kan geven dan het scherm van je carkit.JamesEarlGray schreef:Ja, véél gevaarlijker dan de ingebouwde touch screen! Hoe durven ze?
Keuzestress / Luxeprobleem
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Afleiding is afleiding, het type scherm maakt niet uit, je kijkt even niet op de weg en een paar seconden is meer dan genoeg voor brokken. Daarom is de stembediening wel een goede zaak.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Weet iemand toevallig of banken er een probleem mee hebben om een buitenlandse (jonge occasie) auto op een renting te zetten. De prijzen in DE zijn toch wel gevoelig lager dan in België en het is vaak echt wel de moeite waard om er eentje te importeren. Maar gaat een bank dit willen of zien als "teveel gedoe"?
Heb de vraag zelf nog niet gesteld. Heb zo net ontdekt dat mijn bank (BNP) blijkbaar nu geld aanrekent om advies te geven aan zelfstandigen. Die zijn mij als klant dus kwijt nu. Hoe absurd kan het zijn. Ik moet betalen zodat zij mij een product kunnen verkopen? Zaken zoals dit bespreek ik niet met een of ander anoniem persoon in een callcenter dat z'n job amper kent.
Heb de vraag zelf nog niet gesteld. Heb zo net ontdekt dat mijn bank (BNP) blijkbaar nu geld aanrekent om advies te geven aan zelfstandigen. Die zijn mij als klant dus kwijt nu. Hoe absurd kan het zijn. Ik moet betalen zodat zij mij een product kunnen verkopen? Zaken zoals dit bespreek ik niet met een of ander anoniem persoon in een callcenter dat z'n job amper kent.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Denk niet dat een bank daar last mee heeft. Mijn bankier (belfius) alvast niet. Voor zelfstandigen kan ik Belfius alleen maar aanraden, hoe goed die mij geholpen hebben met alles is echt wel wauw. Zal wel aan de zelfstandige bankier liggen ook, maar toch !
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
TCO analyse van fleet.be voor 4300 wagensDizzy schreef:Als je het wat nuchterder bekijkt zijn de verschillen kleiner, ze zijn er maar niet in verhouding tot het prijsverschil.
https://www.fleet.be/wp-content/uploads ... TCO-NL.pdf
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik rakel deze even boven.heist_175 schreef:Je haspelt wel wat door elkaar.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur
Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).
@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar
@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.
Het valt me op, maar waterstof is bijna dagelijks in het nieuws.
https://www.nu.nl/auto/6125638/watersto ... loven.html
https://pledgetimes.com/airbus-plans-to ... red-plane/
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... oters.html
https://www.h2-view.com/story/british-a ... d-flights/
https://fuelcellsworks.com/news/toyota- ... solutions/
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ttery-vans
https://www.electronicdesign.com/market ... l-vehicles
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -market?hs
En deze oude:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22 ... feconomie/
Een gokje.
Ik rij al 9 jaar hybride.
Huidige wagen zit in jaar 4, 100k. Een japanner, die kan gerust nog 6 jaar mee zonder dat er een sleutel aan te pas komt.
Nog zekerder als het kilometeraantal met 20% tot 40% daalt dankzij Teams en consoorten.
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
- Locatie: Attenhoven (Landen)
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Wel veel veranderd intussen maar is ook al meer dan 20 jaar de grote verlossing maar echt doorbreken doet het niet.jutuiz schreef: Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Denk dat je gewoon over 6 jaar (of zonder ongelukken en als het dan nog mag 10) zult keuze moeten maken
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Toyota, Hyundai en Mercedes zijn bezig met brandstofcellen.decat schreef:Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Mij lijkt Toyota dan van deze 3 het te zijn.
BMW heeft ook iets met brandstofcellen gedaan.
Hyundai en Mercedes zijn toch bezig met elektrische modellen.
En Toyota is ook bezig met solid state accu's.
En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.decat schreef:Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.
https://nerdist.com/article/lavo-hydrog ... australia/
Met zon, wind (zoek eens Vortex Bladeless Wind) en water - iets wat iedereen min of meer gratis ter beschikking heeft - geraken we mogelijk al een eind ver om zelf waterstof te produceren. De eerste die zo'n systeem betaalbaar en dummy-friendly maakt zal scoren. Als natuurlijk iedereen zijn eigen energiecentrale begint op te zetten, en effectief decentraal produceren, dan valt voor velen de melkkoe weg. Dan gaan de grote jongens wel heftig lobbyen om dat onmogelijk te maken. Om nog niet van de staat te spreken. Dat zie je zo al gebeuren.
Laatst gewijzigd door jutuiz 07 apr 2021, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Idd waterstof.Abusimbal schreef:
En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.jutuiz schreef:
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Grijze waterstof (H2) kan je maken op basis van petrochemie en is stoot veel Co2 uit.
Groene waterstof maak je op basis van elektrolyse van water (H2O) en verbruikt gigantisch veel elektriciteit. Met elektriciteitsprijzen die negatief zijn, lijkt me er daar wel wat marge op te zitten
.
Groene waterstof maak je op basis van elektrolyse van water (H2O) en verbruikt gigantisch veel elektriciteit. Met elektriciteitsprijzen die negatief zijn, lijkt me er daar wel wat marge op te zitten
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Maar ook daar zijn we weer twee jaar verder en het blijft stil... het lijkt nochtans een beter alternatief dan een batterij ?decat schreef:In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
Misschien kan eens iemand een offerte vragen... https://www.solencopower.com/powerbox/
- jutuiz
- Premium Member
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Dat van die niche, dat weet ik zo nog niet. Ik denk eerder dat het een volwaardige component van de energiemix wordt. Zelfsturende stadsauto's met een abonnement? BEV. Openbaar vervoer? FCEV. En BEV alleen op voorwaarde dat de batterijtechnologie duurzaam blijkt. Duurzaam als in: "niet om de 5 jaar moeten een volledig nieuw batterijpak kopen". Waar het er momenteel toch naar uitziet... En vinden ze morgen de heilige graal que batterijtechnologie, dan zullen fuel cells volgens mij nooit mainstream worden voor personenvervoer. Dat klopt.NuKeM schreef:Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Klopt. In Duitsland hebben ze nu een project lopen waar ze waterstof mixen met aardgas en zo waterstof via het gewone grootdistributie aardgasnet gaan verdelen. Het is bij de uitgang van het net technisch makkelijk om het aardgas en het veel lichtere waterstof te splitsen.NuKeM schreef: Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Toyota gelooft volgens mij nog steeds niet in BEV's (geen energiedichtheid genoeg, niet rendabel genoeg om te produceren), maar met lange tanden moeten ze nu wel meestappen met wat de markt doet omdat ze anders een IBM-ervaring zouden kunnen hebben. En misschien omdat ze zicht hebben op de solid state batterie.NuKeM schreef: Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
Een belangrijk keerpunt wordt het moment dat regeringen beseffen dat kernenergie (misschien niet in z'n huidige vorm) onmisbaar is om CO2 neutraal te worden. Dan komt waterstof écht vooraan te staan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1694
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Kernenergie via thorium dan. Als zal dat dan niet voor 2030 zijn denk ik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thorium ... lear_power
India en China zijn er mee bezig.
NVA heeft er in 2014 al eens iets over gezegd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/08/31 ... 1-2074513/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thorium ... lear_power
India en China zijn er mee bezig.
NVA heeft er in 2014 al eens iets over gezegd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/08/31 ... 1-2074513/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Colruyt doet ook investeringen in waterstof
https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... obility/h2
Aangezien ze ook inzetten op cng en laadpalen bereiden ze zich voor op een omschakeling van hun eigen wagenpark.
Op die manier zal men ook klaar zijn als de consument volgt.
https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... obility/h2
Aangezien ze ook inzetten op cng en laadpalen bereiden ze zich voor op een omschakeling van hun eigen wagenpark.
Op die manier zal men ook klaar zijn als de consument volgt.