heist_175 schreef:Geen idee waarom 8kWh "standaard" zou zijn?[/quote="heist_175"]
Zie, lees en bestudeer
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... ring/2137/
In uw verhaaltje van 0,25x8 vergeet je wel dat er 's nachts wél verbruik is: modem/wifi, koelkast, wekker, pomp voor regenwater, ...
Kortom, u slaapt overdag en bent de ganse nacht actief. Maar dan nog zal u geen 8 kWh kunnen opsouperen. Bovendien, als u overdag slaapt wordt uw eigen verbruik nog minder, zodat het eigenlijk geen verschil uitmaakt.
In de tussenseizoenen heb je wel vaker "goeie" dagen met een opbrengst die veel kans véél hoger ligt dan uw verbruik, maar niet 5 dagen op rij.
U beschikt kennelijk niet over een installatie, want anders zou u weten dat in "het tussenseizoen", dat is de periode begin november --> eind januari met een installatie van 5000Wpiek nooit ofte nimmer een dagelijks overschot van 10kWh kan behalen, sterker nog, als het al eens 6 kWh wordt per dag mag men al zeer tevreden zijn.
En je gaat er voor het gemak ook vanuit dat de 12u zon hebt op een dag?
Mijn uitganspunt is dat er in de periode maart --> eind oktober een aantal periodes zijn waarin de zon dagelijks onafgebroken schijnt. Dat lijkt mij duidelijk te zijn, dus blijkbaar bent u hier met een verborgen agenda.
Maar goed, om de verkoperspraatjes voor eens en altijd te ontkrachten zullen we ingaan op uw flexibel schema.
Nemen we weer de installatie van 5000Wpiek (jawel, mijn installatie), met een veronderstelde aanschaf van een batterij met 8kWh capaciteit.
Kostprijs (zie de energids):
Batterijen: 8x600= 4800 €
Installatie: 1000 €
Nieuwe omvormer + accessoires: 2000 € (werkelijk het minimum minimorum)
Totale kostprijs: minimaal 7800 € (mamma mia!)
Opbrengst:
We gaan uit van uw veronderstelling uit het ongerijmde, en nemen aan dat men in de periode maart --> oktober
dagelijks zo maar eventjes 8 kWh kan opslaan en 's nacht flexibel opbruiken.
Er zijn in die periode 273 dagen. Nemen we een prijs aan van 0,26 € pe kWh. Dan zou men jaarlijks 273x,026= 70,98 € uitsparen. Maar dat bedrag moet verminderd worden met het wegvallen van de terugverdienvergoeding, want wat opgeslagen wordt in de batterij kan immers niet verkocht worden aan de leverancier. Aan de courante 0,044 € terugverdienvergoeding, 273x,0,44 = 12,01 €.
Dus in deze ongerijmd optimistische voorstelling van zaken wordt de jaarlijkse opbrengst 70,98-12,01= 58,57 € . Maar in werkelijkheid zal het eerder 40 à 50 € zijn natuurlijk.
Ofte een investering van 7800 € zou een jaarlijks theoretisch "rendement" opleveren van 58,57 euro. Men zal dus al goed gek moeten zijn om tot een dergelijke investering te willen overgaan.
De energids stelt het enigzins anders voor, namelijk dat men in de huidige omstandigheden 0,49 € per kWh zou moeten afdokken voor de eigen geproduceerde elektriciteit (i.p.v. 0,26 € /kWh). Maar het blijft duidelijk dat het om gekkenwerk gaat.
Nogmaals:
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... ring/2137/
Veel studiegenot toegewenst. En maakt u a.u.b. mijn groeten over aan Bart Tommelein.