zonnepanelen en injectie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hallo,

ik heb onlangs zonnepanelen laten installeren + batterij.

Nu merk ik het volgende op:

mijn installatie is 5.9 Kwh wpiek ,dus ik haal in praktijk makkelijk 5 Kw per uur opbrengst
nu merk ik op ... als de batterij vol is , en je injecteert de overige opbrengst naar het net... dat dit maar aan max 60% of in mijn geval +- 3.5 Kwh per uur is.

Ik heb dit negevraagd aan mijn installateur en blijkbaar is dit verplicht van de overheid ...
weer een beperking die ik eigenlijk niet correct vind...

Iemand die dit ook heeft?

Groeten,
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tweety1959 schreef:Iemand die dit ook heeft?
Dat is een verplichting, gekoppeld aan de subsidie voor uw batterij.

https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie
Het systeem mag nooit meer dan 60% van het omvormervermogen in het net injecteren. Er wordt een injectielimiet van 60% van het maximale omvormervermogen van de gekoppelde productie-installatie toegepast op het toegangspunt of een slimme sturing van de installatie die minstens hetzelfde resultaat oplevert. Deze limiet wordt ingesteld door de installateur.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Er zijn wel wijzigingen op komst dat dit niet meer zou moeten.

https://www.futech.be/nl/vlaamse-regeri ... coelbisjpg
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

svermassen schreef:Er zijn wel wijzigingen op komst dat dit niet meer zou moeten.

https://www.futech.be/nl/vlaamse-regeri ... coelbisjpg
Maar is dat op nieuwe subsidieaanvragen of ook terugwerkend op mensen die al subsidie gekregen hebben?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De 60% regel is enkel voor nieuwe installaties die een batterij willen met subsidies.
https://www.vlaanderen.be/premie-voor-d ... te-energie

Dus niet voor
- bestaande PV installaties
- nieuwe PV installaties zonder batterij
- nieuwe PV installaties met batterij en die geen subsidies aanvragen voor die batterij (maar wel voor de PV)
https://www.vlaanderen.be/eenmalige-inv ... vanaf-2021
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, ook juist eens tegoei gelezen.
Wat is het weer voor een puinhoop :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

svermassen schreef:Ja, ook juist eens tegoei gelezen.
Wat is het weer voor een puinhoop :bang:
Wat is hier geen puinhoop?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

svermassen schreef:Ja, ook juist eens tegoei gelezen.
Wat is het weer voor een puinhoop :bang:
Ik ga de regels niet verdedigen, maar ik vind het niet zo onduidelijk.
Fluvius/VREG krijgt nog geen slimme meters uitgerold, laat staan dat ze plots 60% kunnen afdwingen bij bestaande installaties.
Ik hoor van installateurs dat er evenmin controle is op nieuwe installaties. Al is dat eigenlijk heel makkelijk met de nieuwe slimme meter. Ik ga braafjes mijn 60% laten instellen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Liever laten verdwijnen dan ze gratis te ontvangen. :bang:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

cadsite schreef:De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Liever laten verdwijnen dan ze gratis te ontvangen. :bang:
Idd liever laten verdwijnen dan het elektriciteitsnet te moeten verzwaren omdat het voltage te hoog wordt.

Officieel zal de uitleg zijn, dat anders mensen hun batterij meteen zo hard mogelijk gaan opladen ('s morgens, dus geen injectie) en dan 's namiddags 100% injectie gaan doen. Nu worden mensen 'gemotiveerd' om dit beter te spreiden ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Opnieuw: zonder de maatregelen te verdedigen.
De logica erachter is om het net niet te overbelasten.

Dat is natuurlijk onzin.
De reden is, net zoals bij het capaciteitstarief, dat de DNB's van de VREG weer een vrijgeleide gekregen hebben om niet in een decentraal netwerk te moeten investeren. Wat is er decentraal: als elke Vlaming (deze regels gelden enkel voor Vlaanderen) overschot heeft, moet dat overschot via middenspanning verdeeld worden naar zones zonder overschot. En die omschakeling van laagspanning naar middenspanning gebeurt in transformatorstations van de DNB's. Die vragen liever aan de VREG om een goedkeuring om niet te investeren.
En zo geschiedde.

Het is opnieuw de VREG die - net zoals bij het capaciteitstarief - in de weg staat bij de verdere opschaling van groene/duurzame energie en transitie. Minder overschot op het net
= minder inkomsten voor PV-bezitters en dus een hogere TVT (en potentieel minder mensen die PV leggen)
= minder duurzame/groene energie in totaal beschikbaar in Vlaanderen, minder snel groene-energie doelstellingen bereikt.

Dit is gewoon slecht beleid.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Opnieuw: zonder de maatregelen te verdedigen.
De logica erachter is om het net niet te overbelasten.

Dat is natuurlijk onzin.
De reden is, net zoals bij het capaciteitstarief, dat de DNB's van de VREG weer een vrijgeleide gekregen hebben om niet in een decentraal netwerk te moeten investeren. Wat is er decentraal: als elke Vlaming (deze regels gelden enkel voor Vlaanderen) overschot heeft, moet dat overschot via middenspanning verdeeld worden naar zones zonder overschot. En die omschakeling van laagspanning naar middenspanning gebeurt in transformatorstations van de DNB's. Die vragen liever aan de VREG om een goedkeuring om niet te investeren.
En zo geschiedde.

Het is opnieuw de VREG die - net zoals bij het capaciteitstarief - in de weg staat bij de verdere opschaling van groene/duurzame energie en transitie. Minder overschot op het net
= minder inkomsten voor PV-bezitters en dus een hogere TVT (en potentieel minder mensen die PV leggen)
= minder duurzame/groene energie in totaal beschikbaar in Vlaanderen, minder snel groene-energie doelstellingen bereikt.

Dit is gewoon slecht beleid.
Hier hebben ze de Huawei SUN2000-(2KTL-5KTL)-L0 geplaatst...
en idd ze hebben deze ingesteld op 60% injectie...
Ik heb naar de firma gebeld,maar ze willen deze niet veranderen...
ik zou zeggen ik pas het zelf aan maar ik kan niet in de programmatie....
eigenlijk wel spijtig weer allemaal...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Opnieuw: zonder de maatregelen te verdedigen.
De logica erachter is om het net niet te overbelasten.
Dat weet ik ook wel, maar op die manier gaan ze mensen echt niet stimuleren om te investeren in thuis-accu's.
En net dat zou massaal moeten gebeuren om het net effectief te ontzien.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
cadsite schreef:De vraag is alleen waarom die overige 40% niet het net op mogen.
Opnieuw: zonder de maatregelen te verdedigen.
De logica erachter is om het net niet te overbelasten.

Dat is natuurlijk onzin.
De reden is, net zoals bij het capaciteitstarief, dat de DNB's van de VREG weer een vrijgeleide gekregen hebben om niet in een decentraal netwerk te moeten investeren. Wat is er decentraal: als elke Vlaming (deze regels gelden enkel voor Vlaanderen) overschot heeft, moet dat overschot via middenspanning verdeeld worden naar zones zonder overschot. En die omschakeling van laagspanning naar middenspanning gebeurt in transformatorstations van de DNB's. Die vragen liever aan de VREG om een goedkeuring om niet te investeren.
En zo geschiedde.

Het is opnieuw de VREG die - net zoals bij het capaciteitstarief - in de weg staat bij de verdere opschaling van groene/duurzame energie en transitie. Minder overschot op het net
= minder inkomsten voor PV-bezitters en dus een hogere TVT (en potentieel minder mensen die PV leggen)
= minder duurzame/groene energie in totaal beschikbaar in Vlaanderen, minder snel groene-energie doelstellingen bereikt.

Dit is gewoon slecht beleid.
heb de app gevonden voor de instellingen van de omvormer te kunnen raadplegen ... maar de installateur heeft de wachtwoorden veranderd:(
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

opvragen é, 't is jouw toestel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

cadsite schreef:opvragen é, 't is jouw toestel.
Niet zeveren hee. Mijn piazzetta pellet kachel is ook mijn eigendom maar geen enkele installateur gaat mij de code geven om de 2000 branduren te resetten naar 0 nadat hij het onderhoud heeft uitgevoerd. Die gaat mij trouwens geen enkele code geven om bepaalde parameters aan te passen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

En als je installateur over de kop gaat, dan kan een andere installateur/technicus er ook niets meer aan veranderen. Kortom: toch wachtwoord opvragen!
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Sinna schreef:En als je installateur over de kop gaat, dan kan een andere installateur/technicus er ook niets meer aan veranderingen. Kortom: toch wachtwoord opvragen!
Nee want alle piazzetta installateurs krijgen die codes van de fabrikant. Als mijn installateur failliet gaat kan ik probleemloos bij een andere te rade gaan. Hij heeft die codes ook. Onderhoud werd ondertussen door 3 verschillende firma's uitgevoerd en alle 3 hadden ze die codes. En zo zal het ook bij die omvormers zijn. Er zijn redenen waarom die codes niet vrijgegeven worden. Nog iets?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:
Sinna schreef:En als je installateur over de kop gaat, dan kan een andere installateur/technicus er ook niets meer aan veranderingen. Kortom: toch wachtwoord opvragen!
Nee want alle piazzetta installateurs krijgen die codes van de fabrikant. Als mijn installateur failliet gaat kan ik probleemloos bij een andere te rade gaan.
Dan heb je geluk.
Bij heel wat installaties is de code gewoon in te stellen door de installateur, zonder backdoor-code.
Mijn Vaillant ketel is zo (ik heb de code gekregen) en heel wat domotica is ook zo. Met als gevolg: duzend redenen (pensioen, dossier kwijt, GDPR, ...) waarmee uw dure installatie niet meer aangepast kan worden.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Niet vergeten dat ze adhv de slimme meter kunnen zien dat je aan de 60% injectie geknoeid hebt he..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

JanY schreef:Niet vergeten dat ze adhv de slimme meter kunnen zien dat je aan de 60% injectie geknoeid hebt he..
Daarom dat ik schreef dat er redenen zijn waarom die codes niet kenbaar gemaakt worden. En zo zijn er nog redenen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

JanY schreef:Niet vergeten dat ze adhv de slimme meter kunnen zien dat je aan de 60% injectie geknoeid hebt he..
Tuurlijk, maar ze kunnen jou ook de code geven nadat bvb Fluvius heeft vastgesteld dat de instellingen door de installateur correct zijn gebeurd.

Wijzig jij die achteraf? Tja, dan ben jij als gebruiker verantwoordelijk, en niet de installateur.

Of die codes moeten bij een onafhankelijke instantie zitten. Wat als de installateur failliet gaat, en je krijgt plots (het zou zomaar kunnen dat 'men' de regels nog eens verandert :-) ) het recht om het wel aan te passen en je kan er niet in...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ygeffens schreef: Wijzig jij die achteraf? Tja, dan ben jij als gebruiker verantwoordelijk, en niet de installateur.
Als je geen code krijgt kan je ook niks wijzigen of aanpassen en word je niet verantwoordelijk gesteld. Het niet geven van die codes heeft dus niks dan voordelen. Waarom moeten jullie de materie ingewikkelder maken dan ze is of problemen creëren die op de meest eenvoudige manier vermeden kunnen worden??? Namelijk door die codes niet te geven. Enne, het is niet zo dat die installateur al die codes memoriseert hee.
Voort van de rest staat het hier bol van de hypotheses: ALS de installateur failliet gaat, ALS de regels wijzigen, ALS...
ALS mijn tante kloten had gehad was ze mijn nonkel geweest.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Op veel van die zaken zal wel een soort hard reset mogelijkheid zitten.
Das op onze ventilatie ook.
Die installateur is failliet.
Maar als we er iets aan zouden hebben, dan zou een ander die toch kunnen resetten hoop ik.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
ygeffens schreef: Wijzig jij die achteraf? Tja, dan ben jij als gebruiker verantwoordelijk, en niet de installateur.
Als je geen code krijgt kan je ook niks wijzigen of aanpassen en word je niet verantwoordelijk gesteld. Het niet geven van die codes heeft dus niks dan voordelen. Waarom moeten jullie de materie ingewikkelder maken dan ze is of problemen creëren die op de meest eenvoudige manier vermeden kunnen worden??? Namelijk door die codes niet te geven. Enne, het is niet zo dat die installateur al die codes memoriseert hee.
Voort van de rest staat het hier bol van de hypotheses: ALS de installateur failliet gaat, ALS de regels wijzigen, ALS...
ALS mijn tante kloten had gehad was ze mijn nonkel geweest.
Er is maar 1 iemand die het ingewikkeld maakt.
De eigenaar heeft recht op zijn eigendom.

Of moet jij je loodgieter bellen om te vragen of je mag pissen in je wc?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

tweety1959 schreef:maar de installateur heeft de wachtwoorden veranderd:(
Welke installateur?

Hier moeten ze de code geven, ik pruts al eens aan de wifi en ik moet de omvormer dus aanpassen als het wifi-wachtwoord wijzigd :angel: . Niet dat ik die 60% zou aanpassen, ze kennen mijn panelen en ik heb een slimme meter, tzou meteen opvallen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

cadsite schreef: Of moet jij je loodgieter bellen om te vragen of je mag pissen in je wc?
Bij gebrek aan argumenten trekken we het dan maar in het belachelijke. Lees ook nog even wat ik schreef over de onderhoudscodes van mijn piazzetta kachel. Die krijg ik ook niet en bij uitbreiding krijgt geen enkele bezitter/eigenaar/koper van een Piazzetta die codes. Ik leg mij daar bij neer en hang niet de dramaqueen uit zoals jij. Maak misschien ook wat van uwen tak tegen internet providers die een dichtgetimmerde modem leveren en die ook geen paswoorden of gebruikersnamen aan de gebruiker bezorgen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ja.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Geen codes = niet betalen, simpel.
Geen gebruikersnaam en paswoorden = andere provider, simpel.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De modem is gehuurd, dus niet van mij.
Nog iets?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Hier alle Codes in eigen beheer. Ook de installateurs codes. Desnoods worden ze onder valse voorwendselen bekomen bij de invoerder.

Je denkt toch niet dat ik kan toelaten dat er zwarte dozen in mijn huis draaien waar ik geen toegang toe heb maar waarvoor ik wel volledig betaald heb? Als je ze niet hebt, is het toestel niet van jou. Installateurs gooien de settings er standaard in op een manier dat je 'comfortabel ' zit en zeker niet komt klagen. In het beste geval. Als ze er niks van kennen dan laten ze het op standaard staan of iets wat ze in hun dagopleiding geleerd hebben. Maar ze denken bv niet aan verbruik. Zeer lage dunk van installateurs hier dus ik doe zelf wel de settings.

Hier al volledig in eigen beheer settings aangepast na plaatsing: zonneboiler sturing, warmtepomp, sma omvormer, zehnder ventilatie (ik doe de Firmware updates zelf), domotica en uiteraard Modem en VoIP. Ook service code van de fiets.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Hoe doe je service van je fiets en wel type is dit?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

johan.devos schreef:Hoe doe je service van je fiets en wel type is dit?
Stromer speed pedelec bedoelde ik. Makkelijk te vinden op stromerforum. Daarnaast ook toegang tot de waardes van de fiets in home assistant. Staat ook uitgelegd daar. Als ik het kan...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”