Europeanen omarmen open-source

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

Open-sourcesoftware wint in Europa aan populariteit. Gebruikers zien vooral de voordelen in van de lage licentiekosten en de toegankelijkheid van de software.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Maastricht onder 955 respondenten in twaalf Europese landen, waaronder Nederland, Frankrijk, en Groot-Brittannië.

Met name gratis open-sourcesoftware is in trek. Bijna de helft van de lokale overheden gebruikt al gratis open-sourcesoftware. Van de totale groep die gratis gebruikmaakt van open-sourcesoftware zegt 70 procent de software vaker te willen gebruiken.

Ondervraagden die opgeven geen gratis open-sourcesoftware in huis te hebben, betalen in 29 procent van de gevallen wél voor Linux-distributies of MySQL-pakketten.

Opvallend is dat systeembeheerders bij bedrijven met open-sourcesoftware gemiddeld meer computers onder hun hoede hebben (66) dan systeembeheerders bij bedrijven waar geen open-sourcesoftware wordt gebruikt (53).

De belangrijkste reden om niet over te stappen op open-sourcesoftware is volgens de ondervraagden de vrees dat de support slecht is en gebruikers opnieuw moeten worden getraind.

Dat bewijst goed hoezeer softwarefabrikanten hun klanten aan zich binden, stelt Rishab Aiyer Gosh, onderzoeksleider aan het Maastricht Economic Research Institute on Innovation and Technology (Merit). "Het is makkelijk om bij Microsoft te blijven, zelfs als je weet dat het niet de beste optie is. Maar als je, in tegenstelling tot anderen, migreert naar iets nieuws en er gáát iets mis, dan wordt alle schuld bij jou gelegd."

Bron: Webwereld
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik weet niet voor client toepassingen gebruik ik ook windows gewoon omdat ik geen gelijkwaardige ftpclient als flashfxp en een deftige editor die syntax completion en highlighting doet voor tcl .. weet iemands soms een deftig programma.. voor linux bsd whatever onder gnome of xfce.. ?

maar op zich vind ik xp niet zo slecht als je niet allemaal rommel installeerd tenminste.. veel mensen vergissen zich wanneer men denkt dat bij windows alles vanzelf gaat men vereist ook enige ingesteldheid om u systeem niet met allerlei rommel te infesteren..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”