Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:1 Ding is zeker, als de cijfers nu dalen gaat het niet aan de maatregelen gelegen hebben :banana: :banana:
en na de vakantie herstarten uiteraard alle lockdownfeestjes opnieuw, nu vallen die allemaal stil
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

1207 schreef:
sky schreef: Ik snap de hele vaccinatie strategie langs ene kant wel, als je de ouderen eerst vaccineert heb je minder risico op zware complicaties, langs de andere kant, als je de jongeren en actieve bevolking eerst vaccineert, na de zorgverstrekkers, dan kan de economie veel sneller terug op volle toeren draaien vermits, cafés, restaurants en zo terug open kunnen omdat zij die daar het meest gebruik van maken dan eerder gevaccineerd zijn.
alles kan pas open als we aan genoeg gevaccineerden zitten.
in de rusthuizen is iedereen gevaccineerd, bewoners als personeel, en toch zal het nog eventjes duren voor de cafetaria en namiddagactiviteiten zullen heropstarten.
bij bezoek loop je nu zelfs het risico dat de 90 jarige gevaccineerde rusthuisbewoonster haar 65 jarige niet gevaccineerde dochter besmet.

jongeren eerst vaccineren klinkt leuk maar werchter kan pas open als de 40 en 50 jaar oude medewerkers gevaccineerd zijn
Als het bezoek buiten blijft en de rest van het personeel, catering, animatie en verblijvende gevaccineerd zijn zie ik geen reden om de activiteiten niet te laten doorgaan.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

sky schreef: Als het bezoek buiten blijft en de rest van het personeel, catering, animatie en verblijvende gevaccineerd zijn zie ik geen reden om de activiteiten niet te laten doorgaan.
ik geef gewoon aan dat ge niet kunt redeneren: "we vaccineren groep x en dan kunnen die sneller terug vanalles doen", alles hangt gewoon samen als 1 grote ketting"
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

sky schreef:
Als het bezoek buiten blijft en de rest van het personeel, catering, animatie en verblijvende gevaccineerd zijn zie ik geen reden om de activiteiten niet te laten doorgaan.
Dus je gaat die 90-jarigen weer isoleren van hun kinderen en familie? Maar de kids moeten omwille van hun mentale gezondheid nog wel hun hobbies en binnen- en buitenkampen kunnen doen. Chic :-D

Mensen met aandoeningen uit de groep tot 65 jaar moeten op hun vaccin wachten tot mei-juni maar de cateraars mogen nu al hun vaccin krjjgen, omdat ze leveren in een WZC ?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het zijn niet mijn woorden, maar die van iemand die +80 is.
‘ die 2 jaar met Corona zijn niet zo heel erg, ik heb al een mooi leven gehad, de 2 jaar die de studenten kwijt zijn kunnen ze nooit meer inhalen.’

Tegen dat dat spel een einde heeft zijn er een heel aantal al over de helft van hun studententijd.
Niet alleen de cateraars maar ook alle 18 tot 65 jarigen, zodat de economie weer kan draaien.

Dat is een visie bekeken vanuit economisch standpunt, maar zoals ik al zei, begrijp ik de huidige strategie ook, zeker omdat die opgesteld is door virologen, dokters, .... en zij zien liever minder druk op het ziekenhuis.

Feit is dat we hier in Europa er een boeltje van maken en de Chinezen lachen zich een breuk met onze Westerse, wij weten het beter, aanpak.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

De student zal zeggen "Wij zijn onze jaren kwijt, alle anderen hebben al zoveel gehad!"

De persoon van middelbare leeftijd zal zeggen "De studenten hebben nog gans hun leven en de ouderen hebben alles al gehad!"

En zo blijven we bezig....
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

devilkin schreef:De student zal zeggen "Wij zijn onze jaren kwijt, alle anderen hebben al zoveel gehad!"

De persoon van middelbare leeftijd zal zeggen "De studenten hebben nog gans hun leven en de ouderen hebben alles al gehad!"

En zo blijven we bezig....
schuldvraag, polariseren en altijd een wij-zijverhaal zoeken
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Samen aan de kar trekken is moeilijk voor velen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Het is een minderheid van studenten die er problemen mee heeft. In mijn studententijd heb ik ook geen bakken bier lopen sleuren, mij lazarus gedronken op een publiek plein, mijn stad bevuild en de flikken bekogeld.

Tegenwoordig aanvaarden we dat want ze hebben het zo zwaar meneer... Wat? Die 300 studenten op de 30.000 die er in Leuven studeren?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Misschien, heel misschien, zullen de jeugd en jongeren toch iets leren uit het corona-gebeuren ... ? Als dit allemaal enige zin kan hebben, dan bestaat die erin dat we er iets uit leren; nl. hoe belangrijk solidariteit is, dat je niet altijd kunt krijgen wat je wilt, dat je soms gezond verstand moet gebruiken, het belang van burgerzin etc. Who knows? En die lessen geven ze al lang niet meer in het onderwijs, op om het even welk niveau ...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De onderwijslobbies/maffia zijn het weer vuil aan het spelen door kleuterscholen volgende week ook te (dwingen/adviseren tot) sluiting. Die arme mensen in de crèches, daar hoor je niets van, die hebben dan ook geen politieke maffia achter hun staan.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Achja, gewoon naar school sturen, dat ze de shit maar zelf oplossen, niet op de kap van mijn kind, die moeten ze niet als pasmunt gebruiken.
Al een heel jaar zijn we thuis naar oplossingen aan het zoeken om den boel draaiende te houden, zowel op financieel, op prive als op zakelijk vlak....
In't kleuter onderwijs willen ze precies juist het omgekeerde... niet me mij hé.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Maar liefst 600.000 vaccins liggen klaar, kan het tempo dan écht niet omhoog? --- Bron: Het Nieuwsblad

Nog eens een toonbeeld van "goed bestuur" in België ... :bang: :bang: :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef:Achja, gewoon naar school sturen, dat ze de shit maar zelf oplossen, niet op de kap van mijn kind, die moeten ze niet als pasmunt gebruiken.
Je zal u moeten aanmelden en met "goeie papieren" moeten komen opdat uw kinderen aanvaard worden.
Zo was het toch op de school van de kinderen tijdens de 1ste lockdown en vermoedelijk wordt de opvang nu uitbesteed aan de gemeente, via het OCMW.
koenraaddeconinck schreef:Maar liefst 600.000 vaccins liggen klaar, kan het tempo dan écht niet omhoog? --- Bron: Het Nieuwsblad
Nog eens een toonbeeld van "goed bestuur" in België ... :bang: :bang: :bang:
Niet alles geloven wat pharma.be u wil wijsmaken

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210325_97953916
Het stond woensdag te lezen in een tweet van Caroline Ven, ceo van Pharma.be: een voorraad van 600.000 vaccins zou ergens ongebruikt opgeslagen liggen. Dat getal kwam terug in kritische vragen op radio en tv: waarom zoveel vaccins ‘in de koelkast houden’?
Dirk Ramaekers, hoofd van de taskforce vaccinaties, maakt zich er druk over: ‘Ik heb woensdagavond tegen tv-presentator Bart Schols gezegd: vertel mij waar zoveel vaccins liggen te wachten en ik rij er direct met een vrachtwagen naartoe om ze op te halen, want de vaccinatiecentra zijn er klaar voor! Nu moeten ze een paar dagen per week werkloos blijven, omdat er niet genoeg vaccins zijn om elke dag door te gaan met vaccineren.’
Waar komt het ­gerucht dan vandaan?
Ramaekers ziet meerdere redenen. De belangrijkste is dat het distributieproces, van levering tot prik in de arm, tijd in ­beslag neemt. ‘De doorlooptijd is ooit drie weken geweest en bedraagt nu maximaal twee weken. We doen hard ons best om die tussentijd korter te maken. Met Pfizer kan dat, omdat de leveringen van dat bedrijf stabiel zijn. Met AstraZeneca lukt dat niet. We durven die leveringen nu nog niet in te plannen, zolang we er niet zeker van zijn.
En dan krabbelt de twitteraar terug
Caroline Ven zegt dat ze niet de bedoeling had om kritiek te leveren op de taskforce en de vaccinatiecentra. ‘Ik weet dat iedereen zijn best doet, en de industrie doet ook haar best’, zegt ze. ‘Er is geen ­enkel bedrijf dat er baat bij heeft om trager te leveren. Ik wilde een boodschap van hoop verspreiden: de vaccins zijn er, en er volgen er nog veel meer in de komende weken en maanden. Wat we hebben, moeten we zo snel mogelijk gebruiken.’
Conclusie: de stelling van Caroline Ven dat er 600.000 vaccins ‘in voorraad’ zijn, klopt niet. We beoordelen haar tweet als niet waar.
Kortom: onzin
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

tja

er liggen 600 000 vaccins in de ijskasten maar volgens de informatici zijn die al gereserveerd voor alles en iedereen.
dat een vaccin 2 à 3 weken in de ijskast ligt voor het ingespoten wordt is natuurlijk een probleem.

niet voor de ambtenaren en mannen die de excell-files invullen en papieren procedures verzinnen. ze hebben dus een procedure verzonnen waardoor een vaccin bijna 2 weken, of langer, nodig heeft om in een arm te geraken. Die procedure is nu een natuurwet geworden gelijk een aardbeving waar ge neits meer kutn aan doen :)
voor die mannen is er dus niets aan de hand

maar goed
zie scholen vandaag
minister weyts zijn beleid? Beslis zelf maar en dan verbaast zijn dat het onduidelijk en verwarrend is :)
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

1207 schreef: maar goed
zie scholen vandaag
minister weyts zijn beleid? Beslis zelf maar en dan verbaast zijn dat het onduidelijk en verwarrend is :)

Denk nu niet dat je hier de zwarte piet naar Weyts moet doorschuiven.

Wat betreft sluiting middelbaar/lager al of niet met afstandsonderwijs lag de fout wel degelijk bij De Croo.

Heel het onderwijsveld zat woensdag ­nagelbijtend naar het schouwspel te kijken: komt er nu afstandsonderwijs in de week voor de paasvakantie of niet? Op de persconferentie na het Overlegcomité zei premier Alexander De Croo (Open VLD) dat het contactonderwijs vanaf maandag wordt opgeschort. In de perstekst was dan weer sprake van een opschorting van de ­lessen, zonder meer.

En dus leek het plots alsof álle lessen opgeschort werden, en niet alleen de lessen op school. Door één ontbrekend woordje dus: “fysieke” lessen. Terwijl er op het Overlegcomité eigenlijk consensus was om afstandsonderwijs wél nog toe te laten.


Wat de kleuters betreft. Als je àlles sluit, sluit je ook de kleuters. Als je AO organiseert, konden de kleuterscholen open blijven. Was fout van Jambon om "uit de brand te slepen" dat kleuterscholen als enige moesten open blijven. Als je toegeeft (zoals hij deed), dan voor elke onderwijsvorm.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik volg heel dat corona gebeuren niet meer maar als ik dan even die 600.000 vaccins aanhaal: de post van heist_175 in het achterhoofd, dan lijkt mij dit wel een broodje aap verhaal. Iedereen (bij wijze van spreken) heeft het erover maar als dan 1 iemand een vrachtwagen wil inschakelen om die vaccins op te halen, dan blijkt het eigenlijk toch niet echt waar te zijn en weet ook eigenlijk niemand waar die nu opgeslagen liggen. En ook hier zijn er die weer vol overtuiging mee gaan in dat verhaal. Klok en klepel, iemand?
Wat ik met 100% zekerheid durf stellen: in mijn ijskast ligt er geen enkel vaccin.
Weet jij ze liggen 1207? Want je bent precies ook heilig overtuigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Volgens covid-vaccinatie.be zijn het er momenteel 'maar' 460000.
Misschien dat de uitnodigen voor de vaccins pas verstuurd worden eens de levering er is?
Stel u voor dat ze uitnodigen versturen en achteraf blijkt er geen te zijn omdat een levering tegenviel.
Wat zouden de mensen dan roepen? Juist ja.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ge spreekt uw eigen tegen. Als er "maar" 460.000 liggen, dan zijn die ergens geleverd en kan er niks verkeerd gaan met een levering.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

1207 schreef:tja

er liggen 600 000 vaccins in de ijskasten maar volgens de informatici zijn die al gereserveerd voor alles en iedereen.
dat een vaccin 2 à 3 weken in de ijskast ligt voor het ingespoten wordt is natuurlijk een probleem.

niet voor de ambtenaren en mannen die de excell-files invullen en papieren procedures verzinnen. ze hebben dus een procedure verzonnen waardoor een vaccin bijna 2 weken, of langer, nodig heeft om in een arm te geraken. Die procedure is nu een natuurwet geworden gelijk een aardbeving waar ge neits meer kutn aan doen :)
voor die mannen is er dus niets aan de hand
Dus: een voorbeeld van manifest wanbeleid waarbij de bureaucratie met door de politiek benoemde vrienden, vertragingen induceert ... Nogmaals, we worden gerold én door Europa én door de eigen overheid (maar dat is die hun core business); dus niets nieuws onder de zon wat dit betreft.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Dus als men een levering krijgt moet men direct smsen versturen met daarin: "Kom NU naar het vaccinatie centrum"?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Ge spreekt uw eigen tegen. Als er "maar" 460.000 liggen, dan zijn die ergens geleverd en kan er niks verkeerd gaan met een levering.
euh, neen é.
Als die vandaag geleverd zijn, dan kunnen er nu 460.000 uitnodigingen verstuurd worden om over 2 weken toe te dienen.
Zo versta ik het.

Maar goed, daarmee verdedig ik het systeem niet hoor.
Ik zie ook geen enkele reden om voor iedereen die 2 weken ruimte te laten.

Mochten ze een db opstarten waarin mensen kunnen aangeven binnen welke termijn ze kunnen springen dan ben ik overtuigd dat heel veel mensen 48 uur of zelfs 24 uur zouden opgeven.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

De werkelijke stock is ook lager dan 460000, want op de vaccinatiecijfers zit ook wat vertraging. Gezien de vaccinatiesnelheid van 300000 per week, valt die stock dus goed mee lijkt me.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik denk echt dat je spijkers op laag water zoekt

uit het artikel van DeStandaard
Zodra de vaccins geleverd zijn, worden ze toebedeeld. Het aantal vaccins in voorraad schommelt zo van week tot week, naargelang van de leveringen. Deze week bijvoorbeeld levert AstraZeneca 27.904 vaccins aan ons land, volgende week het tienvoudige. ‘Je kunt die 256.416 vaccins van volgende week op de dag van aankomst ­optellen bij de voorraad, die dan weer wat groter wordt. Maar ze worden uiteraard toegewezen en gedistribueerd aan de ­centra’, zegt Ramaekers.
Er zijn nog een paar kleinere zaken die bijdragen tot de kloof tussen leveringen en prik: zo zit er wat vertraging op de registratie van vaccinaties. Vooral in ziekenhuizen gaan daar al snel vijf dagen overheen. Dat zou om wel 100.000 vaccins kunnen gaan, die dus al toegediend zijn, maar nog niet aan de statistieken zijn toegevoegd.

Er is ook een kleine noodstock van ­zowat 11.000 vaccins, voor als er iets mis zou gaan met een transport. Ook worden in het hele land 40.000 Moderna-vaccins apart gehouden: zij zijn bedoeld voor de tweede dosis van wie eerder zo’n vaccin kreeg.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Raketisch schreef:Dus als men een levering krijgt moet men direct smsen versturen met daarin: "Kom NU naar het vaccinatie centrum"?
laat ons zeggen dat het iets sneller moet gaan
ergens volgende maand zullen de leveringen op kruissnelheid komen. stel u voor dart de EU er toch de chinezen en russen bijneemt?

als men zo bureaucratisch blijft werken met zijn registraties, en reserves en excellfiles en opzijzetten van 2e spuitjes dan garandeer ik u dat de ijskasten in de uz's rap te klein zullen zijn. Koppel daar dan aan dat spuitjes kopen gegarandeerd dezelfde soep zal worden als maskers vorig jaar en zelfs uitnodigingen versturen nu al problematisch is (om het eufemistisch uit te drukken).

deze week lees je dan dat 80 jarigen uitnodigingen krijgen en dan door de vaccinatiecentra terug naar huis gestuurd worden omdat er geen vaccins zijn.
wat blijft er dan nog van dat argument over dat ge zeker wilt zijn? dat is al heel 2021 het argument waarom het niet zo rap gaat qua vaccineren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

heist_175 schreef:
iceke schreef:Achja, gewoon naar school sturen, dat ze de shit maar zelf oplossen, niet op de kap van mijn kind, die moeten ze niet als pasmunt gebruiken.
Je zal u moeten aanmelden en met "goeie papieren" moeten komen opdat uw kinderen aanvaard worden.
Zo was het toch op de school van de kinderen tijdens de 1ste lockdown en vermoedelijk wordt de opvang nu uitbesteed aan de gemeente, via het OCMW.
Nee hoor, de kleuterschool moet niet toe, dat hebben ze gewoon voor zichzelf beslist, itt tot eerste lockdown hebben ze nu niet echt een reden om mijn kind niet toe te laten in de opvang(en daar is trouwens ook niet naar gevraagd).
'k vind het straf dat ze die beslissing gewoon naast zich neer leggen, wat ik nog straffer vind dat ze iedereen van't school ineens ook een bewijsje gemaild hebben om technische werkloosheid aan te vragen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef: Nee hoor, de kleuterschool moet niet toe, dat hebben ze gewoon voor zichzelf beslist
Dat is duidelijk gemotiveerd. Men wil niet de kleuterleidsters als enige nog laten blootstellen aan het virus.
Het volledige onderwijsveld wil solidair zijn met het kleuteronderwijs, vraagt erkenning en wil de druk op de kleuterscholen weg.

En dit komt van Ben Weyts, niet de vakbonden.
iceke schreef:itt tot eerste lockdown hebben ze nu niet echt een reden om mijn kind niet toe te laten in de opvang(en daar is trouwens ook niet naar gevraagd).
Tussen 29 maart en 2 april wordt voor kinderopvang gezorgd voor niet-telewerkbare functies en voor personen die in de onmogelijkheid zijn om voor opvang te zorgen.
iceke schreef:'k vind het straf dat ze die beslissing gewoon naast zich neer leggen, wat ik nog straffer vind dat ze iedereen van't school ineens ook een bewijsje gemaild hebben om technische werkloosheid aan te vragen.
Tijdelijke werkloosheid vermoed ik. Dat is vorig jaar ergens mogelijk gemaakt, nu is het voor het eerst dat het ook gebruikt kan worden. Dat is opdat je je kind niet bij de grootouders zou dumpen, iets wat veel ouders zonder verpinken zouden doen. Je hebt er nu geen excuus meer voor. Als je niet tevreden bent met die uitkering, denk dan eens aan zij die al meer dan 5 maanden zo'n uitkering krijgen enkel en alleen maar om de scholen open te kunnen houden (wat toch gefaald heeft). Reden te meer voor wat solidariteit.

Gezien je bijgevolg in niet in de onmogelijkheid bent om voor opvang te zorgen zie ik geen reden waarom de kinderopvang nog vereist zou zijn.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef: En dit komt van Ben Weyts, niet de vakbonden.
Na de beslissing van Jambon (kleuterscholen moeten openblijven) hadden de vakbonden toch aangekondigd dat ze gingen staken "als dit niet wordt teruggedraaid".

Kan je moeilijk op Weyts afschuiven.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Binnen dit en x tijd zal er in het nieuws iets verschijnen over de vertraging door de blokkade in het Suez Kanaal. Spuiten, naalden, andere benodigdheden voor de vaccinatie die niet of later zullen geleverd worden.

Als dit niet zou gebeuren dan zou ik verbaasd achterblijven dat ze dit niet hebben gebruikt als excuus. :lol:

/sarcasm mode off
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Pengu schreef:Binnen dit en x tijd zal er in het nieuws iets verschijnen over de vertraging door de blokkade in het Suez Kanaal. Spuiten, naalden, andere benodigdheden voor de vaccinatie die niet of later zullen geleverd worden.
Oud nieuws. Gisteren is er idd een boot met vaccindinges weer weggevaren vanuit het zuidelijke ankergebied richting Dubai wat relatief niet zodanig ver ligt. De firma/verzender in kwestie gaat de vracht (of de meest essentiële zaken toch) ginder dan meteen overladen op een Boeing 747 Cargo. Vertraging zal in totaliteit maar enkele dagen zijn want na het Suezkanaal is het doorgaans ook nog altijd een kleine week voor een schip hier aankomt.
Pengu schreef:Als dit niet zou gebeuren dan zou ik verbaasd achterblijven dat ze dit niet hebben gebruikt als excuus. :lol:
Dat wel natuurlijk
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

CCatalyst schreef: Tijdelijke werkloosheid vermoed ik.
Tijdelijk/technisch...who cares... als ze den boel open gelaten hadden waren die problemen er niet van hotel oma/opa.

Je moet me dat toch ff uitleggen.. die koters gaan al een heel jaar zonder noemenswaardige problemen naar school, zonder mondmasker, zonder afstandsregels en zonder veel hygiëne maatregelen....als dat geen probleem is, waarom zijn kapper, horeca & co dan wel een probleem met mondmasker & natte doekskes ;-)

(als ze de paasvakantie een week verlengd hadden ipv vervroegd had iedereen tijd voor een oplossing te zoeken, nu is het weer stressen voor niks)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef:Je moet me dat toch ff uitleggen.. die koters gaan al een heel jaar zonder noemenswaardige problemen naar school, zonder mondmasker, zonder afstandsregels en zonder veel hygiëne maatregelen....als dat geen probleem is, waarom zijn kapper, horeca & co dan wel een probleem met mondmasker & natte doekskes ;-)
Zonder noemenswaardige problemen is niet waar natuurlijk, scholen genereren al weken aaneen de meeste clusters, soms eens afgewisseld met bedrijven maar deze en vorige week waren de scholen weer #1. Enige reden dat ze zolang open bleven ondanks talloze besmettingen was het front-Weyts, er was echt geen enkele andere reden, en al zeker geen wetenschappelijke want als je de wetenschap tot de letter zou volgen zouden de scholen al dicht zijn sinds oktober en hadden we dagelijks minder dan 50 besmettingen. Het is ook daarom dat we op een licht hellend vlak zaten zo lang, met experts die meer dan genoeg gewaarschuwd hebben dat het altijd plots kan ontploffen op dat hellend vlak. Nu het front-Weyts eindelijk gevallen is, is het meteen ook gedaan met de voorkeursbehandeling.

Valt het niet op hoe de vakbond nu plots wel de werkomstandigheden kon aanklagen? Eenmaal het front gevallen was, had het ook geen zin meer om het "amper besmettingen op school"/"scholen zijn geen motor" riedeltje nog te spelen, want iedereen weet ondertussen dat dat niet waar is.

En voor je begint met "de scholen toe en de IKEA open ik snap dat niet," vergeet niet dat het ook de N-VA was die de IKEA koste wat kost open wou.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef:[vergeet niet dat het ook de N-VA was die de IKEA koste wat kost open wou.
al die politieke compromissen en achteraf oppositie voeren is natuurlijk dodelijk

neem het idee van afspraken bij winkels

iemand vond dat een goed idee, iemand anders slecht dus is de oplossing dat ge ook ter plaatse nog een afspraak kutn maken
maw: ge kunt nog gewoon aanschuiven gelijk vandaag en de vorige weken.
iedereen kan de onderhandeling wel als een succes verkopen, feitelijk is er op dat vlak niets veranderd

enige wat mankeert is een registratiesysteem om papier te verspillen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

CCatalyst schreef: Zonder noemenswaardige problemen is niet waar natuurlijk,
Nah, problemen die ze zelf gecreëerd hebben zal je bedoelen, er is gewoon amper uitval in de scholen, het is niet zo dat het halve lerarencorps ziek is(of besmet is)
Anders dan in de WZC, die ook niet preventief getest werden, is het niet zo dat bij 1 (of een paar) besmettingen, na testen ineens 50% of meer van de klas of school positief test....ook niet bij die kleuters waar er geen of amper maatregelen getroffen worden.
Je moet me dat toch ff uitleggen hoe dat kan...Horeca sluiten omdat het "te gevaarlijk" is, en tegelijkertijd amper uitval hebben in de kleuterklassen zonder maatregelen.
Soit, ik snap perfect waarom ze op hun achterste poten staan omdat ze niet mee sluiten, daar niet van, ik kan zie leraren geen ongelijk geven, maar zo gaat het dus al een heel jaar... "alles of niks" heeft nut, "alles behalve" dan kan je evengoed niks doen.
't heeft weinig nut om een mondmakser op te zetten in 't vliegtuig als je het mag afzetten om 2h nootjes te knabbelen.
't heeft weinig nut om niet te mogen gaan pissen aan zee, als je als sardientjes 2h op de trein naar Blankenberge mag zitten.
't heeft weinig nut om niet naar Holland te mogen gaan shoppen als je wel naar Holland mag gaan werken.
't heeft weinig nut om de scholen te sluiten als de kleuterschool open blijft (of je ze op donderdag dan ineens wel wil sluiten en iedereen maar voor opvang moet zorgen tegen maandag)
't heeft weinig nut om de "X" vakantie te verlengen en de kampen te laten doorgaan (waar je ineens klassen van een ander dorp/stad gaat mixen)
't heeft weinig nut om de fitness toe te gooien, als je in dat zelfde gebouw wel gewoon kan gaan zwemmen
moet ik doorgaan ? 'k heb ben nog niet over de werkvloer of de winkels begonnen.
1207 schreef: enige wat mankeert is een registratiesysteem om papier te verspillen
En ook deze oplossing heeft weer geen enkel nut...
Morgen een tafelke buiten met een blocnote en een Stylo, dat mijn klanten het zelf maar invullen... en bij de Action een jobstudentje voor de deur om iedereen zijn gsm vast te pakken om te checken of ze wel juist gereserveerd hebben. Die cijfers gaan nogal een duik nemen, let op mijn woorden :banana:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

CCatalyst schreef: Zonder noemenswaardige problemen is niet waar natuurlijk,
Nah, problemen die ze zelf gecreëerd hebben zal je bedoelen, er is gewoon amper uitval in de scholen, het is niet zo dat het halve lerarencorps ziek is(of besmet is)
Anders dan in de WZC, die ook niet preventief getest werden, is het niet zo dat bij 1 (of een paar) besmettingen, na testen ineens 50% of meer van de klas of school positief test....ook niet bij die kleuters waar er geen of amper maatregelen getroffen worden.
Je moet me dat toch ff uitleggen hoe dat kan...Horeca sluiten omdat het "te gevaarlijk" is, en tegelijkertijd amper uitval hebben in de kleuterklassen zonder maatregelen.
Soit, ik snap perfect waarom ze op hun achterste poten staan omdat ze niet mee sluiten, daar niet van, ik kan zie leraren geen ongelijk geven, maar zo gaat het dus al een heel jaar... "alles of niks" heeft nut, "alles behalve" dan kan je evengoed niks doen.
't heeft weinig nut om een mondmakser op te zetten in 't vliegtuig als je het mag afzetten om 2h nootjes te knabbelen.
't heeft weinig nut om niet te mogen gaan pissen aan zee, als je als sardientjes 2h op de trein naar Blankenberge mag zitten.
't heeft weinig nut om niet naar Holland te mogen gaan shoppen als je wel naar Holland mag gaan werken.
't heeft weinig nut om de scholen te sluiten als de kleuterschool open blijft (of je ze op donderdag dan ineens wel wil sluiten en iedereen maar voor opvang moet zorgen tegen maandag)
't heeft weinig nut om de "X" vakantie te verlengen en de kampen te laten doorgaan (waar je ineens klassen van een ander dorp/stad gaat mixen)
't heeft weinig nut om de fitness toe te gooien, als je in dat zelfde gebouw wel gewoon kan gaan zwemmen
moet ik doorgaan ? 'k heb ben nog niet over de werkvloer of de winkels begonnen.
1207 schreef: enige wat mankeert is een registratiesysteem om papier te verspillen
En ook deze oplossing heeft weer geen enkel nut...
Morgen een tafelke buiten met een blocnote en een Stylo, dat mijn klanten het zelf maar invullen... en bij de Action een jobstudentje voor de deur om iedereen zijn gsm vast te pakken om te checken of ze wel juist gereserveerd hebben. Die cijfers gaan nogal een duik nemen, let op mijn woorden :banana:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: maw: ge kunt nog gewoon aanschuiven gelijk vandaag en de vorige weken.
Dat van de winkels is dan ook alleen maar voor het shockeffect.

Iets wat we van de scholen niet kunnen zeggen, daar was het ingrijpen echt wel nodig.
iceke schreef: Nah, problemen die ze zelf gecreëerd hebben zal je bedoelen, er is gewoon amper uitval in de scholen, het is niet zo dat het halve lerarencorps ziek is(of besmet is)
Dat er amper uitval was is niet de reden, dat weet je zelf ook. Kinderen hebben geluk dat ze door dit virus amper ziek worden (bij andere virussen is dat niet altijd zo - integendeel soms), maar ze geven het wel door aan mensen die wel ziek kunnen worden, en dat is waarom ze sluiten. Bij de leerkrachten was er wel voldoende uitval, maar ik ga hier geen criteria hanteren, het is de besmettingen die we moeten terugdringen, en de scholen sluiten gaat dat ook doen, gegarandeerd.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 maa 2021, 22:37, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ken enkele Belgen die al enige jaren in Zweden wonen. Ze krijgen daar van de Zweedse collega's al langer vragen waarom de Belgen zoveel lijken sterven op het nieuws terwijl zij daar geen last van hebben zonder praktisch enige maatregelen. Geen lockdowns, geen maskers, open winkels, restaurants, scholen,...

Als ik dit vernoem tegen Jan modaal krijg ik veel de reactie: maar daar wonen de mensen meer uit elkaar wat fout is want meer dan 80% vd Zweden leeft in enkele grootsteden, dus de zelfde dichtheid als hier bij ons.

Maar om 1 of andere bizarre reden wil de media dit niet verklaren :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

pm schreef:Geen lockdowns, geen maskers, open winkels, restaurants, scholen,...
Debunked, reden: slechte cijfers.

En Zweden heeft niets om trots op te zijn. Dramatische cijfers ivm hun buurlanden die het veel beter doen. Absoluut geen voorbeeld, ze weten het zelf ook. Houdt Noorwegen hun grens nog dicht voor Zweden (yikes)?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 maa 2021, 22:45, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
pm schreef:Geen lockdowns, geen maskers, open winkels, restaurants, scholen,...
Debunked, reden: slechte cijfers.

En Zweden heeft niets om trots op te zijn. Dramatische cijfers ivm hun buurlanden die het veel beter doen. Absoluut geen voorbeeld, en zeker geen recht van spreken.
Mijn bron zijn goede vrienden die in Stockholm leven waar ik regelmatig contact mee heb, weet niet wat ik meer kan zeggen.
Zij ondervinden geen last van Covid alsook hun collega's op het werk snappen niet wat het probleem is wereldwijd.
Dat is wat zij ervaren in Stockholm en ik krijg regelmatig foto's en video's van hoe het leven daar normaal verloopt.
Wou deze info maar even delen omdat ik deze mensen persoonlijk ken, dacht misschien heeft iemand hier iets aan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

pm schreef:
Mijn bron zijn goede vrienden die in Stockholm leven waar ik regelmatig contact mee heb, weet niet wat ik meer kan zeggen.
Veel Zweden verdedigen het nog altijd, de bereidheid om te erkennen dat hun aanpak verkeerd was is er niet vaak ("Zweden is een voorbeeld/doet alles juist"), maar trots hoeven ze zeker niet te zijn. 1 blik op de cijfers zegt genoeg.

Ze hebben vandaag quasi evenveel gevallen als Frankrijk (ja, rekening houdend met het bevolkingsverschil), meer dan Italië, en meer dan wij.

Wat wel het geval is, is dat hun ziekenhuiscijfers lager liggen. Aangepast voor de bevolking, ligt dat cijfer net iets onder dat van ons, het is er wel ook in stijgende lijn momenteel. Op het globale plaatje, over alle cijfers bekeken, doet Zweden het net iets beter dan wij, maar zeker geen 10 keer beter, terwijl hun bevolkingsdichtheid wel 10 keer lager is.

Vergelijk dat ook even met hun wester- en noorderbuur die wel maatregelen genomen heeft vanaf het begin. Verschil dag en nacht. Oosterbuur Finland net hetzelfde, die smeet de scholen trouwens al meteen dicht toen ze nog maar een vijfde van de besmettingen hadden die wij nu hebben, en is de top in onderwijskwaliteit in EU.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”