Opgelet voor 'Proximus' smishing

Plaats reactie
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Hi all

Ik weet niet of het hier al is gepost, en of het uberhaupt al een bekend fenomeen is (wel, smishing op zichzelf is dat al, maar of deze 'Proximus' sms al bekend is?), maar beter een keer teveel waarschuwen dan te weinig.

Ik ging bij mijn vader langs, en daar hij zelf niet genoeg kent van technologie doe ik de betalingen voor hem. Hij toonde mij deze SMS en vroeg of ik een factuur vergeten te betalen was. Ik zag het 'betaal direct via' gedeelte, en dat linkte door naar een .digital TLD en ik wist meteen hoe laat het was. Een geluk dat m'n pa er niet op doorgeklikt had.

Ze gebruiken ook de identieke aanhef en schrijfwijze zoals Proximus doet. Ze worden gewiekster met de dag.

Hier is een screenshot van de SMS (negeer de koeieletters, m'n pa ziet niet meer zo goed :wink:), alsook de gsm-nummer van waar het afkomstig is. Al zal die laatste natuurlijk altijd wel anders zijn. Heb het ook doorgestuurd naar Safeonweb intussen.

Stay safe out there! :beerchug:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Jep, vorige week ook zo eentje gehad
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Hoe kan je zo'n smishing zinvol doorsturen naar safeonweb?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Dfrog schreef:Hoe kan je zo'n smishing zinvol doorsturen naar safeonweb?
Screenshots volstaan, zou ik denken. Belangrijkste info staat er toch in, nl een telefoonnummer en een link.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Zouden ze daar iets mee doen? Vnl geautomatiseerd waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Voorbije week twee keer fake sms van itsme. Wel direct in de spam folder ontvangen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ik beschouw alle mails/ elektronische berichten/sms'en/... van banken, overheden ed als poging tot fraude. ik aanvaard enkel nog poststukken
ook de coronacontacttracing heb ik op die manier al afgewenteld toen ze telefonisch gegevens vroegen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het is niet omdat je IT'er bent dat je gezond verstand hebt:
https://www.hln.be/geld/een-paar-kliks- ... nts-anchor
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

lap, weer oplichting als ik op bovenstaande hln link klik. Ze vragen direct mijn rekeningnummer als ik het artikel wil lezen :-D
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1207 schreef:ik beschouw alle mails/ elektronische berichten/sms'en/... van banken, overheden ed als poging tot fraude. ik aanvaard enkel nog poststukken.
Zelfs dan moet je opletten:
https://www.cybernetwerk.nl/phishing-per-papieren-post/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190619_04468194
De Standaard schreef: De fraudeurs gaan slim te werk. Ze onderscheppen een factuur van bijvoorbeeld een aannemer, en vervalsen die dan. De factuur kan onderschept worden in het postcircuit, of worden gestolen uit postkamers van bedrijven zelf of bij particulieren. Het rekeningnummer wordt gewijzigd, en de klant betaalt het verschuldigde bedrag aan de verkeerde persoon.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wie in dergelijke vorm van fraude trapt verdient niet beter dan opgelicht te worden. Ik kreeg onlangs ook een brief van mijn bank voor een betaling. Alleen stond er een compleet ander rekening nummer op dan het nummer bij mijn begunstigden in mijn bank app. Het heeft mij zeggen en schrijven 1 telefoontje en minder dan 5 minuten gekost om na te gaan of dit rekening nummer correct was. En het werd mij zo bevestigd door mijn bank.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Als gij morgen werken laat uitvoeren door een vakman (maakt niet uit wat voor werken) en ge ontvangt 2 weken later een factuur voor die werken, dan zult ge ook die vermoedelijk ook wel gewoon betalen.

Of gaat ge hem eerst eens opbellen om zeker te zijn dat het rekeningnr klopt?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Fallschirmjaeger schreef: Of gaat ge hem eerst eens opbellen om zeker te zijn dat het rekeningnr klopt?
En waarom zou je dat niet doen? Als ik al die verhalen lees over phishing, fraude met brieven,... dan ben je heel erg dom of naïef om niet eens extra het rekeningnummer te controleren. Beter voorkomen dan genezen, niet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Fallschirmjaeger schreef:Of gaat ge hem eerst eens opbellen om zeker te zijn dat het rekeningnr klopt?
Op de meeste offertes staat het rekeningnummer ook, dus ik vergelijk die wel, ja.
Ik betaal niet elke week €16K aan een aannemer, dus een extra controle is niet zo time consuming. Als ik mijn €16K kwijt ben, ga ik wel vloeken.

De meeste facturen komen trouwens elektronisch, dus daar zit geen probleem.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Fallschirmjaeger schreef:Of gaat ge hem eerst eens opbellen om zeker te zijn dat het rekeningnr klopt?
Toen het rekeningnr van onze verzekeringsagent veranderd was (post-it verwittiging op de factuur met "let op.. " maar het nieuwe nr wel op de factuur) hebben we idd eerst gebeld of dit klopte.

Het antwoord op de vraag is dus meestal JA. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Stroper schreef: Zelfs dan moet je opletten:
uiteraard
net pano van gisteren gezien, eigenlijk moet je alle online betalingen onmiddelijk on hold zetten en daarmee stoppen
zelfs bol.com zit erbij

maar in uw voorbeeld vraag ik me af wie verantwoordelijk is?
ik krijg factuur vd loodgieter en betaal gewoon en een week later staat die voor mijn deur met een rappel. wat nu?
ik kan factuur en betaling als bewijs tonen. waar ligt mijn juridische verantwoordelijkheid om te controleren dat diens rekeningnummer klopt?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

1207 schreef: uiteraard
net pano van gisteren gezien, eigenlijk moet je alle online betalingen onmiddelijk on hold zetten en daarmee stoppen
zelfs bol.com zit erbij
Dat is een beetje kort door de bocht, je moet gewoon je verstand erbij houden.
1207 schreef:maar in uw voorbeeld vraag ik me af wie verantwoordelijk is?
ik krijg factuur vd loodgieter en betaal gewoon en een week later staat die voor mijn deur met een rappel. wat nu?
ik kan factuur en betaling als bewijs tonen. waar ligt mijn juridische verantwoordelijkheid om te controleren dat diens rekeningnummer klopt?
Je hebt schulden bij de loodgieter en die moet je betalen, je kan proberen je geld terug te eisen van het foutieve rekeningnummer. Maar dat zijn bijna altijd naive dommeriken die als geldezel/katvanger fungeren, en dus te weinig geld hebben om je terug te betalen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Stroper schreef:[Dat is een beetje kort door de bocht, je moet gewoon je verstand erbij houden.
ik pak toch de korte bocht als die van de bank zelf aangeeft dat ze neit zeker is dat ze nooit gerold zal worden.

Je hebt schulden bij de loodgieter en die moet je betalen,.
ik weet echt niet hoe het juridisch zit en bij wie de verantwoordelijkheid ligt voor foute informatie op de factuur. Ik weet niet of ge zomaar kunt stellen dat de verantwoordelijkheid per definitie bij klant ligt.

uiteindelijk heb ik de schuld wel betaald als ik factuur en betaalbewijs naast mekaar leg
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Bij de gevallen van Pano werd steeds de code via telefoon aan de oplichter doorgegeven enkel die e ne hacker verkocht lijsten met alles in waarmee je dan simpelweg bij amazom kon gaan shoppen op iemand anders zijn kosten.
Ook werd er iemand opgelicht via 2dehands die dan naar een andere valse site werd gelokt.

Wat ik me wel afvraag is waar die hacker die gegevens van die master of visa kaarten kan halen om daarmee bij Amazon te gaan shoppen? Moet zeggen dat mijn schoonbroer dit ook al is overkomen dat er plots €500 weg was van zijn argenta Mastercard die hij enkel gebruikt bij booking.com.

Als visa of Mastercard zo gevoelig zijn kan je ze misschien beter weglaten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”