vraag installatie elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Na een aanvraag gedaan te hebben bij Fluvius voor een verhoging kreeg ik volgende info:

een aanpassing van 1x230V 40A naar 3x 400 V+N 40A was niet mogelijk , in de straat zou geen 400V liggen.

ik zou wel een aanpassing kunnen krijgen van 3x230 V 40 A
Maar het rare is wel er komt op mijn meterkast 4 kabels toe , terwijl 3x230 Volt er maar 3 heeft...

bijkomende vraag;

Als je meet tussen 3x230 V L1 L2 L3 heb je dan steeds 230 volt tussen die fases?

Bedankt voor de info!
DEWAELE
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 sep 2004, 11:24
Locatie: ninove
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Bij 3x230 V meet je 230/240 V tussen L1, L2, L3

Bij 400V meet je 400 V tussen L1, L2 & L3, Tussen L1, L2 & L3 met N (meestal blauw) meet je 240 V
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

inderdaad 3*230V = 230V tussen de fazen
https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... ting/1933/
waarom er 4 draden bij u aanwezig zijn is mij onbekend (tenzij de blauwe nulgeleider niet aangesloten zou zijn en enkel zou geplaatst geweest zijn voor een eventueel mogelijke latere aanpassing van het distributienet door Fluvius naar een eerder gebruikelijke 3*400 + N)
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Hier ook 3x230V met 4 draden. Maar vanaf de diff wordt de 'N' niet meer doorverbonden.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wij zitten op een nieuwe verkaveling die grenst aan aan een oude verkaveling (waar familie woont).
De oude verkaveling zit op 2x230V/3x230V en de nieuwe op 3x400V+N.

Het kan wel zijn dat er nog 3x230V+N ligt, maar dat wordt niet meer gebruikt.
Want dan zit tussen de L en N maar 130V.
Zal nog iets vanuit het langere verleden zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tweety1959 schreef:Maar het rare is wel er komt op mijn meterkast 4 kabels toe , terwijl 3x230 Volt er maar 3 heeft...
Dat is niet raar.
Een huisaansluiting gebeurt altijd met een EXVB 4 x 10, zelfs al heb je maar een 1x230V 40A aansluiting.
De niet gebruikte draden worden niet aangesloten :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Ter info:

ik was betrokken bij de bouw van een (nieuw) jeugdlokaal.
Hier werd, omwille van vergunningsredenen, een enorm grote luchtfiltergroep vereist.
Een die niet aansluitbaar was op (3x)230v; maar echt wel 3x400V nodig had.
Hiervoor heeft de netbeheerder dan (op onze kosten, enkele 1000 euro) een nieuwe kabel getrokken van het dichtsbijzijnde punt waar die 3x400V beschikbaar was tot bij ons (ongeveer 1 km). De meerkost vandaar tot aan Doel zouden ze zelf wel dragen...

Het KAN dus, als je wil, maar je gaat veel $$ kunnen neerleggen..
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

philippe_d schreef:
tweety1959 schreef:Maar het rare is wel er komt op mijn meterkast 4 kabels toe , terwijl 3x230 Volt er maar 3 heeft...
Dat is niet raar.
Een huisaansluiting gebeurt altijd met een EXVB 4 x 10, zelfs al heb je maar een 1x230V 40A aansluiting.
De niet gebruikte draden worden niet aangesloten :wink: .

Kabelsectie natuurlijk afhankelijk van de lengte.
Hier een 4x25, al was 4x16 nog net ok.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

profke schreef:Ter info:

ik was betrokken bij de bouw van een (nieuw) jeugdlokaal.
Hier werd, omwille van vergunningsredenen, een enorm grote luchtfiltergroep vereist.
Een die niet aansluitbaar was op (3x)230v; maar echt wel 3x400V nodig had.
Hiervoor heeft de netbeheerder dan (op onze kosten, enkele 1000 euro) een nieuwe kabel getrokken van het dichtsbijzijnde punt waar die 3x400V beschikbaar was tot bij ons (ongeveer 1 km). De meerkost vandaar tot aan Doel zouden ze zelf wel dragen...

Het KAN dus, als je wil, maar je gaat veel $$ kunnen neerleggen..
Dan zet je beter een kleine transformator.
Kabels van 1 km lang zullen ook de nodige sectieverhoging met zich mee brengen om kabelberekening oké te houden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wacht...
3x230V (tussen de fasen), dat zijn toch die lijnen die tussen L en N 130V zouden meten, als ik het goed voorheb?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:Wacht...
3x230V (tussen de fasen), dat zijn toch die lijnen die tussen L en N 130V zouden meten, als ik het goed voorheb?
Wie zegt er dat je in zo'n net een echte N hebt ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

In theorie, anders is het een dummy :banana:
Dat zijn echt nog oude uitzonderingen.
Kan zijn dat die N in de cabine niet meer aangesloten is.
Die van Fluvius had de laatste keer een beetje veel tijd.
Was aan het uitleggen wat die allemaal tegenkwamen, zeker in oude installaties van de jaren stillekes.
Zat ook uitleg te vragen over P1 van HomeWizard, want er scheen iets groen :angel:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Zeker dat dit niet kan?

Ik heb hier 3x230V in de straat liggen, en op mijn aanvraag hebben ze er 3N400V naast gelegd en mij hierop aangesloten.
Heeft een paar maanden geduurd eer dit er lag, maar het ligt er en is operationeel.
Je moet natuurlijk wel een reden hebben waarom 3x230V niet volstaat.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Alles kan, maar dan moet je normaal die extra werken betalen.
En das niet goedkoop dus :|
Maar zonder een goede reden lukt dit inderdaad niet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

honda4life schreef:
ITnetadmin schreef:Wacht...
3x230V (tussen de fasen), dat zijn toch die lijnen die tussen L en N 130V zouden meten, als ik het goed voorheb?
Wie zegt er dat je in zo'n net een echte N hebt ;-)
"Zouden" ;-)
Ik ben gewoon effe aant kijken of ik mee ben, want electriciteit is nu niet direct mijn expertise.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

svermassen schreef:Alles kan, maar dan moet je normaal die extra werken betalen.
En das niet goedkoop dus :|
Maar zonder een goede reden lukt dit inderdaad niet.
Ik heb enkel de aansluiting dienen te betalen.
Kostte mij even veel als een verzwaring, als je de prijslijst van Fluvius erbij nam.

De straatwerken zijn integraal door Fluvius betaald.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

honda4life schreef:
ITnetadmin schreef:Wacht...
3x230V (tussen de fasen), dat zijn toch die lijnen die tussen L en N 130V zouden meten, als ik het goed voorheb?
Wie zegt er dat je in zo'n net een echte N hebt ;-)
Kleine correctie: je meet 130V tussen L en aarde :)
Maar bij 3*230V wordt geen echte N aangesloten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De N is in dat geval waarschijnlijk een PEN. Hier is dat ook (ongeveer 133V tussen fase en aarde en ‘neuter’ en aarde), best vervelend voor bijvoorbeeld sommige LED-verlichting die dan blijft schemeren). De N in huis is dan natuurlijk geen echte N maar een fase van de 3 fases die binnenkomen. Het is dan een lijnspanning en geen fasespanning waar je 230V meet.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:
honda4life schreef:
ITnetadmin schreef:Wacht...
3x230V (tussen de fasen), dat zijn toch die lijnen die tussen L en N 130V zouden meten, als ik het goed voorheb?
Wie zegt er dat je in zo'n net een echte N hebt ;-)
Kleine correctie: je meet 130V tussen L en aarde :)
Maar bij 3*230V wordt geen echte N aangesloten.
Ik veronderstel dat zulke oude wijktransfo's in driehoek staan aan LS-kant en dus geen sterpunt hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

svermassen schreef:Wij zitten op een nieuwe verkaveling die grenst aan aan een oude verkaveling (waar familie woont).
De oude verkaveling zit op 2x230V/3x230V en de nieuwe op 3x400V+N.

Het kan wel zijn dat er nog 3x230V+N ligt, maar dat wordt niet meer gebruikt.
Hier liggen beide in de straat. Voor Aquafin hebben ze indertijd ondergronds een kabel bijgetrokken en onze woning werd op die kabel (3N400) aangesloten. De buren met veel oudere woningen gaan via kabels aan de palen en is 3x230V
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

honda4life schreef:
philippe_d schreef: Kleine correctie: je meet 130V tussen L en aarde :)
Maar bij 3*230V wordt geen echte N aangesloten.
Ik veronderstel dat zulke oude wijktransfo's in driehoek staan aan LS-kant en dus geen sterpunt hebben.
Dat wil ik graag geloven, die N heeft daar ook geen nut (tenzij voorzien voor toekomstige upgrades).
Maar theoretisch zit ik blijkbaar ongeveer juist, dus dan ben ik zeker dat ik goed mee ben :-)
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Die 3 x 230 V netten zorgen nog wel voor wat issues. Onze verwarmingsketel heeft snel problemen met de vlamdetectie, een scheidingstransfo lost dat grotendeels op maar ideaal is het niet. Sommige (oudere) elektrische wagens willen ook niet opladen als er geen N aanwezig is. En inderdaad het probleem van de LEDs die blijven schemeren. Naar veiligheid van bvb. lampfittings is het ook niet ideaal, er staat altijd stroom op, ook wanneer de schakelaar uit staat. (nu, als je schakelt op uw neuter i.v.p. lijn is dat in een 400V + N net ook het geval natuurlijk)
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Inderdaad, er zijn wel wat issues die ik herken in je post. Voor verlichting steek ik ook waar mogelijk dubbelpolige schakelaars (dubbelpolige wisselschakelaars helaas niet want dan moet ik aders bijtrekken), dat voor veiligheid en het LED-schemeren waar mogelijk tegen te gaan.
Met elektrische voertuigen gelukkig nog geen probleem gehad (enkel een Opel Ampera heeft eens moeilijk gedaan met de bijgeleverde lader), maar bv. Tesla laders hadden hier in België (en Noorwegen) in het begin grote problemen en wouden niet laden op deze netten.
Schijnbaar zijn er bv. ook UPS-systemen die moeilijk kunnen doen, maar ook daar heb ik geen last van.

Wel ben ik aan het twijfelen welke configuratie ik nodig heb als overspanningsbeveiliging in de elektrische kast.
Bv: https://www.dehn-international.com/stor ... cification en https://www.se.com/be/nl/product/R9L166 ... en%3D10ka/
Deze bestaat uit twee modules, één voor de fase en één voor de N. Er wordt aangegeven dat deze enkel geschikt is voor TT- en TN-netten.
Nu, volgens mij is het beschreven net hierboven met 133V fasespanning en 230V lijnspanning ook een TT-net (of is het TN?), maar ik weet niet zeker of zo'n module goed gaat werken. Iemand een idee?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

honda4life schreef: Ik veronderstel dat zulke oude wijktransfo's in driehoek staan aan LS-kant en dus geen sterpunt hebben.
Ik denk dat we in dit geval een TN-net hebben, waarbij de wijktransfo's dan wel een sterpunt hebben, dat aan de aarde wordt verbonden. Dit is de beste garantie dat elk driehoekspunt een maximale spanning van 133V tov aardpotentiaal behoudt en een zware belasting niet de ganse driehoek begint scheef te trekken. Cfr (nieuw) AREI paragraaf 3.2.2.2
NuKeM schreef: Wel ben ik aan het twijfelen welke configuratie ik nodig heb als overspanningsbeveiliging in de elektrische kast.
Bv: https://www.dehn-international.com/stor ... cification en https://www.se.com/be/nl/product/R9L166 ... en%3D10ka/
Deze bestaat uit twee modules, één voor de fase en één voor de N. Er wordt aangegeven dat deze enkel geschikt is voor TT- en TN-netten.
Nu, volgens mij is het beschreven net hierboven met 133V fasespanning en 230V lijnspanning ook een TT-net (of is het TN?), maar ik weet niet zeker of zo'n module goed gaat werken. Iemand een idee?
133V fasespanning is een TN-net. En voor de Dehn module, gaat deze in overspanningsbeveiliging wanneer de spanning tussen beide fasen 275V overstijgt, of wanneer de spanning van de fase die je aan de N-ingang koppelt hoger wordt dan 250V tov de aarding. Na 25, resp. 100ns genereert die module een kortsluiting, waardoor de hoofdautomaat afspringt.
Laatst gewijzigd door flupke19 op 16 aug 2021, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Onze PV installatie zit ook op een 230 V net zonder N. Deze wilde eerst zelfs niet opstarten. Er moest een software update aan te pas komen, dan werkte het. Had iets te maken met de bewaking van de aardgeleider.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

lacer schreef:Onze PV installatie zit ook op een 230 V net zonder N. Deze wilde eerst zelfs niet opstarten. Er moest een software update aan te pas komen, dan werkte het. Had iets te maken met de bewaking van de aardgeleider.
Zelfde reden waarom de Renault Zoë niet wil laden van een 230V-net, omdat die eveneens spanning tussen "neuter" en aardgeleider bewaakt.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

flupke19 schreef:
honda4life schreef: Ik veronderstel dat zulke oude wijktransfo's in driehoek staan aan LS-kant en dus geen sterpunt hebben.
Ik denk dat we in dit geval een TN-net hebben, waarbij de wijktransfo's dan wel een sterpunt hebben, dat aan de aarde wordt verbonden. Dit is de beste garantie dat elk driehoekspunt een maximale spanning van 133V tov aardpotentiaal behoudt en een zware belasting niet de ganse driehoek begint scheef te trekken. Cfr (nieuw) AREI paragraaf 3.2.2.2
Er zijn inderdaad ook oude netten waarbij de wijktransfo in driehoek geschakeld is, en er dus geen nul is.

In deze gevallen wordt 1 van de hoeken van de driehoek geaard.
Tussen twee van de fases onderling en tussen elk van deze fases en aarde meet je dan 230 Volt.
De derde fase meet 0 Volt tov aarde.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Mss heb je aan deze info voor laadpalen.

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... t-theo.pdf
Bijlagen
brochure-heb-je-nood-aan-400v-om-je-elektrische-auto-op-te-laden.pdf
(198.62 KiB) 23 keer gedownload
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Tim.Bracquez schreef: Je moet gewoon een fase dubbel gebruiken, zucht....
En dat gaat goed? Want dan jaag je toch meer dan 16A door de neuter?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

SpecialK schreef:
Tim.Bracquez schreef: Je moet gewoon een fase dubbel gebruiken, zucht....
En dat gaat goed? Want dan jaag je toch meer dan 16A door de neuter?
Toch niet. Driefasig net werkt zo niet. stromen van de fases zijn nmlk 120 graden verschoven van elkaar waardoor de maximale stroom door de neuter niet mag opgeteld worden.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tibo schreef:
flupke19 schreef:
honda4life schreef: Ik veronderstel dat zulke oude wijktransfo's in driehoek staan aan LS-kant en dus geen sterpunt hebben.
Ik denk dat we in dit geval een TN-net hebben, waarbij de wijktransfo's dan wel een sterpunt hebben, dat aan de aarde wordt verbonden. Dit is de beste garantie dat elk driehoekspunt een maximale spanning van 133V tov aardpotentiaal behoudt en een zware belasting niet de ganse driehoek begint scheef te trekken. Cfr (nieuw) AREI paragraaf 3.2.2.2
Er zijn inderdaad ook oude netten waarbij de wijktransfo in driehoek geschakeld is, en er dus geen nul is.

In deze gevallen wordt 1 van de hoeken van de driehoek geaard.
Tussen twee van de fases onderling en tussen elk van deze fases en aarde meet je dan 230 Volt.
De derde fase meet 0 Volt tov aarde.
Bedankt m'n vermoeden te bevestigen, wou geen halve waarheden verkopen.
Weet nog steeds niet wat "de driehoek scheef trekken" betekent :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

mailracer schreef:Toch niet. Driefasig net werkt zo niet. stromen van de fases zijn nmlk 120 graden verschoven van elkaar waardoor de maximale stroom door de neuter niet mag opgeteld worden.
Niet als je één fase twee keer gebruikt. Als je alledrie de fasen gelijk belast is de stroom door de neuter mooi 0.

Wat Tim zegt is: L1 van de wagen gaat naar fase 1, L2 van de wagen ook, L3 gaat naar fase 2 en N gaat naar fase 3. Op het moment dat fase 1 hoog staat loopt er 32 A naar de wagen. Voor draad L1 en L2 in de laadkabel maakt dat niet uit want die krijgen elk 16A binnen. Maar de "retour" richting N is meer dan 16A want die 2 * 16A hebben exact dezelfde amplitude en faseverschuiving (fase 1 van het net) en de enige compensatie daarvoor is de 120° gedraaide sinus van fase 2 (8A). De derde compensatie (fase 3 die 120° gedraaid is) is er in dit geval niet want die wordt als N gebruikt. Dus er gaat ongeveer 24A door de N geleider van de laadkabel.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

SpecialK schreef:
mailracer schreef:Toch niet. Driefasig net werkt zo niet. stromen van de fases zijn nmlk 120 graden verschoven van elkaar waardoor de maximale stroom door de neuter niet mag opgeteld worden.
Niet als je één fase twee keer gebruikt. Als je alledrie de fasen gelijk belast is de stroom door de neuter mooi 0.

Wat Tim zegt is: L1 van de wagen gaat naar fase 1, L2 van de wagen ook, L3 gaat naar fase 2 en N gaat naar fase 3. Op het moment dat fase 1 hoog staat loopt er 32 A naar de wagen. Voor draad L1 en L2 in de laadkabel maakt dat niet uit want die krijgen elk 16A binnen. Maar de "retour" richting N is meer dan 16A want die 2 * 16A hebben exact dezelfde amplitude en faseverschuiving (fase 1 van het net) en de enige compensatie daarvoor is de 120° gedraaide sinus van fase 2 (8A). De derde compensatie (fase 3 die 120° gedraaid is) is er in dit geval niet want die wordt als N gebruikt. Dus er gaat ongeveer 24A door de N geleider van de laadkabel.
Klopt niet wat je zegt want tim heeft een net van 3x230V zonder N dus hij zal fase 1 op fase 1 hebben aangesloten, fase 2 op fase 2 en fase 3 op fase 3 en op de N zal hij fase 1 of fase 2 of fase 3 hebben aangesloten waardoor op die laatste fase die op de N hangt.


Een 3x400V+N net is een net dat in ster is en een 3x230V zonder N net is een net in driehoek.

Dit is de regel bij 3x400V+N in Ster: De lijnspanning bij de sterschakeling is gelijk aan de fasespanning vermenigvuldigd met √3.

en: Bij de sterschakeling is de lijnstroom gelijk aan de fasestroom.

Dit is de regel bij 3x230V zonder N in driehoek: Bij de driehoekschakeling zijn de lijnspanningen gelijk aan de fasespanningen.

en: De lijnstroom bij een driehoekschakeling, waarop een symmetrische belasting is aangesloten, is gelijk aan de fasestroom maal √3.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Data technicus schreef:
een 3x230V zonder N net is een net in driehoek.
Klopt, dit eigenlijk wel. Het is al een tijdje geleden dat ik aan dergelijke netten heb gewerkt, maar ik dacht mij te herinneren dat dit ook een sterschakeling was waarbij de nulleider niet werd doorverbonden naar de verbruikers, maar wel plaatselijk geaard. Bij meting van een fase naar de aarding (niet de nulleider want die is er niet) bij een gebruiker meet je dan ongeveer 127V . Mogelijk kan iemand dit controleren die over een dergelijke installatie beschikt
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Data technicus schreef:Klopt niet wat je zegt want tim heeft een net van 3x230V zonder N dus hij zal fase 1 op fase 1 hebben aangesloten, fase 2 op fase 2 en fase 3 op fase 3 en op de N zal hij fase 1 of fase 2 of fase 3 hebben aangesloten waardoor op die laatste fase die op de N hangt.
Dan heb je toch één fasedraad waar niets opstaat? De auto verwacht drie keer 230V tussen een fasedraad en de neuter. Als je de neuter mee op een fasedraad hangt staat er 0V tussen die fasedraad en de neuter en krijgt de auto dus maar 2 keer 230V binnen (en laadt die aan 7,4 kW ipv aan 11 kW).

In mijn ervaring is een 3*230 net inderdaad ook een sterschakeling en kan je niet zomaar ongestraft één van de drie fasedraden aarden. Want wat als je buurman hetzelfde doet en toevallig een andere draad kiest?
Bij 3*230 heb je ~127V tussen elke fase en de aarde.
Gebruikersavatar
TheCeet
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 50 keer

Indien je komende maanden een nieuwbouw zou zetten. Voorzie je dan al standaard een aansluiting voor oplaadpaal aan de gevel? Dus ipv standaard aansluiting meteen aansluiting zwaar genoeg om thuis te kunnen opladen.
Momenteel nog diesel wagens in gebruik maar denkend aan de toekomst? Dan moeten we later niet meer beginnen boren & graven etc.
Wat denken jullie?
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
ISP: Afbeelding Telenet All-Internet
Running AdGuard Home: network-wide software for blocking ads & tracking
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

SpecialK schreef:
Data technicus schreef:Klopt niet wat je zegt want tim heeft een net van 3x230V zonder N dus hij zal fase 1 op fase 1 hebben aangesloten, fase 2 op fase 2 en fase 3 op fase 3 en op de N zal hij fase 1 of fase 2 of fase 3 hebben aangesloten waardoor op die laatste fase die op de N hangt.
Dan heb je toch één fasedraad waar niets opstaat? De auto verwacht drie keer 230V tussen een fasedraad en de neuter. Als je de neuter mee op een fasedraad hangt staat er 0V tussen die fasedraad en de neuter en krijgt de auto dus maar 2 keer 230V binnen (en laadt die aan 7,4 kW ipv aan 11 kW).

In mijn ervaring is een 3*230 net inderdaad ook een sterschakeling en kan je niet zomaar ongestraft één van de drie fasedraden aarden. Want wat als je buurman hetzelfde doet en toevallig een andere draad kiest?
Bij 3*230 heb je ~127V tussen elke fase en de aarde.
Je hebt ze alle 2 in België zie brochure: https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... t-theo.pdf

Bij 3x230V heb je geen Neuter dus moet je een fase dubbel gebruiken en heb je ook niet tussen fase en neuter 230V.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TheCeet schreef:Indien je komende maanden een nieuwbouw zou zetten.
De gaten zou ik al laten voorzien, eventueel de buizen ook al, maar de kabels & zekeringen nog niet.

Want wat ga je plaatsen
- als hoofdzekering: 1F40, 1F50A, 3F25A, 3F32A, ...
- als laadpaal en laadcapaciteit: 1F, 3F, 16A, 20A, 25A, ...

Dus wat zou je dan als kabel voorzien? 5G10? Dat is genoeg voor zowat alle situaties.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Waren ze daar ook al niet over aan het nadenken om die verplichting zelfs in te voeren in de toekomst?

Wij hebben vorig jaar onze electriciteit laten verzwaren.
De eerste kast onder is reeds vervangen omdat we naar 3 fasen zijn gegaan en de oude kast te klein was.

Nu moet de 2de kast nog vervangen worden, samen met de kabel de 1ste naar de 2de kast die van 3G10 naar 5G10 vervangen moet worden.
Daarbij zou wij in de 2de kast ook rekening willen gaan houden met:
- toekomstige omvormer, als de huidige defect zou zijn naar 3 fasen
- batterij? geen idee wat dat daar de richtlijnen van zijn...
- een laadpaal
- toekomstig misschien zelfs een zorgunit
- en dan nog 1 of 2 extra lege circuits misschien voor een jacuzzi of zo

Op die manier zorgen we ervoor dat de kast ook voldoende plaats heeft voor de toekomst.

3 fasen omvormer en 3 fasen batterij (bestaat dat?) zodat we meer belasting kunnen gebruiken als wij het 's avonds meerdere toestellen hebben opstaan.
Want nu plukken we als de zon schijnt nog steeds een deel van het met momenten.

@heist_175: Als het bij Fluvius is, op mono is 40A het maximum, daarna is 3F verplicht op een paar uitzonderingen na.
Laatst gewijzigd door svermassen op 18 aug 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”