Een op de drie weigert digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ub4b schreef:Ik heb dankzij mijn "gehackte" proxy...
Als er encryptie op zit en ze doen netjes controle van de certificaten dan ga jij weinig kunnen zien.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En als ze werken met een certificaat op de meter (comm module), eentje op de computer van de fieldwerker en eentje van de fieldwerker zelf dan gaat wel een of ander alarm afgaan en ben je de pineut.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

ub4b schreef: Het probleem is dat je geen kooi van faraday makkelijk rond het ding kan maken, of je moet al achter de meter kunnen. Hoe ga je daar een metalen plaat achter krijgen?
Daar heb ik geluk.
Meter staat tegen een muurtje in de kelder dat haaks staat op de buitenmuur.

Maar aan de achterkant hangt kleine zekeringenkast, die ga ik niet afbreken daarvoor.
Al is het idee dat het kan wel leuk :-)
ub4b schreef: Oplossing 1: je stoort het GSM signaal, maar dit is illegaal
Oplossing 2: hoogspanningsgenerator + spark gap + spoel
Oplossing 1: dat denk ik dat ik mijn eigen signaal ook stoor.
Oplossing 2: dan moet er permanent iets in een stopcontact (idem voor 1°) dat stroom verbruikt.

Gaan we dus ook niet doen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Fallschirmjaeger schreef:Ook niet vergeten dat veel mensen niet zomaar een dag verlof kunnen nemen om thuis te zijn wanneer het Fluvius past. Dat zal ook wel een heel pak annulaties veroorzaken.
In tijden van thuiswerk verplicht een probleem ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

fendtje schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Ook niet vergeten dat veel mensen niet zomaar een dag verlof kunnen nemen om thuis te zijn wanneer het Fluvius past. Dat zal ook wel een heel pak annulaties veroorzaken.
In tijden van thuiswerk verplicht een probleem ?
Thuiswerk is volgens mij nog altijd voor wie een bureaujob heeft. Wie in een fabriek werkt in het productieproces, bouwsector,... is dus niet thuis en zal speciaal vrij moeten nemen of een andere afspraak maken. Jij laat het uitschijnen alsof heel den Belziek van thuis uit werkt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

fendtje schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Ook niet vergeten dat veel mensen niet zomaar een dag verlof kunnen nemen om thuis te zijn wanneer het Fluvius past. Dat zal ook wel een heel pak annulaties veroorzaken.
In tijden van thuiswerk verplicht een probleem ?
Misschien, heel misschien zijn er mensen die iets anders doen dan achter een PC zitten. :bang:
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Ook met thuiswerk kan niet iedereen zomaar een half uur (of langer, geen idee hoe lang die installatie duurt), onbeschikbaar zijn.

Mijn job laat het bijvoorbeeld absoluut niet toe om willekeurig zomaar offline te gaan. Ik zou dus nog steeds een halve dag verlof hiervoor moeten opofferen.

Edit: blijkbaar duurt de installatie een uur. Afhankelijk van mijn shift en het tijdstip van Fluvius, kan dit zelfs een hele dag verlof betekenen ipv een halve.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Er zijn er volgens mij heel veel die denken dat thuiswerk gelijk staat aan een dagske netflix kijken... :roll:
Professioneel hoor, je zit midden in een online vergadering:
"sorry, de bel gaat, even de fluvius man binnen laten".
"oh, terwijl ik toch weg ben, ik zal efkes mijne strijk doen ook ondertussen".
:roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat zal moeilijk gaan als ze uw meter aan 't vervangen zijn ….

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Dat dacht ik ook :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Dat zal moeilijk gaan als ze uw meter aan 't vervangen zijn ….

J.
Met het strijkijzer op de kachel é. :oops:
:wink:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Als het over kooi van Faraday gaat:

Als de meter geen gegevens meer door kan sturen, is dat geen ramp. Fluvius stuurt medewerker langs die de injectie en verbruik op de meter kan uitlezen, zowel piek als dal. Maakt geen verschil naar eindafrekening.

Maar: wat als er met het capaciteitstarief kwartierwaardes moeten doorgestuurd worden en dit niet lukt. Ik betwijfel of de meter deze effectief opslaat en een medewerker die achteraf nog van de meter kan halen. Gaan ze dan een standaardtarief toepassen? Gaan ze optreden tegen mensen die moedwillig de communicatie van de meter verhinderen? ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Denk dat ze tegen dien tijd al lang iemand langsgestuurd hebben :banana:
De uitleg zal zijn, er scheelt iets met uw DM.

Zou daar echt niet voldoende geheugen inzitten om te bufferen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Veel geheugen is niet nodig om kwartierwaarden van pakweg 1 jaar op te slagen. Dat zijn kilo/megabytes...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Denk dat ze tegen dien tijd al lang iemand langsgestuurd hebben :banana:
So?
Dan moet je nog altijd zelf je deur open doen.
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

pfuhu schreef:Als het over kooi van Faraday gaat
Hoe zou men die kooi moeten bouwen?
Achterkant van de meter staat toch vast tegen een muur met houten wand?
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Jongens je moet het toch niet zo moeilijk maken.

Vraag voor een digitale meter die via ethernet werkt en als ze dan vragen waar hangt uw router dan zeg je gewoon dat je geen internet hebt. :-D
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik wil hem met plezier insteken op mijn router. Zal wel een poort in een aparte VLAN steken die nergens heen leidt :)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

https://www.energiesparen.be/groene-ene ... anguage=nl

Vanaf begin 2023 wordt het ook mogelijk om een bekabelde digitale meter aan te vragen. Een kabel kan elektromagnetische straling vermijden. Voor mensen die gevoelig zijn aan elektromagnetische straling zal Fluvius de voorziene plaatsing van de digitale meter uitstellen tot wanneer een alternatief beschikbaar is. Wie een bekabelde meter aanvraagt, zal zelf de extra kosten moeten betalen. De VREG is bevoegd om de hoogte van het tarief voor deze prestatie vast te stellen.

Als u de plaatsing van de bekabelde digitale meter weigert na 1 januari 2025 verliest u het recht op de retroactieve investeringspremie. Daarnaast kan de netbeheerder uw recht op groenestroomcertificaten schorsen (als de installatie daarvoor in aanmerking komt) en/of u afsluiten van het elektriciteitsnet (na overleg met de Lokale Adviescommissie van uw stad of gemeente).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ddd schreef: Wie een bekabelde meter aanvraagt, zal zelf de extra kosten moeten betalen. De VREG is bevoegd om de hoogte van het tarief voor deze prestatie vast te stellen.
wat een zever alweer....
ik vraag niet dat ze mijn huidige meter vervangen, maar ik moet het ongemak maar aanvaarden want "de regulator wil dat".
maar als je dan omgekeerd gewoon heel eenvoudig vraagt voor een bekabelde versie, dat evenzeer datzelfde werk en datzelfde ongemak omvat,
dan moet je betalen?

kan iemand aub gewoon het bipt en de vreg en al die andere zever "om consumenten te helpen" opdoeken en het geld dat daaraan verkwist werd in iets nuttigs steken, ipv onze zakken te laten leegroven?
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Splitter schreef: wat een zever alweer....
ik vraag niet dat ze mijn huidige meter vervangen, maar ik moet het ongemak maar aanvaarden want "de regulator wil dat".
maar als je dan omgekeerd gewoon heel eenvoudig vraagt voor een bekabelde versie, dat evenzeer datzelfde werk en datzelfde ongemak omvat,
dan moet je betalen?
Het is dan ook niet "Uw meter", de meter is nog altijd eigendom van fluvius. Jij huurt die meter gewoon.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik snap eigenlijk ook niet waarom wij huur moeten betalen voor de meter... Keuze hebben we niet en in feite zouden die al ingecalculeerd moeten zijn in de andere tarieven (die ook al enorm hoog zijn). In feite is dat een gouden koe, want hoe lang hangt zo'n meter daar? En wat zou die maar kosten?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Al die zakkenvullers moeten van iets betaald worden hé
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ddd schreef:Wie een bekabelde meter aanvraagt, zal zelf de extra kosten moeten betalen
Welke kosten zijn dat dan? De 16 poorts switch van het DIY home server rack staat op 1m van de meterkast ;)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat is nog niet geweten. Maar stel dat ze voor een bekabelde meter €5/mnd extra aanrekenen...
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Vaganzza schreef:Ik snap eigenlijk ook niet waarom wij huur moeten betalen voor de meter...
Ik betaal al 11 of 12 jaar geen huur voor de meter van gas en elektriciteit... Ik had indertijd een contract waar dat gratis was en 0 verbruik is echt 0 ipv betalen. Nu hebben ze recent de prijs van mijn contract bij Eneco wel herzien, maar zelfs dan..

Vaste vergoeding van 0 €/jaar, enkelvoudig tarief van 8,39 €cent/kWh naar Vaste vergoeding van 0 €/jaar, enkelvoudig tarief van 11,31 €cent/kWh. Dat is basisprijs, zonder taksen natuurlijk.

Met taksen er bij is dat 25,8, maar vermits ik onder nul sta telkens is dat echt 0 euro voor elektriciteit.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

ddd schreef:Dat is nog niet geweten. Maar stel dat ze voor een bekabelde meter €5/mnd extra aanrekenen...
... dat uw internet verbinding gebruikt ..., jamaar, ik het een limiet van 100 Gb per maand en heb meestal maar weinig over op 't einde van de maand.
Stel dat door het versturen van de DM data ik op smalband terecht kom en dan ! :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wie zegt dat die bekabelde meter op uw internet komt? (Oprechte vraag)
Wat met mensen die een bekabelde meter wensen en geen internet hebben?

Lijkt me anders wel interessant; bekabelde meter aanvragen, poorten P1 en S1 laten openzetten, en dan het kabeltje uittrekken, et voila... privacy.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Volgens mij gaan ze dan een kabel trekken door een wachtbuis (door de klant te voorzien uiteraard; of aangelegd op de klant haar/zijn kosten) tot op openbaar domein (het stuk grond/stoep voor uw woonplaats).

En daar zullen ze dan een kastje (ondergronds of bovengronds) plaatsen. Dat kastje (een halve digitale meter zeg maar) zal uw gegevens verder draadloos versturen, op dezelfde manier als de gegevens van uw buren die wél een DM zullen hebben.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

SPR schreef:Ik betaal al 11 of 12 jaar geen huur voor de meter van gas en elektriciteit... Ik had indertijd een contract waar dat gratis was en 0 verbruik is echt 0 ipv betalen. Nu hebben ze recent de prijs van mijn contract bij Eneco wel herzien, maar zelfs dan..
Bij Ecopower en 0 verbruik betaalde ik ook helemaal niets. Maar die tijden zijn gepasseerd nu de DM niet meer terugdraait.
SPR schreef:Vaste vergoeding van 0 €/jaar, enkelvoudig tarief van 8,39 €cent/kWh naar Vaste vergoeding van 0 €/jaar, enkelvoudig tarief van 11,31 €cent/kWh. Dat is basisprijs, zonder taksen natuurlijk.

Met taksen er bij is dat 25,8, maar vermits ik onder nul sta telkens is dat echt 0 euro voor elektriciteit.
Ik veronderstel dat je nog een analoge meter hebt, want als je dezelfde berekening met een DM zou maken dan zou je al snel naar ergens anders willen verhuizen :wink:

Ikzelf ga naar Engie verhuizen vanaf 1 mei. Vaste prijs voor 1 jaar met bijna 50% korting. Zal vanaf nu wel elk jaar verhuizen van leverancier met het laagste (vaste) aanbod. Heb geen zin in een variabel tarief gezien de injectietarieven, alsook omdat ik denk dat ze nu "correcter" kunnen afrekenen met de DM en dat wil zeggen: in de winter veel verbruik aan duurdere prijs en in de zomer omgekeerd.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”