Kleine windmolen voor landbouwbedrijven

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zag daarnet deze video passeren.
https://www.focus-wtv.be/programma/ener ... eo5R0hRGKQ

Het triggerde mij.

Iemand die meer weet over dit soort windmolens voor kleine bedrijven of landbouwbedrijven?
Vooral naar de gemiddelde opbrengst ben ik benieuwd. Is dit beter dan zonnepenalen? Hoeveel zonnepanelen zou dit op jaargemiddelde gezien 'vervangen'?
Wat zou de kostprijs voor dit soort windmolens zijn? Ze spreken toch al gauw over een terugverdientijd van 15 jaar (staat er sinds 2016 en hij rekent nu op nog eens 10 jaar) en dat is dan volledig zelfbouw.
Zijn er firma's voor dit soort kleine windmolens?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Denk er wel aan voor een windmolen heeft u omgevingsverguning nodig. En mag het landschap niet verstoren en lawaaioverlast veroorzaken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het staat hier al ergens vermeld. De vergunning. De man uit het filmpje heeft 4 jaar moeten wachten op de vergunning. Vergeet het dat je een vergunning krijgt als je in een volgebouwde wijk of straat woont. Bovendien zegt de landbouwer helemaal niet hoeveel dat molentje (ja, molentje) produceert. Hij heeft het over een combinatie van zonnepanelen en wind. Afgaande op het formaat zal dat gene vette zijn.
Besluit:
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Data technicus schreef:Denk er wel aan voor een windmolen heeft u omgevingsverguning nodig. En mag het landschap niet verstoren en lawaaioverlast veroorzaken.
Een verticale zou eenvoudiger te vergunnen zijn?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/29 ... n-hasselt/

Is dit bij U in de nabijheid?
Heb jij deze al in actie gezien? Ben benieuwd naar de lawaaioverlast die zulks veroorzaakt

De vermelde prijs is inclusief een warmtenet en warmtepompen, dus moeilijk in te schatten wat de kost voor de turbine is.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Handers schreef:
Data technicus schreef:Denk er wel aan voor een windmolen heeft u omgevingsverguning nodig. En mag het landschap niet verstoren en lawaaioverlast veroorzaken.
Een verticale zou eenvoudiger te vergunnen zijn?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/29 ... n-hasselt/

Is dit bij U in de nabijheid?
Heb jij deze al in actie gezien? Ben benieuwd naar de lawaaioverlast die zulks veroorzaakt

De vermelde prijs is inclusief een warmtenet en warmtepompen, dus moeilijk in te schatten wat de kost voor de turbine is.
Deze zijn gewoon rapper vergund geweest omdat het op sociale woningen staat. Dit is voor politiek interessant en ze krijgen er nog een subsidie van Europa bovenop. Als het voor de politiek interessant is wordt alles rapper vergund.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Het is een oud artikel maar onderaan staat een link waar je normaal contact zou kunnen opnemen.
https://m.standaard.be/cnt/752jm1qp?&ar ... 87E37DE311
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Jack Daniels schreef:De man uit het filmpje heeft 4 jaar moeten wachten op de vergunning. Vergeet het dat je een vergunning krijgt als je in een volgebouwde wijk of straat woont.
Maar ook dat het nu eenvoudiger is, iemand moet nu eenmaal de lans breken als eerste.

Zelf ook aan het begin van onze verbouwingen gekeken voor een windmolen, om dan nadien aan te vullen met zonnepanelen. Leek ons handig omdat het ook s'nachts energie op kan wekken en we dan in theorie dus nooit van het net moeten nemen. Maar de prijzen waren toen vanaf 15K dus hebben we niet verder gekeken en gevraagd. Achteraf gezien ging het ook niet kunnen doorgaan, de achterburen zouden altijd met een schaduw zitten (geen slagschaduw zoals een grote molen, maar de mast wel) en dat zouden we zelf ook niet willen. De opbrengst was ook niet overdreven hoog, maar het waren kleinere modellen als in het filmpje.

Inmiddels meer in de richting van een Windwokkel aan het kijken, die kan in theorie op het dag, geeft geen schaduw naar omliggende woningen want geen mast en geen wieken. Maar eerst veel meer inlezen en vooral meer sparen en zien wat ze op energievlak nog gaan uitsteken hier.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk dat het in het binnenland niet veel uithaalt.
Ofwel moet je erg hoog gaan met een grote molen (en dan val je dus niet meer onder kleine windmolen) ofwel moet je veel wind hebben, die je niet hebt.

15m ashoogte, dat is dik anderhalve keer een gemiddelde nok van een alleenstaande woning.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier niet zo ver van (+-4km) is er een woning die ik regelmatig passeer met zo een windmolen naast hun huis. Ook in combinatie met zonnepanelen. (Het is eigenlijk zo dat we op het idee kwamen voor onze renovatie, anders hadden we er nooit aan gedacht).
Ik denk wel dat het een nuttige aanvulling kan zijn ook als ze niet hun volle rendement halen. Ze hebben hun huis geblurred op maps dus kan ik de molen niet tonen. Hij is niet overdreven hoog, ik denk niet dat dit een is van 15 meter hoogte. Of het rendement er ooit uit te halen is, is meer twijfelachtig, al zijn de prijzen toch de laatste jaren enorm gezakt als ik wat rondkijk tegenover een jaar of 6 geleden.

Op een landbouwbedrijf past zo een molen natuurlijk beter, zo eentje valt zelfs totaal niet op. Liever dat dan zo een van 200m die ze hier vorig jaar vlak naast de dorpskern wilden plaatsen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als je in Nederland rondfiets zal je regelmatig een behoorlijk grote molen zien staan op een erf.
En België heb ik er nog geen enkele gezien.

Voordat ik hier PV liet leggen heb ik ook rondgekeken voor een molen. Ik had hier meer interesse in omdat die ook 's nachts opbrengen. Toen heb ik me serieus ingelezen en vond eigenlijk enkel negatieve rekenvoorbeelden. Zelfs van complete geitenwollensokkensites.

Het verdict was altijd hetzelfde. Als je niet hoog genoeg geraakt heeft het geen zin.

Ik zag zelfs resultaten van molentjes die niet eens voldoende stroom opwekten om hun sturing van stroom te voorzien.

Tenzij je dus zelf een molen in elkaar kan steken op basis van recup materiaal en een alternator denk ik persoonlijk dat het gewoon zijn geld niet waard is, jammer genoeg...
Gelieve me van het tegendeel te overtuigen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik heb overlaatst gekeken naar een vertikale versie, de gegevens van de fabrikant, een belgische, naast de gemiddelde windsnelheden in Belgie gelegd, om van te wenen, tenzij je aan de kust woont.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Daarom dat er hier vlakbij (streek rond Diksmuide) veel staan van die kleine wondmolens. Hier brengt het op, open vlaktes en dichtbij zee.
Ik kijk er vaak naar als ik voorbij een windmolen fiets.

Enkel wat concrete cijfers qua opbrengst mis ik nog. Ik doel niet op een eigen windmolen want als particulier en hier in een centrum van een dorp zal ik dat nooit verkocht krijgen om een vergunning te bekomen.
het wekt wel mijn interesse op. En dan vooral cijfermatig.

Die windmolens op de daken van de sociale woningen zijn een mooie toevoeging. En zoals enkelen hier zeggen, de opbrengst over de nacht is mooi meegenomen. Dat kan dan samen met een batterij misschien een overwintering voorzien. Wie weet... in de toekomst... grotere batterijcap...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Iemand in mijn gemeente heeft zo'n kleine molen staan naast zijn landbouwbedrijf: linkje
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Inderdaad relatief klein, maar denk dat de as toch op zo’n 10m hoogte zit.
Dat krijg je nooit vergund in woongebied.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Jack Daniels schreef:Afgaande op het formaat zal dat gene vette zijn.
Snel gerekend iets van 3000 kWh / jaar denk ik. Valt toch mee voor zo’n molen(tje).

Zouden er molentjes zijn waar je geen vergunning voor nodig hebt? Ik zag dit op een nl site staan :
https://www.bluesolid.nl/wind-turbine.h ... SYQAvD_BwE
Deze vond ik wel mooier :lol: https://www.fruugo.be/witte-verticale-a ... JMQAvD_BwE
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Dat is inderdaad al niet verkeerd. En dat in combo met wat zonnepanelen... :)
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

In West-Vlaanderen zie je regelmatig windmolens staan van de firma EAZ wind uit Nederland. Is dezelfde als degene die Lithion toont op foto.
https://www.eazwind.com
Brengt volgens hun website tussen de 25000 en 50000 kWh per jaar op.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Handers schreef:
Data technicus schreef:Denk er wel aan voor een windmolen heeft u omgevingsverguning nodig. En mag het landschap niet verstoren en lawaaioverlast veroorzaken.
Een verticale zou eenvoudiger te vergunnen zijn?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/29 ... n-hasselt/

Is dit bij U in de nabijheid?
Heb jij deze al in actie gezien? Ben benieuwd naar de lawaaioverlast die zulks veroorzaakt

De vermelde prijs is inclusief een warmtenet en warmtepompen, dus moeilijk in te schatten wat de kost voor de turbine is.
Die van in Hasselt was op het moment dat de pers en de politici er stonden nog niet vergund, dat is de ironie ervan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Overlaatst stond er een artikel over een vertikale windmolen online, effe eea opgezocht:

van de website:
Starting from winds of 3.5 m / s (7kn)
Battery charge current in 19 m / s (37kn) wind: 3.9 A (50 Watts)
De gemiddelde windsnelheden in Belgie varieren van 6-7m/s aan de kust tot 2-4m/s in de ardense valleien.
Dus aan de kust haal je niet eens de helft van het vermogen, in de ardennen start het ding met moeite op.

En dat zijn dan dingen die op je dak komen, als je er een paal voor moet voorzien mag het een uit de kluiten gewassen staak zijn of het komt naar beneden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

In Brecht staat er ook zo een kleine windmolen. Is enkel vergund geraakt omdat er de Prius werd voorgesteld en er belangrijke mensen van de politiek en Toyota verwacht werden.

https://www.standaard.be/cnt/2u1qmn6q

Vroeger had je in Zeeland een testveld voor kleine windturbines (15 ashoogte) van verschillende merken.

https://sites.google.com/site/kleinewin ... eland/home

https://www.zeeland.nl/energie-en-klimaat/windenergie
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vroeger (?) had je ook zo'n testopstelling aan het AZ in Jette bij de brandweer.
Geen idee of dat er nog staat.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

5m diameter is al niet meer zo klein he
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Mijn vader wou eind jaren '70 (oliecrisis) een (zeer) kleine windmolen plaatsen achter het huis. (Landelijk gelegen, boven op een heuvel dus goede windsnelheden). Zeer beperkte masthoogte. Geplaatst zonder vergunning, dus moest terug weg (burgemeester besliste in die tijd wat vergund werd en onze buren waren beter bevriend ermee). Was ook niet rendabel. Was eigenlijk geplaatst omdat het huis met warmtepomp verwarmd werd (beslist tijdens de oliecrisis). Windmolen is dan verkocht aan een Nederlander en enige tijd later (na oliecrisis) is er een mazoutketel bijgeplaatst ...

De mast is altijd blijven staan en pas 20 jaar later ofzo afgebroken ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Windmolen 2.0 oftewel windmolen zonder wieken:

https://www.hln.be/milieu/revolutionair ... ~aa106cfa/
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Windmolen 2.0 oftewel windmolen zonder wieken:

https://www.hln.be/milieu/revolutionair ... ~aa106cfa/
Leuk dat er nagedacht wordt over alternatieven, maar:
De huidige Vortex Bladeless wekt 100 watt op wat voldoende is voor thuis
100W, dat is gewoon om mee te lachen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De website van Vortex spreekt idd ook van 100W, wat idd heel belachelijk is. Wij trekken hier 's nachts zelfs al gemakkelijk 800 tot 1000W continue.

https://vortexbladeless.com/technology-design/
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”