Een cluster wordt gedefinieerd door de bevestiging van minimaal 2 COVID-19 besmettingen met een epidemiologische link.duizend schreef: Op deze planeet weet men dat clusters geen maat zijn voor besmettingen.
Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat blijkt ook uit de modellen die een paar weken geleden voorgesteld werden.koenraaddeconinck schreef:persoonlijk vrees ik dat we aan de vooravond staan van een 3° golf.
Er waren grafieken met 30%/50%/70% meer besmettelijkheid, met de opmerking dat "50% meer besmettelijkheid" het meest waarschijnlijke was. En dat scenario voltrekt zich nu ook.
Pleiten voor versoepelingen met die modellen in het achterhoofd is waanzin. Dat heeft BDW ook begrepen, maar toen was zijn pleidooi voor horeca in april al de deur uit. Hij maakt het Vandenbroecke ook wel gemakkelijk zo .
Je hebt de beelden van de stadsparken gemist? Allemaal buiten-buiten-buiten. Ga je overal een flik zetten?CCatalyst schreef: Als ik zeg buiten, dan zeg ik buiten
-
- Elite Poster
Ik bekijk het model "versoepelingen op 1 mei" want de andere zijn niet meer relevant. Dat model had de krokusdip niet voorspeld. Voor de rest heeft het idd redelijke aannames:heist_175 schreef:Dat blijkt ook uit de modellen die een paar weken geleden voorgesteld werden.
* stijging opnames zet zich nog door tot halfweg de paasvakantie, dan begint het weer te zakken
* die daling opnames zet zich dan door tot 10 mei, ofwel 3 weken na de heropening van de scholen, en stijgt dan weer tot eind juni, om dan de "definitieve" zomerdaling in te zetten.
Waar ik niet zo zeker van ben:
* of de huidige stijging in lijn zal blijven met het model - voorlopig is dat wel nog het geval, maar Van Gucht leek er toch ook al op te hinten dat hij niet zeker is of dat zo zal blijven. Case in point: we zitten nu boenk op het blauwe model, alhoewel we een dip gehad hebben die het model niet voorspeld heeft en we dus eigenlijk iets onder het model zouden moeten zitten
* of de daling als gevolg van de paasvakantie wel zo snel zal verlopen als het model voorspelt, gelet op het feit dat de Britse variant niet alleen besmettelijker maar ook zieker lijkt te maken dan eerst verondersteld en ook tot meer IC-opnames lijkt te leiden
* of de zeer beperkte invloed die de versoepelingen van 1 mei lijken te hebben op de opnames in het model wel kloppen. Zijn de "relaxations" waar de grafiek het over heeft ook effectief de horeca/reisversoepelingen of wat? Houdt het model rekening met de grote versoepelingen van Weyts post-paasvakantie (en dus vòòr 1 mei) die hij pas vrij recent beslist heeft, of moeten we ergens een interpretatie gaan maken tussen de grafiek "1 april" en die van "1 mei" daarvoor?
Op het feit dat het tegen de regels inging na, zie ik geen probleem in die beelden.heist_175 schreef:Je hebt de beelden van de stadsparken gemist? Allemaal buiten-buiten-buiten. Ga je overal een flik zetten?
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Wel juist quoten hé. Dat waren de woorden van Steven Van Gught.duizend schreef:Op deze planeet weet men dat clusters geen maat zijn voor besmettingen.
Je mag nog zoveel interne tracing doen als je wil, de ene werkvloer is de andere niet. De uitbraak bij onze operatoren in het bedrijf zijn volgens onze interne tracing wel degelijk het gevolg van besmettingen op de werkvloer. Of het nu uit onveilig gedrag voortkomt of niet, het gebeurt dus wel degelijk. Veel mensen kunnen gewoonweg de juiste maatregelen niet toepassen op "het werk". Wil je trouwens zeggen dat elke besmetting dan het gevolg is van onveilig gedrag? Dat kan wel tellen...duizend schreef:Uit de interne tracing weten we met 100% zekerheid dat bij een “uitbraak” van twee of meer gevallen op de werkvloer er altijd jaja dus wel degelijk altijd een verband te vinden is, van onveilig gedrag door deze personen op plaatsen die niets met de werkvloer te maken hebben.
Net zoals in de discussie over de scholen is het onzinnig om bepaalde delen in onze maatschappij als 'veilig' te beschouwen want dat is het niet. Besmettingen gebeuren overal waar mensen samen komen.
Je hebt zelf iemand verweten hier op het forum de kop in het zand te steken, maar zeggen dat er geen problemen zijn op de bedrijven en in de scholen...
@ddd : In Duitsland zijn er stromingen in de politiek die de zero-covid strategie naar voren schuiven als oplossing. Het zal er uiteindelijk van moeten komen. Vaccinaties gaan slechts tijdelijk helpen bij een atypisch virus. De grote logistieke warboel toont aan dat snel omschakelen, zelfs al hebben we het juiste vaccin, geen sinicure. Zeker niet op wereldvlak.
https://www.euronews.com/2021/02/23/wha ... -in-europe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Zo'n Zero-covid strategie is iets wat ik hier een tijdje geleden ook geopperd heb als mogelijke piste. Of het de juiste is weet ik niet, maar het is een mogelijkheid.
En ook met dezelfde conclusie onderaan, dat dit Europees moet aangepakt worden. Het is onmogelijk om dit als land (binnen de EU) te doen.
En ook met dezelfde conclusie onderaan, dat dit Europees moet aangepakt worden. Het is onmogelijk om dit als land (binnen de EU) te doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Als je op de werkvloer niet de juiste maatregelen kan nemen, dan mag je daar niet werken.petrol242 schreef: Je mag nog zoveel interne tracing doen als je wil, de ene werkvloer is de andere niet. De uitbraak bij onze operatoren in het bedrijf zijn volgens onze interne tracing wel degelijk het gevolg van besmettingen op de werkvloer. Of het nu uit onveilig gedrag voortkomt of niet, het gebeurt dus wel degelijk. Veel mensen kunnen gewoonweg de juiste maatregelen niet toepassen op "het werk". Wil je trouwens zeggen dat elke besmetting dan het gevolg is van onveilig gedrag? Dat kan wel tellen...
Op het werk besmet betekent dus inderdaad dat je de maatregelen niet volgt, er zijn bijna geen uitzonderingen. Je schrijft het dus zelf ...
Als de interne contact tracing zijn werk goed gedaan heeft, weten ze dat ook en kunnen ze de gepaste acties nemen zodat dit niet meer voorvalt.
- Sasuke
- Elite Poster
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mijn schoonbroer is na 2 maanden en 7 testen nog steeds positief maar ‘de waarden zijn laag genoeg’ om niet meer besmettelijk te zijn. ??
Hij mag/moet terug gaan werken. Zijn besmetting was initieel nog als superverspreider geklasseerd, quasi zeker opgelopen via het werk. (Laden en lossen van internationale goederen).
Op dat zelfde werk zijn er tientallen besmettingen en meerderen die al maanden thuis zitten en nog steeds
Positief zijn.
Ik kan bovenstaande totaal niet plaatsen binnen het huidige beleid eigenlijk. Kan iemand me verklaren hoe dit kan of ok is ?
Hij mag/moet terug gaan werken. Zijn besmetting was initieel nog als superverspreider geklasseerd, quasi zeker opgelopen via het werk. (Laden en lossen van internationale goederen).
Op dat zelfde werk zijn er tientallen besmettingen en meerderen die al maanden thuis zitten en nog steeds
Positief zijn.
Ik kan bovenstaande totaal niet plaatsen binnen het huidige beleid eigenlijk. Kan iemand me verklaren hoe dit kan of ok is ?
- heist_175
- Elite Poster
Op papier kan dat lukken. In de realiteit zie ik het echt niet gebeuren.iceke schreef:Mooi artikel, het kan dus nog wel, informatief, zonder rond de pot te draaien.petrol242 schreef: https://www.euronews.com/2021/02/23/wha ... -in-europe
Los van de rechtsgeldigheid - een rechtbank kan de maatregelen die genomen worden binnen een zero-covid strategie verwerpen - gaan er teveel burgers zijn die liever de egoïst uithangen dan de maatregelen te volgen.
We lieten in zomervakantie (toen de cijfers heel laag waren) toe dat 600K terugkeerders niet getest terug in de maatschappij kwamen. Hetzelfde in de kerstvakantie: de verplichting om getest te worden kwam pas in de 2de week, toen waren er al 10K terugkeerders.
Maar op papier is het inderdaad mooi...
-
- Elite Poster
https://www.hln.be/binnenland/vanavond- ... ~a38e8171/
Jakkes, de cijfers stijgen ochgod eens een procent of 2 en die vervelende leerkrachten zagen alweer. Niet toegeven aan de koepels, scholen en leerkrachten, Ben! Ze moeten hun plaats kennen en ze mogen al blij zijn dat ze zoveel vakantie krijgen.
Vergeet je beloftes niet die je aan de ouders gemaakt hebt Ben, je electoraal bedje hebben ze al gespreid, verpest het nu niet.
Jakkes, de cijfers stijgen ochgod eens een procent of 2 en die vervelende leerkrachten zagen alweer. Niet toegeven aan de koepels, scholen en leerkrachten, Ben! Ze moeten hun plaats kennen en ze mogen al blij zijn dat ze zoveel vakantie krijgen.
Vergeet je beloftes niet die je aan de ouders gemaakt hebt Ben, je electoraal bedje hebben ze al gespreid, verpest het nu niet.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 maa 2021, 08:41, in totaal 1 gewijzigd.
- petrol242
- Elite Poster
Was het maar zo simpel. Of dacht je dat 1,5m afstand houden, een mondmasker op en regelmatig de handen wassen genoeg is? Weet je wat één van de regels is in veel bedrijven? : "Draag een mondmasker als je de afstand van 1,5 meter niet kunt garanderen..."duizend schreef: Als de interne contact tracing zijn werk goed gedaan heeft, weten ze dat ook en kunnen ze de gepaste acties nemen zodat dit niet meer voorvalt.
Dat zegt genoeg. Die vele besmettingen op de werkvloer zijn heus niet alleen omdat de mensen de regels niet respecteren, maar omdat ze ze niet kunnen respecteren. En niet iedereen is mondig genoeg om tegen een werkgever in te gaan als die zich onveilig voelt.
Om het voorbeeld van onze operatoren te gebruiken. In de controlekamer zijn 4 operatoren noodzakelijk. Dat is een ruimte van een kleine 60m2 nuttige ruimte. De operatoren zitten minimum 4 meter uit elkaar. Maar tijdens een shiftwissel mogen er 8 operatoren aanwezig zijn. En dan is er nog het binnen en buiten wandelen van ingenieurs, onderhoud,... Het wordt wel als kritische zone beschouwd, maar dat is enkel op papier. Ondertussen is een shutdown aan de gang. Dat wil zeggen dat er in de fabriek die stil ligt 400(!) extra werkkrachten rond lopen van allerlei pluimage. Dat dat vodden geeft was te verwachten. Ik weiger pertinent bepaalde delen van de fabriek in te gaan omdat mijn veiligheid en gezondheid en die van mijn naasten niet gegarandeerd kan worden. Maar ik zeg het nog, niet iedereen kan dat.
Werkgevers hebben wel degelijk boter op hun hoofd. Maar velen denken dat de werkvloer een veilige plek is omdat er een gecontroleerde zone zou zijn. De realiteit toont echter een volledig ander beeld. Niet iedereen heeft een eigen afgeschermde werkplek of een bureel waar hij zijn job kan uitoefenen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 40%(!) van de besmettingen op de werkvloer gebeuren. En dat zijn niet mijn woorden, maar die van de experts.
@Sasuke : Gezien men over waarden praat is er een kwantitatieve PCR bepaling gedaan en verwacht men een virusload die niet genoeg is om 'besmettelijk' te zijn. Maar eigenlijk zou men het risico niet mogen nemen om economische belangen prioritair te stellen. Hoe erg dat dat ook is. De naïviteit (ik hoop dat het dat is) van onze beleidsmakers die zulke dingen nog steeds mogelijk maakt verwondert mij nog elke dag.
-
- Elite Poster
Goh, paar weken geleden was het nog 39% op de scholen en toen werd daar ook niets aan gedaan. Scholen zijn gezakt naar 29%, niet omdat er daar minder besmettingen zijn, wel omdat er op de werkvloeren de laatste 2 weken plots veel meer besmettingen zijn. Scholen en bedrijven samen coveren ruim 2/3 van de clusters.petrol242 schreef:Het is dan ook niet verwonderlijk dat 40%(!) van de besmettingen op de werkvloer gebeuren. En dat zijn niet mijn woorden, maar die van de experts.
Desondanks denk ik niet dat er nog veel bereidheid is, zie de schertsvertoning van gisteren nog maar. De werkgevers zijn duidelijk: zwijg over het respecteren van maatregelen, wij willen perspectief. Bijgevolg is het vandaag gewoon weer even druk op de baan als gisteren.
Nu, de waarheid is dat het ook niet (alleen) aan de werkgevers ligt. De hoofdreden zijn de maatregelen die veel te lang duren en voor velen gewoon niet meer vol te houden zijn na al die tijd. De aanpak die de regering in oktober gekozen heeft was gewoon de verkeerde, het heeft geen zin meer om dat nog veel te ontkennen. Zoals Dizzy zo goed kan zeggen: "men heeft geprobeerd te onderhandelen met het virus". Je kan nog erkennen dat ze het tenminste geprobeerd hebben en dat ze ook niet wisten dat het zo ging uitdraaien, MAAR ze hadden dan met die piek van december toch moeten inzien dat het niet gelukt is en dat het tijd was voor iets anders, wat andere EU-landen rond die periode ook deden. Dat ze dat niet gedaan hebben, dat valt hen wél te verwijten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
CCatalyst schreef: Goh, paar weken geleden was het nog 39% op de scholen en toen werd daar ook niets aan gedaan. Scholen zijn gezakt naar 29%, niet omdat er daar minder besmettingen zijn, wel omdat er op de werkvloeren de laatste 2 weken plots veel meer besmettingen zijn. Scholen en bedrijven samen coveren ruim 2/3 van de clusters.
de gemiddelde mens is 16u/dag wakker in normale tijden
De gemiddelde mens is 8 a 10u/dag weg van huis in normale tijden voor school of werk.
==> de gemiddelde mens is dus 50-60% van de tijd dat hij wakker is ofwel op school, ofwel op werk. Het is dan ook logisch dat DAAR (waar hij is) het meeste verspreiding is.
En ja: je kan mensen opsluiten. Dan gaan ze wel op een andere manier onderdoor. En kom nu niet weer af met WO2. of zo. ook toen werden mensen niet een volledig jaar of langer opgesloten, na enkele weken was de oorlog voorbij en leefde men weer "normaal", maar dan in bezet gebied. Hun leefomgeving was dan wel verkleind, maar ze mochten toch met elkaar samenkomen.
P.S: iemand de cijfers over zelfmoord(pogingen) nog gehoord de laatste tijd? of Teleonthaal? of gezinsdrama's?
-
- Elite Poster
FWIW de weermodellen beginnen hun mening over het vervolg van maart te herzien. Dat vanaf vrijdag het gure weer, en daarmee ook de 6 maanden natseizoen die eind september begonnen zijn, gelukkig weer voorbij zijn wisten we al langer (laat de jaarlijkse droogte beginnen!), maar (te) koude temperaturen bleven wel ingetekend voor de rest van de maand.
Nu lijkt dat toch anders te gaan uitdraaien met een geleidelijke verzachting van de temperaturen in de loop van volgende week, en 15 graden met veel zon lijken goed haalbaar te zijn vanaf het zomeruurweekend, misschien zelfs al daarvoor want dagtemperaturen worden vaker onderschat dan overschat in de modellen.
Buitenactiviteiten worden zo weer veel sneller mogelijk dan gedacht. De bijhorende druk om verder te versoepelen dus ook!
Nu lijkt dat toch anders te gaan uitdraaien met een geleidelijke verzachting van de temperaturen in de loop van volgende week, en 15 graden met veel zon lijken goed haalbaar te zijn vanaf het zomeruurweekend, misschien zelfs al daarvoor want dagtemperaturen worden vaker onderschat dan overschat in de modellen.
Buitenactiviteiten worden zo weer veel sneller mogelijk dan gedacht. De bijhorende druk om verder te versoepelen dus ook!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 maa 2021, 10:05, in totaal 1 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Het ging me niet echt over de haalbaarheid (het kan wel, maar dan moet Europa mee willen(en die willen echt niet mee in dat verhaal)) het ging me meer over hoe dat stuk geschreven was.heist_175 schreef:Op papier kan dat lukken. In de realiteit zie ik het echt niet gebeuren.iceke schreef:Mooi artikel, het kan dus nog wel, informatief, zonder rond de pot te draaien.petrol242 schreef: https://www.euronews.com/2021/02/23/wha ... -in-europe
Los van de rechtsgeldigheid - een rechtbank kan de maatregelen die genomen worden binnen een zero-covid strategie verwerpen - gaan er teveel burgers zijn die liever de egoïst uithangen dan de maatregelen te volgen.
We lieten in zomervakantie (toen de cijfers heel laag waren) toe dat 600K terugkeerders niet getest terug in de maatschappij kwamen. Hetzelfde in de kerstvakantie: de verplichting om getest te worden kwam pas in de 2de week, toen waren er al 10K terugkeerders.
Maar op papier is het inderdaad mooi...
En dan gaat iedereen weer paniekeren over iets waar niet over gepanikeerd hoeft te worden... HLN en MVR zullen hun verontwaardiging over een bank te veel wel al klaar hebben liggen.CCatalyst schreef: Buitenactiviteiten worden zo weer veel sneller mogelijk dan gedacht. De bijhorende druk om verder te versoepelen dus ook!
-
- Elite Poster
Ja het is zo simpel.petrol242 schreef: Was het maar zo simpel. Of dacht je dat 1,5m afstand houden, een mondmasker op en regelmatig de handen wassen genoeg is? Weet je wat één van de regels is in veel bedrijven? : "Draag een mondmasker als je de afstand van 1,5 meter niet kunt garanderen..."
Dat zegt genoeg. Die vele besmettingen op de werkvloer zijn heus niet alleen omdat de mensen de regels niet respecteren, maar omdat ze ze niet kunnen respecteren. En niet iedereen is mondig genoeg om tegen een werkgever in te gaan als die zich onveilig voelt.
Hou je aan de coronaregels op het werk en er is quasi geen risico op besmetting.
Maar je zegt het opnieuw zelf: de mensen volgen de regels niet... of zwakken ze af... en dan volgen de uitvluchten ...
-
- Elite Poster
Nieuwe cijfers CLB zijn uit.
Het aantal besmettingen bij het personeel van de scholen is week/week met +98% gestegen. Specifiek in Oost-Vlaanderen is de stijging bij het personeel +235%, dat is wat hoger dan de algemene evolutie van de besmettingen bij de actieve bevolking (momenteel +26%).
Bij de leerlingen zijn de besmettingen week/week +43% gegaan.
Het aantal leerlingen dat in quarantaine zit is week/week +65% gegaan.
Volgens Weyts laat deze epidemiologische situatie de geplande versoepelingen van volgende week nog steeds toe, maar er is unanieme druk vanuit het onderwijsveld om ze toch niet meer te doen. Weyts blijft vooral de belangen van de ouders verdedigen: er moet snel versoepeld worden in het onderwijs want er is leerachterstand.
Het aantal besmettingen bij het personeel van de scholen is week/week met +98% gestegen. Specifiek in Oost-Vlaanderen is de stijging bij het personeel +235%, dat is wat hoger dan de algemene evolutie van de besmettingen bij de actieve bevolking (momenteel +26%).
Bij de leerlingen zijn de besmettingen week/week +43% gegaan.
Het aantal leerlingen dat in quarantaine zit is week/week +65% gegaan.
Volgens Weyts laat deze epidemiologische situatie de geplande versoepelingen van volgende week nog steeds toe, maar er is unanieme druk vanuit het onderwijsveld om ze toch niet meer te doen. Weyts blijft vooral de belangen van de ouders verdedigen: er moet snel versoepeld worden in het onderwijs want er is leerachterstand.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 maa 2021, 19:47, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 112 keer
LIER - In Lier zijn nu al vier basisscholen door corona gesloten. Ook het internaat (-18) van het SAL sluit tijdelijk de deuren.
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210313_97053922
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210313_97053922
-
- Elite Poster
Ze zijn eruit, Weyts moet ietsje inbinden maar niet veel.
Mondmaskers worden verplicht in het vijfde en zesde leerjaar tot de paasvakantie.
De geplande versoepelingen voor het secundair onderwijs van volgende week zullen meteen na de paasvakantie gebeuren.
Al bij al valt het dus nog goed mee, geen versoepelingen maar ook geen verstrengingen. Meteen na de paasvakantie zal Weyts nog steeds zijn geplande "Grote Bevrijding" doorvoeren en kan iedereen weer naar school.
Mondmaskers worden verplicht in het vijfde en zesde leerjaar tot de paasvakantie.
De geplande versoepelingen voor het secundair onderwijs van volgende week zullen meteen na de paasvakantie gebeuren.
Al bij al valt het dus nog goed mee, geen versoepelingen maar ook geen verstrengingen. Meteen na de paasvakantie zal Weyts nog steeds zijn geplande "Grote Bevrijding" doorvoeren en kan iedereen weer naar school.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 maa 2021, 19:52, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Ik denk dat er over enkel dagen iemand blij gaat zijn dat de scholen mogen/moeten sluiten .
Veel kans stijgen de cijfers niet lineair of trager, maar wel exponentieel, dus veel kans volgende week nóg slechter en op een zeker moment is er teveel personeel afwezig (ziek, isolatie of quarantaine) en kan je de school niet meer openhouden. De vraag is dan: vanaf wanneer sluit je alles en tot wanneer blijf je individuele scholen (tijdelijk) sluiten...
Gelukkig hebben 800K kinderen (basisonderwijs + 1° graad) tegen dan toch al meer dan 6 maanden écht onderwijs gehad en 400K (secundair) afwisselend op school en thuis.
Veel kans stijgen de cijfers niet lineair of trager, maar wel exponentieel, dus veel kans volgende week nóg slechter en op een zeker moment is er teveel personeel afwezig (ziek, isolatie of quarantaine) en kan je de school niet meer openhouden. De vraag is dan: vanaf wanneer sluit je alles en tot wanneer blijf je individuele scholen (tijdelijk) sluiten...
Gelukkig hebben 800K kinderen (basisonderwijs + 1° graad) tegen dan toch al meer dan 6 maanden écht onderwijs gehad en 400K (secundair) afwisselend op school en thuis.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Als ik het goed heb gaan die cijfers enkel over de lagere school. Wat in het middelbaar?
Wie zegt dat de leerkrachten gewoon elkaar (en kinderen) niet aansteken? Hier op de school zijn de leerkrachten in ieder geval precies één grote bubbel...
Wie zegt dat de leerkrachten gewoon elkaar (en kinderen) niet aansteken? Hier op de school zijn de leerkrachten in ieder geval precies één grote bubbel...
-
- Elite Poster
NOOIT! Weyts' belofte tov de ouders maakt schuld. Gewoon de boot afhouden tot de paasvakantie (nog 2 en een halve week volhouden), en dan ALLES versoepelen op 19 april want dan gaan de cijfers wel lager zijn.heist_175 schreef:vanaf wanneer sluit je alles
In een zeldzaam teken van appreciatie moet ik je wel zeggen dat ik waardeer dat je toch de rol van de scholen in de epidemie nu lijkt te aanvaarden, enfin om het anders te zeggen: ik heb nu al vele weken geen categorieke ontkenning meer gelezen vanuit jouw hand (bedenking/reservaties bij bepaalde aspecten wel, maar dat mag ook). Er zijn hier nog steeds anderen die blijven ontkennen.
FWIW gisteren op de persconferentie van Sci en Sano werden de tieners aangeduid als de sterkst stijgende leeftijdsgroep qua besmettingen. De week ervoor waren het nog de kinderen (0-9). Het zal dus niet rooskleurig zijn.NuKeM schreef:Als ik het goed heb gaan die cijfers enkel over de lagere school. Wat in het middelbaar?
- heist_175
- Elite Poster
@scholen
Er zijn maar 2 zaken open met iet-of-wat georganiseerde contacttracing: scholen en werk. Het is/was dus normaal dat beide constant haasje-over spelen waar de meeste besmettingen.
Er zijn ook besmettingen op andere plaatsen natuurlijk, waar er geen contacttracing is:
- OV (lekker dicht op elkaar, treinen rijden niet allemaal meer dubbel)
- winkels (bakker, ...)
- thuis
Maar dit is de eerste keer - deze ochtend op radio1 trouwens al - dat de cijfers in de scholen dichtbij ontsporen staan. Aangezien data leidend moet zijn voor (goed) beleid, kan je op basis van deze data wél concluderen dat een scenario met totaal schoolsluiting nog best mogelijk is in de komende weken. Nog vóór de paasvakantie dus.
Ik ben niet te beroerd om mijn mening te herzien als er nieuwe data is.
Er zijn maar 2 zaken open met iet-of-wat georganiseerde contacttracing: scholen en werk. Het is/was dus normaal dat beide constant haasje-over spelen waar de meeste besmettingen.
Er zijn ook besmettingen op andere plaatsen natuurlijk, waar er geen contacttracing is:
- winkels (bakker, ...)
- thuis
Maar dit is de eerste keer - deze ochtend op radio1 trouwens al - dat de cijfers in de scholen dichtbij ontsporen staan. Aangezien data leidend moet zijn voor (goed) beleid, kan je op basis van deze data wél concluderen dat een scenario met totaal schoolsluiting nog best mogelijk is in de komende weken. Nog vóór de paasvakantie dus.
-
- Elite Poster
Slecht nieuws: het overlegcomité van 26 maart wordt wellicht vervroegd
Naast de evolutie van de cijfers zou de aanleiding ook het overleg van gisteren inzake telewerk met de werkgevers zijn - dat niet bepaald verlopen is zoals De Croo had verwacht - alsook de verklaringen van Jan Jambon deze week dat de terrassen weer open moeten en terugkeermomenten moeten toegestaan worden op de werkvloer, en tenslotte ook nog de recentste cijfers vanuit de scholen.
Eventuele aanpassingen van de maatregelen zullen zich dan ook mogelijks daarin situeren.
Naast de evolutie van de cijfers zou de aanleiding ook het overleg van gisteren inzake telewerk met de werkgevers zijn - dat niet bepaald verlopen is zoals De Croo had verwacht - alsook de verklaringen van Jan Jambon deze week dat de terrassen weer open moeten en terugkeermomenten moeten toegestaan worden op de werkvloer, en tenslotte ook nog de recentste cijfers vanuit de scholen.
Eventuele aanpassingen van de maatregelen zullen zich dan ook mogelijks daarin situeren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 17 maa 2021, 20:31, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik vraag me af of we hier geen gecombineerde maatregel van kunnen maken tot eind april?
Scholen enorm beperken.
controles op telewerken enorm opvoeren.
Eventueel contactberoepen weer herzien.
Scholen enorm beperken.
controles op telewerken enorm opvoeren.
Eventueel contactberoepen weer herzien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 39 keer
ik kan dit alleen maar beamen (be-amen dus)heist_175 schreef:@scholen
- winkels (bakker, ...)
- thuis
-
- Elite Poster
Weyts zou kunnen pleiten voor een afkoelingsperiode van 5 april tot en met 16 april (maar geen dag eerder of langer), als klaar en duidelijk signaal dat hij zijn goed hart toont ook al zijn er amper besmettingen binnen het onderwijs. Die weken komen goed uit want ze overlappen met de paasvakantie, waardoor hij de ouders tevreden houdt. Het kan tevens een mooie besparing betekenen voor zijn departement als het contractueel schoolpersoneel in die 2 weken dan op tijdelijke werkloosheid gezet kan worden.boonpwnz schreef: Scholen enorm beperken.
Zeer moeilijk om op korte termijn te organiseren. Enkel de sociale inspectie is gemachtigd om dit te controleren, en die zijn zwaar onderbemand. Je kan de politie ook bevoegd maken natuurlijk, MAAR dan gaan vakbonden en werkgevers op hun achterste poten gaan staan want "het sociaal overleg wordt opgeblazen." De politie zal ook strenger optreden dan de sociale inspectie doet, iets wat vooral de werkgevers niet gaan zien zitten.boonpwnz schreef:controles op telewerken enorm opvoeren.
De Croo was hierover eerder al duidelijk: geen yo-yo's, we sluiten niet meer wat we heropend hebben.boonpwnz schreef:Eventueel contactberoepen weer herzien.
- petrol242
- Elite Poster
Gij leest ook maar alleen wat je wil lezen he. Lees mijn reactie nog eens heel goed?duizend schreef: Ja het is zo simpel.
Hou je aan de coronaregels op het werk en er is quasi geen risico op besmetting.
De voornaamste regel, mensen uit elkaar houden worden dikwijls niet gerespecteerd. Als je door de aard van het werk niet voldoende afstand kan houden, zet dan een mondmasker op. Dat staat letterlijk in onze corona basisregels van de fabriek! Momenteel is er niemand die nog telewerk verricht omdat de werkgever eist dat men op de fabriek is ten gevolge van een shutdown. Ik kan u verzekeren, zelfs al wil men, men kan niet altijd de maatregelen volgen.
Als mensen dan besmet geraken, is het dan nog hun eigen schuld? Al die verzorgenden en verpleegsters die besmet zijn geraakt op de werkvloer, is dat ook hun eigen schuld? Wat jij nu zegt is dat iedereen die besmet is, het aan zich zelf te danken heeft? Ik hoop van harte dat je geen corona oploopt.
-
- Elite Poster
Beslissing TML om het festival eind augustus en begin september te organiseren is toch zorgwekkend. Allez, daar gaan we even de wereld binnenlaten (of toch iedereen die mag komen) en in tenten samenzetten, net wanneer de scholen terug open gaan. Let wel: TML vermeldt duidelijk dat ze het recht behouden om het festival alsnog te annuleren dit jaar, iets wat m.i. uiteindelijk ook wel zal gebeuren, maar laat ons nu even veronderstellen dat het toch doorgaat eind augustus en begin september.
Zijn we dan al vergeten wat er vorig jaar in september gebeurd is? De import van reizigers werd naar de scholen meegenomen en bleek de noodzakelijke brandstof te zijn om vanuit de secundaire scholen de tweede golf te lanceren, de gevolgen kennen we allemaal.
TML lijkt echt een beetje de playbook van onze regering(en) te volgen: we plannen op een moment dat de cijfers zeker laag gaan zijn of gaan dalen, en als er achteraf problemen komen dan lossen we ze wel weer op wanneer ze zich stellen (tenzij dat TML ze natuurlijk niet zal oplossen, wij zullen dat moeten doen). Zie ook De Grote Schoolbevrijding aka het tegelijk opheffen van de meeste coronabeperkingen binnen het onderwijs, wat Weyts nog steeds van plan is op de maandag na de paasvakantie, en wat zijn grote verkiezingszege moet cementeren. Een dag waarop de cijfers zeker dalend gaan zijn, maar daarom nog niet noodzakelijk een goed moment om zwaar te gaan versoepelen.
Enkel als er meer dan voldoende gevaccineerd is lijken de plannen van TML haalbaar, maar zelfs dan blijf voorzichtigheid toch nog de boodschap want je weet nooit met al die varianten in de wereld.
Zijn we dan al vergeten wat er vorig jaar in september gebeurd is? De import van reizigers werd naar de scholen meegenomen en bleek de noodzakelijke brandstof te zijn om vanuit de secundaire scholen de tweede golf te lanceren, de gevolgen kennen we allemaal.
TML lijkt echt een beetje de playbook van onze regering(en) te volgen: we plannen op een moment dat de cijfers zeker laag gaan zijn of gaan dalen, en als er achteraf problemen komen dan lossen we ze wel weer op wanneer ze zich stellen (tenzij dat TML ze natuurlijk niet zal oplossen, wij zullen dat moeten doen). Zie ook De Grote Schoolbevrijding aka het tegelijk opheffen van de meeste coronabeperkingen binnen het onderwijs, wat Weyts nog steeds van plan is op de maandag na de paasvakantie, en wat zijn grote verkiezingszege moet cementeren. Een dag waarop de cijfers zeker dalend gaan zijn, maar daarom nog niet noodzakelijk een goed moment om zwaar te gaan versoepelen.
Enkel als er meer dan voldoende gevaccineerd is lijken de plannen van TML haalbaar, maar zelfs dan blijf voorzichtigheid toch nog de boodschap want je weet nooit met al die varianten in de wereld.
-
- Elite Poster
Voila je schrijft weeral exact wat ik al eerder postte.petrol242 schreef: De voornaamste regel, mensen uit elkaar houden worden dikwijls niet gerespecteerd.
Als je je aan alle regels houdt is er inderdaad quasi geen kans op besmetting.
Waarom zit men dan toch zo dicht bij elkaar?
Iedereen heeft vrije wil en vrije keuze ... er is niemand die u dwingt om kort bij mekaar te hokken ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Omdat mensen kuddedieren zijn, ze willen niet met hun kleine bubbeltje de hele dag thuis zittenduizend schreef: Waarom zit men dan toch zo dicht bij elkaar?
Iedereen heeft vrije wil en vrije keuze ... er is niemand die u dwingt om kort bij mekaar te hokken ...
Vanaf volgende week wordt het weer warmer en dan gaan de treinen richting kust en wherever weer vol zitten (ahja, die gratis ticketten moeten op), daarna volgt de paasvakantie (we kunnen niet naar het buitenland, dus lekker met zijn allen gaan aanschuiven bij de ijscrème & wafelkramen op de zeedijk en gaan shoppen in de grote steden, liefst met vrienden/vriendinnen of toch minstens de zus of wie dan ook.
En dan maken we de balans op, oei - de cijfers stijgen
Verstandig beleid zou NU zijn om naast de scholen te laten overschakelen op afstandsonderwijs en meer controles op telewerken, meteen ook weer de niet essentiële verplaatsingen verbieden. Maar ja, wie durft dat nu nog aan, als zelfs types als Jambon liever overal de terrassen openen, want ook de horeca moet toch een graantje meepikken. Dus ja, niet verschieten als die derde golf de eerste twee zal overtreffen.
- petrol242
- Elite Poster
Neen dat is niet zo. En dat probeer ik nu al wel even duidelijk te maken. Ik raad je aan eens op een echte werkvloer te komen of met inspecteurs van de FOD te praten en de vele inbreuken vanuit de werkgever onder de loep te nemen. Verschillende voorbeelden zijn hier al gepost geweest waarbij mensen de échte basisregels, zoals afstand houden wel willen maar niet kunnen respecteren. En niet iedereen is even bestand om tegen de arrogantie van zo'n werkgever in te gaan.duizend schreef:
Ik zal het nog eens proberen duidelijk te maken. De werkgever vraagt zelf soms om de regels niet te respecteren. Of hij organiseert zijn werk niet op een manier waarop de regels kunnen gerespecteerd worden. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Of heb je dit gewoon niet willen lezen? Ik zal het nog eens herhalen:
En dan zijn mijn uitspraken wel in een heel ander licht te plaatsen. Het feit dat de mensen niet uit elkaar blijven is aan verschillende factoren te wijten en niet alleen de slordigheid van de werknemers, maar heeft de werkgever in veel gevallen ook zelf boter op zijn hoofd. Er zijn er die het proberen goed te menen, maar dat is geen waterdichte garantie om te zeggen dat er op de werkplaats geen problemen zouden zijn, want dat is pas de kop in het zand steken.Als je door de aard van het werk niet voldoende afstand kan houden, zet dan een mondmasker op. Dat staat letterlijk in onze corona basisregels van de fabriek!
Ik wil gerust in debat gaan, maar we gaan het dan wel serieus houden hé.
2/3 van de Belgische werkende bevolking kan niet telewerken en de inspecteurs weten niet waar eerst te beginnen door de regen van klachten die ze over zich krijgen.phil48 schreef:en meer controles op telewerken
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ended-faq/
Eindelijk een artikel met enige duiding waarover het gaat met die bloedklonters, en waarom landen wel correct zijn om enige voorzichtigheid aan de dag te leggen. (why oh why vind je die details zelden of nooit in vlaamse media...)
Eindelijk een artikel met enige duiding waarover het gaat met die bloedklonters, en waarom landen wel correct zijn om enige voorzichtigheid aan de dag te leggen. (why oh why vind je die details zelden of nooit in vlaamse media...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
tot facturen moeten betaald wordenduizend schreef: Voila je schrijft weeral exact wat ik al eerder postte.
Als je je aan alle regels houdt is er inderdaad quasi geen kans op besmetting.
wat denkt ge da er gebeurd als journaalankers zouden zeggen dat ze niet meer naar de studio komen en van thuis uit nieuws willen presenteren? technisch perfect mogelijk.
hoe snel ligt die hun c4 klaar denkt ge en hoe gaan die dan hun huis afbetalen?
dus neen, die komen gewoon omdat hun baas dat wil en dat is een schending tegen telewerk
akkoord
ik gebruik dit al ff als stokpaardje dus zal er mee ophouden
het bedrog vd weekgemiddelde opnieuw aangetoond
voor de 1e keer het weekgemiddelde terug over de 3000 terwijl het dagcijfer 5000 is, zo'n 60% hoger als het weekgemiddelde ( en ja, ik ken de paraplu's waarom ge daar geen rekening moogt mee houden)
- heist_175
- Elite Poster
Niets dat in de Vlaamse pers niet al eerder is verschenen.devilkin schreef:https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ended-faq/
Het gaat essentieel om de keuze tussen 2 types "voorzichtig zijn":
- voorzichtig door het AZ vaccin niet toe te dienen: zo vermijd je mogelijks bloedklonters die potentieel leiden/lijden tot overlijden
- voorzichtig door het AZ vaccin wél toe te dienen: zo vermijd je zeker ziekte, hospitalisaties en doden door covid
-
- Elite Poster
Dat is niet voorzichtig he. Het juiste voorzichtige antwoord daarop is: AstraZeneca even schorsen en vervangen door een ander vaccin dat je in voorraad hebt liggen. Zo vermijd je ook zeker ziekte, hospitalisaties en doden alsook de eventuele tromboses die AstraZeneca veroorzaakt.heist_175 schreef: - voorzichtig door het AZ vaccin wél toe te dienen: zo vermijd je zeker ziekte, hospitalisaties en doden door covid
MAAR in tegenstelling tot sommige andere landen hebben wij andere vaccins niet voldoende in voorraad hiervoor, dus jah. Het is ook wel onrustwekkend dat de hele campagne voor de bevolking momenteel afhangt van 1 enkele leverancier. Ik weet dat dat in de toekomst niet meer zo gaat zijn (hopelijk) maar dit had toch vanaf het begin vermeden moeten worden. Verantwoordelijkheid federale regering.
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Het detail wat ik nog nergens gelezen heb: waar het specifiek over gaat, nl een zeldzame vorm van cerebrale trombose.heist_175 schreef:Niets dat in de Vlaamse pers niet al eerder is verschenen.devilkin schreef:https://www.washingtonpost.com/world/20 ... ended-faq/
Het gaat essentieel om de keuze tussen 2 types "voorzichtig zijn":
- voorzichtig door het AZ vaccin niet toe te dienen: zo vermijd je mogelijks bloedklonters die potentieel leiden/lijden tot overlijden
- voorzichtig door het AZ vaccin wél toe te dienen: zo vermijd je zeker ziekte, hospitalisaties en doden door covid
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
zie https://www.standaard.be/cnt/dmf20210316_98072610devilkin schreef:Het detail wat ik nog nergens gelezen heb: waar het specifiek over gaat, nl een zeldzame vorm van cerebrale trombose.
Mij lijkt het in elk geval beter om mensen die zeer weinig risico lopen om te sterven aan Covid(=vrouwen onder de 45) hiermee niet te vaccineren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Is astra zeneca het enige vaccin waarbij mogelijk tromboses kunnen optreden ?
En waarom zijn er in Engeland (waar er al meer dan 8 miljoen mensen hiermee zijn gevaccineerd) dan geen gevallen opgedoken ?
En waarom zijn er in Engeland (waar er al meer dan 8 miljoen mensen hiermee zijn gevaccineerd) dan geen gevallen opgedoken ?
-
- Elite Poster
Woedende Weyts weigert om nog extra aanpassingen te maken in het onderwijs en zet nu dubbel in op het opheffen van zowat alle coronamaatregelen in het onderwijs meteen na de paasvakantie, het zal vanaf nu ook niet meer afhangen van de epidemiologische situatie.
De belofte aan de ouders zal nagekomen worden.
De belofte aan de ouders zal nagekomen worden.