De Kamerfractie van Ecolo-Groen vraagt snel een hoorzitting met Frank Robben, de topman van IT-dienstverlener Smals. Aanleiding is een bericht in Le Soir over de elektronische verzameling van gegevens over burgers.
Bron: https://www.knack.be/nieuws/belgie/ecol ... 10437.html
Ecolo vraagt hoorzitting met Smals-topman Frank Robben
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het gaat niet echt over het al dan niet verzamelen, begrijp ik, eerder over het samenbrengen van data die de overheid al heeft?
Over de juridische basis kan ik me niet uitspreken, maar het lijkt me wel een goed idee dat de overheid de eigen data wat nuttiger gebruikt. Niet voor profilering etc, wel voor fraude-detectie.
Over de juridische basis kan ik me niet uitspreken, maar het lijkt me wel een goed idee dat de overheid de eigen data wat nuttiger gebruikt. Niet voor profilering etc, wel voor fraude-detectie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Het gaat over... 'elke Belg te profileren in functie van onder meer zijn sociale, fiscale, juridische en gezondheidsstamboom'.
De vraag is waar dit begint en vooral stopt... zonder dat we het weten worden hier andere factoren bij betrokken.
De vraag is waar dit begint en vooral stopt... zonder dat we het weten worden hier andere factoren bij betrokken.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat is wat de anonieme bronnen zeggen.DarkV schreef:Het gaat over... 'elke Belg te profileren in functie van onder meer zijn sociale, fiscale, juridische en gezondheidsstamboom'.
Het weerwoord is niet bepaald overtuigend, moet ik zeggen.
Een QA omgeving is niet bepaald "onderzoeksfase"...Heel wat zit bovendien nog in een verkennende onderzoeksfase. De technologie is wel in gebruik, maar zeker nog niet in productie', klinkt het.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dit is een trend in veel landen. De overheid gaat haar databases samenvoegen en kan daardoor meer info bekomen. Dit is niet per se negatief. Zoals al aangehaald kan dit dienen voor fraudeopsporing en dat gebeurt al. Daarnaast is dit ook een optie om de burger minder vaak lastig te vallen met vragen om dezelfde info. Aanvragen en procedures kunnen zo eenvoudiger en efficiënter gebeuren. Dat kan ook besparingen opleveren.
Toch doet men dergelijke zaken beter met transparantie en met duidelijke vooraf gemaakte afspraken over de reikwijdte en doelen. Zolang men duidelijk aangeeft waarvoor deze data dient en de grenzen aflijnt waarbij de burger zoveel mogelijk controle en beslissingsrecht heeft over zijn data zie ik geen probleem. Het probleem is echter dat men met goede bedoelingen begint en de genoemde voorwaarden verwaarloost.
Toch doet men dergelijke zaken beter met transparantie en met duidelijke vooraf gemaakte afspraken over de reikwijdte en doelen. Zolang men duidelijk aangeeft waarvoor deze data dient en de grenzen aflijnt waarbij de burger zoveel mogelijk controle en beslissingsrecht heeft over zijn data zie ik geen probleem. Het probleem is echter dat men met goede bedoelingen begint en de genoemde voorwaarden verwaarloost.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Is dit niet gewoon wat beleidsnota staat van de vlaamse overheid? Die wouden toch ook zo iets opzetten. Dat vervolgens bedrijven daar mogen in koteren als ze "toestemming" hebben.