Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
2 keer foutCCatalyst schreef:Eerste significante stijging in de absolute besmettingen was 15 februari, maar die maandag was onderhevig aan weekendeffect, dus je mag uitgaan van 13 februari. Eerste significante toename opnames was 26 februari. Is 13 dagen.ddd schreef:De stijging in ziekenhuizen lag toch altijd 2 weken na de stijging in cases? Nu niet meer dan?
- 12/02 +5,49% in cases
- 21/02 +52 total in hospital
dus 9 dagen.
En in november was het nog 2 dagen, in februari was het 4 weken en nu 9 dagen. Alles om het verhaaltje te doen kloppen zeker ?
En niets over de beweging sinds begin januari:
- cases stegen en daalden
- hospitalisaties daalden consistent gedurende gans die periode (tot dus 20/02)
Je blijft naar verkeerde data kijken, enerzijds qua datums etc, anderzijs naar opnames ipv naar totaal in hospitaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ieder vrij om z'n criteria te bepalen van wat significante stijgingen zijn, dat maakt het niet "fout". Ik nam 15 februari als de eerste week van februari waarin meer dan 1 dag >2500 gevallen geteld werden (incl 15 februari zelf), en 26 februari als eerste dag met meer dan 200 opnames. Reden voor opnames is om dat het daarover ging, en dat tevens het criterium is in de drietrapsraketheist_175 schreef: - 12/02 +5,49% in cases
- 21/02 +52 total in hospital
dus 9 dagen.
Die 4 weken ging over besmettingen (de forse afname), die 9 dagen is jouw cijfer voor hospitaliseringen, dus het lijkt vooral dat jij hier een verhaaltje doet kloppen door verschillende parameters te vergelijken.heist_175 schreef:En in november was het nog 2 dagen, in februari was het 4 weken en nu 9 dagen. Alles om het verhaaltje te doen kloppen zeker ?
Toch even een speciale vermelding voor die 2 dagen, dat dateert van oktober vorig jaar, en was omdat we toen een verklaring zochten voor de plotse sterke afname. Ik heb toen gesuggereerd dat dat misschien door de vroegtijdige schoolsluitingen was, edoch was toen niet publiek geweten dat er een grote wijziging in de teststrategie gebeurd was waardoor er veel minder getest werd, en dat was uiteindelijk ook de juiste verklaring voor de afname. Toen die gegevens later gepubliceerd werden heb ik erkend dat ik in de fout ging, een gave die bij jou toch ontbreekt (jij kiest liever voor de stilte). Mensen oneindig blijven kleineren voor fouten (obv onvolledige data dan nog) dat kan je wel. Allez, we zijn nu 5 maanden verder, en daar ben je er weer mee - anderzijds is het misschien een compliment dat je niets beters hebt. Ik heb in ieder geval geleerd om nu voorzichtig te zijn wanneer er een nieuwe teststrategie begint, hopelijk heb jij ook uit je fouten geleerd
De stijging besmettingen was dan ook groter dan ooit gezien in het jaar 2021. 19 februari was >3400 gevallen, nooit gezien in het jaar. Hopelijk nu dus een herhaling daarvan.heist_175 schreef:hospitalisaties daalden consistent gedurende gans die periode (tot dus 20/02)
Laatst gewijzigd door CCatalyst 11 maa 2021, 10:13, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Idd, stof tot nadenken vandaag op de enkele dagen voor de verjaardag van de eerste lockdown, die achteraf een voorbeeld van een goede aanpak bleek.cadsite schreef:243 pagina's met allemaal welles-nietes.
Had de overheid haar eigen voorbeeld in oktober gevolgd, dat zaten we hier nu aan pagina 150, en hetzelfde aantal nieuwe gevallen per dag.
- heist_175
- Elite Poster
Je benoemt zoals je wil, ik hoop dat er een dag kot dat iedereen correcte cijfers kan gebruiken. Als de data al fout zijn, zal de conclusie veel kans ook rammelen. Garbage in, garbage out...CCatalyst schreef:Mensen oneindig blijven kleineren voor fouten (obv onvolledige data dan nog) dat kan je wel.
Ik fantaseer geen data hé, ik haal de data van officiële bronnen.
Het gaat niet over welles en nietes, eerder over data negeren.
Iemand postte hier een tijdje geleden dat er geen impact is op schoolgaande kinderen. Compleet ongefundeerd (los van anekdotiek). Er zijn rapporteren die aantonen dat het niet zo goed gaat met "de jeugd". Die data is voorhanden. Je kiest er zelf voor om het te willen weten of niet.
Ben ik blij dat de scholen openbleven
-
- Elite Poster
Of anders geinterpreteerd: dankzij de scholen die openblijven, gaat het niet zo goed met de jeugd, er zijn rapporten die dat aantonen? Het is maar hoe je het bekijkt.heist_175 schreef:Er zijn rapporteren die aantonen dat het niet zo goed gaat met "de jeugd". Die data is voorhanden. Je kiest er zelf voor om het te willen weten of niet. Ben ik blij dat de scholen openbleven
Iig zorgt Weyts er zelf wel voor dat er geen alternatief is dan fysiek contactonderwijs, de politieke beloftes tov de ouders mogen best ten koste van het aanleren van digitale vaardigheden bij de jongeren aan. De beloofde laptops zullen niet snel komen, en eenmaal ze er komen, zal er geen geld zijn voor onderhoud in zijn huidige budget want dat is pas in 2025 een probleem aka het probleem van een ander. Laptop per ongeluk kapot? Jammer, dan heb je geen laptop meer. Maar dat is ok, want zoals het artikel aanhaalt, het is een probleem voor de (kans)armen, niet de N-VA stemmer dus.
Ondertussen zitten we op een plateau dat ongewenst hoog is, ons niet goed klasseert in de EU, en dagelijks tot sterfgevallen en patienten met langdurige gevolgen leidt. De rekening van dat alles zal straks betaald moeten worden, en ik weet niet waar anders je het geld gaat halen dan bij zij die "blij" waren met de maatregelen. Bij de anderen gaat er sowieso weinig te rapen vallen, en de ultrarijken en politici worden zoals steeds van ambtswege vrijgesteld.
- heist_175
- Elite Poster
Omdat jongeren thuis blijven en geen sociaal contact meer hebben, gaat het slecht. Niet andersom natuurlijk.CCatalyst schreef:Of anders geinterpreteerd: dankzij de scholen die openblijven, gaat het niet zo goed met de jeugd, er zijn rapporten die dat aantonen? Het is maar hoe je het bekijkt.heist_175 schreef:Er zijn rapporteren die aantonen dat het niet zo goed gaat met "de jeugd". Die data is voorhanden. Je kiest er zelf voor om het te willen weten of niet. Ben ik blij dat de scholen openbleven
Waar ge je de coalitie halen om maatregelen te verstrengen?Ondertussen zitten we op een plateau dat ongewenst hoog is, ons niet goed klasseert in de EU, en dagelijks tot sterfgevallen en patienten met langdurige gevolgen leidt. De rekening van dat alles zal straks betaald moeten worden, en ik weet niet waar anders je het geld gaat halen dan bij zij die "blij" waren met de maatregelen. Bij de anderen gaat er sowieso weinig te rapen vallen, en de ultrarijken en politici worden zoals steeds van ambtswege vrijgesteld.
Mortaliteit in België ligt trouwens al sinds half januari onder het gemiddelde van de voorbije jaren.
@geld halen: dat is altijd bij de middenklasse, dat zal nu niet anders zijn, al hoor ik graag uw alternatief
-
- Elite Poster
Geen sociaal contact? Errrrrrrr....heist_175 schreef:Omdat jongeren thuis blijven en geen sociaal contact meer hebben, gaat het slecht. Niet andersom natuurlijk.
Ik moet dan altijd denken aan een of ander Brussels minister vorig jaar die in het nieuws zei "het is van belang om grote groepen te vermijden" terwijl er in de achtergrond op het voetpad keuvelend mensen in groepsverband passeren en lachen/wijzen naar de nieuwscamera. Iraqi ministry of Information toestanden.
Er komt geen nieuwe federale coalitie tot 2024 (of 2025, 2026, nooit meer). Het zal van een noodzaak moeten komen, deels met het affront van het heel slecht te doen in de EU wat de internationale pers wel opmerkt (de nationale niet). Gelukkig voor De Croo staat Frankrijk altijd klaar om zijn gezicht te redden door het nog 10 keer slechter te doen.heist_175 schreef:Waar ge je de coalitie halen om maatregelen te verstrengen?
Daarom dat ik benieuwd ben hoe deze beginnende stijging zal evolueren, nu er niet meteen weer een vakantie voor de deur staat om de geest uit de fles te halen en men parallel aan het versoepelen is. Het kan niets zijn, het kan ook snel gaan, binnen een week weten we meer. We hebben nog altijd een Britse golf tegoed.
En gaan we daar nog altijd onder liggen wanneer straks de seizoensgriep geen invloed meer heeft op het jaargemiddelde? Anderzijds mag je ook niet de langdurige gevolgen vergeten, iets waar de aandacht naar zal beginnen verschuiven nu de vaccineringen het aantal overlijdens terugdringen. Sci en Sano begint pas nu in kaart te brengen over hoeveel mensen dit eigenlijk gaat, maar ze hebben toch al te kennen gegeven dat het over redelijk wat gevallen gaat, en leeftijd lijkt op het eerste zicht geen discriminerende rol te spelen.heist_175 schreef:Mortaliteit in België ligt trouwens al sinds half januari onder het gemiddelde van de voorbije jaren.
- heist_175
- Elite Poster
Als je zegt "slecht doen", refereer je dan naar besmettingen, hospitalisaties of overlijdens? En refereer je naar "nu" of naar "sinds 1/3/2020"?CCatalyst schreef:Er komt geen nieuwe federale coalitie tot 2024 (of 2025, 2026, nooit meer). Het zal van een noodzaak moeten komen, deels met het affront van het heel slecht te doen in de EU wat de internationale pers wel opmerkt (de nationale niet). Gelukkig voor De Croo staat Frankrijk altijd klaar om zijn gezicht te redden door het nog 10 keer slechter te doen.heist_175 schreef:Waar ge je de coalitie halen om maatregelen te verstrengen?
Qua overlijdens doen we het sinds 1/3/2020 niet zo slecht, als in: "Europese middenmoot".
"Beginnende stijging"? Het hobbelt al sinds begin januari... Wat omhoog en wat omlaag.Daarom dat ik benieuwd ben hoe deze beginnende stijging zal evolueren
https://datastudio.google.com/embed/rep ... page/tpRKB
Time will tell.En gaan we daar nog altijd onder liggen wanneer straks de seizoensgriep geen invloed meer heeft op het jaargemiddelde?heist_175 schreef:Mortaliteit in België ligt trouwens al sinds half januari onder het gemiddelde van de voorbije jaren.
Die worden onderschat, dat is zeker:Anderzijds mag je ook niet de langdurige gevolgen vergeten
- mentaal welzijn
- fysieke recuperatie van covid
- financieel, zowel voor individu/gezin als voor de staat
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 94 keer
- Contacteer:
Dus als ik na mijn werk even een wandeling wil doen om na een stresserende dag de stress van me af te laten blazen, dan heb ik dikke pech, want "de avondklok" verbied mij datphil48 schreef:Aandoenlijk dat mensen nog steeds dat argument van die honden als belangrijkste argument aanhalen om na middernacht op straat te mogen. Iets gaan drinken kan niet (alles dicht), andere mensen ontmoeten kan evengoed overdag (moet dat per se na middernacht?) en gaan winkelen kan ook al niet (zelfs nachtshops zijn dan toe). So buiten jezelf even uitlaten (die hond kan ook wel op een ander uur zijn of haar behoefte doen - als dat niet kan omdat het baasje de hele dag weg was, dan zit je op de grens van dierenmishandeling) is er op dat moment niks anders te doen.
Dus ja. Wie heeft een valabel argument waarom die nachtklok (avondklok is in Nederland, Frankrijk...) echt niet kan ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Ik zag een filmpje van HBVL journalist die Corona testkit in Aldi Duitsland is gaan halen.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210309_97951138
In België verbonen, en omdat wij hier weer met zoveel ministers e.d. zitten gaat het weer lang duren.
Testen lijk mij zeker een belangrijk aspect om de besmettingen te beheersen.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210309_97951138
In België verbonen, en omdat wij hier weer met zoveel ministers e.d. zitten gaat het weer lang duren.
Testen lijk mij zeker een belangrijk aspect om de besmettingen te beheersen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Zodra één of andere minister een dubieus bedrijfje heeft gevonden dat deze gaat leveren dan zal het wel kunnenAbusimbal schreef:In België verboden, en omdat wij hier weer met zoveel ministers e.d. zitten gaat het weer lang duren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Jaja, we zijn weer gedraaidCCatalyst schreef:Het krokusvakantie-effect is weer uitgewerkt, sinds maandag stijgen de besmettingscijfers dagelijks weer, en ook elke dag ietsje sterker, maar zoals steeds gaat de stijging in het begin traag.
Er is toch pas een dalend effect een maand na de schoolvakantie ...
Maarja voor het coronabazelpraatje van vandaag past het beter dat er een effect is de weken vlak na een schoolvakantie
Hoe dikwijls ga je nog draaien en keren.
-
- Elite Poster
Dat de scholen 4 weken aaneen gesloten moeten zijn voor de forse daling, dat wist je al van de aanpak tijdens onze eerste golf, en in deze post werd je daar nog eens aan herinnerd. Dat je 2 weken na de sluiting al een daling kan zien maar nog geen forse, en 2 weken na de heropening een stijging maar nog geen forse, dat klopt ook.duizend schreef:Er is toch pas een dalend effect een maand na de schoolvakantie ...
Op basis van de cijfers van vandaag wordt de stijgende trend in de besmettingen nog steeds verdergezet.
JHU CSSE, de dataleverancier van Google, toont trouwens maar liefst geconsolideerd al 3434 gevallen voor eergisteren met een weekgemiddelde dat dan ook een klim neemt naar 2428, een niveau van eind februari geleden (maar toen was er nog een daling door de vakantie te verwachten - nu niet meer). De winst van de krokusvakantie is dus alweer helemaal verloren, en de volgende vakantie is nog bijna een maand ver.
-
- Elite Poster
Neen dat weet niemand.
En uit jouw Posts kan je dat zeker niet afleiden.
Je spreekt jezelf immers constant tegen.
Kan ook niet anders, want er is geen duidelijk verband tussen scholen, vakanties, stijgingen en dalingen.
En dus moet je dagelijks je coronabazelpraatje aanpassen aan the flavour of the day.
Wat je dan ook continu doet...
En uit jouw Posts kan je dat zeker niet afleiden.
Je spreekt jezelf immers constant tegen.
Kan ook niet anders, want er is geen duidelijk verband tussen scholen, vakanties, stijgingen en dalingen.
En dus moet je dagelijks je coronabazelpraatje aanpassen aan the flavour of the day.
Wat je dan ook continu doet...
-
- Elite Poster
*Proest* daar is weer een wetenschapsontkenner. Twee weken na begin krokusvakantie, cijfers dalen (midden in een stijgende trend). Twee weken na einde, cijfers stijgen. Net hetzelfde als de voorbije vakanties. "Maar het houdt allemaal geen verband hoor" zeggen ze dan . En wat dan wel, want veel kan het niet zijn? "ha dat weet niemand".duizend schreef:Kan ook niet anders, want er is geen duidelijk verband tussen scholen, vakanties, stijgingen en dalingen.
En wat als Sci en Sano tijdens de vorige persconferentie het dalend effect aan de schoolvakantie toewees, en zegt dat de scholen de meeste clusters voor hun rekening nemen? "Ha maar clusters zijn geen besmettingen". Definitie van clusters al eens bekeken? En dan stilte natuurlijk want daar kan men zich niet meer uitpraten (tenzij de ziekenhuisopnames nog even dalen, dan is het "ha maar besmettingen tellen niet"). Rinse repeat deze cirkel elke paar dagen.
Eigenlijk een triest voorbeeld van hoe iemand wetenschap en feiten kan verdraaien, en dat enkel maar om mordicus vast te houden aan de huidige maatregelen die duidelijk niet volstaan, maar waarbij alle inspanningen door anderen geleverd moeten worden en niet door zichzelf, itt de buurlanden die successen boeken en waar iedereen inspanningen moet leveren. Het spreekt voor zich dat elke bedreiging daarop - avondklok afschaffen bijvoorbeeld - dan ook op een equivalente manier neergebliksemd wordt met even onzinnige argumenten als "niemand heeft er last van," wat zoveel betekent als "ik heb er geen last van".
Maatregelen zijn alleen maar goed als ik er geen last van heb. Als het van duizend afhangt mogen alle huidige maatregelen aangehouden worden tot 1 juli, en dan terug ingevoerd worden vanaf 1 september, want hij heeft er geen last van. Ook duizend is duidelijk geen lid van de ploeg van 11 miljoen dus, waarin iedereen een inspanning doet, de ploeg die elkaar steunt - ook als het moeilijk gaat - en er zich samen doorheen slaat, zoals het spotje zo mooi zegt. Nee, duizend zit liever op de bank en hoopt vooral dat de coach hem niet roept. Het is triest hoe de solidariteit van de eerste golf zo snel plaats heeft geruimd voor het eigenbelang, maar het is wel typisch voor Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2021, 07:20, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Oei precies slecht geslapen ...
Ik vertoon net een voorbeeldfunctie in het team van 11 miljoen.
Ik houd me aan de regels die er zijn en zit de regels niet elke dag te bekritiseren met non argumenten!
Jij doet niks anders dan regels bekritiseren en constant roeptoeteren dat de scholen dicht moeten.
En dat noemt zich lid van de ploeg, kritiek op alle regels ...
Ik vertoon net een voorbeeldfunctie in het team van 11 miljoen.
Ik houd me aan de regels die er zijn en zit de regels niet elke dag te bekritiseren met non argumenten!
Jij doet niks anders dan regels bekritiseren en constant roeptoeteren dat de scholen dicht moeten.
En dat noemt zich lid van de ploeg, kritiek op alle regels ...
-
- Elite Poster
Haha, nog ene Ze respecteren allemaal de regels, en ondertussen gaat iedereen naar z'n kantoor. "Ja maar ik heb een attest dus ik respecteer de regels". Nee, dat doe je niet, want je aanwezigheid is niet altijd vereist voor de continuiteit van de bedrijfsvoering, ook niet omdat je attest dat zegt. "Ja maar ik kan er niet aan doen dat mijn baas wil dat ik kom werken". Voila, men houdt zich aan de regels, het is iemand anders die het niet doet . De paraplu die de verantwoordelijkheid afschuift, wij Vlamingen zijn er toch zo goed in.duizend schreef: Ik houd me aan de regels die er zijn en zit de regels niet elke dag te bekritiseren met non argumenten!
Sta me dus toe dat ik niet geloof dat je je aan de regels houdt. Als iedereen die zegt dat hij zich aan de regels houdt zich effectief aan de regels houdt, lagen zowel de mobiliteit als de besmettingen vandaag niet zo hoog, want na de scholen komen de bedrijven met hun clusters.
Ja, net zoals artsen en wetenschappers die er kritiek op hebben, en wel al het zware werk leveren om te blijven volhouden terwijl de gevallen maar blijven komen. Ook geen lid meer van de ploeg van 11 miljoen? Kritiek hebben mag niet in de ploeg?duizend schreef:kritiek op alle regels ...
- heist_175
- Elite Poster
Ik ken dat niet Sci en Scano. Als zelf instituten begint te verzinnen, zijn we goed bezig.CCatalyst schreef:En wat als Sci en Sano tijdens de vorige persconferentie het dalend effect aan de schoolvakantie toewees, en zegt dat de scholen de meeste clusters voor hun rekening nemen?
Als je het over Scienscano hebt, ben ik wel mee. Het is exact wat het is: Scienscano meldde dat er veel clusters etc waren. Ik trek daar geenszins de conclusie uit dat sinds 1/9 de scholen hét grootste probleem zijn of waren. De conclusie was niet meer dan dat Scienscano zelf meldde: die ene week waren de scholen de belangrijkste bron.
Als je lang genoeg "zwart 13" zegt bij tafelroulette zal je ooit wel eens "raak" schieten natuurlijk .
Ik zie ook niet goed waarom iemand die prietpraat niet gelooft, per sé de regels zou overtreden? Ik werk al bijna 1 jaar volledig van thuisuit, op de maanden juli, augustus en september na. Sinds 3/10 ben ik niet meer in Brussel geweest op een verplichte laptopswap na. Mag je onzin alleen onderuit halen als je heiliger bent dan de paus? Wie ben jij trouwens om te oordelen of iemand al dan niet naar zijn werk moet voor de "continuïteit van de bedrijfsvoering"?
Uw conclusie "ik geloof u niet, want de globale cijfers tonen het tegendeel" is te gek voor woorden. Anekdotiek afstraffen op basis van geconsolideerde data, dat is even dwaas als geconsolideerde data tegenspreken met anekdotiek. Logica is een moeilijk vak, dat wil ik wel toegeven .
Overigens, de "Google data" komen gewoon van Scienscano, er zijn al genoeg mensen die data fantaseren.
-
- Elite Poster
Als Van Gucht "Sci en Sano" zegt, zeg ik ook Sci en Sano. Het klinkt ook mooier, Wetenschap en Gezondheid ipv Wetenschap(s?)Gezondheid.heist_175 schreef:Ik ken dat niet Sci en Scano. Als zelf instituten begint te verzinnen, zijn we goed bezig.
Scholen zitten wel al vele weken na elkaar ononderbroken in de top, enkel de plaats met bedrijven wisselt men soms eens af, en dan vooral als het vakanties (geweest) zijn natuurlijk.heist_175 schreef:De conclusie was niet meer dan dat Scienscano zelf meldde: die ene week waren de scholen de belangrijkste bron.
Ik acht het niet waarschijnlijk dat je de waarheid vertelt, omdat de mobiliteitscijfers duidelijk aantonen dat de kans veel groter is dat je de regels rond het telewerk overtreedt. Het aantal verplaatsingen tijdens de woon-werkuren ligt 20% lager dan in 2019*, en dan is de toename van 14% van vorige week daar nog niet in gerekend. Ik baseer me op data, jij zegt puur "ik zeg dat ik het niet doe" wat iedereen wel zegt, maar wat de mobiliteitscijfers dus niet onderbouwen. Ik kan me die vrijheid permitteren, ik doe hier geen flitscontroles en moet dus niet bewijzen dat je ongelijk hebt, ik kan vrijuit en onderbouwd zeggen dat statistisch gezien de kans groter is dat je niet de waarheid vertelt.heist_175 schreef:Ik zie ook niet goed waarom iemand die prietpraat niet gelooft, per sé de regels zou overtreden? Ik werk al bijna 1 jaar volledig van thuisuit, op de maanden juli, augustus en september na.
* zie mobiliteitscijfers Sci en Sano obv gegevens mobiele operatoren, die enkel in haar "vertrouwelijk" rapport mogen staan, maar af en toe wel op de persconferenties verschijnen, het laatst nog vorige week
Petje van werkgever of vakbond opgezet? In de eerste golf ging telewerk perfect voor velen die nu elke dag naar kantoor zeulen. De "bedrijfsvoering" zal intussen veranderd zijn, zeker? Of misschien is het toch die baas die notoir anti-telewerk is want "anders doen ze hun uren niet"?heist_175 schreef:Wie ben jij trouwens om te oordelen of iemand al dan niet naar zijn werk moet voor de "continuïteit van de bedrijfsvoering"?
- heist_175
- Elite Poster
Uw drang om te fantaseren neemt duidelijk de overhand , ik ga zelfs geen moeite doen om aan te tonen dat het wel degelijk het geval is. Je gelooft vooral wat je wil geloven .CCatalyst schreef:Ik acht het niet waarschijnlijk dat je de waarheid verteltheist_175 schreef:Ik werk al bijna 1 jaar volledig van thuisuit, op de maanden juli, augustus en september na.
Overigens ontbreekt in de dataset wel duidelijk wie niet kan telewerken. Beton gieten via VPN heb ik nog niet weten gebeuren. Tijdens de eerste lockdown lag de bouw ook helemaal stil, wat de scherpe daling (toen) in mobiliteit wel mee zal verklaren. Evenzeer waren scholen toen in quasi 100% afstandsonderwijs, inclusief basisscholen (en dus ook leerkrachten). Beide lockdowns zijn dus niet te vergelijken, ook niet qua mobiliteit.
Ik heb geen weet van data die onderscheid maakt in mobiliteit voor wie kan telewerken (office-werkers) en mobiliteit voor wie niet kan telewerken (onderwijs, bouw, winkels, ...).
Ik ben geen van beide.Petje van werkgever of vakbond opgezet?heist_175 schreef:Wie ben jij trouwens om te oordelen of iemand al dan niet naar zijn werk moet voor de "continuïteit van de bedrijfsvoering"?
De wetgever laat duidelijk toe dat de bedrijfsleiding mensen kan sommeren om op kantoor te komen. Als dat gebeurt volgens de geldende formaliteiten, waarom zou jij dat dan in twijfel trekken?
-
- Elite Poster
Ik vrees dat het grotendeels correct is... alleen sta je als werknemer niet altijd in de positie om NEE te zeggen.CCatalyst schreef:Ze respecteren allemaal de regels, en ondertussen gaat iedereen naar z'n kantoor. "Ja maar ik heb een attest dus ik respecteer de regels". Nee, dat doe je niet, want je aanwezigheid is niet altijd vereist voor de continuiteit van de bedrijfsvoering, ook niet omdat je attest dat zegt. "Ja maar ik kan er niet aan doen dat mijn baas wil dat ik kom werken". Voila, men houdt zich aan de regels, het is iemand anders die het niet doet . De paraplu die de verantwoordelijkheid afschuift, wij Vlamingen zijn er toch zo goed in.
Woensdagochtend stond ik trouwens weer 45 minuten in de file richting Antwerpen... dit zegt genoeg.
Is dat niet een beetje naief... ik denk dat het beeld van CCatalyst redelijk correct is (en dat veel mensen op kantoor zitten die er niet moeten zijn).heist_175 schreef:De wetgever laat duidelijk toe dat de bedrijfsleiding mensen kan sommeren om op kantoor te komen. Als dat gebeurt volgens de geldende formaliteiten, waarom zou jij dat dan in twijfel trekken?
-
- Elite Poster
Wij hebben een grote diensteneconomie waarin veel jobs zitten die op afstand kunnen gebeuren, de 20% afname betreft uren die typisch die economie bevatten. Betongieters zie ik doorgaans niet om 9u naar de werf gaan, noch om 17u ervan komen, zo slim zijn ze wel.heist_175 schreef:Overigens ontbreekt in de dataset wel duidelijk wie niet kan telewerken.
Absoluut niet, dat kan enkel onder bepaalde voorwaarden. Ik twijfel aan de oprechtheid omdat de overheid dat ook doet, dat was ook de reden voor de flitscontroles en de "strikte controle telewerk" van 18 december, maar jammer genoeg is het enige alternatief tegen de misbruiken de kantoren sluiten, en men heeft politiek beloofd van dat "nooit" te doen (wat niet wil zeggen dat de cijfers er geen noodzaak toe kunnen creëeren). Bovendien is de sociale inspectie totaal onderbemand om dit soort zaken te controleren, ze heeft ook nog haar normale taken, onder meer in de bouw. En de werkgevers weten dat ook.heist_175 schreef:De wetgever laat duidelijk toe dat de bedrijfsleiding mensen kan sommeren om op kantoor te komen.
- heist_175
- Elite Poster
Bij gebrek aan data voor telewerkenden, weet ik niet wat je anders moet besluiten?DarkV schreef:Is dat niet een beetje naief... ik denk dat het beeld van CCatalyst redelijk correct is (en dat veel mensen op kantoor zitten die er niet moeten zijn).heist_175 schreef:De wetgever laat duidelijk toe dat de bedrijfsleiding mensen kan sommeren om op kantoor te komen. Als dat gebeurt volgens de geldende formaliteiten, waarom zou jij dat dan in twijfel trekken?
1. Mobilteitsdata voor telewerkers is niet beschikbaar. Hoewel de data er wel is: vraag tankkaart data op bij bedrijven en of leasemaatschappijen, en controles op abonnementen van de NMBS. Of dat haalbaar is, weet ik niet.
2. Het is voor werkgevers toegelaten om mensen te sommeren naar het werk te komen. Wie moet je dan "beschuldigen"? De werknemer die naar kantoor gaat, of de baas die de mensen vraagt om te komen, of de wetgever die het mogelijk/gemakkelijk maakt?
Mijn broer werkt in volcontinu shiften. Dat is moeilijk via telewerk hé .
Een maat werkt als projectleider voor een bouwfirma. Opvolgen van bouwwerken gaat niet via telewerk hé .
Ik heb ondertussen al een 30-tal sollicitaties gedaan via telewerk. Onhandig, maar prima te organiseren.
@controles
De controles van de staat ging over het al dan niet ontbreken van die formaliteiten (papier van werkgever etc) én controleren op naleven van afstandsregels en alcoholgel etc. Ik heb er geen weet van dat de staat gaat bepalen of een werkgever wel tot de conclusie mag komen dat een bepaalde werknemer op kantoor moet zijn?
-
- Elite Poster
Niet haalbaar, niet gewenst, en ook niet accuraat. Op basis van de cijfers van de mobiliteit, die bovendien nog stijgen ook al sinds voor de versoepelingen, lijkt het mij redelijk om te achten dat de regels niet voldoende gerespecteerd worden. Wanneer de stijgende cijfers het noodzakelijk maken, is er daar dan ook een opportuniteit om in te grijpen, net zoals er in de scholen nog opportuniteiten liggen. In feiten bevestigen we hier niets meer dan het clusteronderzoek van Sci en Sano, dit zijn locaties waar nieuwe maatregelen mogelijk (en nuttig) zijn.heist_175 schreef:Of dat haalbaar is, weet ik niet.
In ieder geval ging het over "de regels volgen," in het bijzonder hoe iedereen beweert de regels te volgen, maar de cijfers een ander beeld schetsen.
Niet de wetgeverminister wiens fout zich beperkt tot het veronderstellen van meer professionalisme dan er misschien bestaat bij sommige bedrijven. Zowel de werkgever die het doet als de werknemer die er zich niet tegen durft te verzetten uit het groter belang van zijn maatschappij. In die zin dus ook de vakbond (als er ene is) die een gekende koele minnaar is van telewerk want dat geeft weinig leden.heist_175 schreef:Het is voor werkgevers toegelaten om mensen te sommeren naar het werk te komen. Wie moet je dan "beschuldigen"? De werknemer die naar kantoor gaat, of de baas die de mensen vraagt om te komen, of de wetgever die het mogelijk/gemakkelijk maakt?
De staat bepaalt wel degelijk de omstandigheden waarbinnen een werknemer de verplichting inzake telewerk mag negeren. Zij - de uitvoerende macht in casu, in de hoedanigheid van sociale inspectie - mag ook "bepalen" (vaststellen is het betere woord) dat er een inbreuk is want wie anders zou dat mogen doen, zij kan een administratieve boete of minnelijke schikking voorstellen. Dat is nog altijd schending van de scheiding der machten (uitvoerende bepaalt EN controleert de regels) maar dat vinden we al lang even normaal als de hoge stijgende cijfers waar we nu mee zitten.heist_175 schreef:Ik heb er geen weet van dat de staat gaat bepalen of een werkgever wel tot de conclusie mag komen dat een bepaalde werknemer op kantoor moet zijn?
Als de werkgever meent dat de inspectie geen gelijk heeft, kan zij dit aanvechten voor de arbeidsrechtbank, waar het arbeidsauditoraat de staat zal vertegenwoordigen. Het is dan uiteindelijk aan de rechterlijke macht, in casu de arbeidsrechtbank, om te oordelen of er sprake was van een noodzaak uit continuïteit van de bedrijfsvoering of een andere wettige reden. In tegenstelling tot de meeste inbreuken tegen het MB wordt deze dus niet door de politierechtbank behandeld.
- heist_175
- Elite Poster
Dat is de theorie.CCatalyst schreef:De staat bepaalt wel degelijk de omstandigheden waarbinnen een werknemer de verplichting inzake telewerk mag negeren. Zij - de uitvoerende macht in casu, in de hoedanigheid van sociale inspectie - mag ook "bepalen" (vaststellen is het betere woord) dat er een inbreuk is want wie anders zou dat mogen doen, zij kan een administratieve boete of minnelijke schikking voorstellen. Dat is nog altijd schending van de scheiding der machten (uitvoerende bepaalt EN controleert de regels) maar dat vinden we al lang even normaal als de hoge stijgende cijfers waar we nu mee zitten.heist_175 schreef:Ik heb er geen weet van dat de staat gaat bepalen of een werkgever wel tot de conclusie mag komen dat een bepaalde werknemer op kantoor moet zijn?
Als de werkgever meent dat de inspectie geen gelijk heeft, kan zij dit aanvechten voor de arbeidsrechtbank, waar het arbeidsauditoraat de staat zal vertegenwoordigen. Het is dan uiteindelijk aan de rechterlijke macht, in casu de arbeidsrechtbank, om te oordelen of er sprake was van een noodzaak uit continuïteit van de bedrijfsvoering of een andere wettige reden. In tegenstelling tot de meeste inbreuken tegen het MB wordt deze dus niet door de politierechtbank behandeld.
Heb jij er weet van de staat bij de controles werkgevers beboet heeft omdat de uitzondering die zij meenden te moeten maken, onterecht beoordeeld werd door de controleurs?
- petrol242
- Elite Poster
- Bedankt: 271 keer
Het ziet er weeral niet goed uit. Ik denk dat we ons volgende week aan iets heel vettigs mogen verwachten en daar moet je geen raketgeleerde voor zijn om daar in mee te zijn. In mijn omgeving raken meer en meer mensen besmet. Ondertussen ook weeral twee collega's maar 'the show goes on' en zien we ondertussen de files weer toenemen... Volgende week zitten we over de 3000 besmettingen per dag!
Richard Horton, hoofdredacteur van The Lancet en dat is nu niet direct een roddelblad, roept al langer van de daken dat we koppig als we zijn in onze arrogantie niet willen kijken naar landen die al eerdere ervaringen hebben gehad met dit soort pandemieën. Die mens heeft er ook een boek over geschreven : ‘The politics of COVID-19’
De idioten in Brussel willen maar niet beseffen dat de pandemie nog volop raast door onze maatschappij en dat de enige manier om er van af te komen een harde reset is. Het aanmodderen begint echt beschamend te worden.
De no-covid strategie die Richard Horton nastreeft staat in schril contrast met "flatten the curve" die hier nog altijd het virus toelaat om zich vrij te verspreiden onder de bevolking. Ondertussen liggen we op mekaar te vitten waar de besmettingen vandaan komen Het virus zit overal.
Maar misschien is er in Duitsland een lichtpunt. Men denkt er aan te gaan werken met "groene oases". Dit houdt in dat in een welbepaalde regio 14 dagen heel streng in lockdown gaat en men de regio strikt opvolgt om het aantal besmettingen tot nul te herleiden. De regio krijgt dan de status van groene oase waar nog steeds een reisverbod geldt buiten de regio. Dan is een aanpalende regio aan de beurt. Ondertussen blijft men de regio strikt opvolgen volgens het TOI principe en wordt elke besmetting in de kiem gesmoord. Dat is ook ongeveer wat ze in Nieuw Zeeland doen.
Hopelijk gaan we die weg in slaan. Het zal de enige manier zijn om met dit blijvend virus om te gaan in afwachting van betere behandelingen of bescherming die niet het virus uitroeien want dat is onmogelijk, maar Covid-19 tot een banale verkoudheid herleiden.
Richard Horton, hoofdredacteur van The Lancet en dat is nu niet direct een roddelblad, roept al langer van de daken dat we koppig als we zijn in onze arrogantie niet willen kijken naar landen die al eerdere ervaringen hebben gehad met dit soort pandemieën. Die mens heeft er ook een boek over geschreven : ‘The politics of COVID-19’
De idioten in Brussel willen maar niet beseffen dat de pandemie nog volop raast door onze maatschappij en dat de enige manier om er van af te komen een harde reset is. Het aanmodderen begint echt beschamend te worden.
De no-covid strategie die Richard Horton nastreeft staat in schril contrast met "flatten the curve" die hier nog altijd het virus toelaat om zich vrij te verspreiden onder de bevolking. Ondertussen liggen we op mekaar te vitten waar de besmettingen vandaan komen Het virus zit overal.
Maar misschien is er in Duitsland een lichtpunt. Men denkt er aan te gaan werken met "groene oases". Dit houdt in dat in een welbepaalde regio 14 dagen heel streng in lockdown gaat en men de regio strikt opvolgt om het aantal besmettingen tot nul te herleiden. De regio krijgt dan de status van groene oase waar nog steeds een reisverbod geldt buiten de regio. Dan is een aanpalende regio aan de beurt. Ondertussen blijft men de regio strikt opvolgen volgens het TOI principe en wordt elke besmetting in de kiem gesmoord. Dat is ook ongeveer wat ze in Nieuw Zeeland doen.
Hopelijk gaan we die weg in slaan. Het zal de enige manier zijn om met dit blijvend virus om te gaan in afwachting van betere behandelingen of bescherming die niet het virus uitroeien want dat is onmogelijk, maar Covid-19 tot een banale verkoudheid herleiden.
-
- Elite Poster
Neen, ik zie dat er in het parlement door de parlementsleden al meermaals vragen gesteld werden - vooral dan in december 2020 en januari 2021 toen de flitscontroles een hot topic waren - aan de Minister van Werk inzake de controle telewerk, hoeveel boetes, hoeveel waarschuwingen etc, maar deze vragen worden gewoon niet beantwoord, zoals wel vaker. Je bent dan parlementslid (wetgevende macht), je wettelijke taak is om de uitvoerende te controleren, de uitvoerende antwoordt gewoon niet op je vragen, en je kan daar niets aan doen.heist_175 schreef: Heb jij er weet van de staat bij de controles werkgevers beboet heeft omdat de uitzondering die zij meenden te moeten maken, onterecht beoordeeld werd door de controleurs?
Ik hoop het, maar ik weet het toch niet. De indicatoren zitten deze keer wel goed:petrol242 schreef:Het ziet er weeral niet goed uit. Ik denk dat we ons volgende week aan iets heel vettigs mogen verwachten en daar moet je geen raketgeleerde voor zijn om daar in mee te zijn. In mijn omgeving raken meer en meer mensen besmet. Ondertussen ook weeral twee collega's maar 'the show goes on' en zien we ondertussen de files weer toenemen... Volgende week zitten we over de 3000 besmettingen per dag!
- Deze keer - voor het eerst? - niet meteen een vakantie die de geest uit de fles kan halen
- Hoge cijfers - echt hoge cijfers zelfs, dat plateau ligt echt hoger dan eerder
- Versoepelingen
- Vanaf maandag hoger onderwijs terug contact => gegarandeerde boost! Dank u, Ben!
- Mentaal effect van alle versoepelingen: "ze versoepelen, dus het zal wel meevallen nu, ik hoef de regels niet zo strikt te volgen"
- Samen met het vorige: maatregelmoeheid.
- Wekelijks toenemende mobiliteit
- Slecht weer voor nog een goede week, en ook daarna blijft het koud en zeker geen buitenweer tot wellicht eind deze maand
Maar gaat het gebeuren? Dat is niet gegarandeerd. Kijk naar Frankrijk waar er toch ook geen echte derde golf ontstaat, wel een soort van continue trage stijging. Misschien is dat wel het effect van de Britse variant met onze regels, een continue trage stijging. Dat zou ook het worst-case scenario zijn.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 maa 2021, 10:16, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
Ik ben het met u eens dat onze overheid vooral aan versoepelingen denkt, onder druk van de partijvoorzitters, en niet naar de realiteit kijkt.
Ik denk niet dat de "oase" strategie kan werken, want de kans op herbesmetting in die oase is gewoon gigantisch groot.
Hoe raken supermarkten beleverd?
Wat met co-ouderschap?
Als er ergens een "lek" is van de oase naar de rest van de maatschappij of omgekeerd, kan je zeker zijn dat de oase zo terug besmet raakt.
Dat is trouwens ook de reden dat het virus nog héél lang gaat rondwaren, zolang "de rest van de wereld" niet ingeënt is: we handelen met de ganse wereld en dus raakt een stormachtige brand in een ander lang héél snel terug naar hier.
Voor zover ik begrepen heb, beschermt vaccinatie niet tegen besmetting, wel tegen ziekte. Dus gevaccineerden geven wel het virus door, zonder zelf (echt/ernstig) ziekte worden.
Ik denk niet dat de "oase" strategie kan werken, want de kans op herbesmetting in die oase is gewoon gigantisch groot.
Hoe raken supermarkten beleverd?
Wat met co-ouderschap?
Als er ergens een "lek" is van de oase naar de rest van de maatschappij of omgekeerd, kan je zeker zijn dat de oase zo terug besmet raakt.
Dat is trouwens ook de reden dat het virus nog héél lang gaat rondwaren, zolang "de rest van de wereld" niet ingeënt is: we handelen met de ganse wereld en dus raakt een stormachtige brand in een ander lang héél snel terug naar hier.
Voor zover ik begrepen heb, beschermt vaccinatie niet tegen besmetting, wel tegen ziekte. Dus gevaccineerden geven wel het virus door, zonder zelf (echt/ernstig) ziekte worden.
- petrol242
- Elite Poster
- Bedankt: 271 keer
De strategie werkt want hij is al toegepast en het is alleszins beter dan wat we nu hebben. Werken met regio's is makkelijker en je krijgt ook een sociale controle want aller ogen zijn dan op kwatta gericht.
We hebben het ook gezien in de eerste golf.
We hebben het ook gezien in de eerste golf.
Vandaar een strenge toepassing van het TOI principe en elke besmetting als ernstig te beschouwen. Ook nadien.heist_175 schreef:Ik denk niet dat de "oase" strategie kan werken, want de kans op herbesmetting in die oase is gewoon gigantisch groot.
-
- Elite Poster
PERSCONFERENTIE SCI EN SANO
Intro: vandaag dag op dag geleden werd de federale fase afgekondigd. We kunnen er vandaag helaas nog niet mee stoppen. Besmettingen stijgen, ziekenhuisopnames dalen (op intensieve na), overlijdens dalen.
BESMETTINGEN
Algemeen: +2% (Vlaanderen +5%, Wallonië +2%, Brussel -5%). We zitten op een hoog plateau, zelfs eerder een licht stijgend vlak.
Leeftijd: Meer dan 80% stijging wordt verklaard door 0-9 jaar, hun toename was deze week maar liefst +29%. De besmettingsgraad is het hoogst bij 10-19, 20-29 en 30-39.
Geografisch: Limburg, West-Vl en Antwerpen grootste stijgers in Vlaanderen. Namen onrustwekkende stijging +40%.
Varianten: Britse variant nu 58%. Er zijn ook toenames voor de Zuid-Afrikaanse variant (nu 6,2%) en Braziliaanse variant (nu 2,1%)
Clusters: Bedrijven #1 inzake clusters nu, lichte afname in de scholen, beiden samen vertegenwoordigen 70%. Woonzorgcentra 11%.
EU: "Verschillende landen in de EU kennen stijgende cijfers" (toont OurWorldinData van Europa ZONDER de landen die het wel goed doen). Toestand Frankrijk onrustwekkend, hun gezondheidszorg begint te bezwijken, ze sturen patiënten door naar onze ziekenhuizen.
Tenslotte: De geadviseerde versoepelingen april/mei komen NIEEET in het gedrang, op voorwaarde dat de stijging de komende weken niet verder toeneemt.
ZIEKENHUISOPNAMES
Nog een lichte daling opnames zichtbaar (week op week -6%). Ziekenhuisbezetting stabiliseert weliswaar weer.
Bezetting op intensieve stijgt nog (+5%). Percentage totaal aantal patienten op IC stijgt ook (23% nu, 18% begin februari)
OVERLIJDENS
Dalend, dankzij vaccinaties (rusthuis -30%).
TENSLOTTE NOG EEN KLEINE MEDEDELING VOOR HEIST_175
@heist_175 klik voor Steven die de uitspraak van de naam van het instituut drie keer demonstreert. Of dat de Denderlandse manier van spreken is of niet laat ik in het midden.
Intro: vandaag dag op dag geleden werd de federale fase afgekondigd. We kunnen er vandaag helaas nog niet mee stoppen. Besmettingen stijgen, ziekenhuisopnames dalen (op intensieve na), overlijdens dalen.
BESMETTINGEN
Algemeen: +2% (Vlaanderen +5%, Wallonië +2%, Brussel -5%). We zitten op een hoog plateau, zelfs eerder een licht stijgend vlak.
Leeftijd: Meer dan 80% stijging wordt verklaard door 0-9 jaar, hun toename was deze week maar liefst +29%. De besmettingsgraad is het hoogst bij 10-19, 20-29 en 30-39.
Geografisch: Limburg, West-Vl en Antwerpen grootste stijgers in Vlaanderen. Namen onrustwekkende stijging +40%.
Varianten: Britse variant nu 58%. Er zijn ook toenames voor de Zuid-Afrikaanse variant (nu 6,2%) en Braziliaanse variant (nu 2,1%)
Clusters: Bedrijven #1 inzake clusters nu, lichte afname in de scholen, beiden samen vertegenwoordigen 70%. Woonzorgcentra 11%.
EU: "Verschillende landen in de EU kennen stijgende cijfers" (toont OurWorldinData van Europa ZONDER de landen die het wel goed doen). Toestand Frankrijk onrustwekkend, hun gezondheidszorg begint te bezwijken, ze sturen patiënten door naar onze ziekenhuizen.
Tenslotte: De geadviseerde versoepelingen april/mei komen NIEEET in het gedrang, op voorwaarde dat de stijging de komende weken niet verder toeneemt.
ZIEKENHUISOPNAMES
Nog een lichte daling opnames zichtbaar (week op week -6%). Ziekenhuisbezetting stabiliseert weliswaar weer.
Bezetting op intensieve stijgt nog (+5%). Percentage totaal aantal patienten op IC stijgt ook (23% nu, 18% begin februari)
OVERLIJDENS
Dalend, dankzij vaccinaties (rusthuis -30%).
TENSLOTTE NOG EEN KLEINE MEDEDELING VOOR HEIST_175
@heist_175 klik voor Steven die de uitspraak van de naam van het instituut drie keer demonstreert. Of dat de Denderlandse manier van spreken is of niet laat ik in het midden.
-
- Elite Poster
Het gaat er niet over wie schuldig is... het gaat over het feit dat er veel mensen op kantoor zitten die daar niet moeten zitten.heist_175 schreef:2. Het is voor werkgevers toegelaten om mensen te sommeren naar het werk te komen. Wie moet je dan "beschuldigen"? De werknemer die naar kantoor gaat, of de baas die de mensen vraagt om te komen, of de wetgever die het mogelijk/gemakkelijk maakt?
Ik denk dat je goed genoeg weet dat de discussie daar niet over gaat.heist_175 schreef:Een maat werkt als projectleider voor een bouwfirma. Opvolgen van bouwwerken gaat niet via telewerk hé .
Los van welke controles er gebeuren zijn er nog steeds genoeg bedrijven die geen controle hebben gehad (en het feit dat je niet anoniem een controle kan aanvragen maakt de kans niet echt groter dat ze de controle ook gaan krijgen op korte termijn).heist_175 schreef:De controles van de staat ging over het al dan niet ontbreken van die formaliteiten (papier van werkgever etc) én controleren op naleven van afstandsregels en alcoholgel etc. Ik heb er geen weet van dat de staat gaat bepalen of een werkgever wel tot de conclusie mag komen dat een bepaalde werknemer op kantoor moet zijn?
- heist_175
- Elite Poster
Als mensen 's nachts hun hond niet mogen uitlaten, is het kot te klein, maar een geografische regio enkele maanden van de wereld afsluiten zou wel een oplossing zijn?petrol242 schreef:Vandaar een strenge toepassing van het TOI principe en elke besmetting als ernstig te beschouwen. Ook nadien.heist_175 schreef:Ik denk niet dat de "oase" strategie kan werken, want de kans op herbesmetting in die oase is gewoon gigantisch groot.
Je geeft het zelf al aan: kijk naar de eerste lockdown. Zo gaat het dus mis: 600K reizigers laten terugkeren die massaal besmettingen importeren. Dan zit je daar met uw oase zonder besmettingen en dan ga je hoelang alles verbieden om de oase in of uit te gaan? Brexit on steroids ofzoiets ?
Zegt wie?DarkV schreef:Het gaat er niet over wie schuldig is... het gaat over het feit dat er veel mensen op kantoor zitten die daar niet moeten zitten.heist_175 schreef:2. Het is voor werkgevers toegelaten om mensen te sommeren naar het werk te komen. Wie moet je dan "beschuldigen"? De werknemer die naar kantoor gaat, of de baas die de mensen vraagt om te komen, of de wetgever die het mogelijk/gemakkelijk maakt?
Opnieuw: 's nachts de hond buitenlaten is een probleem, maar de overheid die gaat beslissen voor bedrijfsleider wie of wat essentieel is, is plots oké? Er zijn er voor minder uitgemaakt voor communist .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Logisch toch ...petrol242 schreef:Het ziet er weeral niet goed uit. Ik denk dat we ons volgende week aan iets heel vettigs mogen verwachten en daar moet je geen raketgeleerde voor zijn om daar in mee te zijn. In mijn omgeving raken meer en meer mensen besmet. Ondertussen ook weeral twee collega's maar 'the show goes on' en zien we ondertussen de files weer toenemen... Volgende week zitten we over de 3000 besmettingen per dag!
Oplossing: meer cirkels tekenen zoals op het St.- Pietersplein in Gent
Mis, zij pakken affronten voor complimenten en trekken zich zelf niets aan van hun falen beleid. Zijn ingebetonneerd in hun stoel en de rest trekken ze zich niet aan.petrol242 schreef:De idioten in Brussel willen maar niet beseffen dat de pandemie nog volop raast door onze maatschappij en dat de enige manier om er van af te komen een harde reset is. Het aanmodderen begint echt beschamend te worden.
Let wel: een groot deel van onze bevolking lijkt niet veel slimmer. Cf. de laatste zonnige weekends aan zee en de burgemeesters aan de kust beginnen nu al de billen opeen te nijpen voor de paasvakantie.
Het zou een reflex moeten zijn om daar met pasen zo weinig mogelijk naartoe te trekken zelfs al is het al volop lente. Maar onzen ijzeren weg zal nog wat extra oud ijzer inzetten zeker te zijn dat diegenen die het willen, er vlot geraken.
This is Belgium ... Kijk maar eens wat Gouverneur Berckx in A'pen destijds allemaal heeft moeten doen om in de zones die rood kleurden, afzonderlijke maatregelen af te dwingen.petrol242 schreef:Maar misschien is er in Duitsland een lichtpunt. Men denkt er aan te gaan werken met "groene oases". Dit houdt in dat in een welbepaalde regio 14 dagen heel streng in lockdown gaat en men de regio strikt opvolgt om het aantal besmettingen tot nul te herleiden. De regio krijgt dan de status van groene oase waar nog steeds een reisverbod geldt buiten de regio. Dan is een aanpalende regio aan de beurt. Ondertussen blijft men de regio strikt opvolgen volgens het TOI principe en wordt elke besmetting in de kiem gesmoord. Dat is ook ongeveer wat ze in Nieuw Zeeland doen.
Hopelijk gaan we die weg in slaan.
Wat behandeling betreft, blijkt er mogelijk een doorbraak op komst te zijn: cf. artikels gisteren in de media ivm. lama's.petrol242 schreef:Het zal de enige manier zijn om met dit blijvend virus om te gaan in afwachting van betere behandelingen of bescherming die niet het virus uitroeien want dat is onmogelijk, maar Covid-19 tot een banale verkoudheid herleiden.
Wachten tot het een verkoudheidvirus wordt, zal nog een 3 à 4 tal decennia duren.
Vaccinatie is telkens tijdelijke oplossing want het virus zal nog ettelijke keren muteren en quasi-zeker zullen er rappel vaccins of nieuwe vaccins moeten toegediend worden.
Finaal blijft het hopen dat dit ene middel, zoals hoger vermeld, effectief iets oplevert.
Vaccins zijn momenteel de enige optie die we hebben en laat ons dan hopen dat ze niet zoals gisteren vermeld, resulteren in verwikkelingen op het vlak van bloedstolling.
Ook gezond verstand is een krachtige remedie maar tja ... dat faalt al een jaar en daar reken ik niet meer op.
- heist_175
- Elite Poster
Vandaar dat de "oase" aanpak gedoemd is om te mislukken.koenraaddeconinck schreef: Vaccinatie is telkens tijdelijke oplossing want het virus zal nog ettelijke keren muteren en quasi-zeker zullen er rappel vaccins of nieuwe vaccins moeten toegediend worden.
Vandaar ook dat we er - ook als Belg - alle belang bij hebben dat "héél de wereld" zo snel mogelijk gevaccineerd geraakt. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks door patenten tijdelijk op te heffen - mits vergoeding. Geef J&J €10miljard om het patent op te heffen. Zo kunnen ze in India massaal beginnen produceren (daar hebben ze de productiefaciliteiten al voorhanden) is mogelijks tegen Pasen volgend jaar "de ganse wereld" (op de antivaxxers na) ingeënt.
€10 miljard is schandalig veel geld, maar deze crisis kost ook veel geld aan gans de wereld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
De economische schade wereldwijd bedraagt ongetwijfeld meer dan 10 mld ... Kan uw stelling zeker volgen !
-
- Elite Poster
Geen argumenten meer, dan spelen we maar op de man zonder argumenten.CCatalyst schreef:
Sta me dus toe dat ik niet geloof dat je je aan de regels houdt.
Je raaskalt en fantaseert er maar op los, hoe kan jij in godsnaam weten wat ik wel of niet doe.
Daarnaast fantaseer je er ook regels bij.
Werken met een attest is toegestaan...
Dus iemand die moet gaan werken omdat het niet anders kan volgt evenzeer de regels als iemand die telewerkt...
Het is helemaal niet aan jou om te bepalen wie wel en wie niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 62 keer
Ik denk dat er niemand een probleem heeft met de jobs die niet thuis kunnen werken. Maar het is ook wel naïef om te denken dat er niet absurd veel bedrijven zijn die hun mensen gewoon naar kantoor laten komen, mensen met jobs die helemaal niet op kantoor hoeven te zijn. Puur en alleen omdat het management incompetent is en er niet met om kan gaan want ze denken de controle over hun slaven kwijt te zijn.
En dan heb je nog de mensen die toelatingen vragen aan hun werkgever omdat ze thuiswerken beu zijn. Meer dan genoeg van dat soort gevallen in mijn omgeving. Dat je daar als werkgever in mee gaat kan er bij mij niet in.
De realiteit is dat er amper kantoorjobs zijn die niet remote kunnen. Iedereen die op kantoor gewoon heel de dag op de computer zit heeft daar nu niets te zoeken.
En dan heb je nog de mensen die toelatingen vragen aan hun werkgever omdat ze thuiswerken beu zijn. Meer dan genoeg van dat soort gevallen in mijn omgeving. Dat je daar als werkgever in mee gaat kan er bij mij niet in.
De realiteit is dat er amper kantoorjobs zijn die niet remote kunnen. Iedereen die op kantoor gewoon heel de dag op de computer zit heeft daar nu niets te zoeken.