droog contact laat relais schakelen

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik wil de elektrische weerstand (de 'legionella verwarming' van mijn boiler, aangesloten op de warmptepomp) niet via de tijdsklok van de warmtepomp schakelen maar via mijn domotica.

Om de relais van mijn domotica te sparen wil ik het volgende doen:

droog contact uit Qbus relais -> finder relais
voeding en weerstand op de relais.

Ik heb hier ooit al eens een vraag gehad over een finder relais, maar helemaal wijs geraak ik er toch niet uit.

Wie kan me zeggen wat ik nodig heb?
- mag uiteraard ook een ander merk zijn
- bij voorkeur Dinrail, maar als het in een opbouwdoosje moet kan dat ook

Bedankt
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ben geen elektricien, maar zou een teleruptor niet werken ?

Anders ook even het te schakelen vermogen vermelden.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ja, dom, vergeten, 3kW (iets minder dan 13A)

De Qbus relais kan dat aan, 16A, en er zit niets anders met vermogen op, maar toch, voor de levensduur lijkt het me beter, er iets tussen te zetten.
(advies van de WP installateur, ik had er zelf niet op gekomen).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Zou een teleruptor dan niet werken ?
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

ygeffens schreef:... advies van de WP installateur ...
Alleszins geen slecht advies, ergens in de toekomst een relais vervangen zal veel eenvoudiger / goedkoper zijn dan een Qbus module.
Indien stuurspanning 24 VDC kan je o.a. dit Finder type gebruiken: 22.22.9.024.4000;
of voor stuurspanning 230 VAC: 22.22.8.230.4000.

Beide kunnen 20 A schakelen (zie datasheet)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Neen, geen 24v stuurspanning. Maar droog contact

Dit ?

https://www.conrad.be/p/finder-22320230 ... ks-1217475

https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... -stuks.pdf

22.32.0.230.1xx0 "specifically intended for resistive and slightly inductive loads"

Al snap ik die laatste xx-jes niet. 32 staat er, maar het is een 25A, ik zie het verband niet.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Finder 22 reeks met 25 A contacten kan je hier configureren.

Ik kom tot het volgende mogelijke type: 22.32.0.230.1320
22 - 22 series
3 - Type: Modular contactor, 25 A
2 - No. of poles: 2 pole, 25 A
0 - Coil version: AC (50/60Hz)/DC
230 - Coil voltage: 230...240 V
1 - Contact material: AgNi (biedt beter weerstand tegen resistieve belasting)
3 - Contact circuit: All NO contacts
2 - Options: mechanical indicator + LED
0 - Standard

... maar voor een belasting van 13 A zie ik geen probleem met de relais uit mijn eerste reply (22.22.8.230.4000).
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Hey Willem2

ben je zeker van die laatste?

...4000 • AgSnO2 contacts, specifically intended for lamp loads and for high inrush current loads

terwijl wat in je ontleding staat:

...1xxx - Contact material: AgNi (biedt beter weerstand tegen resistieve belasting)

Wat een verwarmingsweerstand toch is ?

Wat verbinding betreft:
L van mijn Qbus Relais -> A1
N van mijn Qbus Relais -> A2
L van Automaat -> 3
N van Automaat -> 4
1 -> L van Verwarmingsweerstand
2 -> N van Verwarmingsweerstand
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ygeffens schreef: Wat verbinding betreft:
L van mijn Qbus Relais -> A1
N van mijn Qbus Relais -> A2
L van Automaat -> 3
N van Automaat -> 4
1 -> L van Verwarmingsweerstand
2 -> N van Verwarmingsweerstand
Dan ga je vuurwerk zien vrees ik. Volgens mij moet je:
L van automaat 1-> van Finder relais
2 van Finder relais -> L Weerstand
N weerstand -> N automaat
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een zuivere weerstand schakelen is nu niet bepaald belastend voor een relaiscontact.
Al zeker niet omdat je nog wat marge hebt, en vermoedelijk ook niet zo vaak elektrisch moet verwarmen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Het is de bedoeling om het toch veel te gebruiken.

Bij overschot van de PV installatie voornamelijk.
De Warmtepomp laten aanspringen om het overschot weg te werken is qua rendement dan misschien wel beter, maar verbruikt 4kw, de weerstand maar 3kw. Die reageert ook veel sneller.

Ondertussen is het bubbelbad ook voorzien van 2 Shelly's (1PM), 1 per heater (1100w), en de Warmtepomp van het zwembad ook.

Doel is simpel (zolang er geen batterij komt): opgebruiken wat er is, en zo nuttig mogelijk inzetten.

Het zal dus zijn dat die weerstand van de boiler meermaals per dag aan/uit gaat.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ygeffens schreef:Het is de bedoeling om het toch veel te gebruiken.

Bij overschot van de PV installatie voornamelijk.
De Warmtepomp laten aanspringen om het overschot weg te werken is qua rendement dan misschien wel beter, maar verbruikt 4kw, de weerstand maar 3kw. Die reageert ook veel sneller.

Ondertussen is het bubbelbad ook voorzien van 2 Shelly's (1PM), 1 per heater (1100w), en de Warmtepomp van het zwembad ook.

Doel is simpel (zolang er geen batterij komt): opgebruiken wat er is, en zo nuttig mogelijk inzetten.

Het zal dus zijn dat die weerstand van de boiler meermaals per dag aan/uit gaat.
Ik ben as we speak met iets gelijkaardigs bezig, die 1200 kWh die ik toch voor niks moeten afgeven zullen wel elektrisch opgestookt worden. Tot zo ver het initiatief om zuiniger om te springen met elektriciteit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

ygeffens schreef:Hey Willem2

ben je zeker van die laatste?

...4000 • AgSnO2 contacts, specifically intended for lamp loads and for high inrush current loads

terwijl wat in je ontleding staat:

...1xxx - Contact material: AgNi (biedt beter weerstand tegen resistieve belasting)

Wat een verwarmingsweerstand toch is ?
De ...1xxx zal theoretisch langer meegaan en wss de beste keuze: industrieel relais, 80 A piekbelasting.
De ...4000 is universeler en makkelijker verkrijgbaar (en zal de job ook doen: 40 A piekbelasting).

Beide staan toch wel enkele treden hoger op de kwaliteitsladder dan de Shelly1 printplaat/relais, ...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Lol, die laatste, daar heb je zeker gelijk. Al schakel ik daar gelukkig maar 1100w mee, terwijl die voor 3680w voorzien is, en als die het opgeeft tegen dat het bubbelbad het begeeft is het voor mij goed.

De boiler moet nog 10, 15, 20 (?) jaar meegaan.
En als ik de Qbus relais omzeep help door rechtstreeks aan te sluiten, dan kost het mij nog meer.

Je hebt gelijk, misschien een te groot verschil in voorzichtigheid tussen de 2, maar voor deze mag het een euro meer kosten

Het zal dus deze worden : 22.32.0.230.1320 met je finale goedkeuring: "yes it will work" :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik denk dat we nog veel van deze topics gaan krijgen met mensen die het maximale gaan doen om alles zelf op te gebruiken (including me :-) ). Misschien dat we er een apart topic (of zelfs subforum/groep) over moeten gaan maken ?
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben ook op zoek naar iemand die bij ons een boilersturing kan plaatsen.
We hebben 2 boilers (1 keukenkastmodel en 1 grote voor SWW) die ik graag zou laten opwarmen wanneer de zonnepanelen teveel opwekken.
Liefst is stappen van 500/100/2000 Watt.
Omdat de panelen niet altijd vol vermogen opwekken.
Ik kwam op internet deze al tegen

https://www.tech4ushop.nl/srm-201.html

https://www.gpceurope.com/artikel/gpcon ... r-sturing/

Of misschien zijn er nog andere opties?

Ik woon in regio Oost-Vlaanderen
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik gebruik zelf een contactor van Schneider om een 3000w weerstand te schakelen. Het signaal komt van het relais op de Shelly EM. Werkt hier al heel de winter.

Hoe ga je je metingen concreet doen?

Dit gaat niet over zomaar verspillen maar opladen van je warmtebatterij bij zonoverschot. Die warmtebuffer kun je dan savonds gebruiken voor vloerverwarming of bij douchen als er geen zon is.

Zo werkt het hier alleszins.

3000w. In theorie zou je de weerstand nog kunnen gaan dimmen maar dat doe ik dus niet.

Ik heb wel ook droogcontacten geschakeld voor de warmtepomp. Op Max verbruikt die 2500w ofzo.ik laat bij stroomoverschot eerst die haar werk doen tot 46 gr en nadien neemt weerstand over.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

liegebeestig schreef:Ik gebruik zelf een contactor van Schneider om een 3000w weerstand te schakelen. Het signaal komt van het relais op de Shelly EM. Werkt hier al heel de winter.

Hoe ga je je metingen concreet doen?

Dit gaat niet over zomaar verspillen maar opladen van je warmtebatterij bij zonoverschot. Die warmtebuffer kun je dan savonds gebruiken voor vloerverwarming of bij douchen als er geen zon is.

Zo werkt het hier alleszins.

3000w. In theorie zou je de weerstand nog kunnen gaan dimmen maar dat doe ik dus niet.

Ik heb wel ook droogcontacten geschakeld voor de warmtepomp. Op Max verbruikt die 2500w ofzo.ik laat bij stroomoverschot eerst die haar werk doen tot 46 gr en nadien neemt weerstand over.
Ik zou de meting via de p1 poort laten gaan.
Stel ik heb bv een overschot van 500W => dan zou dit overschot naar de boiler moeten gaan.
Het lijkt mij wel noodzakelijk dat dit in trappen kan gebeuren.

Het is maar een idee, hoe en hoeveel dit allemaal moet kosten??
De personen die ik al heb gesproken spreken, zouden liever een batterij verkopen :)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Inderdaad meting via P1. Bij een overschot van X watt (gemiddeld over x minuten) een apparaat inschakelen. Terug uitschakelen indien meer dan Y watt aangekocht. Die dinrail modules zijn wel duur ! En hoe ga je dat doen als je meerdere toestellen hebt? Er is maar 1 P1 poort.
Laatst gewijzigd door devastator op 09 mar 2021, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik kan je verzekeren. Een warmtebatterij werkt echt goed om minder van het net te moeten afnemen. Dat is namelijk de ultieme bedoeling.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

devastator schreef:Inderdaad meting via P1. Bij een overschot van X watt (gemiddeld over x minuten) een apparaat inschakelen. Terug uitschakelen indien meer dan Y watt aangekocht. Die dinrail modules zijn wel duur ! En hoe ga je dat doen als je meerdere toestellen hebt? Er is maar 1 P1 poort.

Er bestaan p1 splitters dacht ik.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

toxictooms schreef:Er bestaan p1 splitters dacht ik.
Klopt. Gaat wel een kabelbende worden dan :-)
Heb je de digitale meter daar waar je boilers staan (voor de P1)? Anders zijn die modules niet bepaald bruikbaar, tenzij dat je boilers op een compleet andere kring staan (met geen andere toestellen) in je meterkast.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

devastator schreef:
toxictooms schreef:Er bestaan p1 splitters dacht ik.
Klopt. Gaat wel een kabelbende worden dan :-)
Heb je de digitale meter daar waar je boilers staan (voor de P1)? Anders zijn die modules niet bepaald bruikbaar, tenzij dat je boilers op een compleet andere kring staan (met geen andere toestellen) in je meterkast.
Hoe dit in de praktijk uitgevoerd moet/kan worden??
De boiler zit rechtstreeks in de zekeringskast aangesloten, de accumulatievuren zijn aangesloten op de exclusief nachtteller.

Ik zoek zoals veel andere een manier om mijn overschot maximaal te verbruiken.
Zonder dat ik constant alles in de gaten moet houden.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Zijn er al commerciële versies op de markt van zo'n warmtebatterij?
Niet dat ik dat morgen hier wil hebben, maar gewoon om een idee te hebben van cijfers (euro's, opslagvermogen, afgifte, nodige ruimte, ...)

Betreft het 'gedimd' aansturen van de weerstand van de boiler.
Mijn weerstand die stopt met werken zodra er ongeveer 65° wordt gemeten.
De 230v kabel die uit de weerstand komt kan zo het stopcontact in.
Onder het aansluitkapje kan ik de temperatuur instellen.
Dat dimmen lijkt me niet zo'n goed idee (in mijn geval dan toch).

Edit: toelichting
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb dit momenteel ook zo geïmplementeerd op mijn boiler. Er komt er nog een 2de bij (voor naverwarming) aangezien momenteel ik het niet kan riskeren mijn boiler een dag niet op te laden (= geen warm water :( ) wat maakt dat ik soms zonder zon mijn boiler oplaadt en de dag erna niets kan laden als de zon wél schijnt.

Ik dim/moduleer hem wel zoveel mogelijk. De boiler heeft de mogelijkheid om per 1000 watt een draad aan te sluiten. Ik voorzie dus 3x relais en kan per 1000 watt moduleren.

Hoe geimplementeerd?

Een P1 naar MQTT module (Kan je aankopen voor +/- 50€ of zelf in elkaar knutselen met een Wemoss D1 en wat weerstanden en andere prullen (<10€).
Een Openhab/Homeassist server (kan op een RPI van <50€). Ik draai zelf Openhab op mijn ESXI-server.
Relaismodule die je kan aansturen via MQTT (Denk aan ESP8266-based sonoff materiaal of shelly). Ik gebruik voor mijn boiler een met tasmota-geflashte Sonoff 4-kanaals relais module).

Best nooit op de ingebouwde relais van sonoff/shelly/... toestellen vertrouwen en steeds nog via een apart vermogen relais schakelen ...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Op zich kan je vrij eenvoudig een verwarmingsweerstand op halve kracht laten werken door een simpele diode toe te voegen.
Mits een beetje creativiteit maak je van een elektrisch vuurtje met twee standen wel iets van 0 - 500- 1500 -2000W met behulp van 2 of 3 relaiscontacten.

Misschien moet je het zo ver niet zoeken. Er zijn tal van goede plugs die met afstandsbediening ingeschakeld kunnen worden, onder andere spotgoedkoop in Action (te vertrouwen voor vollast?).
Ook leuke oplossingen vind je bij Sonoff, deze kan je flashen met Tasmota en in principe zou je hier op MQTT topic kunnen subscriben mits enkele rules laten schakelen.
Als je toch je slimme meter uitleest (DSMR-reader / Raspberry / 433 mHz transmitter?), is het snel aan elkaar geknoopt.

Ja ook ik ben aan het zoeken om 1200 kWh op te stoken want k heb er toch 0,0 aan.
Ecologisch... nee, maar 't is wel luxe of uitgespaarde gas ;-)
Belachelijke regelgeving, vraagt een blachelijke aanpak terug :beerchug:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

@honda zoals al eerder gezegd is je uitgangspunt totaal verkeerd. Opstoken om op te stoken, en zelfs geld willen uitgeven om maar niks te moeten terugleveren. Straf. Je krijgt er 0,044 euro voor per kwh.

Maar dat is niet de essentie waarom je zongestuurd moet leren werken, al dan niet geautomatiseerd. De bedoeling is dat je batterijen in huis oplaadt tijdens zonuren, of dat nu warmtebatterijen (warmwaterbuffer) zijn of de batterij van je laptop auto of fiets is. Als alles opgeladen is tijdens zonnige momenten, kun je misschien een regendag overbruggen. Dat werkt echt: ik haal nu in februari 55% ongeveer zelfvoorzienendheid. Dat betekent dat ik van alles wat ik nodig heb aan elektriciteit op een dag, 55% zelf kan leveren. Vooral de warmwaterbatterij met 3000kw weerstand werkt supergoed.

Offtopic.
Home Assistant helpt mij om in de eerste plaats de permanente stroomvreters eruit te vissen en die af te zetten 's nachts. Dat is al een grote stap voorwaarts geweest. Letterlijk alles gaat hier 's nachts uit, van tv, over warmtepomp buitenunit tot de led-lichtjes in de schakelaars. En overdag trouwens ook. Tijdens het koken blijft hier meestal alles onder de 2,5 kw (2 kookplaten inductie), omdat de baseload al kleiner is.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:@honda zoals al eerder gezegd is je uitgangspunt totaal verkeerd. Opstoken om op te stoken, en zelfs geld willen uitgeven om maar niks te moeten terugleveren. Straf. Je krijgt er 0,044 euro voor per kwh.

Maar dat is niet de essentie waarom je zongestuurd moet leren werken, al dan niet geautomatiseerd. De bedoeling is dat je batterijen in huis oplaadt tijdens zonuren, of dat nu warmtebatterijen (warmwaterbuffer) zijn of de batterij van je laptop auto of fiets is. Als alles opgeladen is tijdens zonnige momenten, kun je misschien een regendag overbruggen. Dat werkt echt: ik haal nu in februari 55% ongeveer zelfvoorzienendheid. Dat betekent dat ik van alles wat ik nodig heb aan elektriciteit op een dag, 55% zelf kan leveren. Vooral de warmwaterbatterij met 3000kw weerstand werkt supergoed.

Offtopic.
Home Assistant helpt mij om in de eerste plaats de permanente stroomvreters eruit te vissen en die af te zetten 's nachts. Dat is al een grote stap voorwaarts geweest. Letterlijk alles gaat hier 's nachts uit, van tv, over warmtepomp buitenunit tot de led-lichtjes in de schakelaars. En overdag trouwens ook. Tijdens het koken blijft hier meestal alles onder de 2,5 kw (2 kookplaten inductie), omdat de baseload al kleiner is.
Helaas heb ik een kleine installatie
1. De leveranciers mét terugleververgoeding zijn op het einde van de rit ongeveer even duur uit dan zonderme 27% eigenverbruik (je krijgt een vergoeding maar betaalt ook meer = nuloperatie?)
2. Dit jaar krijg k daarbovenop een eenmalige korting van 90€ bij m'n huidige leverancier
Tjaah dan is de rekensom gemaakt als je de hardware in huis hebt hé ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

@liegebeestig

Ik wil toch even meegeven dat ik niet de intentie heb om 'mijn overschot op te stoken'.
Ik wil verbruiken wanneer ik overschot heb.
Mijn bubbelbad en zwembad moet/wil ik toch opwarmen.

Ik heb voor mezelf ook wel een bedenking:
De weerstand van de boiler is 3kw, met een COP van 1
De WP heeft een COP van 4.
Alleen, de weerstand is makkelijk in/uit te schakelen, dat gaat met de WP niet (niet goed voor de compressor).
Daar heeft alleen die relais last van, niet de weerstand.

Het zal ook enkel nuttig zijn in de wintermaanden. De zon is krachtig genoeg voor de PV panelen, en dus stroom op te wekken (ik heb hier vorige week dagen met +6kw gehad); maar de zon is niet krachtig genoeg voor de collectoren die verbonden zijn met dezelfde boiler).
kort:
- de weerstand heeft 4 uur nodig, de WP maar 1 uur om het water op te warmen.
- de WP staat ingesteld op water van 47°, dus de WP loopt maar een half uur ofzo.
- de weerstand staat ingesteld op 65°, en kan dus langer dan 4 uur verwarmen (ruim 6 uur dat PV meer dan 3kw opbrengt)
- de dag nadat het goed weer is heb ik nog altijd warm water (want opgewarmd +65°)

Ik zet mijn beschikbare energie dan wel minder efficiënt in, maar ik moet minder van het net afnemen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Precies @ygeffens volledig zoals ik het ook zie en toepas: overschot nuttig gebruiken. Dat is een ander uitgangspunt dan Honda helaas.

Alleen durf ik de warmtepomp wel wat meer aan en uitschakelen. Ook tot 46 gr bereikt is. Nadien weerstand.

De weerstand laat ik maar tot 57 bijwarmen, ook de zonneboiler mag niet hoger.

Als je namelijk 2 zonnige dagen achter elkaar hebt, dan verspreid je de productie over die 2 dagen waardoor je op de derde regenachtige dag ook nog wat over hebt.

Ook zijn de warmteverliezen bij 67 groter dan bij 57.

Ik geloofde dit zelf ook niet maar door het eens zo in te stellen kwam ik tot een grotere efficiëntie. Bijvoorbeeld vandaag is de tweede donkere dag op rij en warmtepomp of weerstand zijn al 2 dagen niet in gebruik. Bufferwater levert nog steeds 43 graden na 4 douches.

En inderdaad, de pv had in februari al genoeg kracht om tot 57 graden de warmtebatterij met zonoverschot te laden. De zonnecollectoren zelf deden ook hun best maar gingen tot 42 gr ofzo. Dus Beide samen geven hier ook extra leuk comfort.
Laatst gewijzigd door liegebeestig op 10 mar 2021, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

ygeffens schreef:
Ik zet mijn beschikbare energie dan wel minder efficiënt in, maar ik moet minder van het net afnemen.
Ik ga je zin anders verwoorden:
Ik verbruik meer, maar moet minder van het net nemen.

Ook ik tracht optimaal eigenverbruik te hebben. Ik ga geen elektrische vuurtjes op mijn terras zetten om het expres weg te stoken, maar kan wel zeggen dat de voorbije week hier wel al regelmatig een elektrisch vuurtje heeft opgestaan in de woonkamer omdat we toch moesten bijverwarmen. En daar wordt dan elektriciteit voor gebruikt die mij financieel zeer goedkoop is, maar energetisch eigenlijk zeer duur ...

Zo zal de elektriciteit in de zomer ook verbruikt worden omdat ze er toch is en amper iets kost om bvb het zwembad op een hogere temperatuur te houden, de airco het huis iets frisser te laten houden, ...

Allemaal zaken die perfect overschot aan elektriciteit kunnen bufferen voor momenten als er geen zon is. De efficiëntie zal ongetwijfeld dalen, het totaalverbruik stijgt aanzienlijk, maar de afname van het net daalt en mijn factuur dus ook ...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

pfuhu schreef:
ygeffens schreef:
Ik zet mijn beschikbare energie dan wel minder efficiënt in, maar ik moet minder van het net afnemen.
Ik ga je zin anders verwoorden:
Ik verbruik meer, maar moet minder van het net nemen.
Zo kan je het ook stellen.
Dat zou weer helemaal veranderen mocht ik met een thuisbatterij werken uiteraard. Dan komt de efficiënte warmtepomp weer meer in beeld.
Al denk ik nu toch tot na de zomer te wachten met beslissen (ik dacht eerst snel snel voor de zomer het in orde te hebben).
liegebeestig schreef: En inderdaad, de pv had in februari al genoeg kracht om tot 57 graden de warmtebatterij met zonoverschot te laden.
Kan je iets meer over je warmtebatterij vertellen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Net zoals jij van plan bent, die warmtebatterij.
- de wp kan +5 graden gaan bij ongeveer 1500W overschot
- de wp kan naar theoretisch 70 gr gaan bij ongeveer 2300W overschot (begrensd door Home Assistant tot 46 gr)
- de weerstand werkt vanaf 2900W overschot (en heel strikt).

Alles in een 500 liter buffervat met dood water. De zonneboiler (vacuumcollectoren) heeft z'n eigen 500 liter tank. Als daar te veel in zit wordt de warmte verspreid over de 2 tanks via een apart pompje.

Al deze warmte kan gebruikt worden voor douche of voor vloerverwarming, of voor onze hottub buiten die op het moment dat we ze nodig hebben met warm water gevuld wordt. Nadien recyclage van het water, trouwens, maar da's nog een ander verhaal.

De warmtepomp wordt ook met droogcontacten in standby geforceerd of zelfs uitgezet (standby verbruik 40W tot 90W!) als ik het wil (als ik vind dat er geen verwarming nodig is).

Alles begrensd op 57 gr max om te vermijden dat er te veel warmteverliezen zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

liegebeestig schreef:Precies @ygeffens volledig zoals ik het ook zie en toepas: overschot nuttig gebruiken. Dat is een ander uitgangspunt dan Honda helaas.
Hoezo, is verwarmen in de winter en tussenseizoen geen nuttig gebruik van overschotten?
Als dat goedkoper is dan gas... Tja ik heb de spelregels niet bedacht.

Toegegeven dat de airco in de zomer overdag meer zal draaien met overtollige energie om koude te bufferen in het hele huis om niet enkel 's nachts de slaapkamer te hoeven afkoelen met dure energie.

Ik gebruik de energie wanneer beschikbaar en gratis is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Tuurlijk Honda, je mag (overschot) elektriciteit zeker gebruiken om te verwarmen, maar sta me toe te zeggen dat als je verwarming nodig hebt in de tussenseizoenen, dat je dan je huis beter moet isoleren ;) Hier staat WP af sinds mid februari.

Ontopic:
Sturing droogcontact Warmtepomp: met een Sonoff 4ch pro met Tasmota erop. De losse weerstand in de buffer wordt gestuurd door een Shelly EM die meet, en een contactor schakelt. Ik hang dus van Wifi af voor mijn warm water :-D
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

liegebeestig schreef:Tuurlijk Honda, je mag (overschot) elektriciteit zeker gebruiken om te verwarmen, maar sta me toe te zeggen dat als je verwarming nodig hebt in de tussenseizoenen, dat je dan je huis beter moet isoleren ;) Hier staat WP af sinds mid februari.
Beetje kort door de bocht. Dat gaat misschien als je aan de zuidkant grote raampartijen hebt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ondertussen is de contactor in gebruik en de automation in HA gemaakt.
De weerstand gebruikt ongeveer 3100w.

In HA zet ik hem nu aan indien beschikbaar lager is dan -2800 (teruglevering), en uit indien verbruik hoger is dan 700w.

Ik heb er een tellertje op gezet, en zit vandaag aan 38 keer in/uit-geschakeld.
Schermafbeelding 2021-03-27 om 14.35.17.jpg
Van die specifieke contactor vond ik niet direct de levensduur (aantal schakel cycli) maar van een gelijkaardige vond ik 3x10^6. Stel dat ik die 100 keer/dag aan/uit zet, dat is 30000 dagen. Dus daar zie ik geen probleem.
Maar hoe zit dat met zo'n weerstand? Kan die daar tegen ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De weerstand zelf die gaat daar zonder problemen tegen kunnen. Het enige waar ik mogelijk wat problemen zie is de mechanische dichting; als de weerstand opwarmt en afkoelt zet die uit en krimpt die, en op den duur begeeft die dichting het misschien. Als de in- en uitschakelcycli kort genoeg zijn (bv 3 minuten uitschakelen nadat die 20 minuten gewerkt heeft en daarna weer 10 minuten opwarmen) vermoed ik dat ook dat wel zal meevallen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik weet niet precies hoe zo'n boiler in elkaar zit, maar ik gok dat die weerstand er aan de zijkant is 'ingeschroefd'? (dus door de wand)
Heb je het over de dichting hiervan ?

Oorspronkelijk was de bedoeling dat die weerstand diende als legionella beveiliging. 1x/week naar 65°, dus aan voor 3 uur ofzo, en dan uit.

Wat het nu dus is, zoals je in de veergave kan zien, is het op dagen zoals vandaag zeer onvoorspelbaar.
3 minuten aan, 1 uit
1 minuut aan, 30 uit
1 uur aan, 5 minuut uit
Zowat alle mogelijke combinaties komen wel aan bod.

Stel je voor iets in de automatisering toe te voegen? zo ja, wat?
Indien uit voor 10 minuten, dan pas aan? of omgekeerd, of wat kan je hier in voorstellen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”