Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 7 keer
Dat zal zo zijn wanneer ze realtime tarieven gaan doorvoeren.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Owla, we hebben iemand met een glazen bol onder ons...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Die piste lijkt ook logisch.
Zelfde, waarom zou het capaciteitstarief niet kunnen afhangen van de tijd van de dag?
Als ik het 's nachts mijne wagen volle gas wil opladen, heeft dat toch een andere impact op het net dan wanneer ik dat rond 18h00 doe?
Als ik 's nachts de thuisbatterij wil opladen, dan zou dat ook een verschil moeten kunnen geven in de kostprijs ervan dan dat ik dit door de dag doe?
Anders heeft die digitale meter totaal geen nut, buiten dan die mottige kwartierpiek.
Zelfde, waarom zou het capaciteitstarief niet kunnen afhangen van de tijd van de dag?
Als ik het 's nachts mijne wagen volle gas wil opladen, heeft dat toch een andere impact op het net dan wanneer ik dat rond 18h00 doe?
Als ik 's nachts de thuisbatterij wil opladen, dan zou dat ook een verschil moeten kunnen geven in de kostprijs ervan dan dat ik dit door de dag doe?
Anders heeft die digitale meter totaal geen nut, buiten dan die mottige kwartierpiek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Als straks iedereen zijn EV volle gas wil opladen 's nachts, is het probleem alleen maar verschovensvermassen schreef:Die piste lijkt ook logisch.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Uiteindelijk gaan ze toch moeten doen wat ze al 15 jaar geleden hadden moeten beginnen doen, het net aanpassen aan de moderne tijden en noden ipv verdoken gemeentebelastingen te innen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- svermassen
- Elite Poster
Was maar als voorbeeld hoor
Ik weet dat ik er toch al aan ben voor moeite, vorige maand zelfs 1 piek van 12.
Waarschijnlijk stond er teveel ineens op, dus koken, de was en zaten de kinderen onder de terrasoverkapping met de terrasverwarmers op.
Dat is als je veel op hetzelfde moment doet.
PS: Tuurlijk dat terrasverwarming grote stroomvreters zijn, had beter een vervuilende houtkachel eronder gezet
Ik weet dat ik er toch al aan ben voor moeite, vorige maand zelfs 1 piek van 12.
Waarschijnlijk stond er teveel ineens op, dus koken, de was en zaten de kinderen onder de terrasoverkapping met de terrasverwarmers op.
Dat is als je veel op hetzelfde moment doet.
PS: Tuurlijk dat terrasverwarming grote stroomvreters zijn, had beter een vervuilende houtkachel eronder gezet
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Neen, gewoon binnen gaan zitten.svermassen schreef:PS: Tuurlijk dat terrasverwarming grote stroomvreters zijn, had beter een vervuilende houtkachel eronder gezet
- svermassen
- Elite Poster
Luxeprobleem natuurlijk in tijden dat iedereen ineens "iets" in den tuin wil hebben.
De plaatser hier kon het werkt niet bijhouden met lange levertijden als gevolg.
De plaatser hier kon het werkt niet bijhouden met lange levertijden als gevolg.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 20 keer
Meestal ben ik niet iemand dat reageert als iemans commentaar heeft. Maar ik geef je het voordel van de twijfel omdat je misschien niet genoeg informeert bent of graag reageert alvorens op te zoeken... enfin hier bij dus :MClaeys schreef:Gaat niet gebeuren, want de minderheid heeft een slimme meter op dit moment, dat zijn de enige die hun rekening zien stijgen (want enkel voor hen kan het boven de 2,5 kW gaan). Ze gaan echt niet voor al de rest de rekening goedkoper maken puur omdat ze nog geen meter hebben, ze zouden inkomsten verliezen. En onder de 2,5kW gaat al niet gezien dat de ondergrens is .Nexus1980 schreef:Ik had ergens gelezen maar dat kan ook een gerucht zijn dat gezinnen dat minder of gelijk aan 2,5 KW blijven 6 €c / kWh minder zouden betalen. Dat is natuurlijk nog wel afwachten.
Misschien wat opzoekwerk doen? https://www.tijd.be/netto/energie/wordt ... 46564.html. Je ziet duidelijk dat bij doorsnee gezinnen wel wat te halen valt... en bij de “stroomvreters” in dit scenario ook. trouwens, Ik zeg toch ook minder of gelijk aan 2,5 KW? Of had je liever <= gezien?
Bedankt voor je mening, maar ik bedoel iets helemaal anders. Maar dat neem ik op mij omdat het misschien te vaag is uitgelegd. Op een nieuwsartikel van vandaag ( toevallig) raken ze dit punt al aan op het einde : https://www.hln.be/consument/extra-zon- ... ~aab9d3f4/ particulieren die inspelen op de markt.MClaeys schreef:Klopt, maar ook hier, de minderheid heeft een digitale meter, probeer dan aan hen maar de logica uit te leggen waarom enkel voor hen de rekening omhoog gaat.Nexus1980 schreef:Alq morgen door het CT iedereen een digitale meter zal hebben kan er berekend worden op uw echt afname profiel. Dat is eerlijker.
Hou er daarnaast rekening mee dat de meerderheid van de mensen hun meter niet kan uitlezen of zou weten wat te doen met die cijfers, daar rekenen ze op. Ik lees ze zelf uit, we proberen er rekening mee te houden, maar dat ga ik aan mijn ouders niet meer moeten gaan proberen uitleggen, aan veel mensen niet zelfs. Ze voorzien zelf ook de tools niet om dit uit te lezen, sommige energieleveranciers beginnen er mee, uiteraard tegen een meerprijs.
Ik wil hier niet verder op in gaan. Ik heb een andere mening maar je hebt zeker ook een punt.MClaeys schreef:Dat zou de manier moeten zijn, maar die passen ze niet toe. 1 piek per maand (de hoogste), eind van het jaar/afrekening het gemiddelde van de hoogste maandpieken. Iemand met 1 piek van 6kW per maand gaat zijn rekening zwaarder zien stijgen dan iemand die 20x 4kW op een maand als piek heeft. Daar ontgaat de logica mij dan, of mis ik iets?Nexus1980 schreef:De zwaarde jongens worden meer belast. Ik begrijp de logica hierachter wel.
Dat is net mijn punt waarmee ik ben begonnen. Ja niemand wil extra betalen, dat doet niemand graag. Maar het capaciteitstarief is gewoon voorzienend voor nét het hogere verbruik en dnb kosten van morgen. Die digitale meters komen er voor iedereen. Je zou het toch ook niet tof vinden als je morgen zonder stroom valt en als ze dan komen zeggen... ja maar ja, niemand wilde veranderen of zijn gedrag aanpassen. Ik overdrijf een beetje maar je kan denk ik mijn punt begrijpen...MClaeys schreef: Feit blijft, de minderheid heeft een slimme meter, en tegen alle beloften in zien zij hun rekening nu enorm stijgen (los van het capaciteitstarief, want daar is nog geen prijs van geweten, laatste gerucht dat ik hoorde was 50 Euro/kW boven 2.5). Nu moogt ge denk ik bij al die bezitters op de deur gaan kloppen en proberen uitleggen dat het eerlijker is, zo zien zij het zeer zeker niet (bron: de FB groepen over de terugdraaiende teller).
Mensen zien niet graag hun rekening erg omhoog gaan met 0,0 meerwaarde voor hen, in de ogen van de mensen betalen ze al jaren heel veel taksen op energie dat overal maar in postjes en zakken verdwijnt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Capaciteitstarief meer of minder. Niemand gaat zijn gedrag aanpassen. Niemand!
Het is voor 99 procent van de gezinnen Chinees, die willen verbruiken wanneer zij willen.
Dat het weer wat meer kost zullen ze er wel bijnemen.
Eigenlijk is deze belasting discriminerend. Wie geld genoeg heeft mag maar verstoken. Wie geen geld heeft de pineut.
Alleen maar omdat men te laks is om te investeren ipv de aandeelhouders gelukkig te houden?
Het is voor 99 procent van de gezinnen Chinees, die willen verbruiken wanneer zij willen.
Dat het weer wat meer kost zullen ze er wel bijnemen.
Eigenlijk is deze belasting discriminerend. Wie geld genoeg heeft mag maar verstoken. Wie geen geld heeft de pineut.
Alleen maar omdat men te laks is om te investeren ipv de aandeelhouders gelukkig te houden?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ik denk dat het te ingewikkeld is voor Jan modaal. De conclusie gaat zijn de elektriciteit is weer duurder geworden.
Maar soit ik snap de noodzaak van het capaciteitstarief maar niet de implementatie.
Kijk naar km heffing daar is een tarief afhankelijk van de drukte dat lijkt me een basis. Als heel de wijk hun 4 kW piek exact in hetzelfde kwartier doen is het probleem toch niet opgelost ? Er zou een multiplicator moeten zijn tussen 1 en 100% tov de netbelasting. Ik vind dat je een piek mag doen om je auto op te laden als het net idle is. Ideaal zijn er laders die permanent die info ontvangen uit de p1 poort en dan schakelen. Gecombineerd met een overrule de auto moet minstens op xx % zijn tegen de ochtend.
Maar dat is een echt echt smart grid zeker ?
Maar soit ik snap de noodzaak van het capaciteitstarief maar niet de implementatie.
Kijk naar km heffing daar is een tarief afhankelijk van de drukte dat lijkt me een basis. Als heel de wijk hun 4 kW piek exact in hetzelfde kwartier doen is het probleem toch niet opgelost ? Er zou een multiplicator moeten zijn tussen 1 en 100% tov de netbelasting. Ik vind dat je een piek mag doen om je auto op te laden als het net idle is. Ideaal zijn er laders die permanent die info ontvangen uit de p1 poort en dan schakelen. Gecombineerd met een overrule de auto moet minstens op xx % zijn tegen de ochtend.
Maar dat is een echt echt smart grid zeker ?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Exact dat dus.
Als iedereen op hetzelfde moment 3,1kW trekt, gaat het net plat. Dus waar gaat dit dan over?
Belasten op capaciteit is verdedigbaar, de implementatie totaal niet: één keer "meer" trekken en je wordt gestraft voor een ganse maand (en tegelijk heb je geen incentive om de rest van die maand "braaf" te zijn, de boete is toch al betaald).
Een veel betere versie:
- betaal per piek (elke piek is betalend, en niet meteen een aflaat voor de ganse maand)
- de prijs per piek is afhankelijk van wanneer je die trekt
- betaal per aansluiting (3x40A betaalt meer dan 1F40A, ongeacht de piek)
Als iedereen op hetzelfde moment 3,1kW trekt, gaat het net plat. Dus waar gaat dit dan over?
Belasten op capaciteit is verdedigbaar, de implementatie totaal niet: één keer "meer" trekken en je wordt gestraft voor een ganse maand (en tegelijk heb je geen incentive om de rest van die maand "braaf" te zijn, de boete is toch al betaald).
Een veel betere versie:
- betaal per piek (elke piek is betalend, en niet meteen een aflaat voor de ganse maand)
- de prijs per piek is afhankelijk van wanneer je die trekt
- betaal per aansluiting (3x40A betaalt meer dan 1F40A, ongeacht de piek)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Wordt van de maand pieken vervolgens geen jaargemiddelde gemaakt? Zo vlakt je piek natuurlijk wel af.
Het is inderdaad absurd dat een piek op een rustig moment op het netwerk even duur zou moeten zijn als een piek tijdens de grootste belasting van het net. Uiteindelijk wil de vreg dat mensen het net doordachter gebruiken. Dat gaat op die manier niet.
Alhoewel ik ook denk dat het gemiddeld gezin hun leven niet radicaal zal aanpassen aan het elektriciteitsnet. Ze zullen misschien hooguit enkel makkelijke wins toepassen, maar dat kan misschien al genoeg zijn om de energiefactuur te drukken.
Het is inderdaad absurd dat een piek op een rustig moment op het netwerk even duur zou moeten zijn als een piek tijdens de grootste belasting van het net. Uiteindelijk wil de vreg dat mensen het net doordachter gebruiken. Dat gaat op die manier niet.
Alhoewel ik ook denk dat het gemiddeld gezin hun leven niet radicaal zal aanpassen aan het elektriciteitsnet. Ze zullen misschien hooguit enkel makkelijke wins toepassen, maar dat kan misschien al genoeg zijn om de energiefactuur te drukken.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik begin terug te komen van de theorie dat 1 piek zorgt dat je niet meer oplet, de hele maand wordt duurder, dus zou je minder gaan verbruiken om niet heel veel te moeten betalen.
Blijft wel dat het onrechtvaardig is en dat het een verdoken belasting is omdat de netbeheerders verzaakt hebben om hun network aan te passen aan de realiteit.
J.
Blijft wel dat het onrechtvaardig is en dat het een verdoken belasting is omdat de netbeheerders verzaakt hebben om hun network aan te passen aan de realiteit.
J.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 190 keer
Ze nemen de hoogste piek van elke maand en daarop maken ze een gemiddelde.
Maar feit blijft wel dat als je dat 1x zitten hebt en dat zie je via Fluvius website. Dan maakt het niet meer uit om opnieuw een piek te veroorzaken die maand. In feite doe je dat dan puur economisch gezien zo veel mogelijk
Maar feit blijft wel dat als je dat 1x zitten hebt en dat zie je via Fluvius website. Dan maakt het niet meer uit om opnieuw een piek te veroorzaken die maand. In feite doe je dat dan puur economisch gezien zo veel mogelijk
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Er wordt naar de laatste 12 maanden gekeken. En gaat ook in vanaf 2022.
Dus, iedereen met een digitale meter moet er NU al op letten? Terwijl amper iemand weet dat dit eraan komt... Laat staan hoe de berekening precies gaat zijn.
Dus, iedereen met een digitale meter moet er NU al op letten? Terwijl amper iemand weet dat dit eraan komt... Laat staan hoe de berekening precies gaat zijn.
-
- Elite Poster
Ik denk niet dat de huidige pieken gaan tellen voor 2022, maar dat de pieken van 2022 de uiteindelijke eindfactuur zullen bepalen. Ik wil eerst nog wel eens zien of het er effectief zal komen in 2022. Mij lijkt het gewoon te vroeg, eerst zal de digitale meter wijdverspreid moeten geïnstalleerd zijn.
In feite zouden er al organisaties moeten zijn die naar de Raad van State gaan omdat dit discriminatie is.
In feite zouden er al organisaties moeten zijn die naar de Raad van State gaan omdat dit discriminatie is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het systeem is zo logisch als een flitspaal, die als je eenmaal geflitst bent, je een vrijgeleide geeft om zo snel te rijden als je wil voor de rest van de maand
Het is bovendien veel in te ingewikkeld en de mensen zijn nog altijd onvoldoende op de hoogte van wat dit gaat inhouden en wat ze kunnen doen. Logisch dat velen het versimpelen tot waar het op neerkomt, een hogere rekening met weinig nuttig resultaat.
Het is bovendien veel in te ingewikkeld en de mensen zijn nog altijd onvoldoende op de hoogte van wat dit gaat inhouden en wat ze kunnen doen. Logisch dat velen het versimpelen tot waar het op neerkomt, een hogere rekening met weinig nuttig resultaat.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- svermassen
- Elite Poster
De Fluvius-technieker hier zei nog dat er gewoon niets duidelijk van is op dit moment.
Dus al rekening mee houden over de pieken van 2021 lijkt hem ook niet logisch.
Want ook de klant moet dat toch ergens duidelijk kunnen opvolgen.
Wij zijn hier wat technischer aangelegd, maar Jan Modaal ...
Hij was nieuwsgierig hoe wij dat nu wat opvolgen met de HomeWizard of een andere P1-tooltje.
Dus al rekening mee houden over de pieken van 2021 lijkt hem ook niet logisch.
Want ook de klant moet dat toch ergens duidelijk kunnen opvolgen.
Wij zijn hier wat technischer aangelegd, maar Jan Modaal ...
Hij was nieuwsgierig hoe wij dat nu wat opvolgen met de HomeWizard of een andere P1-tooltje.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
We zouden eigenlijk een klacht moeten indienen tegen de vreg wegens discriminatie.
De gezinnen met zonnepanelen hebben in de maanden april tot september een lagere piek dan gezinnen zonder panelen. Ze hebben dus ook een lager gemiddelde op jaarbasis.
De gezinnen met zonnepanelen hebben in de maanden april tot september een lagere piek dan gezinnen zonder panelen. Ze hebben dus ook een lager gemiddelde op jaarbasis.
Less is more
- svermassen
- Elite Poster
Jamaar, dat is datgene dat ze juist willen.
Zonnepanelen en batterijen om uw zelfverbruik te verhogen.
Om het net te ontlasten.
Maar in de maanden ertussen heb je er weinig aan...
Niet iedereen heeft zomaar dat geld liggen en wat met mensen in appartementsblokken.
Zonnepanelen en batterijen om uw zelfverbruik te verhogen.
Om het net te ontlasten.
Maar in de maanden ertussen heb je er weinig aan...
Niet iedereen heeft zomaar dat geld liggen en wat met mensen in appartementsblokken.
Laatst gewijzigd door svermassen 09 maa 2021, 13:01, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Waarom zouden mensen met zonnepanelen een lagere maandpiek hebben? Één regendag per maand kan genoeg zijn om een piek voor die maand te veroorzaken. Je zult maar toevallig op die regendag tegelijkertijd wassen, drogen en eten maken...
- svermassen
- Elite Poster
Is ook weer waar.johan.devos schreef:Waarom zouden mensen met zonnepanelen een lagere maandpiek hebben? Één regendag per maand kan genoeg zijn om een piek voor die maand te veroorzaken. Je zult maar toevallig op die regendag tegelijkertijd wassen, drogen en eten maken...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 69 keer
Als ik 1 keer mij voluit laat gaan bij het koken, midden in de zomer, dan heb ik het ook zitten hoor. Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Vanaf nu alle dagen BBQ
Vanaf nu alle dagen BBQ
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
De verwarming die uit staat in de zomer? Droogkast die in de zomermaanden veel minder opstaat dan in de wintermaanden? Minder ovenschotels in de zomermaanden dan in de wintermaanden.johan.devos schreef:Waarom zouden mensen met zonnepanelen een lagere maandpiek hebben? Één regendag per maand kan genoeg zijn om een piek voor die maand te veroorzaken. Je zult maar toevallig op die regendag tegelijkertijd wassen, drogen en eten maken...
Less is more
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
En een piek werkt ook 12 maanden door.
Dit omdat je betaalt volgens gemiddelde piek van de laatste 12 maanden.
Bij wie een digitale meter heeft, zal het capaciteitstarief aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek is het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’.
Bron: https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... -bedrijven
Dit omdat je betaalt volgens gemiddelde piek van de laatste 12 maanden.
Bij wie een digitale meter heeft, zal het capaciteitstarief aangerekend worden op basis van de ‘gemiddelde maandpiek (kW)’. Deze gemiddelde maandpiek is het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’.
Bron: https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... -bedrijven
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ofte: maak het zo ingewikkeld dat niemand het nog begrijpt, laat staan ernaar kan leven en het geld stroomt binnen.
Kasjing.
J.
Kasjing.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Maar daarmee gaat die belasting aka capaciteitstarief niet verdwijnen.Joe de Mannen schreef:Uiteindelijk gaan ze toch moeten doen wat ze al 15 jaar geleden hadden moeten beginnen doen, het net aanpassen aan de moderne tijden en noden ipv verdoken gemeentebelastingen te innen.
J.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Integendeel, tegen dan zullen ze wel een investeringsbelasting uitvinden er nog eens bovenopJack Daniels schreef:Maar daarmee gaat die belasting aka capaciteitstarief niet verdwijnen.Joe de Mannen schreef:Uiteindelijk gaan ze toch moeten doen wat ze al 15 jaar geleden hadden moeten beginnen doen, het net aanpassen aan de moderne tijden en noden ipv verdoken gemeentebelastingen te innen.
J.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Maar als ze dat niet doen, komt de piek er alleen maar bij.devastator schreef:Als straks iedereen zijn EV volle gas wil opladen 's nachts, is het probleem alleen maar verschovensvermassen schreef:Die piste lijkt ook logisch.
Want als ik sowieso al een dikke piek betaal voor die 1x per maand dat ik veel verbruik, laad ik mijn EV op om 18u en dus niet 's nachts. En iets vertelt mij dat ze dit toch liever 's nachts als om 18u zouden hebben ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Jack Daniels schreef:Maar daarmee gaat die belasting aka capaciteitstarief niet verdwijnen.Joe de Mannen schreef:Uiteindelijk gaan ze toch moeten doen wat ze al 15 jaar geleden hadden moeten beginnen doen, het net aanpassen aan de moderne tijden en noden ipv verdoken gemeentebelastingen te innen.
J.
Uiteraard niet, maar ik hoop dat je niet van mij verwacht dat ik hier iets neerpen waardoor dat wel gaat gebeuren...
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Zeker niet. We kennen onze overheid ondertussen wel. Belasting invoeren die dan voor eeuwig en altijd blijft bestaan. En over een paar jaar is iedereen al vergeten dat die belasting ooit ingevoerd werd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Lolbroek, maar mijn punt is dat onder de 2,5kW niet gaat, want dat is de ondergrens volgens de site van de VREG, die ondergrens telt dus ook voor iedereen zonder slimme meter. Ook in u artikel zeggen ze duidelijk dat wie een laag constant verbruik heeft er op achteruit gaat met 41 tot 195 Euro per jaar, of de laatste paragraaf van dat hoofdstuk niet gelezen. Er is geen kleiner dan. .Nexus1980 schreef:trouwens, Ik zeg toch ook minder of gelijk aan 2,5 KW? Of had je liever <= gezien?
De "gaat niet gebeuren" in mijn zin slaat puur op het feit dat het merendeel nog geen slimme meter heeft*, het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze die allemaal nu minder gaan laten betalen. Het kan, tuurlijk, maar ik geloof er niet in. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Zeker nu mensen kunnen weigeren, waarom zou je hem dan niet weigeren? Dat had ik niet als feit moeten verwoorden maar ik blijf erbij dat ik er niet in geloof.
*17% heeft een slimme meter, ongeveer. 483 198 meters (31/10/2020), 2.84miljoen gezinnen (begin 2020)
De 3,15kW piek waar men in het artikel over spreekt, door er op te letten is dat mogelijk haalbaar, met wat oudere toestellen zit ge er snel over.
Onder het motto, meten is weten: hier zijn we met 2 en puur met koken zaten we dagelijks over de 2,5kW piek, dan waren we nog niks anders aan het doen (buiten het idle verbruik van vriezer, ketel, koelkast, etc... uiteraard). Hoe vaak staat bij mensen intussen de tv aan of zijn kinderen aan het gamen of op de computer bezig etc.... 28 januari heb ik ingesteld een bericht te krijgen als de kwartierpiek boven 2,5kW ging. Net even geteld en sindsdien 48 keer een bericht gekregen. Gisteren wel een inductiekookplaat besteld en de elektrische weggenomen. Gisteren kunnen koken zonder piek (yay). (Niet elke piek was koken trouwens, als er veel zon was werd de was en droogkast ingestoken, dan plots een wolkenveld dat over komt en je kan het zitten hebben).
Had ik inderdaad anders opgevat. Als particulieren hiervan mee gaan kunnen profiteren (als in erg goedkoop hun wagen of thuisbatterij opladen) dan zullen ze daar wel op inspelen waar mogelijk, maar dat is een scenario dat nog maar heel ver op de agenda staat. Het is al jaren dat zon voor een negatieve prijs zorgt als er veel zon is. Vooralsnog is daar niks aan gedaan behalve dat je af en toe leest dat ze bedrijven betalen om te verbruiken. Leuk voor hen, maar als particulier merk je daar (momenteel) niks van. Niet enkel de schuld van zonnepanelen trouwens.Nexus1980 schreef:Maar dat neem ik op mij omdat het misschien te vaag is uitgelegd.
Bedankt, dat is soms het enige dat ik wil proberen maken, daarom hoeft de mening niet gelijk te zijn.Nexus1980 schreef:Ik heb een andere mening maar je hebt zeker ook een punt.
Door wanbeleid hebben we vorige winters toch met het afschakelplan gezeten? Waar waren al die taksen voor onderhoud naartoe? Vorige winter was het geen probleem, of misschien heb ik het niet opgevangen want ik woon in een zone die er niet in viel de jaren voordien en ik volg steeds minder het nieuws (teveel Covid, te weinig goed nieuws).Nexus1980 schreef:Je zou het toch ook niet tof vinden als je morgen zonder stroom valt en als ze dan komen zeggen...
Maar ik vrees dat mensen hun gedrag sowieso niet gaan aanpassen. En niet enkel omdat ze niet willen natuurlijk. Erg tof dat je overdag kan verbruiken als de zon schijnt, heb je niks aan als je niet thuis bent vanwege je werk. Slimme toestellen kunnen daar bij helpen, maar intussen moet je wel werken met wat je hebt. Ik probeer met Home Assistant wat te prullen en experimenteren, maar daar moet je bij men ouders en veel meer mensen niet mee afkomen.Nexus1980 schreef:ja maar ja, niemand wilde veranderen of zijn gedrag aanpassen.
Standaard voorzien ze ook niks om mee te werken. De P1 poort staat standaard dicht, het kan dagen duren voor ze open staat, op hun site zelf zit redelijk wat vertraging, etc...
Ik snap dat het capaciteitstarief zijn nut kan hebben, de uitwerking ervan is het probleem (maar daar verschilden we van mening dus dat punt was al gemaakt).
Wij proberen ons inmiddels aan te passen, beter nu "leren" dan pas beginnen in 2022 maar het is alles behalve eenvoudig.
Gemiddeld over 12 pieken maar inderdaad, vanaf je 1 piek hebt gehad is er nog 0 reden om er de rest van de maand naar te kijken (enkel om er niet nog meer boven te gaan).pfuhu schreef:Want als ik sowieso al een dikke piek betaal voor die 1x per maand dat ik veel verbruik, laad ik mijn EV op om 18u en dus niet 's nachts.
Het hele punt is dat je dat niet meer tegelijk mag doen dus vroeg beginnen wassen of brood met beleg, tenzij je dat brood zelf bakt want dan kan je een piek krijgenjohan.devos schreef:Je zult maar toevallig op die regendag tegelijkertijd wassen, drogen en eten maken...
Laat ons hopen van niet, ik denk dat ze maar vanaf 01/01/2022 gaan beginnen tellen, maar ben wel al aan het kijken wat kan samen wat kan niet samen etc...ddd schreef:Dus, iedereen met een digitale meter moet er NU al op letten? Terwijl amper iemand weet dat dit eraan komt... Laat staan hoe de berekening precies gaat zijn.
De berekening laat ook nog wel te wensen over, hier en daar al gelezen dat de waarden op de eindfacturen niet overeen komen met hun cijfers op hun site. En van veel mensen is de eindafrekening niet mals want prosumententaks + niet teruggeteld. Maar das van horen zeggen, om een of andere reden zelf nog geen eindafrekening ontvangen enkel een tussentijdse.
Klopt, januari een piek van 6kW en de rest van het jaar onder 2,5kW dan heb je slechts 0,29 teveel. De prijs zou (wat ik gelezen had en ook in een boven gelinkt artikel ergens staat) 50 Euro/kW zijn. Of dat dan wil zeggen dat iedereen sowieso 125 Euro moet betalen (2,5 * 50), geen idee.dragonflo schreef:Wordt van de maand pieken vervolgens geen jaargemiddelde gemaakt? Zo vlakt je piek natuurlijk wel af.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 208 keer
In Nederland is het capaciteitstarief jaarlijks niet bij aansluiting, ik denk dat dat ook al zou helpen misschien om overgedimensioneerde aansluitingen er uit te krijgen en mensen doen na te denken.
De periodieke kosten betaalt u via uw energieleverancier. De totale periodieke netwerkkosten (capaciteitstarief) bestaan uit de aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst (per meetpunt).
Capaciteit van de aansluiting Per jaar incl. btw
1-fase: 1x10A € 103,85
1-fase: 1x25A, 1x30A, 1x35A en 1x40A € 256,68
3-fase: 3x25A € 256,68
3-fase: 3x35A € 964,73
3-fase: 3x50A € 1.401,39
https://www.liander.nl/consument/aanslu ... ?ref=20854
Wij betalen een keer als je je groter gaat dan 1 x 40A. ( ik heb in mijn nieuwe huis 3x25A gekozen ).
Het is wel zou dat de stappen in Nederland iets anders zijn maar soit, misschien kan / is dat hier ook nuttig.
Trouwens nog leuke lectuur ivm dezelfde probleem stelling als hier in Nederland : https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... en_127.pdf
-> Daar zie je men rekent dat een huishouden 4kW is ondanks dat men standaard af gaat leveren op 17,3 kW in Nederland.
De periodieke kosten betaalt u via uw energieleverancier. De totale periodieke netwerkkosten (capaciteitstarief) bestaan uit de aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst (per meetpunt).
Wij betalen een keer als je je groter gaat dan 1 x 40A. ( ik heb in mijn nieuwe huis 3x25A gekozen ).
Het is wel zou dat de stappen in Nederland iets anders zijn maar soit, misschien kan / is dat hier ook nuttig.
Trouwens nog leuke lectuur ivm dezelfde probleem stelling als hier in Nederland : https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... en_127.pdf
-> Daar zie je men rekent dat een huishouden 4kW is ondanks dat men standaard af gaat leveren op 17,3 kW in Nederland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
De eerste versie van het BE capaciteitstarief was ook afgestemd op de zekering sterkte. De bedragen waren wel hoger.Tomsworld schreef:In Nederland is het capaciteitstarief jaarlijks niet bij aansluiting, ik denk dat dat ook al zou helpen misschien om overgedimensioneerde aansluitingen er uit te krijgen en mensen doen na te denken.
Veel reacties die melden dat men nooit de 3f32A capaciteit konden gebruiken en daarom een verlaging van zekering sterkte gingen aanvragen.
En dat zag de DNB niet meteen zitten.
- svermassen
- Elite Poster
Is ook een punt dat dat ook niet werkt.
Wie zegt, omdat je, 3x25A hebt, die ook effectief gaat gebruiken?
Kan evengoed zijn dat je het nodig hebt omdat er 1 fase een zwaardere belasting heeft.
En de andere 2 minder zoals bij ons het geval is.
Wie zegt, omdat je, 3x25A hebt, die ook effectief gaat gebruiken?
Kan evengoed zijn dat je het nodig hebt omdat er 1 fase een zwaardere belasting heeft.
En de andere 2 minder zoals bij ons het geval is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Kom ik soms tegen in Youtube video's, dus ik denk dat dat in sommige US streken al het geval zal zijn.Tomsworld schreef: Dus toch een meer variabel model.
Dat is de reden waarom alles hier als 3 fasig was klaargestoken maar de aansluiting uiteindelijk 1-fasig is gebleven. Momenteel geen nut voor 3-fasig en wou nog niet betalen voor in de verre toekomst.bruma schreef:De eerste versie van het BE capaciteitstarief was ook afgestemd op de zekering sterkte. De bedragen waren wel hoger.